جاهای دیدنی آمل

در فاصله نزدیکی از کوه دماوند یکی از شهرهای محبوب توریستی استان مازندران جا خوش کرده است که با نام آمل شناخته می شود. این منطقه از قدیمی ترین شهرهای شمالی ایران محسوب می شود که نه تنها منابع طبیعی بسیار زیبایی را در دل خود جای داده است، بلکه بناهای باستانی ارزشمندی نیز در شهر آمل وجود دارد که فرهنگ و تاریخ غنی کشور عزیزمان ایران را بازگو می کنند. آب و هوای مطلوب، طبیعت بکر و سرسبز، آثار باستانی مهم و جشن های جذاب محلی که فرهنگ اصیل ایرانی را به نمایش می گذارند تنها گوشه چشمی از جاذبه های گردشگری آمل هستند که سفری متفاوت را به عموم مردم هدیه می دهند. از جنگل های زیبا گرفته تا موزه های تاریخی، روستاها، غار، اماکن مذهبی، شالیزارها و بسیاری از مراکز تفریحی در شهر سرسبز آمل وجود دارند که همین امر باعث شده همه ساله حجم بالایی از گردشگران آمل را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب خود انتخاب کنند. اگر شما نیز می خواهید با جاهای دیدنی آمل آشنا شده و جاذبه های تفریحی این منطقه را بشناسید، با ما در این مقاله از باباسفر همراه شوید. 

جاهای دیدنی آمل

پارک میرزا کوچک خان جنگلی

پارک جنگلی میرزا کوچک خان جنگلی یکی از سرسبز ترین جاهای دیدنی آمل است که در در جاده هراز و اطراف منطقه رزکه آمل واقع شده است. این بوستان علاوه بر طبیعت بکری که پیشه روی چشم همگان قرار داده است از جاذبه های زیبای دیگری همچون رود هراز، هزار پله، آبشار ماهان و منطقه مخصوص سوارکاری بهره مند می باشد که اوقاتی خوش را به گردشگران هدیه می دهد. این پارک جنگلی به واسطه موقعیت جغرافیایی مناسب و آب و هوای خوشی که دارد یکی از تفرجگاه های محبوب شهر آمل محسوب می شود و یک روز خوب را به تمامی بازدیدکنندگان ارائه می دهد. پارک میرزا کوچک خان جنگلی یک منطقه وسیع است که بخش عمده آن به لطف درختان انبوه و سرسبز آن به زیبایی می درخشد و محیط بکری را به نمایش گذاشته است. این پارک جنگلی از محوطه بسیار بزرگی برخوردار می باشد که به بخش های مختلف گردشگری تقسیم می شود. پارک جنگلی میرزا کوچک خان جنگلی با وسعتی بالغ بر 450 هکتار مجموعه ای از درختان کهنسال، آبشار و سایر منابع طبیعی جذاب را در اختیار دارد که محیطی مناسب برای طبیعت گردی را به علاقه مندان هدیه می دهد. این بوستان از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار می باشد که برای رفاه حال مسافران تعبیه شده اند. همچنین در بیشتر قسمت های این پارک جاده های جنگلی زیبایی وجود دارد که در کنار هر یک از آن ها آلاچیق های راحتی قرار گرفته است. شما می توانید در این بوستان سرسبز به تفریحاتی همچون طبیعت گردی، اسب سواری، بازدید از آبشار زیبای ماهان، گشت و گذار در هزار پله و پیک نیک در کنار رود زیبای هراز مشغول شوید. همچنین در دل این جنگل زیبا کافه ها و رستوران های متعددی وجود دارد که می توانید در آن ها به خوردن یک وعده غذایی خوشمزه بپردازید.

آدرس پارک میرزا کوچک خان جنگلی: استان مازندران، کیلومتر ۱۶ جاده آمل، جاده هرازمنطقه رزکه

پارک جنگلی هلومسر

یکی دیگر از مناطق زیبا که جزو لیست جاذبه های گردشگری آمل قرار دارد پارک جنگلی هلومسر است. این بوستان سرسبز و خوش منظر در ابتدای ورودی جاده آمل به امامزاده عبدالله واقع شده و از فضای دلنشینی بهره مند می باشد. پارک جنگلی هلومسر با وسعتی بالغ بر ۶۷ هکتار بخش عمده ای از دیدنی های آمل را به خود اختصاص داده و یک منطقه توریستی محبوب به شمار می رود. این بوستان در روستایی با همین نام جا خوش کرده است و از آب و هوای مطلوبی برخوردار می باشد که بهترین استراحتگاه برای روزهای گرم تابستانی محسوب می شود. به دلیل وسعت زیادی که پارک جنگلی هلومسر شامل می شود این بوستان یکی از بزرگ ترین پارک جنگلی های استان مازندران است و زیبایی های طبیعی بسیاری را به نمایش گذاشته است. جنگل هلومسر از امکانات رفاهی مناسبی همچون سرویس بهداشتی، آلاچیق، نمازخانه، کافی شاپ، سطل های زباله و زمین بازی مخصوص کودکان بهره مند می باشد. شما می توانید در این بوستان در فضایی سرسبز و دلنشین به همراه دوستان و یا خانواده خود به برگزاری پیک نیک پرداخته و یا به تفریحات رایج جنگل نوردی مشغول شوید. پارک جنگلی هلومسر به صورت 24 ساعته پذیرای گردشگران است و بازدید از این منطقه شامل هیچ هزینه ای نمی شود.

آدرس پارک جنگلی هلومسر: استان مازندران، آمل، ابتدای ورودی جاده آمل به امام ‌زاده عبدالله

پارک جنگلی هلومسر

پارک دهکده طلایی آمل

پارک دهکده طلایی یکی دیگر از مناطق تفریحی آمل است که به عنوان یکی از زیباترین بوستان های استان مازندران شناخته می شود. این پارک جنگلی زیبا در سال 1372 احداث شده است و رودخانه هراز در کنار این بوستان مشاهده می شود. پارک دهکده طلایی یک پارک داخل شهری است و وسعتش به قدری زیاد است که از پل میر بزرگ آغاز شده و به پارک نارنجستان آمل منتهی می شود. اگر به انتهای پارک دهکده طلایی بروید از چشم انداز مسحورکننده ای به روی رودخانه هراز و پل معلق آمل و پل دوازده چشمه آمل بهره مند خواهید شد که آرامشی وصف نشدنی را به شما هدیه می دهد. از سوی دیگر در این بوستان دریاچه مصنوعی زیبایی وجود دارد که یکی دیگر از دیدنی های پارک دهکده طلایی به شمار می رود. از جمله جاذبه های گردشگری و دهکده طلایی می توان به شهربازی، سالن بازی سرپوشیده سرزمین طلایی، قایق سواری، کافه و رستوان، پیست اسکیت، پلاژ و فضای سبز زیبایی اشاره کرد که اوقات خوشی را برای تمامی سنین به ارمغان می آورند. همچنین این بوستان از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار می باشد که از جمله آن ها می توان به سرویس بهداشتی، پارکینگ و غیره اشاره کرد که اقامت موقت راحتی را برای شما عزیزان فراهم می کنند. در بخش دیگری از پارک دهکده طلایی باغ وحش جذابی نیز قرار گرفته است که می توانید به همراه کودکان خود به بازدید از حیوانات دوست داشتنی رفته و از بوفه های این بخش خوراکی هایی را تهیه نمایید.

آدرس پارک دهکده طلایی آمل: استان مازندران، شهرستان آمل

روستای بلیران

روستای بلیران در بخش دشت سر شهرستان آمل جای دارد که دارای طبیعتی بی همتا بوده و به عنوان یکی از زیباترین روستاهای آمل شناخته می شود. این روستا از جنگل های زیبایی بهره مند می باشد که به جنگل های بلیران شهره دارند و از چشم انداز زیبایی به سوی طبیعتی سرسبز برخوردار می باشند. درواقع روستای بلیران در منطقه ای جنگلی قرار دارد و جنگل های بلیران بخش عمده این روستا را تشکیل می دهند و به همین دلیل این روستا از پتانسیل بالای گردشگری بهره مند شده است. جالب است بدانید این منطقه جنگلی در سال 1378 به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شده و دیدنی های طبیعی بسیاری را در دل خود جای داده است. جنگل های بلیران نیز به عنوا بهشت مازندران شناخته می شوند و به لطف شرایط اقلیمی خاصی که دارند در لیست جاذبه های گردشگری شهر آمل قرار گرفته اند. البته این جنگل ها تنها گوشه چشمی از زیبایی های روستای بلیران هستند. در این روستای زیبا جاذبه های دیگری همچون رودخانه گرمارود، تپه قلعه تسکا سرا، قلعه خشت سی چشمه، مراتع ییلاقی و قلعه اردشیرون نیز وجود دارند که بازدید از آن ها می تواند سفری متفاوت و خاص را برای شما گردشگران عزیز به ارمغان بیاورد. این دهکده توریستی شگفت انگیز در 19 کیلومتری شهر آمل قرار دارد و از فرهنگی غنی و سوغات خوشمزه بهره مند می باشد که می تواند خاطره ای خوش را در ذهن شما ثبت کند. این روستا در هر فصل از زیبایی های چشم نوازی برخوردار می باشد و تقریبا در تمامی فصول سال به زیبایی می درخشد و سفری خوش را برای همگان به ارمغان می آورد.

آدرس روستای بلیران: استان مازندران، 19 کیلومتری شهر آمل، بخش دشت سر شهرستان آمل

روستای بلیران

آبگرم استراباکو

چشمه های آبگرم یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری شهر آمل محسوب می شوند که آبگرم استراباکو نیز یکی از چشمه های آبگرم محبوب این منطقه به شمار می رود. این چشمه آبگرم معدنی در جاده هراز و 55 کیلومتری آمل واقع شده است و دارای 4 چشمه با فواصل کم که از دل کوه می جوشند منطقه نابی را برای استراحت و گذراندن یک روز خوب ارائه می دهد. چشمه آبگرم استراباکو با حرارت 34 درجه سانتیگراد از دل کوه جوشیده و پس از جمع شدن به دو استخر بزرگ می ریزد. همانطور که می دانید چشمه های آبگرم مجموعه های درمانی هستند که از آن برای نرم شدن بدن و برطرف کردن رماتیسم نیز استفاده می شود. چشمه آبگرم استراباکو نیز از این خاصیت بهره مند بوده و املاح معدنی درون آب آن بسیار مفید هستند. درواقع این مجموعه علاوه بر اوقات خوشی که به مسافران هدیه می دهد در درمان بیماری های پوستی و غیره نیز موثر است و از آن به عنوان یک مجموعه آبدرمانی یاد می شود. از نام های دیگر این مجموعه می توان به چشمه قلابن و  چشمه آب معدنی استراباکوه نیز اشاره کرد که برخی از مردم محلی با این نام ها چشمه آبگرم استراباکو را می شناسند.

آدرس چشمه آبگرم استراباکو: استان مازندران، جاده هراز، ۵۵ کیلومتری آمل، منطقه لاریجان، نزدیک روستای بایجان، مقابل تونل قدیمی رضاشاهی، منطقه قلابن

غارهای دستکند آمل

غارها همیشه یکی از تاریخی ترین و مهیج ترین جاذبه های گردشگری محسوب می شوند که غارهای دستکند آمل نیز از این قاعده مستثنی نیست. این غار زیبا با اشکال زیبا و خیره کننده طبیعی دل از هر بیننده ای می برد و به عنوان یکی از جذاب ترین دیدنی های آمل به شمار می رود. درواقع غارهای دستکند آمل یک جاذبه طبیعی خوش منظر است که در دل کوه قرار داشته و ظاهر آن از بیرون شبیه به یک لانه زنبور می باشد. از آنجاکه این غارها همانند اتاق های کوچک با فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته اند در گذشته از آن ها به عنوان محل دیده بانی و یا زندگی انسان های گذشتگان استفاده می شده است. اما باید بگوییم غارهای دستنکند آمل متفاوت از تمامی غارهای دیگر هستند. چراکه در این غارها امکانات رفاهی ویژه ای همچون سرویس بهداشتی و مکان های مخصوص پخت و پز قرار گرفته است که به شگفتی این منطقه افزوده است. از همین روی غارهای دستکند یکی از منحصر به فرد ترین جاهای دیدنی آمل به شمار می روند و در نوع خود بی نظیر هستند. درواقع غارهای دستکند آمل فضاهای دست کندی هستند که در دل صخره ای بزرگ ایجاد شده و در حال حاضر در هیچ یک از سایر مناطق ایران جاذبه ای مشابه به این غارها وجود ندارد.

آدرس غارهای دستکند آمل: استان مازندران، آمل، منطقه کافرکلی

غارهای دستکند آمل

دریاچه ساهون

اگر به روستای نوا واقع در شهر سرسبز زیبای آمل بروید می توانید از دریاچه زیبایی که در دامنه کوه دماوند جا خوش کرده است بازدید کرده و لذت ببرید. این دریاچه نه تنها یکی از جاذبه های دیدنی آمل به شمار می رود بلکه یک گزینه مناسب برای طبیعت گردی نیز به شمار می رود. دریاچه ساهون در گذشته مساحتی حدود 1000 هکتار داشت اما امروزه این دریاچه در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و تقریبا تبدیل به یک مرداب شده است. دریاچه ساهون در دامنه های جنوب غربی کوه دمانوند قرار گرفته است و از مراتعی سرسبز و دیدنی بهره مند می باشد. در شرق این دریاچه سازه ای زیبا و تاریخی به نام قله پاشوره قرار دارد که یکی دیگر از زیبایی های این منطقه محسوب می شود. از آنجاکه این دریاچه در دامنه های کوه زیبای دماوند قرار دارد یکی از تفریحات جذاب آن را می توان کوهنوردی دانست. از همین روی همه ساله علاقه مندان به ورزش مهیج کوهنوردی به این منطقه می روند و از کوهستان های زیبای آن لذت می برند. دریاچه ساهون به لطف قرار داشتن در اقلیمی زیبا و سرسبز از مراتع زیبا و چشم اندازی مسحورکننده به روی کوهستان بهره مند می باشد که می تواند روح هر بیننده ای را نوازش دهد. همچنین به دلیل شرایط اقلیمی خاص این منطقه دریاچه ساهون در تمامی فصل ها از زیبایی های خاصی برخوردار بوده و همیشه مکانی مناسب برای طبیعت گردی و کوه نوردی به شمار می رود. همچنین بازدید و گشت و گذار در این منطقه رایگان است و شما می توانید برای ساعت ها غرق زیبایی های دریاچه ساهون شوید.

آدرس دریاچه ساهون: استان مازندران، آمل، بخش لاریجان، نزدیک روستای نوا

جنگل الیمستان

الیمستان یکی از زیباترین جنگل های آمل است که به طلای سبز ایران شهره دارد. این جنگل سرسبز و وسیع در کیلومتر 20 جاده هراز قرار داشته و یک جنگل هیرکانی با قدمت 50 ساله است. در بیشتر مواقع جنگل الیمستان در مه غلیظی فروو می رود که این امر در کنار فضای سبز بی همتای آن صحنه ای خیره کننده از نعمت های الهی را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهد. علت نامگذاری این منطق جنگلی زیبا رویش نوع خاصی از گیاه الیما است که در فصل اردیبهشت ماه شکوفه زده و سر از خاک بیرون می آورد. سر تا سر این جنگل را چشم انداز سبز و درختان کهنسال فرا گرفته است که در کنار مراتع زیبا و آب و هوایی دل انگیز، طبیعت بکری را به وجود آورده اند. اگر به بازدید از جنگل الیمستان بروید به قدری زیبایی های طبیعی چشم شما را نوازش می دهد که گویی با کارت پستال رو به رو هستید. جنگل الیمستان در ارتفاع بسیار بالایی از سطح دریا قرار گرفته است و به همین دلیل از مسیرهای جنگلی پر شیبی برخوردار می باشد که با پوشش گیاهی متنوعی تزئیین شده اند. وجود چشمه های فراوان، دشت های سرسبز و آب و هوای مطلوب برخی دیگر از دیدنی های این جنگل هستند که آرامشی وصف نشدنی را به بازدیدکنندگان هدیه می دهند. قدم به قدم جنگل الیمستان را گل های رنگارنگ، بوته‌ های مردابی، پوشش گیاهی متنوع و درختان سر به فلک کشیده تشکیل می دهد که بسیار چشم نواز هستند. گشت و گذار در جنگل الیمستان به این شکل است که در ابتدا با مسیر جنگلی زیبایی که پر از درختان زیبا و کهنسال است مواجه شده و پس از گذراندن بخشی از مسیر به دشتی وسیع و دل باز می رسید.

آدرس جنگل الیمستان: استان مازندران، آمل، کیلومتر ۲۰ جاده هراز، نزدیکی روستای الیمستان

جنگل الیمستان

آمل کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

آمل یکی از کهن ترین شهرهای استان مازندران است که از بخش شمال به محمودآباد، شمال شرق به فریدونکنار، از شرق به بابل و از غرب به نور متصل می شود. همچنین این شهر سرسبز و زیبا از جنوب به تهران منتهی می شود و فاصله آن از تهران 190 کیلومتر یا به عبارتی 4 ساعت است. بهترین مسیر دسترسی برای رسیدن به شهر آمل جاده هراز است. جاده هراز از شهرهای بومهن و رودهن و جاده های دماوند به فریوزکوه دوشاخه می شود. از همین روی برای رفتن به آمل می توانید به جاده دماوند رفته و با گذر از مناطق دره مشاء، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب اسک، رینه و لاریجان به شهر آمل سفر کنید.

پارک دهکده طلایی آمل، غارهای دستکند آمل، جنگل الیمستان، دریاچه ساهون، آتشکده آمل، پل دوازده چشمه، موزه تاریخ آمل، مجموعه فرهنگی تاریخی کاسپین پارت، آبشار شاهاندشت، پل معلق آمل، آبشار قو، آبشار سنگ درکا و دریاچه سد لار برخی از مشهورترین جاذبه های گردشگری آمل هستند.

پارک میرزا کوچک خان جنگلی، پارک جنگلی هلومسر، پارک دهکده طلایی آمل و جنگل الیمستان از جمله پارک جنگلی های بکر آمل به شمار می روند.

آبگرم استراباکو، آب معدنی لاریجان، آبگرم بلیران.

آبشار شاهاندشت، دشت و آبشار دریوک، آبشار قو، آبشار یخی نوا، آبشار سنگ درکا، آبشار کوهره، آبشار پردمه، آبشار ناندل، آبشار لاکوه و آبشار امیری از جمله آبشارهای زیبای شهر آمل محسوب می شوند.

غارهای دستکند آمل، آتشکده آمل، موزه تاریخ آمل، مشهد میربزرگ، کتیبه شکل شاه، امامزاده عبدالله آمل، امامزاده ابراهیم (ع)، پل معلق آمل، قدمگاه خضر آمل، برج هشتل آمل، مسجد جامع آمل، حمام شاه عباسی آمل، آرامگاه ناصر الحق آمل، آرامگاه میرحیدر آملی، بقعه شمس آل رسول آمل.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت