جاهای دیدنی اردبیل

 ایران کشوری پهناور با تعداد شهرها و قومیت های مختلف و متعدد است. یکی از شهرهای زیبای ایران شهر اردبیل در شمال غربی کشور است که یکی از شهرهای ترک زبان ایران می باشد. اردبیل نامی اوستایی است که معنای شهر مقدس دارد. این شهر تاریخی، از پیشینه تاریخی طولانی نزدیک به سه هزار سال برخوردار است و طبق موقعیت جغرافیایی که دارد، یعنی قرار گرفتن در حاشیه جاده ابریشم در زمان های گذشته، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. علاوه بر این، این شهر درطول تاریخ محل گذر کاروان‌های تجاری و نظامی زیادی بوده است که همین موضوع منجر شده تا آثار و بناهای تاریخی مختلف زیادی مانند کاروان‌سراها در این شهر ساخته شوند. شهر اردبیل، محل زندگی تعدادی از شاهان صفوی نیز در زمان های گذشته بوده است. طبق عقیده تعدادی از باستان ‌شناسان، تمدن و سکونت در اردبیل، به شش هزار سال ما قبل از میلاد باز می‌گردد. مکان های باستانی و آثار به دست آمده در این شهر، نشان دهنده قدمت و پیشینه طولانی این شهر در طول تاریخ می باشد. با توجه به این موارد و زیبایی های بیشماری که اردبیل از آن ها برخوردار است، سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران برای بازدید از جاهای دیدنی اردبیل، به این شهر سفر می کنند. در ادامه این مطلب، به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی شهر اردبیل پرداخته می شود.

جاهای دیدنی اردبیل

کاروانسرای سنگی صائین

یکی از دیدنی های اردبیل، کاروانسرای سنگی صائین است که با نام کاروانسرای عباسی نیز شناخته شده و در فهرست آثار ملی ایران هم ثبت شده است. این کاروانسرا در فاصله ۱۵ کیلومتری جاده سراب قرار داشته و سالانه مسافران زیادی از آن بازدید می کنند. عبور جاده ابریشم از استان اردبیل، موجب ساخت کاروانسراهای متعددی با معماری اصیل و ظریف ایرانی شده است.ساخت تعداد زیادی کاروانسرا در یک شهر، نشان دهنده رونق اقتصادی در این منطقه در سال‌های گذشته‌ می‌باشد. کاروانسرای سنگی صائین نیز یکی از این کاروانسراهای ساخته شده در این زمان است که از مهم‌ترین کاروان‌سراهای تاریخی ایران به شمار می آید.

شهر یئری

شهر یری یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که یک محوطه ۴۰۰ هکتاری ی در نزدیکی مشگین شهر می باشد. این شهر، سه بخش قلعه نظامی، معبد و قوشا تپه را شامل می‌شود. پیشینه تاریخی قلعه و معبد این شهر، مربوط به ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد و قوشا تپه نیز به هفت هزار سال قبل از میلاد مربوط می شود. در این شهر، بیش از ۳۰۰ سنگ‌ افراشت با ارتفاع‌ های مختلف وجود دارند که به شکل انسان هایی بدون دهان هستند. با توجه به آثار باستانی که در این منطقه کشف شدند، باستان شناسان به این نتیجه رسیدند که قدمت سکونت بشر در شهر اردبیل، به دوره مس سنگ می رسد. شهر یری که یک محوطه باستانی است، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه نادری

تپه نادری نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اردبیل است. این تپه، آخرین اثری است که در دوران پهلوی به ثبت رسیده است. طبق روایت ها، با دستور نادرشاه افشار به سربازان، تپه هایی ساخته شدند تا او بتواند بر فراز آن ها سخنرانی کند و این گونه شد که تپه نادری به وجود آمد. سفال‌ هایی از تپه نادری کشف شده اند که اغلب بدون لعاب و ساده بوده به دوره اسلامی تعلق دارند. تپه تاریخی نادری، در فاصله سه کیلومتری جاده اردبیل به تبریز واقع شده است.

تپه نادری

مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، یکی دیگر از جاهای دیدنی اردبیل است که از جهت معماری ایرانی- اسلامی، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. این بقعه محلی است که شاه اسماعیل یکم و چند تن از سران صفویه در آن به خاک سپرده شده‌اند. معماری این بنا شباهت زیادی به معماری عصر رنسانس دارد و هنر اصیل شرقی با کاشی‌کاری‌ ها، قاب ها، پنجره‌ها و مقرنس‌کاری‌ها در آن به ‌خوبی به نمایش گذاشته شده اند. مجموعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی را می توان از شاهکار های دوره اسلامی معرفی کرد که بر روی بنایی باقی مانده از عصر مغول ساخته شده است. در این مجموعه تاریخی، سه موزه تخصصی باستان‌ شناسی، موزه سنگ، یک کتابخانه تخصصی و موزه چینی‌ ها یا چینی ‌خانه وجود دارند. موزه چینی‌ خانه، قدمتی به طول چهار قرن داشته و در قسمت شرقی رواق اصلی این واقع شده است. طراح این موزه، شیخ بهایی که از مشاهیر و دانشمندان دوران حکومت صفویان بود، می باشد.

پل معلق مشکین شهر

پل معلق مشکین شهر نیز یکی دیگر از جاذبه های دیدنی اردبیل است که در زمینی با وسعت ۱۳۰ هکتار، به وسیله مهندسان ایرانی و شرکت مکان شهر ابرا اجرا و افتتاح شد. فردی که این پل را طراحی کرده است، مهندس گنجعلی بیگ است که برای طراحی این پل، از پل کاپیلانوی ونکوور در کشور کانادا الهام گرفته است. ساخت و پردازش پل معلق مشکین شهر، در طی ۹ ماه در دو سایت A و B ساخته شده و چیزی حدود ۴۰ میلیارد تومان نیز هزینه داشته است. پل معلق مشگین شهر را می توان یکی از ۱۰ سازه برتر معماری ایران معرفی کرد که سالانه گردشگران زیادی ار سراسر ایران برای بازدید آن به اردبیل سفر می کنند. در ساخت این پل، کامپوزیت طرح چوب به کار برده شده است که در برابر عواملی مانند ضربه، رطوبت، حریق و رعد و برق از خود مقاوت نشان می دهد. همچنین، مواردی چون مواد پلیمری، سنسورهای کنترل حرکتی، بادسنج و دیگر موارد نیز در این پل به کار برده شده اند. ظرفیت تحمل انسان توسط این پل، حدوداً سه هزار نفر اعلام شده است. بخش شیشه‌ای پل که در وسط پل قرار داشت نیز، از جالب ترین مواردی است که پیرامون این پل وجود دارد.

مجموعه بقعه شیخ امین الدین جبرئیل

یکی دیگر از دیدنی های اردبیل، مجموعه بقعه شیخ امین الدین جبرئیل است که یکی از شناخته شده ترین نماد ‌های معماری ایرانی- اسلامی در اردبیل می باشد. مجموعه بقعه شیخ امین‌الدین جبرئیل را می توان از شاهکارهای دوران صفویه و از بهترین نمونه ‌های آرامگاهی معماری اسلامی معرفی کرد. این مجموعه تاریخی از حیاط، حصارها، رواق، ایوان جلوبنا، بنای اصلی بقعه، حجرات و غرفه‌های متعدد تشکیل شده و بنای آن نیز به شکل نامساوی به دو قسمت تقسیم بندی شده است. این دو قسمت عبارتند از؛ یک عمارت چهارگوش مرکزی و یک مقصوره به شکلف پنج ضلعی در جلو.

مجموعه بقعه شیخ امین الدین جبرئیل

مسجد جامع اردبیل

مسجد جامع اردبیل یکی دیگر از مکان های دیدنی اردبیل است که از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد اسلامی ایران بوده و به دوران سلجوقیان مربوط می شود. دوران صفویه را می توان دوران شلوغ این مسجد جامع معرفی کرد. همچنین در دوران ایلخانی نیز، این مسجد مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفت. نقشه این مسجد بر عکس دیگر مساجد دوره سلجوقی ساخته شده‌ است که بیشتر آن تا به شکل چهار ایوانی بنا می باشد. چرا که تالار اصلی مسجد، برای تسهیل بخشیدن به رفت و آمد مردم، به شکل دهلیزها و راهروهایی بسیار منظم، طراحی شده است. 

جهنم دره

در ۲۰ کیلومتری جنوب مشگین شهر، یک دره‌ بسیار عمیق وجود دارد که اطراف آن را صخره‌های بزرگ سنگی پوشانده اند و رودخانه خیاوچایی نیز از میان این دره عبور می کند. بر خلاف ظاهر زیبا و سر سبز این منطقه، مردم محلی ان را جهنم دره و یا شیطان دره می نامند. این دره‌ بهشتی، یک نمونه از طبیعت بسیار زیبا در نزدیکی روستای موئیل است که برای رفتن به ان، می بایست از سمت روستای موئیل حرکت کرده و پس از عبور از آن، قسمتی از مسیر را می بایست با خودرو و پیاده روی طی کرد.

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری اردبیل است که قدمت بسیار طولانی دارد. دریاچه شورابیل که در واقع نمادی از شهر اردبیل است، در داخل شهر و در خیابان دانشگاه واقع شده است و امکانات تفریحی و گردشگری و فرهنگی متعددی دارد. وسعت این دریاچه زیبا به بیش از ۱۸۰ هکتار می رسد و با امکانت جذاب و متنوعی که دارد، به عنوان یکی از تفرجگاه های محبوب شهر شناخته می شود. دریاچه شورابیل با داشتن آبی زلال و شفاف و منظره بکر و جذابی که دارد توجه گردشگران بسیاری را از سراسر کشور به خود جلب کرده است. این دریاچه در سال های نه چندان دور یک تالاب با آب شور بوده است اما با گذشت زمان و افزایش بارندگی ها در این منطقه، میزان قابل توجهی از شوری خود را از دست داده و تقریبا به یک دریاچه با آب شیرین تبدیل شده است. مسیر دسترسی به این دریاچه بسیار آسان است و از این رو در میان اهالی اردبیل و گردشگران بسیار محبوب است. همچنین در اطراف این دریاچه زیبا و دیدنی، امکانات رفاهی و مکان هایی برای استراحت گردشگران تعبیه شده که به جذابیت هرچه بیشتر دریاچه شورابیل افزده است.

دریاچه شورابیل

دریاچه نئو

دریاچه نئور یکی از جاهای دیدنی اردبیل و از جمله بزرگترین دریاچه‌ های آب شیرین در کشور است که عمق آن به بیش از ۱۳ متر و وسعت آن ۲۰۰ هکتار می باشد. دریاچه نئور در اصل به‌ عنوان یک منطقه حفاظت‌ شده شناخته می شود و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است و از این رو در زمینه زیستگاهی، اکوتوریستی، دامداری و کشاورزی حائز اهمیت است.

دریاچه سوها

 نمین، یکی از شهرستان های استان اردبیل با جاذبه های طبیعی بی شمار است. دریاچه سوها یکی از جاذبه های گردشگری اردبیل است که در این شهرستان واقع شده است. این دریاچه که در فاصله ۳۵ کیلومتری قسمت شرقی اردبیل واقع شده است، مانند نگینی در منطقه کوهستانی اردبیل می‌ درخشد. دریاچه سوها در واقع آب روستای سوها را تامین می کند و منبع آب آن از جمع شدن آب در پشت یک سد کوچک ایجاد شده است. دریاچه سوها که مردم محلی به آن دریاچه سوا نیز می گویند، دراری عمق ۶ متر و پهنای نیم کیلومتر است. طبیعت جذاب اطراف این دریاچه محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت در آرامشی بی بدیل است.

مقبره شیخ حیدر

مقبره تاریخی شیخ حیدر که در مشگین شهر اردبیل قرار دارد، از دیگر دیدنی های اردبیل است که متعلق با پدر شاه اسماعیل اول که اولین پادشاه دوره صفویان بود، است. در اطراف این مقبره بخش های مختلفی مانند موزه، نمایشگاه کتاب و صنایع دستی وجود دارد که آثار ارزشمندی را به نمایش گذاشته است. طبق گفته مورخان و باستان شناسان قدمت این بنا و تاریخ ساخت آن به سال ۷۳۱ هجری مربوط می شود. مقبره شیخ حیدر به عنوان یکی از بناهای تاریخی کشور در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مقبره شیخ حیدر

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو با طبیعتی بکر و دست نخورده و درختان مختلفی مانند فندق، سیب وحشی، ازگیل ، آلوچه وحشی و تمشک و به از جمله جاذبه های گردشگری اردبیل است که بسیار معروف و شناخته شده است. تله كابين حيران که از وسط این جنگل انبوه می گذرد، به جذابیت بیشتر جنگل فندقلو افزوده است.

پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس از جمله بزرگترین پیست اسکی کشور است که در اردبیل و در میان دامنه های مرتفع کوه سبلان واقع شده است. پیست اسکی آلوارس با دارا بودن امکاناتی چون بالابر و تله ‌سیژ از جمله جاذبه های دیدنی اردبیل است. این پیست اسکی به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌ کوه در تابستان نیز شاهد بارش برف بوده است. 

پیست اسکی روی چمن جنگل فندقلو

پیست اسکی روی چمن جنگل فندقلوی نمین از دیگر تفریحات و مکان های دیدنی اردبیل است که در یک منطقه کوهستانی با ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است. همچنین اولین دوره مسابقات اسکی روی چمن برای اولین بار در این پیست برگزار شد و امروزه نیز میزبان علاقه مندان به این ورزش هیجان انگیز است. 

پیکره سنگی بابا داوود عنبران

پیکره سنگی بابا داوود در شهر عنبران اردبیل در ۴۰ کیلومتری این شهر واقع شده است که ارتفاع آن به بیش از ۲۰ متر می رسد و شکل و شمایل آن بسیار به چهره انسان شباهت دارد. بسیاری از گردشگرانی که از این بنای سنگی بازدید کرده اند، آن را به مجسمه ابوالهول مصر تشبیه کرده اند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به بناهای سنگی در طبیعت علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم حتما در طول سفر خود به اردبیل از این پیکره سنگی دیدن کنید.

پیکره سنگی بابا داوود عنبران

تفرجگاه بولاغلار

تفرجگاه بولاغلار که در اصل به معنی چشمه سارهای جوشان است، یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که طبیعت بکر و درختان انبوه و سر به فلک کشیده آن منظره چشم نوازی ایجاد کرده است و چشمه‌ های متعدد آن موجب جذب گردشگران بی شمار در فصل بهار و تابستان به این منطقه شده است.

موزه های اردبیل

اردبیل یکی از شهرهای تاریخی کشور با بناهای باستانی متعدد است و از این رو موزه های بسیاری نیز در آن وجود دارد. از جمله موزه هایی که در این شهر وجود دارند و از دیدنی های اردبیل محسوب می شوند، می توان به موزه تاریخ طبیعی، موزه مردم‌ شناسی، صنایع دستی و همچنین موزه مفاخر اردبیل اشاره کرد. موزه مردم شناسی اردبیل در یکی از حمام های تاریخی این شهر واقع شده که در آن می توانید مجسمه ها با پوشش محلی و دستنوشته ها و همچنین تاریخ و فرهنگ گذشته این شهر را مشاهده کنید.

بازار تاریخی اردبیل

بازار تاریخی اردبیل یکی از معروف ترین دیدنی های این شهر است که دوران حکومت صفویه به یادگار مانده است. بازار تاریخی اردبیل در دوره حکومت شاه طهماسب اول صفوی از رونق بسیاری برخوردار بوده است. این بازار از چند راسته مختلف تشکیل شده کخ از جمله آن ها می توان به راسته اصلی بازار تاریخی، راسته علافان، راسته قیصریه، راسته پیرعبدالملک، بازار زرگران، مسگران، راسته پارچه فروشان و آهنگران و طلا فروشان اشاره کرد.


آب گرم قینرجه

یکی دیگر از مکان های دیدنی اردبیل، آب گرم قینرجه این که در مشگین شهر اردبیل واقع شده است. این چشمه آب گرم ویژگی های منحصر به فردی دارد که در ایران و حهان به یک مکان بی نظیر تبدیل شده است چشمه آب گرم قینرجه با دارا بودن عناصر معدنی مانند گوگرد، خاصیت درمانی دارد و می تواند امراضی مانند لنفاتیسم، راشیتیسم و همچنین روماتیسم‌ های مزمن را بهبود بخشد. آب این چشمه به عنوتن مسکنی برای تورم و دردهای عضلانی عمل می کند. 

پل‌ های تاریخی

 اردبیل شهری با رودخانه های متعدد است و با توجه به این که گذرگاهی در وسط جاده ابریشم است، دارای پل های متعدد است. پل هفت چشمه از جمله جاهای دیدنی اردبیل است که در دوره حکومت صفویه بر روی رودخانه بالیقلو چای ساخته شد و امروزه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. پل ابراهیم ‌آباد یکی دیگر از پل های تاریخی این شهر است که در محله ‌های ابراهیم آباد و اوچدکان ساخته شده است. پل یعقوبیه همچنین در دوره حکومت صفویان ساخته شد که دارای پنج دهنه است و بر روی رود بالیق لی قرار دارد. از دیگر پل های تاریخی این شهر می توان به پل نادری، پل سیدآباد‌‌ و پل سامیان و قره سو اشاره کرد.

کاروانسرای سرباز وطن یا قانلی بلاغ

کاروانسرای سرباز وطن یا به اصطلاح قانلی بلاغ از دیگر جاذبه های دیدنی اردبیل است که چهار ایوان داشته و در دوره حکومت صفویه در فاصله ۸۰۰ متری از نوار مرزی کشورمان و آذربايجان احداث شده است. چهار ایوان این کاروانسرا به شکل یک برج پنج ضلعی می باشد و نمای خارجی آن نیز آن شامل یک دروازه ورودی به عرض چهار متر و سه اطاق می باشد و تزیینات و کاشی کاری های هنری در آن دیده نمی شود، اما با این حال معماری تاریخی آن، بسیار جذاب و باشکوه است.

کاروانسرای شورگل

کاروانسرای از دیگر جاذبه های گردشگری اردبیل است که بر روی یک تپه نسبتاً مرتفع واقع شده است. از جمله ویژگی های منحصر به فرد این کاروانسرا می توان به معماری آن اشاره کرد؛ چرا که در ساخت این بنا تماماً از لاشه سنگ استفاده شده است. در محوطه اطراف کاروانسرای شورگل سفال هایی کشف شده که مربوط به دوره اشکانی می باشد و قدمت آن ها به قرن پنجم می سد.

کاروانسرای شورگل

عمارت‌ های تاریخی

اردبیل شهری با جاذبه های گردشگری و بناهای تاریخی متعدد است که از همین رو نیز یکی از قطب های گردشگری در شمالغرب کشور محسوب می شود. بیشتر عمارت ها و بناهای تاریخی این شهر در دوره حکومت صفویه و قاجاریه ساخته شده است. عمارت آقازاده یکی از شناخته شده ترین جاهای دیدنی اردبیل است که در مرکز شهر و در میدان عالی ‌قاپو واقع شده است. معماری عمارت آقازاده کاملاً به صورت متقارن بوده و شامل تالار اصلی، صندوقخانه، مطبخ و گرمابه می باشد. از دیگر عمارت های تاریخی شهر اردبیل می توان عمارت خلیل‌زاده، عمارت تاریخی حاج یوسف صادقی، خادم باشی، رضازاده، خانه شریعت، عمارت میر فتاحی، عمارت وکیل‌الرعایا و عمارت مروج را نام برد که همه آن ها در دوره حکومت قاجار در این شهر ساخته شده اند و امروزه به عنوان آثار باستانی و بنای تاریخی ارزشمند در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند. 

اقامت در اردبیل

 اردبیل به دلیل موقعیت کوهستانی ‌که دارد و قرار کذفتن در قسمتی از جلگه مغان و همچنین آب و هوای معتدل کوهستانی جاذبه های طبیعی و گردشگری متعددی را در خود جای داده است و اغلب در تمامی فصول سال میزبان گردشگران و مسافرانی از سراسر کشور است. این شهر همچنین تاریخی غنی دارد و بناهای تاریخی و عمارت های متعددی در طول حکومت شاهان ایرانی در آن ساخته شده است که معماری و هنر ایرانی چند قرن پیش را به نمایش می گذارد. اگر شما نیز قصد سفر به این شهر زیبا و تاریخی را دارید، می توانید با اجاره ویلا در اردبیل و تماشای جاذبه های گردشگری آن تجربه بی نظیری را برای خود رقم بزنید.

از جمله مشهورترین و دیدنی ترین جاذبه های دیدنی اردبیل می توان به دریاچه شورابیل، چشمه های آبگرم سرعین، کوه سبلان، پل معلق، جنگل فندقلو و عمارت های تاریخی این شهر اشاره کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت