جاهای دیدنی بابل

کشور ایران سرزمینی پهناور و بسیار زیبا با اقلیم، گویش و فرهنگ های بسیار متنوع است که از شهرها و استان های مختلف با جاذبه های گردشگری متعدد تشکیل شده است. بابل یکی از این شهر های زیبا است که در استان مازندران واقع شده و به سبب برخورداری از جاذبه های طبیعی و مکان های دیدنی فراوان، سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌ کند. شهر های شمالی کشور همیشه با طبیعت و آب و هوای بسیار زیبایی که دارند زبانزد ایرانیان هستند. بابل نیز از این ویژگی ها برخوردار بوده و ترکیب مناطق باستانی و دیدنی و آب و هوای مطلوب، این شهر را به مقصدی محبوب برای سفر تبدیل کرده است. به همین منظور در این مقاله قصد داریم تا به معرفی چند نمونه از جاهای دیدنی بابل پرداخته و راهنمای جامع و کاملی برای سفر به آن ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه بابل

همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد، شهر بابل یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران با قدمتی چندین هزار ساله است. در میان شهر‌های شمالی، بابل دومین شهر بزرگ پس از رشت است. استان مازندران پیش از پیدایش اسلام، تپورستان نام داشت که این نام از قوم تپوری وام گرفته شده بود. پس از پیدایش اسلام، به طبرستان تغییر نام داده و ساکنین آن نیز قوم طبری نامیده می شدند. بابل از شهرهای شناخته شده مازندران است که در دوران باستان مه میترا نامیده می شد و در دوران پس از اسلام نیز به مامطیر تغییر نام داد. همچنین در دوران قاجاریه نیز بارفروش نام گرفت. این شهر به سبب برخورداری از موقعیت اجتماعی بسیار مناسب در استان مازندران، از زمان های گذشته مورد توجه تجار و بازرگانان زیادی قرار گرفته و سال های زیادی نیز تحت عنوان مرکز استان شناخته می شد. شهر بابل که توسط صفویان در قرن شانزدهم تأسیس شد، در محل شهر باستانی مامطیر (برگرفته از «ماه میترا» یا همان «میترای بزرگ») ساخته شد. اعتقاد بر این بود که میترا یا «واسطه» نجات دهنده خلقت از تهدید و کسی که بین روشنایی اهورامزدا و تاریکی اهریمن ایستاده است، می باشد. بابل در گذشته به دلیل تجارت و رفت و آمد مکرر تاجران و بازرگانان در این شهر بارفروشده (به معنی شهر بازار) و پس از آن بارفروش نامیده می شد. در سال 1931 بنیانگذار سلسله پهلوی رضا شاه دستور داد که تغییر های شهرسازی در شهر آغاز و نام آن به بابل که به معنی شهر با آب فراوان است، تغییر پیدا کند.

جاهای دیدنی بابل

بابل کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

شهر بابُل که به گویش مازندرانی بابِل نامیده می شود، شهری شناخته شده به شهر بهار نارنج است که در استان مازندران، در شمال ایران واقع شده است. ساکنین شهر بابل از قوم طبری هستند و در قوم تپوری ریشه دارند. زبان مادری مردم بابل مازندرانی است و این شهر از شهرهای بسیار مهم شمال کشور در حوزه های مختلف است که از موقعیت احتماعی خوبی برخوردار است. شهر بابل در فاصله دریای مازندران و رشته کوه های البرز، ۱۵ کیلومتری دریای مازندران و همچنین ۲۱۱ کیلومتری شمال شرقی استان تهران قرار گرفته است. اگر از سوی تهران به سمت بابل در حرکت باشید، مناسب ترین مسیر برای رسیدن به آن، جاده هراز است که فاصله آن تا بابل، تقریبا ۲۰۰ کیلومتر می باشد. پس از عبور از شهرستان آمل به شهر بابل می رسیم. در صورتی که از جاده فیروزکوه قصد رسیدن به بابل را داشته باشید، مسیر طولانی تر خواهد بود و می بایست بعد از عبور از پل سفید، سواد کوه و قائم شهر به بابل برسید. مسیر دیگر که راحت ترین و محبوب ترین راه مسافران است، جاده چالوس است که اغلب افراد برای سفر به شمال آن را انتخاب می کنند. اما برای رفتن به بابل، جاده چالوس مسیر آنچنان مناسبی نیست چرا که برای رسیدن به آن مسیر طولانی تری در پیش خواهید داشت. 

آبشار درازکش در روستای درازکش

آبشار درازکش اولین مورد از مکان های دیدنی بابل است که قصد معرفی آن را داریم. این آبشار در روستای دراز کش قرار داشته و از دل جنگل‌ های سرسبز جلوه نمایی می کند. بلندای این آبشار هفت متر است که در ارتفاع ۳۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد. آب این آبشار در وهله اول به یک حوضچه‌ بسیار بزرگ ریخته و پس از آن به شکل رودخانه‌ به سمت شمال مسیر خود را ادامه می‌ دهد. آبشار درازکش در تمام فصول سال پر از آب است اما آب این آبشار در فصل پاییز شدت و حجم بیشتری دارد و در فصل بهار نیز به بیشترین میزان فشار خود می ‌رسد. آبشار زیبای درازکش در بخش بندپی شرقی که از توابع شهرستان بابل است قرار دارد. حوضچه‌ هایی که در اطراف این آبشار قرار دارند، به محل مناسب و محبوبی برای شنا کردن تبدیل شده اند. برای رفتن به آبشار دراز کش باید از شهر بابل به سمت بخش بندپی شرقی رفته و بعد از حدودا ۲۵ کیلومتر وارد روستای فیروز جا شوید. پس از طی هفت کیلومتر در جاده فیروزجا و گذر از یک مسیر جنگلی، به آبشار می رسید. 

آدرس آبشار درازکش: استان مازندران، شهرستان بابل، روستای فیروزجا، روستای دراز کش.

 آبشار درازکش

آبشار شی الیم

آبشار شی الیم از دیگر جاهای دیدنی بابل است که در بین انبوهی از درختان جنگلی و در فاصله دو کیلومتری قسمت جنوب شرقی روستای گاوزن محله قرار گرفته است. گاوزن محله، نام روستایی در بخش بندپی شرقی بابل است که در بخش غرب رودخانه‌ی سجادرود که سجرو نیز نامیده می شود، واقع شده و همچنین در همسایگی روستاهای فیروزجاه ثابت، لمسوکلا، سرجیکلا و سماکوش قرار گرفته است. ساکنین این روستا مانند دیگر ساکنین بخش بندپی، در فصل گرما ییلاق کرده و در منطقه ای مانند تررجه یا تحریجه با آب و هوایی مطلوب، ساکن می شوند. برای رفتن به آبشار شی الیم، باید از طریق جاده ارتباطی شهر بابل به گلوگاه، جاده سیرباغ و روستای گاوزن محله اقدام کرد. دره این آبشار دقیقاً در سمت شرقی این روستا قرار گرفته است. 

آدرس ابشار شی الیم: استان مازندران، شهر بابل، جاده سیر باغ، دو کیلومتری جنوب شرقی روستای گاوزن محله.

آبگرم ازرود در بابل

آبگرم ازرود که آب معدنی آرزو نیز نامیده می ‌شود، از دیگر مکان های دیدنی بابل است. این آبگرم بین یک دره جنگلی سر سبز و در کنار یک رودخانه زیبا قرار گرفته و جلوه ای بسیار دلنیشن و اعجاب انگیز دارد. آب معدنی ازرود به رنگ فیروزه ای بوده و به سبب اینکه از دل زمین می جوشد، استخر کوچکی را به وجود آورده و در میان جنگل‌های سر سبز چشم اندازی بدیع را خلق کرده است. آب موجود در این چشمه آب گرم، به سبب مملو بودن از ترکیبات گوگردی، برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های پوستی، درد مفاصل و حتی روماتیسم مفید و شفا بخش است. استخری که به سبب وجود آبگرم ازرود ایجاد شده، به دلیل وجود مواد گوگردی فراوان در آن بوی تندی دارد. علی رغم زیبایی و منحصر به فرد بودن این چشمه آب گرم، اما امکانات رفاهی آنچنانی در اطراف آن موجود نیست.

 آدرس آبگرم ازرود: استان مازندران، ۳۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر بابل، بخش بندپی شرقی، روستای آری.

آبگرم ازرود

آبشار زیبای کیمون

چهارمین منطقه از مناطق دیدنی بابل که قصد معرفی آن را داریم، آبشار کیمون است که از جاذبه های طبیعی و بسیار دیدنی این شهر می باشد. این ابشار زیبا در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر بابل، بخش بندپی شرقی و در روستایی به همین نام یعنی کیمون واقع شده است. روستای کیمون در میان انبوهی از درختان جنگلی قرار گرفته و از آب و هوایی بسیار مطلوب و چشم اندازی بسیار زیبا برخوردار است. همچنین یک رودخانه‌‌ پر آب و زیبا نیز از بین این روستا می گذرد که آبشار کیمون هم بر روی این رودخانه قرار گرفته است. 

آدرس آبشار کیموت: استان مازندران، ۳۰ کیلومتری شهر بابل، بخش بندپی شرقی، روستای کیمون.

سد شیاده در قلب استان مازندران

مورد دیگر از مناطق و جاهای دیدنی بابل سد شیاده است. سد شیاده در میان انبوهی از درختان جنگلی قرار گرفته و از پوشش گیاهی و وسیعی برخوردار است. این سد را می توان یکی از مناطق دیدنی استان مازندران معرفی کرد که سالانه هزاران گردشگر از آن بازدید می کنند. ارتفاع این سد از زمین ۲۰ متر بوده و محلی بسیار مناسب برای ماهیگیری است که علاقه مندان می توانند بهره کافی را از آن ببرند. بنای تاریخی سقاتالار شیاده هم در روستای شیاده و در نزدیکی این سد قرار گرفته است. بر روی این بنای تاریخی، نقش ‌و نگارهایی بسیار زیبا و همچنین اشعاری مذهبی که به اواخر دوره قاجاریه مربوط می شود، نقش بسته است.

آدرس سد شیاده: استان مازندران، ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر بابل، بخش بندپی غربی، روستای شیاده، واقع در روی رودخانه چلیم.

سد شیاده

جنگل وسیع نارنجلو 

جنگل نارنجلو از دیگر جاذبه های دیدنی بابل است که بسیار زیبا بوده و از جنگل های حفاظت شده استان مازندران می باشد. این جنگل از فضایی سر سبز و بسیار دلنشین برخوردار می باشد که آن را به محلی محبوب برای گردشگران تبدیل کرده است. جنگل نارنجلو را بدون شک می توان جز ده منطقه دیدنی خطه شمال کشور و تکه ای به زیبایی بهشت معرفی کرد که همه زیبایی‌ های طبیعت جنگلی، جلگه‌ای، کوهستانی و کوهپایه‌ ای استان مازندران را ادغام کرده و در کنار هم گرد آورده است. 

آدرس جنگل نارنجلو: استان مازندران، شهرستان بابل بخش بند پی غربی.

جنگل شیاده

پیشتر سد شیاده را معرفی کردیم. منطقه بکر این سد به سبب برخورداری از آب و هوایی بسیار زیبا و مطلوب و همچنین پوشش گیاهی وسیع به دلیل و وجود جنگل هایی انبوه در چهار سوی خود، به محلی شگفت انگیز با چشم اندازی بسیار زیبا تبدیل شده است. همان طور که گفته شد، دور تا دور این سد را جنگل های انبوه پوشانده است که به جنگل شیاده معروف هستند. قابلیت ها و ویژگی های این جنگل و سد، آن را به محلی بسیار مناسب برای پیاده روی، کوه نوردی در ارتفاعات محاور سد شیاده، ماهیگیری و قایقرانی تبدیل کرده است. همچنین این پوشش جنگلی منجر به جذب سالانه تعداد زیادی گردشگر به این منطقه شده و از جاذبه های گردشگری بابل به شمار می آید. با قرار گیری در ارتفاعات این جنگل می توان چشم انداز منحصر به فردی از سد شیاده را به تماشا نشست. 

آدرس جنگل شیاده: استان مازندران، شهرستان بابل، بخش بندپی شرقی، سد شیاده.

جنگل شیاده

پارک جنگلی بابلکنار

پارک جنگلی بابلکنار که به نام پارک جنگلی بزچفت نیز نامیده می شود از دیگر جاذبه های گردشگری بابل به شمار می آید. این پارک جنگلی در ۲۲ کیلومتری شرقی شهر بابل واقع شده و جاذبه ای بکر و منحصر به فرد از استان مازندران است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. پارک جنگلی بابلکنار وسعتی معادل ۷۶۰ هکتار داشته و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور نیز آن را به‌ عنوان منطقه‌ نمونه گردشگری معرفی کرده است. در این پارک جنگلی، ۱۵۰ گونه مختلف گیاه درختی و بوته‌ای موجود است که به عنوان نمونه می توان به شمشاد، زبان‌گنجشک، راش، توسکا، بلوط، نارون و غیره اشاره نمود. از آنجایی که تاریخ و قدمت برخی از این گیاهان به میلیون ها سال قبل و عصر دایناسور ها مربوط می شود، فسیل زنده یا موزه طبیعی نیز نامیده می شوند. اگرچه امکانات رفاهی زیادی در این پارک جنگلی وجود ندارد اما می توان به امکاناتی چون آلاچیق، پارک بازی، زمین فوتبال، پارکینگ، قهوه خانه و غیره که از آن برخوردار است، اشاره کرد. رفتن به پارک جنگلی بابلکنار از طریق دو جاده فیروزکوه و هراز امکان پذیر است.

 آدرس پارک جنگلی بابلکنار: استان مازندران، ۲۲ کیلومتری شرقی شهر آمل.

جنگل ویوج

از دیگر مناطق دیدنی بابل می توان به جنگل ویوج اشاره کرد که از توابع بخش بند پی غربی بابل بوده و در مسیر جاده شیاده قرار گرفته است. جنگل ویوج که در واقع یک پارک جنگلی است، محل مناسبی برای علاقه مندان به گردش در جنگل بوده و محیطی منحصر به فرد و بسیار دلنشین است. زیبایی، پوشش گیاهی و آب و هوای مطلوب این جنگل آن را به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل کرده و سالانه علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند. کافی است راهی این جنگل شده، عکس هایی زیبا گرفته و از زیبایی های آن بهره مند شوید. در فصل بهار، این جنگل مملو از شکوفه های بهار نارنج شده و عطر دل انگیزی در فضای آن می پیچد.

 آدرس جنگل ویوج: استان مازندران، شهرستان بابل، بخش بندپی غربی.


تکیه روستای مقریکلا

تکیه روستای مقریکلا که توسط مردم محلی تکیه عبدالحسین خانی نیز نامیده می‌ شود، از دیگر دیدنی های شهر بابل و استان مازندران است که این تکیه نیز از توابع بخش بندپی شرقی می باشد. این تکیه دارای تالاری بسیار بزرگ در میانه آن و تعدادی اتاق‌ است که تزیینات زیادی به صورت نقاشی، کنده‌کاری و گچ‌ بری بر روی آن انجام شده است. علاوه بر این، دو ستون چوبی بسیار خوش‌تراش که سر ستون‌ های زیبایی دارد و نقاشی‌ های رنگارنگ نیز در قسمت جلویی این تکیه قرار گرفته‌اند. دو تاریخ مختلف در این بنا وجود دارد که یکی از تاریخ ها مربوط به گچ‌ بری‌ های ورودی اصلی به تاریخ محرم الحرام سنه ۱۲۹۶ و تاریخ دیگر مربوط به انتهای اشعار کنده ‌کاری شده لبه بیرونی به تاریخ شهر محرم الحرام سنه ۱۱۷۹ می باشد. با توجه به قدمت و تاریخچه غنی این بنا که به دوران زندیه و قاجاریه بر می گردد، این بنا در ۱۵ شهریور ۱۳۵۴، تحت عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

 آدرس تکیه روستای مقریکلا: استان مازندران، شهرستان بابل، بخش‌ بند پی غربی، روستای مقریکلا.

دریاچه کامی کلا

یک نمونه دیگر از جاهای تفریحی بابل دریاچه کامی کلا است که دریاچه ای بسیار زیبا و چشم نواز در شهر بابل می باشد. دریاچه کامی کلا نیز مانند اکثر مناطق دیدنی و تفریحی بابل از توابع بخش بند پی غربی بوده و در مجاورت کوه های البرز واقع شده است. این دریاچه با زیبایی بی نظیری که دارد، سالانه مقصد محبوب بسیاری از گردشگرانی است که به استان مازندران سفر می کنند. اگرچه این دریاچه در فصل گرما و مخصوصا ماه مرداد تا حدودی خشک می شود، اما در دیگر فصول سال مخصوصاً فصل بهار پر آب بوده و چشم انداز زیبایی را به نمایش می گذارد. بافت منطقه ای که دریاچه کامی کلا در آن واقع شده است، کاملا روستایی بوده و اغلب مردم آن به فعالیت کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

 آدرس دریاچه کامی کلا: استان مازندران، شهرستان بابل، بخش بند پی غربی، اطراف کوه‌ های البرز.

دریاچه کامی کلا

آبشار کلیره

یکی دیگر از مکان های دیدنی بابل، آبشار کلیره است. این آبشار زیبا از توابع بخش بند پی شرقی و در روستای بتلیم قرار گرفته است. آبشار کلیره از زیبایی و چشم اندازی منحصر به فرد برخوردار است که آن را به یکی از مقاصد محبوب گردشگرانی که به استان مازندران سفر می کنند تبدیل کرده است. روستای بتلیم اگرچه در تمامی فصول سال زیبایی خود را حفظ می کند، اما در فصل بهار زیبایی های آن دو چندان شده و سر سبزی گیاهان و بوی عطر گل ها هوش از سر انسان می برد. پیشنهاد می شود به دلیل کم آبی دریاچه در فصل گرم تابستان، فصل پاییز و بهار را که بارندگی زیاد است، برای بازدید از این آبشار انتخاب کنید. برای دسترسی و رسیدن به روستای بتلیم می بایست از یک مسیر جنگلی بسیار زیبا عبور کرده و بعد از رسیدن به روستا، از زیبایی های جنگل نهایت استفاده را ببرید. سرانجام نیز پس از ۴۵ دقیقه جنگل گردی به آبشار ده متری کلیره برسید. ادرس این آبشار عبارت است از: استان مازندران، شهرستان بابل، بخش بندپی شرقی، روستای بتلیم.

ییلاق شیخ موسی

در مجاورت شهر بابل، یک ییلاق بسیار خوش آب و هوا با طبیعتی بسیار چشم نواز وجود دارد که از توابع بخش بند پی شرقی بوده و محل بسیار خوبی برای سکونت و گذراندن روزهای زندگی روزهایی به صورت آرام و دور از هیاهو و دود و آلودگی های زندگی شهری است. ییلاق شیخ موسی در واقع یک روستا است که ساکنین آن افرادی بسیار خوش مشرب و با صفا و مهمان نواز هستند. قرار گرفتن این روستا در ارتفاعات، برخورداری از آب و هوایی خنک و مطلوب، هوای پاک، پوشش گیاهی سر سبز و دیگر ویژگی ها منجر شده است تا این منطقه به محلی بسیار محبوب تبدیل شده و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید کنند.

 آدرس ییلاق شیخ موسی: استان مازندران، شهر بابل، بخش بند پی شرقی روستای شیخ موسی.

ییلاق شیخ موسی

مسجد جامع بابل

مسجد جامع بابل از دیگر مکان های دیدنی بابل است که در یکی از قدمتی ترین محله ‌های شهر واقع می باشد. به دلیل تاریخی بودن و قدمت بالای این مسجد، می توان آن را از آثار ملی ایران معرفی کرد. بر اساس تاریخ طبرستان، تاریخچه این مسجد به سال ۱۶۰ هجری قمری مربوط می باشد و در عصر های مختلفی، مانند عصر صفویه، مورد بازسازی قرار گرفته است. در دوران فتحعلی شاه قاجار نیز، به دلیل تخریب شدن این مسجد بر اثر زلزله، مجددا بازسازی شد. مسجد جامع بابل دارای دو سر در در قسمت های شرقی و غربی است که هر یک از آن ها به یک هشتی وصل شده و در بالای آن‌ ها نیز آیات و عباراتی بر روی خشت‌های کاشی که مربوط به تاریخ ۱۲۳۰ هجری قمری هستند، نوشته شده است. فضای داخلی مسجد نیز دارای دو محراب با ظاهری نوین و یک محراب با ظاهری قدیمی به شکل نیمه‌ خراب وجود دارد. 

آدرس مسجد جامع بابل: استان مازندران، شهرستان بابل، حد فاصل چهار راه شهدا و سه راه فرهنگ.

امام زاده قاسم (ع)

آرامگاه امامزاده قاسم (ع) یکی از مکان های دیدنی بابل و از محل های مذهبی است که افراد زیادی به خصوص افراد مذهبی زیادی در سال از آن بازدید می کنند. امامزاده قاسم (ع) یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) بود که آرامگاه آن در محله‌ی آستانه‌ شهر بابل قرار گرفته است. آرامگاه امامزاده قاسم(ع) از معماری ایرانی- اسلامی زیبایی برخوردار است که نحوه طراحی درب ورودی و صندوق چوبی آن را می توان یکی از شاهکار های معماری ایرانی ها در زمان های گذشته عنوان کرد. 

آدرس امام زاده قاسم (ع): استان مازندران، شهرستان بابل، خیابان آیت الله روحانی, آرامگاه امام زاده قاسم (ع).

امام زاده قاسم

پل محمد حسن خان

یکی دیگر از مکان های دیدنی بابل، پل محمدحسن خان است که یک بنایی تاریخی با قدمتی بسیار زیاد می باشد. قدمت و تاریخچه این پل به اوایل دوران کریم خان زند مربوط می شود. پل محمد حسن خان به وسیله جد آقا محمد خان قاجار که محمد حسن ‌خان نام داشت احداث و به نام او نیز نامگذاری شد. جد آقا محمد خان قاجار به دلیل پیروزی بر کریم‌خان زند و موفقیت به تصرف شهر بابل و برخی از نقاط دیگر استان مازندران، به جهت قدردانی کردن از مردم بابل، پل محمد حسن خان را بر روی رودخانه‌ی بابل ایجاد کرد. در اطراف این پل ۵ محله که عبارتند از شهرک فرهنگیان، شهرک شهید چمران، محله سرپل محمدحسن‌خان بخش دو و سه و محله سرپل محمدحسن‌خان بخش مرکزی، وجود دارند. 

آدرس پل محمد حسن خان: استان مازندران، ۲ کیلومتری جنوب شهرستان بابل، پل محمد حسن خان.

تالاب حیدر کلا

تالاب حیدر کلا که آخرین مورد از جاهای دیدنی بابل است که معرفی می شود، به نام بوستان ‌نیلوفر آبی نیز شهرت دارد. این تالاب یکی از وسیع ترین و گسترده ترین تالاب‌ های استان مازندران است که وجود نیلوفر های آبی و طیف وسیعی از پرندگان کمیاب، منجر به ایجاد چشم ‌اندازی بسیار زیبا در ان شده است. وسعت این تالاب معادل ۳۴ هکتار بوده و آب آن آب کشاورزی سه منطقه را تامین می‌کند. این تالاب از مقاصد بسیار محبوب گردشگرانی است که سالانه به استان مازندران سفر می کنند و علاقه مندان زیادی به ماهی گیری و گردش در آن می پردازند. تالاب حیدر کلا از امکانات رفاهی چون سفره خانه، اسکله قایق رانی، پیست اسب سواری. ابزارهای بازی کودکان. آلاچیق، نماز خانه و غیره برخوردار است. 

آدرس تالاب حیدر کلا: استان مازندران، شهرستان بابل، کمربندی شرقی بابل.


 رستوران های بابل

جدای از مکان های دیدنی، مراکز خرید و رستوران های هر شهری از مناطق مورد علاقه گردشگران و مسافران هستند و معمولا در هر سفری در وهله اول، افراد به دنبال رستوران های خوب برای چشیدن طعم و مزه غذاهای محلی آن منطقه می باشند. غذاهای خطه شمال کشور زبانزد عام و خاص است و افراد زیادی علاقه مند غذاهای این مناطق هستند. به همین جهت در این بخش قصد داریم، دو نمونه از رستوران های برتر شهر بابل و همچنین دو نمونه از مراکز خرید این شهر را معرفی کنیم.

رستوران گرانسا بابل

رستوران گرانسا را می توان یکی از معروف ترین و محبوب ترین رستوران های شهر بابل معرفی کرد که مسافران زیادی آن را انتخاب می کنند. این رستوران دارای منوی غذاهای ایرانی و فرنگی است و انواع مختلفی از غذاهای محلی، ایرانی و فست فود در آن سرو می شود. علاوه بر تنوع غذایی که در رستوران گرانسا وجود دارد، انواع مختلفی از نوشیدنی های گرم و سرد و دسرهای خوشمزه نیز در این رستوران ارايه می شود. 

آدرس رستوران گرانسا بابل: استان مازندران، شهر بابل، كمربندي غربي، توحید ۵۱، جنب مبلمان مرکزی می باشد. 

رستوران اکبر جوجه 

حتما با رستوران های اکبر جوجه که در شهر های مختلف نیز شعبه دارند، آشنا هستید. اکبر جوجه غذایی مخصوص خطه شمال کشور است که طرفداران زیادی دارد. رستوران اکبر جوجه بابل نیز یکی از بهترین رستوران های این شهر است که با نام حاج (HAJ) اکبر جوجه شناخته می شود. این شعبه از رستوران اکبر جوجه بزرگترین شعبه از سه شعبه این رستوران در شهر بابل است. رستوران اکبر جوجه در کیلومتر ۲ بابل به قائمشهر واقع شده است.

رستوران های شهرستان بابل

اقامت در بابل

پس از معرفی مکان های تاریخی و دیدنی، رستوران ها و مراکز خرید شهر بابل، ممکن است گردشگران زیادی علاقه مند سفر به این شهر و بازدید از زیبایی های آن باشند. یکی از مهم ترین نکاتی که برای گردشگران و مسافران هر شهری مطرح است، موضوع اقامت در آن شهر است. برای اقامت در شهر بابل گزینه های مختلفی پیش روی مسافران قرار دارد که با توجه شرایط و پس از سنجیدن موقعیت می توانند یکی از آن ها را انتخاب کنند. یکی از این گزینه ها اقامت در هتل است. افراد زیادی فضای لوکس و مدرن هتل را ترجیح می دهند و تمایل دارند در هتل اقامت داشته باشند. در شهر بابل هتل های خوب و مناسب زیادی وجود دارند. گزینه بعدی اجاره سوئیت است. افراد زیادی آزادی عمل، استقلال و امکانات موجود در سوییت ها را برای اقامت در شهر بابل ترجیح می دهند. از آنجایی که ممکن است قیمت اجاره سوئیت و هتل کمی بالا باشد، گزینه دیگری نیز وجود دارد و آن اجاره ویلا است. علاوه بر مولفه قیمت، هدف بیشتر مسافران از سفر به شهر های شمالی، لذت بردن از طبیعت بکر و منحصر به فرد آن است و از آن جایی که اکثر ویلاها در میان جنگل های انبوه واقع شده اند، اجاره ویلا گزینه ای محبوب و انتخاب اول بیشتر مسافران است. برای اجاره ویلا در شهر بابل وب سایت هایی چون بابا سفر وجود دارند که می توانید از طریق آن ها اقدام کرده و به راحتی ویلای مورد نظر خود را پس از بررسی امکانات، آدرس و قیمت آن، انتخاب کرده و اجاره کنید.

ییلاق ها و جنگل های بابل از محبوب ترین جاذبه های گردشگری این شهر هستند که از جمله آن ها می توان به جنگل شیاده، جنگل نارنجلو، پارک جنگلی بابلکنار، جنگل ویوج، تکیه روستای مقریکلا، ییلاق شیخ موسی و بام شرقی مازندران که در بابل است اشاره کرد.

آبشار درازکش، آبشار شی الیم، آبشار کیمون و آبشار کلیره از محبوب ترین آبشار های بابل محسوب می شوند.

کمپینگ در فیلبند، بازدید از موزه بابل، بازدید از بناهای تاریخی، پیک نیک در جنگل های ناب بابل و بازدید از آبشار های زیبای این منطقه را می توان جزو تفریحات محبوب شهر بابل دانست.

ییلاق شیخ موسی، فیلبند، جنگل ویوج، سد و دریاچه شیاده، پارک جنگلی بابلکنار، روستای دیوا، جنگل نارنجلو، جنگل شیاده، تکیه روستای مقریکلا، ییلاق شیخ موسی، تالاب حیدر کلا از جمله بهترین مناطق ییلاقی بابل به شمار می روند.

فیلبند که به بام شرقی مازندران محبوب است یکی از مشهورترین دیدنی های بابل است که اقیانوسی از ابرها را به نمایش می گذارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت