جاهای دیدنی جاجرود

همانطور که می دانید کشور عزیزمان ایران از شمال تا جنوب پوشیده از مناطق سرسبز و بکر است که جاجرود تنها یکی از این مناطق ناب محسوب می شود. این منطقه خوش آب و هوا یکی از بخش‌ های شهرستان پردیس استان تهران است و قدمت آن به گذشته های دور باز می گردد. جاجرود به دلیل مسافت کمی که با تهران دارد گزینه ای مناسب برای پایتخت نشینان به شمار می رود و زیبایی های بسیاری را در دل خود جای داده است که جنبه گردشگری دارند. رودخانه جاجرود که در قلب این منطقه بکر قرار گرفته است از شهرت بالایی برخوردار بوده و سد لتیان، پل تاریخی شاه عباسی و آبشار کمرد نیز از سایر دیدنی های جاجرود هستند که مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می کنند. در ادامه ازز این مقاله همراه ما شوید تا سایر جاهای دیدنی جاجرود را برای شما عزیزان نام برده و زیبایی های این منطقه ناب را برایتان شرح دهیم.

جاجرود کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

جاجرود دهستان زیبایی است که سراسر آن را طبیعتی بکر و سرسبز محاصره کرده و جاذبه های طبیعی بسیاری را در دل خود جای داده است. این دهستان در جنوب غربی محله گلندوک در لواسان قرار دارد و یکی از قدیمی ترین مناطق تهران به شمار می رود. این روستا در گذشته از جمعیت زیادی برخوردار بود و با نام های «جائیج» یا «جاج» در طول تاریخ شناخته می شد. اما این روستا در زمان مغول ها به کلی نابود شد و تا چندین قرن خالی از سکنه بود. امروزه مجددا جاجرود یکی از پر جاذبه ترین مناطق ایران به شمار می رود که از آب و هوایی مطلوب و منابع طبیعی ارزشمند بهره مند می باشد. اگر می خواهید به این منطقه بکر سفر کرده و از جاهای دیدنی جاجرود بازدید کنید باید به شرق تهران و سپس شمال رود جاجرود در شهر لواسان سفر کنید. برای اینکار می توانید از بزرگراه شهید زین الدین به جاده دماوند رفته و مسیر را تا سد لتیان ادامه دهید. سپس از جاده دماوند به سمت خسرو آباد حرکت کنید و در تولید و تعمیرات سوفا به سمت راست برانید. این مسیر حدود 25.2 کیلومتر مسافت دارد که زمانی حدود 25 دقیقه در هنگام خلوت بودن جاده را شامل می شود.

آدرس جاجرود: تهران، 30 کیلومتری شمال شرق تهران، جاجرود

تاریخچه جاجرود

جاجرود یکی از دهستان های زیبای اطراف تهران است که از گذشته های دور وجود داشته و در ایام قدیم قصبه ای بزرگ بوده است که با نام های «جائیج» یا «جاج» شناخته می شده است. این روستا که در گذشته شهری پر جمعیت بود در شمال رودخانه جاجرود قرار دارد و امروزه به شکل یک دهستان پر جاذبه درآمده است. از آنجاکه پل تاریخی شاه عباسی در منطقه جاجرود قرار داشته و ساخت آن به 850 سال پیش یعنی دوره صفوی و دوران سلجوقیان باز می گردد، حداقال قدمت این روستا را نیز به دوره صفوی و سلجوقیان نسبت داده اند. از همین روی منطقه جاجرود را می توان دهستانی تاریخی و همچنین توریستی دانست که جاذبه های طبیعی و تفریحی بسیاری را در قلب خود جای داده است.

جاهای دیدنی جاجرود

جاهای دیدنی جاجرود

جاجرود یک منطقه ییلاقی است که در فصل بهار با آب شدن برف ها رودخانه ای پر آب و شکوفه های زیبای درختان را به نمایش می گذارد و در فصل زمستان پوشیده از برف سپید رنگ زیبایی است که روح بینندگان را نوازش می دهد. روستای جاجرود در تمامی فصل ها از آب و هوایی پاکیزه و خنک برخوردار است که مسافران بسیاری را به سمت خود می کشاند. همچنین جاذبه های گردشگری جاجرود به قدری زیبا است که منطقه ای بکر برای سفر را به وجود آورده و پاتوق اکثر پایتخت نشینان به شمار می رود. در ادامه تمامی مناطق دیدنی جاجرود را برای شما عزیزان نام برده ایم.

رودخانه جاجرود

رودخانه جاجرود یکی از محبوب ترین جاذبه های دیدنی جاجرود است که مقصد گردشگری بسیاری از مسافران این روستا را تشکیل می دهد. این رودخانه با طول ۱۴۰ کیلومتری و سرشاخه های مهمی از از دامنه‌ های جنوبی خرسنگ تشکیل شده است و از دامنه‌ های جنوبی البرز مرکزی سرچشمه می ‌گیرد. آب این رودخانه از مناطق مهمی همچون فشم، میگون، دماوند و آهار سرچشمه می گیرد و به عنوان یکی از پرآب ترین رودخانه های شمال تهران معرفی می شود. رودخانه جاجرود از پوشش گیاهی سرسبز و آب و هوایی مطبوع بهره مند است که مکانی مناسب برای استراحت و لذت بردن از آرامش طبیعت را به بازدیدکنندگان هدیه می دهد. بخشی از این رودخانه از مناطق کوهستانی و بخش دیگر آن از منطقه حفاظت ‌شده جاجرود و خجیر عبور می‌ کند. رودخانه جاجرود از نوع رودخانه های ماسه ای بریده بریده است و از سنگ ریزه های گراولی بهره مند می باشد. شیب این رودخانه حدود چهار درصد است و پهناوری حوضه آبریزش، 710 کیلومتر مربع احتساب می شود. از آنجاکه آب و هوای منطقه جاجرود بسیار ناب است و رودخانه جاجرود طبیعتی زیبا را در اختیار مردم می گذارد بسیاری از گردشگران برای چند ساعتی دوری از شلوغی شهر و بهره وری از آرامشی لذت بخش به این منطقه رفته و معمولا پیک نیک در کنار این رودخانه زیبا را انتخاب می کنند.

آدرس رودخانه جاجرود: استان تهران، ۳۰ کیلومتری شمال ‌شرق تهران، منطقه حفاظت شده جاجرود

سد لتیان

سد لتیان نیز یکی دیگر از مناطق دیدنی جاجرود است که بر فراز رودخانه جاجرود و درجنوب شهر لواسان قرار گرفته است. این سد بتنی در گذشته با نام «فرحناز» شناخته می شد و یکی از مهم ترین تامین کننده های آب تهران به شمار می رود. این سد حدود 30 درصد از آب شرب تهران را تامین می کند و از همین روی یکی از ارزشمندترین جاذبه های طبیعی استان تهران و جاجرود به شمار می رود. سد لتیان میان مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای لواسان قرار داشته و در شمال شرق تهران جای دارد. دراقع سد لتیان در محل تلاقی دو رود جاجرود و برگ جهان احداث شده است و در میان کوه های جاجرود قرار دارد. آب این سد از رودخانه مهم و مشهور جاجرود تامین می شود و با منظره زیبایی که پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهد از جاهای تفریحی جاجرود به شمار می رود.

پارک جنگلی لتیان

یکی از زیباترین و بزرگ ترین بوستان های نزدیک تهران پارک جنگلی لتیان است که در بخش جنوبی سد و دریاچه لیتان واقع شده است. این پارک سرسبز در محیطی ییلاقی قرار دارد و از آب و هوایی بهشتی بهره مند می باشد. پارک جنگلی لتیان با وسعتی بیش از ۱۰۰۰ هکتار، پوشش گیاهی متنوعی را در دل خود جای داده و از چشم اندازی بسیار زیبا به روی دریاچه زیبای لیتان برخوردار می باشد. پوشش گیاهی این پارک جنگلی شامل درختان سرو، بلوط، کاج، افرا، چنار و اقاقیا می شود که همگی در کنار هم طبیعتی خیره کننده را ایجاد کرده اند. از سوی دیگر امکانات تفریحی و رفاهی ویژه ای در این بوستان وسیع تعبیه شده است که اوقاتی خوش را برای مسافران به ارمغان می آورد. امکاناتی همچون آلاچیق، سفره خانه های سنتی باصفا، پارکینگ، رستوران و کافی شاپ، سرویس بهداشتی و استراحتگاه های دنج از جمله امکانات این مجموعه هستند که برای رفاه هرچه بیشتر حال گردشگران تهیه شده اند. در پارک جنگلی لتیان می توانید از آرامش و سکوت طبیعتی بکر بهره مند شده و روزی زیبا را در کنار دوستان یا خانواده خود سپری کنید.

آدرس پارک جنگلی لتیان: استان تهران، ۱۰ کیلومتری شمال شرقی تهران، جنوب سد لتیان

دریاچه سد لتیان

آبشار کمرد

در ۲۵ کیلومتری شرقی تهران و در مسیر جاده آبعلی، بین بخش جاجرود و شهر جدید پردیس دهستان خوش آب و هوایی به نام روستای کمرد جا خوش کرده است که از منابع طبیعی بسیاری بهره مند می باشد. این منطقه یکی از جاهای دیدنی تهران و جاجرود محسوب می شود که آبشار زیبا و مشهوری را در قلب خود جای داده است. روستای کمرد از آب و هوای سرد و کوهستانی برخوردار می باشد و از آرامش بخصوصی بهره مند است. آبشار کمرد در بخش شمالی این روستا قرار داشته که ارتفاع آن حدود 20 متر است و چشم انداز بسیار زیبایی را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهد. این آبشار به تنهایی زیبایی را از خود به نمایش می گذارد که زبانزد محلیان است. اما پوشش گیاهی سرسبز و درختان انبوه نارون و چناری که در اطراف آبشار کمرد قرار دارند نیز منظره خیره کننده ای را ارائه می دهند. آبشار کمرد جاذبه زیبای دیگری را نیز در خود جای داده است که با نام غار چهل دختر شناخته می شود. این غار در دیواره آبشار کمرد قرار داشته و از دیدنی های جاجرود و روستای کمرد به شمار می رود. علت نامگذاری این غار افسانه مرموزی است که به عقیده محلیان در زمان های دور اتفاق افتاده است. مردم بومی بر این باورند که در گذشته 40 دختر به این غار رفته و هیچ گاه برنگشتند. از دیدنی های دیگری که در اطراف آبشار کمرد وجود دارد می توان به سنگ های جالب و متفاوتی در این آبشار اشاره کرد که بویی شبیه به بوی نفت دارند اما طبق تحقیقات در این منطقه هیچ منبع نفتی یافت نشده است. از تفریحات آبشار کمرد می توان به طبیعت گردی، عکاسی، چادر زدن و پیک نیک در کنار آبشار، دوچرخه سواری در اطراف و بازدید از غار چهل دختر اشاره کرد.

آدرس آبشار کمرد: تهران، جاده دماوند، بین جاده جاجرود و پردیس، شمال روستای کمرد

پل تاریخی شاه عباسی

پل تاریخی شاه عباسی که با نام های دیگری همچون « پل دختر کرج» و « پل سلیمانیه» نیز شناخته می شود یکی از تاریخی ترین سازه های کرج محسوب می شود. قدمت ساخت این پل به دوره سلحوقیان باز می گردد که در آن زمان پیوندی میان شهرهای ری و قزوین ایجاد می کرد. بعدها این پل طی رخداد های تاریخی تخریب شد و این میان راه ری به قزوین از بین رفت. اما مجددا در دوران صفوی پلی جدید بر روی باقی مانده پل قبلی از دوره سلجوقیان احداث شد که امروزه آن را با نام پل شاه عباسی می شناسند. به همین دلیل آثاری از معماری سلجوقیان و صفویان در این پل مشاهده می شود که آن را به یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی جاجرود و کرج تبدیل کرده است. همچنین به دلیل تاریخی بودن و اهمیت سازه شاه عباسی، این پل با شماره ۳۵۰۱ در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. از زیبایی های پل شاه عباسی می توان به این نکته اشاره کرد که این سازه تاریخی بر فراز رودخانه زیبای جاجرود در روستای سعید آباد ساخته شده است که چشم انداز زیبایی را ارائه می دهد. در گذشته به دلیل حجم بالای آب در رودخانه جاجرود هر چهاردهانه آن در آب قرار داشت. اما امروزه با ساخت سد لتیان سطح آب کمتر شده و دو دهانه کوچک محل عبور عابرین را به وجود آورده اند.

آدرس پل تاریخی شاه عباسی: ایران، استان البرز، روی رودخانه کرج-چالوس

پل شاه عباسی جاجرود

منطقه حفاظت شده جاجرود

منطقه حفاظت شده جاجرود در ۳۰ کیلومتری شمال ‌شرق تهران قرار دارد و یکی از مهم ترین مناطق ایران به شمار می رود. این منطقه پس از انتخاب شهر تهران به ‌عنوان پایتخت کشور (۱۱۳۳ خورشیدی) در زمان قاجاریه تحت حفاظت قرار گرفت و هم از نظر گردشگری و هم از نظر محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این منطقه در گذشته با نام قرق سلطنتی یا شکارگاه سلطنتی شناخته می شد و در دوره صفوی از جایگاه ویژه ای برخوردار بود. امروزه نیز این منطقه یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی جاجرود است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی اداره آن به سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد. وسعت منطقه حفاظت شده جاجرود ۵۶۶۲۴ هکتار احتساب می شود و از دشت ها و کوه های زیبایی بهره مند می باشد. بلند ترین نقطه منطقه حفاظت شده جاجرود قله آراکوه به ارتفاع ۲۶۴۹ متر و پست ‌ترین آن دشت سنگ ‌تراشان به ارتفاع ۱۱۰۰ متر است. همچنین پارک‌ های ملی سرخه حصار و خجیر نیز در محدوده این منطقه قرار داشته و به دلیل وسعت زیاد این منطقه با بخ های زیادی از استان تهران در ارتباط می باشد. منطقه حفاظت شده جاجرود از شمال به جاده سد لتیان و جاده رسنان، از شرق به ارتفاعات البرز جاده‌های فیروزکوه و هراز، از جنوب به جاده خاوران و ارتفاعات حاشیه آن و مسگر‌آباد و از غرب به شهر تهران متصل است.

آدرس منطقه حفاظت شده جاجرود: استان تهران، ۳۰ کیلومتری شمال ‌شرق تهران

پارک جنگلی تلو یا پارک جنگلی غزال

بوستان جنگلی تلو که در کیلومتر ۵ جاده تلو قرار دارد یکی از جاهای تفریحی جاجرود به شمار می رود که خاطره ای فراموش نشدنی را برای بازدیدکنندگان این منطقه رقم می زند. این پارک جنگلی یکی از بهترین مکان های تهران برای تفریح و غرق شدن در دل طبیعت است. پارک جنگلی تلو که با نام پارک جنگلی غزال نیز شناخته می شود یکی از بزرگ ترین بوستان های اطراف تهران است که زیستگاه گونه های جانوری جذابی همچون شغال، روباه، خرگوش و کبک است. در ارتفاعات این بوستان پرندگانی همچون شاهین، عقاب، قرقی و بسیاری از گونه های دیگر پرندگان زندگی می کنند که بسیار تماشایی هستند. خالی از لطف است اگر از طبیعت بکر و پوشش گیاهی خاص این منطقه نگوییم. در این بوستان زیبا گیاهان کمیابی همچون سرو نقره ای، سرو خمره ای، بادام کوهی، پسته وحشی، ارار، زبان گنجشک، سنجد، ارغوان، چنار، نارون، داغداغان و درختان سوزنی برگ و پهن برگ وجود دارند که محیط پارک را از همیشه دیدنی تر کرده اند. مساحت این پارک چیزی حدود ۱۰ میلیون متر مربع است که ساخت آن از اوایل دهه ۸۰ شمسی آغاز شد. این بوستان از نظر وسعت، چهارمین پارک جنگلی تهران محسوب می شود که هم از چشم اندازی زیبا برخوردار بوده و هم آب و هوای مطلوبی را در اختیار مسافران قرار می دهد. از همین روی بوستان جنگلی تلو را می توان یکی از ناب ترین جاذبه های دیدنی جاجرود معرفی کرد که هر شخصی برای یکبار هم که شده باید از آن دیدن کند.

آدرس پارک جنگلی تلو: تهران، بابایی شرق خروجی تلو شمال، ورودی جاده شهرداری، انتهای خیابان ورودی پارک

پارک جنگلی تلو

مراکز خرید جاجرود

مراکز خرید به عنوان یکی از تفریحات مهم ما ایرانی ها به شمار می روند که لذت خریداری سوغاتی از مناطقی که به آن ها سفر کرده و یا به یادگار بردن تکه ای از سفر را به مسافران هدیه می دهند. جاجرود نیز به دلیل اهمیت گردشگری که دارد از این نوع مجموعه ها بهره مند بوده و مراکز خرید جذابی را ارائه می دهد. در ادامه برخی از مراکز خرید محبوب جاجرود را با قید آدرس برای شما عزیزان نام برده ایم:

بازار مبل جاجرود: بازار مبل جاجرود در یکی از زیباترین جاهای دیدنی جاجرود یعنی روستای کمرد واقع شده است که در 15 کیلومتری تهران قرار دارد. تولید مبلمان در این منطقه به بیش از نیم قرن پیش باز می گردد و یکی از بزرگ ترین و مشهور ترین تولیدی های مبل را به خود اختصاص داده است. همچنین قیمت مبلمان در این مرکز خرید بسیار مناسب است و در عین حال کیفیت مناسبی نیز به خریداران ارائه می دهد. پس اگر قصد خرید مبلمان را داشتید حتما در طی سفر خود به جاجرود سری هم به بازار مبل این منطقه بزنید تا از خریدی رضایتمند بهره مند شوید.

مجتمع تجاری ارغوان: این مجتمع یک بازار و مرکز خرید است که در استان تهران، شهرستان پردیس و خیابان جام جم قرار دارد. این مجتمع از مغازه های متعددی برخوردار بوده و در کنار مراکز مهم دیگری همچون نانوایی، کلبه بازی برنا، مرکز خرید نور و مرکز خرید کاسپین قرار دارد.

بهترین زمان سفر به جاجرود

انتخاب زمانی مناسب برای سفر به هر منطقه ای از ملزومات سفر است که جاجرود نیز از این قاعده مستثنی نیست. با آنکه جاجرود یکی از دیدنی ترین مناطق تهران است و در هر فصلی از زیبایی های منحصر به فردی بهره مند می باشد، اما با اینحال این دهستان در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و از زمستان های بسیار سردی برخوردار می باشد. همچنین در فصل زمستان جاجرود پوشیده از برفی سنگین می شود و سرمای استخان سوزی در آن مشاهده می شود. از همین روی اگر طرفدار آب و هوای سرد نیستید بهتر است فصل زمستان را برای سفر به جاجرود انتخاب نکنید. اما اگر می خواهید مناظر زیبایی از طبیعت سفید پوشی را مشاهده کنید که در هر کجا نمی توانید از آن لذت ببرید، می توانید در فصل زمستان به جاجرود رفته و از زیبایی طبیعت زمستانی آن نهایت لذت را ببرید. البته باید توجه داشته باشید در این فصل جاده های جاجرود کمی لغزنده هستند و باید لوازم ایمنی ضروری را به همراه خود داشته باشید. در کل می توان گفت جاجرود در تمامی فصول سال از زیبایی های چشم نوازی بهره مند است اما فصول بهار و تابستان را می توان از بهترین زمان های سفر به جاجرود پیشنهاد کرد. در این فصول جاذبه های گردشگری جاجرود در اوج زیبایی خود به سر می برند و آب و هوای بسیار مطلوبی در این دهستان پدیدار می شود.

دیدنی های جاجرود

اقامت در جاجرود

از آنجاکه مسافت جاجرود با تهران کم است و بسیاری از جاهای دیدنی و طبیعتی بکر را در خود جای داده است، معمولا به عنوان پاتوقی برای پایتخت نشینان در روزهای آخر هفته انتخاب می شود. همچنین بسیاری از گردشگران که تمایل به بازدید از طبعتی بکر و اقامت در منطقه ای آرامش بخش را دارند به سمت دهستان زیبای جاجرود حرکت می کنند. از همین روی ویلاها و اقامتگاه های دنجی در جاجرود و اطراف آن تعبیه شده است که برای رفاه حال مسافران و اقامتی خوش ساخته شده اند. به همین ترتیب شما می توانید برای اجاره ویلا در جاجرود با قیمتی مناسب و کیفیتی عالی به وب سایت باباسفر مراجعه کرده و پس از رزرو ویلای مورد نظر، به صورت 24 ساعته با تیم مجرب باباسفر در ارتباط باشید.

جاجرود یکی از مناطق ییلاقی بی نظیر در اطراف تهران است که دیدنی های مشهوری را همچون رودخانه جاجرود، سد لتیان، منطقه حفاظت شده جاجرود، پل تاریخی شاه عباسی و طبیعتی بکر را در خود جای داده است.

پارک جنگلی تلو و پارک جنگلی لتیان.

فصل بهار و تابستان از بهترین زمان های سفر به جاجرود محسوب می شوند و جاذبه های گردشگری این منطقه در فصل بهار و تابستان در اوج خود می باشد.

در کل تفریحات محبوبی که می توان در جاجرود تجربه کرد مربوط به طبیعت گردی، پیک نیک، تماشای مناظر خیره کننده و لذت بردن از آب و هوایی بسیار ناب است که امروزه برای اکثر افرادی که در شلوغی شهر زندگی می کنند خوش آیند است. همچنین پاساژ و رستوران گردی نیز از تفریحات دلپذیر این منطقه محسوب می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت