جاهای دیدنی رضوانشهر

رضوانشهر یکی از زیباترین مناطق استان گیلان محسوب می شود که در میان دریای خزر و کوه های تالش جا خوش کرده است. رضوانشهر به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی که دارد از منابع طبیعی شگفت انگیزی بهره مند می باشد که همه ساله بسیاری از مسافران را به سمت خود جذب می کند. این شهر زیبا مرکزیت شهرستان رضوانشهر را به خود اختصاص داده و جنگل‌ های سرسبز البرز را در دل خود جای داده است. از آنجاکه رضوانشهر در یکی از بهترین لوکیشن های استان گیلان جای گرفته است از آب و هوای معتدل و دل انگیزی برخوردار می باشد که اقامتی خوش برای گردشگران را به ارمغان می آورد. همچنین رضوانشهر یکی از جدیدترین شهرهای ساخته شده در گیلان به شمار می رود که تنها 80 سال از روی تاسیس آن می گذرد. این منطقه زیبا دارای فرهنگ غنی و مردمی مهمان نواز می باشد و با زیبایی های بصری و طبیعی که در خود جای داده یکی از بهترین مقاصد گردشگری خطه شمالی کشور محسوب می شود. در ادامه از این مقاله از باباسفر با ما همراه شوید تا تمامی جاهای دیدنی رضوانشهر را برای شما عزیزان نام برده و تفریحات این منطقه بکر را شرح دهیم.

جاهای دیدنی رضوانشهر

تاریخچه شهر رضوانشهر

رضوانشهر که در گذشته با نام های «رضوانده » و رزوند شناخته می شده است شهری سراسر جاذبه و سرسبزی می باشد که در قلب گیلان جای دارد. مردمی که در این شهر زیبا زندگی می کنند با زبان های گیلکی و تالشی سخن می گویند و به میهمان نوازی معروف اند. رضوانشهر مرکز شهرستان رضوانشهر می باشد که از نظر ناهمواری به دو دسته جلگه ای و کوهستانی تقسیم می شود. این شهر زیبا از چندین بنای تاریخی ارزشمند همچون پل آجری پونل، پل فارود، بقعه سیده بانو و سایر آثار باستانی بهره مند می باشد که امروزه جزو جاهای دیدنی رضوانشهر قرار دارند. در ادامه این بنا ها را نام برده و توضیح بیشتری درمورد آن ها ارائه  داده ایم.

چگونه به رضوانشهر برویم؟

رضوانشهر در شمال غربی استان گیلان واقع شده و در میان سواحل زیبای دریای خزر و رشته کوه های تالش جای دارد. این شهر سرسبز از سمت شمال به دریای خزر و شهر تالش، از جنوب به شهر صومعه ‌سرا و ماسال، از شرق به شهر بندر انزلی و از غرب به شهر خلخال متصل می شود. به دلیل همین موقعیت مکانی خاص راه های متعددی برای رفتن به رضوانشهر وجود دارد. در ادامه تمامی مسیر های رفتن به این منطقه بکر و لذت بردن از جاهای دیدنی رضوانشهر را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم.

جاده خلخلال به رضوانشهر: از جاده خلخال به اسالم به استان گیلان رفته و سپس وارد شهر رضوانشهر شوید.

جاده رشت به رضوانشهر: جاده رشت به سمت رضوانشهر حدود 65 کیلومتر راه است که می توانید به طور مستقیم این مسیر را طی کنید.

بندر انزلی به رضوانشهر: شما می توانید از طریق جاده ای که بندر انزلی را به شهر زیبای رضوانشهر متصل می کند به راحتی به این منطقه سفر کنید.

جاده آستارا و تالش به رضوانشهر: جاده ‌ای که از سمت آستارا و تالش به رضوانشهر می ‌رسد می تواند مسیر خوبی برای سفر به این شهر زیبا باشد.

مسیر گیلان به رضوانشهر: یکی از بهترین مسیرهای سفر به رضوانشهر استان گیلان است که شما می توانید از طریق اتوبان قزوین رشت به گیلان رفته و سپس با طی نمودن مسافت کمی به رضوانشهر برسید.

دیدنی های رضوانشهر

پارک جنگلی گیسوم و ساحل آن

امکان ندارد شما از عاشقان سفر به شمال کشور باشید و نام پارک جنگلی گیسوم را نشنیده باشید. چراکه این منطقه جنگلی به دلیل موقعیت جغرافیایی ناب و جاذبه های گردشگری فراوان در میان مسافران از شهرت بالایی برخوردار می باشد. پارک جنگلی گیسوم در ۱۵ کیلومتری جنوب تالش قرار دارد و با مساحتی بالغ بر 80 هکتار جنگل و دریا را به نمایش می گذارد. درواقع یکی از ویژگی های اصلی این جنگل مجاورت آن با دریای خزر است که این دو جاذبه محبوب را در یک قاب ارائه می کند. از همین روی پارک جنگی گیسوم را یک منطقه جنگلی دریایی می نامند که ساحل این منطقه از امکانات گردشگری متعددی برخوردار می باشد. یکی دیگر از مزایای جنگل گیسوم که باعث جذب هر چه بیشتر گردشگران شده است، امکانات رفاهی تکمیل آن و تفریحات جذابی است که در این منطقه وجود دارد. شما می توانید در حین بازدید از جنگل گیسوم از امکاناتی همچون سرویس بهداشتی، آلاچیق، پارکینگ، نانوایی، بازار، رستوران و کافه های متعدد و اسب‌ سواری استفاده کنید. همچنین اگر به ساحل گیسوم بروید امکانات تفریحی جذابی همچون پاراگلایدر، قایق ‌سواری، پارالاکس، جت اسکی و اسب سواری توجه شما را جلب خواهد کرد. جالب است بدانید در این مجموعه توریستی ترامپولین و پارک بادی مخصوص کودکان نیز وجود دارد که فرزندان دلبندتان را برای ساعت ها مشغول می کند.

آبشار ویسادار

شانزده کیلومتری منطقه پره‌ سر یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری رضوانشهر وجود دارد که با نام آبشار ویسادار شناخته می شود. این آبشار لقب سومین آبشار مرتفع در استان گیلان را به خود اختصاص داده است و با فضای بکر خود دل از هر بیننده ای می رباید. این آبشار از 15 متر ارتفاع تشکیل شده است و دیواره‌ های اطراف آن با شکلی متفاوت و مناظر بی بدیل بینندگان بسیاری را شیفته خود می کنند. آبشار ویسادار در دل جنگل های سرسبز مجاور کوه های تالش قرار دارد و از همین روی پوشش گیاهی متنوع و آب و هوای دلپذیری را شامل می شود. دیواره های آبشار از سنگ های لایه لایه تشکیل شده اند و آب از ارتفاع بالای این سنگ ها به حوضچه مقابل آبشار ریخته و صحنه ای رویایی را ایجاد می کند. در اطراف آبشار ویسادار انبوهی از درختان سرسبز و سر به فلک کشیده وجود دارد که بر زیبایی این آبشار تاثیر بسزایی دارند. تراکم این درختان به قدری زیاد است که گویی آبشار ویسادار در میان این درختان زیبا غرق شده است. حوضچه آبشار ویسادار به قدری بزرگ و بکر است که سالانه طبیعت گردان بسیاری برای شنا به سمت این منطقه روانه می شوند و از فضای دل انگیز آن نهایت لذت را می برند. همچنین در مقابل آبشار ویسادار پل فلزی ساخته شده است که چشم اندازی زیبا از محیط جنگل را به نمایش می گذارد.

روستای بهشتی ارده

روستای ارده که به روستای بهشتی نیز شهره دارد نیمه بیشتر دیدنی های رضوانشهر را به خود اختصاص داده است و طبیعتی بی همتا را به انسان ها هدیه می دهد. این روستای ییلاقی در دره ای سرسبز و در میان کوه های تالش قرار دارد که همین موقعیت مکانی باعث به وجود آمدن مناظر وصف نشدنی شده است. هنگام بازدید از این روستا به قدری سرسبزی و طراوت را مشاهده خواهید کرد که گویی به یک کارت پستال می نگرید. حتی مسیر رسیدن به روستای ارده نیز مملو از سرسبزی و زیبایی می باشد. روستای بهشتی ارده در شهرستان رضوانشهر و بخش پره سر جا خوش کرده است و اوج زیبایی نعمت های الهی را به نمایش گذاشته است. پوشش گیاهی متنوع و انبوه، آب و هوای دل انگیز کوهستانی ییلاقی، خانه‌ های چوبی روستایی، شالیزارهای سرسبز، چمن زار های چشم نواز و مردمی خونگرم از شاخصه های اصلی روستای بهشتی ارده محسوب می شوند که همگی سفری خوش را برای شما عزیزان به ارمغان می آورند. اگر شما نیز می خواهید یکی از زیباترین مکان های دیدنی رضوانشهر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید روستای بهشتی ارده انتخاب عالی است.

روستای بهشتی ارده

گورستان تاریخی پرن پرن وسکه

روستای وسکه یکی دیگر از جاهای دیدنی رضوانشهر است که با طبیعت بکر خود و آثار تاریخی مهم مقصد گردشگری بسیاری ا زمسافران را تشکیل می دهد. در این روستای سرسبز و خوش آب و هوا قبرستان باستانی وجود دارد که با نام گورستان پرن پرن وسکه شناخته می شود. این گورستان جزو آثار ملی ایران قرار دارد و از سنگ قبر های جالبی با حکاکی های تاریخی برخوردار می باشد. همانطور که گفته شد این گورستان در روستای وسکه و شهر رضوانشهر واق شده است. اما شما می توانید قبل از ورود به روستای ارده نیز این گورستان را مشاهده کنید.

پل آجری پونل

نوبتی هم که باشد نوبت به جاذبه های تاریخی رضوانشهر می رسد. این شهر زیبا غنی از فرهنگ و آثار مهم باستانی می باشد که بازگوی پیشینه ارزشمند کشورعزیزمان ایران هستند. پل آجری پونل نیز یکی از همین آثار باستانی است که امروزه تبدیل به یکی از جاهای دیدنی رضوانشهر شده است. قدمت این پل به دوره صفوی باز می گردد و بر فراز رودخانه خروشان شفارود ساخته شده است. پل آجری پونل جزو قدیمی ترین پل های تاریخی استان گیلان قرار دارد و از آنجاکه در فضای بکری قرار گرفته است جنبه توریستی نیز دارد. این پل باستانی ارزشمند در ۴ کیلومتری جاده رضوانشهر به تالش جای دارد و همه ساله بسیاری از توریست های گیلان را به سمت خود می کشاند. این پل همانطور که نامش پیداست از مصالح آجر ساخته شده و طول آن به 30 متر می رسد. طبیعت بکر اطراف این پل بهترین لوکیشن برای اسکان و برگزاری پیک نیک های خانوادگی است که خاطره خوشی را برای همگان به ارمغان می آورد. همچنین در کنار این پل یکی دیگر از جاذبه های گردشگری رضوانشهر قرار گرفته است که یک بقعه قدیمی به نام بقعه شیخ خاصه جان می باشد.

ییلاق زندانه

ییلاق ها یکی از خوش آب و هواترین و بکر ترین طبیعت های ایران محسوب می شوند که ییلاق زندانه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ارتفاعات تالش گیلان و در بخش پره سر ییلاق خوش منظری به نام زندانه وجود دارد که مسیر کوهستانی تماشایی را برای رسیدن به آن باید طی کنید. چیزی که ییلاق زندانه را به جاذبه ای خاص تبدیل می کند قرار داشتن آن در ارتفاع ۱۶۸۰متری می باشد که چشم اندازی بی همتا را به وجود آورده است. به لطف همین ارتفاعی که ییلاق زندانه بر روی آن ایجاد شده است آب و هوای پاکیزه و خوش بر این منطقه حاکم است و جنگل ها و مراتع بکری در همه جای آن دیده می شود. ییلاق ندانه عموما در مه غوطه ور است و چشم انداز رویایی را به نمایش می گذارد که در کنار گله دام ها و اسب های زیبا فضایی همچون قصه ها را به مردم هدیه می دهد. از آنجاکه این ییلاق از فاصله زیادی با سطح زمین قرار گرفته است، چشم اندازی شگفت انگیز از سطح جنگل ها و مراتع پایین دست را پیشه روی چشم بینندگان قرار می دهد که روح انسان را نوازش می دهد. همچنین این منطقه از جنگل های شیب داری برخوردار می باشد که برخی از آن ها به رودخانه های زیبایی منتهی می شوند. اگر شما نیز می خواهید به این ییلاق بی نظیر سفر کنید ابتدا باید به شهر پر جاذبه رضوانشهر سفر کرده و از آنجا به سمت جاده پونل به خلخال بروید. به این منطقه که رسیدید حدود 45 کیلومتر رانندگی در مسیر کوهستانی خوش منظری را پیشه رو دارید که در انتها به ییلاق زندانه منتهی می شود.

ییلاق زندانه

قلعه امیر ساسان

قلعه امیر ساسان یکی دیگر از دیدنی های رضوانشهر است که به ثبت ملی رسیده و یک بنای تاریخی می باشد. طبق گفته محققان و باستان شناسان این قلعه سنگی در گذشته اقامتگاهی برای حاکمان تالش بوده است و از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. البته امروزه تنها بقایای این قلعه به صورت مخروبه به جای مانده است. اما با اینحال به دلیل اهمیت تاریخی فرهنگی که دارد هنوز هم به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی رضوانشهر شناخته می شود. قلعه امیر ساسان در حاشیه روستای ارده و روستای بیاچال قرار دارد. قلعه امیر ساسان در محیطی کوهستانی ییلاقی قرار گرفته است که از آب و هوای سرد و کوهستانی برخوردار می باشد. البته اگر در تابستان به سمت این منطقه حرکت کنید به لطف ییلاقی بودن آن می توانید در هوایی پاکیزه تنفس کرده و در آب و هوایی دل انگیز قدم بزنید.

بقعه سیده بانو 

بقعه سیده بانو یک جاذبه تاریخی مذهبی می باشد که از جایگاه ویژه ای در میان مردم بومی رضوانشهر بهره مند می باشد. این بقعه در بخش دارسرای رضوانشهر قرار دارد و داستان جالبی را به خود اختثاث داده است. درواقع داستانی در میان مردم پیچیده است که این مکان متبرک بقعه مادر پیر شرفشاه می باشد. به گفته دكتر منوچهر ستوده، عرض و طول داخلی بنای سیده بانو ۸×۷ متر است و به جای دیوار بر ستون های بلندی استوار است. ضریح چوبی به ابعاد پنج متری در این بقعه وجود دارد که نقش دیوار بنا را اجرا می کند و ارتفاع آن به دو متر می رسد. این ضریح چوبی با یک کتیبه چوبی چشم نواز مزین شده است و گنبد طلایی که بر روی بنای اصلی قرار دارد باعث زیبایی هر چه بیشتر آن شده است. درواقع معماری جذاب بقعه سیده بانو این بارگاه ارزشمند را به یکی از مکان های دیدنی رضوانشهر تبدیل کرده و تورهای گردشگری که در مورد این بقعه اطلاعاتی دارند گردشگران را به بازدید از این بنا دعوت می کنند.

پل تاریخی شفارود

پل تاریخی شفارود یادگاری از دوره قاجار است که با معماری منحصر به فرد خود جنبه گردشگری پیدا کرده و در لیست جاهای دیدنی رضوانشهر قرار گرفته است. این پل تاریخی بر فراز رودخانه شفارود و در جاده تالش به رضوانشهر واقع شده است که تا سال ۱۳۸۶ مورد بازسازی قرار گرفت. مصالح به کار رفته در پل شفارود از آجر و ساروج می باشد و نحوه‌ چیدمان آجرها به صورت افقی جلوه خاصی به پل بخشیده است. در طرفین طاق و بر روی پاکان پل دو ستون با نمای مخروطی شکل قرار دارد و در بدنه شمال پل دو طاق نما ساخته شده است. ضخامت طاق اصلی به یک متر می رسد و سبک خاصی از معماری را به نمایش می گذارد. البته باید گفت که پل تاریخی شفارود تنها جنبه گردشگری داشته و قسمت هایی از این پل تخریب شده است. اما با اینحال هنوز هم این پل یکی از دیدنی های رضوانشهر محسوب می شود و در طبیعت زیبایی قرار دارد.

پل تاریخی شفارود

مسجد اسپیه مزگت

استان گیلان به دارا بودن بناهای تاریخی متعدد در کنار جاذبه های طبیعی شهره دارد که مسجد اسپیه مزگت نیز یکی از این آثار باستانی ارزشمند محسوب می شود. در ۸۰ کیلومتری باختر شهر رشت و ۲۲ کیلومتری جنوب شهر تالش مسجدی با معماری دوره ساسانیان وجود دارد که در شهرستان رضوانشهر واقع شده است. این بارگاه تاریخی با نام مسجد سفید نیز معرفی می شود و درواقع باقی مانده ای از یک آتشکده زرتشتی قدیمی مربوط به دوره پیش از اسلام می باشد. رواق چهار گوش داخلی مسجد اسپیه مزگت در گذشته محل نگهداری آتش مقدس بوده است و مردم برای عبادت در مقابل این آتشکده می ایستادند. مسجد اسپیه مزگت با قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال، یکی از قدیمی ترین مساجد استان گیلان به شمار می رود. کلمه اسپی در گویش تالشی به معنای سفید است و مزگت نیز در زبان اوستایی به مسجد اطلاق دارد. جالب است بدانید مسجد اسپیه مزگت در کنار دو مورد دیگر از دیدنی های رضوانشهر قرار گرفته است که رودخانه دیناچال و در جنوب شرقی پارک جنگلی گیسوم می باشند. پوشش گیاهی سرسبزی در اطراف این مسجد دیده می شود که از شاخصه های اصلی استان گیلان محسوب می شود و مسجد اسپیه مزگت نیز از این ویژگی بی نصیب نمانده است.

اقامت و اجاره ویلا در رضوانشهر

رضوانشهر شهری است در میان دریای خزر و رشته کوه های زیبای تالش که با جاذبه های تاریخی و طبیعی یکی از توریستی ترین مناطق استان گیلان را تشکیل می دهد. برای افرادی که می خواهند چند روزی را به دور از شلوغی شهری بوده و در طبیعت نابی به استراحت مشغول شوند این شهر حرف اول را می زند. سواحل زیبا، آثار تاریخی و ملی، آبشارهای زیبا، زمین های کشاورزی و مزارع چای، آب و هوای خوش و همچنین ییلاقات خوش منظر از ویژگی های اصلی رضوانشهر به شمار می رود که سفری خوش را برای همگان به ارمغان می آورد. اما برای سفر به این منطقه خوش آب و هوا به غیر از جاذبه های گردشگری نیاز به اقامتگاهی ایمن و پاکیزه است که باباسفر در این بخش شما را راهنمایی می کند. تیم مجرب باباسفر برخی از بهترین استراحتگاه های این منطقه را گردهم آورده است تا شما عزیزان بتوانید با اجاره ویلا در رضوانشهر سفری خوش را تجربه کرده و دیگر نگران رزرو اقامتگاه هایی با هزینه سرسام آور نباشید.

آبشار ویسادار، ییلاق زندانه، پل تاریخی و رودخانه شفارود، پارک جنگلی گیسوم و روستای بهشتی ارده ا زبهترین دیدنی های رضوانشهر محسوب می شوند.

قلعه امیر ساسان، پل تاریخی شفارود، مسجد اسپیه مزگت، بقعه سیده بانو، گورستان تاریخی پرن پرن وسکه و پل باستانی پونل.

ساحل و پارک جنگلی گیسوم، آبشار ویسادار و کافه ها و رستوران های سراسر شهر.

پارک جنگلی گیسوم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت