جاهای دیدنی رودهن

رودهن بهشتی در شهرستان دماوند است که از توابع استان تهران بوده و به همین دلیل یکی از مناطق تفریحی پایتخت نشینان به شمار می رود. این منطقه بکر و دیدنی در 30 کیلومتری شرق تهران قرار دارد و از زیبایی های وصف نشدنی بهره مند می باشد. سرسبزی رودهن و آب و هوای خوش آن همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند که به دلیل نزدیکی به شهر تهران اکثرا مردم پایتخت نشین به این منطقه سفر می کنند. رودهن منطقه ییلاقی است که سراسر آن را رودخانه های زیبا و کوه های باصلابت فرا گرفته و طبیعت گردی در این منطقه می تواند خاطره ای فراموش نشدنی را برای شما عزیزان به ارمغان بیاورد. در این مقاله از باباسفر تمامی جاهای دیدنی رودهن را نام برده و آدرس بهترین جاذبه های گردشگری روستای رودهن را ذکر کرده ایم تا بتوانید در اوقات فراغت خود به باصفاترین بخش های رودهن سفر کنید.

رودهن کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

رودهن را می توان یکی از جاهای دیدنی تهران دانست. چراکه این منطقه خوش آب و هوا در شهرستان دماوند و 30 کیلومتری شمال شرق تهران جا خوش کرده است. شهرستان رودهن با استان مازندران هم مرز است و از سمت شمال با شهرستان آمل، از سمت شرق با دماوند، از غرب با پردیس و از جنوب با شهرهای ورامین و پاکدشت ارتباط دارد. رودهن در ارتفاعات کوه های مشهور البرز قرار دارد و به همین واسطه از رودهای باصفا و باغستان های خوش منظر برخوردار می باشد. در ادامه مسیریابی رودهن از طریق خودروی شخصی، اتبوس و تاکسی را برای شما عزیزان قید کرده ایم.

آدرس رودهن: ایران، شهرستان دماوند، 30 کیلومتری شرق تهران 

مسیر دسترسی به رودهن با خودروی شخصی

بسیاری از گردشگران استفاده از وسیله نقلیه شخصی را به اتبوس یا تاکسی ترجیح می دهند که البته سفر به رودهن از طریق خودروی شخصی نسبت به راه های دیگر آسان تر است. برای سفر به رودهن با خودروی شخصی می توانید از مبدا تهران وارد اتوبان های شهید بابایی یا بزرگراه شهید زین الدین که از اتبون های شرق تهران هستند شده و از طریق آن ها به سمت حاده دماوند حرکت کنید. همچنین شما می توانید از طریق اتوبان های ذکر شده وارد جاده پردیس شده و سپس به سمت شهرستان زیبای رودهن حرکت کنید.

مسیر دسترسی به رودهن با اتوبوس

علاوه بر مسیریابی خودروی شخصی، وسایل نقلیه عمومی نیز برای رفتن به این منطقه تعبیه شده است که به راحتی شما را به رودهن می برد. برای استفاده از اتبوس برای رفتن به رودهن باید  به پایانه دستواره در میدان نوبنیاد رفته و سوار اتوبوس های آزادراه تهران – پردیس شوید. همچنین در سه راه تهرانپارس مینی بوس هایی وجود دارند که شما را به منطقه خوش آب و هوای رودهن می رسانند. 

مسیرهای دسترسی به رودهن با مترو

از آنجاکه دانشگاه آزاد اسلامی در رودهن قرار دارد بسیاری از دانشجوهای این دانشگاه قصد رفتن به رودهن از مبدا تهران را دارند. اگر شما نیز دانشجوی این منطقه هستید بهترین مسیر برای رفتن به رودهن استفاده از اتبوس های تندرو است. برای اینکار می توانید سوار مترو خط فرهنگسرا – صادقیه شده و در ایستگاه فرهنگسرا پیاده شوید. در این ایستگاه اتبوس های تندرویی وجود دارند که شما را به رودهن می رسانند.

مسیر دسترسی به رودهن با تاکسی

برخی از علاقه مندانی که می خواهند به شهرستان رودهن سفر کنند فاقد خودروی شخصی بوده و تمایل به استفاده از تاکسی های این منطقه دارند. برای استفاده از تاکسی برای رفتن به رودهن باید ابتدا به ترمینال شرق، سه راه تهرانپارس و یا چهارراه مینی سیتی رفته و سوار تاکسی های رودهن شوید.

جاهای دیدنی رودهن

تاریخچه روستای رودهن

شهرستان رودهن را می توان یکی از مناطق قدیمی استان تهران دانست که در گذشته با نام های «کوهپایه» یا «آبگان» شناخته می شد. این منطقه سرسبز به دلیل شرایط مناسب جغرافیایی که دارد در سال ۱۳۴۱ تبدیل به شهر شد و تا پیش از آن تنها منطقه ییلاقی در دل کوهپایه های البرز بود. از آنجاکه رودهن در نزدیکی جاده های هراز و فیروز کوه که از جاده های اصلی تهران هستند قرار دارد پس از مدتی جمعیت این شهرستان رشد کرد و تبدیل به یکی از شهرستان های تهران شد. همچنین تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در رشد جمعیت این منطقه بی تاثیر نبود. چراکه بعد از ساخت این دانشگاه در رودهن جمعیت آن از 4 هزار نفر به 13 هزار نفر افزایش یافت. ساکنان اصلی رودهن، ترک ‌تباران هستند که در دوره سلطنت قاجار به این منطقه مهاجرت کردند. به دلیل قدیمی بودن این شهر بناهای تاریخی ارزشمندی نیز در رودهن وجود دارند که ارزش آن را افزایش داده اند. هتل آبعلی و پل تاریخی نمیر از جمله آثار تاریخی این شهرستان هستند که امروزه به جاذبه های گردشگری شهر رودهن تبدیل شده اند. 

جاذبه های گردشگری رودهن

همه مردم برای سفر و گذراندن اوقات فراغت خود به دنبال مکان ها نابی هستند که یا از طبیعتی سرسبز برخوردار بوده و یا از اماکن تفریحی جذاب بهره مند باشند که این مشخصات بیشتر در خطه شمالی کشور عزیزمان ایران مشاهده می شود. اما مژده می دهیم که برای بهره وری از مزایایی که ذکر شد حتما لازم نیست برای چندین ساعت در شلوغی جاده چالوس معطل شوید تا به سرسبزی شهرهای شمالی دست یابید. بلکه در اطراف تهران نیز مناطق بکری همچون شهریار و دشت شقایق شهریار، فشم و رودهن وجود دارند که در کوتاه ترین زمان ممکن به راحتی می توانید به این مناطق خوش آب و هوا و پر جاذبه سفر کنید. رودهن از شرایط جغرافیایی مناسبی برخوردار می باشد و به همین دلیل دشت های زیبا، رودخانه های خروشان و باغستان های طبیعی در این شهرستان جای گرفته اند که سرسبزترین منظره عمرتان را پیشه روی چشم شما قرار می دهند. به همین دلیل بد نیست با جاهای دیدنی رودهن که در ادامه نام برده ایم آشنا شده و اگر قصد سفر به یکی از جاذبه های اطراف تهران را داشتید حتما سری به این شهرستان دیدنی بزنید.

بهترین جاهای دیدنی شهرستان رودهن

پارک جنگلی رودهن

به دلیل گسترش شهرستان رودهن در سال های طولانی، این منطقه علاوه بر جاذبه های طبیعی که در دل خود جای داده است از امکانات رفاهی و تفریحی مدرنی نیز بهره مند می باشد که پارک ها تنها بخشی از این امکانات می باشند. درواقع پارک جنگلی یکی از جاهای تفریحی رودهن است که در مرکز شهر قرار داشته و از بزرگ ترین پارک های این منطقه به شمار می رود. این بوستان زیبا و سرسبز از طبیعتی ناب برخوردار بوده و همچنین امکانات ویژه ای را در خود جای داده است. اگر به پارک جنگلی رودهن در مرکز آن بروید می توانید از خدماتی همچون فضای سبز مسحورکننده، آلاچیق برای استراحت و پیک نیک، سایل بازی مخصوص کودکان، لوازم ورزشی و آبشار های مصنوعی اشاره کرد.

آدرس پارک جنگلی رودهن: استان تهران، شهرستان دماوند، مرکز شهر رودهن

پیست اسکی بین المللی آبعلی

اگر به دنبال یکی از هیجان انگیزترین جاذبه های گردشگری روستای رودهن در فصل زیبای زمستان هستید پیشنهاد ما به شما پیست اسکی بین المللی است. پیست اسکی آبعلی از قدیمی ترین مناطق تفریحی دماوند محسوب می شود که از تفریحات ویژه ای برخوردار بوده و مکانی مناسب برای عاشقان برف است. این پیست هیجان انگیز در شهر آبعلی و در استان تهران جای گرفته است. این شهر که بخشی از توابع شهرستان دماوند به شمار می رود در ۵۷ کیلومتری تهران واقع شده است. پیست اسکی آبعلی از اولین پیست های اسکی ایران است که در آن دستگاه های بالابر نصب شد و بستری جذاب را برای ورزشکاران به وجود آورد. این پیست در فصل زمستان پوشیده از برف می شود و در فصل تابستان نیز از آب و هوایی مطلوب بهره مند می باشد که محیطی مناسب کوهنوردی را به عاشقان این ورزش ارائه می دهد. بالاترین نقطه پیست اسکی آبعلی ۲۶۵۰ متر از سطح دریا فاصله داشته و پایین ترین نقطه آن ۲۴۰۰ متر ارتفاع دارد. از امکانات سرگرم کننده این پیست می توان به پیست اسکی مبتدی و حرفه ای، سورتمه سواری، زمین های تنیس، سوارکاری، تله کابین، تله سیژ، تله اسکی و کلاس های آموزش اسکی اشاره کرد. همچنین این منطقه از امکانات رفاهی مناسبی همچون سرویس بهداشتی، نمازخانه، محل مخصوص کمک های پزشکی، فروشگاه های اجاره وسایل اسکی و پارکینگ برخوردار می باشد که آسایش و رفاه مسافران را تامین می کنند.

آدرس پیست اسکی آبعلی: استان تهران، شهرستان دماوند، رودهن، آبعلی، جاده هراز

ساختمان هتل آبعلی

هتل آبعلی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری رودهن است که در جاده هراز و شهر تفریحی آبعلی قرار دارد. این هتل از سال 1399، شروع به فعالیت کرد و مسافران بسیاری را به سمت خود کشاند. هتل آبعلی دارای 9 طبقه 30 واحلی است که از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار بوده و نمای این واحد ها به روی کوهستان است. اگر تمایل به اقامت در این هتل دنج داشته و افراد خردسال زیر 7 سال به همراه داشته باشید هزینه ای برای کودک دریافت نخواهد شد و اقامت افراد زیر 7 سال رایگان است. اما اگر کودک شما بالای 7 سال باشد مهمان بزرگسال محسوب شده و اقامت او شامل هزینه اتاق می شود.

پیست اسکی آبعلی

دشت سیاه پالاس

از شمال تا جنوب رودهن پر از جاهای دیدنی و تفریحات جذاب است که دشت سیاه پالاس نیز در شمال این شهر سرسبز قرار دارد. اگر به بازدید از دشت سیاه پالاس بروید در واقع یک تیر و دو نشان زده اید. چراکه این دشت با طراوت در دل یکی دیگر از جاهای دیدنی رودهن قرار دارد که با نام پارک ملی لار شناخته می شود. از دیدنی های دشت سیاه پالاس می توان به لاله های سرخ، شقایق های دلربا و زنبق های وحشی اشاره کرد که سطح دشت را پوشانده و هدیه ای از خداوند را پیشه روی چشم جهانیان قرار می دهند. از محیط بکر دشت سیاه پالاس که بگذریم در فصول بهار و تابستان بسیاری از عشایر به این دشت کوج می کنند که محیط دشت را با صفاتر می کنند. مزیت بعدی دشت سیاه پالاس تنوع گونه های گیاهی و جانوری در آن است که صحنه ای خیره کننده را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد. در این دشت بیش از 400 گونه گیاهی که از 48 تیره نادر جهان هستند وجود دارد و در میان این طبیعت بکر گیاهان دارویی همچون خرگوشک، مریم گلی و شیرین بیان نیز دیده می شود. وجود گل های زیبا و طبیعتی سرسبز، آب و هوای مطلوب و موجودات زیبایی همچون کبک، شهباز و عقاب طلایی این دشت زیبا را به یکی از مناطق دیدنی رودهن تبدیل کرده که همه ساله گردشگران بسیاری به بازدید و تفریح در این منطقه می روند.

آدرس دشت سیاه پالاس: استان تهران، شهرستان دماوند، رودهن، پارک ملی لار، دشت سیاه پالاس

شهربازی رودهن

شهربازی ها همیشه از مراکز تفریحی پرطرفدار محسوب می شوند که چه برای قشر کودک و چه برای بزرگسالان هیجان انگیز اند. شهربازی زنگ تفریح رودهن یکی از جاهای تفریحی رودهن به شمار می رود که از امکانات تفریحی و بازی های سرگرم کننده ای بهره مند می باشد. پس اگر به دنبال تخلیه آدرنالین و اوقاتی مهیج هستید می توانید در طی سفر خود به رودهن سری به شهربازی زنگ تفریح در دل این شهر خوش آب و هوا زده و از بازی های جذاب آن نهایت لذت را ببرید. برخی از وسایل تفریحی که در شهربازی زنگ تفریح رودهن وجود دارد در ادامه ذکر شده است:

  • استخر توپ
  • ماشین کوبنده
  • ایرهاکی
  • کشتی صبا
  • فوتبال دستی
  • قطار و تکان دهنده

از مزایای ویژه شهربازی زنگ تفریح پارکینگ اختصاصی است که جای پارک ماشین را برای بازدیدکنندگان تسهیل کرده و نیاز به گشتن برای پارک ماشین در مکانی مناسب نیست. همچنین در این مجموعه سرگرم کننده کافه ها و رستوران هایی نیز وجود دارد که می توانید حین بازی کودکانتان به آن ها مراجعه کرده و به استراحت بپردازید.

آدرس شهربازی رودهن: رودهن، خیابان چمران، نبش کوچه انقلاب، جنب آموزش و پرورش، مجموعه زنگ تفریح

شهربازی در رودهن

کمپ محمد داغی ( بام رودهن)

بسیاری از مسافرانی که به منطقه رودهن سفر می کنند تمایل به کمپ در این روستای ناب را دارند که بام رودهن دقیقا برای همین منظور طراحی شده است. بام رودهن یا کمپ محمد داغی، منطقه ایست که بخش عمده ای از دیدنی های رودهن را به خود اختصاص داده و از منظره ای بسیار زیبا برخوردار می باشد. همچنین امکانات تفریحی مناسبی نیز در بام رودهن توسط شهرداری این منطقه تعبیه شده است که از جمله آن ها می توان به آلاچیق، فضای سبز، پارکینگ، نمازخانه و سرویس بهداشتی اشاره کرد. درواقع بام رودهن یکی از بهترین مکان ها برای کمپینگ در رودهن است و به همین دلیل به آن کمپ محمد داغی نیز گفته می شود. از آنجاکه بام رودهن در ارتفاعات قرار دارد شما می توانید در حین کمپ کردن در محوطه این بام نمای وسیعی از رودهن را تماشا کرده و از منظره زیبایی که به شما ارائه می دهد شگفت زده شوید.

آدرس بام رودهن: استان تهران، شهرستان دماوند، رودهن، بام رودهن

روستاهای جورد و وسکاره و آردینه

از آنجاکه رودهن یک منطقه ییلاقی بوده و در میان رشته کوه های زیبای البرز وجود دارد از منابع طبیعی منحصر به فردی بهره مند می باشد. یکی از این منابع طبیعی روستاهای جورد و وسکاره و آردینه هستند که در شمال شهر قرار داشته و از طبیعتی مسحورکننده برخوردار می باشند. ویژگی جالبی که می توان در رابطه با این روستاها ذکر کرد حفظ بافت قدیمی است که مکانی مناسب برای دوری از زندگی شهری را به مسافران هدیه می دهند. به هر یک از این روستاها در رودهن که سفر کنید دقیقا انگار به دل طبیعت وارد شده اید. آب و هوای مطلوب، پوشش گیاهی سرسبز و زندگی ساده روستایی در دهستان های جورد و وسکاره و آردینه لذتی وصف نشدنی را برای شما عزیزان به ارمغان می آورد. اگر زمان تابستان و بهار به این روستاها سفر کنید طبیعت این مناطق در اوج سرسبزی پیشه روی شما حاضر شده و در زمستان نیز رنگ های نارنجی و زرد درختان این روستا ها بازدیدکنندگان را به وجد می آورد. از همین روی اگر می خواهید به یکی از مناطق دیدنی رودهن که در هر فصلی مناسب سفر است بروید، دهستان های جورد و وسکاره و آردینه از بهترین گزینه های سفر به رودهن محسوب می شوند.

روستاهای جورد و وسکاره و آردینه

پل تاریخی نمیر یا فیروزکوه

پل نمیر که قدمت آن به دوره صفوی باز می گردد در شهرستان دماوند قرار داشته و در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. به پل نمیر لقب «قدیمی ترین پل مسیر تهران به مازندران» را داده اند و این سازه یکی از قدیمی ترین پل های شهرستان دماوند و شهر رودهن به شمار می آید. طبق شواهد تاریخی پل نمیر رودهن بخشی از مسیر ارتباطی قدیم تهران _ فیروزکوه را تشکیل می داده است. این پل تاریخی از یک دهانه در جبهه شرقی رودهن و حدفاصل جاده تهران _ فیروزکوه برخوردار می باشد. همچنین پل نمیر بر فراز دره نسبتا عمیقی قرار دارد که رودخانه فصلی رودهن از این منطقه عبور می کند. این امر باعث شده پل نمیر از چشم انداز زیبایی برخوردار شود. در ساخت این پل از مصالح ساده ای همچون آجر، سنگ لاشه و ملات ساروج استفاده شده که ظاهر آن را قدیمی تر کرده است. پل تاریخی نمیر به دلیل قدمت زیادی که دارد جزو لیست جاذبه های گردشگری رودهن قرار داشته و مسافران بسیاری به بازدید از آن می روند.

آدرس پل تاریخی نمیر: استان تهران، شهرستان دماوند، منطقه رودهن، امام خمینی، باهنر

آستان متبرک امامزاده محمد تقی (ع)

آستان متبرک امامزاده محمد تقی (ع) یکی از آثار تاریخی مذهبی شهر رودهن است که از جایگاه ویژه ای در میان مردم محلی برخوردار می باشد.این بنا به صورت 8 ضلعی ساخته شده و از دو گنبد زیبا برخوردار می باشد. این گنبد ها از بیرون شبیه به مخروط هستند و با دو نوع پوشش متفاوت به نمایش گذاشته شده اند.

آدرس بنای آستان متبرک امامزاده محمد تقی (ع): استان تهران، شهرستان دماوند، شهر رودهن، خیابان شهید سجادیان

بهترین زمان سفر به رودهن

نیمه اول سال را می توان یکی از بهترین زمان های سفر به رودهن دانست. زیرا این منطقه به دلیل مسافت کمی که با کوهستان دارد از آب و هوای سرد کوهستانی برخوردار بوده و زمستان های سردی را شامل می شود. اگر از اواسط اردیبهشت به سمت جاهای دیدنی رودهن حرکت کنید سفری دل انگیزتر را تجربه خواهید کرد. چراکه در این زمان هوا رو به گرمی رفته و آب و هوای معتدل تری در منطقه رودهن پدیدار می شود. البته رودهن در زمستان نیز از زیبایی های خاص خود بهره مند می باشد و مناطق تفریحی همچون پیست آبعلی را ارائه می دهد. اما ممکن است برخی از تفریحات دیگر این منطقه را در زمستان از دست بدهید و سرمای هوا شما را آزرده خاطر کند.

شهرستان رودهن

در رودهن کجا اقامت کنیم؟

همانطور که در این مقاله متوجه شدید رودهن یکی از زیباترین مناطق ایران برای سفر است که از آب و هوایی دل انگیز و جاذبه های گردشگری بسیار بهره مند می باشد. از همین روی سالانه بیشتر پایتخت نشینان و سایر گردشگران از شهرهای مختلف به سمت رودهن حرکت می کنند تا چند روزی را به دوری از شلوغی شهر و آلودگی هوا سپری کنند. به همین دلیل اجاره ویلا در رودهن با قیمتی مناسب از مهم ترین لازمه های سفر به این منطقه محسوب می شود که وب سایت باباسفر در این مورد به شما کمک می کند. این وب سایت تمامی ویلاهای تمیز و قیمت مناسب را برای شما عزیزان گردهم آورده است تا بتوانید اقامتی خوش در رودهن را تجربه کرد و از سفر خود لذت ببرید.


رودهن یکی از باصفاترین مناطق اطراف تهران است که دورتادور آن را جاذبه های طبیعی و مراکز تفریحی تشکیل داده است. در این منطقه پارک های جنگلی، دشت سیاه پالاس و مکان های تاریخی وجود دارد که سفری خوش را برای همگان به ارمغان می آورد.

طبیعت گردی در جاذبه های طبیعی رودهن، شهربازی زنگ تفریح و پیست اسکی آبعلی از جمله تفریحات رودهن هستند.

در کل رودهن منطقه ای بسیار سرسبز است اما پارک جنگلی رودهن که در مرکز این شهرستان زیبا قرار دارد از بهترین بوستان های جنگلی رودهن به شمار می رود.

کمپ محمد داغی یا بام رودهن مکان مخصوص برای کمپ مسافران است که از منظره ای زیبا و امکانات رفاهی مناسبی برخوردار می باشد.

روستاهای جورد و وسکاره و آردینه و دشت سیاه پالاس.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت