جاهای دیدنی رویان

استان مازندران از استان های شمالی ایران است که شهرها و مناطق دیدنی بسیاری دارد. یکی از این شهرها، شهر رویان است که یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران به شمار می آید و در غرب استان واقع شده است. شهر رویان را می توان از شهرهای مناسب برای گردش و سفر معرفی کرد که سالانه توریست ها و گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. افرادی که به شهرهای شمالی کشور و آب و هوای آن علاقه دارند، حتما باید یک بار هم که شده به شهر رویان سفر کنند چرا که این شهر، علی رغم جاذبه های گردشگری زیبای فراوانی که دارد، بکر و ناشناخته مانده است. رویان، شهری کوچک با جمعیت کم است که مابین دو شهر نور و نوشهر در استان مازندران قرار گرفته است. اطراف آن را دریا و جنگل های سر سبز بسیار زیبایی پوشانده و مکان های دیدنی بسیاری نیز وجود دارند که از دلایل علاقه مندی گردشگران به این شهر می باشد. در ادامه این مطلب، قصد داریم جاهای دیدنی رویان را معرفی کرده و اطلاعات دقیقی راجع به این مکان ها ارائه دهیم.

جاهای دیدنی رویان

رویان کجاست؟

شهر رویان از شهرهای بسیار زیبای استان مازندران می باشد که در نزدیکی دریای خزر و در میان دو شهر نور و نوشهر واقع شده است. این شهر نیز مانند دیگر شهر های شمالی کشور از آب ‌و هوایی بسیار عالی و مطلوب و طبیعتی بکر و زیبا برخوردار بوده و به موجب همین، سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. شهر رویان از قسمت شمالی به دریای خزر، از قسمت جنوبی به رشته‌کوه های البرز، از قسمت غربی به شهر نوشهر و از قسمت شرقی نیز به شهر نور منتهی می‌شود. مردم شهر رویان همانند ساکنین دیگر شهرهای استان مازندران از قومیت طبری بوده و زبان آن ها نیز مازندرانی است. اغلب مردم رویان به پیشه کشاورزی و ماهیگیری مشغول بوده و برخی نیز به مسافران و گردشگران خدمت رسانی می‌ کنند. طبق آخرین سرشماری که در این شهر انجام شد، جمعیت مردم در این شهر حدود ۷ هزار نفر تخمین زده شده است. اگرچه شهر رویان مانند دیگر شهرهای شمالی در تمام طول سال زیبایی خاص خود را دارد، اما در فصل بهار، آب ‌و هوای این منطقه دل انگیز تر بوده و همراه با بارش باران، معتدل و خنک می شود. در فصل تابستان نیز دمای هوا به تدریج افزایش یافته و به این دلیل که به دریا نزدیک است، در برخی ساعات روز هوا به‌ شدت شرجی می ‌شود. با رسیدن فصل پاییز و زمستان، دمای هوا در رویان کاهش یافته و سرما منجر به امتناع مسافران از سفر به این منطقه می شود. به طور کلی، اینکه چه زمانی را برای مسافرت به رویان انتخاب کنیم، یک موضوع سلیقه‌ای است که به تصمیم شخصی مسافران بستگی دارد. نام شهر رویان در زمان های گذشته علمده بود و پیشینه تاریخی قوی نیز دارد. جاهای دیدنی رویان بسیار متنوع و متفاوت‌ هستند و گردشگرانی را که به این منطقه سفر کرده اند را شگفت زده می کنند. در ادامه، چند مورد از برترین مناطق دیدنی رویان معرفی می شوند.

آبشار حرام او

اولین مورد از جاهای دیدنی رویان که قصد معرفی آن را داریم، آبشار حرام او است. آبشار حرام او را می توان از مهم ‌ترین و شناخته شده ترین مکان های دیدنی رویان معرفی کرد که در فاصله یک کیلومتری این شهر واقع شده است. اگرچه این آبشار فشار کمی دارد و قسمتی از ارتفاع ۱۵متری آن نیز بر اثر جاده سازی دچار تغییراتی شده است، اما کماکان زیبایی خود را حفظ کرده است. ساکنین بومی‌ این منطقه بر این اعتقاد هستند که آب آشار حرام او دارای خواص درمانی فوق ‌العاده‌ موثری بوده و نام حرام او نیز از واژه حرم که معنای مقدس می دهد، گرفته شده است. بازدید از این آبشار همه روزه و به صورت شبانه روزی بوده و هزینه ورود به آن نیز رایگان می باشد. در صورتی که به شهر رویان سفر کردید، از بازدید از آبشار حرام غافل نشوید.

آدرس آبشار حرام او: استان مازندران، شهرستان رویان، فاصله یک کیلومتری پس از رویان، ۲۵ کیلومتر پس از جاده آب پری.

آبشار حرم او

دریاچه الیمالات

همه افرادی که به گردشگری و شهر های شمالی کشور علاقه مند هستند، با دریاچه الیمالات آشنایی دارند. دریاچه الیمالات یکی دیگر جاذبه های دیدنی رویان است که سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از آن به رویان سفر می کنند. دریاچه الیمالات در میانه ی گسترده ترین جنگل‌ های مازندران واقع شده و فضای بسیار بکر و زیبا دارد که در این منطقه همچون الماس می درخشد. هوای این دریاچه در فصل های بهار و تابستان بسیار مطلوب بوده و زمان مناسبی برای سفر به رویان و بازدید از این دریاچه زیبا می باشد. گردشگران به هنگام سفر به دریاچه الیمالات می توانند در اطراف آن کمپ هایی برپا کرده و به تفریحاتی چون پیک ‌نیک، ماهیگیری و قایق ‌سواری بپردازند. علاوه بر این، در اطراف این دریاچه رستوران ها و کافه‌ هایی نیز به جهت رفاه حال گردشگران وجود دارند که می توان در آن ها استراحت کرد. بازدید از دریاچه الیمالات همه روزه و به صورت شبانه روزی بوده و هزینه بازدید از آن نیز رایگان است.

آدرس دریاچه الیمالات: استان مازندران، شهرستان رویان، فاصله ۸ کیلومتری جاده نور به سوی چمستان، دریاچه الیمالات.

خانه نیما یوشیج

سومین مورد از مکان های دیدنی رویان، خانه شاعر شهیر سبک نو، نیما یوشیج است که از زیبا ترین بنا های تاریخی و بسیار محبوب این شهر به شمار می آید. علی اسفندیاری که با نام هنری نیما یوشیج شناخته می شد، پدر شعر نو فارسی ایران است که خانه این شاعر بزرگ به یکی از مکان های تاریخی و دیدنی برای گردشگران تبدیل شده است. این خانه، بنایی باقی مانده از دوران قاجار است و در روستای یوش واقع شده که پدر و پدر بزرگ نیما یوشیج در آن ساکن بودند. خانه تاریخی نیما یوشیج دارای ابعاد بسیار بزرگی است و اتاق‌ های مختلف زیادی دارد. این خانه از خشت و گل ساخته شده و تاکنون دو مرتبه توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شده است. بازدید از منزل نیما یوشیج همه روزه و به صورت شبانه روزی بوده و هزینه ورودی جهت بازدید نیز ۲۵۰۰ تومان برای گردشگران داخلی و ۱۵ هزار تومان برای گردشگران خارجی می باشد.

آدرس خانه نیما یوشیج: استان مازندران، شهرستان رویان، روستای یوش، خانه نیما یوشیج.

نیما یوشیج

کلیسای آنتوان مقدس

اماکن مذهبی تاریخی همیشه از مناطق دیدنی هر شهر به حساب می آیند. در شهر رویان نیز کلیسایی تحت عنوان کلیسای آنتوان مقدس وجود دارد که از زیبا ترین جاهای دیدنی رویان می باشد. برای بازدید از این کلیسا باید به شهرک ساحلی هایکاشن بروید. این کلیسای تاریخی و بسیار زیبا، بنایی با قدمت بسیار زیاد است که معماری و ساخت آن به شکل هشت ضلعی می باشد. کلیسای آنتوان مقدس در سال ۱۹۷۴ساخته شده، و از جمله کلیسا هایی به حساب می آید که توسط ارامنه این منطقه بنا شده است. سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران برای بازدید از این کلیسای تاریخی به شهر رویان سفر می‌ کنند. ساعات بازدید از کلیسای آنتوان مقدس همه روزه و به صورت دائمی بوده و هزینه ورودی آن نیز رایگان است.

آدرس کلیسای آنتوان مقدس: استان مازندران، شهرستان رویان، شهرک ساحلی هایکاشن، کلیسای آنتوان مقدس.

شهر بلده

در میان جا‌های دیدنی رویان، مکان منحصر به ‌فرد و ویژه ای وجود دارد که شهر بلده نامیده می شود. شهر بلده، شهری بسیار زیبا و بی‌نظیر است که روستای یوش که محل تولد نیما یوشیج می باشد، در آن قرار گرفته است. در ورودی این شهر، مجسمه بسیار بزرگی از نیما یوشیج، شاعر مطرح ایران، به چشم می خورد. از ویژگی های این شهر که آن را به شهری توریستی تبدیل کرده است، می توان به طبیعت بکر، مناطقی تماشایی و زیبا و آب‌ و هوایی بسیار دل انگیز اشاره کرد که منجر به جذب گردشگران زیادی به این منطقه شده است. مناطق دیدنی‌ چون منزل بابا خان، قلعه ۷۰۰ ساله پولاد و غیره نیز در این منطقه قرار دارند. بازدید از این منطقه همه روزه و به صورت شبانه روزی بوده و هزینه ورودی آن نیز رایگان است.

آدرس شهر بلده: استان مازندران، شهرستان رویان، جاده رویان_بلده، شهر بلده.

شهر بلده

آبشار کپ

آبشار کپ یکی دیگر از جاذبه های گردشگری رویان است که مکانی بسیار زیبا و تماشایی می باشد. آبشار کپ در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر رویان و در روستایی با همین نام واقع شده است که برای رسیدن به آن می بایست از یک مسیر جنگلی انبوه و سرسبز عبور کرد. صدای زیبا و شنیدنی آبشار و طبیعت سرسبز اطراف آن، آرامشی را در این مکان ایجاد کرده است که هر گردشگری را به آن علاقه مند می‌کند. در اطراف این آبشار فضای مناسبی جهت پیک ‌نیک کردن وجود دارد که گردشگران می توانند در آن استراحت کنند. زمان بازدید از آبشار کپ همه روزه و به صورت شبانه روزی بوده و هزینه ورودی آن نیز رایگان است.

آدرس آبشار کپ: استان مازندران، شهرستان رویان، جنوب شهر رویان، جاده رویان_بلده، آبشار کپ.

جنگل گلندرود

جنگل گلندرود یکی دیگر از جاذبه های دیدنی رویان است که از جایگاه ویژه ای در میان گردشگران این منطقه برخوردار است. افرادی که به طبیعت‌گردی علاقه مند هستند، حتماً با این منطقه آشنا بوده و آن را برای سفر و تفریح انتخاب می‌ کنند.  جنگل گلندرود از زمان های گذشته به دلیل معادن زغال ‌سنگی که در آن وجود دارد، از ارزش بالایی برخوردار بوده است. امروزه نیز جنگل گلندرود از اب و هوایی دل انگیز، طبیعتی بکر و مناطق جذابی برخوردار است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در اطراف این جنگل نیز، امکانات تفریحی و رفاهی وجود دارند که آن را به یک محیط مناسب برای گردش و پیک ‌نیک تبدیل کرده اند. بازدید از جنگل گلندرود همه روزه و به صورت بیست و چهار ساعته بوده و هزینه ورودی آن نیز رایگان است.

آدرس جنگل گلندرود: استان مازندران، شهرستان رویان، جاده رویان_بلده، ۱۸ کیلومتر بعد از جاده رویان_بلده، جنگل گلندرود.

جنگل گلندرود

پارک جنگلی رویان

پارک جنگلی رویان با مساحتی معادل ۲۰۰ هکتار، بزرگ ‌ترین پارک جنگلی شهر رویان است که از مناطق دیدنی رویان به شمار می آید. این پارک با زیبایی و جذابیت خاصی که دارد، سالانه گردشگران و مسافران زیادی به خود جذب کرده و از دلایل رونق گردشگری در شهر رویان می باشد. پارک جنگلی رویان ماشین رو بوده و می توان با اتوموبیل از قسمت های مختلف آن بازدید کرد. پارک جنگلی رویان از امکانات رفاهی زیادی همچون سوئیت هایی جهت اقامت، سرویس بهداشتی، اجاق ‌های ذغالی، آلاچیق های زیبا، نمازخانه، آب، برق، بوفه‌ هایی برای فروش مواد غذایی و غیره برخوردار است که آن را به مکانی مناسب برای استراحت و تفریح تبدیل کرده است.

آدرس پارک جنگلی رویان: استان مازندران، شهرستان رویان، جنوب شهر رویان، ۹ کیلیومتر پس از جاده رویان _ بلده، پارک جنگلی رویان. 

 دریاچه آویدر

دریاچه آویدر، دریاچه ای در نزدیکی شهر رویان است که یکی از مناطق دیدنی رویان به شمار می آید. اغلب گردشگران با هدف بازدید از این دریاچه به منطقه رویان سفر کرده و تعطیلات خود را در آن می گذرانند. دریاچه آویدر از طبیعتی بسیار زیبا و بکر برخوردار است که امکانات رفاهی زیادی را شامل می شود. از جمله این امکانات می‌توان به آلاچیق های زیبا، بوفه برای خرید مواد غذایی و رستوران اشاره کرد.

آدرس دریاچه آویدر: استان مازندران، شرق شهرستان رویان، ۱۷ کیلومتر پس از رویان، دریاچه آویدر.

 دریاچه آویدر

پارک جنگلی کشپل رویان

آخرین مورد از جاهای دیدنی رویان که قصد معرفی آن را داریم، پارک جنگلی کشپل رویان است که در فاصله ۲۴ کیلومتری شهرستان رویان و در جنوب شرقی شهرستان نور قرار گرفته است. این پارک جنگلی از پوشش گیاهی انبوه و طبیعتی زیبا برخوردار است که آن را به مکانی بسیار مناسب برای پیک ‌نیک کردن تبدیل کرده است. در این پارک همه‌ی امکانات رفاهی مورد نیاز مسافران از جمله آلاچیق های زیبا، سوپر مارکت، پارک و محل بازی برای کودکان، چندین رستوران، کافی شاپ و قهوه ‌خانه سنتی، وجود دارند.

کاخ تمیشان

کاخ تمیشان یکی از بناهای تاریخی با قدمت بسیار زیاد است که با معماری زیبا و مجللی که دارد، یکی از جاذبه های دیدنی رویان محسوب می شود که در نزدیکی دریای خزر واقع شده است. این بنای تاریخی از گذشته تا به اکنون مورد توجه گردشگران و مسافران از سراسر کشور قرار گرفته است. کاخ تمیشان یک بنای مجلل و تاریخی است که دستور ساخت آن توسط  اَشرَف‌المُلوک خواهر محمدرضا پهلوی داده شد. از این رو می توان گفت قدمت این بنا به دوره پهلوی باز می گردد.  حدوداً ۱۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۶۸ این بنای تاریخی با پیگری نمایندگان شهر نور به دانشگاه تربیت مدرس و با هدف انجام فعالیت های پژوهشی و علمی اهدا شد. کاخ تمیشان امروزه تحت نظر دانشکده منابع طبیعی و دریایی نور قرار گرفته و جزو محدود بناهایی است که در اختیار جانبازان قرار گرفته است اما با این حال جزو یکی از محبوب ترین جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر نور محسوب می‌ شود.

کاخ تمیشان

جنگل و آبگرم لویج

لاویج یکی از دیگر از جاذبه های دیدنی رویان در استان مازندران است که در دامنه رشته کوه های البرز واقع شده است. محوطه اطراف این روستا توسط کوه های بلند البرز احاطه شده است که در فصل های بهار و تابستان طبیعت چشم نوازی به این منطقه می بخشد.  این منطقه گردشگری به دلیل موقعیت کوهپایه ای که دارد، از هوای بسیار مطبوع و خنکی برخوردار بوده و میزبان طبیعت گردان و گردشگران از سراسر کشور است. آب گرم لاویج و ‌جنگل های اطراف آن جزو مشهورترین جاذبه های دیدنی این روستا هستند. آب گرم لاویج در دامنه‌ کوه ‌های قسمت شرقی لاویج قرار گرفته که از دل زمین بیرون می آید و دارای خواص معدنی فروانی می باشد که اغلب برای دردهای مفاصل مفید است. از جمله چشمه های آب گرم لاویج می توان به  بیبنو، شفل و… اشاره کرد.

قلعه پولاد بلده

قلعه پولاد بلده از جمله قدیمی ترین بناهای تاریخی و دیدنی رویان و شهرستان زیبای نور است که در استان مازندران واقع شده است. قلعه پولاد بلده از جذاب ترین دیدنی های منطقه رویان محسوب می شود که در قسمت بالای کوه ها قرار گرفته و از سمت شمال و‌ جنوب جغرافیایی به دره های سرسبز و پرشیب اطراف منتهی می شود. بلده یکی از مناطق شهرستان نور است که به دلیل مسیر سختی که دارد، کمتر کسی از جاذبه های اطراف آن دیدن می‌ کند، اما این قلعه به دلیل قدمت بالایی که دارد، در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران قرار گرفته است. محققان همچنین قدمت این بنا را بیش از ۷۰۰ سال تخمین می زنند که در دوران حکومت سلسله بادها احداث شده است. قلعه پولاد بلده در طی سال ها مورد تخریب و آسیب قرار گرفته است اما با این وجود هنوز هم یکی از جاذبه های دیدنی تاریخی در شمال کشور محسوب می شود.

قلعه پولاد بلده

آبشار آب پری

آبشار آب پری یکی دیگر از جاذبه های دیدنی رویان است که در فاصله پنج کیلومتری از شهرستان نور و در نزدیکی منطقه رویان و در کناره جاده واقع شده است. این آبشار بسیار زیبا و دیدنی در اثر رانش سنگ های کوه در شیب تند منطقه ایجاد شده است و آبی در لابه لای سنگ ها جریان دارد. طبیعت اطراف این آبشار زیبا وصف ناشدنی است و به یکی از محبوب ترین جاذبه های دیدنی این منطقه تبدیل شده است. درختان جنگلی و پوشش گیاهی متنوعی که در این منطقه وجود دارد، به جذابیت بیشتر این آبشار افزوده است. همچنین دمای بسیار معتدل در اطراف آبشار آب پری، این منطقه را به یکی از مناطق محبوب برای طبیعت گردی و عکاسی تبدیل کرده است.

اقامت در رویان

با معرفی جاهای دیدنی رویان حالا می دانید که این شهر زیبا تا چه حد برای سفر مناسب بوده و چه منابع طبیعی بی همتایی را در اختیار گردشگران قرار می دهد. از همین روی بعید نیست که حجم مسافر در این شهر بسیار بالا بوده و همه ساله بیش از هزاران گردشگر در فصل های مختلف به بازدید از این منطقه بکر می روند. به همین ترتیب در داخل و حتی اطراف شهرستان رویان انواع مختلفی از ویلاها و سوئیت ها ساخته شده اند که برای رفاه حال هر چه بیشتر مسافران مورد استفاده قرار می گیرند. از همین روی شما نیز می توانید پیش از سفر به این منطقه ناب با اجاره ویلا در رویان از اقامتگاهی ایمن و پر امکانات بهره مند شده تا در تمامی طول سفر در این اقامتگاه به استراحت و یا استفاده از امکانات ویژه آن بپردازید.

آبشار کپ، پارک جنگلی رویان، آبشار حرام او، شهر بلده، کاخ تمشیان، دریاچه الیمالات و آبشار آب پری برخی از بهترین جاهای دیدنی رویان به شمار می روند.

جنگل گلندرود، پارک جنگلی رویان، پارک جنگلی نور و پارک جنگلی کشپل از دیدنی ترین جنگل های رویان به شمار می روند.

در رویان شما می توانید از جنگل ها و دیگر جاذبه های طبیعی این شهر بازدید کرده و یا به گشت و گذار در مراکز خرید و رستوران های رویان بروید. همچنین ساحل نور در رویان نیز می تواند انتخاب خوبی برای تفریح در دل طبیعتی بی همتا باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت