جاهای دیدنی زنجان

زنجان یکی دیگر از شهرهای شگفت انگیز کشورعزیزمان است که نام آن بارها در طول تاریخ تکرار شده و یکی از کهن ترین مناطق شمال غرب ایران محسوب می شود. این شهر زیبا با پیشینه تاریخی ارزشمند و فرهنگ غنی که دارد بسیاری از دوست داران تاریخ را به سمت خود کشانده و آثار بی نظیری از گذشتگان ما را به نمایش گذاشته است. البته باید بگوییم منابع طبیعی زنجان نیز کم نیست و این شهر تاریخی علاوه بر آثار باستانی که در خود جای داده است از آبشارها، غارها، کوه های رنگین کمانی و طبیعت بکری نیز بهره مند می باشد که چشم جهانیان را به سوی خود خیره می کند. از سوی دیگر زنجان در محیط کوهستانی قرار دارد که همین امر باعث شده آب و هوای این منطقه در بیشتر مواقع سرد و کوهستانی باشد و تابستان های خنک و معتدلی را به همگان ارائه می دهد. اگر می خواهید با این شهر فرهنگی تاریخی بیشتر آشنا شوید با ما همراه شده تا سفری به جاهای دیدنی زنجان داشته باشیم.

جاهای دیدنی زنجان

زنجان کجاست و چگونه به این شهر تاریخی برویم؟

زنجان شهری مملوع از بناهای تاریخی اعجاب انگیز است و با مردمانی خونگرم و میهمان نواز یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می رود. این شهر زیبا در نواحی شمال غربی ایران جا خوش کرده است و در استانی با همین نام جای دارد. زنجان از لحاظ تقسیمات کشوری در ناحیه آذربایجان قرار دارد و منطقه ای کوهستانی محیط اطراف آن را فرا گرفته است. زنجان از سمت غرب به استان کردان، از شرق به قزوین، از شمال با اردبیل و آذربایجان شرقی و از سمت جنوب به همدان متصل است. جاهای دیدنی زنجان باعث شده این شهر باستانی در فهرست شهرهای توریست خیز قرار گرفته و سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود بکشاند. در ادامه دیدنی های زنجان را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان

موزه باستان شناسی مردان نمکی که با نام عمارت ذوالفقاری نیز شناخته می شود یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری زنجان است که در محله قدیمی به نام «دالان آلتی» قرار دارد. این عمارت تاریخی در گذشته ساختمان مسکونی و اداری حکمران زنجان بوده و در ضلع شمالی سبزه میدان و مسجد جامع قرار دارد. امروزه این عمارت زیبا به موزه ای پر طرفدار تبدیل شده است که در آن از پنج مومیایی طبیعی که به مردان نمکی شهره دارند، نگهداری می شود. این خانه به دست سردار اسعدالدوله و در دوران قاجار بنا شده است که با نام عمارت محمود خان ذوالفقاری نیز شناخته می شد. این مجموعه تاریخی در گذشته از وسعت و بخش های مختلفی برخوردار بود. اما امروزه تنها بخش بیرونی آن که به عمارت ذوالفقاری اطلاق دارد باقی مانده و تبدیل به یکی از جاهای دیدنی زنجان شده است. سبک معماری این ساختمان از بناهای گوتیک اروپایی الهام گرفته شده و سبک معماری دوره قاجار نیز در آن مشهود می باشد. با آنکه عمارت ذوالفقاری به تنهایی از ارزش تاریخی بسیاری برخوردار می باشد اما می توان گفت بیشتر شهرت این موزه به مردان نمکی بر می گردد که در این عمارت محفوظ اند. مردان نمکی پنج مومیایی طبیعی هستند که در معدن نمک چهرآباد زنجان کشف شده ‌اند.

آدرس موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان: استان زنجان، زنجان، سبزه میدان، خیابان زینبیه

موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان

گنبد سلطانیه

می توان گفت گنبد سلطانیه از آن دسته از دیدنی های زنجان است که آوازه این شهر زیبا را میان مردم به صدا در آورده است. این گنبد چشم نواز در دسته آثار ملی ایران جای داشته و در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. درواقع گنبد سلطانیه در زمینه فرهنگی و تاریخی حرف اول را می زند و بازگوی معماری اصیل ایرانی و اسلامی می باشد. گنبد سلطانیه زنجان دومین گنبد بزرگ آجری جهان پس از گنبد کلیسای جامع فلورانس است که به سانتا ماریا دل فیوره شهره دارد. قدمت این بنای زیبا به دوره ایلخانیان باز می گردد و به عنوان بزرگ ترین گنبد ایران شناخته می شود. این ساختمان عظیم از بخش های مختلفی تشکیل شده است که از جمله آن ها می توان به تربت خانه، سردابه، گنبد خانه، مناره ها، موزه و گنبد فیروزه ای رنگ بزرگی تشکیل شده است که بر روی بنا می درخشد. یکی از شاخصه های مهم این گنبد خاک نجف و کربلایی است که در ساخت آن به کار رفته و باعث تبرک بنا شده است. تزئینات گنبد سلطانیه یکی از مهم ترین ویژگی های آن است که با ظریف کاری و نقوش چشم نواز دل از هر بینند ای می رباید. در تزئینات گنبد سلطانیه نقوش اسلامی، تزیینات چوبی، نقوش با رنگ آبی و کتیبه‌ های آیات قرآن به کار رفته است که جلوه این گنبد به طور خیره کننده ای افزایش داده است.

آدرس گنبد سلطانیه: استان زنجان، سلطانیه، میدان علامه حلی، بلوار علامه حلی، خیابان اریباد

حمام سنتی حاج داداش

یکی دیگر از یادگاری های دوران قاجار که جزو مکان های دیدنی زنجان قرار دارد حمام سنتی حاج داداش است که تنها حمام ستون سنگی این شهر محسوب می شود. این بنای تاریخی در بازار قدیمی شهر زنجان و درست در مقابل مسجد میرزایی قرار گرفته است. در دوران صفویه از این حمام به منظور انجام معاملات مهم استفاده می شده است. حمام سنتی حاج داداش را می توان یکی از بی نظیرترین دیدنی های زنجان دانست. چراکه از معماری بی همتایی برخوردار بوده و هر بخش از این بنا از زیبایی منحصر به فردی بهره مند می باشد. مهم ترین بخش حمام حاج داداش فضای بینه است که در این قسمت طاق اصلی بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است. این طاق ها از سرستون‌ های مکعبی شکلی تشکیل شده اند و بدنه های مارپیچی در آن ها دیده می شود. هنوز منبع تاریخی مشخصی وجود ندارد که این بنا توسط چه کسی ساخته شده است. اما مردمان بومی این منطقه عقیده دارند شخصی به نام حاج داداش حمام را ساخته است و نام حمام نیز به همین دلیل حاج داداش نامگذاری شده است. از آنجاکه امروزه این حمام سنتی با معماری زیبایش تبدیل به رستوران سنتی بی نظیری شده است به عنوان یکی از مناطق تفریحی زنجان نیز محسوب می شود و فضای دلنشینی را برای میل کردن وعده های غذایی خوشمزه در اختیار گردشگران عزیز قرار داده است.

آدرس حمام سنتی حاج داداش: زنجان، زنجان، خیابان انقلاب، وسط بازار زنجان، مقابل مسجد آیت‌الله قایمی

حمام سنتی حاج داداش

غار آهکی کتله‌ خور بزرگ ترین غار خشکی آبی جهان

غارها همیشه جزو اعجاب انگیز ترین منابع طبیعی هر کشوری به شمار می روند که با فضایی هیجان انگیز بسیاری از گردشگران را به سوی خود می کشانند. غارهای کتله‌ خور نیز از این دسته جاذبه های گردشگری زنجان محسوب می شود که به عنوان بزرگ ترین غار خشکی آبی جهان شناخته می شود. در برخی از مناطق غربی ایران کوه های کم ارتفاعی وجود دارند که با نام «کتله» شناخته می شوند. علت نامگذاری این غار نیز قرار داشتن آن در یکی از همین کوه های کم ارتفاع است که خورشید از پشت آن طلوع می ‌کند. از همین روی افراد بومی به جای «کتله خورشید» به آن نام «کتله خور» را نسبت داده اند. غار کتله خور از لحاظ طبقه بندی، وسعت و تعداد طبقات آن یکی از منحصر به فردترین غار های جهان به شمار می رود که قدمت آن به دوران سوم زمین‌ شناسی و حدود ۳۰ میلیون سال پیشمی رسد. اما یکی از دیدنی ترین و مهم ترین عناصری که در این غار مشاهده می شود تنوع و نوع قندیل هایی است که از سقف آن آویزان هستند. این آویزه های آهکی زیبا که در جای جای غار کتله خور مشاهده می شوند یکی از طبیعی ترین پدیده های زمین شناختی محسوب می شوند که با ظاهری شگفت انگیز چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند. جالب است بدانید طبق تحقیقات غار کتله خور به طور اعجاب انگیزی به غار علیصدر در همدان متصل می شود. درواقع این غار پر جاذبه تا پیش از سال ۱۳۰۰ ناشناس بود. تا آنکه ۳۰ سال بعد توسط سید اسدالله جمالی شناخته و به ثبت رسید. سپس در سال ۱۳۶۵ توسط تیم غارنوردی زبده قسمت های بیشتری از آن کشف شد. اما همچنان بسیاری از بخش های مختلف این غار مانند یک معما باقی مانده است و دیدنی های شگفت انگیز بسیاری را در دل خود جای داده است.

آدرس غارکتله خور: زنجان، ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، نزدیکی گرماب

کوه‌ های رنگی آلاداغ لار

یکی از زیباترین دیدنی های زنجان را می توان کوه های رنگی آن دانست که با نام کوه های تپه های آلا داغ لار شناخته می شوند. طبق برخی از شواهد به دست آمده قدمت این کوه های رنگی زیبا به 15 میلیون سال قبل باز می گردد. علت رنگی بودن کوه های آلا داغ لار مواد معدنی بسیاری است که در خاک این منطقه وجود داشته و شکل منحصر به فردی را به کوه های آن بخشیده است. درواقع زمانیکه کوه ها و حوضچه های این منطقه در حال شکل گرفتن بوده اند رسوبات آهنی در خاک آن وجود داشته است که تغییر یافتن املاح در رنگ رسوب های موجود، باعث به وجود آمدن تپه های رنگی زنجان شده است. از همین روی رنگ متفاوت هر تپه نشان دهنده گوناگونی مواد معندنی و املاح موجود در آن است که باعث ایجاد شدن منظره ای رنگین کمانی و چشم نواز شده است. اگر به این منطقه بروید هنری متفاوت از طبیعت را مشاهده خواهید کرد که در آن تپه ها با رنگ های قرمز، سبز، زرد، قهوه ای، نارنجی و غیره روح بیننده را نوازش می دهند. از همین روی اگر به دنبال طبیعت گردی متفاوت هستید به همراه دوستان یا خانواده خود به سمت کوه های رنگین کمانی زنجان حرکت کرده و دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید.

آدرس تپه های آلا داغ لار: استان آذربایجان شرقی، ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز، مسیر شهرستان اهر- تبریز و خواجه

تپه های آلا داغ لار

بازار زنجان

بازارها یکی از پر جنب و جوش ترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری هر منطقه ای محسوب می شوند که بازار زنجان نیز به عنوان یک مکان پرطرفدار در زنجان به شمار می رود. این بازار از نظر تجاری نقش مهمی را در سراسر استان زنجان ایفا می کند و در قلب بافت قدیمی شهر زنجان قرار گرفته است. البته باید بگوییم بازار زنجان یک بازار معمولی نیست و از وسعت زیادی برخوردار می باشد. این بازار محبوب به عنوان طولانی‌ ترین بازار سرپوشیده ایران شناخته می شود که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بازار از بخش غرب و شرق زنجان گسترش یافته و به بازار پایین و بازار بالا تقسیم بندی می شود. ساخت این مجموعه بزرگ در سال ۱۲۱۳ هجری قمری آغاز و در سال ۱۲۱۳ هجری قمری که به دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار اطلاق دارد به اتمام رسیده است. این بازار نه تنها در زمینه تجاری و تاریخی نقش مهمی دارد، بلکه با ظاهر جذاب و وسعتی که دارد در زمینه توریستی نیز حرفی برای گفتن دارد. این بازار طویل شامل بخش های متعددی همچون حجره‌ ها، راسته های متنوع، مساجد، چهارسوق ‌ها، سرا ها، کاروان ‌سراهای درون شهری و گرمابه ‌ها می شود که هر یک از آن ها به زیبایی تزئین شده و هنر سبک معماری قاجاریه را به رخ می کشند.

آدرس بازار زنجان: استان زنجان، زنجان، خیابان امام

مسجد جامع زنجان

مسجد جامع زنجان بزرگ ترین مسجد این شهر زیبا است که شامل بخش های مختلف بوده و با معماری زیبای ایرانی اسلامی جزو لیست جاذبه های دیدنی زنجان قرار گرفته است. این مسجد زیبا در قرن سیزدهم هجری قمری و به دست یکی از پسران فتحعلی ‌شاه قاجار به نام «عبدالله میرزا دارا» ساخته شده است. در صحن مسجد جامع زنجان ایوان‌ های چهارگانه ‌ای خودنمایی می ‌کنند که در چهار ضلع مسجد به‌ شکل قرینه خودنمایی می کنند. این مسجد به شکل چهارگوش ساخته ششده است که طول آن به 48 متر و عرضش به ۳۶ متر می رسد. داخل مسجد و دیواره های آن با رنگ فیروزه ای و اشکال مختلف تزئین شده است و گنبد آن نیز با همین رنگ به زیبایی می درخشد. مسجد جامع زنجان که یکی از مکاتب مهم دینی به شمار می رود شامل کتابخانه تکمیلی است که جزو آثار ملی به ثبت رسیده و می توان گفت یکی از مهم ترین بخش های این مسجد به شمار می رود. بازدید از این مسجد زیبا و ارزشمند رایگان بوده و معمولا نماز ظهر، عصر و نمازهای مغرب و عشا به صورت دسته جمعی در این مسجد برگزار می شود.

آدرس مسجد جامع زنجان: استان زنجان، زنجان، خیابان امام خمینی

مسجد جامع زنجان

رختشویخانه

مجموعه‌ تاریخی رختشویخانه که در حال حاضر یکی از دیدنی های زنجان به شمار می رود، توسط دو برادر به نام های مشهدی اکبر معمار و مشهدی اسماعیل بنا شده است. این مجموعه تاریخی امروزه به یک موزه مردم شناسی تبدیل شده است که سالانه پذیرای حجم بالایی از گردشگران شهر زنجان می باشد. سبک معماری این رختشویخانه به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی باز می گردد و در ساخت آن از مصالحی همچون سنگ، چوب و آجر استفاده شده است. این رختشویخانه از بخش های مختلفی همچون بخش مدیریت رختشویخانه، فضای اصلی شستشوی رخت و بازارچه صنایع‌ دستی تشکیل شده است که بهترین اوقات فراغت را برای گردشگران به همراه می آورند. در گذشته آب موجود در این رختشویخانه از قنات قلعچه حاجی میربهاءالدین تأمین می شده است و اجرای مخزن آن به روش قرقی انجام می شد. هدف از ساخت این مجموعه تأمین امنیت و آسایش هر چه بیشترزنان به هنگام شست و شوی لباس بوده است تا در فضایی سر پوشیده به شست و شوی رخت و لباس های خود بپردازند. تا زمانی که این مجموعه کاربری رختشویخانه داشت آقایان حق ورود به این مجموعه را نداشته و تنها زن نها می توانستند وارد آن شوند. اما امروزه این مجموعه تاریخی تبدیل به یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی شهر زنجان شده است که سالانه بسیاری از مسافران را به سمت خود جذب می کند.

آدرس موزه رختشویخانه: استان زنجان، شهر زنجان، محله قدیمی عباسقلی ‌خان، نبش خیابان سعدی

آبشار شارشار

مناطق سرسبز و بکر همیشه جزو اولین انتخاب های گردشگری قرار داشته اند که آبشار شارشار نیز با به نمایش گذاشتن طبیعتی خوش آب و هوا جزو محبوب ترین دیدنی های زنجان قرار گرفته است. آشار شارشار در شمال شرقی شهر زنجان قرار دارد و از پوشش گیاهی و جانوری متنوعی تشکیل شده است که حیات وحش کاملی را به نمایش می گذارد. مسیر رسیدن به این آبشار بسیار سرسبز و خوش آب و هوا است و زمانیکه به آبشار می رسید با طبیعت بی نظیری همراه خواهید شد که آرامشی وصف نشدنی را به شما هدیه می دهد. لاله واژگون یکی از زیباترین گل های این منطقه محسوب می شود که در جای جای آبشار شارشار روییده و صحنه ای رویایی را به وجود می آورد. این آبشار از سویی در دل طبیعتی دلفریب قرار داشته و از سویی دیگر چشم اندازی به سوی کوهستان ها را پیشه روی چشم همگان قرار می دهد. آب تنی در حوضچه‌های آبشار شار شار در فصل بهار و تابستان لذتی عمیق را به شما ارائه می دهد که به همراه تنفس هوایی پاکیزه و کمپ در دل طبیعتی سرسبز می تواند یکی از خاطره انگیز ترین سفرها را برای شما عزیزان به ارمغان بیاورد.

آدرس آبشار شارشار: استان زنجان، شهرستان زنجان، منطقه تهم

آبشار شارشار

اقامت در زنجان

زنجان یکی از زیباترین و پر جاذبه ترین شهرهای شمال غربی ایران است که با دارا بودن منابع طبیعی همچون آبشار، دریاچه، کوهستان های زیبا، طبیعت بکر و آب و هوایی کوهستانی به قطب توریستی شمال کشور تبدیل شده است. این شهر خوش منظر از پیشینه تاریخی غنی برخوردار بوده و به همین خاطر پر از آثار باستانی ارزشمند می باشد. زنجان مرکزیت استان زنجان را به خود اختصاص داده است و از دیدنی های بسیاری برخوردار می باشد. از همین روی سالانه حجم بالایی از گردشگران به این منطقه منحصر به فرد سفر کرده و از جاذبه های گردشگری زنجان بازدید به عمل می آورند. اگر شما نیز جزو آن دسته افرادی هستید که زنجان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اید می توانید با اجاره ویلا در زنجان از بهترین و لوکس ترین اقامتگاه های این منطقه بهره مند شده و سفری خوش را برای خود یا خانواده تان به ارمغان بیاورید.

موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان، گنبد سلطانیه، حمام سنتی حاج داداش، غار آهکی کتله‌ خور، کوه‌ های رنگی آلاداغ لار، مسجد جامع زنجان، رختشویخانه، آبشار شارشار و بسیاری از جاذبه های گردشگری دیگری در شهر زنجان وجود دارد که از دیدنی های این شهر زیبا به شمار می روند.

بازار زنجان که با ۵۶ راه ورودی اصلی و فرعی به شبکه ارتباطی تمام شهر راه دارد.

کوه ها یا تپه های رنگی آلاداغ لار.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت