جاهای دیدنی ساری

ساری یکی از پرجمعیت ترین شهرهای استان مازندران است که در قلب رشته کوه های البرز جای دارد. به همین دلیل شهر زیبای ساری از آب و هوایی پاکیزه و مطلوب بهره مند می باشد و دیدنی های بسیاری را در خود جای داده است. این منطقه با قدمتی 6000 ساله یکی از شهرهای تاریخی شمال ایران محسوب می شود و همیشه در طول تاریخ میان پادشاهان و جکومت های مختلف مورد توجه واقع می شده است. شهر ساری اولین شهری است که راه‌ آهن سراسری ایران از آن عبور می کند. ساری از سویی چشم انداز به روی کوهستان های زیبا را ارائه می دهد و از سویی دیگر جاذبه های طبیعی همچون جنگل و دریا را به مردم هدیه می دهد که از بهترین منابع گردشگری به شمار می روند. در ادامه از این مطلب شما را با دیدنی های ساری آشنا کرده و جاذبه های طبیعی و تفریحی این شهر شمالی را نام برده ایم.

تاریخچه شهر ساری

همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد شهر ساری از پیشینه 6 هزار ساله برخوردار بوده و یکی از شهرهای تاریخی استان مازندران به شمار می رود. این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و دارا بودن منابع طبیعی فوق العاده، همیشه مورد توجه حکومت های مختلف قرار داشته است. شهر ساری در شاهراه ارتباطی شرق به مرکز ایران واقع شده است که به همین دلیل از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد. ساری در گذشته پایتخت آقامحمدخان پیش از تاسیس قاجار بود. پیشینه زندگی در ساری به دوران مس ‌سنگی باز می گردد و آثار تاریخی بسیاری در این منطقه کشف شده است. ساری در دوران حکومت های صفویه و قاجار بسیار مورد توجه قرار داشت و به همین دلیل بیشتر بناها یا آثار تاریخی کشف شده در این منطقه به همین حکومت ها تعلق دارد.

جاهای دیدنی ساری

جاذبه های گردشگری ساری

ساری شهری مملو از نعمت های شگفت انگیز خداوند است و سرتاسر آن را جاذبه های طبیعی همچون کوه، دریا، جنگل، آب و هوای مطلوب، آثار تاریخی و طبیعتی سرسبز تشکیل می دهند. این شهر به واسطه همین جاذبه های توریستی به یکی از پرجمعیت ترین شهرهای استان مازندران تبدیل شده و سالانه حجم بیشماری از مسافر را به سوی خود جذب می کند. در سال ۱۳۹۲، ساری به عنوان پنجمین شهر گردشگرپذیر ایران شناخته شد و در این سال بیش از یک میلیون و هشتصد هزار سفر تابستانی به مقصد ساری ثبت گردید. اگر شما نیز می خواهید بدانید چه چیزی ساری را تا این حد برای مسافران جذاب کرده و جاهای دیدنی ساری کدامند، با ما در بخش بعدی این مقاله همراه شوید.

میدان ساعت (پاساعت)

میدان ساعت ساری که در میان محلیان با نام پاساعت شناخته می شود در مرکز شهر ساری واقع شده و یکی از آثار تاریخی این شهر به شمار می رود. قدمت میدان ساعت به دوره پهلوی باز می گردد و امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری ساری تبدیل شده است. همچنین میدان هفت تری نام دیگر این بنا است که در سال 1309 خورشیدی ساخته شده است. میدان ساعت ساری دارای یک برج با ساعت عقربه ای بزرگ است که صدای ناقوسی که در آن می پیچد بنای با شکوهی را پیشه روی چشم جهانیان قرار داده است. در این برج تلفیقی از سبک معماری ایرانی و اروپایی دیده می شود که جلوه ای خاص به آن بخشیده است. صدای ناقوس در میدان ساعت، در هنگام تغییر ساعات به تعداد رقم ساعت به صدا در می آید و گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. البته برج ساعت دستخوش تغییراتی نیز بوده و مورد مرمت قرار گرفته است. این برج در سال 1344 هجری شمسی آسیب های فراوان دید و شهرداری وقت تصمیم به تخریب آن گرفت. قرار بر این بود که به جای برج ساعت حوض و فواره ساخته شود که البته این پروژه عملی نشد و برج مجددا در سال 1357 از نو ساخته شد. ارتفاع برج ساعت 25 متر است و بخش فوقانی آن مخصوص اذان گویی است. جالب است بدانید این بنای باشکوه توسط یکی از اجداد خاندان نعیمی های ساری از کشور روسیه به استان مازندران آورده شده و امروزه به یکی از جذاب ترین دیدنی های ساری تبدیل شده است.

آدرس میدان ساعت ساری: ایران، مازندران، ساری، مرکز ساری

میدان ساعت ساری

عمارت فاضلی

بناهای تاریخی یکی از ارزشمندترین جاذبه های توریستی کشور عزیزمان هستند که ایران از این نوع آثار تاریخی غنی است. عمارت فاضلی ساری نیز یک بنای تاریخی در شهر ساری است که قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد. این عمارت از جلوه های زیبای هنر معماری قاجار بهره مند بوده و به زیبایی در قلب شهر ساری می درخشد. اگر می خواهید با یکی از زیباترین معماری های آجری و عمارتی با صفا آشنا شوید عمارت فاضلی در نوع خود یکی از بهترین ها به شمار می رود. بنای فاضلی از دو عمارت باصفا تشکیل شده است که یکی در دوره پهلوی و دیگری در دوره قاجار ساخته شده اند. بنابراین سبک معماری این بنا را می توان تلفیقی از معماری قاجار و پهلوی دانست. همانطور که از نام این عمارت پیداست، در گذشته خاندان فاضلی در این خانه سکونت داشتند. عمارت فاضلی در گذشته دچار آسیب هایی شد و مجددا بازسازی شد. سرانجام این خانه زیبای آجری در سال ۱۳۹۱، به بازدید عمومی درآمد و تبدیل به یکی از مکان های دیدنی ساری شد. درست است که تمامی بناهای تاریخی از زیبایی های مختص خود بهره مند می باشند و ارزش هر یک متفاوت است، اما عمارت فاضلی با تزئینات منحصر به فردی که دارد یک بنای خاص و زیبا محسوب می شود که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این عمارت از 3 طبقه زیرزمین و 3 حیاط برخوردار می باشد که با آجرهای قهوه ای رنگی که در آن ها به کار رفته است به زیبایی می درخشند.

آدرس عمارت فاضلی: استان مازندران، شهر ساری، محله آب انبار نو

خانه کلبادی

یکی دیگر از یادگاری های حکومت قاجار خانه کلبادی است که به سبک تکایای دوره قاجاریه ساخته شده است. مصالح به کار رفته در این خانه آجر، سفال و چوب است که از ترکیب این سه سبک معماری جذاب و منحصر به فردی ایجاد شده است. بام خانه کلبادی سفالپوش بوده و ترکیب رنگ آجری و قهوه ای در بیشتر قسمت های آن دیده می شود. اگر بخواهیم از بخش های مختلف این بنا سخن بگوییم شامل دو بخش بیرونی و اندرونی می شود که اطراف خانه نیز درختان نخل زیبایی مشاهده می شود. خانه کلبادی که یکی از زیباترین بناهای محله آب انبار محسوب می شود، ر تاریخ ۹ آبان سال ۱۳۷۷ هجری شمسی با شماره ثبت ۲۱۴۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. این خانه زیبا و باصفا به دستور یکی از امرای ارتش وقت به نام «سردار جلیل» ساخته شد. زمانیکه وارد خانه می شوید اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند درب خانه است که با آجرهای قهوه ای رنگ زیبایی مزین شده است. رو به روی این خانه حوض آبی رنگ زیبایی وجود دارد که جلوه حیاط را چندین برابر کرده است. خانه کلبادی متشکل از یک بنای اصلی در دو طبقه است که سردابه‌ ای در زیرزمین آن قرار دارد. در هر یک از طبقات این خانه یک شاهنشین وجود دارد که با ظرافت تزئیین شده است. شیشه های رنگی با طرح های زیبایی که در اتاق های این خانه به کار رفته است جلوه خانه را افزایش داده و محیط سنتی باصفایی را ایجاد کرده است که زندگی در دوران گذشته را یادآور مردم ایران می کند. اگر می خواهید به یکی از مسحورکننده ترین جاهای دیدنی ساری بروید، پیشنهاد می کنیم حتما سری به خانه کلبادی ساری بزنید.

آدرس خانه کلبادی ساری: استان مازندران، ساری، میدان ساعت، خیابان انقلاب، محله آب انبار نو

خانه کلبادی ساری

سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه یک سازه بتنی دو قوسی است که در دل طبیعتی بی نظیر از استان مازندران جای دارد. این سد در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساری قرار دارد و یکی از ۱۰ سد استان مازندران محسوب می شود. عملیات ساخت سد رجایی از سال ۱۳۳۶ آغاز شد و درنهایت در سال ۱۳۷۶ به بهره‌ برداری رسید. آب سد سلیمان تنگه از رودخانه‌ تجن، بخش دودانگه‌ تامین می‌ شود و یک نیروگاه تولید برق برای کل منطقه به شمار می رود. طبیعت اطراف سد سلیمان تنگه بسیار ناب و سرسبز است. اگر به بازدید از سد سلیمان تنگه بروید با یک تیر دو نشان خواهید زد. چراکه این سد دقیقا در کنار یکی دیگر از جاهای تفریحی ساری یعنی دهکده آرامش قرار گرفته است و شما می توانید در عین حال از مزایای خاص هر دوی این جاذبه ها بهره مند شوید. دهکده آرامش یک منطقه تفریحی وسیع و با امکانات رفاهی مناسب است که از تفریحات متعددی برخوردار می باشد. این تفرجگاه با ارائه چشم اندازی به سوی کوهستان های زیبا و طبیعتی سرسبز جزو محبوب ترین مکان های دیدنی ساری محسوب می شود و جذب بالایی در زمینه گردشگری دارد.

آدرس سد سلیمان تنگه: استان مازندران، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری، نزدیکی روستای افرا چال

پارک شهید زارع

پارک های جنگلی یکی از جاذبه های گردشگری هر منطقه ای محسوب می شوند که همیشه مورد توجه مسافران قرار داشته اند. پارک شهید زارع نیز یک بوستان جنگلی وسیع و زیبا است که با چشم اندازی مسحورکننده به رشته کوه های البرز جان تازه ای به هر بازدیدکننده می بخشد. این پارک جنگلی با وسعتی نزدیک به 70 هکتار، طبیعتی بکر را در دل خود جای داده است که درختان بلوط، انجیلی، کاج و بوته های کوتاه بامزه تنها گوشه چشمی از زیبایی های این منطقه هستند. از آنجاکه بیشتر گردشگران به دنبال امکانات رفاهی مناسب برای برگزاری یک پیک نیک لذت بخش در دل جنگل ها هستند، این بوستان نیز از امکانات ویژه ای برخوردار می باشد که برای رفاه هر چه بیشتر حال مسافران تعبیه شده است. آلاچیق، زمین بازی، قهوه خانه، نمازخانه، غرفه و فروشگاه های غذایی، سرویس بهداشتی و کباب خانه ها از جمله امکانات این مجموعه هستند که اقامت کوتاه مدت راحتی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورند. پوشش گیاهی این منطقه بسیار ناب و سرسبز است. از همین روی شما در هر زمان که به پارک جنگلی شهید زارع سفر کنید این منطقه از زیبایی های منحصر به فردی برخوردار بوده و طبیعتی بی همتا را پیشه روی چشم شما می گذارد.

آدرس پارک شهید زارع: استان مازندران: ساری، جنب بيمارستان سوانح و سوختگی زارع ساری

پارک شهید زارع

پناهگاه‌ حیات وحش دشت ناز

پناهگاه حیات وحش دشت ناز در ۲۹ کیلومتری شمال شهر ساری و استان مازندران واقع شده است و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر ساری به شمار می رود. پناهگاه حیات وحش دشت ناز(Dasht-e Naz Wildlife Refuge) یکی از منحصر به فردترین اکو سیستم های طبیعی ایران را در دل خود جای داده است که بازدید از آن حداقال برای یکبار لازم است. این پناهگاه در قلب منطقه ای کوهستانی قرار دارد و با جنگل های هیرکانی ترکیب شده است. وجود بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی در این پناهگاه، چشم انداز به سوی کوهستان های با صلابت، آب و هوای پاکیزه و مطلوب و پوشش گیاهی سرسبز این منطقه را به یک حیات وحش تمام عیار تبدیل کرده که همه ساله مسافران بسیاری را به سمت خود فرا می خواند. این پناهگاه در دشت ناز که وسعت آن به 56 هکتار می رسد قرار داشته و اطراف آن را حصار های بلند تشکیل داده اند. یکی از مهم ترین گونه های جانوری که در پناهگاه حیات وحش دشت ناز زندگی می کنند گوزن ها هستند. چراکه این منطقه از نظر موقعیت جغرافیایی، زیستگاه مناسبی برای پرورش و نگهداری گوزن ها است و تعداد زیادی گوزن زرد ایرانی در این حیات وحش مشاهده می شود. اگر می خواهید از گونه های جانوری زیبا در دل طبیعتی بکر بازدید کنید، پناهگاه‌ حیات وحش دشت ناز گزینه عالی محسوب می شود.

آدرس پناهگاه‌ حیات وحش دشت ناز: استان مازندران، ۲۵ کیلومتری شمال شرق ساری

تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله

تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله نه تنها یکی از مهم ترین جاهای دیدنی ساری است بلکه یکی از جاذبه های گردشگری مهم ایران نیز به شمار می رود. پناهگاه وحش میانکاله را با نام « میان قلعه» نیز می شناسند. میان قلعه یا پناهگاه وحش میانکاله، درواقع یک شبه جزیره بسیار بکر است که متشکل از تپه‌های ماسه ‌ای و درخت و درخچه های زیبا است. این شبه جزیره پر جاذبه در استان مازندران و در نزدیکی شهرستان بهشهر واقع شده که زیبایی های خیره کننده ای را در دل خود جای داده است. این منطقه پوشیده از گیاهان علفی می باشد و بسیاری از گونه های جانوری خاص اعم از جانورانی که رو به انقراض هستند و پرندگان بسیار کمیاب، را در خود جای داده است. این تنها جاذبه پناهگاه میانکاله نیست، بلکه در این زیستگاه با شکوه بسیاری از آبزیان و پرندگان زیبایی همچون قوهای فریادکش، فلامینگو، پلیکان پا خاکستری، غاز های پازرد، طاووسک و بسیاری از موجودات شگفت انگیز دیگر نیز زندگی می کنند که میانکاله را به یکی از مسحورکننده ترین مناطق دیدنی ساری تبدیل کرده اند. اگر کمی بیشتر به گشت و گذار در تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله بپردازید با درختچه‌ های انار وحشی و تمشک مواجه خواهید شد که سرتاسر این منطقه را پوشانده اند. درست است که پناهگاه میانکاله یکی از دیدنی ترین جاهای ساری محسوب می شود و جنبه گردشگری بالایی دارد اما باید بدانید این شبهه جزیره زیبا از ارزشمند ترین ذخایر زیست ‌محیطی ایران به شمار می رود. از همین روی سازمان یونسکو نام این مکان را در فهرست میراث طبیعی جهان ثبت کرده است.

آدرس پناهگاه حیات وحش میانکاله: استان مازندران، ۴۵ کیلومتری بهشهر

پناهگاه حیات وحش میانکاله

خانه تاریخی رمدانی ها

آثار تاریخی همانند گوهری در قلب شهر ساری می درخشند که یکی از این آثار ارزشمند خانه رمدانی ها در مرکز ساری است. این بنای 200 ساله در محله آب انبار نو واقع شده و قدمت آن به دوره حکومت قاجار باز می گردد. این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۵۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه یکی از جاذبه های دیدنی ساری به شمار می رود. معماری این بنا را می توان تلفیقی از سبک معماری قاجاری و پهلوی دانست. چراکه ساختار اولیه این بنا در دوره قاجار انجام شد اما مالکین این خانه در دوره رضا شاه پهلوی بنا را مجددا مورد مرمت قرار داده و تغییراتی را در آن ایجاد کردند. خانه رمدانی ها یک عمارت زیبا و با صفا است که متشکل از دو ساختمان و یک حیاط مرکزی می باشد. در جلوی این عمارت یک ساختمان دو طبقه ای با طراحی شگفت انگیز قرار گرفته است که سردر آن نقش ورودی یا هشتی عمارت را ایفا می کند. درواقع این بخش مختص به میهمانان یا مسافران بود و داخل آن با طراحی چوبی، نورگیرهای گچی و پنجره های ارسی مزین شده است. عمارت رمدانی ها با وسعتی 600 متری، از دو بخش اصلی اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. همچنین بنای دوم که با فاصله کمی در پشت بنای اول ساخته شده است، از طاق نماهای زیبای قاجاری و تزئینات خیره کننده ای برخوردار می باشد که در سال های اخیر مورد بازسازی قرار گرفته اند.

آدرس خانه رمدانی ها: استان مازندران، ساری، محله کهن آب انبار نو

باداب سورت

ایران به کشوری معروف است که خاک آن طلا و منابع طبیعی اش شگفت انگیزاند. چشمه های باداب سورت دقیقا یکی از جاذبه هایی است که همانند طلا گرانبها به شمار می رود. چرکه این چشمه به علاوه زیبایی هایی که پیشه روی چشم جهانیان گذاشته است، از خواص درمانی نیز برخوردار بوده و در مصارف دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. این منطقه به چشمه های رنگی نیز شهره دارد و تنها در معدود نقاط جهاین یافت می شود. از همین روی چشمه های باداب سورت دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از کوه دماوند به شمار می رود. اگر بخواهیم از مشخصات این جاذبه شگفت انگیز سخن بگوییم، چشمه های باداب سورت استخر های طبیعی هستند که جنس آن ها از تراورتن می باشد. این استخرهای طبیعی در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا قرار داشته و درختچه ‌های زرشک وحشی در اطراف آن خودنمایی می کنند. به دلیل وجود غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن در خاک این منطقه، رنگ نارنجی منحصر به فردی در آن مشاهده می شود که جذابیت منطقه را چندین برابر کرده است. جالب است بدانید در این باداب ها چندین چشمه شگفت انگیز وجود دارد که از لحاظ بو، مزه و حجم آب منحصر به فرد بوده و هر یک متفاوت از دیگری هستند. چشمه ‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به‌ عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسید و در حال حاضر نیز این جاذبه دومین اثر طبیعی ملی ایران است. چشمه های باداب سورت توسط فرآیندی طولانی مدت و از جریان آب ‌های رسوبی و معدنی ایجاد شده اند. همچنین بر اثر عوامل طبیعی، طبقات و حوضچه ‌هایی در رنگ های نارنجی، زرد و قرمز در چشمه های باداب سورت ایجاد شده اند که جلوه این منطقه را افزایش داده اند.

آدرس چشمه های باداب سورت: استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست

چشمه های باداب سورت

 مسجد جامع شاه عباسی

مسجد جامع شاه عباسی فرح آباد که به آن مسجد فرح آباد نیز گفته می شود که قدمت آن به دوره حکومت شاه عباس اول صفوی باز می گردد. این مسجد در فاصله 25 کیلومتری ساری و 2 کیلومتری دریای خزر واقع شده و یکی از جاذبه های دیدنی ساری به شمار می رود. درواقع مسجد جامع شاه عباسی بخشی از مجموعه تاریخی فرح آباد است که این مجموعه شامل بازار، حمام، کاروانسرا و مسجد جامع شاه عباسی است. این مسجد جزو جاذبه های تاریخی مذهبی ایران به شمار می رود که در فهرست میراث ملی ایران قرار گرفته است. این مسجد در زمینی مستطیلی شکل با ابعاد ۶۵ در ۷۵ متر ساخته شده و از سبک معماری اسلامی – ایرانی برخوردار می باشد. مسجد جامع شاه عباسی با مصالح ساده ای همچون آجر، ملات ساروج و سفال ساخته شده که به آن جلوه صمیمانه و باصفایی بخشیده است. این بنای تاریخی بی نظیر از چندین بخش مشابه با کاروانسراها برخوردار است که در گذشته محل استراحت مسافران بوده اند. صحن و سردر بنا به زیبایی کاشی کاری شده و ساختمان به صورت چهار ایوانی بنا شده است. با آنکه برخی از بخش های مسجد جامع شاه عباسی تخریب شده اند، اما با اینحال هنوز هم این مسجد یکی از دیدنی های ساری محسوب می شود.

تالاب حمید آباد

اگر می خواهید از سرزمین نیلوفرهای آبی دلربا و مناظر خیره کننده بازدید کنید، شما را با تالاب حمید آباد آشنا می کنیم. تالاب حمید آباد در جاده دریای ساری به سمت خزرآباد و در روستای حمید آباد قرار جای دارد. این تالاب به گل های نیلوف آبی که در خود جای داده است معروف می باشد و سالانه مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. تالاب حمیدآباد از وسعت 1.5 کیلومتر مربعی برخوردار می باشد که سراسر آن را گل های زیبای نیلوفر پوشانده اند که با رنگ آبی خود دل از هر بیننده ای می ربایند. این گل های زیبا از محبوب ترین جاذبه های تالاب حمید آباد هستند و در زمان شکوفه زدن و باز شدن صحنه شگفت انگیزی را به بازدیدکنندگان هدیه می دهند. اما علاوه بر این صحنه خیره کننده ای که نیلوفر های آبی ایجاد می کنند جاذبه های دیگری نیز در این تالاب به چشم می خورد که جلوه این منطقه را از همیشه بیشتر کرده است. از زیبایی های دیگر این منطقه می توان به سایر گیاهان آبزی آن اشاره کرد که دارای گل هایی مارپیچی شکل یا حلقوی و سه پر هستند. در اطراف این تالاب نی های قد کشیده زیبایی را مشاهده خواهید کرد که به تنهایی چشم شما را به خود خیره می کنند. در نهایت باید بگوییم تالاب حمید آباد یکی از زیبا و دلرباترین جاهای دیدنی ساری است که گشت و گذار در این تالاب تجربه ای فراموش نشدنی را برای شما به ارمغان می آورد.

آدرس تالاب حمید آباد: استان مازندران، جاده فرح آباد، روستای حمیدآباد

تالاب حمید آباد

دریاچه الندان

دریاچه الندان یکی دیگر از منحصر به فرد ترین جاذبه های گردشگری شهر ساری است که با قدمت ۲٫۵ میلیون ساله پدیده زمین شناسی زیبایی را خلق کرده است. این دریاچه در زبان محلی با نام «آب‌ بندان پله ازنی» شناخته می شود و آب موجود در دریاچه از بارش برف و باران تامین می شود. یکی از ویژگی های جذاب این منطقه مساحت آن محسوب می شود که نسبت به افزایش یا کاهش بارندگی متغییر است. مساحت این دریاچه گاها در فصل های پر بارش از 17 هکتار به ۳۰ هکتار می ‌رسد و آب شالیزارهای اطراف خود را پر می کند. همچنین دور تا دور دریاچه را جنگلی زیبا و انبوه محاصره کرده است که به جنگل الندان شهره دارد. این دریاچه خاص و بکر در ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری و دهستان چهاردانگه قرار دارد و با پوششی سرسبز حتی از مسافت های دور نیز خودنمایی می کند. این دریاچه یکی از وسیع ترین دریاچه های شمال کشورمان است که برای طبیعت گردی و تماشای چشم اندازی وصف ناپذیر لوکیشن عالی به شمار می رود. از آنجاکه قدمت پیدایش دریاچه الندان به دوره زمین شناسی «کواترنری» بر می گردد، این دریاچه یکی از قدیمی ترین دریاچه های استان مازندران به شمار می رود. شایان ذکر است بهترین زمان سفر به دریاچه الندان فصول بهار و پاییز هستند، چراکه طبیعت بکر دریاچه الندان در این فصول به اوج زیبایی خود می رسد.

آدرس دریاچه الندان: استان مازندران، ساری ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری ،۲۰ کیلومتری کیاسر، دهستان چهاردانگه، دامنه‌ ازنی کوه

دریاچه چورت (میانشه)

دریاچه چورت یکی دیگر از زیبایی های آفرینش است که در انبوهی از جنگل های مازندران پنهان شده است. درست است که دریاچه چورت نسبت به سایر دریاچه ها کوچک تر است اما دورتادور این جاذبه طبیعی را انبوهی از درختان سرسبز تشکیل داده اند که در کنار یکدیگر منظره ای ناب را خلق کرده اند. دریاچه چورت در نزدیکی روستایی به همین نام جا خوش کرده استو قدمت پیدایش دریاچه چورت به 80 سال پیش باز می گردد و بر اثر زمین لرزه و رانش زمین که در سال ۱۳۱۸ اتفاق افتاد به وجود آمد. به همین ترتیب این دریاچه در شکاف دره ای با شیب تند قرار گرفته است که دورتا دور آن را طبیعتی بکر از درختان انبوه جنگل های مازندران تشکیل داده است. از همین روی می توان گفت دریاچه چورت در تمامی فصول از زیبایی های خاصی بهره مند است که بازدیدکنندگان را به مشاهده مناظر زیبا و آب و هوایی خوش دعوت می کند. دریاچه چورت به‌ شکل بیضی کشیده دیده می شود و عمق آن نسبت به بارندگی برف و باران متفاوت است. جالب است بدانید با آنکه دریاچه چورت توسط یک زمین لرزه ایجاد شده است، اما آبزیان مختلفی در این دریاچه زندگی می کنند که توسط پرندگان مهاجر به این منطقه آورده شده اند. به این شکل که پرندگان برخی از تخم آبزیان را به همراه خود به دریاچه منتقل کرده اند. البته برخی دیگر از این آبزیان توسط افراد محلی به دریاچه آورده شده و طی سالیان دراز از تولید مثل آن ها آبزیان بیشتری به وجود آمده اند.

آدرس دریاچه چورت: استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، جاده کیاسر- ساری، ۱۰ کیلومتری روستای چورت

دریاچه چورت

پارک ملل

پارک ملل یکی از جاهای تفریحی ساری است که طی یک پروژه صد روزه ساخته شد و در دی ماه 93 تکمیل شد. علت نامگذاری این بوستان پرچم هایی از تمامی کشور ها است که از همان ابتدای بهره بردای پارک ملل در آن نصب شدند. پارک ملل را می توان یکی از محبوب ترین بوستان های ساری دانست. چراکه این پارک با مساحتی بالغ بر 35 هکتار و طول 2 کیلومتری در حاشیه غربی رودخانه تجن قرار گرفته است و از تفریحات جذابی برخوردار می باشد. در هر بخش از پارک ملل ساری یکیتفریح جذاب و یا طبیعتی بکر دیده می شود که می تواند برای ساعت ها گردشگران را سرگرم کند. جاذبه هایی همچون فضای سبز وسیع، حوضچه های مخصوص ماهیگیری، خانه های سنتی جذاب، پل معلق و جزیره مصنوعی در پارک ملل باعث شده است تا مسافران بسیاری در طی سفر خود به ساری از این مکان تفریحی جذاب استفاده کنند. علاوه بر این امکانات رفاهی مناسبی مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی، نیمکت و مسیر پیاده رو بهره مند می باشد که اقامت کوتاه مدت مناسبی را برای شما عزیزان به وجود می آورد. اگر علاقه مند به امتحان تفریحات هیجان انگیز تری هستید باید بگوییم در این پارک شرایط قایق سواری و جت اسکی نیز فراهم است که اوغات خوشی را برای همگان به ارمغان می آورد.

آدرس پارک ملل ساری: استان مازندران، ساری، خیابان سلمان فارسی، میدان پلیس، خیابان کاکوئی، خیابان پارک ملل

برج رِسکِت

برج رسکت یک آثار ارزشمند است که از قرن پنجم هجری قمری به جای مانده است. این برج زیبا با معماری منحصر به فرد و ویژه ای که دارد یکی از بهترین مکان های دیدنی ساری به شمار می رود. برج رسکت به صورت مدور ساخته شده است و نمای آن آجری می باشد. یکی از دیدنی ترین جاذبه هایی که در این برج وجود دارد دو کتیبه به خط کوفی گلزار و پهلوی ساسانی است که از ارزش بالایی برخوردار می باشند. برج رسکت در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ با شماره ثبت ۱۹۳، در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیر. برج رسکت در شیب تندی از کوهستان های سنگی قرار دارد و محیط اطراف آن از پوشش گیاهی سرسبزی بهره مند می باشد. ارتفاع این برج حدود 18 متر است و بخش پایینی آن حدود 15 متر احتساب می شود. قسمت‌ فوقانی‌ بدنه‌ و آغاز گنبد با مقرنس کاری های زیبایی مزین شده است و سقفی مخروطی شکل که قسمت داخلی آن حدود ۵۷ متر قطر دارد، بر روی برج قرار دارد. دو کتیبه ‌آجری‌ پهلوی ساسانی و کوفی‌ در بخش قسمت‌ فوقانی‌ بدنه‌ قرار داشته و جذابیت این بنا را افزایش داده اند. نکته قابل توجه این است که بازدید از این برج شگفت انگیز به صورت رایگان و در تمامی ساعات روز امکان پذیر می باشد. اگر می خواهید به سمت این جاذبه بی نظیر حرکت کنید می توانید از طریق بلوار کشاورز به مسیر کیاسر وارد شده و پس از رسیدن به سد سلیمان تنگه که یکی دیگر از دیدنی های ساری است، وارد خروجی رسکت شوید.

آدرس برج رسکت: استان مازندران، ساری، جاده بریم شهر، بعد از سد سلیمان تنگه، خروجی رسکت، برج رسکت

برج رسکت

حمام وزیری

اغلب افرادی که خطه شمالی را برای سفر و گشت و گذار انتخاب می کنند این تصور را دارند که به غیر از جنگل و دریا جاذبه دیگری در این محدوده از کشورمان وجود ندارد. اما باید بگویی آثار تاریخی ارزشمندی همچون حمام ساری نیز در شهرهای شمالی وجود دارند که بازدید از آن ها شما را به گذشته های دور ایران می برد. این سازه زیبا که قدمتش به دوره قاجار باز می گردد در یکی از قدیمی ترین مناطق استان مازندران و ساری قرار دارد که این منطقه با نام محله آب نو شناخته می شود. درواقع حمام ساری در موزه ای به نام موزه صنایع دستی ساری قرار دارد که بخش های دیگر آن را حمام کلبادی و خانه کلبادی تشکیل می دهند. قرار گیری این سه جاذبه تاریخی در کنار هم یکی از محبوب ترین مناطق دیدنی ساری را به وجود آورده اند که همه ساله مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. حمام وزیری در مساحتی 200 متر مربعی ساخته شده است که متشکل از بخش های مختلفی می باشد. از جمله مهم ترین بخش های حمام وزیری می توان به هشتی، سربینه، گرمینه، گرمخانه، خزینه آب سر و آب گرم، تون و سرویس بهداشتی اشاره کرد. معماری حمام وزیری نسبت به سال ساخت آن بسیار هوشمندانه است. این حمام از حفره های کوچکی بر روی سقف بهره مند است که برای ورود و خروج جریان هوا و تشخیص روشنایی روز تشکیل شده اند. همچنین حمام وزیری از راهروهای طولانی و گرمخانه برخوردار است که در گذشته هوای حمام را با سیستمی جالب گرم و سرد می کرده است.

آدرس حمام وزیری: استان مازندران، ساری، خیابان انقلاب، کوچه آب انبار نو

آبشار اوبن

طبیعت روح بخش استان مازندران باعث شده است تا پدیده های طبیعی زیبایی در این منطقه به وجود بیاید که آبشار اوبن یکی از این دیدنی های ساری است. آبشاری در اعماق جنگل های هیرکانی خوش آب وهوا را تصور کنید که در هر فصل از زیبایی های منحصر به فردی برخوردار می باشد. اینجا آبشار اوبن است که در جنگل های دودانگه جا خوش کرده و منطقه ای دل انگیز را به وجود آورده است. آبشار اوبن در 65 کیلومتری ساری واقع شده و در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است. این آبشار زیبا در ارتفاع حدود 1700 متری قرار داشته و تماما پوشیده از خزه می باشد. آب موجود در آبشار اوبن از چشمه های طبیعی که در بالاتر از آبشار قرار دارند تامین می شود و به رودخانه تجن و شیرین رود می ریزد. یکی از دیدنی ترین جاذبه های این آبشار نمای خزه ای روی آن است که صحنه ای خیره کننده را به وجود آورده است. اگر بخواهیم از پوشش گیاهی اطراف این آبشار سخن بگوییم درختان انبوهی از گونه راش و ممرز در این منطقه دیده می شوند و توسکای ییلاقی، بلند مازو و گیلاس وحشی نیز از سایر گیاهاین این جنگل هستند. همانند هر جنگل دیگری گونه های جانوری متعددی در اطراف آبشار اوبن زندگی می کنند که از جمله این حیوانات می توان به گرگ، شوکا، خرس قهوه ای، شغال و پلنگ اشاره کرد و گونه های کمیابی همچون سمندر تاج دار جنوبی نیز در این منطقه مشاهده می شوند. آبشار اوبن در تمامی فصل ها به زیبایی می درخشد و یکی از بهترین جاهای دیدنی ساری را به خود اختصاص داده است.

آدرس آبشار اوبن: استان مازندران، شهر ساری، بخش دودانگه ساری، منطقه سنگده

آبشار اوبن

تالاب سراندون و بالندون

در فاصله 25 کیلومتری ساری به طرف بابلسر مجموعه تالاب زیبایی به نام تالاب سراندون و بالندون قرار گرفته است که در دو بخش جنوبی (سراندون) و شمالی (بالندون) قرار گرفته است. این تالاب زیبا در نزدیکی روستای سید محله واقع شده و وسعت آن به حدود 30 هکتار می رسد. هر دو بخش تالاب از نیزارها و و گیاهان مردابی تشکیل شده اند که به زیبایی در طبیعتی بکر می درخشند. از آنجاکه موقعیت جغرافیایی تالاب سراندون و بالندون بسیار مناسب است و از پوشش گیاهی متنوعی بهره مند می باشد آبزیان بسیاری در این منطقه زندگی می کنند و این تالاب زیستگاه مناسبی برای پرندگان می باشد. محیط تالاب سراندون و بالندون بسیار دلنشین و با صفا است که باعث شده سالانه بیش از هزاران مسافر در این منطقه به کمپینگ و پیک نیک بپردازند. برای رفتن به تالاب سراندون و بالندون از مسیر شمالی ساری به سمت دریای فرح ‌آباد رفته و مسیر این تالاب را در ۱۴ کیلومتری شهر ساری پیش بگیرید. زمانیکه به این تالاب شگفت انگیز رسیدید می توانید از طبیعت بکر و آب و هوای دلنشین آن لذت برده و یا به بازدید از مناظر بکر این منطقه بهره مند شوید.

آدرس تالاب سراندون و بالندون: استان مازندران، ۲۵ کیلومتری ساری به طرف بابلسر، روستای سید محله

ساحل خزر آباد

سواحل یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری خطه شمالی کشور عزیزمان هستند که هر یک از تفریحات و جاذبه های مخصوصی برخوردار می باشند. ساحل خزر آباد که در 35 کیلومتری شهر ساری و دریای خزر جای دارد نیز از این قاعده مستثنی نیست و یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شهرستان ساری محسوب می شود. ساحل خزر آباد علاوه بر چشم انداز بی بدیلی که به سوی دریای زیبای مازندران ارائه می دهد از تفرجگاه های تفریحی و اداره های دولتی گوناگونی نیز برخوردار می باشد که منطقه دنجی را برای مسافران به وجود آورده است. از جمله تفریحاتی که می توانید در ساحل خزرآباد از آن ها بهره مند شوید می توان به سوارکاری، گشت و گذار در رستوران ها و کافه های ساحلی، جت اسکی و قایق سواری اشاره کرد که یک روز بی نظیر را به شما عزیزان هدیه می دهند. همچنین این ساحل از قسمت شنای مخصوص برای بانوان بهره مند است که خانم ها می توانند در محیطی امن به شنا بپردازند.

آدرس ساحل خزر آباد: مازندران، ۲۸ کيلومتری شمال ساری، ورودی خزر آباد در سه کيلومتری ساحل دريای خزر

ساحل خزر آباد

پناهگاه حیات وحش سمسکنده

پناهگاه حیات وحش سمسکنده در فاصله 10 کیلومتری شهرستان ساری جای گرفته است و همانند سایر جاذبه های گردشگری ساری دیدنی های منحصر به فردی را در خود جای داده است. این پناهگاه در جنگلی جلگه ای واقع شده است که تعداد این نوع جنگل ها بسیار کم می باشد. پناهگاه حیات وحش سمسکنده با نام پارک جنگلی سمسکنده نیز شناخته می شود و از طبیعتی بسیار ناب برخوردار می باشد. پوشش گیاهی این منطقه شامل بلوط، آزاد، توسکا، انجیلی و بسیاری از گیاهان دیگر است که دست به دست یکدیگر داده و مناظر بی همتایی را پیشه روی چشم جهانیان قرار داده اند. وسعت این پناهگاه به 1041 هکتار می رسد و زیستگاه مناسبی برای گونه های جانوری بسیاری محسوب می شود. یکی از شاخص ترین گونه های جانوری که در این پناهگاه زندگی می کنند می توان به گوزن های قرمز خزری اشاره کرد که موجودات بامزه ای هستند.

آدرس پناهگاه حیات وحش سمسکنده: استان مازندران، ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی ساری

آب انبار نو

آب انبار نو به عنوان یکی از قدیمی ترین محله های شهرستان ساری شناخته می شود که بیشتر جاذبه های تاریخی این شهر را در خود جای داده است. آب انبار نو در زبان محلی با نام « نو ‌انبار» شناخته می شود و از بافت قدیمی و باصفایی برخوردار می باشد، به گویی که شما را به دنیای دیگری وارد می کند. البته به آب انبار نو لقب خورشید خانم، از خاندان کنی‌ ها را نسبت داده اند و قدمت آن به دوره قاجار بازمی گردد. بنای آب انبار نو از پلکان، مدخل، پاشیر و یک آب انبار با پوشش گنبدی ساخته شده است. مدخل آب انبار نو از آجر و سیمان تشکیل شده و سایر قسمت های این آب انبار در داخل خانه شخصی قرار گرفته اند. جالب است بدانید آب انبار نو یکی از بزرگ ترین آب انبار های شهر ساری است ارتفاع آن تا بالای نورگیر ۲۱ متر می باشد. همچنین ارتفاع مخزن آب آن حدود 13 متر بوده و جنس داخل مخزن آب انبار نو از ملات ساروج می باشد.

آدرس آب انبار نو: استان مازندران، ساری، کوچه آب انبار نو

آب انبار نو

اقامت در شهرستان ساری

در این مقاله متوجه شدید که جاهای دیدنی ساری کم نبوده و جاذبه های طبیعی و تفریحی بسیاری در این شهرستان زیبا قرار گرفته است. از سویی مجاورت این شهر با دریای مشهور خزر یکی دیگر از جاذبه های ساری محسوب می شود که مسافران بسیاری را به این منطقه می کشاند. با این تفاسیر دور از ذهن نیست که تعداد بیشماری اقامتگاه جذاب در قالب ویلا، سوئیت و هتل های پر امکانات در شهر ساری ساخته شده است. در نتیجه مسافران عزیزی که قصد اقامت یک شبه یا حتی چند روزه در ساری را دارند می توانند به راحتی از طریق اجاره ویلا در ساری اقامتگاه دلخواه خود را رزرو کرده و از سفر خود لذت ببرند.

چشمه ‌های باداب سورت، منطقه حفاظت شده دشت ناز، دریاچه چورت، سد سلیمان تنگه، دریاچه الندان، آبشار بولا، خانه کلبادی و حمام وزیری برخی از جاذبه های گردشگری شهر ساری هستند.

دریاچه الندان، آبشار اوبن، دریاچه میانشه و تالاب سراندون و بالندون.

برج سلطان زین‌ العابدین، شاطر گنبد، برج رسکت، مجموعه تاریخی فرح‌ آباد، مسجد حاج مصطفی خان، امامزاده یحیی، مسجد جامع ساری، آب ‌انبار نو، حمام وزیری، پل تجن، خانه سردار جلیل ساروی، خانه رمدانی، عمارت فاضلی، عمارت کلبادی و میدان ساعت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت