جاهای دیدنی سوادکوه

سوادکوه بهشتی در قلب استان مازندران است که طبق شواهد به دست آمده قدمت آن به نواحی کهن طبرستان می رسد. از همین روی علاوه بر جاذبه های طبیعی که در این شهرستان سرسبز وجود دارد آثار تاریخی بسیاری نیز نهفته است که سوادکوه را به منطقه ای باستانی تبدیل کرده است. سوادکوه در منطقه ای کوهستانی و در شمال ایران جای دارد که همین امر آب و هوایی بسیار مطلوب را به سوادکوه بخشیده است. سوادکوه را می توان به عنوان یکی از زیباترین مقاصد گردشگری معرفی کرد. چراکه تمامی جنبه های گردشگری را دارا بوده و نه تنها از طبیعتی بکر برخوردار می باشد، بلکه از جاذبه هایی همچون جنگل های مسحورکننده، آب و هوایی پاکیزه و کوهستانی، پوشش گیاهی متنوع، غارها و سایر عوامل طبیعی نیز بهره مند است که لذت یک طبیعت گردی بی نظیر را به مسافران هدیه می دهند. در ادامه می خواهیم همه چیز درباره این منطقه رویایی را توضیح داده و جاهای دیدنی سوادکوه را با ذکر آدرس برای شما عزیزان شرح دهیم.

جاهای دیدنی سوادکوه

سوادکوه کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

همه ما هنگام انتخاب مقصدی برای سفرمان، اولویت هایی را در نظر می گیریم که سفری دل انگیز تر را تجربه کرده و اوقاتی خوش را بگذرانیم. اغلب این اولویت ها شامل طبیعتی بکر و آب و هوای مناسب است که بیشتر در خطه شمالی کشور دیده می شود. به جرعت می توان گفت استان مازندران از آن دسته جاهایی است که تمامی معیارهای یک سفر دلپسب را در دل خود جای داده و مقصد گردشگری بسیاری از ما ایرانی ها است. شهرستان سواد کوه در استان مازندران نیز از مزایای استان مازندران بهره مند شده و محیطی باصفا برای سفر را به ما ایرانیان هدیه می دهد. جاهای دیدنی سوادکوه به قدری زیبا و متعدد است که می تواند برای چندین روز شما را از زندگی شلوغ شهری به دور کند. این بهشت زیبا در قلب استان مازندران و در البرز مرکزی قرار دارد. فاصله سواد کوه از تهران 214 کیلومتر است که این مسافت در زمان خلوت بودن جاده با 3 ساعت و 15 دقیقه مصادف است. البته از آنجاکه سوادکوه در نقطه تلاقی سه استان مازندران، سمنان و تهران قرار گرفته است، مسیرهای مختلفی برای رسیدن به این شهرستان وجود دارد که در ادامه ذکر کرده ایم.

مسیر دسترسی به سوادکوه از تهران

بهترین راه رسیدن برای رفتن به سوادکوه حرکت از مبدا تهران است. اگر از پایتخت به سمت سوادکوه حرکت کنید سه مسیر جاده فیروزکوه، هراز و کندوان را پیشه روی خود دارید که پیشنهاد ما به شما جاده فیروزکوه است. از جاده فیروزکوه راه کمتری تا سوادکوه باقی می ماند و تنها کافیست از شرق تهران و اتوبان بسیج به سمت آبعلی و دماوند بروید. سپس با گذر از شهرهای پردیس، رودهن، بومهن و دماوند به فیروزکوه می رسید که از این مسیر تنها کافیست جاده فیروزکوه را تا رسیدن به شیرگاه ادامه دهید.

رفتن به سوادکوه از طریق وسایل نقلیه عمومی

اگر قصد سفر به سوادکوه با خودروی شخصی خود را ندارید جای نگرانی نیست. شما می توانید از راه هوایی یا اتبوس رانی به این شهرستان زیبا سفر کنید.

مسیر اتبوسرانی سوادکوه: برای رفتن به شهرستان سوادکوه باید به پایانه جنوب تهران مراجعه کرده و سوار یکی از اتبوس هایی که مقصد آن ها استان مازندران است بشوید.

مسیر فرودگاه سوادکوه: شما می توانید از طریق فرودگاه های دشت ناز ساری، نوشهر، بابلسر و رامسر به سوادکوه سفر کنید.

دیدنی های سوادکوه

تاریخچه سوادکوه

شهرستان سوادکوه که در زبان مازندرانی «سِوادکوو» خوانده می شود، از پیشینه مهمی برخوردار بوده و در طول تاریخ دستخوش دگرگونی های بسیاری شده است. درواقع در گذشته های دور این شرستان نه مرز مشخصی داشت و نه وسعت دقیقی برای آن معین شده بود. اما چیزی که مشخص است این مسئله است که به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب سواد کوه، این منطقه همیشه مورد توجه بزرگان و فرمانروایان تاریخ بوده است. طبق یافته های تاریخی که در منطقه سوادکوه به دست آمده است، محققان بر این باورند سوادکوه در گذشته جزوی از طبرستان بوده و بخشی از ایران محسوب می شده است. این شهرستان زیبا زادگاه رضا پهلوی است.

جاهای دیدنی سوادکوه

در میانه جاده سرسبز فیروزکوه و پیش از آنکه به قائم شهر برسیم، منطقه نابی وجود دارد که با نام سوادکوه شناخته می شود. این شهرستان زیبا از مردمی خونگرم و طبیعتی مسحورکننده برخوردار می باشد که دل از هر بیننده ای می رباید. اکثر ما ایرانیان خطه شمالی کشور را برای سفر و استراحت انتخاب می کنیم. سوادکوه نیز یکی از مقاصد گردشگری محبوب در استان مازندران است که زیبایی های بسیاری را در دل خود جای داده است. در ادامه تمامی جاذبه های گردشگری سوادکوه را نام برده و شما را با این بهشت بی نظیر بیشتر آشنا خواهیم کرد.

جنگل لفور

اگر می خواهید از قدیمی ترین جنگل استان مازندران که قدمتی 40 ساله دارد دیدن کنید ما به شما جنگل لفور را معرفی می کنیم. این جنگل سرسبز و خوش آب و هوا در دهستان لفور که از توابع شهرستان سوادکوه است قرار دارد و یکی از زیباترین مناطق دیدنی سوادکوه به شمار می رود. سراسر این جنگل را درختان انبوه، منابع طبیعی بکر، آبشور و سد تشکیل داده است که منطقه توریستی جذابی را به وجود آورده اند. در اعماق این جنگل جاذبه های دیدنی خاصی همچون هفت آبشار تیرکن، پارک جنگلی آذررود، آبشار اسکیم رود، آبشار گزو و سد البرز وجود دارند که به ارزشمندی و زیبایی این جنگل وسیع افزوده اند. درواقع اگر می خواهید یک روز طبیعت گردی لذت بخش در خوش آب و هواترین مکان های استان مازندران را تجربه کنید جنگل لفور بهترین گزینه است. در این جنگل می توانید از آبشار های زیبایی که نام برده شد بازدید کنید و یا به پیک نیک با دوستان و همراهان خود مشغول شوید. در هر حالت رفتن به جنگل لفور آرامش بی حد و مرزی را به شما ارائه می دهد که اکثر ما به آن نیازمندیم. جنگل نوردی در دل جنگل لفور یعنی بازدید از جانداران منحصر به فردی که در این منطقه زندگی می کنند و رفتن به بازارهای محلی که در آن انواع آلوچه های خوشمزه و سایر خوردنی های لذیذ را می توانید امتحان کنید.

آدرس جنگل لفور: استان مازندران، سوادکوه شمالی، روستای لفور

جنگل لفور

دریاچه یا سد لفور

دریاچه لفور یکی از شناخته شده ترین جاهای دیدنی سوادکوه است که منظره ای خیره کننده و آب و هوایی خوش را در اختیار مسافران قرار می دهد. این دریاچه شگفت انگیز در نزدیکی شیرگاه مازندران قرار داشته و نام اصلی آن «سد صالحی مازندرانی» است. اما این منطقه ناب را با نام های دیگری همچون سد البرز یا سد لفور نیز می شناسند. دریاچه لفور منطقه زیبایی است که در کنار جنگلی با همین نام قرار دارد و به قدری از زیبایی های طبیعی بهره مند شده است که گویی انگار خداوند با دستان خود این منطقه را آفریده است. این دریاچه در دل جنگل هیرکانی قرار گرفته است که ماهی های خاصی همچون ماهی سرخ باله، ماهی سفید و ماهی رودخانه ای در این دریاچه زندگی می کنند.

آدرس دریاچه لفور: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، دهستان لفور، منطقه دیوتک

جنگل راش

جنگل ها جزو بهترین مناطق برای سفر و خوشگذرانی به شمار می روند که جنگل راش سوادکوه یکی از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه محسوب می شود. اگر شما نیز از عاشقان جنگل نوردی هستید جنگل راش یکی از زیباترین و وسیع ترین جنگل های استان مازندران است. درختان سر به فلک کشیده ای که ارتفاع آن ها به 40 متر می رسد در این جنگل دیده می شوند و گونه های جانوری زیبایی نیز در دل این منطقه زندگی می کنند. جنگل راش در فصول پاییز و زمستان یکی از دلفریب ترین صحنه هایی که در عمرتان دیده اید را به شما هدیه می دهد. این جنگل زیبا در فصل پاییز و زمستان با رنگ های نارنجی و قرمز دلربایی می کند و سطح آن را مه غلیظی می پوشاند که فضای رویایی را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهد. اگر یک ساعت در جنگل راش قدم بزنید با قارچ های زیبا، پوشش گیاهی متنوع، جانداران مختلف و درخچه های کوچک بامزه ای را مشاهده خواهید کرد که به تنهایی روز شما را خواهند ساخت. همچنین در ارتفاعات جنگل راش تعداد زیادی درخت راش وجود دارد که جزو درخت های نایاب محسوب می شوند.

آدرس جنگل راش: استان مازندران، بخش دودانگه، نزدیکی روستای سنگده

جنگل راش

آبشار گزو

اگر می خواهید به یکی از ناب ترین جاذبه های گردشگری سوادکوه که اتفاقا محیط دنجی برای سفرهای خانوادگی است سفر کنید آبشار گزو مناسب ترین گزینه برای شما است. این آبشار زیبایی های طبیعی را به رخ جهانیان می کشد. آبشار گزو در منطقه ای جلگه و جنگل زیبای لفور قرار دارد و از محیطی بسیار باصفا بهره مند است. البته مسیر دسترسی به این آبشار کمی دشوار است که همین امر باعث شده منطقه آبشار گزو طبیعتی دستخورده داشته باشد. آبشار گزو در فاصله ۱۵ کیلومتری بخش شیرگاه از توابع شهرستان سوادکوه شمالی واقع شده و در منطقه ای کوهستانی جای گرفته است. از همین روی برای رسیدن به این آبشار کمی جنگل نوردی و صخره نوردی نیاز است که برای طبیعت دوستان خوش آیند می باشد. آبشار گزو درواقع از دو آبشار مرتفع تشکیل شده است که ارتفاع آبشار اول 5 متر و آبشار دوم حدود ۴۳ متر ارتفاع دارد. سنگ های زیبا در آبشار گزو خودنمایی می کنند و حوضچه آب کوچکی در مقابل این آبشار وجود دارد که جلوه آن را بیشتر کرده است. بسیاری از طبیعت دوستان پس از رسیدن به این آبشار کمپ کرده و از طبیعت بی نظیر آن لذت می برند.

آدرس آبشار گزو: استان مازندران، ۱۵ کیلومتری شیرگاه، در دل جنگل‌های لفور

غار زنگیان

غار زنگیان یکی از جاذبه های دیدنی سواد کوه است که در شمال کشور و در استان مازندران واقع شده است. این غار که یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در شمال کشور است، در روستای زنگیان و در دهستان ولوپی قرار گرفته است. دهانه غار زنگیان ۴ متر و طول آن به بیش از ۸۰۰ متر می‌ رسد. غار زنگیان از جمله جاذبه‌ های سواد کوه است که توسط صخره های متعددی در اطراف آن محاصره شده است. به گفته بومیان این منطقه، غار زنگیان سوادکوه در دوره حمله مغول ها به کشور، به عنوان زندان استفاده می شده است که این دلیلی بر قدمت طولانی این غار است. زیبایی های این غار و مناطق اطراف آن بسیار منحصر به فرد و حیرت انگیز است که غار زنگیان را به یکی از غارهای مشهور و مناطق گردشگری و دیدنی جذاب در کشور تبدیل کرده است.

آدرس غار زنگیان: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، ۴۳ کیلومتری قائم شهر، روستای زنگیان

غار زنگیان

شهر آلاشت یکی دیگر از جاهای دیدنی سواد کوه

است که در منطقه مرکزی این شهر قرار گرفته است. ارتفاع آلاشت از سطح دریا ۱۹۰۰ متر است و در قسمت دامنه شمالی فیروزکوه واقع شده است. از آنجایی که آلاشت محل تولد رضا شاه بوده است، به عنوان یکی از شهرهای تاریخی کشور محسوب می شود. روستای خوش ‌آب‌ و ‌هوا و ییلاقی آلاشت ۱۰۷ کیلومتر با ساری فاصله دارد و فاصله کمی با پل ورسک دارد. این روستای ییلاقی با پوشش گیاهی متراکمی که دارد، زیستگاه درختان و گونه های مختلف گیاهی از جمله درختان گیلاس، سیاه ریشه، درختان گردو و فندق، تلکا، زالزالک، ازگیل، زرشت، ترنج، سف، ممرز، مرس، موزی، صنوبر، سرو، کاج، سیتی، آلوچه، آلو سیب، گلابی، آلبالو، شاه توت، زرد آلو، هلو و غیره می باشد. در مناطق اطراف روستای آلاشت همچنین گیاهانی مانند بنفشه، گل پامچال به زبان محلی بچابچا، گل گاوزبان، آویشن کوهی ( آشمک ) و گیاهان خودروی اقلیم کوهستانی می رویند که بیشتر آن ها خواص دارویی دارند. روستای آلاشت به دلیل آب و هوای معتدل و همچنین پوشش گیاهی متعدد و طبیعت بکر و بی نظیر همه ساله میزبان گردشگران و طبیعت گردان از سراسر کشور می باشد.

آدرس روستای آلاشت: استان مازندران، بین سوادکوه و پل ورسک

پل ورسک

پل ورسک از دیگر جاذبه های گردشگری سوادکوه است که در روستای ورسک و بین دو کوه بزرگ عباس آباد واقع شده است. پل ورسک که در سال ۱۳۱۵ افتتاح شد، عنوان بزرگ‌ ترین پل راه ‌آهن در شمال کشور را به خود اختصاص داه است. امروزه از پل ورسک برای قطارهای مسافربری تهران-گرگان، تهران-ساری و همچنین قطارهای باری ‌وسوختی استفاده می‌ شود. این پل زیبا و منحصر به فرد همراه با جاذبه های طبیعی اطراف آن در ارتفاع ۲,۱۴۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و ارتفاع آن از ته دره به بیش ۱۱۰ متر می ‌رسد. پل ورسک به دلیل ارتفاع بلندی که دارد در کتاب گینس نیز به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی مرتفع به ثبت رسیده است. برخی از بومیان این منطقه در رابطه با نام این پل اعتقاد دارند که ورسک از نام روستایی در اطراف این پل گرفته شده، درحالیکه به هنگام احداث این پل روستاهای اطراف عباس آباد نام داشتند. بر اساس روایت های دیگر درباره نامگذاری این پل، نام ورسک از روی اسم مهندس «شژا ووسک» گرفته شده که در ساخت این پل مرتفع مشارکت داشته است؛ اما همچنان سندی برای اثبات این واقعه وجود ندارد. روایت دیگری در رابطه با نامگذاری این پل این است که درختچه ‌ای به نام «ورس» در طبیعت اطراف این پل می رویید و به همین دلیل نیز این پل و روستای اطراف آن ورسک نام گرفت. با وجود اینکه این پل زیبا به نام ورسک شناخته می شود، اما در سال ۱۳۲۴ به پل پیروزی تغییر نام یافت.

آدرس پل ورسک: استان مازندران، ۴۵ کیلومتری قسمت جنوبی زیراب و ۸۵ کیلومتری شهر قایمشهر در محور فیروزکوه و در مسیر راه آهن شمال، روستای ورسک 

پل ورسک

آبشار ورسک

آبشار ورسک در دره ای در قسمت شرقی روستای ورسک عباس آباد سوادکوه و در پایین قله های تیزکوه و تابک واقع شده است که یکی از محبوب ترین مکان های دیدنی سوادکوه می باشد. دره ای که آبشار ورسک در آن واقع شده است، یک دره نیمه جنگلی با طبیعت بکر و عمیق می باشد. آبشار ورسک از چشمه پر آب چشمه علی که در اطراف این منطقه قرار گرفته است، سرچشمه می گیرد و به همین دلیل برخی از ساکنین و بومیان این منطقه آبشار ورسک را با آبشار چشمه علی نیز می شناسند. آبشار زیبای ورسک با 20 متر ارتفاع، یک آبشار فصلی است که متشکل دو آبشار کوچک و بزرگ می باشد. مسیر دسترسی به آبشار ورسک یا چشمه علی از تنگه ای در بین دو کوه می گذرد که حدود یک متر ارتفاع دارد و بخش ابتدایی آبشار کوچک را تشکیل می دهد. برای دسترسی به این آبشار زیبا و بکر باید از میان روستای ورسک بگذرید و از مسیر رودخانه ای که در کنار این آبشار قرار گرفته است، رد شوید. آبشار ورسک از دره نیمه جنگلی به سمت روستا در جریان است که به یکی از مناطق دیدنی و محبوب این منطقه تبدیل شده است. 

آدرس آبشار ورسک: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای ورسک

دریاچه شورمست

از دیگر مناطق دیدنی سوادکوه که سالانه میزبان گردشگران و طبیعت گردان از سراسر کشور است، می توان به دریاچه شورمست اشاره کرد. بازدید از این دریاچه با طبیعت بکر و دست نخورده اطراف آن می تواند تجربه منحصر به فرد و جدیدی را برای شما به ارمغان بیاورد. از جمله تفریحات هیجان انگیزی و لذت بخشی که در اطراف دریاچه شورمست برای گردشگران و مسافران فراهم شده است، می توان به دوچرخه سواری در میان جنگل های اطراف و قایق سواری در این دریاچه اشاره کرد. این دریاچه در ارتفاع ۹۴۰ متری از سطح دریا قرار گرفته که زیستگاه بسیاری از جانوران آبزی از جمله انواع ماهی ها، مارآبی، قورباغه، ملخ و … می باشد. برای دسترسی به این دریاچه زیبا می توانید از سمت جاده ی فیروزکوه به سمت قائمشهر بروید و پس از طی ۶۵ کیلومتر از جاده فیروزکوه به پل سفید برسید. با طی مسافتی مستقیم در سمت راست جاده به پمپ بنزینی می رسید که پس از آن می توانید دارد که از آن می توانید تابلوی دریاچه را ببینید.

آدرس دریاچه شورمست: استان مازندران، پل‌سفید، جنوب غربی سوادکوه، مجاورت روستای شورمست

دریاچه شورمست

منطقه اوریم

منطقه جنگلی اوریم از جمله زیباترین دیدنی های سوادکوه است که در دهستان راستوپی واقع شده است. منطقه دیدنی اوریم با دارا بودن آب و هوایی بسیار معتدل میزبان مسافران زیادی از سراسر کشور و به خصوص در فصل تابستان است. این منطقه به دلیل دارا بودن طبیعت بکر و دلپذیر و همچنین گونه های گیاهی متنوع، مکان مورد علاقه طبیعت گردان می باشد. همچنین پل راه آهنی که در منطقه اوریم سواد کوه واقع شده است، بیش از ۷۰ سال از تاریخ احداث آن می گذرد و امروزه در آثار ملی کشور نیز ثبت شده است.

آدرس اوریم: استان مازندران، سوادکوه، فرعی بین ورسک و دوآب

ارفه کوه

ارفه کوه یا ارفع کوه یکی از جاذبه های دیدنی سوادکوه می باشد که در منطقه ای از استان البرز واقع شده است. ارفه کوه جنگلی بسیار خوش آب و هوا با چشم اندازی بسیار زیبا و متحصر به فرد است که برخی از قله های معروف را نیز در خود جای داده است. طبیعت گردان و مسافرانی که به این منطقه سفر می کنند تجربه بی نظیری از دیدن آبشارها و طبیعت بکر ارفه کوه به دست می آورند. ارفه کوه با تنوع بسیار بالای گیاهی و جانوری، زیستگاه جانورانی مانند گراز، پلنگ، گرگ و خرس می باشد.

آدرس ارفه کوه: استان مازندران، سوادکوه، ۹۰ کیلومتری ساری

ارفه کوه

اقامت در سوادکوه

سواد کوه منطقه ای در قسمت جنوب شرقی مازندران است که با اقلیم آب و هوایی معتدل و طبعیت بکر و سرسبز و مناطق دیدنی بکر، در تمامی فصول سال میزبان مسافران و گردشگران از تمامی نقاط کشور می باشد. گردشگرانی که برای دیدن جاذبه های گردشگری به سواد کوه سفر می کنند و قصد اقامت در این منطقه را دارند، می توانند با اجاره ویلا در سواد کوه و یا سوییت و هتل ها، در سواد کوه برای چندین روز اقامت داشته باشند و از امکانات تفریحی و گردشگری سوادکوه بهره مند شوند.

از جمله محبوب ترین جاهای دیدنی سوادکوه می توان به جنگل های لفور و راش، آبشار گزو، موزه مردم شناسی، رصد خانه، غار زنگیان، کلیسای سرخ آباد، روستای آلاشت، پل ورسک، دریاچه شورمست، اوریم و ... اشاره کرد.

بهترین جنگل های سوادکوه با طبیعت بکر و پوشش گیاهی منحصر به فرد شامل جنگل های لفور، جنگل راش، جنگل اوریم و جنگل هلی دار اشاره کرد.

هفت آبشار، دریاچه شورمست، آبشار گزو، غار زنگیان، جنگل لفور، اوریم، غار اسپهبد خورشید، سد سنبل رود، پل ورسک، رودخانه پلنگ دره و ... از جمله جاذبه های طبیعی محبوب در سواد کوه هستند.

از جمله تفریحات مهیج سواد کوه می توان به دوچرخه سواری در میان طبیعت و جنگل های انبوه سوادکوه، قایق رانی در دریاچه و عکاسی از طبیعت بکر و دست نخورده اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به سوادکوه و بازدید از جاذبه های گردشگری آن فصل بهار و تابستان است اما شما می توانید در فصل زمستان نیز به این شهر زیبا سفر کنید و از جاذبه های آن همچون پل ورسک، روستای آلاشت، کلیسای سرخ آباد و رصد خانه آن دیدن نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت