جاهای دیدنی فریدونکنار

فریدونکنار یکی دیگر از شهرهای زیبای خطه شمالی کشورمان است که پس از چالوس، دومین شهر محبوب توریستی استان مازندران به شمار می رود. این منطقه خوش آب و هوا به لطف ساحل اختصاصی، جاذبه های گردشگری متعدد، آب و هوای مطلوب و طبیعتی سرسبز جزو یکی از بهترین شهرهای توریستی محسوب می شود. فریدونکنار به دلیل بارندگی های فراوان و خاک حاصلخیزی که دارد یک منطقه جلگه ای به شمار می رود و در تمامی فصول سال از زیبایی های منحصر به فردی بهره مند می باشد. بافت جنگلی این منطقه و آب و هوای خوش خزری فریدونکنار را به یکی از زیستگاه های مناسب برای انواع گونه های جانوری، گیاهی و پرندگان مهاجر زیبا تبدیل کرده است که به خودی خود در جذب توریست از اقسی نقاط کشور بسیار تاثیرگذارند. در ادامه از این محتوا می خواهیم شما را با تک تک جاهای دیدنی فریدونکنار آشنا کرده و جاذبه های تفریحی و تاریخی این منطقه را نام ببریم.

جاهای دیدنی فریدونکنار

تاریخچه فریدونکنار

فریدونکنار یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران است که در گذشته با نام « فری ‌کنار» شناخته می شد. این منطقه زیبا و سرسبز از سال ۱۳۲۰، تبدیل به شهر شد. این منطقه از نظر تقسیمات سیاسی تا دهه هفتاد شمسی، جزو شهرستان بابل قرار داشت. در حال حاضر فریدونکنار به دو بخش مرکزی و دهفری تقسیم شده ‌است. جالب است بدانید در جنگی که میان فریدون و ضحاک اتفاق افتاد، مرزهای جنوبی ساحل خزر به تصرف ضحاک درآمد و به فریدونکنار نامگذاری شد. از آنجاکه فریدونکنار اقلیمی سرتاسر سبز، پر از جاذبه های شگفت انگیز و دارای موقعیت جغرافیایی مناسب است در تمامی طول تاریخ مورد توجه حکومت های گوناگون بوده است. از همین روی بناهای تاریخی بسیاری در این منطقه ساخته شده است که امروزه جزو جاذبه های گردشگری فریدونکنار قرار گرفته اند. در ادامه این جاذبه های گردشگری را برای شما عزیزان نام برده و با بهترین جاهای دیدنی فریدونکنار آشنا خواهیم کرد.

بندرگاه فریدونکنار

این بندرگاه را می توان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری فریدونکنار توصیف کرد. چراکه بندرگاه فریدونکنار از لحاظ تجارت و ارتباط بازرگانی ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر نقش مهمی را ایفا می کند. درست است که این بندر از نظر مبادلات تجاری حاشیه دریای خزر با سایر مناطق بسیار ارزشمند است، اما این تنها مزیت بندر فریدونکنار نیست و جاذبه های گردشگری طبیعی که در این منطقه وجود دارد نیز در محبوبیت آن نقش داشته است. بندر فریدونکنار که از طریق جاده های فیروزکوه و هراز به مرکز کشور مرتبط است، از سال 1360 به تصویب شورای اسلامی رسید. سپس در سال 1381 ساخت اولین موج شکن ها، حوضچه ها و اسکله انجام شد که در دی ماه 1385 نیز به عنوان مرز دریایی مجاز انتخاب شد. درواقع می توان گفت این بندرگاه یکی از قدیمی ترین و مهم ترین دیدنی های فریدونکنار است که بسیاری از مسافران در طول سفر خود به فریدونکنار از این منطقه ساحلی نیز بازدید می کنند.

بندرگاه فریدونکنار

ساحل فریدونکنار

شنا کردن در کنار دریای زیبای خزر می تواند یکی از لذت های بزرگ سفر به فریدونکنار محسوب شود که اوقاتی خوش را هم به آقایان و هم به بانوان هدیه می دهد. چراکه این ساحل زیبا دارای پلاژهای مخصوص بانوان و آقایان می باشد که خانم ها نیز می توانند از شنا کردن در حاشیه دریای خزر لذت ببرند. این ساحل که طول آن به 8 کیلومتر می رسد بستر شنی را در اختیار عموم مردم می گذارد تا از تفریحات جذاب ساحلی بهره مند شوند. همه ساله تابستان ها طرح سالم سازی دریا در ساحل فریدونکنار برگزار می شود که یکی از مزایای گردشگری این منطقه محسوب می شود. اگر می خواهید در یک روز گرم تابستانی در کنار ساحلی زیبا قدم زده و یا در کنار دریای خزر به آب تنی مشغول شوید به طرف ساحل فریدونکنار حرکت کرده و از محیط مسحورکننده این ساحل لذت ببرید. همچنین لازم به ذکر است دسترسی به این ساحل بسیار آسان است و می توانید برای رفتن به ساحل فریدونکنار از خیابان امام به سمت میدان ماهی حرکت کنید. به محض رسیدن به میدان امام می توانید دریا را مشاهده کنید که از دور شما را به سمت خود می خواند تا یک روز عالی را در یکی از جذاب ترین جاهای تفریحی فریدونکنار سپری کنید.

شالیزارهای فریدونکنار

شالیزارها از مهم ترین جاذبه های شهرهای شمالی هستند که فریدونکنار نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مرغوب ترین برنج های ایران از شالیزار های فریدونکنار کشت می شود که این امر به دلیل ویژگی های خاص اقلیمی این منطقه می باشد. خاک فریدونکنار بسیار حاصلخیز است و در آن مواد مغذی به وفور یافت می شود که این امر باعث کشت یک برنج خوب می شود. از آنجاکه شالیزارها بسیار سرسبز هستند و در کنار آن ها می توان زنان و مردانی که با لباس های محلی رنگارنگ و زیبا مشغول به کار هستند را تماشا کرد، شالیزارها یکی از با صفاترین جاهای دیدنی فریدونکنار محسوب می شوند. این شالیزار یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری فریدونکار به شمار می روند. چراکه در هر فصل از ویژگی های متفاوتی برخوردار بوده و زیبایی های منحصر به فردی را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهند. اگر در نیمه اول سال به بازدید از شالیزارهای زیبای فریدونکنار بروید می توانید منظره ای سرتاسر سرسبزی و زیبایی را مشاهده کنید که روح انسان را نوازش می دهد. اما حتی اگر در فصل سرما و نیمه دوم سال نیز به این منطقه سفر کنید می توانید از تالاب زیبای فریدونکنار که همان شالیزار ها با کاربری متفاوتی هستند بازدید به عمل بیاورید. درواقع شالیزارهای فریدونکنار با شروع فصل سرما و زمان پایان یافتن کشت برنج به تالاب بین المللی فریدونکنار تبدیل می شوند که برای پرنده نگری و بازدید از آبزیان جذاب مناسب هستند.

شالیزارهای فریدونکنار

تالاب فریدونکنار

تالاب فریدونکنار یک تالاب بین المللی در جنوب شرقی این شهر ساحلی زیبا است که با وسعتی بالغ بر 5400 هکتار تعداد بیشماری از دیدنی های فریدونکنار را به خود اختصاص داده است. این تالاب ارتفاعی حدود 23 متر پاییت تر از سطح دریا دارد و هر سال در فصل زمستان میزبان بیشماری از پردنگان مهاجر است که از گونه های خاص رو به انقراض محسوب می شوند. درواقع تالاب فریدونکنار زمین های شالیزار اهالی این منطقه است که در فصل زمستان نمی توانند به کشت برنج بپردازند. از همین روی زمین های خود را به تالاب مصنوعی تبدیل می کنند تا از این راه به ادامه امرار معاش خود در زمستان ها مشغول شوند. سازمان محیط زیست نگهبانانی را برای برقراری امنیت پرندگانی که به این تالاب می آیند مسئول کرده است تا از زیبایی این منطقه محافظت کند. چراکه پرندگان کمیاب و خاصی از جمله درنای سیبری به این منطقه می آیند که محافظت از آن ها امری مهم تلقی می شود. با این تفاسیر، اگر شما نیز فردی علاقه مند به تماشای پرندگان زیبای مهاجر هستید می توانید برای پرنده نگری به تالاب بین المللی فریدونکنار رفته و تعداد بیشماری از پرندگان نادر را تماشا کنید. توجه داشته باشید که فصل زمستان یکی از بهترین زمان های سفر به این جاذبه از فریدونکنار محسوب می شود. زیرا در این فصل بیش از هزاران پرنده مهاجر به سمت تالاب روانه می شوند که تماشای آن ها می تواند لذتی وصف نشدنی را به شما گردشگران عزیز هدیه بدهد. البته لازم به ذکر است دیدنی های دیگری نیز در این تالاب وجود دارد که شامل انواع گونه های گیاهان و جانوران آبزی مختلف می شود. فراموش نکنید که از آذر تا ماه اسفند، بهترین زمان برای پرنده ‌نگری در تالاب فریدونکنار است.

دامگاه پرندگان فریدونکنار

دامگاه به مکانی گفته می شود که صیادان در این مناطق با روش های خاصی به صید و شکار کردن پرندگان وحشی می پردازند. در تالاب فریدونکنار که در بخش قبلی توضیح دادیم چندین دامگاه وجود دارد که با شروع شدن فصل سرما صیادان برای به دام انداختن پرندگان وحشی در این مناطق به گذاشتن تله مشغول می شوند. نحوه تله گذاشتن در دامگاه پرندگان به این شکل است که ابتدا صیادان از طریق نی برای اردک های اهلی مکانی مناسب تعبیه می کنند که با نام پرچین شناخته می شود. این پرچین ها با اردک های تربیت شده ای که در خود جای می دهند پرندگان شکاری را به سوی خود کشانده و به صیادان کمک می کنند تا این پرندگان را شکار کنند. این دامگاه مساحتی بالغ بر حدود 46 هکتار به عنوان یکی از بهترین زیستگاه های پرندگان و آبزیان به شمار می رود. از جمله پرندگانی که در این منطقه نگهداری می شوند می توان به اردک سفید، اردک بلوطی، پرستوی دریایی، طاووسک، بلوطی، بوتیمار کوچک، چنگر نوک سرخ و بسیاری از پرندگان دیگر اشاره کرد.

دامگاه پرندگان فریدونکنار

مرکز محافظت شده پرندگان سرخ رود

مرکز محفاظت شده پرندگان سرخ رود یا تالاب سرخرود یکی از جاذبه‌ های گردشگری فریدونکنار است که به عنوان یک تالاب بین‌ المللی در تمام منطقه شناخته شده و همچنین به یکی از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه ها برای پرندگان مهاجر تبدیل شده است. مناظر بی نظیر این تالاب، پرندگان مهاجر و همچنین پرواز دسته ای قوهای سپید و شنای پرندگان و گونه های مرغابی و غیره جلوه ی بی نظیری به این منطقه بخشیده است و حس و حال متفاوتی در گردشگران این منطقه ایجاد می کند. مرکز محافظت شده پرندگان سرخ رود و جاذبه های دیدنی آن بسیار منحصر به فرد هستند و هر ساله، گردشگران بسیاری را از سراسر کشور به خود جذب می‌ کنند. این منطقه در شهرستان سرخرود و در همسایگی فریدونکنار واقع شده است و با رودخانه سرخرود ارتباط دارد. برای دسترسی به این تالاب باید حدوداً ۲۰ کیلومتر از شهرستان محمودآباد به سمت سرخرود حرکت کرده و سپس به سمت جاده مریج محله، برانید.

پناهگاه حیات وحش فریدونکنار

پناهگاه حیات ‌‌وحش فریدونكنار یکی از زیباترین مناطق دیدنی فریدونکنار است که در مساحتی به وسعت ۴۶ هكتار واقع شده است. این منطقه برای پرندگان مهاجر به‌ یکی از بهترین زیستگاه‌ ها تبدیل شده است. پناهگاه حیات وحش فریدونکنار که یکی از جاذبه های دیدنی در شمال کشور محسوب می شود، شامل بیش از ۸۷ گونه پرنده می باشد که از جمله آن ها می توان به اردك سر‌ سفید، اردك بلوطی، چنگر، چنگر نوك سرخ یا چارخو، طاووسك، یلوه آبی، بوتیمار كوچك و پرستوی دریایی اشاره کرد.

پناهگاه حیات وحش فریدونکنار

تالاب شیرا

تالاب شیرا یا به اصطلاح تالاب فریدونکنار از جمله بزرگترین تالاب هایی است که در قسمت جنوب شرقی فریدونکنار واقع شده است و با دارا بودن پوشش گیاهی و جانوری متنوع، به یک اکوسیستم‌ تالابی غنی در مازندران و شمال کشور تبدیل شده است. این تالاب که یکی از مکان های دیدنی فریدونکنار محسوب می شود، با 5400 هکتار وسعت عنوان یکی از مهم ترین تالاب های شمال کشور را به خود اختصاص داده است. تالاب شیرا به عنوان یکی از غنی ترین اکوسیستم های تالابی و با گونه های جانوری متعدد، به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگران و طبیعت گردان سراسر کشور تبدیل شده است. هر سالانه نیز بیش از 100 هزار پرنده مهاجر از گونه های مختلف به این تالاب مهاجرت می کنند که از جمله آنها می توان به انواع قوها و مرغابی ها، غازهای وحشی، باکلان، پرلا، حواصیل، کشیم، مرغ سقا، قره‌غاز، شاهین و عقاب شاهی اشاره کرد. علاوه بر این پرندگان، درنای سیبری امید نیز هر سال مسافت زیادی را برای رسیدن به این تالاب می پیماید.

بناهای تاریخی فریدونکنار

سازه های تاریخی همیشه یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری ایران بوده اند که کهد و تمدن اصیل کشور عزیزمان را برای جهان بازگو می کنند. از آنجاکه فریدونکنار یک شهر قدیمی و تاریخی است از این نوع جاذبه های گردشگری بهره مند شده و بناهای تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است. در این شهر زیبا از تپه های هزارساله که از آنها آثار تاریخی ارزشمندی به دست آمده است وجود دارد تا امام زاده ها و پل های قدیمی که برای علاقه مندان به تاریخ هدیه ای گرانبها محسوب می شوند. ظروف قدیمی سفالی، گورستان های تاریخی، پل فلزی و امام زاده های مشهور از جمله جاذبه های گردشگری فریدونکنار هستند که در ادامه هر یک از این آثار تاریخی مهم را شرح داده ایم.

پل فلزی فریدونکنار

در مرکز شهر فریدونکنار پلی قدیمی وجود دارد که قدمت آن به دوره حکومت پهلوی باز می گردد. ساخت این پل به 90 سال پیش باز می گردد اما همچنان یکی از جاذبه های دیدنی فریدونکنار به شمار می رود و از نظر تاریخی ارزش بالایی دارد. این پل بر فراز رودخانه بابلرود قرار دارد و بخش شرقی و غربی فریدونکنار را به یکدیگر پیوند می دهد. پل فلزی فریدونکنار که به آن پل معلق بابلسر نیز گفته می شود توسط مهندسان آلمانی در سال 1313 ساخته شده است. ای سازه زیبا و خوش منظر اولین پل ماشین روی ایران در آن زمان بود که طول آن به 80 متر می رسد و ارتفاعش حدود 16 متر است. پل فریدونکنار به قدری محکم و استوار ساخته شده است که با گذشت بیش از 90 سال همچنان بی نقص بوده و سازه ای بی نظیر محسوب می شود. در کنار این پل رستوران ها و کافه های بسیاری قرار گرفته است که می توانید پس از قدم زدن در کنار رودخانه زیبای بابلرود به سمت این رستوران ها حرکت کرده و یک وعده خوشمزه غذایی را نوش جان کنید. از همین روی می توان گفت پل فریدونکنار علاوه بر ارزش تاریخی که دارد، یکی از جاهای تفریحی فریدونکنار نیز محسوب می شود.

پل فلزی فریدونکنار

گورستان قدیمی

در شهر سرسبز فریدونکنار گورستانی وجود دارد که قدمت آن به گذشته های بسیار دور باز می گردد و افسانه های بسیاری از گذشتگان را بازگو می کند. این گورستان یکی دیگر از جاذبه های تاریخی فریدونکنار است که نشاندهنده قدمت بالای این منطقه ساحلی می باشد. در این گورستان سنگ های بزرگی بر روی قبر ها قرار گرفته اند که هر یک از آنها داستان متفاوتی از زمان های قدیم را بازگو می کنند. درست است که گورستان قدیمی می تواند جاذبه ای متفاوت باشد اما با این حال یکی از مکان های دیدنی فریدونکنار محسوب می شود و اثر تاریخی خاصی به شمار می رود. همچنین این قبرستان در محیطی کوهستانی قرار دارد که با در بر گرفتن آب و هوایی خوش و پوشش گیاهی مناسب فضای جذابی را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد.

ساختمان قدیمی شهرداری

شهرداری فریدونکنار که در سال ۱۳۲۰ احداث شده است، در سال 1385 توسط وزارت کشور تصویب شد. این ساختمان در زمان پهلوی برای اداره بهتر مملکت مورد استفاده قرار می گرفت و از همین روی یکی از جاذبه های تاریخی فریدونکنار محسوب می شود. در گذشته اهالی فریدونکنار برای بر طرف کردن مشکلات خود به این ساختمان مراجعه می کردند. حال امروزه ساختمان قدیمی شهرداری جزو جاذبه های دیدنی فریدونکنار به شمار می رود.

تپه طلا کتی

تپه طلا کتی یکی دیگر از جاهای دیدنی فریدونکنار است که در اثر پدیده ای طبیعی شکل گرفته است. این تپه بزرگ در بخش جنوب شرقی تاج سد قرار گرفته است و یک منطقه تاریخی محسوب می شود. در تحقیقات اولیه محققان دریافتند که تپه طلا کتی یک منطقه تاریخی است و آثار تاریخی ارزشمند بسیاری را در دل خود جای داده است. از همین روی اکتشافات بسیاری بر روی این تپه صورت گرفت که طی آن ظروف سفالی قدیمی بسیاری یافت شد. با بررسی های بیشتر 3 محوطه باستانی از تپه طلا کتی یافت شد که هر یک از آن ها به دوره های متفاوتی بر می گشتند. این محوطه های باستانی به دوره هایی همچون گورستان عصر آهن، قلعه ساسانی، یک محوطه قدیمی تاریخی و اسلامی بر می گردند که ارزش تاریخی بسیار بالایی را شامل می شوند.

سقاخانه کریمکلا

سقانفار اسپی کلای کریمکلا که در شهرستان بابلسر و شهر فریدونکنار قرار گرفته است، با معماری زیبای قاجاری که دارد در لیست جاذبه های گردشگری فریدونکنار قرار گرفته است. قدمت ساخت این سقاخانه به دوره قاجار باز می گردد و در سال ۱۳۸۵ به ثبت ملی رسیده است. سقاخانه کریمکلا در روستای امامزاده عبدا و روستای اسپی کلای کریم کلا جای دارد. این سقاخانه در محیطی سرسبز بنا شده است و در اطراف آن چندین درخت و بوته دیده می شود. همچنین رو به روی سقاخانه کریمکلا چندین مزار وجود دارد که برخی از بزرگان مربوط به دوران گذشته در آن ها آرمیده اند.

سقاخانه کریمکلا

امامزاده‌ های فریدونکنار

امامزاده ها بناهای تاریخی مذهبی مهمی هستند که بازگوی تاریخ و فرهنگ ایرانیان می باشند. از همین روی بد نیست در طول سفرتان به فریدونکنار از جاذبه های مذهبی آن نیز دیدن کنید. در شهر فریدونکنار چندین امامزاده زیبا وجود دارد که قدمت آن ها به دوره قاجار باز می گردد و از نظر معنوی و تاریخی جایگاه ویژه ای در میان مردم فریدونکنار دارند. از جمله این امامزاده ها می توان به امامزاده سید محمد، امامزاده فخر علی حیدر کلا و امامزاده قاسم اشاره کرد که از ویژگی های معماری دوره قاجار بهره مند می باشند.

مناطق تفریحی فریدونکنار

مانند هر شهر توریستی دیگر، فریدونکنار نیز از مناطق دیدنی و مراکز تفریحی متعددی برخوردار می باشد که لذت یک روز تفریحی خوش را برای گردشگران به ارمغان می آورند. این منطقه خوش آب و هوا به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد پر از آب بندان ها، شالیزار، رستوران ها و مراکز تفریحی و جاذبه های طبیعی است که همه این موارد فریدونکنار را به یکی از توریستی ترین مناطق شمالی تبدیل کرده اند. در ادامه تمامی پارک ها و جاهای تفریحی فریدونکنار را برای شما عزیزان نام برده ایم.

پارک جنگلی زاهدکلا

پارک جنگلی زاهدکلا یکی دیگر از جاهای دیدنی استان مازندران و شهر زیبای فریدونکنار است که هر بخش از آن با زیبایی های طبیعت پر شده است. این بوستان دل نواز در 15 کیلومتری فریدونکنار واقع شده و از 60 هکتار پوشش جنگلی و 50 هکتار دریاچه تشکیل شده است. این بوستان یکی از مناسب ترین مناطق برای طبیعت گردی به شمار می رود و از زیبا ترین مناطق دیدنی فریدونکنار محسوب می شود. طبیعت بکر، آب و هوایی دلپذیر و مناظر بی بدیلی که در این بوستان جنگلی وجود دارد آرامشی وصف نشدنی را به شما عزیزان هدیه می دهد و برای چند ساعتی از شلوغی شهر به دورتان می کند. پارک جنگلی زاهدان با منظره سرسبزی که دارد به تنهایی شوق وصف ناپذیری را در دل بازدیدکنندگان ایجاد می کند. اما رودخانه خروشان و زیبایی که از دل این جنگل می گذرد زیبایی آن را تکمیل کرده و لذت یک جنگل نوردی ناب را به مسافران هدیه می دهد.

پارک جنگلی زاهدکلا

پارک لاله فریدونکنار

پارک ساحلی لاله یکی دیگر از بوستان های زیبای فریدونکنار است که از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار بوده و یک منطقه عالی برای جذب توریست محسوب می شود. این بوستان با فضای سرسبز و دلنشینی که دارد میان گردشگران بسیار محبوب واقع شده و بخشی از دیدنی های فریدونکنار را تشکیل می دهد. این بوستان خوش منظر در منطقه ساحلی فریدونکنار جا خوش کرده است و با رفتن به این بوستان می توانید علاوه بر لذت بردن از منطقه ای جنگلی، از ساحل زیبای خزر نیز بازدید کرده و در عین حال در دو مورد از جاهای دیدنی فریدونکنار به گشت و گذار بپردازید. یکی از مزیت های اصلی پارک لاله دارا بودن امکانات رفاهی متعدد و کاملی است که به اطراق هر چه بهتر مسافران کمک می کند. این منطقه از امکانات مناسبی همچون سرویس بهداشتی مخصوص بانوان و آقایان، نیمکت، فضای سرسبز و دلنشین که به زیبایی تزئین شده است، نمازخانه و آلاچیق های قابل چادرزنی برخوردار می باشد که مکانی مناسب برای کمپینگ در کنار دریای خزر و در بوستانی زیبا را به مسافران ارائه می دهند.

پارک جنگلی سوته

پارک جنگلی سوته یکی از زیباترین پارک های جنگلی استان گلستان و یکی از محبوب ترین جاهای تفریحی فریدونکنار است که تقریباً در یک کیلومتری روستای سوته ده واقع شده است. برای دسترسی به این پارک جنگلی باید ابتدا به منطقه گل افرا به بروید و پس از گذشتن از این منطقه باید به سمت جنوب بروید و با گذشتن از پارک جنگلی باغو به طبیعت جذاب و بکر این منطقه برسید. این پارک جنگلی در تعطیلات آخر هفته و در روزهای گرم تابستان و بهار با مناظر و طبیعت بکری که دارد، میزبان گردشگران و طبیعت گردان است.

باغ پرندگان فریدونکنار

باغ پرندگان یک منطقه گردشگری خاص است که در همجواری دریا و در دل پارک لاله قرار دارد. این منطقه به عنوان نخستین باغ پرندگان شمال کشور شناخته می شود که در آن علاوه بر پرندگانی که در باغ پرندگان فریدونکنار زندگی می کنند پرندگان مهاجر نیز دیده می شوند که در نیمه دوم سال به این باغ زیبا مهاجرت می کنند. از جمله پرندگانی که می توانید در باغ پرندگان فریدونکنار مشاهده کنید می توان به مرغابی های هوایی، مرغ وحشی، خوتکا، غاز وحشی، قو و پرندگانی که از سیبری به این منطقه می آیند اشاره کرد. اگر به بازدید از باغ پرندگان فریدونکنار بروید درواقع از دو مورد از جاذبه های گردشگری فریدونکنار بهره مند می شوید. چراکه این باغ در بوستان ساحلی لاله قرار داشته و می توانید پس از بازدید از باغ زیبای پرندگان به این بوستان بروید و از امکانات رفاهی آن استفاده کنید. برای رفتن به باغ پرندگان فریدونکنار تنها کافیست خود را به شهر زیبا و سرسبز فریدونکنار رسانده و سپس به میدان امام بروید. از این میدان مسیر میدان ماهی را پیش گرفته تا به پارک ساحلی لاله برسید. حالا شما می توانید هم از پارک لاله بازدید کرده و هم به باغ زیبای پرندگان بروید.

باغ پرندگان فریدونکنار

مراکز خرید فریدونکنار

خرید کردن یکی از تفریحات جذاب هر منطقه ای محسوب می شود که فریدونکنار نیز مراکز خرید مجهزی را برای مسافران تعبیه کرده است. از آنجامه فریدونکنار یک منطقه توریستی بزرگ محسوب می شود مراکز خرید متعددی در آن دیده می شود که می توانید از طریق آن ها برای خود و یا دوستان تان یادگاری هایی خریداری کرده و لذت ببرید. در ادامه چند مورد از بهترین و مجهزترین مراکز خرید فریدونکنار را با ذکر آدرس برای شما عزیزان نام برده ایم.

مرکز خرید اکسین

مرکز خرید اکسین یکی از مشهورترین مراکز خرید فریدونکنار است که یک مرکز خرید جدید محسوب می شود. این مرکز خرید در سال 1396 افتتاح شده و لذت یک گشت و گذار در میان مغازه های مختلف را به مسافران ارائه می دهد. اکسین همه روزه از ساعت 8:30 صبح الی 24 بامداد باز است و می توانید برای خریداری اقلام متفاوت به این مرکز خرید محبوب مراجعه کنید.

ساعات کاری مرکز خرید اکسین فریدونکنار: همه روزه از ساعت 8:30 صبح الی 24 بامداد

مرکز خرید پرشیا

مرکز خرید پرشیا یکی دیگر از جاذبه های گردشگری فریدونکنار به شمار می رود که به عنوان یکی از مشهورترین مراکز خرید این منطقه نیز شناخته می شود. این مجموعه برای خرید سوغاتی های جذاب و کالاهای با کیفیت بسیار مناسب است و دارای فروشگاه های متفاوتی می باشد. همچنین مرکز خرید پرشیا مجهز به پارکینگ اختصاصی که یکی دیگر از مزایای اصلی این مرکز خرید به شمار می رود.

آدرس مرکز خرید پرشیا: استان مازندران، شهر بابلسر، خیابان پاسداران، مقابل خیابان ورودی دریاکنار

بازار ماهی فروشان فریدونکنار

شهرهای شمالی به دارا بودن ماهی های خوشمزه و لذیذ شهره دارند که فریدونکنار نیز از این قاعده مستثنی نیست. این بازار یکی از محبوب ترین و شلوغ ترین بازارهای فریدونکنار محسوب می شود که انواع ماهی های خوش طعم در آن به فروش می رسند. از جمله ماهی های لذیذی که در این منطقه به فروش می رسند می توان به ماهی های سوف، کولی، کفال و غیره اشاره کرد که شما را به خوردن یک وعده غذایی خوشمزه دعوت می کنند. بازار ماهی فریدونکنار نسبت به سایر بازار های این منطقه از تنوع ماهی بیشتری برخوردار بوده و اکثر مسافرانی که قصد تهیه ماهی را دارند به این بازار محلی و با صفا مراجعه می کنند.

شهرک ساحلی خزرشهر

خزرشهر یکی از محبوب ترین شهرک های ساحلی در شمال ایران و یکی جاذبه های دیدنی فریدونکنار است که در مسیر بابلسر به فریدونکنار قرار گرفته است. مسافت شهرک ساحلی خزرشهر از شهر تهران حدود ۳۰۰ کیلومتر، از بابلسر ۱۰ کیلومتر و از شهرستان فریدونکنار حدوداً ۵ کیلومتر می‌باشد. این شهرک ساحلی پس از شهرک تفریحی گردشگری دریاکنار، یکی از اولین شهرک های ساحلی در کشور است که در سال های قبل از انقلاب در کناره دریای خزر احداث شد. شهرک ساحلی خررشهر به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که بخش آن دارای مراکز تفریحی و گردشگری و رفاهی، اقامتگاه ها و زمین های ورزشی و غیره است.

شهرک ساحلی خزرشهر

روستای ازباران

روستای اِزباران یکی از جاهای دیدنی فریدونکنار است که عمده محبوبیت و شهرت این روستا به دلیل دارا بودن آب بندان‌ های بسیار، جنگل‌ های انبوه و پرواز دسته ای قوهای آوازخوان است. قدمت روستای ازباران به سال های بسیار دور برمی گردد که مردم خونگرم و مهمان نواز آن هر ساله در تمامی فصول سال میزبان گردشگران از سراسر کشور می باشد. این روستا با طبیعت بی نظیر خود در قسمت شمالی آمل و جنوب فریدونکنار واقع شده است. جمعیت این روستا حدوداً ۲۳۷۷ نفر و ۷۷۱ خانوار است. بیشتر مردم روستای ازباران به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و در فصول پاییز و زمستان برخی از آن ها به صید پرندگان وحشی می پردازند.

روستای جزین

روستای جزین یکی از مناطق دیدنی فریدونکنار است که در فاصله 13 کیلومتری از این شهرستان واقع شده است. روستای جزین با جنگل های سرسبز و انبوه و پوشش گیاهی متنوع، درختان سر به فلک کشیده و با طبیعی بکر و بی نظیر، در مساحتی به وسعت 60 هکتار واقع شده است. گردشگران و مسافرانی بسیاری به هنگام سفر به فریدونکنار، روستای جزین را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند. روستای جزین از جمله روستاهای آببندان محسوب می شود و مساحت آببندان آن حدوداً 72 هکتار و عرض آن تقریباً 8 تا 10 متر است. یک رودخانه در کنار این آببندان قرار گرفته است که به عنوان منبع تغذیه محسوب می شود.

مسیرهای دسترسی به فریدونکنار

برای رفتن به شهرستان زیبای فریدونکنار از تهران باید از جاده رودهن وارد جاده هراز شده و سپس از جاده هراز به سمت آمل و محمودآباد بروید و در انتها با ادامه دادن مسیر خود به سمت شرق، می‌ توانید به فریدونکنار برسید. برای سفر به فریدونکنار و بازدید از جاذبه های تفریحی و گردشگری این منطقه می توانید از حمل و نقل ریلی، هوایی و خودروی شخصی استفاده کنید

مسیر دسترسی به فریدونکنار با قطار: ایستگاه قطار قائم‌ شهر جزو نزدیکترین ایستگاه های قطار به فریدونکنار می باشد.‌ بکر و بی نظیر بودن جاده راه آهن ریلی شمال ارزش آن را دارد که برای یکبار هم که شده از قطار استفاده کنید. اگر بخواهید از طریق قطار به قائم شهر بروید، حدوداً ۶ ساعت در مسیر خواهید بود و پس از آن می توانید از طریق اتوبوس و یا تاکسی به فریدونکنار برسید

مسیر دسترسی به فریدونکنار با اتبوس: برای سفر به فریدونکنار همچنین می توانید از اتوبوس نیز استفاده کنید. شما با مراجعه به یکی از ترمینال های شهرتان و تهیه بلیط اتوبوس می توانید به فریدونکنار سفر کرده و از جاذبه های تفریحی و گردشگری آن نهایت لذت را ببرید.

مسیر دسترسی به فریدونکنار با هواپیما: اگر ترجیح شما سفر هوایی است، می توانید با تهیه بلیط هواپیما به شهر ساری و سپس استفاده از تاکسی و اتوبوس به فریدونکنار سفر کنید

مسیر دسترسی به فریدونکنار با خودرو شخصی: سفر با خودروی شخصی سریع ترین و آسان ترین راه برای رسیدن به فریدونکنار است. شما پیمودن مسیر جاده هراز و سپس جاده آمل و محمود آباد می توانید به فریدونکنار برسید.

 ساحل فریدونکنار

اقامت در فریدونکنار

فریدونکنار یکی از خوش آب و هواترین شهرستان های شمالی کشور است مه دارای جاذبه های گردشگری و تفریحی متعدد است توجه گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب کرده است. از جمله محبوب ترین جاذبه های دیدنی این شهر می توان به جنگل جزین، روستای ازباران، پل تاریخی فریدونکنار، پارک ساحلی لاله و تالاب شیرا اشاره کرد. گردشگران و مسافرانی که به این منطقه سفر می کنند، می توانند با اجاره ویلا در فریدونکنار از امکانات رفاهی و اقامتی مناسبی بهره مند شوند و در طول زمان اقامت خود از جاذبه های گردشگری فریدونکنار دیدن نمایند.

بندرگاه فریدونکنار، ساحل فریدونکنار، شالیزارها، تالاب فریدونکنار، دامگاه پرندگان، مرکز محافظت شده پرندگان سرخ رود، پناهگاه حیات وحش فریدونکنار،تالاب شیرا،تپه طلا کتی، باغ پرندگان فریدونکنار، شهرک ساحلی خزرشهر و غیره برخی از جاذبه های گردشگری شهر فریدونکنار به شمار می روند.

پارک جنگلی زاهدکلا، پارک لاله فریدونکنار،پارک جنگلی سوته.

تالاب فریدونکنار، تالاب شیرا، تپه طلا کتی، پارک جنگلی زاهدکلا، پارک جنگلی سوته، روستای ازباران، روستای جزین از جمله جاذبه های گردشگری طبیعی فریدونکنار محسوب می شوند.

سقاخانه کریمکلا، تپه طلا کتی، ساختمان قدیمی شهرداری، گورستان قدیمی، پل فلزی فریدونکنار، امامزاده سید محمد، امامزاده فخر علی حیدر کلا و امامزاده قاسم از جمله بناهای تاریخی شهر فریدونکنار هستند.

مرکز خرید اکسین، پرشیا و بازار ماهی فروشان فریدونکنار سه مورد از بهترین و محبوب ترین مراکز خرید این منطقه می باشند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت