جاهای دیدنی فومن

شهر فومن در غرب استان گیلان جای دارد که با مناظر بی همتا، آبشارهای خروشان و چشم اندازی رویایی و شالیزارهای سرسبز همچون زمردی در قلب خطه شمالی کشور می درخشد. این دیار سراسر سرسبزی، با مساحت حدود ۲۹ کیلومتر مربع دیدنی های بسیاری را در خود جای داده است که برای گردشگران و طبیعت گران همانند هدیه ای الهی ارزشمند هستند. درواقع فومن شهری محبوب در استان گیلان است که از سمت شمال با دو شهر صومعه‌سرا و ماسال، از سمت غرب با شهرهای خلخال و ماسوله، از جنوب با طارم و از شرق با شهر رشت و شفت ارتباط دارد. این منطقه بکر همانند سایر شهرهای شمالی از آب و هوایی پاکیزه و بی نظیر بهره مند می باشد که لذت تنفس در هوایی مطلوب را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد. در ادامه از این مقاله از باباسفر تمامی جاهای دیدنی فومن را برای شما عزیزان نام برده و تفریحات، آدرس، سوغات، صنایع دستی و سایر جاذبه های گردشگری این منطقه بکر را شرح داده ایم.

جاهای دیدنی فومن

شهر پلکانی ماسوله

اگر می خواهید با یکی از خاص ترین جاذبه های گردشگری فومن آشنا شوید ما شهر پلکانی زیبای ماسوله را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم. ماسوله یکی از جذاب ترین شهرهای استان گیلان است که با مردمی میهمان نواز، منابع طبیعی بکر و سرسبز، آبشار های بهشتی و معماری پلکانی خانه ها دل از هر بیننده ای می برد. این شهر به قدری خاص و منحصر به فرد است که در سال ۱۳۵۴ و شماره ۱۰۹۰، در فهرست آثار ملی قرار گرفت و به‌ عنوان میراث فرهنگی به ثبت رسید. درواقع ماسوله اولین شهر تاریخی زنده کشور محسوب می شود که به‌ صورت یک مجموعه کامل به ثبت رسید. از جاذبه های گردشگری این منطقه می توان به صنایع دستی زیبا، مردمی خونگرم و فرهنگ غنی، خانه های پلکانی خیره کننده و نوع زندگی محلی آن اشاره کرد که همگی این جاذبه ها محیطی باصفا و خاص را به گردشگران ارائه می دهند. ماسوله در جنوب غربی استان گیلان جا خوش کرده است و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر رشت در بخش سردار جنگل فومن قرار دارد. این شهر پلکانی در دل رشته کوه های زیبایی قرار دارد که نمای کوهستانی بی نظیری را به شهر ارائه می دهند. شایان ذکر است بافت خانه های روستایی ماسوله با رنگ آمیزی های جذاب در کنار محیط کوهستانی مه آلود، فضایی رویایی را به وجود آورده است که گویی انگار به یک تابلوی نقاشی نگاه می کنید.

آدرس شهر ماسوله: استان گیلان، شهرستان فومن، ۳۲ کیلومتری غرب شهر فومن

قلعه رودخان (قلعه هزار پله)

از آنجاکه گیلان استانی سرسبز و شگفت انگیز است قلعه رودخان نیز در محیطی جنگلی قرار داشته که انبوهی از درختان سربه فلک کشیده اطراف آن را احاطه کرده اند. قلعه رودخان یکی از دیدنی های فومن است که جاذبه ای تاریخی نیز به شمار می رود. این بنای تاریخی یکی از مستحکم ترین دژهای نظامی ایران است که از پیشینه تاریخی پر فراز و نشیبی برخوردار می باشد. از آنجاکه این قلعه عظیم بر فراز ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات و محیطی جنگلی قرار دارد فضای بکری را برای تماشا و لذت بردن گردشگران به وجود آورده است. در کنار این قلعه زیبا رودی به نام « رخون » جریان دارد که نامگذاری رودخان نیز از همین رود خروشان الهام گرفته است. قلعه زیبای رودخان بر روی پهنه بین دو قله مرتفع قرار گرفته است و تعداد ۱۶۰۰ پله در داخل قلعه وجود دارد که مسیر دسترسی به بخش های مختلف آن را امکان پذیر می کند. از همین روی به این مکان قلعه هزار پله نیز گفته می شود. هر چقدر از زیبایی محیط جنگلی این قلعه و سبک معماری جذاب آن بگوییم کم گفته ایم. شما می توانید با بازدید از قلعه رودخان در عین حال از بنایی تاریخی و طبیعتی وصف نشدنی بهره مند شوید.

آدرس قلعه رودخان: استان گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن، بالای روستای رودخان

روستای فوشه

از قلعه زیبا و تاریخی رودخان که گذر کنیم به روستای خوش آب و هوایی خواهیم رسید که با نام دهستان فوشه شناخته می شود. این روستا یکی از زیباترین دهستان های کوهپایه ای استان گیلان است که از باغ های وسیع چای، جنگل های انبوه، مناظر بی بدیل، رودخانه ای خروشان و آب و هوایی مطلوب بهره مند می باشد. روستای فوشه با مساحت ۸۲ کیلومتر مربع بسیاری از دیدنی های شهر فومن را به خود اختصاص داده است و در جنوب غربی این شهر جای دارد. از اصصلی ترین شاخصه های روسای فوشه می توان به ارتفاعات جنگلی زیبا و ییلاقات بی نظیر اشاره کرد که بازدید از آن ها حال و هوای تازه ای را در شما ایجاد می کند. طبیعت بکر و تماشایی این منطقه به همراه رودخانه ای که از دل روستا می گذرد آرامش وصف نشدنی به بینندگان هدیه می دهد و برای چند ساعتی آرامش محیط دنجی به شمار می رود. این دهستان به دو بخش اصلی بالا فوشه و پایین فوشه تقسیم می شود که هر یک از این بخش ها از زیبایی های طبیعی شگفت انگیزی برخوردار می باشد. از دیگر دیدنی های این دهستان خوش منظر پوشش گیاهی متنوع آن است که سرسبزی بی انتهایی را به وجود آورده است. عمده پوشش گیاهی روستای فوشه را درختانی همچون توسکا، راش، خرمندی، لرگ و افرا تشکیل می دهند.

آدرس روستای فوشه: استان گیلان، فومن، در نزدیکی قلعه رودخان

روستای فوشه

غار خون فوشه

غارها یکی از هیجان انگیز ترین جاذبه های گردشگری هر کشوری محسوب می شوند که شهر فومن نیز از این جاذبه خاص بهره مند شده است. غار خون فوشه در جنوب غربی روستای فوشه قرار دارد و از جنوب به ارتفاعات برنا و لاسه پشت و تیکاو منتهی می شود. این غار که یکی از جذاب ترین جاذبه های دیدنی فومن به شمار می رود، در ارتفاع ۹۳۰ متری رشته کوه تالش جای دارد و یک غار نوردی مهیج را به علاقه مندان ارائه می دهد. اگر بخواهیم موقعیت جغرافیایی غار فوشه را به طور دقیق تری شرح دهیم، این غار در 15 کیلومتری جنوب غربی روستای فوشه ۴ کیلومتری قلعه رودخان واقع شده است. غار فوشه در دل جنگلی انبوه قرار دارد که با نام « خون» شناخته می شود. بر خلاف نام این منطقه جنگلی که برخی آن را ترسناک می خوانند، مسی رسیدن به غار به قدری زیبا و رویایی است که به تنهایی می تواند شما را ساعت ها محو تماشای طبیعت بکر خود کند. پس از گذراندن مسیر جنگلی زیبا، به دهانه غار می رسید که ارتفاع آن حدود ۲ متر و ۲۰ سانت است. زمانیکه وارد دهانه غار می شوید شیب ملایمی را حس خواهید کرد که شما را به سمت محیط هیجان انگیز غار فوشه هدایت می کند. از اینجا به بعد به دنیای دالان های بزرگ، خفاش ها، سنگ های قرمز رنگ زیبا و سایر زیبایی های غار وارد می شوید که تجربه ای متفاوت را برای شما گردشگران عزیز به ارمغان می آورد.

آدرس غار خون فوشه: استان گیلان، شهر فومن، جنوب غربی روستای فوشه، قلعه رودخان

قله شاه معلم

به جنوب شهر فومن که سفر کنید مناطق کوهستانی زیبایی را مشاهده خواهید کرد که پر از قله های مرتفع و کوهستان های با صلابت می باشد. یکی از مرتفع ترین این قله ها کوهستان خوش منظر شاه معلم است که در بخش جنوب غربی استان گیلان و در مجاورت شهرهای ماسال و ماسوله قرار دارد. قله شاه معلم حکم قله توچال در تهران را دارد و یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری برای عاشقان کوهنوردی محسوب می شود. این قله مملو از زیبایی است و مسیرهای صعود به آن بسیار شگفت انگیز هستند. قله شاه معلم دارای ارتفاع 3050 متر از سطح دریا بوده و به دومین قله مرتفع گیلان شهره دارد. این قله از دو مسیر صعود یال شرقی و یال جنوبی برخوردار می باشد که هر یک از آن ها دیدنی های طبیعی بکری را در اختیار کوهنوردان می گذارند. البته شایان ذکر است به دلیل صعب العبور بودن برخی از مسیرهای صعود به قله شاه معلم، تنها کوهنوردان حرفه ای به سمت این منطقه حرکت می کنند. اگر شما نیز تمایل به کوهنوردی در این منطقه را دارید وسایل ضروری برای کوهنوردی را برداشته و در فصل بهار یا تابستان به کوهنوردی دل انگیز در این منطقه مشغول شوید. البته باید گفت کوه شاه معلم از آن دسته کوهستان هایی است که در تمامی فصول قابل کوهنوردی می باشد. اما به دلیل برف و سرمایی که در فصل زمستان در این کوهستان مشاهده می شود، بهتر است فصول بهار، تابستان و یا حتی اوایل پاییز را برای رفتن به این منطقه انتخاب کنید.

آدرس قله شاه معلم: استان گیلان، روستای ماسوله

آبشار لار چشمه

آبشار ها همیشه از بهترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری هر منطقه ای محسوب می شده اند که آبشار لار چشمه نیز از این قاعده مستثنی نیست. آبشار لارچشمه را می توان یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری فومن دانست که با منظره کوهستانی و آب و هوایی دل نشین برای تمامی اقشار جامعه جذابیت دارد. این آبشار در مسیر فومن به سمت ماسوله قرار دارد و با ارتفاع ۶ متری از دل کوه به پایین سرازیر می شود. یکی از مزایای ویژه آبشار لارچشمه فومن دسترسی مناسب آن به مراکز تفریحی است. درست است که این آبشار در دل جنگلی زیبا قرار دارد و معمولا آبشار ها از امکانات رفاهی زیادی برخوردار نیستند. اما در نزدیکی آبشار لارچشمه استراحتگاه ها و کافه و رستوران های متعددی وجود دارد که تجربه خوبی از سفر را برای شما عزیزان به ارمغان می آورد. این آبشار زیبا به همراه چشمه لارچشمه در کنار جاده فومن به ماسوله قرار داشته و دسترسی به آن بسیار آسان است. آبشار لارچشمه که به زیبایی از دل کوه می جوشد و صحنه ای خیره کننده را به نمایش می گذارد، در ارتفاع ۶۷۰ متری از سطح دریا واقع شده و حدود 6 متر ارتفاع دارد. محیط جنگلی سرسبز و انبوه درختان زیبایی که در کنار آبشار لار قرار گرفته است باعث شده این منطقه محیطی بکر برای خلوت و آرامشی وصف نشدنی باشد. از همین روی سالانه بسیاری از مسافرانی که قصد گردش در استان گیلان و شهر های فومن و ماسوله را دارند به بازدید از آبشار لارچشمه رفته و از فضای باصفای آن نهایت لذت را می برند.

آدرس آبشار لارچشمه: استان گیلان، جاده فومن-ماسوله، نرسیده به ماسوله

آبشار لارچشمه

امامزاده ابراهیم شفت

جاهای دیدنی فومن کم نیست و این شهر زیبا از انواع جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی تشکیل شده است. امامزاده ابراهیم شفت یکی از زیباترین مکان های مذهبی است که در روستایی با همین نام قرار دارد. روستای ییلاقی و سرسبز شفت گیلان یکی از خوش آب و هواترین و زیباترین دهستان های گیلان و شهر فومن محسوب می شود که علاوه بر جاذبه های مذهبی دارای دیدنی های دیگری است که جان تازه ای به بینندگان می بخشند. روستای شفت از مسیرهای جنگلی بسیاری تشکیل شده است که یکی از آن ها به سمت امامزاده ابراهیم شفت می رود. این روستا از خانه های چوبی و رنگارنگ دوست داشتنی تشکیل شده است که در کنار منابع طبیعی همچون آبشار، رودخانه، مناظر کوهستانی و آ و هوایی خوش در فهرست مکان های دیدنی فومن قرار گرفته است. از زیبایی های روستا که گذر کنیم مسیر رسیدن به امام زاده ابراهیم به خودی خود شما را ساعت ها محو تماشای طبیعت بکر این منطقه می کند. این روستا در کنار امام زاد ابراهیم قرار دارد که با گنبد نقره ای رنگ خود در کنار فضای سبز مه آلود، انسان را غرق در آرامش کرده و محیط معنوی منحصر به فردی را پیشه روی بازدیدکنندگان قرار می دهد. امام زاده ابراهیم در طی سالیانی که گذشته است چندین بار مورد مرمت قرار گرفت. اما بنای کنونی آن 300 متر وسعت دارد که شامل بخش های مختلفی همچون مسجد، سرویس بهداشتی، مهمانپذیر و فضای باز می شود.

آدرس امام زاده ابراهیم شفت: استان گیلان، شهر فومن، روستای شفت

ییلاق آندره

در فاصله 5 كیلومتری ماسوله و بخش سردار جنگل فومن یکی از بکرترین دیدنی های شهر فومن وجود دارد که به ییلاق آندره شهره دارد. این ییلاق زیبا دارای طبیعتی چشم نواز و سرسبز است که برای دوست داران طبیعت مکانی منحصر به فرد به شمار می رود. این ییلاق مشهور در مرز میانی گیلان و زنجان و در مسیر جاده ماسوله به خلخال واقع شده است. ییلاق آندره از سویی به کوهستان های زیبا و از سویی دیگر به دشت سرسبز و پهناوری منتهی می شود که چشم انداز بی همتایی را پیشه روی چشم بینندگان قرار می دهند. این ییلاق به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد در اغلب مواقع در مه غلیظی غوطه ور است که صحنه ای رویایی را به وجود می آورد. اگر شما نیز می خواهید به یکی از دنج ترین جاهای دیدنی فومن سفر کرده و در دل طبیعتی بکر به برگزاری پیک نیک مشغول شوید، ییلاق آندره انتخاب عالی است.

آدرس ییلاق آندره: استان گیلان، ۵ کیلومتری ماسوله، مرز بین گیلان و زنجان، در مسیر جاده ماسوله به خلخال

پارک فومن

نوبتی هم که باشد نوبت به معرفی مناطق تفریحی فومن می رسد که پارک فومن از مشهورترین این مناطق محسوب می شود. درست است که فضای سبز این بوستان در جذب گردشگران بی تاثیر نبوده است اما یکی از شاخصه های اصلی این منطقه که در شهرت آن نقش مهمی را ایفا می کند مجسمه های منحصر به فردی است که در پارک فومن مشاهده می شود. حاج اسماعیل ارژنگ که یک هنرمند چیره دست در زمینه مجسمه سازی است در ساخت این مجسمه ها نقش داشته و ایشان مجسمه های بی نظیری که امروزه در پارک فومن دیده می شود را خلق کرده است. یکی از محبوب ترین مجسمه های این بوستان سازه چهار دختران می باشد که به منظور تشکر از دختران روستاها ساخته شده است. درواقع از آنجاکه دختران زحمت کش روستایی فومن پا به پای مردان زحمت می کشند، این مجسمه به نماد دختران قوی روستاهای فومن ساخته شده است. همچنین در پارک فومن مجسمه های شگفت انگیز دیگری از بازی های محلی، کودکان، مردم محلی و خوشحالی آن ها نیز وجود دارد که محیط با صفا و دوست داشتنی را خلق کرده اند. برای رفتن به این بوستان جذاب می توانید به سمت خیابان نماز رفته و به سمت بلوار بهشتی حرکت کنید. سپس این بلوار را تا خیابان انتظام ادامه دهید و مسیر خیابان را تا انتها بگذرانید. حالا شما به یکی از زیباترین و خاص ترین پارک های شهر فومن رسیده اید که می توانید از محیط باصفای آن بازدید کرده و لذت ببرید.

آدرس پارک فومن: استان گیلان، شهر فومن، فاصله 3 کیلومتری از مرکز فومن

پارک فومن

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه

چشمه آب معدنی علی زاخونی که با نام چشمه زمزمه فومن نیز شناخته می شود یکی دیگر از جاهای دیدنی فومن است که در عین زیبایی خواص درمانی را نیز شامل می شود. آب این چشمه به دلیل داشتن بیکربنات دارای خواص درمانی است که بیشتر برای درمان بیماری های گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل همین شفابخشی چشمه آب معدنی علی زاخونی میان مردم بومی این منطقه از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و عموم مردم از آب این چشمه استفاده می کنند. البته شایان ذکر است این چشمه در مجاورت معادن آهن قرار دارد و به همین خاطر از طعم و رنگ خوبی برخوردار نمی باشد. از همین روی مردم بومی پیش از استفاده از آب این چشمه آن را با شکر مخلوط کرده و سپس می نوشند. چشمه آب معدنی علی زاخونی در دشتی وسیع و سرسبز قرار دارد که شما می توانید در کنار زیبایی های آن چند ساعتی را در آرامش گذرانده و در عین حال از خواص درمانی آب این چشمه نیز بهره مند شوید. توجه داشته باشید آب چشمه به دلیل سنگ آهنی که در این منطقه وجود دارد تلخ است و در صورت تمایل به نوشیدن آب آن به منظور دریافت خواص درمانی، شما نیز باید آب چشمه را با کمی شکر مخلوط کرده و سپس بنوشید.

آدرس چشمه آب معدنی علی زاخونی: استان گیلان، فومن، ماسوله

ییلاق کوربار

دامنه ای سرسبز و مملو از گل های رنگارنگ را تصور کنید که با دشتی وسیع و سرسبز تلفیق شده و از سوی دیگر از مناظر بی بدیل برخوردار می باشد. این بهشت زمینی در شهر فومن و نزدیکی ماسوله قرار دارد که با نام ییلاق کوربار شناخته می شود. درواقع ییلاق کوربار را می توان یکی از جاهای دیدنی ماسوله نیز دانست که در زیبایی این منطقه تاثیر بسزایی دارد. برای رسیدن به این ییلاق شگفت انگیز حدود 3 الی 4 ساعت پیاده روی نیاز است که به همین دلیل سالانه کوهنوردان بسیاری به سمت این منطقه جذب می شوند. بهترین زمان سفر به ییلاق کوربار را می توان فصول بهار و تابستان دانست. چراکه در این فصول طبیعت ییلاق کوربار در اوج زیبایی خود قرار داشته و از آب و هوای مطلوبی بهره مند می باشد. از سوی دیگر اگر تمایل به بازدید از ییلاق کوربار در فصل زمستان را داشته باشید باید بدانید که در این زمان برف و سرمای شدیدی بر این منطقه حاکم است که می تواند از لذت سفر شما بکاهد. اما اگر در فصول بهار و تابستان به سمت این منطقه تماشایی حرکت کنید می توانید به همراه خانواده و دوستان خود پیک نیک جذابی را در ییلاق کوربار تجربه کرده و چند ساعتی را در آرامش به دور از شلوغی شهر بگذرانید.

آدرس ییلاق کوربار: استان گیلان، ماسوله

اقامت در فومن

فومن یکی از شهرهای جذاب استان گیلان است که با جاذبه های گردشگری بسیاری که در دل خود جای داده است سالانه مقصد گردشگری بسیاری از مسافران می باشد. این شهر تاریخی که مملو از آبشارها، رودخانه ها، چشمه های آب معدنی و طبیعتی بکر می باشد تبدیل به یکی از شهرهای محبوب خطه شمالی ایران شده است. از همین روی اقامتگاه ها و استراحتگاه های بسیاری در داخل و خارج این شهر سرسبز ساخته شده تا گردشگران بتوانند در این اقامتگاه ها تجربه ای بی نظیر از سفر خود به منطقه بکر فومن داشته باشند. اگر شما نیز می خواهید به شهر سرسبز فومن سفر کنید نیاز به استراحتگاهی دنج و ایمن را دارید که وب سایت باباسفر برخی از بهترین این اقامتگاه ها را برای شما عزیزان گردهم آورده است. به همین ترتیب شما می توانید با اجاره ویلا در فومن نه تنها به گشت و گذار در شهر بپردازید، بلکه از امکانات رفاهی و تفریحی این ویلاها نیز بهره مند شوید.

شهر پلکانی ماسوله، قلعه رودخان، روستای فوشه، غار خون فوشه، قله شاه معلم، آبشار لار چشمه، امامزاده ابراهیم شفت، ییلاق آندره، پارک فومن از جمله جاهای دیدنی فومن هستند.

ییلاق آندره و ییلاق کوربار.

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت