جاهای دیدنی قزوین

قزوین از جمله شهرهای بزرگ ایران است که به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گیری در مرکز کشور، برای ۵۷ سال پایتخت صفویان بوده است. این شهر در طول تاریخ حکومت شاهان صفوی را به خود دیده و از این رو بناهای تاریخی و موزه های بسیاری دارد که قزوین را به یکی از شهرهای توریستی کشور تبدیل کرده است. شهر قزوین از گذشته تا به امروز به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران شناخته می‌شود و میرعماد قزوینی یکی از خوشنویسان مشهور این شهر است. قزوین در مرکز راه‌ های ارتباطی استان‌ های شمالی و غربی کشور واقع شده و بسیاری از مسافران در مسیر خود حداقل یکبار از میانه این شهر عبور کرده‌اند اما از جاذبه های گردشگری و اماکن تاریخی آن دیدن نکرده‌ اند. در این راهنما از باباسفر با معرفی جاهای دیدنی قزوین همراه ما باشید.

جاهای دیدنی قزوین

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین یکی از قدیمی‌ ترین و بزرگ ترین مساجد کشور است که با نام مسجد جامع عتیق و مسجد جامع کبیر نیز معروف است. بنای اولیه این مسجد بزرگ و باشکوه به سبک چهار ایوانی و بر روی یک آتشکده ساخته شد بود. این آتشکده‌‌ که از دوران ساسانیان به جا مانده است، هم اکنون در ایوان جنوبی مسجد قرار دارد. مسجد جامع قزوین در سال ۱۹۲ هجری به دستور هارون ‌الرشید ساخته شد اما پس از حمله مغول ها به کشور، قسمتی از این مسجد تخریب شد که در مدت زمان کوتاهی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. مسجد جامع که یکی از جاذبه های گردشگری قزوین محسوب می شود، در آن معماری دوره های مختلفی از تاریخ دیده می شود که قدیمی ‌ترین نوع این معماری، به سده دوم اسلامی باز می گردد. در دوران حکومت صفویه در ایران، بخشی از ایوان‌ های این مسجد که تخریب شده بودند، بازسازی شدند. در حالیکه ایوان شرقی این مسجد در دوره قاجاریه مرمت و بازسازی شده است. در سال ۵۰۰ هجری قمری و در طول دوران حکومت سلجوقیان، به دستور امیر خمارتاش ابن عبدالله عمادی که وزیر وقت سلطان ملکشاه بود، در قسمت جنوبی مسجد مقصوره خمارتاشی ایجاد شد. این مسجد جامع در سال های اخیر نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و به عنوان یکی از آثار ملی کشور، به ثبت رسیده است.

بازار قزوین

 بازار قزوین یکی از معروف ترین دیدنی های قزوین است که در دوران حکومت صفویان ساخته شده است. در واقع می توان گفت این شهر در دوره صفویه یکی از شهرهای مشهور کشور بوده و اغلب آثار و اماکن تاریخی امروز قزوین به آن زمان بازمی گردد. این بازار در دوره حکومت قاجار نیز توسعه یافت و کاروانسراها و تیمچه های متعددی به آن اضافه شدند. از زمان احداث این بازار تا به امروز که بیش از ۹ قرن از آن می گذرد، یک جابه جایی جنوب به شمال رخ داد که به موجب آن مسجد جامع از بازار به کل جدا شد. از جمله بخش هایی که از بازار بزرگ قزوین به جا مانده است، می توان قیصریه‌ را نام برد که معماری و طاق های مرتفع و آجری آن زبانزد گردشگرانی است که از آن دیدن کرده اند. بازار بزرگ قزوین دارای چهار در یا ورودی است که هر یک از آن ها به جاهای مختلف بازار از جمله تیمچه سرباز، تیمچه سرپوشیده، سرای وزیر و چهارسوق کوچک باز می شود. سرای سعدالسلطنه، سرای وزیر، تیمچه حاج محمدتقی، مسجدالنبی، سرای حاج رضا، سرای ضراب‌خانه، سرای رضوی، سرای خوش‌ نویسان، تیمچه سرباز، تیمچه سرپوشیده، تیمچه سید کاظم، ، سرای شاه، سرای نگار‌السلطنه، سرای بهشتی، بازار قیصریه، سرای دالان دراز، حیاط قهرمانی و گرمابه‌ عمومی سعدیه از جمله مهم ‌ترین بخش ‌های این بازار بزرگ و قدیمی هستند که امروزه به جا مانده اند. بازار بزرگ قزوین نیز با شماره‌ ۱۰۲۱ به عنوان یکی از اماکن تاریخی معروف کشور، در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

کاخ موزه چهل ستون قزوین

از دیگر جاذبه های گردشگری قزوین که بسیار معروف و شناخته شده است، می توان کاخ موزه چهل ستون و یا عمارت کلاه فرنگی شاه طهماسب را نام برد. قدمت این بنای تاریخی به دوران حکومت صفویان یعنی دوره اوج و شکوفایی شهر قزوین بازمی‌ گردد. این کاخ موزه باشکوه در مرکز این شهر واقع شده است و تنها بنای به جا مانده از کاخ‌ های سلطنتی ساخته شده در دوران شاه طهماسب می باشد. کاخ موزه چهل ستون در دوره حکومت صفویان با نام عمارت کلاه ‌فرنگی نیز شناخته میشد که امروزه نیز در آن نقاشی‌ های مربوط به دوره صفویه نگهداری می‌ شود. در سال ۹۵۱ هجری قمری شاه طهماسب صفوی پایتخت کشور را به قزوین منتقل کرد و به معماران معروف کشور در آن زمان دستور داد تا باغی مجلل بسازند که در مرکز آن عمارت ‌های باشکوه، تالار، حوض‌ های زیبا بنا و ایوان هایی وجود داشته باشد. برخی از مورخان معتقدند که شاه طهماسب دستور ساخت این کاخ را از روی نقشه یک‌ معمار ترک داده است. در دوره قاجاریه محمدباقر سعدالسلطنه، که در آن زمان فرماندار قزوین بود، این کاخ را مرمت و بازسازی کرد و نام ان را به عمارت چهل ستون تغییر داد. این بنای تاریخی و باشکوه نیز در سال ۱۳۳۴ هجری شمسی به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید.

کاخ موزه چهل ستون قزوین

حمام قجر

حمام قجر از تاریخی ‌ترین و بزرگ ترین گرمابه ‌های شهر قزوین است که دستور ساخت آن توسط امیر گونه خان قاجار قزوینی در سال ۱۰۵۷ هجری قمری، داده شد. این گرمابه در آن زمان به نام «حمام شاهی» معروف بوده است. حمام قجر در مساحتی به اندازه ۱۰۴۵ متر مربع واقع شده و شامل سه بخش سربینه، میاندر و گرمخانه می باشد. لازم به ذکر است که بخش زنانه و مردانه‌ این حمام قدیمی کاملا از یکدیگر مجزا است. در اصلی حمام قجر به سمت جنوب باز شده و در نهایت به سربینه ختم می‌ شود. سربینه با حوض زیبایی که درست در وسط آن قرار دارد، ۶ شاه‌ نشین و طاق نما را با یک راهرو به گرمخانه متصل می کند. این بنای تاریخی که یکی از جاهای دیدنی قزوین محسوب می شود، در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خریداری شد و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. حمام قجر امروزه به یک موزه مردم شناسی تبدیل شده است که بازدید از آن برای عموم گردشگران و مسافران آزاد است. این بنای تاریخی نیز با شماره ۱۲۶۰۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

کلیسای رفیع

 کلیسای رفیع که یکی از مکان های دیدنی قزوین می باشد، در خیابان طالقانی و در حیاط یک مدرسه‌ دقیقاً با همین نام واقع شده است. کلیسای رفیع در دوره حکومت پهلوی اول، در حیاط این مدرسه احداث شد و از زمان ساخت خود تا به امروز به عنوان یک مجموعه آموزشی و عبادتی برای ارمنیان قزوین فعالیت کرده است. طراحی و ساخت این کلیسا، بر اساس محورهای چلیپایی انجام شده و فضای داخلی آن نیز چهار ستون بزرگ داشته و مستطیل شکل است. محراب کلیسای رفیع در قسمت شرقی این بنا قرار دارد و از هال نمازخانه متمایز می ‌شود. در دو قسمت محراب کلیسا نیز، دو اتاق کوچک قرار گرفته و در قسمت غربی آن دری وجود دارد که به زیر ناقوس کلیسا باز می شود. کلیسای رفیع علاوه بر اینکه محل برگزاری مراسمات عمومی ارمنیان بوده است، مراسم «ارتحال و معراج حضرت مریم» نیز در این کلیسا توسط روحانیون این مذهب برگزار می شود.

عمارت و باغ سپهدار

عمارت باغ سپهدار یکی از بناهای تاریخی دوران قاجار و از جمله جاذبه های دیدنی قزوین است که امروزه به عنوان موزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. طبق گفته مورخان این عمارت در طی سال های ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۷ هجری قمری ساخته شده و در معماری آن از معماری عمارت کلاه فرنگی و یا کاخ چهل ‌ستون و همچنین مهمانخانه بزرگ این شهر استفاده شده است. این عمارت در خلال جنگ جهانی محل اقامت نظامیان روس و انگلیس بوده است و بعدها به دلیل بدهکاری صاحب ملک به دولت سپرده شد. عمارت و باغ سپهدار در دو طبقه مجزا ساخته شده است که در طبقه اول چندین اتاق، راهرو و یک سالن وجود دارد. اما طبقه دوم شامل اتاق های مهمان و تالارهای پذیرایی است. این عمارت باشکوه نیز به عنوان یکی از آثار ملی کشور با شماره ۲۲۲۷ به ثبت رسیده است.

عمارت و باغ سپهدار

آب ‌انبار سردار بزرگ

آب ‌انبار سردار بزرگ از جمله بزرگ ترین آب انبارهای تک گنبدی در ایران است و یکی از مشهورترین جاذبه های دیدنی قزوین است که در سال ۱۱۹۱ هجری شمسی، احداث شد. این آب ‌یک گنبد مرتفع آجری دارد که روی آن نورگیرهایی ایجاد شده است. محمدحسن خان و محمدحسین خان که هر دو از سرداران دوران فتحعلی شاه بودند، در ساخت این بنای تاریخی و منحصر به فرد نقش مهمی داشته اند. حجم مخزن آب ‌انبار سردار بزرگ، به بیش از سه هزار متر مکعب می رسد که در گذشته وظیفه آبرسانی به کل شهر را داشته است. در دو قسمت ورودی این بنا، سکوهایی برای استراحت و نشستن تعبیه شده است که جلوه زیبایی به معماری آن بخشیده است. آب‌ انبار سردار بزرگ شامل ۵۰ پله‌ی سنگی با ارتفاع ۲۵ سانتی متری است که در تهایت به کانالی با سقف قوسی شکل منتهی می شود. آب انبار سردار بزرگ به عنوان یکی از جاهای دیدنی شهر قزوین در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۵۵ شمسی و با شماره ۱۳۳۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

باغستان های سنتی قزوین

باغستان‌ های سنتی قزوین یکی دیگر از دیدنی های قزوین هستند. این باغ‌ ها مجموعه ای از باغ های بسیار زیبایی هستند که با صورت دایره ای، قسمت های جنوبی، شرقی و غربی شهرقزوین را شامل می شوند. باغ‌ های سنتی قزوین، مساحتی حدود ۲,۶۰۰ هکتار دارند و از قدمت تاریخی طولانی برخوردار هستند. این باغ ها در زمان های گذشته نقش سپر دفاعی منطقه در مقابل ریزگردها و آلاینده‌ها ایفا می کردند. انگور، بادام، پسته، قیسی، سیب، هلو، توت و گردو عمده محصولاتی هستند که از این باغ ها به دست می آیند. باغستان های سنتی شهر قزوین را می توان میراث تاریخی و ارزشمند اهالی و ساکنان قدیمی این شهر معرفی کرد که از گذشته تا به اکنون، به حیات خود ادامه داده و همچنان یکی از نقاط مهم شهر قزوین محسوب می شود. پیشینه این باغستان به بیش از ۱۰۰۰ سال پیش برمی گردد و در حال حاضر نیز درختان پسته ۳۰۰ الی ۴۰۰ ساله زیادی در آن وجود دارند. در این باغ‌ها بیش از ۱۰ هزار قطعه وجود دارند که هر یک از آن‌ ها با مرز خاکی انحصاری جدا شده و یک پلاک ثبتی با مالکیت خصوصی دارند. در طول تاریخ، باغ‌ های قزوین، نقش بسیار مهمی را در اقتصاد این شهر ایفا کرده اند. آبیاری باغستان های قزوین به وسیله پنج رودخانه‌ فصلی و سیلابی با نام‌ های ارنزک، دیزج، وشته، دلی چای و زویار انجام می شود. دلیل وجود کلمه سنتی نیز در نام این باغ ها، به دلیل به کارگیری روش سنتی ابیاری که غرقابی نامیده می شود، می باشد. از آنجایی که باغستان های قزوین بخشی از هویت این شهر و مردمانش هستند، این باغات در سال ۱۳۹۳ به طور رسمی در فهرست آثار ملی ثبت شده است. چند سالی است که سو مدیریت هایی در مورد این باغ ها منجر شده تا قسمت هایی از این باغ ها مورد تخریب و تهدید قرار گرفته‌اند.

آدرس باغستان های سنتی قزوین: استان قزوین، شهر قزوین، شرق، غرب و جنوب شهر قزوین، باغستان های سنتی.

حسینیه امینی ها

حسینیه و خانه امینی‌ ها یکی دیگر از مکان های دیدنی قزوین است که سقف‌ هایی نقاشی‌ شده، گچ بری های خیره کننده، شیشه هایی رنگارنگ و تالارهایی زیبا دارد که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. این عمارت، از خانه‌ های بسیار زیبا و اعیانی شهر قزوین است که در دوره قاجار به وسیله بکی از ثروتمندان شهر قزوین، حاج محمد رضا امینی، ساخته شده و امروزه نیز محل برگزاری مراسم های مذهبی محرم و صفر است. حسینیه امینی‌ها که از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبای قزوین به شمار می آید، در تاریخ دوم اسفند ۱۳۲۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. خانه امینی‌ ها که قسمتی از آن در سال ۱۲۷۵ هجری قمری به وقف حسینیه درآمد، امروزه نیز علاوه محلی تاریخی برای بازدید، نقش حسینیه را نیز داشته و برخی مراسمات مذهبی مانند مراسمات مربوط به محرم و صفر در آن برگزار می شوند. در حسینیه امینی‌ ها، سه تالار وجود دارند که به موازات یکدیگر و از شرق تا غرب امتداد یافته و بین دو حیاط شمالی و جنوبی واقع شده اند. تالار میانی که ۱۸ متر طول و ۵ متر عرض دارد، از دو تالار دیگر بزرگ تر است. امروزه نیز قلعه الموت مکانی پر رونق است که در تالارهای این عمارت عروسی های بسیار زیبا و مجللی برگزار می شوند.

آدرس حسینیه امینی ها: استان قزوین، شهر قزوین، خیابان مولوی، میان دو خیابان حاج محمدی و محمد منتظری، حسینیه امینی‌ ها.

حسینیه امینی ها

قلعه الموت

یکی دیگر جاهای دیدنی قزوین، قلعه الموت است که یکی از مهم‌ ترین قلعه های موجود در ایران برای علاقه‌ مندان به تاریخ و باستان شناسی محسوب می شود. قلعه الموت در قرن پنج هجری قمری، به وسیله حسن صباح که بنیان‌ گذار دولت اسماعیلیان و مخالف حکومت سلجوقیان بود ساخته شده و تا به اکنون، یکی از جاذبه های دیدنی این شهر باقی مانده است. طبق تاریخ، گفته می شود که حسن صباح، ۳۵ سال در قلعه الموت زندگی کرده و امورات کشوری را در ءن اداره می کرده است. در دوران صفوی هم این قلعه نقش زندان را داشت. البته بررسی ها نشان می دهند که قلعه الموت علاوه بر زندان، محل زندگی اشخاصی با مرتبه اجتماعی ویژه ای نیز بوده است. قلعه الموت با مساحتی نزدیک به ۲۰ هزار متر مربع، در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. این قلع، بر فراز یک صخره‌ بلند در شمال شرقی روستای گازرخان به ارتفاع ۲,۱۶۳ متر از سطح دریا قرار گرفته است که مسیر دسترسی به آن، یک مسیری پر پیچ و خم می باشد.

آدرس قلعه الموت: استان قزوین، شهر قزوین، معلم کلایه، شمال شرق روستای گازرخان، قلعه الموت.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

آخرین مورد از جاذبه های گردشگری قزوین که قصد معرفی آن را داریم، سرای سعدالسلطنه است که در ۱۳۷۷، به عنوان یکی از آثار ملی ایران، ثبت شد. این کاروان‌ سرا، مساحتی معادل حدوداً ۲۶ هزار متر مربع دارد و در زمان های گذشته تحت عنوات یک سرای بازرگانی به کار برده شده و در حال حاضر نیز عنوان بزرگ‌ترین کاروان‌ سرای داخل شهری ایران و همچنین بزرگ‌ ترین کاروانسرای شهر قزوین را یدک می کشد. امروزه در این مجموعه امکانات رفاهی مختلفی چون چندین کافه و رستوران مختلف، فروشگاه‌ های فروش صنایع دستی و آموزشگاه‌ های هنری وجود دارند. کاروان‌ سرای سعدالسلطنه را می توان یکی از زیباترین و شناخته شده ترین بناهای تاریخی شهر قزوین معرفی کرد که پیشینه تاریخی آن به زمان ناصرالدین شاه قاجار بر می گردد. این بنای تاریخی، با اسامی دیگری مانند سرای سعدالسلطنه، سرای سعادت، سرای سعدیه و بازارچه سعدالسلطنه نیز در میان مردم محلی شناخته شده است. دستور ساخت این کاروانسرا، در سال ۱۳۱۰ هجری قمری، توسط محمد باقر خان سعدالسلطنه اصفهانی که در اواخر دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار، حاکم وقت شهر قزوین بود، داده شد. این کاروانسرا از این جهت اهمیت داشت که ایران در آن زمان، مراودات اقتصادی زیادی با کشور‌های روسیه و ترکیه داشت. این کاروانسرا، مساحتی حدودا ۲٫۷ هکتاری دارد که در آن حدود ۴۰۰ حجره وجود دارند و پیش از وقوع جنگ جهانی اول، محلی برای تجارت و فعالیت بازرگانی شهر به حساب می آمد. اما پس از به وجود آمدن تغییرات سیاسی در حکومت روسیه، این کاروانسرا موقعیت ویژه خود را تحت عنوان یک مرجع ارتباطی بازرگانی میان اروپا و آسیا را از دست داده و از فعالیت باز ماند.

آدرس کاروانسرای سعد السلطنه: استان قزوین، شهر قزوین، خیابان امام خمینی، در نزدیکی بازار قدیم قزوین و کاخ چهلستون، کاروانسرای سعد السلطنه.

اقامت در شهر قزوین

 در طول سفر، مسئله اقامت، از موضوعات اصلی و مهمی است که می تواند بر تجربه سفر تاثیر بسزایی بگذارد. مسافران یک شهر، همیشه به دنبال محلی مناسب برای اقامت هستند و محل اقامت دغدغه اصلی آن‌ ها است. در شهر قزوین نیز، گزینه های اقامتی مشابه سایر شهرها بوده و مسافران می توانند در هتل های مدرن و سنتی، مسافرخانه ها و یا سوئیت ها اقامت داشته باشند. اما عده زیادی وجود دارند که علاقه مند به اقامت در ویلا هستند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، برای اجاره ویلا در قزوین می توانید به وب سایت بابا سفر مراجعه کرده و پس از بررسی ویلاهای موجود، طبق سلیقه و نیاز خود، بهترین و مناسب ترین ویلا را برگزیده و اجاره کنید.

قزوین دارای جاهای دیدنی فراوانی است که معروف ترین آن ها عبارتند از: کاروانسرای سعد السلطنه، بازار قزوین، خانه امینی ها، باغ های سنتی، قلعه الموت و غیره.

باغستان های سنتی شهر قزوین که یکی از میراث های تاریخی و ارزشمند این شهر از گذشته تا به اکنون هستند، در حال حاضر نیز به حیات خود ادامه داده و همچنان یکی از نقاط مهم و زیبای شهر قزوین محسوب می شوند که علاقه مندان زیادی دارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت