جاهای دیدنی لواسان

لواسان یکی از شهرهای شمالی استان تهران است که به دلیل دارا بودن آ‌ب ‌و هوای بسیار مطبوع، طبیعت بکر و سرسبز و همچنین جاذبه های طبیعی و دیدنی، گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. لواسانات به لواسان بزرگ، لواسان کوچک و شهر لواسان تقسیم بندی شده و جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیاری را در خود جای داده و از آنجایی که در نزدیکی تهران واقع شده است، در ایام تعطیل سال میزبان پایتخت نشینان است. اگر شما نیز قصد سفر به این منطقه را دارید، در این راهنما از بابا سفر با معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری لواسان همراه ما باشید.

جاهای دیدنی لواسان

دریاچه سد لتیان

سد لتیان که بخش زیادی از آب شرب تهران را تأمین می کند، از جمله جاهای دیدنی لواسان محسوب می شود که در منطقه ای سرسبز و ییلاقی در قسمت شمال شرقی تهران واقع شده است. این سد یکی از مقاصد محبوب طبیعت‌ گردی پایتخت نشینان محسوب می شود که می توانند اوقات فراغت خود را در اطراف دریاچه آن بگذرانند. سد لتیان در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و در مسیر رودخانه جاجرود قرار دارد. سد لتیان امکانات رفاهی متعددی دارد و از این رو توجه گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را به خود جلب کرده است. کوه‌ پیمایی در دامنه های اطراف این سد و دوچرخه سواری و عکاسی از مناظر جذاب و چشم نواز این سد بسیار لذت بخش است. از تفریحات دیگری که در این منطقه بسیار رایج است می ‌توان به ماهی‌ گیری، طبیعت‌ گردی و گشت‌ و گذار در روستاهای اطراف سد لتیان اشاره کرد.

آبشار ناران

آبشار ناران از دیدنی های لواسان کوچک است که در روستای کند علیا واقع شده است. ارتفاع این آبشار بین ۱۰ تا ۱۵ متر است و از جمله آبشارهای خروشان این منطقه محسوب می شود که حجم آب آن نیز در فصل بهار افزایش می‌ یابد. آبشار ناران جزو آبشارهای دائمی است که توسط مراتع سرسبز و صخره های سنگی محاصره شده و زیبایی آن را دو چندان کرده است. در قسمت پایینی این آبشار نیز حوضچه ای وجود دارد که می‌ توانید در آن شنا کنید. از آنجایی که این آبشار در ارتفاعات قرار دارد، در اواخر فصل بهار و تابستان آب و هوای معتدل و مناسبی دارد که می توانید از آن بازدید کنید. 

دشت هویج

دشت هویج که با نام دشت گرچال (گودال آتش) نیز شناخته می شود، از جاذبه ‌های روستای افجه و جاهای دیدنی لواسان محسوب می‌ شود. روایت های مختلفی برای نامگذاری این دشت به نام هویج وجود دارد، اما رایج ترین آن ها این است که در گذشته در قسمت وسیعی از این دشت هویج کاشت می شده است که امروزه دیگر اثری از آن نیست. نام گُرچال نیز از ترکیب دو واژه گُر و چال ساخته شده است که گُر یا آگِر در زبان ایرانیان باستان به ‌معنی آتش و واژه چال به‌ معنی جایگاه است. بنابراین واژه گرچال به معنی آتشدان است و دلیل این نامگذاری، گرم بودن ‌آب و هوای این دشت نسبت به قله ها و مناطق اطراف بوده است. اگر قصد دارید اوقات فراغت خود را به دور از شلوغی شهر و در دشت هویج بگذرانید، برای دسترسی به این دشت باید خودروی خود را در روستا پارک کرده و یک مسیر سربالایی را طی کنید و پس از عبور از میان باغ های آلبالو و‌ گیلاس، به این دشت زیبا و سرسبز برسید.

دشت هویج

آبشار کفترلو

آبشار کفترلو در فاصله ۶ کیلومتری قسمت شمالی روستای کند علیا و در میان دره ‌ای زیبا با طبیعتی بکر و چشم نواز قرار گرفته است و یکی از جاذبه های گردشگری لواسان محسوب می شود. برای رفتن به آبشار کفترلو دو مسیر وجود دارد؛ شما می توانید کل مسیر را از روستا تا آبشار پیاده روی کنید و یا کل مسیر را با خودرو خود طی کنید. اما اگر می خواهید در طول مسیر زیبایی های طبیعی بیشتری را ببینید، بهتر است این مسیر را به صورت پیاده طی کنید. در فصل بهار و تابستان مسیر دسترسی به آبشار با سایه درختان انبوه و زیبایی آن ها چشم نوازتر و جذاب تر می شود و به زیبایی هرچه بیشتر این مسیر می افزاید. آبشار کفترلو توسط صخره های سنگی و دره ای سرسبز احاطه شده است و آب خروشان این آبشار از ارتفاعات به این دره سرازیر شده و منظره باطراوتی ایجاد می‌ کند. بهترین فصل سفر به لواسان و بازدید از این آبشار زیبا، فصل بهار و تابستان می باشد. 

روستای برگ جهان

روستای برگ جهان یکی از روستاهای تاریخی لواسانات است که در فاصله ۱۳کیلومتری از این شهر واقع شده است. این روستا آبشار و رودخانه برگ جهان را در خود جای داده است و با طبیعت جذاب و بی نظیری که دارد، در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران و طبیعت گردان تهرانی است. آبشار و رودخانه این روستا از کوه‌ های مناطق اطراف سرچشمه می گیرند و پس از طی مسیری طولانی وارد سد لتیان می شوند. روستای برگ جهان که یکی از جاذبه های دیدنی لواسان است، با دارا بودن کوچه های سرسبز، طبیعتی بکر و آب و هوایی بسیار مطبوع، مقصد بسیار جذابی برای گذراندن اوقات فراغت محسوب می شود. این روستا همچنین بناهای تاریخی متعددی را در خود جای داده است که بیشتر آن ها امروزه تخریب شده اند.

آبشار برگ جهان

آبشار برگ جهان یکی از جذاب ترین دیدنی های لواسان است که در فاصله ۲٫۵ کیلومتری روستایی با همین نام واقع شده است. این آبشار زیبا و خروشان در نزدیکی قله های سر سیاه غار قرار دارد. کوه هایی که در اطراف این آبشار قرار دارند، در اکثر فصول سال منظره بسیار چشم نواز و دلربایی دارد و‌ میزبان گردشگران بسیاری می باشد. اگر قصد سفر به این منطقه و بازدید از آبشار برگ جهان را دارید، حتما در طول سفر تجهیزات مورد نیاز و ضروری را همراه خود داشته باشید.

آبشار برگ جهان

غار لوخمیره

غار لوخمیره که با نام های دیگر زندان ‌خانه لار یا روخمیره نیز معروف است، از دیگر مناطق دیدنی لواسان می باشد که در فاصله دو کیلومتری شمال غربی روستای برگ جهان واقع شده است. این غار ابعاد بسیار بزرگی دارد و طول آن به بیش از ۳۰ متر می ‌رسد. همچنین چند غار کوچک نیز در اطراف این منطقه وجود دارد که اغلب با این غار اشتباه گرفته می‌شوند. معیار تشخیص غار لوخمیره از سایر غارهای این منطقه، صخره‌ برجسته‌ ای است که در جلوی آن قرار گرفته است. 

منطقه حفاظت شده ورجین

منطقه حفاظت ‌شده ورجین یکی از مناطق دیدنی لواسان است که در سال ۱۳۶۱ شمسی به‌ عنوان منطقه حفاظت‌ شده در این شهر تعیین شد و مسیر دسترسی به آن از گردنه قوچک تهرانپارس می گذرد. منطقه حفاظت شده ورجین تنوع زیستی بسیار زیادی دارد و زیستگاه جانورانی همچون قوچ و میش، پلنگ، گرگ، خرس قهوه ‌ای و گراز و... می باشد. پوشش گیاهی ورجین نیز شامل گیاهانی مانند بومادران، ازمک، زالزالک زرد، ریواس، بنفشه معطر و کاکوتی کوهی و ... است که اغلب خاصیت دارویی دارند. بازدید از این منطقه حفاظت شده در فصل بهار به دلیل زایش حیواناتی مانند قوچ و میش و بز ممنوع است، بنابراین بهتر است فصل دیگری را برای بازدید از منطقه حفاظت شده ورجین انتخاب کنید. 

روستای افجه

روستای افجه که یکی از جاذبه های گردشگری لواسان است، در میان طبیعتی کوهستانی واقع شده و به همین دلیل در بیشتر اوقات سال، آب هوایی معتدل و دلپذیر بر آن حاکم است. این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، آبشارها، رودخانه ها و چشمه های پر آب و خروشانی در خود جای داده است که به موجب آن باغ ها و کشتزارهای سرسبزی در آن پدید آمده است. باغ‌ های سیب، گیلاس، آلبالو و گردو و گندم زارهای این روستا بسیار مشهور است که در حاشیه آن ها مسیر های بسیار چشم نوازی برای دوچرخه سواری و پیاده روی وجود دارد آبشار مرتفع پسچویک از معروف‌ ترین جاذبه های گردشگری این روستا و جذاب ترین مناطق دیدنی لواسان است که در قسمت شمال شرقی آن واقع شده است. درختان افرای انبوه و سر به فلک کشیده ای که در اطراف این آبشار وجود دارد، منظره فوق العاده بکر و جذابی در اطراف آبشار ایجاد کرده است که اگر بتوانید به ارتفاعات آن بروید، می توانید دشت زیبای هویج را زیر پای خود ببینید. یکی دیگر از آبشارهای مرتفع این منطقه، آبشار موآب است که منظره آن از دشت هویج دیده می شود. گردشگرانی که قصد دارند از این منطقه به دشت هویج برسند، مدتی را ا در کنار طبیعت زیبای این آبشار استراحت می کنند. قله‌ هایی مانند ساکا، مهرچال، آتشکده نیز در مسیر روستای افجه قرار گرفته و بسیاری از کوهنوردان در طول مسیر خود از روستای افجه گذر می کنند و طبیعت بکر و باغ های آن را از نزدیک می بینند. روستای افجه همچنین یک حمام تاریخی دارد که در میان گردشگرانی که به لواسان سفر می کنند، بسیار محبوب است. به گفته مورخان این حمام در گذشته به دستور شاه عباس ساخته شده بود که امروزه برخی از قسمت های آن بازسازی شده است. حمام تاریخی افجه همچنین به عنوان یکی از آثار باستانی در سال ۱۳۸۲ شمسی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

روستای افجه

روستای کند علیا

روستای کند که شامل دو بخش مجزای علیا و سفلی می باشد، از جمله جاذبه های گردشگری لواسان است که با دارا بودن طبیعتی سرسبز و چشم نواز، آبشارهای پر آب و خروشان و کوچه باغ های جذاب و دیدنی، نگاه هر گردشگری را به خود محسور می کند. این روستا و جاذبه های اطراف آن محل بسیار مناسبی برای طبیعت گردی یک روزه و گذراندن اوقات فراغت در منطقه ای بکر می باشد. از جمله جاذبه های دیدنی که در روستای کند علیا وجود دارد، می توان به بقعه امامزاده محمد شعیب (ع)، تپه ‌های گوشواره، تپه شیر تازه و همچنین قلعه پیرزن اشاره کرد. بهترین زمان سفر به این منطقه و بازدید از جاذبه های طبیعی و گردشگری این روستا فصل بهار و تابستان می باشد که هوا بسیار مطبوع و دلپذیر است و طبیعت چشم اندازی زیبا دارد.

روستای سینک

روستای سینک یکی از روستاهای ییلاقی و سرسبز لواسان است که با دارا بودن باغ های سیب، آلبالو، گیلاس و گردوی فراوان جزو محبوب ترین جاهای دیدنی این منطقه محسوب می شود. روستای سینک که از جاذبه های گردشگری لواسان است، یک انتخاب عالی برای گشت و گذار و سپری کردن اوقات فراغت محسوب می شود. مناظر جذابی که در این روستا در فصول مختلف سال پدید می آیند، خانه های روستایی با بافت کاه گلی و قرار گرفتن در کنار یک رودخانه خروشان و دامنه کوه، جذابیت این روستا را دو چندان کرده است. حفاری ‌هایی که در این منطقه انجام شده، حاکی از آن است که قدمت روستای سینک به دوره زرتشتیان برمی‌گردد.

امامزاده اسماعیل (ع)

اماکن مذهبی که در لواسان وجود دارند نیز، جزو جاذبه های دیدنی این منطقه محسوب می شوند. امامزاده اسماعیل (ع) یکی از ۳۴ امامزاده ای است که در این منطقه واقع شده و از جمله دیدنی های لواسان در روستای برگ جهان است. بنای این امامزاده به صورت مربعی شکل بوده و گنبدی مخروطی دارد که اخیراً نیز بازسازی شده است. این بنا نیز در بیشتر فصول سال میزبان زائرانی است که به لواسان سفر می کنند.

امامزاده عبدالله جائیج

بقعه امامزاده عبدالله (ع) در محله جائیج لواسان واقع شده و جزو اماکن مذهبی این منطقه است که میزبان زائران می باشد. بنای این امامزاده با پلان ۶ ضلعی و گنبد مخروطی شکل ساخته شده که معماری آن به قرن هفتم هجری قمری برمی گردد. ضريح فلزی امامزاده عبدالله جائیج به میناکاری هایی مزین شده که آثار استاد روزگاريان می باشد. همچنین قسمتی از محوطه خارجی این امامزاده به مزار شهدا و گورستان جائیچ اختصاص داده شده است.

امامزاده عبدالله جائیج

مسجد جامع امام حسن عسگری (ع)

مسجد جامع امام حسن عسگری (ع) از دیگر مکان های دیدنی لواسان است که قدمت ساخت بنای آن تقریباً به قرن پنج و یا ۶ هجری قمری برمی‌گردد. این مسجد جامع امروزه به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

امامزاده فضلعلی (ع)

امامزاده فضلعلی (ع)، برادر امام رضا (ع) و از فرزندان امام موسی كاظم (ع) می باشد که بقعه آن در روستای ناران لواسان واقع شده است. این امامزاده دارای دو ایوان است که یکی از آن ها در قسمت شمالی و دیگری در ضلع جنوبی بنا واقع شده اند. مقبره امامزاده نیز در پلان چهارضلعی ساخته شده و به آینه کاری هایی مزین شده است که در قسمت سقف بنا به گنبد تبدیل شده اند. بنای امامزاده فضلعلی (ع)نیز به عنوان یکی از آثار تاریخی کشور، به ثبت ملی رسیده است. 

قلعه دختر

قلعه دختر تهران که با نام آتشکده قصران نیز شناخته می شود، یکی از جاذبه های توریستی و تاریخی استان تهران است که در منطقه لواسان واقع شده است. ساخت قلعه دختر به دوره حکومت ساسانیان باز می گردد که در نقطه ای مرتفع و با ارتفاع 3227 متر از سطح دریا در روستایی به نام آهار واقع شده است. بر روی قله این خرابه ای از دوره ساسانی به جا مانده که با عنوان قلعه دختر، قصر دخترک و آتشکده قصران شناخته می شود. این بنای تاریخی که از جمله مناطق دیدنی لواسان است، در گذشته های دور به عنوان آتشکده مورد استفاده قرار می گرفته است که امروزه تنها چند دیوار و طاق از آن باقی مانده است. 

تپه حصارک

محوطه باستانی حصارک که با نام تپه جاج نیز شناخته می شود، در بخش جنوبی محله گلندوک قرار گرفته است. محوطه باستانی این تپه که جزو جاهای دیدنی لواسان است، بر روی یک تپه ماهوری قرار گرفته و از دور مانند شبه جزیره است که اطراف آن با آب احاطه شده و قسمت شمالی آن به یک خشکی منتهی می شود. این محوطه با دارا بودن 230 متر طول و 50 متر عرض در فاصله میان تپه شمالی و جنوبی و نرسیده به آبگیری سد لتیان واقع شده است. تپه شمالی این محوطه امروزه به حالت تخت درآمده است، اما تپه جنوبی شکل مخروطی خود را حفظ کرده است و از فاصله بسیار دور نیز مشاهده می شود. در تپه حصارک، حفاری ‌های متعددی دیده می شود که برخی از آن ها بسیار قدیمی اند، اما در میان آن ها آثار حفاری های جدید نیز به‌ چشم می ‌خورد. در میان گودال‌ های حفرشده که مربوط به سال ها قبل هستند، خاکستر انبوهی از سفال ‌ها دیده می شود. این بنای تاریخی به دلیل قدمت طولانی که دارد، در سال ۱۳۶۵ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

تپه حصارک

قلعه باستانی باغ دره

قلعه باستانی باغ دره از دیگر جاهای دیدنی لواسان است که به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. قلعه باستانی باغ دره در قسمت شمالی محله ناران لواسان قرار گرفته و قدمت ساخت آن به دوره حکومت هخامنشی و ساسانی باز می گردد. مورخان اظهار دارند که این قلعه از آن زمان تا دوره ورود اسلام به ایران، مورد استفاده قرار نگرفته است و در دوره اسلامی از آن برای مراقبت و نگهبانی استفاده می شده است.

حمام راحت ‌آباد

حمام راحت آباد که در روستای راحت آباد منطقه لواسان واقع شده است، بنایی تاریخی است که قدمت آن به دوره صفویه و قاجاریه باز می گردد. این حمام تاریخی یکی از جاذبه های دیدنی لواسان است که در جهت شمالی-جنوبی ساخته شده و امروزه قسمت هایی از آن تخریب شده است. رختکن، خزینه و گرم خانه از جمله بخش ‌های مختلف حمام راحت آباد را تشکیل داده اند. مصالحی که در ساخت این حمام استفاده شده است، شامل سنگ لاشه و ملات گچ و همچنین ملات گل آهک است که در آن دوره استفاده از آن ها برای ساخت بناهای مختلف بسیار رایج بوده است. حمام راحت آباد نیز به عنوان یکی از آثار ملی کشور در سال ۱۳۸۲ به ثبت رسیده است. 

باغ موزه وزیری

باغ موزه وزیری اولین غار موزه خصوصی کشور است که در کوهستان های اطراف لواسان واقع شده و از جمله جاذبه های دیدنی این منطقه محسوب می شود. آثار باغ موزه وزیری تماماً با مواد بازیافتی ساخته شده و در سال ۱۳۸۴ توسط مرحوم ناصر هوشمند وزیری تاسیس شد و آغاز به کار کر‌د. غار موزه وزیری که یکی از مشهورترین جاهای دیدنی لواسان است، در آن آثار هنرهای تجسمی مانند مجسمه‌ های جذاب و منحصر به فرد، شطرنج های متنوع از دوران مختلف تاریخ و سردیس‌ مشاهیر و ... نگهداری می شود. همچنین بخش های دیگری از این غار موزه به کارگاه های مجسمه‌ سازی و صنایع‌ دستی اختصاص داده شده است.

غار موزه وزیری

اقامت در لواسان

لواسان یکی از شهرهای شمالی تهران با جاذبه های دیدنی متنوع و آب و هوای بسیار مطبوع و دلپذیر است که به همین دلیل میزبان گردشگران بسیاری از سراسر کشور می باشد. این منطقه برای پایتخت نشینان منطقه ای جذاب با چشم انداز طبیعی بی نظیر و ویلاهای بسیار لوکس است که محل بسیار مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت به دور از شلوغی شهر می باشد. اگر شما نیز قصد سفر به لواسان را دارید و می خواهید در طول سفر خود جاذبه های گردشگری آن را از نزدیک ببینید، برای اجاره ویلا در لواسان می توانید به وب سایت بابا سفر مراجعه کرده و محل اقامت خود را رزرو کنید. 

از جمله مشهورترین جاذبه های دیدنی و گردشگری لواسان می توان به دریاچه سد لتیان، دشت هویج، غار موزه وزیری، روستای افجه و منطقه حفاظت شده ورجین اشاره کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت