جاهای دیدنی کرج

کرج یکی از کلان شهرهای مهم ایران است که به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، همجواری با تهران و وجود شهرک‌ های صنعتی بسیار در این منطقه، به آن لقب «ایران کوچک» را نسبت داده اند. درواقع کرج یکی از شهرهای بزرگ کشورمان است که نه تنها از نظر اقتصادی اهمیت فراوانی دارد، بلکه جاذبه های طبیعی و گردشگری متعددی را ارائه می دهد که مسافران بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود می کشاند. از همین روی سال هاست که این منطقه خوش آب و هوا به پاتوقی برای قشر جوان و ساکنین تهران و حومه نشین تبدیل شده است. جاهای دیدنی کرج به بیش از 40 مورد می رسد و منابع طبیعی و مراکز تفریحی بسیاری را در دل خود جای داده است که می توانند اوقات خوشی را برای همگان به ارمغان بیاورند. به همین دلیل در ادامه تمامی جاذبه های گردشگری کرج را همراه با آدرس برای شما عزیزان نام برده ایم.

جاهای دیدنی کرج

تاریخچه کرج

در سال ۱۳۸۹ و تا پیش از تشکیل شدن استان البرز، کرج جزوی از استان تهران محسوب می شد. اما پس از تشکیل استان البرز کرج به عنوان مرکز این استان انتخاب شد. از آنجاکه شهر کرج در میان دره قرار گرفته است نام آن از واژه کاوک به معنی «میان تهی» گرفته شده که بر پایه گویش کهن کرج است. طبق آثار تاریخی به دست آمده و تحقیقاتی که بر روی این شهر انجام شده است، به نظر می رسد کرج از گذشته های دور دارای تمدن پیشرفته بوده و برخی از آثار مربوط به دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان در این منطقه مشاهده شده است. طبق منابع تاریخی، در گذشته کرج جزوی از مناطق مازندران و ری بوده است و در بازه های زمانی مختلف از روستاهای طالقان یا شهرستانک نیز به شمار می رفت. در تمام تاریخ نام شهر کرج دیده می شود و این منطقه در دوره حکومت های هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان بسیار مورد توجه قرار داشت. از همین روی کاروانسراها، قلعه ها و بناهای تاریخی بسیاری در این کلان شهر ساخته شده است که امروزه به جاذبه های گردشگری کرج تبدیل شده اند.

دهستان برغان

شاید بسیاری از ما با شنیدن نام کرج اولین چیزی که در ذهنمان نقش می بندد روستای برغان باشد. چراکه این دهستان یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق کرج را در اختیار مردم قرار داده و یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی کرج به شمار می رود. این روستای مشهور در دامنه های جنوبی البرز قرار داشته و از طبیعت بکر و بی نظیری برخوردار می باشد. وجود باغ های فراوان میوه، مزارع سرسبز، آبشارها و بناهای تاریخی در دل روستای برغان باعث شده تا این دهستان یکی از پرجاذبه ترین مناطق دیدنی کرج را به وجود بیاورد. به غیر از آب و هوای مطلوب روستای برغان و طبیعت ناب آن، موقعیت مکانی این روستا نیز مورد توجه قرار دارد. چراکه روستای برغان در مسیر کرج به‌ سمت کردان قرار داشته و در بین دو رود سنج و شاهرود واقع شده است. این امر به جذب هر چه بیشتر گردشگران کمک کرده و بسیاری از مسافران را به سمت خود می کشاند. جالب است بدانید قدمت تشکیل شدن روستای برغان به دوره قاجار و قبل از پیدایش شهر کرج باز می گردد. از همین روی بناهای تاریخی و جذابی همچون درخت چنار مسجد برغان، تکیه بارمله، درختان کهنسال، مسجد جامع، پل تاریخی برغان و بسیاری از میراث فرهنگی دیگر در این دهستان وجود دارد که بازدید از آن ها علاقه مندان به تاریخ را شگفت زده می کند.

آدرس روستای برغان: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، منطقه چندار، روستای برغان

 روستای برغان

بام عظیمیه یا بام کرج

اگر می خواهید به یکی از منابع طبیعی کرج که زیبایی این شهر را زیر پای شما قرار می دهد بروید، بام کرج بهترین انتخاب است. این بام یکی از بی نظیرترین مناطق دیدنی کرج را به مسافران هدیه می دهد که از چشم اندازی بی همتا برخوردار می باشد. بام کرج در دل کوه های عظیمیه قرار گرفته است که به همین دلیل برخی از مردم محلی به آن بام عظیمیه نیز می گویند. سنگ نوردی، عکاسی و تماشای چراغ های چشمک زن شهر در شب از بهترین تفریحات بام کرج به شمار می روند که لذت چند ساعتی آرامش را به گردشگران هدیه می دهند. همچنین به دلیل ارتفاع زیاد این بام و دارا بودن مسیرهای مختلف کوهنوردی، همه ساله عاشقان این ورزش به منطقه عظیمیه رفته و به کوهنوردی در بام کرج مشغول می شوند. در اطراف بام کرج غرفه ها و بوفه های خوراکی قرار گرفته است که خوردنی های لذیذی همچون آش، لبو، چیز برگر ذغالی و سایر خوراکی های خوشمزه را در اختیار شما عزیزان قرار می دهند که می توانید در مسیر رسیدن به بام از آن ها لذت ببرید. اگر به مکانی دنج و آرامش بخش احتیاج دارید تا کمی از شلوغی شهر به دور باشید، حتما نشستن در بام کرج هنگام غروب و شب را امتحان کنید. چراکه این بام یکی از زیباترین مناظر در شب را پیشه روی چشم بینندگان می گذارد.

آدرس بام کرج: استان البرز، شهر کرج، میدان طالقانی، انتهای خیابان طالقانی شمالی، بام عظیمیه یا کرج

سد امیرکبیر یا دریاچه سد کرج

سد امیرکبیر که به سد کرج شهره دارد، در وهله اول کاربری صنعتی و کشاورزی دارد اما به دلیل وجود جاذبه هایی که در اطراف آن مشاهده می شود از پرطرفدارترین جاهای دیدنی کرج به شمار می رود. این سد بر فراز رودخانه کرج و در مسیر جاده چالوس قرار گرفته است. درواقع این سد در کیلومتر ۲۵ جاده کرج_چالوس قرار داشته و آب مصرفی ساکنان کرج و بخش‌ هایی از تهران را در خود جای داده است. سد کرج به دلیل موقعیت جغرافیایی خوبی که دارد از آب و هوایی بسیار دل نشین و طبیعتی بکر برخوردار می باشد که همین امر موجب به وجود آمدن یکی از عالی ترین مکان ها برای اتراق مسافرین به خطه شمالی شده است. دور تا دور دریاچه سد کرج را فضای سرسبز و درختان سرکشیده ای تشکیل داده اند که برای پیک نیک گزینه ای عالی به شمار می روند. همچنین به دلیل قرار داشتن دریاچه سد کرج در منطقه ای کوهستانی، کوهنوردان می توانند برای کوهنوردی لذت بخش و هیجان انگیز به این منطقه زیبا سفر کنند. شایان ذکر است در گذشته امکان شنا و ماهیگیری در دریاچه سد کرج وجود داشت اما به دلیل برخی حوادثی که در طول سال های گذشته رخ داد، در حال حاضر امکان شنا و ماهیگیری وجود نداشته و نزدیک شدن به سد ممنوع است.

آدرس دریاچه سد کرج: استان البرز، شهر کرج، کیلومتر ۲۵ جاده‌ی چالوس

دریاچه سد کرج

آبشار نشترود در کرج

آبشار نشترود که یکی از زیباترین آبشارهای منطقه کرج محسوب می شود در روستایی با همین نام قرار گرفته است. روستای نشترود که در کیلومتر سی و پنج جاده کرج به چالوس قرار دارد در کنار دره ای خوش منظر جا خوش کرده که آبشار نشترود تنها یکی از جاذبه های دیدنی این دهستان می باشد. این آبشار با ارتفاع 110 متر یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری کرج را به وجود آورده و برای طبیعت گردی مکانی عالی در نظر گرفته می شود. آبشار نشترود بر فراز صخره ای زیبا و مرتفع جای دارد که به داخل دره و رود نشترود سرازیر می شود. فصل بهار را می توان یکی از دیدنی ترین زمان های بازدید از آبشار نشترود دانست. زیرا در این بازه زمانی دره های اطراف این آبشار پر از گل های زیبا شده و طبیعت اطراف آبشار نشترود از سرسبزی بی نظیری بهره مند می شود. همچنین این آبشار به غیر از چشم انداز زیبایی که پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهد، در منطقه کوهستانی قرار گرفته است که آب و هوایی خوش و مسیرهای کوهنوردی جذابی را ارائه می دهد. لازم به ذکر است در اطراف روستای نشترود آبشارهای زیبای دیگری نیز وجود دارد که صحنه ای زیبا و دلپذیر را در اختیار مسافران قرار می دهند، اما آبشار نشترود مرتفع ترین آبشار این منطقه می باشد.

آدرس آبشار نشترود: استان البرز، کیلومتر ۳۵ جاده کرج - چالوس، روستای نشترود

خانه موزه شاملو

در دهکده فردیس خانه ای با سبک معماری ساده وجود دارد که به موزه احمد شاملو معروف است. این خانه به یادبود از شاعر بزرگ و فرهیخته ایرانی یعنی احمد شاملو تبدیل به موزه شده و در آن آثار و اشیای به جا مانده از احمد شاملو نگهداری می شود. وجود کتب و عکس های به جای مانده از احمد شاملو، فضای ادبی و جذاب و همچنین چیدمان ساده ای که در این خانه دیده می شود می تواند شما را برای چند ساعتی به دنیای ادبیات فارسی ایران ببرد. از همین روی موزه احمد شاملو را می توان یکی از متفاوت ترین مکان های دیدنی کرج دانست که خاطرات شاعر بزرگ ایران را زنده نگه داشته است. احمد شاملو در سال 1304 چشم به جهان گشود و یکی از اشعار محبوب آن شعر سپید فرانسوی است که به شعر شاملویی نیز شهره دارد. احمد شاملو در سال 1379، در خانه خود وفات یافت که امروزه آن را به عنوان خانه احمد شاملو می نامند. در حال حاضر این خانه تحت عنوان بنياد الف بامداد فعالیت می ‌کند و جزو آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس خانه موزه احمد شاملو: استان البرز، کرج، دهکده‌ فردیس

 خانه موزه احمد شاملو

بوستان چمران

امکان ندارد ساکن کرج یا اطراف آن باشید و پارک چمران را نشناسید، چراکه این بوستان یکی از مهم ترین مناطق کرج به شمار می رود که نه تنها از زیبایی های شگفت انگیزی بهره مند می باشد بلکه در خنکی آب و هوای کرج نیز بسیار تاثیرگذار است. همانطور که متوجه شدید پارک چمران یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی کرج است که به دلیل طبیعت زیبا و امکانات رفاهی که دارد مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است. مساحت این بوستان به ۴۰ هکتار می رسد و از بخش های مختلفی همچون بوستان مخصوص بانوان، باغ گل ها، پارک ترافیک، شهربازی، ساختمان فرهنگی و بوستان جنگلی بزرگی تشکیل می شود. البته باید بگوییم جاذبه های پارک چمران به همین جا ختم نمی شود بلکه این بوستان زیبا از تفریحات مختلفی نیز برخوردار است که پیک ‌نیک، طبیعت گردی، دوچرخه سواری و عکاسی از فضای زیبای چمران تنها برخی از تفریحات این منطقه محسوب می شوند.

آدرس بوستان چمران: استان البرز، کرج، میدان امام حسین

باغ گلهای کرج

باغ گلهای کرج را می توان بهشتی در بوستان چمران کرج معرفی کرد که نمایشگاه بی نقصی از گل و گیاهان زیبا را به بازدیدکنندگان هدیه می دهد. وسعت این باغ به 3 هکتار می رسد که حدود 300 گونه متعدد گیاهی را در خود جای داده است. گیاهان زیبایی همچون رز، یاس، شمعدانی، ارغوان، انواع کاکتوس ها، گل میخک و غیره در این باغ مشاهده می شوند که زیبایی وصف نشدنی را به باغ گلهای کرج بخشیده اند. با اینحال یکی از مشهورترین جاذبه های این باغ، جشنواره لاله های کرج است که با شروع فصل بهار در بوستان چمران برگزار می شود. این جشنواره که در ضلع جنوبی پارک و در باغ گل ها برگزار می شود صحنه ای خیره کننده را مقابل بازدیدکنندگان قرار می دهد و بوی خوش لاله های خوش رنگ باغ گل ها را مطبوع می کند.

 باغ گلهای کرج

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین که در ارتفاعات رشته کوه های زیبای البرز قرار گرفته است یکی از پرطرفدارترین جاهای تفریحی کرج و همچنین جاذبه های گردشگری استان البرز به شمار می رود. علت محبوبیت این منطقه، چشم انداز زیبای آن به سوی رشته کوه های البرز پوشیده از برف و امکانات تفریحی ویژه ایست که در آن وجود دارد. درواقع پیست دیزین از اولین پیست های حرفه ای و مجهز خاورمیانه است که برای ورزشکاران و گردشگران از سراسر جهان اوقات خوشی را به ارمغان می آورد. در پیست اسکی دیزین امکانات تفریحی مختلفی همچون پیست های مبتدی و حرفه ای، پیست اسکی مخصوص شب، تله سیژ، تله کابین، انواع تله اسکی، مدرسه اسکی و کافه ها و رستوران های باکیفیتی وجود دارد که برای چند ساعتی شما را از شلوغی شهر به دور کرده و لذت تفریح در منطقه ای کوهستانی را هدیه می دهد. پیست اسکی دیزین اولین پیست اسکی در ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی تایید شده و به عنوان یک پیست بین المللی شناخته می شود. شایان ذکر است دیزین یک دهکده تفریحی بزرگ است که پیست اسکی دیزین تنها بخش کوچکی از آن را تشکیل می دهد. از همین روی اگر می خواهید در فصل تابستان به این منطقه پر جاذبه سفر کنید می توانید از تفریحات دیگری همچون دوچرخه سواری در دل کوهستان، کوهنوردی، تیراندازی با کمان و کایت سواری لذت ببرید.

آدرس پیست اسکی دیزین: استان البرز، کرج، جاده چالوس، جاده دیزین، پیست اسکی جهانی دیزین

دهکده آبی پارس البرز

تفریحات آبی همیشه از محبوب ترین جاذبه های گردشگری بوده و عده زیادی به پارک های آبی علاقه مند هستند. اما دهکده آبی پارس را می توان یکی از بزرگ ترین جاهای تفریحی کرج معرفی کرد که همیشه پذیرای جمع زیادی از مسافران است. این پارک آبی، دقیقا همانند یک دهکده بزرگ بوده و تفریحات بسیاری را در دل خود جای داده است. از برخی از امکانات تفریحی که در پارک آبی پارس وجود دارد می توان به پارک مخصوص کودکان، سرسره های پیچی، مرکز خرید، کافه و رستوران و بخش وی آی پی آن اشاره کرد. بخش وی آی پی مخصوص افرادی است که هزینه بیشتری را پرداخت می کنند و بر همین اساس می توانند از امکانات ویژه ای همچون سالن ورزشی، سونا و جکوزی، اتاق برف و غیره بهره مند شوند. این پارک آبی در تاریخ 24 اسفند سال 1389، شروع به فعالیت کرد و با مساحت 14 هزار متر مربعی خود امکان پذیرش هم زمان 2000 نفر را دارد. به همین ترتیب دهکده آبی پارس البرز به عنوان بزرگ ترین پارک آبی خاورمیانه شناخته شده و یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری کرج به شمار می رود.

آدرس دهکده آبی پارس البرز: استان البرز، کیلومتر 22 جاده کرج، بعد از نفت پارس، خیابان شهدا

 دهکده آبی پارس البرز

پل شاه‌ عباسی (پل دختر کرج)

پل شاه عباسی که با نام پل دختر نیز شناخته می شود را می توان یکی از تاریخی ترین جاذبه های گردشگری کرج دانست. این پل زیبا بر فراز رودخانه کرج قرار داشته و یادگاری از دوران صفویان می باشد. پل شاه عباسی یکی از بناهای تاریخی ارزشمند به شمار می رود که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این سازه در دوره صفوی از اهمیت بالایی بهره مند بود، چراکه این پل را بر روی باقی‌ مانده‌ پلی قدیمی که از دوره‌ سلجوقی به جای مانده بود و شهرهای ری و قزوین را به یک‌ دیگر متصل می کرد، بنا کرده بودند. از همین روی آثاری از معماری صفوی در این پل مشاهده می شود اما پل شاه عباسی در سال ۱۳۸۸ مورد مرمت واقع شد. پل شاه عباسی یا پل دختر کرج، از طول 61 متر و عرض 7 متر برخوردار می باشد و از طاق ها و دهانه های کوچک و بزرگی تشکیل شده است. این پل در منطقه خاوری کرج جای دارد و در کنار ساختمان تاریخی صمصام بنا شده است. از آنجاکه پل دختر کرج چشم انداز مسحورکننده از نمای شهری را به نمایش گذاشته است، به یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی کرج تبدیل شده است.

آدرس پل شاه‌ عباسی کرج: استان البرز، رودخانه کرج-چالوس

آبشار سپهسالار کرج

آبشار ها با زیبایی های طبیعی که در دل خود جای داده اند، همیشه از محبوب ترین جاذبه های گردشگری به شمار می روند و بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جذب می کنند. یکی از زیباترین آبشار های کرج را می توان آبشار سپهسالار دانست که در واقع بخشی از رودخانه سپهسالار را تشکیل می دهد. در روستایی به نام سپهسالار آبشاری با همین نام قرار گرفته است که با 20 متر ارتفاع و حوضچه ای بزرگ در پایین آبشار، یکی از دیدنی ترین مناظر کرج را به وجود آورده است. آبشار سپهسالار در منطقه ای خوش آب و هوا جا خوش کرده و در بخش شمالی آن غار زیبایی قرار گرفته که از قدیمی ترین غار های کرج به شمار می رود.گفتنی است که آبشار سپهسالار در یکی از بکرترین مناطق کوهستانی که با نام آسارا شناخته می شود قرار دارد. این منطقه در دره های ناهموار و کوچک و بزرگ قرار گرفته است که همین امر باعث به وجود آمدن جاذبه هایی همچون باغ های زیبای گل و فضای سرسبز شده است. از دره سپهسالار تا آبشار آن حدود 1 ساعت پیاده روی نیاز است که مسیر رسیدن به آبار سپهسالار مملو از باغ های میوه خوش بو و طبیعتی شگفت انگیز می باشد.

آدرس آبشار سپهسالار کرج: استان البرز، البرز، کیلومتر ۴۵ جاده‌ کرج_چالوس

  آبشار سپهسالار کرج

بوستان جهان نما

پارک های جنگلی همیشه جزو محبوب ترین جاذبه های گردشگری قرار دارند که پارک جنگلی جهان نما نیز از این قاعده مستثنی نیست. این پارک با مساحتی بالغ بر 1400 هکتار که پوشیده از درختان سر به فلک کشیده است، یکی از زیباترین مناطق دیدنی کرج را در اختیار گردشگران قرار می دهد. پارک جنگلی جهان نما که در قلب شهر کرج قرار گرفته است را می توان یکی از تاریخی ترین مناطق کرج نیز دانست. چراکه قدمت احداث این بوستان به نیم قرن پیش باز می گردد. در مرکز این بوستان زیبا دریاچه مصنوعی قرار دارد که محبوبیت پارک را دو چندان کرده و بر جاذبه های دیدنی آن افزوده است. این دریاچه از چشم اندازی مسحورکننده برخوردار بوده و درختان سرسبز دور تا دور آن را پوشانده اند. قایق سواری در دل دریاچه پارک جهان نما، پیک نیک، دوچرخه سواری، عکاسی های خاطره انگیز و محل بازی اختصاصی برای کودکان از امکانات تفریحی پارک جهان نما به شمار می روند. همچنین به دلیل پر بازدید بودن پارک جنگلی جهان نما توسط گردشگران، امکانات رفاهی مناسبی نیز برای این بوستان تعبیه شده که از برخی از آن ها می توان به سرویس بهداشتی، آلاچیق، بوفه های غذاخوری، نیمکت و آبخوری اشاره کرد که نیازهای اصلی مسافران را بر طرف می کنند. اگر به منطقه کرج رفتید و به دنبال طبیعتی بکر برای قدم زدن بودید حتما سری به پارک جنگلی جهان نما بزنید.

آدرس پارک جنگلی جهان نما: استان البرز، کرج، آزادراه تهران – کرج، مقابل کارخانه بهنوش

باغ فاتح یا باغ شهر کرج

اگر به منطقه جهانشهر کرج بروید با بوستان زیبایی مواجه می شوید که از قدیمی ترین پارک جنگلی های شهر کرج به شمار می رود. به دلیل فضای سبز مسحورکننده ای که در این بوستان دیده می شود برخی از محلیان این منطقه آن را باغ شهر نیز می نامند. اما نام فاتح به دلیل بزرگداشت محمد صادق فاتح بر روی این بوستان گذاشته شده است که بیشتر عمر خود را صرف امور خیریه و آبادی کشور کرد. باغ فاتح را می توان یکی از مجهزترین مناطق تفریحی کرج دانست. چراکه امکانات تفریحی بسیاری همچون زمین تنیس، بوفه، کتابخانه و فضای بسیار بزرگ و بکری در این بوستان قرار دارد که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است. جالب است بدانید بوستان فاتح با نام باغ جهانشهر نیز شناخته می شود که محمد فاتح به دلیل عشق زیادش به همسرش نام وی را بر روی این بوستان گذاشت. به دلیل فضای بسیار بزرگی که در این باغ وجود دارد امکانات رفاهی بسیاری نیز در آن تعبیه شده که از جمله این امکانات می توان به کافه ها و رستوران، امکانات ورزشی گوناگون، استراحتگاه موقت مخصوص ورزشکاران و پیست سلامت اشاره کرد که برای قدم زدن در فضایی بکر ساخته شده است.

آدرس باغ فاتح کرج: استان البرز، کرج، جهانشهر، بلوار جمهوری، بالاتر از میدان سپاه

مجموعه بین المللی تنیس در باغ فاتح

مجموعه تنیس مجهزی در قلب باغ قاتح قرار دارد که به آن زمین تنیس جهانشهر نیز گفته می شود. این مجموعه یکی از بهترین زمین تنیس های استان البرز است که از 9 زمین تمرین و 1 زمین بزرگ تنیس برخوردار می باشد. به دلیل امکانات رفاهی و ورزشی که در این مجموعه قرار دارد اکثر مسابقات تنیس در زمین تنیس جهانشر برگزار می شود. این زمین تنیس مخصوص مسابقات بوده و ظرفیت 1200 نقر تماشاچی را دارد. علاوه بر مجهز بودن این مجموعه، لوکیشن آن نیز بسیار ناب است و در فضای سرسبز بی نظیری قرار دارد که جذابیت تماشای مسابقات را چند برابر می کند. به دلیل همین فضای سبز آب و هوای منطقه باغ فاتح همیشه خنک است و حتی در فصل تابستان نیز می توانید در زیر سایه درختان سرکشیده استراحت کرده و از آب و هوای مطبوع باغ لذت ببرید. مساخت زمین تنیس جهانشر به ۱۶ هزار متر مربع می رسد و فروشگاه های ورزشی در سراسر آن مشاهده می شود. از آنجاکه زمین تنیس جهانشهر یکی از بهترین جاهای تفریحی کرج محسوب می شود شما می توانید با هماهنگی قبلی در روزهایی که مسابقات تنیس در آن برگزار نمی شود این زمین را به صورت ساعتی یا روزانه اجاره کرده و از بازی تنیس با دوستان یا همراهان خود نهایت لذت را ببرید.

آدرس زمین تنیس باغ فاتح کرج: کرج، بلوار جمهوری، مجموعه بین المللی تنیس کرج

زمین تنیس باغ فاتح کرج

آبشار چاران

آبشار چاران در مجاورت یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی کرج به نام سد امیر کبیر قرار دارد. از همین روی اگر به بازدید از این آبشار زیبا بروید یک تیر و دو نشان زده اید، چراکه می توانید سری هم به سد امیر کبیر بزنید و از زیبایی آن شگفت زده شوید. آبشار چاران در ابتدای مسیر روستای خور جای گرفته است و عبور رودخانه ای خروشان از قلب روستای چاران باعث پیدایش این آبشار زیبا شده است. ظاهر پلکانی آبشار چاران آن را از سایر آبشار ها متمایز کرده و پوشش گیاهی سرسبز در این آبشار صحنه ای خیره کننده را به وجود آورده است. در فصل پاییز فضای سرسبز اطراف این آبشار با رنگ آمیزی قرمز و نارنجی یکی از زیباترین چشم انداز ها را به بازدیدکنندگان هدیه می دهند. از آنجاکه آبشار جاران در موقعیت جغرافیایی مناسبی قرار دارد آب و هوای این منطقه بسیار ناب است و اوقاتی خوش را برای گردشگران به وجود می آورد. همچنین برای رفتن به آبشار چاران باید از مسیری گذر کنید که از مزارع سرسبز و باغ های زیبا تشکیل شده و حتی مسیر رسیدن به این آبشار نیز جاذبه های طبیعی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد که روح هر بیننده ای را نوازش می دهد. ارتفاع این آبشار حدود 10 متر است و در پایین آن دریاچه کوچک دلربایی قرار گرفته است که تکه از بهشت را پیشه روی چشم شما می گذارد. اگر قصد پیک نیک و یا لذت بردن از طبیعتی بکر در کرج را داشتید پیشنهاد ما به شما این است که حتما از آبشار چاران که یکی از جاذبه های طبیعی این شهر است دیدن کنید.

آدرس آبشار چاران کرج: البرز، کرج، نزدیک سد امیرکبیر، ابتدای مسیر روستای خور، روستای چاران

آبشار کندر در شهر کرج

آبشار کندر یکی دیگر از جاذبه های دیدنی کرج است که در در مسیر کرج-چالوس و روستای پورکان قرار دارد. یکی از جذاب ترین چیزهایی که در مورد این آبشار می توان گفت این است که شما می توانید از طریق راهپییمایی در جاده و طی نمودن مسیر کوتاهی به این جاذبه طبیعی زیبا رسیده و به بالای آبشار بروید. این منطقه برای طبیعت گردی و عاشقان پیک نیک محلی دنج است چراکه فضای اطراف آن با پوشش گیاهی متنوع و سرسبزی محاصره شده است. اگر در فصل تابستان قصد سفر به شهر زیبای کرج را دارید آبشار کندر می تواند مقصد گردشگری مناسبی باشد. زیرا این آبشار به دلیل موقعیت مکانی خاصی که دارد همیشه دمای هوای آن نسبت به سایر مناطق پایین تر بوده و از آب و هوای مطلوبی بهره مند می باشد. همچنین دسترسی به آبشار کندر بسیار آسان است و نیاز به پیمودن مسیر طولانی نیست بلکه به راحتی می توانید با طی نمودن مسیر کوتاهی به پایین یا بالای آبشار رفته و از منظره زیبای آن لذت ببرید. وجود صخره های کوچک و بزرگی که در اطراف آبشار کندر قرار گرفته اند جلوه این آبشار را بیشتر کرده و زیبایی بی حد و مرزی را پیشه روی چشم جهانیان قرار داده است.

آدرس آبشار کندر کرج: استان البرز، جاده کرج-چالوس، روستای کندر

آدرس آبشار کندر کرج

آق تپه

اگر می خواهید به یکی از مکان های دیدنی کرج که در عین حال از پیشینه تاریخی مهم برخوردار است بروید، آق تپه برای شما ساخته شده است. آق تپه یکی از قدیمی ترین تپه های شهر کرج محسوب می شود که قدمت آن به هزاره‌ های سوم و چهارم پیش از میلاد باز می گردد. آثار تاریخی و سفالینه‌ های ارزشمند بسیاری از این منطقه کشف شده است، از همین روی آق تپه را می توان یکی از مهم ترین مناطق کرج دانست. این تپه باستانی بخشی از مهرشهر کرج را تشکیل می دهد و جزو دیدنی های البرز به شمار می رود. سالهاست که آق تپه به یکی از مناطق دیدنی کرج تبدیل شده و به دلیل ظرفیت های گردشگری که دارد پذیرای بازدید کنندگان بسیاری است.

آدرس آق تپه کرج: استان البرز، کرج، مهرشهر

کاخ موزه سلیمانیه

کاخ سلیمانیه یکی از یادگاری های ارزشمند از دوره قاجار است که امروزه به موزه ای در شهر کرج تبدیل شده است. این بنای تاریخی در حال حاضر در محوطه دانشکده کشاورزی کرج قرار دارد و این اثر در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۲۷ با شماره ثبت ۳۷۰، در فهرست آثار ملی ثبت شد. کاخ سلیمانیه به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و محلی برای اقامت خانواده اشرافی بود. از همین روی این کاخ در باغی بسیار بزرگ و زیبا قرار گرفته است که قدم زدن در آن هر شخصی را به وجد می آورد. نامگذاری این بنا به پاس از تولد سی و چهارمین پسر فتحعلی شاه با نام سلیمان میرزا انتخاب شده و اقامتگاهی شاهنشاهی است. ساختمان کاخ از مصالح آجری تعبیه شده و بر روی یک پیلوت ساخته شده است که از نوآوری های زمان قاجار محسوب می شود. در گذشته برجی 5 طبقه در کنار این بنا قرار داشت که امروزه تنها طبقه همکف از آن باقی مانده است. اگر بخواهیم از معماری این کاخ بگوییم تزئینات خاصی برای نمای خارجی آن به کار نرفته و شبیه به یک خانه است. اما داخل این بنا با پله های فیروزه ای رنگ و اتاق های تو در تو جلوه خاصی را به عمارت بخشیده است. این کاخ از بخش های مختلفی همچون تالارها، اتاق های دالان طور و سقف شیروانی تشکیل شده است که داخل بنا با آیینه کاری ها و نقاشی های زیبا مزین شده است. کاخ موزه سلییمانیه را می توان یکی از با صفاترین بناهای تاریخی دانست که در عین سادگی زیبایی چشم نوازی را به نمایش گذاشته است.

آدرس کاخ موزه سلیمانیه: استان البرز، کرج، میدان امام حسین به سمت مصباح، خیابان شهید کیانپور، جنب مدرسه استقلال و مسجد اعظم

کاخ موزه سلیمانیه

مقبره طاهر کرج

امامزاده طاهر را می توان یکی از بناهای شاخص مذهبی شهر کرج معرفی کرد که ارزش معنوی بالایی در میان محلیان این منطقه دارد. قدمت این بنا به دوره صفویه باز می گردد و در مسیر اتوبان کرج – قزوین جای دارد. مساحت کل اراضی اطراف امامزاده طاهر به شش هکتار می رسد که در این محدوده بخش های مهمی از امامزاده همچون صحن، حرم، قبرستان و وضوخانه، پارک و فضای سبز زیبایی قرار گرفته است. قسمت شمالی بنا با آب نمای چشم نوازی مزین شده و در بخش جنوبی آن پارک بازی جذابی مخصوص کودکان تعبیه شده است. مشاهیر بزرگی در این امام زاده به خاک سپرده شده اند که از برخی از آن ها می توان به حسین قوامی، عبدالعلی وزیری، امیرناصر افتتاح و بسیاری از بزرگان دیگر اشاره کرد. از آنجاکه چهره های سرشناس بسیاری در این امام زاده آرامیده اند آرامگاه طاهر یکی از مهم ترین و ارزشمندترین زیارتگاه های شهر کرج است. از همین روی مراسم مذهبی از جمله کلاس قرآن، برگزاری نماز عید فطر، مراسم لیله ارغائب و غیره در این زیارتگاه برگزار می شود که از برنامه های مهم مذهبی به شمار می روند.

آدرس آرامگاه طاهر: استان البرز، کرج، اتوبان کرج-قزوین، بعد از پل مهرشهر

کاروانسرای شاه عباسی کرج

همانطور که قبلا ذکر شد کاروانسراها و بناهای تاریخی بسیاری در کلان شهر کرج به یادگار باقی مانده است که از مهم ترین میراث کشورمان به شمار می روند. کاروانسرای شاه عباسی نیز یکی از این میراث فرهنگی محسوب می شود که قدمت ساخت آن به دوره صفویان باز می گردد و جذابیت های زیادی را در دل خود جای داده است. این کاروانسرای تاریخی فرهنگی در بین سال ‌های ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ قمری و در زمان شاه سلیمان صفوی بنا شد. اگر به جنوب شرقی میدان شاه عباس در کرج بروید می توانید از بنای آجری رنگ کاروانسرای شاه عباسی بازدید کنید که از پیشینه مهم تاریخی بهره مند می باشد. این بنا در زمینی به مساحت بیش از ۳۰۰۰ متر مربع قرار دارد و با ظاهر زیبای خود دل از گردشگران می برد. در گذشته از این بنا به عنوان استراحتگاهی برای کاروان ‌ها و مرکب‌ هایشان استفاده می شد اما امروزه کاروانسرای شاه عباسی برای بازدید مورد استفاده قرار می گیرد و به موزه تبدیل شده است. مساحت کل بنا 3000 متر مربع احتساب شده و در ابتدای دوره قاجار از آن به عنوان قلعه نظامی استفاده می شد. کاروانسرای شاه عباسی در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۵۶ با شماره ۱۳۶۸ در لیست آثار ملی ثبت شد و سازه ای ایست که بازگوی پیشینه قوی ایران می باشد.

آدرس کاروانسرای شاه عباسی: استان البرز، کرج، جنوب شرقی میدان شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی

آبشار هفت چشمه

در کیلومتر ۱۷ جاده کرج به چالوس و در مجاورت روستای ارنگه کرج بهشتی زیبا نهفته است که آبشار هفت چشمه در دل آن قرار دارد. علت نامگذاری این منطقه هفت چشمه کوچکی است که در مسیر رسیدن به آبشار اصلی مشاهده می شود و زیبایی بی حد و مرزی را به نمایش گذاشته اند. این چشمه های زیبا با ارتفاع حدود پنج تا هفت متر، از کوه به داخل دره می ریزند و صحنه ای خیره کننده را ایجاد می کنند. به دلیل قرار داشتن آبشار هفت چشمه در دل دره، غارها و پوشش گیاهی بی نظیری نیز در اطراف این چشمه ها قرار گرفته اند که طبیعتی بکر را به بازدیدکنندگان هدیه می دهند. زیبایی این منطقه با درختان بید سر کشیده ای که در اطراف آبشار هفت چشمه قرار دارد تکمیل شده و یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرج را به نمایش گذاشته است. از سوی دیگر برای رسیدن به این آبشار باید از کنار رودخانه خروشان ارنگه چالوس گذر کنید که به رودخانه هفت چشمه می ریزد و حتی مسیر دسترسی به این منطقه نیز از زیبایی های خاص خود بهره مند می باشد. برای رسیدن به چشمه های کوچکی که به هفت چشمه شهره دارند مسیر سختی را پیشه رو ندارید اما برای دسترسی به آبشار اصلی که از مرتفع ترین آبشارهای ایران است باید مسیر طولانی تری که صخره ای است را طی کنید. اما زمانی که به بالای آبشار رسیدید می توانید از منظره چشم نواز آن دیدن کرده و از آب و هوای بی نظیری بهره مند شوید.

آدرس آبشار هفت چشمه: استان البرز، کرج، مهرشهر

موزه ملی خودرو یا تماشاگه خودرو

موزه ملی خودروی ایران که با نام تماشاگه خودرو نیز شناخته می شود یکی از مکان های دیدنی کرج و تهران به شمار می رود که برای عاشقان خودرو بسیار جذاب خواهد بود. صنعت خودروسازی همیشه یکی از رقابتی ترین صنایع هر کشور بوده که کشور عزیزمان ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. از همین روی برخی از بهترین، لوکس و گرانبهاترین ماشین های قدیمی جمع آوری شده و در موزه ملی خودروی ایران نگهداری می شوند. این موزه ملی و ارزشمند در کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص کرج قرار داشته و یک گنجینه ملی به شمار می رود. چراکه برخی از منحصر به فردترین ماشین های قدیمی در این موزه مشاهده می شود که هر بیننده ای را می تواند به وجد بیاورد. از برخی از محبوب ترین ماشین های موجود در این موزه می توان به رولز رویس احمد شاه قاجار، کالسکه مخصوص تاج ‌گذاری، بنز K500، کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار و موریس آکسفورد قرمز اشاره کرد که ارزش بسیار زیادی دارند. بد نیست بدانید این موزه در تاریخ ۱۳۸۲ توسط شهرداری تاسیس شد که در سال ۱۳۹۹، ساختمان جدیدی در آن تعبیه شد. این ساختمان با بودجه ۱۲۰ میلیارد تومانی توسط شرکت های بزرگ و بین المللی به‌ دنبال طرح توسعه موسسه فرهنگی موزه‌ های بنیاد مستضعفان ساخته شد. موزه ملی خودرو از مساحتی بالغ بر ۲۲ هزار متر مربع برخوردار می باشد که تعداد 61 وسیله نقلیه زیبا و خاص در آن به نمایش گذاشته شده است. موزه ملی خودرو یکی از ارزشمندترین جاذبه های گردشگری کرج محسوب می شود که هیجان بازدید از خودروهای لوکس را به شما هدیه می دهد.

آدرس موزه ملی خودرو: کیلومتر یازده جاده مخصوص کرج، خیابان ۲۵

موزه ملی خودرو تهران

قله کرچان

منطقه آسارا یکی از زیباترین مناطق دیدنی کرج محسوب می شود که طبعیتی بکر را در خود جای داده و همانند در می درخشد. در دل این منطقه قله های مرتفع و با صلابتی قرار دارند که یکی از بلندترین آن ها قله کرچان است. این قله در روستای کایسر جای گرفته و در اطراف آن قله های دیگری نیز قرار دارند که زیبایی این منطقه را بیشتر کرده اند. همچنین پوشش گیاهی درخت کاج و سروی که در اطراف قله کرچان وجود دارد جلوه بیشتری به این منطقه بخشیده و آب و هوای مطلوبی را ایجاد کرده است. قلل کلاش ویا، کهار، ناز و هفت خوا از جمله قله هایی هستند که در مجاورت قله کرچان قرار داشته و این کوهستان ها نیز از زیبایی های خاص خود برخوردار می باشند. اگر به ورزش کوهنوردی علاقه مند هستید، مسیر صعود به قله کرچان می تواند تجربه ای بی نظیر را به شما ارائه دهد. در مسیر صعود به این قله ممکن است با گونه های جانوری متفاوتی همچون خرگوش، روباه، عقرب و حیوانات دیگری که در این منطقه زندگی می کنید مواجه شوید. همچنین در مسیر پوشش گیاهی متنوی را مشاهده خواهید کرد که گیاهان درختچه زرشک، گون، گلپر، خار، ریواس، شنگه، پونه و آویشن کوهی از جمله این گیاهان می باشند.

آدرس قله کرچان: استان البرز، شهرستان کرج، کیلومتر 45 جاده کرج-چالوس، بخش آسارا، روستای کیاسر

مجتمع خدماتی تفریحی تجاری بازینو

همانند جاذبه های دیدنی طبیعی، جاهای تفریحی کرج نیز بیشمارند و مجموعه های تفریحی جذابی در این کلان شهر وجود دارد که اوقات خوشی را برای همگان به ارمغان می آورد. مجتمع خدماتی تفریحی تجاری بازینو یکی از بزرگ ترین مجموعه های تفریحی سرپوشیده ایران است که در سال 1389 تاسیس شد. این مجموعه مجهز به امکانات تفریحی جذابی است که برای گروه های سنی مختلف مانند کودک، نوجوان و بزرگسالان مناسب می باشد. مجموعه بازینو از یک مجتمع اصلی به مساحت 7000 متر مربع برخوردار می باشد که 8 طبقه با کاربری های مختلف در آن وجود دارد. 5 طبقه از این ساختمان به شهر بازی، یک طبقه رستوران و فست فود و دو طبقه تجاری برای خرید و مراکز خرید اختصاص دارد که مجموعه کاملی را تشکیل داده اند. مجموعه تفریحی بازینو به قدری عظیم است که ظرفیت جای دادن 4000 نفر را داشته و در شهربازی آن حدود 120 دستگاه برای رده های سنی مختلف قرار دارد. اگر می خواهید اوقات هیجان انگیزی را در شهر کرج تجربه کنید، مجتمع خدماتی تفریحی تجاری بازینو یکی از بهترین انتخاب ها است.

آدرس مجتمع خدماتی تفریحی تجاری بازینو: البرز، کرج، جاده‌ی ملارد، انتهای بلوار الغدیر

مجتمع خدماتی تفریحی تجاری بازینو


مسیرهای دسترسی به کرج

کرج در قلب رشته کوه های البرز جای گرفته دارد و مرکزیت استان البرز را به خود اختصاص داده است. استان البرز از سمت شمال به مازندران، از جنوب به شهریار، از غرب به قزوین و از شرق به تهران متصل است. از همین روی برای رفتن به شهر کرج راه های مختلفی پیشه روی شما قرار دارد. بهترین مسیرهای دسترسی به کرج از شهر تهران منشعب می شود، در نتیجه اگر از طریق تهران به سمت شهر کرج حرکت کنید می توانید از وسایل نقلیه متعددی همچون هواپیما، قطار، مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. اگر برای رفتن به کرج، تمایل به استفاده از وسیله نقلیه شخصی داردید می توانید از آزادراه تهران_کرج و یا جاده مخصوص به این شهر پر جاذبه سفر کنید.

اقامت در کرج

کلان شهر کرج یکی از بزرگ ترین مناطق توریستی ایران به شمار می رود که اغلب پایتخت نشینان و ساکنین اطراف تهران به دلیل نزدیکی به این شهر، آخر هفته های خود را در این منطقه تفریحی و مدرن می گذرانند. از همین روی اقامتگاه های بسیاری در قالب ویلا، سوئیت و اقامتگاه های دنجی در سراسر شهر کرج ساخته شده است که اقامتی بی نظیر را برای مسافران به ارمغان می آورد. برخی از این اقامتگاه های در نزدیکی بهترین جاهای دیدنی کرج قرار داشته و برخی دیگر در اطراف این شهر پرجمعیت دیده می شوند. برای انتخاب اقامتگاهی تمیز، شیک و قیمت مناسب پیشنهاد ما به شما اجاره ویلا در کرج از طریق وب سایت باباسفر است که از پشتیبانی 24 ساعته برخوردار بوده و اقامتگاه های بیشماری را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

کلان شهر کرج بیش از 40 جاذبه گردشگری را در خود جای داده است که در میان آن ها آثار تاریخی، آبشارها، غار و دشت های زیبا دیده می شود. برخی از محبوب ترین این جاذبه ها آتشگاه کرج، تخت رستم، روستای برغان، بام عظیمیه کرج، سد کرج، خانه موزه شاملو، پارک جهان نما، باغ گلهای کرج و غیره هستند که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کنند.

بام کرج یکی از جذاب ترین مناطق کرج محسوب می شود که به صورت شبانه روزی فعال بوده و چشم انداز آن در شب بسیار خیره کننده است. این بام مرتفع در قلب کوهپایه های عظیمیه کرج قرار داشته و از همین روی از آب و هوای مطلوبی بهره مند می باشد.

مجموعه بین المللی تنیس در باغ فاتح، باغ پرندگان چهارباغ، روستای برغان، بام کرج، دهکده دیزین و پیست اسکی دیزین و پارک جنگلی جهان نما از محبوب ترین مناطق تفریحی کرج محسوب می شوند.

قلعه آغشت، پیست اسکی دیزین و پیست اسکی خور از بهترین جاذبه های گردشگری کرج در فصل پاییز و زمستان به شمار می روند.

دریاچه سد امیرکبیر، جاده چالوس و روستاهای ییلاقی همچون دهستان برغان، کلوان، ولایت‌ رود، ارنگه و سنقرآباد.

پارک چمران کرج در فاصله کمتر از پنج کیلومتری ایستگاه مترو کرج قرار دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت