جاهای دیدنی گرگان

کشور ایران، کشوری پهناور با جاذبه های گردشگری کتنوع و متعدد است که گوشه گوشه ان را شکل داده اند. شهرهای زیبای ایران، هر کدام مکان هایی منحصر به فرد و دیدنی دارند که بازدید از آن ها می تواند لذت بخش باشد. یکی از این شهرها، گرگان است. گرگان شهری در جنوب شرقی شمال ایران است که مرکز استان گلستان می باشد. گرگان، شهری است که مناطق دیدنی در آن بیشمار است و هنر طبیعت در هر گوشه آن به چشم می خورد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به جاهای دیدنی گرگان بپردازیم. با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی گرگان

پارک جنگلی اَلَنْگْدَره

پارک جنگلی اَلَنْگْدَره، یکی از جاهای دیدنی گرگان است که از پارک‌ های جنگلی معروف شمال کشور به حساب می آید. این پارک جنگلی در پنج کیلومتری جنوب غرب شهر گرگان واقع شده و از آب و هوا و طببعتی بی نظیر برخوردار است. پیاده‌ روی، دوچرخه ‌سواری و کمپینگ، از جمله اقداماتی است که می‌ توان در جنگل النگدره انجام داد. همچنین در این پارک امکانات مختلفی چون جاده سلامتی، ایستگاه دوچرخه، خودرو های برقی و زمین‌ هایی مخصوص بازی و ورزش وجود دارند. 

جنگل توسکستان

دومین مورد از دیدنی های گرگان، جنگل توسکستان است که قسمتی از محدوده پارک ملی هیرکانی را تشکیل داده و اغلب با درختانی چون توسکا، اورس و بلوط پوشیده شده است. جاده توسکستان را می توان یکی از جاده‌ های بسیار زیبایی که در ایران وجود دارند، معرفی کرد. این جاده به طول ۳۰ کیلومتر، از میان جنگل توسکستان عبور کرده و چشم اندازی بی نظیر را ایجاد می کند. طبیعت زیبا، ابرهای مواج در ارتفاعات منطقه، آب و هوایی مطلوب و پوشش گیاهی انبوه، همه و همه از مواردی هستند که موجب جذب هزاران گردشگر به این جنگل می شوند.جنگل توسکستان، در دامنه‌ کوه های شمال شرقی البرز و ما بین گرگان و شاهرود قرار گرفته است. 

منطقه جنگلی ناهارخوران

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری گرگان، منطقه جنگلی ناهارخوران است که در فاصله هشت کیلومتری گرگان قرار گرفته و از تفرجگاه ‌های بسیار محبوب و معروف این شهر محسوب می شود. ناهارخوران، از جنگل‌ های هیرکانی شمال کشور است که بیش از ۴۰ میلیون سال قدمت دارد. جنگل ناهارخوران را می توان گردشگاهی بی‌نظیر و بی بدیل معرفی کرد که می توان برای بهره بردن از آب و هوای مطبوع و مطلوب، در آن به کاوش پرداخت. از تفریحاتی که می توان در این منطقه انجام داد، پیاده‌روی، کوهنوردی و صعود به ارتفاعات است. علاوه بر این، امکاناتی مانند شهربازی، رستوران و کافه هم در این جنگل وجود دارند. جنگل های ناهارخوران در ارتفاع ۴۰۰ تا ۴۵۰ متری از سطح دریا قرارگرفته و وسعتی حدودا ۳۰۰ هکتاری دارند. سازمان جنگل‌ ها و مراتع کشور در سال ۱۳۳۸، قسمتی از این جنگل را برای تبدیل شدن به یک تفرجگاه، به شهردارى گرگان سپرد که در حال حاضر هم ۱۶۸ هکتار از آن تحت عنوان پارک جنگلی معرفی می شود. در داخل جنگل ناهارخوران، رودخانه ای به نام زیارت وجود دارد که تنها رودخانه این منطقه است. این رودخانه طولی به اندازه ۴۰ کیلومتر دارد که جزئی از حوضه آبریز قره سو می باشد و به عنوان منبع اصلی تأمین آب شهر گرگان به کار برده می‌شود. همچنین در این جنگل، چند چشمه هم وجود دارند که شناخته شده ترین آن ها رودخانه سفید چشمه است.

منطقه جنگلی ناهارخوران

دریاچه توشن

روستای توشن که در النگدره و ۵ کیلومتری جنوب شهرستان گرگان قرار گرفته است، یکی دیگر از جاذبه های دیدنی گرگان به شمار می آید. در این روستا، دریاچه سد توشن با جلوه ای بسیار زیبا همراه با طبیعت بکری کهدارد به چشم می خورد. روستای توشن، سادگی دلنشینی دارد که در هر گوشه آن به چشم می خورد. دریاچه‌ی توشن، یکی از بهترین مکان ها برای گشت‌ و گذار است که با زیبایی هایش، توجه هر بیننده ای را جلب می کند.

آبشار شصت کلاته

آبشار شصت کلاته که آبشار فیروز محل هم نامیده می شود، از دیگر مکان های دیدنی گرگان است که در جنگل شصت کلا واقع شده است. رسیدن به این آبشار، مستلزم عبور از میان جنگل های انبوهی است. در بخش هایی از مسیر، با پوشش گیاهی جنگلی انبوهی مواجه می شوید که نور به سختی از آن عبور می کند. به تدریج هوا نیز در این مسیر خنک تر شده و صدای آبشار شصت کلاته به گوش می خورد. آبشاری که چشم هر بیننده ای را نوازش می کند. برای تماشا و بازدید کردن از آبشار شصت کلاته، می بایست مقداری پیاده روی کنید که ارزش زیبایی های آن را دارد. آدرس آبشار شصت کلاته: استان گلستان، گرگان، ۲۲ کیلومتری جنوب غرب، جنگل‌های کوه جوزبند

آبشار نومل

آبشار نومل، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری گرگان است که مجموعه‌ای تشکیل یافته از ۶ آبشار بزرگ می باشد. این آبشارها به سبب سختی مسیر که بازدید از آن ها. ا دشوار می کند، بکر و دست‌‌ نخورده باقی مانده اند. در استان گلستان، آبشارهای زیادی وجود دارند که آبشار نومل از معروف ترین آن ها است که کاملا دست نخورده و بکر باقی مانده است. اگر به دنبال ماجراجویی هستید و سختی های راه را به جان می خرید، می توانید از آبشار نومل بازدید کنید. آبشار نومل ارتفاعی بیش از ۳۰ متر دارد و از شش آبشار بزرگ مختلف تشکیل پیدا کرده است.‌ این آبشار، در منطقه چهل گیسو که دسترسی به آن خیلی سخت است، واقع شده و رفتن به ل به فقد بازدید بدون کمک گرفتن از راهنما و افراد آشنا به منطقه و مسیر، کارب ناممکن و خطرناک است. آدرس آبشار نومل: استان گلستان، گرگان، چهار کیلومتری شمال روستای نومل، آبشار نومل.

آبشار نومل

کوه تاورنراب

کوه تاورنراب نیز از دیگر مکان های دیدنی گرگان است که در جنوب این شهر و بالای روستای زیارت قرار گرفته است. دامنه شمالی این کوه که به طور کامل مشرف به شهر گرگان است، پوشیده شده از جنگل هایی انبوه است. جاده گرگان شاهرود که در میان رشته کوه البرز قرار گرفته است، از خط الراس این کوه میگذرد. کوه تاورنراب، تقریبا ارتفاعی ۲۹۵۰ متری داشته و محلی است که رود های چهار باغ خاصه رود و آب قزاق از آن سرچشمه می گیرند.

آبشار های دره تل انبار

 دره تل انبار یکی دیگر از جاذبه های گردشگری گرگان است که مجموعاً از ۵۳ آبشار با ارتفاع ۲ تا ۴۰ متر و ۲۰ آبشار با ارتفاع بیش از ۱۰ متر تشکیل شده است. پارک جنگلی نهارخوران و روستای زیبای زیارت نیز از دیگر جاذبه های این منطقه محسوب می شوند که مناظر جذاب و بی نظیری را ایجاد کرده اند. مجموعه آبشارهای دره تل انبار نیز از جمله جاذبه های دیدنی هستند که در مجاورت روستای زیارت واقع شده اند. همانطور که گفتیم دره تل انبار با بیش از ۵۰ آبشار زیبا و خروشان، پوشش گیاهی انبوهی را در دل این دره باریک ایجاد کرده است. این آبشارها با ارتفاع بسیار بلندی که دارند، منظره چشم نوازی ایجاد کرده اند که نگاه هر بیننده ای را به خود محسور می کند. دره تل انبار با آبشارهای متعدد و زیبایی که دارد، به یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین جاهای دیدنی در گرگان تبدیل شده است که در میان کوهنوردان و طبیعت گردان نیز بسیار محبوب است. اگر شما نیز قصد دارید به این دره بروید و آبشارهای زیبای تل انبار را از نزدیک ببینید، توجه داشته باشید که فرود و صعود از دره تل انبار بسیار سخت است و به مهارت های تخصصی در این زمینه نیاز دارد. بنابراین بهتر است به هنکام سفر از راهنمایان محلی کمک بگیرید. 

کوه تل انبار

کوه تل انبار و مناظر اطراف آن یکی دیگر از جذابترین جاهای دیدنی گرگان است که در فاصله ۲۳ کیلومتری از قسمت جنوبی این شهر و در فاصله ۶ کیلومتری از قسمت شمال غربی روستای چهارباغ واقع شده است. این کوه در ارتفاع ۳۰۳۰ متری از سطح دریا واقع شده است که با پوشش گیاهی سرسبز و متنوع و همچنین آب و هوای معتدل و بکری که دارد، توجه طبیعت گردان را به خود جلب کرده است. تل ‌انبار بلندترین قله این رشته‌ کوه است که رودهای چهارباغ، سوته رود و خاصه رود نیز از آن سرچشمه می گیرند.

کوه تل انبار

 گرگان رود

گرگان رود یکی از بزرگ ‌ترین و پرآب ترین رودخانه‌ی استان گلستان است که از جمله جاهای دیدنی گرگان نیز محسوب می شود. این رودخانه از میان شهر گرگان عبور نمی‌ کند، اما با این وجود آن را گرگان رود می نامند. بومیان این منطقه اعتقاد دارند که دلیل این نام‌گذاری چذر کردن این رود از میان گنبد کاووس است که در واقع گرگان قدیم می باشد. در آن زمان به محدوده‌ی میان گرگان رود تا رود اترک، منطقه گرگان گفته می شود. این رود پر آب و خروشان از مناطق کوهستانی سرچشمه گرفته و شیب نسبتاً تندی دارد، اما آب آن بسیار زلال است. هرچه این رود در مسیر خود به سمت پایین می آید، شیب آن کم شده، رسوبات داخل رودخانه ریزتر شده و آب رودخانه نیز شفافیت و زلالی خود را از دست می دهد. گرگان رود با حدود 200 کیلومتر طول، یکی از طولانی ترین رودخانه های شمالی کشور است که از از کوه‌ های آلاداغ بجنورد سرچشمه گرفته و پس از طی مسیری طولانی در نهایت به دریای خزر می ریزد.

منطقه شکار ممنوع چلچلی

منطقه شکار ممنوع چلچلی یکی دیگر از جاذبه های دیدنی گرگان است که با مساحتی به اندازه ۳۳,۱۰۰ هکتار، در قسمت جنوب شرقی این شهر واقع شده است. نام این منطقه را در اصل از نام کوه چلچلی می آید و به همین دلیل به این نام خوانده می شود. از آنجایی که در این منطقه درختان انبوه و جنگل های هیرکانی وجود دارد، ارتفاعات این منطقه زیستگاه بسیار مناسبی برای جانوران مختلفی است که در معرض انقراض هستند. از جمله حیواناتی که در این منطقه وجود دارند، می توان به مرال (گوزن قرمز)، قوچ و میش، خرس، شوکا، پلنگ، کبک دری و انواع پرندگان اشاره کرد. منطقه شکار ممنوع چلچلی علاوه بر این که زیستگاه جانوران مختلف می باشد، به دلیل دارا بودن رودها و چشمه‌ های زلال و خروشان، درختان و پوشش گیاهی متنوع و همچنین آب و هوای بکر و بدیع، محل بسیار مناسبی برای بازدید و گذراندن اوقات فراغت می باشد. 

منطقه حفاظت شده جهان نما

منطقه حفاظت ‌شده جهان ‌نما در قسمت جنوب شرقی کردکوی استان گلستان واقع شده است و یکی از جاذبه های گردشگری گرگان محسوب می شود. منطقه حفاظت شده جهان نما یکی از وسیع ‌ترین مناطق حفاظت شده استان گلستان است که بیش از ۵۰ سال است اوسط سازمان محیط زسیت کشور اداره می شود. این منطقه با دارا بودن یکی از بکرترین و سرسبزترین جنگل‌ های میان‌بند، محل مناسبی برای تفریح و استراحت محسوب می شود. این منطقه همچنین به دلیل اینکه در ارتفاع بالاتری از سایر نقاط شهر قرار گرفته، به ‌عنوان بام استان گلستان نیز شناخته می شود که با سفر به شهر زیبای گرگان و بازدید از منطقه حفاظت شده جهان نما می توانید طلوع و غروب خورشید و ساحل دریای خزر را از ارتفاع بسیار بالایی ببینید. این منطقه بکر و زیبا از جنگل هایی انبوه با پوشش گیاهی متنوع در مساحتی به اندازه ۳۰,۶۵۰ واقع شده است که در قسمت شرقی رشته كوه های البرز قرار دارد.

منطقه حفاظت شده جهان نما

آبشار رنگو

آبشار رنگو که در میانه جنگل‌ ها‌ی انبوه و سرسبز استان گلستان خودنمایی می کند، یکی از جاهای دیدنی گرگان است که ارتفاع آن به هفت متر می رسد و آب آن نیز از چهار چشمه تامین می ‌شود. این آبشار زیبا و دیدنی در پنج کیلومتری قسمت جنوب گرگان قرار دارد که برای رسیدن به آن باید از میان روستای توشن عبور کنید. تمامی کوچه پس کوچه های این روستا به مزارع و‌ جنگل های این منطقه منتهی می شوند که جاذبه دیدنی بسیار زیبایی را در میان روستا ایجاد کردت اند. مسیر دسترسی به آبشار رنگو بسیار جذاب و دیدنی و پر از درختان انبوه و کهنسال است که در طول مسیر روح شما را نوازش می دهد. مسیر این آبشار با وجود درختان سر به فلک کشیده، گل های وحشی، رودخانه های پر آب، دره های سرسبز و بوته های تمشک وحشی تجربه مسیر را برای گردشگران و طبیعت گردان بسیار منحصر به فرد می ‌کند. با عبور از میان این روستا و از میان جنگل های زیبا، باید از روی رودخانه عبور کنید و پس از طی مسافتی نسبتاً طولانی به این آبشار زیبا برسید.

جنگل شصت کلا

جنگل شصت که یکی دیگر از دیدنی های گرگان است، با درختان بلند قامت و انبوهی که دارد، در میان گردشگران شمالی بسیار محبوب است. جنگل شصت کلا یکی از زیباترین و بکرترین جنگل های استان گلستان است که از میان آن رودخانه وسیع و پر آبی عبور می کند. این جنگل همچنین چشمه ها و آبشارهای خروشان بسیاری دارد که توجه طبیعت گردان و مسافران این منطقه را به خود جلب می کند. این جنگل زیبا و بکر در منطقه ای کوهستانی واقع شده است بنابراین به هنگام سفر به این متطقه بهتر است وسایل و تحهیزات موردنظر را همراه خود داشته باشید. 

آبشار زیارت

آبشار زیارت که یکی از جاذبه های دیدنی گرگان است در فاصله پنج کیلومتری از قسمت جنوبی روستای زیارت واقع شده است. این آبشار با حدود ۱۶ متر ارتفاع یکی از مرتفع ترین آبشارهای این منطقه است که به داخل یک حوضچه می ریزد. این آبشار و طبیعت زیبای اطراف آن در فصول بهار و تابستان میزبان گردشگران و طبیعت گردان از سراسر کشور می باشد. آبشار زیارت همچنین با نام آبشار انزوان نیز شناخته می شود که در انتهای یک دره باریک که توسط درختان انبوده و جنگلی پوشیده شده، واقع شده است. اگر می خواهید این آبشار را از نزدیک ببینید، می توانید از طریق خودروی شخصی خود و یا خرید بلیط اتوبوس به گرگان بروید. مسیر دسترسی به این آبشار چندان دشوار نیست و شیب مسیر ملایم است. همچنین در طول مسیر دسترسی به آبشار زیارت یک رودخانه کوچک با عمق کم دیده می شود که با عبور از آن می توانید به آبشار برسید.

آبشار زیارت

کاخ موزه گرگان

کاخ موزه‌ گرگان یا کاخ سلطنتی گرگان یکی از مکان های دیدنی گرگان است که از جمله ۱۲ کاخ سلسله‌ پهلوی می باشد که در گذشته محل اقامت این خانواده در شمال کشور بوده است. این کاخ زیبا و باشکوه در دوره‌ پهلوی اول ساخته شد که معماری آن از گذشته تا به امروز زبانزد عام و خاص بوده است. این کاخ موزه‌ به‌ عنوان یکی از اولین موزه‌ در منطقه شمال کشور چهارمین موزه‌ تخصصی باستان‌ شناسی در کشور شناخته می شود که دستور ساخت آن در سال ۱۳۱۷ شمسی توسط رضا شاه پهلوی صادر شد. در این کاخ موزه که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، تندیس‌هایی از شخصیت های برجسته‌ و مهم استان گلستان و‌ همچنین برخی از آثار و یادگاری های به جا مانده از دوران پهلوی برای عموم به نمایش گذاشته شده است. 

مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان یکی از دیدنی های گرگان است که در نزدیکی بازار سنتی و قدیمی نعلبندان واقع شده است. این مسجد جامع از بناهای تاریخی مربوط به دوره حکومت سلجوقیان است که توسط هنرمندان و معماران ترکمنی ساخته شده است. این مسجد جامع یک بنای تاریخی و ارزشمند است که در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. در قسمت ایوان غربی این مسجد باشکوه ۱۹ کتیبه وجود دارد که فرمان ‌ها و وقف ‌نامه‌ های متعددی در طول تاریخ را شامل می شود که قدیمی ترین و تاریخی ترین آن ها نیز به دوره حکومت آق قویونلوها باز میگردد. مسجد جامع گرگان از یک حیاط مرکزی که به شمل دو ایوان جداگانه است، تشکیل شده که باینگر معماری خاص و تاریخی آن دوره هستند. استفاده از آجر و کاشی و مناره های آجری مسجد با خط‌ کوفی که به دوران سلجوقیان مربوط می شود، از معماری خاص و منحصر به فرد این مسجد باشکوه می باشد. 

اقامت در گرگان

گرگان مرکز استان گلستان و یکی از زیباترین شهرهای شمالی کشور با طبیعت بکر و بی نظیر همراه با جاذبه های گردشگری متعدد است که مقصد محبوبی برای گردشگران و مسافران در اوقات فراغتشان محسوب می شود. طبیعت چشم نواز ‌و دیدنی این شهر که شامل جنگل ها، چمنزارها، رودخانه ها و آبشارهای خروشان، جلگه ها و تالاب ها و همچنین ییلاقات تابستانی است، جلوه زیبا و منحصر به فردی در این شهر ایجاد کرده است. بیشتر افرادی که گرگان را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند، معمولاً قصد چندین روز اقامت را نیز دارند تا در طول سفر خود بتوانند تا حد امکان جاذبه های گردشگری این شهر را از نزدیک ببینند و سفر لذت بخشی در آب و هوایی بسیار مطبوع تجربه کنند. در این شهر و در هر منطقه از جاهای دیدنی آن ویلاها، کلبه ها و سوئیت های مسافری برای رفاه حال گردشگران ایجاد شده است. اگر شما نیز قصد سفر به این منطقه را دارید، با اجاره ویلا در گرگان می توانید سفر جذابی برای خود رقم بزنید.

گیلان شهری زیبا با جاذبه های گردشگری متنوع و جذاب است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند. از جمله مشهورترین جاهای دیدنی گرگان می توان به آبشار باران کوه، پارک جنگلی ناهارخوران، کاخ موزه گرگان، کاخ آقا محمد خان قاجار، سرای باقری ها، مدرسه عمادیه، امامزاده روشن آباد، آبشار زیارت و ... اشاره کرد.

فصل بهار بهترین فصل سفر به گرگان و بازدید از جاذبه های گردشگری آن است. از جمله بهترین جاهای دیدنی این منطقه در فصل بهار می توان به جنگل توسکستان، آبشار باران کوه، جنگل النگدره، آبشار رنگو و ... را نام برد.

کاخ موزه گرگان، خانه تقوی ها، بازار نعلبندان، تپه هزار پیچ و خانه های قدیمی گرگان مناطقی هستند که برای شب گردی در گرگان بهترین انتخاب محسوب می شوند.

جنگل النگدره، جنگل توسکستان، جنگل شصت کلا، پارک جنگلی ناهارخوران و جنگل قرق و .. از جمله محبوب ترین جنگل های گرگان هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت