جاهای دیدنی گنبد کاووس

گنبد کاووس که با نام جرجان نیز شناخته می شود یکی از قدیمی ترین مناطق استان زیبای گلستان است که با قدمت بالای خود آثار باستانی بسیاری را در خود جای داده است. این شهر زیبا علاوه بر داشتن جاذبه های گردشگری طبیعی، تفریحات بسیاری را نیز ارائه می دهد که باعث جذب هر چه بیشتر مسافران شده اند. گنبد کاووس در گذشته بر سر راه جاده ابریشم قرار داشت و با نام جرجان شناخته می شد. جالب است بدانید به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب گنبد کاووس و منابع طبیعی بیشمار آن، این منطقه در زمان حکومت سلسله‌ های آل زیار و آل بویه به عنوان پایتخت ایران شناخته می شد. یکی از ویژگی های مهم شهرستان گنبد کاووس میزان بالای بارندگی در این منطقه است که باعث شده گنبد کاووس از آب و هوایی مطلوب و پاکیزه بهره مند باشد. اگر شما نیز می خواهید با این شهر تاریخی آشنا شده و تمامی جاهای دیدنی گنبد کاووس را بشناسید با ما در این مقاله از باباسفر همراه شوید.

جاهای دیدنی گنبد کاووس

گنبد کاووس کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

گنبد کاووس که امروزه به آن گنبد قاووس نیز گفته می شود، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین شهرهای استان گلستان است که در بخش شمالی و مرکزی این استان قرار دارد. این شهر زیبا پس از گرگان، به عنوان بزرگ ترین شهر استان گلستان شناخته می شود و هم از نظر تاریخی و هم گردشگری جایگاه ویژه ای در میان شهرهای ایران دارد. اگر بخواهیم موقعیت جغرافیایی این شهر زیبا را شرح دهیم باید بگوییم گنبد کاووس از سمت شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با آزادشهر و رامیان، غرب شهرستان آق قلا، شرق با شهرستان‌ های مراوه تپه، کلاله و مینودشت در ارتباط می باشد. جاهای دیدنی گنبد کاووس باعث شده تا سالانه بسیاری از گردشگران به سمت این منطقه تاریخی قدم بردارند و از دیدنی های زیبای آن نهایت لذت را ببرند. اما چطور به گنبد کاووس برویم؟ این مسئله ایست که در بخش بعدی می خواهیم به آن بپردازیم.

مسیرهای دسترسی به گنبد کاووس

برای رفتن به گنبد کاووس راه های متعددی وجود دارد که در این بخش توضیح داده ایم. شما می توانید از طریق وسایل نقلیه ای همچون هواپیما، قطار، اتبوس و خودروی شخصی به سمت این منطقه بکر بروید. اگر می خواهید از طریق وسایل عمومی همچون اتبوس، قطار یا هواپیما به سمت گنبد کاووس حرکت کنید ابتدا باید به گرگان رفته و کمتر از 2 ساعت به گنبد کاووس برسید. چراکه هنوز مسیر ریلی مستقیمی از تهران به گنبد کاووس احداث نشده و سایر وسایل نقلیه نیز از مسیر مستقیم به گنبد کاووس برخوردار نیستند. از همین روی می توان گفت سفر به گنبد کاووس با خودروی شخصی می تواند گزینه بهتری نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی باشد. جاده تهران به گنبد کاووس بسیار زیبا است و از دیدنی های بسیاری بهره مند می باشد. فاصله گنبد کاووس تا تهران حدود 550 کیلومتر می باشد که در زمان عادی و بدون ترافیک حدود 6 ساعت و 57 دقیقه از زمان شما را به خود اختصاص می دهد.

دیدنی های گنبد کاووس

گنبد قابوس

گنبد قاووس یکی از محبوب ترین دیدنی های گنبد کاووس است که به عنوان یکی از بهترین معماری های مهندسی بشر شناخته می شود. این سازه اصیل ایرانی که با نام برج گنبد قابوس نیز شناخته می شود اعتبار جهانی داشته و یکی از آثار معماری و تاریخی مهم ایران محسوب می شود. گنبد قابوس با ۷۲ متر ارتفاع به عنوان بلندترین برج آجری جهان معرفی می شود جزو پانزدهمین اثر تاریخی ایران در میراث جهانی یونسکو می باشد. قدمت این برج مرتفع به سده‌ چهارم هجری باز می گردد و در زمان پادشاهی شمس‌المعالی قابوس ابن وشمگیر، از پادشاهان آل زیار ساخته شده است. گنبد قابوس در سال ۳۹۷ هجری قمری، به دستور قابوس ابن وشمگیر ساخته شد که تماما از آجر بوده و با ارتفاع زیادی که دارد چشم جهان را به خود خیره کرده است. این برج آجری طویل با معماری شگفت انگیز حیرت معماران مشهور جهان را برانگیخته است و به عنوان بهترین اثر مهندسی تاریخ بشر معرفی می شود. از همین روی برج گنبد قاووس در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ هجری شمسی به عنوان یک اثر ملی ثبت شد. تا این لحظه هیچ اطلاعات دقیقی از کاربرد اصلی این برج وجود ندارد. اما معماری برج گنبد قاووس به قدری منحصصر به فرد است که در سی ‌و‌ششمین همایش یونسکو به ثبت جهانی رسید. ظاهر این بنا به ‌شکل استوانه ‌ای است که هر چه به ارتفاعات بالای برج نگاه کنید شکل و شمایل آن باریک تر شده و در نهایت به یک گنبد زیبا منتهی می شود. پلانی به شکل ستاره 10 پر در این برج مشاهده می شود که از شاخصه های اصلی معماری گنبد قاووس به شمار می رود. چراکه این پلان بازگوی توسعه ریاضیات و علوم در جهان اسلام است و تبحر معماران در عصر هزاره اول بعد از میلاد را به رخ می کشد.

تالاب آلماگل

درست است که استان گلستان به دارا بودن آثار تاریخی ارزشمند شهره دارد، اما جاذبه های گردشگری گنبد کاووس تنها به آثار باستانی ختم نمی شود و جاذبه های طبیعی بسیاری در این شهر زیبا جای گرفته است. یکی از این منابع طبیعی تالاب آلماگل است که با طبیعتی بکر، پوشش گیاهی و جانوری متعدد، پرندگان مهاجر زیبا و چشم اندازی مسحورکننده یکی از بهترین جاهای دیدنی گنبد کاووس را به نمایش می گذارد. دو تالاب دیگر با نام های آلاگل و آجی گل نیز در کنار این تالاب وجود دارند که سه مجموعه تالاب یا تالاب ‌های سه ‌گانه را تشکیل داده اند. تالاب آلماگل یک استخر طبیعی آب شور است که با مساحتی بالغ بر 2.07 کیلومترمربع زیستگاه بسیاری از آبزیان و جانداران از گونه های مختلف را تشکیل می دهد. این تالاب زیبا در بخش داشلی برون از شهرستان گنبد کاووس قرار دارد و در زبان محلی گلستان به معنی «دریاچه سیب» می باشد. آب تالاب آلماگل از رودخانه مرزی اترک تامین می شود و عمق این تالاب در جاهای مختلف آن به 2 متر می رسد. تالاب آلماگل زیستگاه مناسبی برای بسیاری از گیاهان بومی و غیر بومی است و جانداران بسیاری در این آبندان زندگی می کنند. ازجمله پوشش گیاهی این تالاب می توان به گیاه نی، چنگال آبی، علف شور، جاروی ترکمنی، گزشاهی، خارشتر، یولاف وحشی، هفت بند، آلاله آبی و چمن اشاره کرد. همچنین از جمله جاندارانی که در این تالاب زندگی می کنند می توان به سیاه ماهی، زردک، کپورچه، پاروا، اسبله، گامبوزیا، گاو ماهی، کپورمعمولی و آمور اشاره کرد.

تالاب آلماگل

تالاب آلاگل

تالاب آلاگل یکی دیگر از جاذبه های دیدنی گنبد کاووس است که به عنوان بزرگ ترین دریاچه استان گلستان شناخته می شود. این آبندان همانند تالاب آلاگل از آب شور تشکیل شده است و در کنار شهر اینچه برون قرار دارد. مجموعه سه تالاب آلاگل، آلماگل و آجی‌ گل از سال ۱۹۷۵، به عنوان تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. این تالاب سه گانه با مساحت ۱۴۰۰ هکتار بخش زیادی از دیدنی های گنبد کاووس را به خود اختصاص داده است. تالاب آلاگل و همچنین آجی گل و آلماگل، تحت حفاظت سازمان محیط زیست هستند و منبع اصلی تغذیه آب این تالاب ها از رودخانه مرزی اترک می باشد. تالاب آلاگل منطقه مناسبی برای پرنده نگری محسوب می شود. چراکه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص آن و آب و هوایی مناسب، همه ساله حجم بالایی از انواع پرنندگان به این منطقه کوچ می کنند. از سوی دیگر گیاهان آبزی و پوشش گیاهی متنوعی در این تالاب وجود دارد که جگن، نی، درختچه های گز و جلبک از جمله این پوشش گیاهی این تالاب هستند.

تالاب آجی گل

تالاب آجی گل در شمال شهرستان گنبد کاووس و در جنوب روستای تنگلی واقع شده است و با ۳۶۰ هکتار از دو بخش شرقی و غربی تشکیل شده است. عمق این تالاب در بخش های مختلف آن از 1 تا 5 متر متغییر است. می توان گفت بخش غربی تالاب نسبت به بخش شرقی آن عمیق تر است، اما بخش های شرقی و غربی این آبندان از اکوسیستم یکسان تشکیل شده است. تالاب آجی گل نیز همانند سایر آببندان های کشور عزیزمان از تنوع جانوری و گیاهی بهره مند می باشد و بیش از 8 نوع ماهی در این تالاب زندگی می کنند. انواع کپورها، ماهی سفید، آلبرنوس وسیاه ماهی از جمله آبزیانی هستند که در این تالاب زندگی می کنند و شما می توانید با رفتن به تالاب آجی گل این ماهی های زیبا را تماشا کنید. اما چیزی که باعث جذابیت هر چه بیشتر تالاب آجی گل شده است حجم بالای پرندگان مهاجریست که به همه ساله به این منطقه سفر کرده و صحنه زیبایی از حیات وحش را به نمایش می گذارند. پلیکان های خاکستری و سفید، پرستوی دریایی، بوتیمار، فلامینگو، قوی گنگ، قوی فریاد کش، کشیم، سلیم و غاز پیشانی سفید برخی از پرندگان مهاجری هستند که در تالاب آجی گل مشاهده می شوند و اوقاتی خوش را برای همگان به ارمغان می آورند. در کل می توان گفت مجموعه تالاب های تالاب آلماگل، آلاگل و آجی گل که در کنار یکدیگر قرار دارند یکی از مشهورترین مناطق دیدنی گنبد کاووس را به نمایش می گذارند.

تالاب آجی گل

سد گلستان

سد گلستان سدی از نوع خاکی همگن است که در 12 کیلومتری شمال شرقی گنبدکاووس و بر فراز رودخانه گرگان رود ساخته شده است. در کل سد ها سازه های مهمی هستند که در تامین آب هر منطقه ای نقش اصلی را ایفا می کنند. سد گلستان نیز در تامین آب زراعی و پرورش ماهی تاثیر بسزایی دارد. اما علاوه بر این، سد گلستان در میان طبیعتی سرسبز و بکر قرار گرفته است که با آب و هایی مطلوب در زمینه گردشگری حرفی برای گفتن دارد. از همین روی سد گلستان در فهرست جاهای دیدنی گنبد کاووس قرار داشته و سالانه بسیاری از مسافران مقصد گلستان به سمت این طبیعت بکر می روند. بهترین زمان سفر به سد گلستان را می توان اوایل بهار و تابستان معرفی کرد که طبیعت اطراف این سد در سرسبز ترین حالت خود قرار داشته و آب و هوای دلنشینیی بر جو حاکم است.

مرکز سواركاری گنبد کاووس

یکی دیگر از آثار ملی که در لیست جاذبه های دیدنی شهر گنبد کاووس قرار دارد مجتمع سواركاری گنبد کاووس است. این مجموعه سوارکاری یکی از بهترین تفرجگاه های استان گلستان محسوب می شود که به منظور برگزاری مسابقات سوارکاری داخلی و خارجی راه‌ اندازی شد. این مجموعه بزرگ که شامل بخش های مختلف تفریحی است در سال ۱۳۴۰ هجری شمسی احداث شد و مجهز به امکانات رفاهی و تفریحی جذابی می باشد. این مجتمع سوارکاری بزرگ شامل بخش های مختلفی همچون پارکینگ، اصطبل، صندلی تماشاگران، سوئیت اقامتی، پیست، رستوران و استخر می شود که می تواند برای ساعت ها گردشگران را سرگرم کند. در این مکان مجهز می توانید به تماشای مسابقه اسب های نزاد ترکمن مشغول شده و یا در صورت تمایل از سایر بخش های تفریحی آن استفاده کنید. این مجموعه با وسعتی بالغ بر 160 هکتار، یکی از بزرگ ترین مجموعه های سوارکاری در ایران محسوب می شود که حدود ۱۲۰ هکتار از این ساختمان به علفزار و پیست سوارکاری اختصاص دارد. مسابقه اسب سواری در فصول بهار و پاییز برگزار می شود که تفریحی مهیج برای علاقه مندان به رشته سوارکاری به شمار می رود. اگر شما نیز علاقه مند هستید تا به این مجموعه کامل و جذاب بروید، مجتمع سواركاری گنبد کاووس در شرق استان گلستان و در بلوار معلم قرار دارد.

مجتمع سواركاری گنبد کاووس

دهستان هیوه چی بالا

روستای هیوه چی بالا طبیعتی دلفریب در فاصله ۱۷ کیلومتری جنوب غربی گنبد کاووس است که هدر مسیر جاده گنبد به آق قالا قرار دارد. این روستا را می توان یکی از بی نظیرترین مکان های دیدنی گنبد کاووس دانست که با آب و هوایی خوش و جاذبه های گردشگری طبیعی و تفریحی متعدد اوقاتی خوش را به گردشگران هدیه می دهد. برای افرادی که علاقه مند به طبیعت گردی هستند روستای هیوه بالا یکی از دیدنی ترین و بکر ترین مناطق را به نمایش می گذارد. این روستای زیبا در میان کوه های بلند و زیبا قرار گرفته است که چشم اندازی بی همتا را به نمایش گذاشته اند. روستای هیوه چی بالا از معدود مکان هاییست که در هر فصل از منظره ای متفاوت و تماشایی بهره مند شده و همیشه جزو جاهای دیدنی گنبد کاووس قرار دارد. این روستا برای کمپینگ بسیار مناسب است و آب و هوای مطلوبی را به طبیعت گردان ارائه می دهد.

آق تپه گنبد

اگر می خواهید با منطقه ای که قدمت آن به پیش از تاریخ بر می گردد و به عنوان کهن ترین روستای گنبد کاووس شناخته می شود آشنا شوید، آق تپه انتخاب صحیحی است. آق تپه گنبد کاووس که یکی از قدیمی ترین روستاهای استان گلستان محسوب می شود در دشت زیبای گرگان قرار داشته و قدمت آن به حدود ۷۵۰۰ سال پیش باز می گردد. این مکان دیدنی در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان گنبد کاووس و در ۵۰۰ متری شرق محل پیوستن دو رودخانه گرگان و اوغان واقع شده است. این تپه از پلان بیضی شکلی تشکیل شده است که ارتفاع تاج آن حدود ۱۰ متر از زمین ‌‌های اطراف می باشد. محققان طی کشفیاتی که از آق تپه داشته اند آثاری از دوران پیش از تاریخ و عصر برنز به دست آورده و برخی دیگر از کسفیات این منطقه به دوران اشکانيان، دوران ساسانيان و دوران اسلامی تعلق دارد. همچنین اشیای ارزشمندی از آق تپه به دست آمده است که از جمله آن ها می توان به اشیای سفالی، گلی، استخوانی و مهره های مختلف اشاره کرد.

آق تپه گنبد کاووس

دریاچه مصنوعی گنبد کاووس

در ابتدای ورودی شهر گنبد کاووس دریاچه ای مصنوعی قرار گرفت است که مساحت آن به پنج هکتار می رسد. دریاچه مصنوعی گنبد کاووس در جهت غالب باد به سمت شهر قرار دارد که همین امر به بهبود هوای گنبد کاووس کمک بسیار می کند. البته به غیر از تاثیرگذاری دریاچه مصنوعی گنبد کاووس در آب و هوای شهر، این منطقه از امکانات رفاهی و تفریحی متعددی برخوردار می باشد که باعث شده این دریاچه در زمینه گردشگری نیز مورد استفاده قرار بگیرد. از تفریحات رایج این دریاچه می توان به قایق سواری، قدم زدن در کنار دریاچه و استفاده از امکانات رفاهی اطراف اشاره کرد. همچنین در کنار دریاچه مصنوعی گنبد کاووس بوستان زیبا و سرسبزی به نام پارک شادی وجود دارد که می توانید از فضای بکر آن برای پیک نیک های دسته جمعی و یا تکی استفاده کنید.

زیارتگاه خالد نبی(ع)

اماکن مذهبی همیشه از مهم ترین جاذبه های گردشگری مناطق ایران محسوب می شوند که زیارتگاه خالد نبی (ع) نیز در میان مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. زیارتگاه خالد نبی (ع) مجموعه ای از یک گورستان، آرامگاه چوپان آتای و زیارتگاه خالد نبی است که یکی از مشهورترین دیدنی های گنبد کاووس به شمار می رود. این زیارتگاه کهن، بر روی قله کوه گوگجه داغ قرار داشته و طبیعت زیبایی اطراف آن را احاطه کرده است. درواقع اگر به این بارگاه ارزشمند بروید نه تنها می توانید به زیارت پرداخته بلکه می توانید از طبیطت زیبا، مناظر سرسبز و آرامش وصف نشدنی این منطقه نیز لذت ببرید.

زیارتگاه خالد نبی(ع)

اقامت در گنبد کاووس

استان زیبای گلستان یکی از سرسبز ترین مناطق ایران است که با جای دادن جاذبه های گردشگری طبیعی و باستانی در خود میان مقاصد توریستی مهم قرار گرفته است. گنبد کاووس نیز یکی از شهرهای محبوب این استان به شمار می رود که نیمی از دیدنی های گلستان را به خود اختصاص داده است. جاهای دیدنی گنبد کاووس به قدری جذاب و متعدد است که همه ساله مسافران بسیاری را به سمت خود می کشاند و از آب و هوایی دلنشین برخوردار می باشد. اگر شما نیز می خواهید به این شهر جذاب سفر کرده و خاطره ای خوش را برای خود و یا خانواده تان رقم بزنید، می توانید با اجاره ویلا در گنبد کاووس اقامتگاه دلخواه خود را رزرو کرده و دیگر نگران شلوغی اقامتگاه ها و عدم دسترسی به ویلای مناسب خود نباشید. مجموعه باباسفر برخی از بهترین ویلا ها و سوئیت های شهر گنبد کاووس را برای شما عزیزان گردهم آورده است تا به صورت آنلاین و تنها در چند دقیقه استراحتگاه مورد نظر خود را با قیمتی مقرون به صرفه رزرو کنید. 

گنبد قابوس، سد گلستان، آق تپه گنبد کاووس، زیارتگاه خالد نبی(ع)، روستای هیوه چی بالا و ... برخی از محبوب ترین دیدنی های گنبد کاووس محسوب می شوند.

بازار روس ها.

برج گنبد کاووس، امامزاده یحیی بن زید، آق تپه گنبد کاووس و زیارتگاه خالد نبی(ع).

مجتمع سواركاری گنبد کاووس، سد گلستان، دریاچه مصنوعی گنبد کاووس.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت