جاهای دیدنی آستارا

آستارا یکی از مشهورترین شهرهای استان گیلان است که نیمی از محبوبیت آن به خاطر دیدنی های بسیاری است که در قلب این شهر جای گرفته اند، و نیمه دیگر آن به بازارها و مراکز خرید متعدد آن بر می گردد که برای بسیاری از گردشگران جذاب است. آستارا در منطقه تالش واقع شده و ایران را به آذربایجان متصل می کند. از همین روی این شهر در طول تاریخ مورد توجه حکومت های متعددی بوده و از تاریخچه غنی بهره مند می باشد. شهر زیبای آستارا مجموعه کاملی از جاذبه های گردشگری ناب است که شامل کوهستان های بلند قامت، دریای خزر، طبیعت بکر، آبشار ها و رودخانه های زیبا و همچنین آب و هوایی خوش تشکیل شده است که همین ویژگی ها آستارا را به شهر توریست خیزی تبدیل کرده است. از سوی دیگر آستارا دارای معماری جذاب است و بیشتر خانه های آن با سقف های سفالی خودنمایی می کنند. از همین روی آستارا را با لقب شهر بام‌ های سفالین نیز می شناسند. در ادامه از این مقاله می خواهیم شما را با جاهای دیدنی آستارا آشنا کرده و همه چیز درباره این شهر سفالی را شرح دهیم.

جاهای دیدنی آستارا

آستارا کجاست و راه های دسترسی به آن

آستارا یکی از جاهای دیدنی گیلان و شهری در قلب تالش است که علاوه بر منابع طبیعی جذاب، از بازارها و مراکز خرید بیشماری تشکیل شده است. آستارا در شمالی ترین بخش استان گیلان قرار دارد و مرکز شهرستان آستارا را به خود اختصاص داده است. آستارا از سمت شمال به آستارای جمهوری آذربایجان، جنوب به شهرستان تالش و از شرق به دریای خزر منتهی می شود. برای رفتن به این منطقه توریستی از تهران ابتدا باید به آزادراه تهران-کرج رفته و این مسیر را تا جاده قزوین-رشت ادامه دهید. سپس به جاده فومن-سراوان و صومعه سرا گذرانده تا به جاده رشت-آستارا برسید. در انتهای مسیر خیابانی به نام شهید رجایی وجود دارد که شما را به شهر زیبای آستارا می برد. در ادامه تمامی جاهای دیدنی آستارا را برای شما عزیزان نام برده ایم.

جاده کوهستانی گردنه حیران

گردنه حیران در میان جاده ارتباطی آستارا و اردبیل  واقع شده است که از سویی با جنگلی انبوه احاطه شده و از سویی دیگر چشم اندازی به سوی دره ای عمیق را به نمایش می گذارد. لغت حیران به معنی منطقه احاطه شده با ابر و مه است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص گردنه حیران این نام برایش انتخاب شده است. از آنجاکه گردنه حیران از زیبایی های طبیعی بسیاری برخوردار می باشد در لیست دیدنی های آستارا قرار گرفته و مناظر بی بدیلی را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان می گذارد. یکی از شخصه های اصلی گردنه حیران تونل های پوشیده از ابر و مه است که صحنه ای رویایی را ایجاد کرده و روح بینندگان را نوازش می دهد. یکی دیگر از جذابیت های این منطقه چهارفصل بودن آن است. درواقع گردنه حیران در تمامی فصول سال از آب و هوایی دل انگیز و مناظر خیره کننده بهره مند می باشد. این منطقه در فصول بهار و تابستان در اوج سرسبزی فرو رفته و طبیعت بکری را در اختیار گردشگران می گذارد. اما اگر در فصل زمستان به بازدید از گردنه حیران بروید می توانید منظره خاص و تکرار نشدنی از طبیعت سپیدپوش و پر برفی را تماشا کنید که با چراغ های نارنجی رنگ کنار جاده شما را به دنیایی از خیال فرو می برد. این منطقه از تله کابین نیز برخوردار می باشد که تفریحی جذاب در یکی از بهترین لوکیشن های آستارا را به شما عزیزان هدیه می دهد. البته باید توجه داشته باشید رانندگی در مسیر گردنه حیران در فصل زمستان به دلیل وجود مه غلیظ و لغزندگی جاده ممکن است چالش بر انگیز باشد. از همین روی اگر فصل زمستان را برای بازدید از این منطقه انتخاب کردید به همراه وسایل ایمنی و زنجیر چرخ به گردنه حیران سفر کنید.

گردنه حیران

دهکده گردشگری تله کابین و سورتمه حیران

اگر به دنبال تفریح در منطقه آستارا هستید تله کابین و سورتمه حیران گزینه ای عالی برای شما محسوب می شود. از آنجاکه گردنه حیران در محیطی کوهستانی قرار دارد تله کابینی در این منطقه احداث شده است که سالانه پذیرای حجم بالایی از گردشگران می باشد. این تله کابین در سال ۱۳۹۰ راه اندازی شد و امروزه یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری آستارا به شمار می رود. این تله کابین از یک مسیر ۱,۵۰۰ متری تشکیل شده است که چشم اندازی به سوی کوهستان های زیبا و طبیعتی بکر را پیشه روی چشم  بازدیدکنندگان قرار می دهد. این تله کابین در ۳۵ کیلومتری جاده آستارا به نمین و در حاشیه کوهستان حیران واقع شده است. تله کابین حیران از ابتدای گردنه حیران در گیلان شروع شده و بخشی از آن در جنگل فندقلو در استان اردبیل قرار دارد. در این مرکز تفریحی ۳۰ کابین شش نفره معمولی و سه کابین ویژه VIP به همراه سورتمه وجود دارد که یک روز بی نظیر را برای تمامی گردشگران به ارمغان می آورد. جالب است سورتمه ریلی حیران به عنوان طولانی ‌ترین سورتمه شمال ایران شناخته می شود و تله کابین آن نیز از استانداردترین ایستگاه‌ های تله کابین ایران ساخته شده است.

قلعه شیندان قالاسی

در میان طبیعت بکر و جاذبه های گردشگری آستارا آثار تاریخی ارزشمندی نیز در این شهر وجود دارد که قلعه شیندان یکی از این بناهای تاریخی محسوب می شود. قلعه شیندان که در زبان ترکی آذربایجانی با نام قلعه شیندان قالاسی نیز شناخته می شود، در مرز جمهوری آذربایجان و ایران قرار دارد. قدمت این قلعه بلند و خوش منظر به حدود دو هزار سال پیش باز می گردد و یکی از بناهای تاریخی مهم آستارا به شمار می رود. این قلعه در ارتفاع 1850 متری کوه شیندان ساخته شده و در جاده ارتباطی آستارا و اردبیل قرار دارد. در گذشته آتشکده هایی در این دژ وجود داشت که سبب روشنایی محدوده اطراف آن می شد. از همین روی این قله را شیندان به معنی «محل نور» نام گذاری کردند. اگر بخواهیم از تاریخچه پر ماجرای قلعه شیندان سخن بگوییم، قیام حمزه خان تالش در زمان شاه عباس صفوی در این قلعه اتفاق افتاد. طی این حمله حاکم اردبیل به مدت ۹ ماه قلعه شیندان را به تصرف خود درآورد و حمزه خان نیز به شیروان فرار کرد. حال امروزه قلعه شیندان به یکی از دیدنی های شهر آستارا تبدیل شده است که در محیطی بکر و جذاب قرار دارد.

قلعه شیندان

تالاب استیل

تالاب ها اکوسیستم های منحصر به فردی هستند که کشور ایران غنی از این جاذبه های گردشگری خاص می باشد. تالاب استیل نیز یکی از ارزشمندترین مکان های دیدنی آستارا است که در 7 کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد. این تالاب در زبان تالشی هستل نام دارد که به معنی آبگیر می باشد. اگر می خواهید بوم نقاشی از دست خداوند را تماشا کنید پیشنهاد می کنیم به بازدید از تالاب استیل بروید. این آبگیر در منطقه ای کوهستانی و جنگلی قرار دارد که زمین های کشاورزی در کنار آن باعث زیبایی هر چه بیشتر تالاب استیل شده اند. از همین روی تالاب استیل منظره ای به سوی کوهستان های دلفریب و جنگلی سرسبز را شامل می شود که در کنار پرندگان مهاجر به زیبایی می درخشند. تالاب استیل ۱۳ متر پایین ‌تر از سطح دریا های آزاد قرار دارد و مساحت کل آن به 138 هکتار می رسد. این منطقه بکر از آب شیرین برخوردار بوده که نمونه تالاب های آب شیرین در جهان کمیاب و ارزشمند اند. تالاب استیل زیستگاه بیش از 80 گونه گیاهی و جانوری را تشکیل می دهد که برخی از آن ها گونه های بسیار کمیاب و مهمی هستند. از شرق تا غرب این تالاب را جنگل های انبوه توسکا فرا گرفته است که ریشه این گیاهان در آب قرار دارد. به همین خاطر درختان بر روی آب تالاب شناور بوده و دائما در حال جابه جایی هستند. از همین روی به این آبگیر تالاب درختان شناور نیز گفته می شود. ازجمله پرندگان مهاجر نادری که سالانه به تالاب استیل مهاجرت می کنند نیز می توان به چینگیر نوک‌ سرخ اشاره کرد که از مناطقی مانند اروپای مرکزی، شمال دریای خزر و مناطق قطبی به این تالاب می آیند. به دلیل این زیبایی ها است که تالاب استیل جزو پنج مجموعه توریستی مشهور استان گیلان قرار داشته و بیشتر دیدنی های آستارا را به خود اختصاص می دهد.

ساحل صدف

ساحل صدف آستارا در ۷ کیلومتری آستارا به سمت تالش جای گرفته است که یک مجموعه توریستی کامل می باشد. این ساحل با چشم انداز زیبا به سوی دریا و امواج خروشان به تنهایی یکی از بهترین جاذبه های دیدنی آستارا است. اما مراکز تفریحی و امکانات رفاهی جذابی نیز در این ساحل قرار دارد که باعث جذب هر چه بیشتر گردشگران شده است. این ساحل با نام های « لوندویل سیبلی» و ساحل داداش آباد نیز شناخته می شود. زمانیکه به ساحل صدف قدم می گذارید اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند صدف های ریز و درشتی است که طی سالیان دراز از سطح دریا به این ساحل دلفریب رسیده است. از جمله جاذبه های توریستی این ساحل می توان به پلاژهای زنانه و مردانه، آلاچیق های زیبا، ورزش های آبی، تفریحات مخصوص کودکان، محل اختصاصی برای نصب چادر و قدم زدن در کنار ساحلی آرام اشاره کرد. همچنین امنیت این ساحل به لطف تیم امداد و نجات ‌غریق ‌ها و همچنین گشت های نیروی انتظامی بسیار بالا است و یک روز خوش را به گردشگران هدیه می دهد. 

ساحل صدف

آبشار لاتون

عمده جاهای دیدنی آستارا به جاذبه های طبیعی تعلق دارد که آبشار لاتون نیز یکی از این منابع طبیعی بکر می باشد. این آبشار زیبا با ارتفاع ۱۰۵ متری به عنوان یکی از بلند ترین آبشارهای ایران شناخته می شود و در منطقه کوهستانی سرسبزی قرار گرفته است. آبشار لاتون در میان انبوهی از دختان سر به فلک کشیده گردو، آلو، فندق و به قرار دارد و محیط اطراف آن منظره ای تماشایی را به نمایش گذاشته است. جالب است بدانید آبشار لاتون یکی از ۳۰ آبشار بلند جهان است و در مجاورت کوه اسپیناس جای دارد. این آبشار از دامنه ‌های شرق کوه اسپیناس سرچشمه می‌ گیرد و به رودخانه لوندویل سر ریز می شود. سپس با شیب زیادی به‌ سمت کوته کومه و لوندویل حرکت می‌ کند و در نهایت به دریای زیبای خزر می ریزد. ارتفاع آبریز اصلی و فوقانی آبشار لاتون ۱۰۵ متر و عرض آن پنج متر است. آبشار لاتون به دلیل زیبایی های طبیعی و موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد در سال ۱۳۹۸ به شماره ثبت ملی ۶۴۵ جزو میراث طبیعی کشور قرار گرفت و یک جاذبه ارزشمند در شهر آستارا می باشد.

تالاب بین المللی استیل، گردنه حیران، روستای دربند، آبشار لاتون، ساحل صدف، پناهگاه حیات وحش لوندویل، باغ پرندگان، باغ چای عباس آباد و ساحل شریعتی از بهترین جاهای دیدنی آستارا محسوب می شوند.

ساحل صدف و ساحل شریعتی.

گردنه و تله کابین حیران، باغ پرندگان، روستای دربند، ساحل صدف، بهشت کاکتوس ها و پارک جنگلی بی بی یانلو.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت