جاهای دیدنی اصفهان

اصفهان کلان شهری است که تاریخ آن به دوران باستان باز می گردد و سومین شهر بزرگ ایران به شمار می رود. همه ما اصفهان را با لقب نصف جهان می شناسیم که با بناهای تاریخی ارزشمند و معماری جذابی که در این شهر وجود دارد این نام شایسته آن است. اگر تا به حال به اصفهان سفر نکرده اید باید بگوییم که دقیقا از نصف جهان غافل هستید. چراکه از پل های زیبای تاریخی گرفته تا منارجنبان و جاذبه های گردشگری متعددی در این شهر نهفته که سفری بی نظیر را برای مسافران رقم می زند. شهر اصفهان در فاصله ۴۳۵ کیلومتری تهران جا خوش کرده است و با بناهای ارزشمندی که در خود جای داده مهد فرهنگ و هنر اصیل ایرانی می باشد. میدان نقش جهان، منارجنبان، کلیسای وانک و بسیاری از دیدنی های شگفت انگیز دیگری در اصفهان وجود دارد که جزو برترین جاهای دیدنی اصفهان هستند. اگر می خواهید به تاریخی ترین شهر ایران سری بزنید با ما تا پایان این مقاله همراه شوید تا تمامی جاذبه های گردشگری اصفهان را بازگو کرده و مسیریابی این جاذبه ها را برای شما عزیزان شرح دهیم.

جاهای دیدنی اصفهان

تاریخچه اصفهان

استان اصفهان به دست طهمورث، سومین پادشاه از سلسله پیشدادیان ساخته شد و به دلیل ویژگی های مناسبی که داشت در دو دوره سلجوقیان و صفویان به عنوان پایتخت ایران معرفی شد. این کلان شهر مهم در آذر ۱۳۹۴، به عنوان نخستین شهرهای ایران، به شبکه شهرهای خلاق جهان زیر نظر یونسکو پیوست. از اصفهان در طول تاریخ با نام های بسیاری همچون «گابای» یا «تابای» و غیره یاد شده است و این شهر محل تقاطع مسیرهای عمده و همچنین اقامتگاه سلطنتی پادشاهان هخامنشی بوده است. زمانی که مسلمانان استان اصفهان را فتح کردند نام آن را به «جی» تغیر دادند که تا مدت های اصفهان با همین نام شناخته می شد. به دلیل نوآوری که در اصفهان مشاهده می شود و توانمندی هایی که در این شهر وجود دارد، بسیاری از بناهای اصفهان به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می شوند و از معماری های منحصر به فرد و اصیل ایرانی بهره مند می باشند.

اصفهان کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

از آنجاکه شهر اصفهان در مرکز کشور عزیزمان ایران قرار گرفته است دسترسی به این شهر پر جاذبه نسبت به سایر مناطق آسان تر است. اصفهان تنها ۴۵۰ کیلومتر با پایتخت نشینان فاصله دارد و نزدیک ترین شهرها به آن قم و چهار محال بختیاری هستند. به طور کلی وسعت اصفهان در حدود ۲۲۰ کیلومتر مربع است که آن را به سومین شهر بزرگ ایران تبدیل کرده است. اگر می خواهید به سمت این شهر زیبا حرکت کرده و از جاذبه های دیدنی اصفهان لذت ببرید می توانید از طریق خودروی شخصی، مترو و هواپیما استفاده کنید که در ادامه مسیریابی هر یک را ذکر کرده ایم.

راه دسترسی به اصفهان با مترو

اصفهان از قطار شهری به نام مترو اصفهان بهره مند است که دسترسی افراد به مترو را تسهیل کرده است و یکی از ویژگی های مهم اصفهان به شمار می رود. این قطار از 5 خط مجزا تشکیل شده است که تقریبا از شمال تا جنوب این شهر را تحت پوشش قرار می دهند. از همین روی شما می توانید از طریق مترو اصفهان به تمامی مناطق داخل شهری سفر کرده و به راحتی کل اصفهان را بگردید.

راه دسترسی به اصفهان با هواپیما

فرودگاه بین‌ المللی اصفهان که با نام فرودگاه شهید بهشتی شناخته می شود در شمال شرقی این شهر قرار گرفته است که برای علاقه مندان به سفرهای هوایی بسیار مناسب می باشد. این فرودگاه در ۱۸ کیلومتری شهر اصفهان قرار داشته و یکی از پر تردد ترین فرودگاه های کشور است. این فرودگاه دومین پایانه بار هوایی بزرگ را پس از فرودگاه امام خمینی به خود اختصاص داده است و همه ساله مسافران بسیاری از این طریق به شهر اصفهان سفر می کنند. اگر شما نیز تمایل به سفر زمینی به اصفهان را ندارید به راحتی می توانید از طریق این فرودگاه به این شهر تاریخی رفته و از جاهای دیدنی اصفهان بازدید به عمل بیاورید.

مناطق دیدنی اصفهان

پارک جنگلی یا باغ ناژوان

اصفهان در اکثر مواقع از آب و هوای گرم و خشک برخوردار است. از همین روی پارک جنگلی ناژوان با خنکی که به هوا می بخشد و زیبایی که پیشه روی چشم بازدیدکنندگان می گذارد یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری اصفهان به شمار می رود. لغت «ناژ» در واژه ناژوان از گیاه صنوبر گرفته شده و واژه «وان» پسوندی برای معرفی جا و مکان است. این نامگذاری به دلیل وجود درختان ناژ و صنوبر متعددی است که در باغ ناژوان مشاهده می شوند. این باغ طبیعتی بکر و بسیار خیره کننده را شامل می شود که بهترین مکان برای چند ساعتی استراحت یا پیک نیک های خانوادگی است. فضای کلی این بوستان 55 هزار متر احتساب می شود که تماشای مسیر رودخانه در آن یکی از جاذبه های منحصر به فرد این منطقه است. از چشم انداز و طبیعت دل فریب این باغ که گذر کنیم به تفریحات جذاب آن می رسیم که تله سیژ داخل بوستان از پرطرفدار ترین این تفریحات محسوب می شود. مسیر این تله سیژ از روی رود مشهور اصفهان بخ نام زاینده رود، می گذرد و چشم انداز زیبایی از این رود به بازدیدکنندگان هدیه می دهد. درواقع باغ ناژوان را می توان یکی از جاهای تفریحی اصفهان دانست که از منظره ای خیره کننده برخوردار بوده و با نمایش درختان ناژ سرسبز طبیعتی بسیار خاص را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد. 

آدرس پارک جنگلی یا باغ ناژوان: اصفهان، اتوبان شهيد حبيب اللهي، ميدان سهروردي، خيابان الفت، پارك جنگلي ناژوان

آکواریوم اصفهان

آکواریوم اصفهان به عنوان اولین تونل آکواریوم ایران شناخته می شود و جزو برترین جاهای دیدنی اصفهان قرار دارد. شاید می توان از اولین ویژگی های آکواریوم اصفهان به این نکته اشاره کرد که این آکواریوم در دل یکی دیگر از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری اصفهان به نام پارک جنگلی ناژوان قرار دارد. از همین روی اگر به بازدید از آکواریوم اصفهان بروید در عین حال یک تیر و دو نشان زده اید. چراکه می توانید پس از بازدید از این آکواریوم به باغ زیبای ناژوان رفته و به پیک نیک و یا قدم زنی دلچسبی در محیطی خیره کننده مشغول شوید. از موقعیت مکانی مناسب آکواریوم اصفهان که بگذریم ویژگی های خاص دیگری درباره این مجموعه وجود دارد که به جرعت می توان گفت یکی از خاطره انگیزترین تفریحات عمرتان را رقم می زند. آکواریوم اصفهان یک تونل ۳۵ متری در عمق هفت ‌متری زمین است که با چهار هزار متر مربع مساحت، از مجموعه های بزرگ اصفهان به شمار می رود. بیش از ۳۰۰ گونه موجودات دریایی خاص در این آکواریوم زندگی می کنند که از آبزیان پنج قاره جهان هستند. همچنین این مجموعه شامل ۳۳ آکواریوم است که حدود ۱٫۵ میلیون لیتر آب را در خود جای داده اند. معماری سقف و کناره های آکواریوم اصفهان از شیشه تشکیل شده است تا تمامی بازدیدکنندگان دید خوبی از موجودات داخل محفظه داشته باشند، به طوریکه انگار اقیانوس در تونلی بزرگ پنهان شده است. آکواریوم اصفهان از بخش های تفریحی مختلفی تشکیل شده است که از برخی از آن ها می توان به آکواریوم قاب دیواری، آکواریوم استوانه‌ ای، آکواریوم لمسی، لمس آبزیان و غذا دادن به آن‌ ها، خرید از فروشگاه هدایای آکواریوم، استودیوی عکس، کافی شاپ و غیره اشاره کرد. جالب است بدانید با این همه تفریحات هیجان انگیز و امکانات رفاهی ویژه همچنان قیمت بلیط بازدید از این مجموعه نسبت به سایر آکواریوم های جهان مقرون به صرفه تر احتساب شده است.

آدرس آکواریوم اصفهان: استان اصفهان، اصفهان، خیابان الفت، پارک ناژوان

آکواریوم اصفهان

باغ پرندگان یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان

باغ پرندگان منطقه زیبایی که نه تنها یکی از پرطرفدارترین مکان های دیدنی اصفهان است، بلکه به عنوان منبع مناسبی برای تحقیقات دانش ‌پژوهان نیز به شمار می رود. باغ پرندگان اصفهان با دارا بودن مساحتی بالغ بر ۵۵۰۰۰ متر مربع شما را به جهان دیگری وارد می کند که گونه های مختلف و بسیاری از پرندگان را در خود جای داده است. این مجموعه در سال ۱۳۷۵ شروع به فعالیت کرد و پس از مدت کوتاهی تبدیل به یکی از محبوب ترین مناطق دیدنی اصفهان شد. مساحت داخلی و زیر توری باغ ۱۷۰۰۰ متر مربع و مساحت توری ۴۰۰۰۰ متر مربع می باشد. 16 ستون محکم در باغ پرندگان وجود دارد که توری متحرکی به ارتفاع ۳۲ متر بر روی آن قرار گرفته است تا از فرار پرندگان جلوگیری کند. شایان ذکر است در باغ پرندگان اصفهان بیش از ۱۳۰ گونه مختلف پرنده نگهداری می شود. به همین دلیل باغ پرندگان را به طوری ساخته اند که همانند زیستگاه پرندگان متعدد باشد و هر بخش از این مجموعه شامل برکه ها، صخره و فضاهای سرسبز جنگلی است که مانند خانه ای زیبا در طبیعت برای پرندگان می باشد. البته در برخی از بخش های این مجموعه قفس های شیشه ای و آهنی نیز وجود دارد که برای نگهداری از گونه های خاصی همچون پرندگان شکاری و پرندگانی که نیاز به محافظت بیشتری دارند تعبیه شده است. از همین روی اگر به باغ پرندگان اصفهان بروید می توانید به پرندگان زیبای این منطقه غذا بدهید و یا گونه های دوست داشتنی دیگری که در قفس های مجزا نگداری می شوند را مشاهده کنید. در هر صورت بازدید از این باغ زیبا تجربه ای تکرار نشدنی را برای شما رقم می زند.

آدرس باغ پرندگان اصفهان: شهر اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت

کوه صفه یا بام اصفهان

کوه صفه نه تنها جایی است که عاشقان کوهنوردی را به سمت خود جذب می کند، بلکه با انواع جاذبه های تفریحی و دیدنی عمده مسافرانی که به اصفهان سفر می کنند را نیز به سمت خود می کشاند. یقینا کوه صفه یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری اصفهان به شمار می رود و مردمی که در خود اصفهان زندگی می کنند رفت و آمد بسیاری در این منطقه دارند. چراکه کوه صفه تمامی جاذبه های خاص از قبیل چشم انداز به سوی شهر، تفریحات مختلف و مسیری ساده برای کوه نوردی را در خود جای داده است که برای تمامی افراد قابل استفاده می باشند. باشگاه بولینگ، زیپ لاین و شهربازی کوه صفه تنها گوشه چشمی از امکانات تفریحی این منطقه هستند که می توانند ساعت ها گردشگران را مشغول کنند. اما از جاذبه های تفریحی که گذر کنیم کوه صفه یکی از زیباترین و راحت ترین مسیرهای پیاده روی را دارد که تمامی مردم می توانند از آن استفاده کرده و کوهنوردی جذابی را تجربه کنند. زمانی که به ارتفاعات این کوه می رسید می توانید تمام شهر اصفهان را زیر پای خود حس کرده و از منظره شگفت انگیزی که مقابل تان قرار می گیرد شگفت زده شوید. چشم انداز کوه صفه به روی جاذبه های زیبا و مهمی همچون زاینده رود نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت این منطقه است. همچنین از منظره دیدنی این کوه که سیر شدید می توانید به سمت کافه ها و رستوران های بی نظیر این منطقه رفته و وعده غذایی خوشمزه ای را نوش جان کنید.

آدرس کوه صفه: اصفهان، بلوار شهدای صفه، تفرجگاه کوهستانی صفه

 کوه صفه

کویر ورزنه

شهر اصفهان علاوه بر بناهای تاریخی و مجموعه های تفریحی متعدد جاذبه های طبیعی را نیز در دل خود جای داده است که تجربه ای نو را در اختیار مسافران قرار می دهد. یکی از متفاوت ترین این جاذبه ها را می توان کویر ورزنه معرفی کرد. درواقع کویرگردی جزو یکی از لذت بخش ترین تفریحات محسوب می شود. از همین روی کویر ورزنه مکانی مناسب برای گذراندن یک روز داغ در دل ماسه های زیبا و جذاب است. این کویر علاوه بر چشم انداز جالبی که از تپه های ماسه ای پیشه روی بازدیدکنندگان می گذارد از بزرگ ترین سایت تفریحی کویر در ایران بهره مند است که مسافران بسیاری را به خود جذب کرده. توسط این سایت تفریحی می توانید از انواع سرگرمی های هیجان انگیزی همچون زیپ لاین، شتر سواری، سافاری، موتور چهار چرخ، پاراگلایدر، سافاری و آفرودسواری بهره مند شوید که طرفداران بسیاری دارند. این کویر مسحورکننده در نزدیکی شهر ورزنه و در بخش شرقی استان اصفهان قرار دارد. فاصله کویر ورزنه تا اصفهان 17 کیلومتر است و تا یزد 150 کیلومتر مسافت را شامل می شود. یکی از دیدنی های منحصر به فرد کویر ورزنه تپه های هلالی مانند و هرم های ماسه ای است که از وزش باد های متفاوت این منتطه به وجود آمده اند. طول برخی از این تپه ها به 45 کیلومتر و عرض آن ها به 10 کیلومتر می رسد که تپه‌ های ماسه ‌ای طولی نیز در میان آن ها مشاهده می شود. اگر می خواهید از یکی از متفاوت و منحصر به فردترین جاهای دیدنی اصفهان دیدن کنید کویر ورزنه یکی از بهترین مناطق برای شما به شمار می رود.

آدرس کوری ورزنه: ۱۰۰ کیلومتری شرق اصفهان، ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد

کلیسا و موزه وانک اصفهان

کلیسای وانک از خاص ترین مکان های دیدنی اصفهان به شمار می رود که امروزه به موزه ای برای بازدید عموم مردم تبدیل شده است. این کلیسا در دوره شاه عباس صفوی و به دست ارامنه مهاجر ساخته شد و در طول تاریخ بخش های مختلفی به آن اضافه گردید. نام دیگر این کلیسا «آمناپرکیچ» است که یکی از 13 کلیسای باقی مانده از قرن 17 میلادی می باشد. چیزی که کلیسای وانک را از سایر بناهای تاریخی اصفهان متمایز می کند سبک معماری ساده اما در عین حال شاهکار هنری است که در داخل دیوارهای این سازه دیدنی به کار رفته. در هر گوشه از این بنا آثار متعدد هنرمندان بزرگ هک شده است که از زیبایی بی حد و مرزی برخوردار می باشد. نقش و نگارهای بی نظیر، تندیس های خیره کننده، تابلو های نقاشی گرانبها و نقاشی های باستانی که در این کلیسا دیده می شود از خصوصیات مهم این بنا به شمار می رود. با توجه به این حجم از زیبایی و آثار ارزشمندی که در کلیسای وانک اصفهان وجود دارد این بنا در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در میان مردم مذهبی محله جلفا به خصوص ارامنه، از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. معماری، نقش و نگارها و آثار هنری که در این کلیسا موجود است به تنهایی مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. اما کلیسای وانک از بخش های دیگری همچون ساختمان اداری، بنای یادبود شهدای نژاد کشی ارامنه، نمازخانه کلیسای وانک، چاپخانه و کتابخانه نیز برخوردار می باشد که بر ارزش این بنا افزوده است.

آدرس کلیسای وانک اصفهان: اصفهان، خيابان نظر شرقی، محله جلفا، كوچه آلفرد

شهرستان چادگان در اصفهان

اگر به دنبال بهشتی در اصفهان هستید شهرستان چادگان با زیبایی هایی که در خود جای داده است و آب و هوای مطلوبی که دارد لقب بهشت اصفهان را به خود اختصاص داده است. طبیعت سرسبز و امکانات رفاهی مناسب از اولین ویژگی های این منطقه است. در گذشته این شهر با نام «پاراتاک» شناخته می شد اما بعد ها به چادگان تغییر کرد. چاد واژه ای ترکی به ‌معنای شیار و گان پسوند نسبت است. علت این نامگذاری قرار داشتن این شهرستان در میان دره ای کوچک است. تفرجگاه چادگان از امکانات ویژه ای همچون باشگاه سوارکاری، اسکله قایق رانی، سکوهای نشیمن خانوادگی، قایق سواری و دستگاه اتبوس دریایی برخوردار می باشد که این شهرستان را به منطقه ای توریستی تبدیل کرده است. از سوی دیگر به دلیل قرار داشتن شهر چادگان بر روی تپه های کم ارتفاع، مزارع و باغ های بسیار زیبایی برای کشاورزی در این منطقه تشکیل شده که جلوه خاصی به این شهر می بخشد. همچنین تفریحات جذابی از جمله استخر مخصوص بانوان و آقایان، زمین‌ های ورزشی فوتبال، تله کابین، باشگاه تنیس و پینگ پنگ، والیبال، بسکتبال، پیست‌ های دوچرخه ‌سواری و هلکوپتر و پروازهای نمایشی در شهر چادگان وجود دارد که اوقاتی خوش را برای همگان به ارمغان می آورد. پس اگر به دنبال ساعت ها سرگرمی، هیجان و طبیعتی چشم نواز هستید شهرستان چادگان واقع در 125 کیلومتری اصفهان از بهترین انتخاب ها است.

آدرس شهرستان چادگان: 125 کیلومتری شهر اصفهان، از غرب به سمت بزرگراه شماره 62 بروید و در کیلومر 42 این بزرگراه به سمت ورودی چادگان بروید.

شهرستان چادگان

کاخ هشت بهشت در اصفهان

کاخ هشت بهشت که معمولا با نام های دیگری همچون «هشت به هشت» و « هشت در بهشت» نیز شناخته می شود یکی از مهم ترین بناهای مربوط به دران صفویه است. کاخ هشت در بهشت یکی از آثار ملی ایران است که در سال ۱۳۱۳ با شماره‌ ۲۲۷، به ثبت رسید. این کاخ در خیابان باغ گلدسته قرار دارد و به عنوان یکی از زیباترین کاخ های ایران انتخاب شده است. معماری این بنا بسیار خاص است و ب توسط دو پلكان ۱۰ پله ‌ای از سطح زمین جدا می شود. همچنین طول عمارت 30 متر و عرض آن 26/35 متر است. ایوانی با دو ستون چوبی بلند در این بنا مشاهده می شود که با ورودی ‌هایی به سرسرای مركزی متصل می شود. در وسط ایوان اصلی حوض زیبایی با فواره ای در میان آب قرار گرفته است که جلوه ای خاص به عمارت بخشیده. همچنین در سقف ایوان تزئینات چشم نوازی مشاهده می شود و دیواره های داخلی بنا نیز با طلاکاری، نقاشی و گل های رنگارنگ می درخشد. در بخش سرسرا عمارت دو تابلو نقاشی بزرگ وجود دارد که تصویری از فتحعلی شاه بر روی تخت به نمایش گذاشته است. زیربنای عمارت نیز توسط سنگ های مرمر تبریزی مزین شده که منظره زیبایی از کاخ را پیشه روی بازدیدکنندگان می گذارد. درواقع سر تا سر کاخ هشت بهشت به وسیله شیشه کاری، آیینه کاری، نقاشی پرندگان زیبا و طلا تزئین شده است و راهروها و اتاق های مجللی را تحت پوشش خود قرار می دهد. از همین روی می توان گفت کاخ هشت بهشت یکی از مناطق دیدنی اصفهان است که زیبایی های خیره کننده ای را در دل خود جای داده است.

آدرس کاخ هشت بهشت اصفهان: شهر اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی، کاخ هشت بهشت

سی و سه پل یا پل الله وردی خان

امروزه کم تر کسی پیدا می شود که با شنیدن نام اصفهان نام سی و سه پل در ذهن او هک نشود. معمولا حتی افرادی که به این شهر زیبا سفر نکرده اند حداقال یک بار نام سی و سه پل و پل خاجو را شنیده و از شگفتی های آن حیرت زده شده اند. سی و سه پل را به عنوان یک شاهکار معماری ایرانی می شناسند و لقب قلب تپنده اصفهان را به آن نسبت داده اند. این پل که با نام پل الله ‌وردی‌ خان نیز شناخته می شود از روی رودخانه مشهور اصفهان یعنی زاینده رود می گذرد و یکی از آثار تاریخی اصفهان محسوب می شود. چراکه قدمت ساخت سی و سه پل اصفهان به دوره حکومت صفوی بر می گردد. در آن زمان شاه عباس صفوی اصفهان را پایتخت خود اعلام کرد و سپس سی و سه پل دیدنی را بر فراز رودخانه زاینده رود بنا کرد. ساخت این پل تا سال ۱۰۱۱ هجری قمری به طول انجامید معمار آن استاد حسین بنا اصفهانی بود که از معماران چیره دست اصفهان به شمار می رفت. طبق روایات تاریخی سی و سه پل در ابتدا 40 دهانه داشته است که به مرور زمان با کاشت درخت ها برخی از این دهانه ها حذف شده اند که البته صحت داشتن این مسئله هنوز مشخص نیست. امروزه اگر به بازدید از سی و سه پل بروید 33 دهانه را بر روی این پل مشاهده خواهید کرد که طول آن ها 295 متر و عرض شان 14 متر احتساب شده است. این پل با نورپردازی های زیبا در شب، درختان سرسبز در اطراف و چشم انداز به روی زاینده رود از زیباترین جاذبه های گردشگری اصفهان به شمار می رود و بسیار شناخته شده است.

آدرس سی و سه پل: اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ

سی و سه پل

منار جنبان سازه متحرک اصفهان

آیا منارجنبان واقعا می جنبد؟ این یکی از اولین سوتا هایی است که پس از شنیدن نام منارجنبان اصفهان به سراغمان می آید. در پاسخ این پرسش باید بگوییم بله منارجنبان اصفهان سازه بسیار خاص و متفاوتی است که متحرک بوده و پدیده ای شگرف در معماری به شمار می رود. این سازه با مناره های جنبانی که سال هاست تکان می خورند اما فرو نمی ریزند به شهرت جهانی دست یافته است. منارجنبان اصفهان ساختمانی قدیمی است با دو مناره جنبان که این سازه متحرک از محبوب ترین جاذبه های گردشگری اصفهان محسوب می شود. قدمت ساخت این بنا به قرن هشتم باز می گردد و از آن زمان تا به امروز مناره های آن متحرک بوده اند اما بنای کلی هنوز سالم است و متحرک بودن مناره ها به معماری شگفت انگیز منارجنبان مرتبط است. از ویژگی جنبده منارجنبان که گذر کنیم زیبایی های ظاهری این بنا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این ساختمان از سقف گنبدی شکلی برخوردار می باشد که با کاشی های لاجوردی چشم نوازی تزئین شده و نقش و نگارهای زیبایی در آن مشاهده می شود. هر یک از مناره هایی که در منارجنبان دیده می شود به ارتفاع ۱۷.۵ متر است و با تکان خوردن یکی از مناره ها، مناره دوم نیز به حرکت در می آید. جالب است بدانید که هنگام لرزش این مناره ها، تنها مناره ها نیستند که می لرزند بلکه تمام بنا به لرزه در می آید و دلیل آن هم پدیده ای به نام تشدید است. سبک معماری منارجنبان به دوره قاجار باز می گردد. بازدید از منارجنبان می تواند برای هر شخصی جذاب باشد، به همین ترتیب پیشنهاد می کنیم در طی سفرتان به اصفهان حتما از این سازه متحرک زیبا بازدید کنید.

آدرس منارجنبان اصفهان: استان اصفهان،‌ ۶ کیلومتری غرب شهر اصفهان، مسیر اصفهان به نجف آباد، محله کارلادان، خیابان آتشگاه

منارجنبان اصفهان

عمارت عالی قاپو 

یکی دیگر از بناهای تاریخی مربوط به دوران صفوی که در قلب اصفهان جای گرفته است عالی قاپو می باشد که جزو محبوب ترین جاهای دیدنی اصفهان به شمار می رود. کاخ عالی قاپو که در میدان نقش جهان بنا شده است از زیباترین معماری های دوران صفویه بهره مند بوده و همه ساله بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود می کشاند. بسیاری از هنرمندان سرشناس ایرانی دستی بر سر این بنا کشیده و عالی قاپو را به یکی از دیدنی ترین بناهای اصفهان تبدیل کرده اند. «دولتخانه مبارکه نقش جهان» و «قصر دولتخانه» دو مورد از نام های دیگر عالی قاپو هستند که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند. کاخ عالی قاپو ۱۸۰۰ متر مربع مساحت دارد و از 6 طبقه و 38 متر ارتفاع برخوردار می باشد. پیش ‌آمدگی بنا نشانی از قدرت حکومتی می باشد که در این بنا به کار گرفته شده است. در زمان صفویان از سردر ورودی کاخ عالی قاپو برای وارد شدن به بناهای سلطنتی در میدان نقش جهان استفاده می شد. در روزگاران قدیم جلسات مهم حکومتی، پذیرایی از میهمانان مهم و مراسم دولتی در این کاخ برگزار می شد که نمادی از قدرت و شکوه حکومت صفویه را نشان می داد. بالکن عمارت مختص به شاه بود که دید خوبی به میدان نقش جهان دارد. از همین روی مسابقه چوگان و اسب سواری در میدان نقش جهان برگزار می شد و شاه از بالکن کاخ مراسمات را مشاهده می کرد. این بنا همچنان یکی از مشهورترین و زیباترین کاخ های تاریخی است که در قلب اصفهان و میدان نقش جهان قرار دارد.

اقامت در اصفهان

اصفهان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می رود که همه ساله توریست های بسیاری را از داخل و خارج از کشور به سوی خود جذب می کند. به همین خاطر اقامتگاه های مناسبی در سراسر شهر اصفهان وجود دارد که برای راحتی مسافران تعبیه شده است. اما یافتن استراحتگاهی پاکیزه و شیک که از قیمتی مناسب نیز برخوردار باشد کمی چالش بر انگیز است. از همین روی وب سایت باباسفر برخی از بهترین ویلاها و سوئیت های شخصی را برای مسافران عزیز گردهم آورده است تا شما عزیزان بتوانید با قیمتی مناسب بهترین اقامتگاه را برای خود و دوستان تان رزرو کنید. اجاره ویلا در اصفهان که از امکانات رفاهی مناسب برخوردار باشد یکی از مزایای عالی برای گردشگران است. شما می توانید با رزرو ویلا از باباسفر به صورت 24 ساعته با تیم مجرب این وب سایت در ارتباط بوده و اقامتی خوش را تجربه کنید.

همه ما اصفهان را با نام سی و یه پل و پل خاجو می شناسیم. اما جاذبه های گردشگری بیشتری نیز در این شهر تاریخی وجود دارد که از جمله این جاذبه ها می توان به باغ ناژوان، میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، منارجنبان، کلیسای وانک، کوه صفه، کویر ورزنه و باغ پرندگان اشاره کرد که از مناطق دیدنی پرطرفدار اصفهان هستند.

پارک کوهستانی صفه، آکواریوم بزرگ اصفهان، پارک جنگلی ناژوان، باغ پرندگان و باغ خزندگان، شهربازی ناژوان، باغ موزه پروانه‌ ها و رستوران گردی در اصفهان.

سی‌وسه پل و پل خواجو از جاذبه های مشهور اصفهان هستند که در شب با نورپردازی زیبایی که در این مناطق انجام می شود زیبایی این مناطق چند برابر می شود. همچنین اغلب شب های سی و سه پل و پل خاجو به دورهمی های شبانه می گذرد و افراد بسیاری در زیر این دو پل جمع شده و به آوازخوانی مشغول می شوند.

اصفهان شهر همیشه زیبایی است که در تمامی فصول از زیبایی های خاص خود بهره مند می باشد. اما پیشنهاد می کنیم در این فصل حتما به چهار باغ عباسی و کاخ چهلستون اصفهان بروید و از زیبایی بی حد و مرز آن لذت ببرید.

میدان نقش جهان و خرید از بازار آن، منارجنبان، عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف‌ الله و کوه صفه از بهترین مناطق گردشگری اصفهان در فصول بهار و تابستان هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت