جاهای دیدنی تالش

تالش یکی از شهرهای گیلان با جاذبه‌ های طبیعی متنوع و زیباست که نام خود را از قوم تالش گرفته است. با توجه به منابع و شواهدی که وجود دارد، قوم تالش و بومیان این شهر جزو بازماندگان اقوام کادوس باستان هستند و از همسایگان دیرینه گیل محسوب می ‌شوند. این شهر زیبا از قسمت غرب جغرافیایی به استان اردبیل، از قسمت شمالی به آستارا، از بخش جنوبی به رودبار و از شرق جغرافیایی به دریای خزر منتهی می‌ شود. شهرستان زیبای تالش از سه سمت به کو ه‌های تالش و از سمت دیگر به دریای خزر محدود می‌ شود. کوه‌ های مرتفع، دریای خزر، آبشارهای پر آب، ییلاق ها، طبیعت بکر و سرسبز و روستاهای تاریخی با مردم مهمان نواز و دوست داشتنی، این شهر را به یکی از شهرهای محبوب ایرانیان برای گشت و گذار تبدیل کرده است. مرکز تالش، هشتپر است و بومیان این منطقه جزو قدیمی ‌ترین ساکنین در سواحل خزر هستند. همچنین جالب است بدانید که در تالش، تنوع زبانی نیز وجود دارد. از آنجایی که این شهر با آستارا و اردبیل همسایه است علاوه بر زبان تالشی، زبان ترکی آذربایجانی نیز در آن رایج باشد. در این راهنما از باباسفر به معرفی محبوب ترین جاذبه های گردشگری تالش می پردازیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

جاهای دیدنی تالش

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش یکی از دیدنی های تالش است که با دارا بودن طبیعتی بکر، پوشش گیاهی متنوع و آب هوای تمیز و معتدل یکی از مقصدهای محبوب گردشگران شمالی محسوب می شود. این منطقه ییلاقی یکی از بهترین ییلاق های استان گیلان است که برای دور شدن از هیاهوی شهر و سپری کردن اوقات فراغت در آرامشی بی بدیل گزینه عالی است. اگر قصد سفر به این ییلاق را دارید، بهتر است نیمه اول سال و اواخر بهار را انتخاب کنید. 

غار سوباتان

غار سوباتان یا غار گنج خانه یکی از معروف ترین مکان های دیدنی تالش است که در قسمت شمال شرقی منطقه زیبای ییلاق سوباتان قرار دارد. برای رسیدن به این غار و تماشای طبیعت اطراف آن باید از سمت روستا با حضور یک راهنما یک مسیر کوتاه را به صورت پیاده طی کنید. مسیر دسترسی به این غار با چشم اندازی زیبا، گل های وحشی و هوای بکر و بی نظیری که دارد هر گردشگری را محسور خود می کند. این غار در میانه سنگ ها و صخره هایی به ارتفاع ۵ تا ۱۵ متر واقع شده است و دهانه آن بسیار باریک است و برای گردشگران عادی و طبیعت ‌گردی مکان مناسبی نیست، اما مقصد محبوب برای غارنوردان محسوب می شود. مردم محلی و بومی تالش این غار و مسیر دسترسی به آن را می شناسند و گنج خانه را به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های سوبانان به گردشگران و مسافران این منطقه معرفی می کنند. منطقه ییلاقی سوباتان نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تالش است که در اطراف این غار و در فاصله ۲۲ کیلومتری شهر لیسار و ۳۶ کیلومتری تالش قرار دارد. این ییلاق زیبا با طبیعت بکر و بی نظیر خود در ارتفاع ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است ‌و خانه های روستایی چوبی که در آن قرار دارد، بر جذابیت بیشتر این ییلاق افزوده است. 

پارک جنگلی سیاه داران

 تالش یا هشتپر با توجه به این که در یک موقعیت جغرافیایی بسیار خاص قرار گرفته است، از یک سمت توسط جلگه، شهر و دریای خزر و از سمت دیگر به توسط کوهپایه های احاطه شده است و از همین رو جاذبه های‌ گردشگری متعددی را در خود جای داده است. پارک جنگلی سیاهداران یکی دیگر از جاهای دیدنی تالش است که در میان گردشگران بسیار شناخته شده است. این منطقه در گذشته دارای درختان عظیمی از بلوط بوده است که به دلیل بزرگی مانع از ورود گردشگران و مسافران به جنگل می‌شد. پس از اینکه برخی افراد ییلاق نشین در این منطقه ساکن شدند، این محدوده را سیاه داران نامیدند که به معنی پوشیده از درختان بلوط و آزاد بود. پارک جنگلی سیاه داران در قسمت جنوب غربی تالش قرار گرفته است و امروزه به مکانی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت بومیان این منطقه و مسافران و گردشگران تبدیل شده است. همچنین در قسمت هایی از دامنه این پارک، امکاناتی مانند رستوران ها، سورتمه ریلی، آلاچیق، سرویس بهداشتی و ... احداث شده است.

پارک جنگلی سیاه داران

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه یکی دیگر از جاذبه های دیدنی تالش است که در فاصله ۱۰ کیلومتری از بخش مرکزی این شهر و در روستایی به همین نام واقع شده است. این دریاچه و مناطق اطراف آن به یک مکان شناخته شده تبدیل شده است که سالانه مسافران و گردشگران بسیاری از آن بازدید کرده و لحظات خوشی را در طبیعت اطراف آن می گذرانند. آب دریاچه سراگاه از چشمه ‌های زیرزمینی که در بستر دریاچه وجود دارند، تامین می‌شود. این دریاچه زیبا یک ملک خصوصی محسوب می شود و محلی برای پرورش ماهی است. از این رو برای بازدید از این دریاچه باید اجازه مالک را کسب کنید. در صورتیکه قصد سفر به تالش و بازدید از دریاچه سراگاه را دارید، بهتر است فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. 

رودخانه کرگان رود

رودخانه کرگان رود یکی از بزرگ‌ ترین و پرآب‌ ترین رودخانه های استان گیلان است که جزو دیدنی های تالش نیز محسوب می شود. این رودخانه پر آب سه سرشاخه اصلی دارد که شامل آق اولر، وزنه سر و رزه چای می باشد. شاخه های اصلی این رودخانه از ارتفاعات کوه های تالش سرچشمه گرفته و در ارتفاعات ۳۵۰ متری، به شاخه شمالی این رود متصل می شوند. طول شاخه اصلی رودخانه کرگان رود حدوداً ۴۲ کیلومتر می باشد. متوسط آبدهی این رودخانه نسبتاً بالاست اما در ماه‌ های خرداد تا مهر به دلیل گرمای هوا کم ‌آب می‌ شود. رودخانه بزرگ کرگان رود پس از عبور کردن از میانه شهرستان تالش در نزدیکی روستای قروق به دریای خزر می‌ پیوندد. رودخانه کرگان رود همچنین زیستگاه مناسبی برای ماهی ها سفید و آزاد می باشد.

پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری تالش و استان گیلان است که مسیر دیدنی و خاص آن با درختان انبوه و سر به فلک کشیده نگاه هر بیننده ای را محسور خود می کند. مسیر پارک جنگلی گیسوم با نسیم خنک کوهستان ‌های این منطقه آمیخته شده و هوای دل پذیری را ایجاد کرده است. پارک جنگلی گيسوم در واقع جایی است که جنگل و دریا به یکدیگر می پیوندند و بهترین زمان بازدید از آن نیمه اول سال و به خصوص اواسط بهار و اوایل تابستان می باشد. اما با این حال این منطقه در فصل پاییز و زمستان نیز جاذبه های خاص خود را دارد. درختان انبوه و سر به فلک‌ کشیده، گونه‌ های گیاهی متنوع و آب و هوای مطبوع موجب شده است که این منطقه در تمامی فصول سال میزبان گردشگران و مسافران از سراسر کشور باشد. در این پارک جنگلی امکانات رفاهی متعددی ایجاد شده است که از جمله آن ها می توان به پارکینگ اختصاصی، سرویس ‌های بهداشتی، بازار، رستوران، آلاچیق و تفریحاتی مانند جت اسکی، پارالاکس، دوچرخه‌ سواری، اسب ‌سواری، قایق ‌سواری، پاراگلایدر و ... اشاره کرد.

پارک جنگلی گیسوم

ییلاق شکر دشت

ییلاق شکر دشت با مناظر بدیع و بی نظیری که دارد، یکی از مکان های دیدنی تالش محسوب می شود. این ییلاق به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا، دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است که آن را برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت به دور از هیاهوی زندگی شهری بسیار مناسب کرده است. پوشش گیاهی این ییلاق شامل درختان راش و افرا و گیاهان متنوع است و زیستگاه جانوران مختلف می باشد. این منطقه در گذشته توسط دریا احاطه شده بود اما امروزه به یک دشت حاصلخیز تبدیل شده و زمین های غنی را برای کشاورزی بومیان این منطقه ایجاد کرده است. این ییلاق در هر فصل از سال زیبایی خاص و منحصر به فرد خود را دارد و از این رو با نام عروس تالش نیز شناخته می شود. گل های وحشی و زیبا از جمله شقایق های قرمزی که در فصل بهار در این منطقه می رویند، منظره ای زیبا و بدیعی ایجاد می کنند که نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. 

آبشار ورزان

آبشار ورزان یا ورازان یکی دیگر از جاهای دیدنی تالش است که در ارتفاع ۱۹۰۰-۱۹۷۰ متری از سطح دریا و در نزدیکی روستای ورزان واقع شده است. این آیشار زیبا و پر آب با ارتفاع بیش از ۱۰۰ متری که دارد، از صخره های بزرگ کوه ها به زمین می ریزد و منظره ای فوق العاده زیبا را ایجاد می کند. آب این آبشار یکی از شاخه‌ های اصلی رودخانه لیسار محسوب می شود که از چشمه های مرتفع تر سرچشمه گرفته و در مسیر خود با ریزش از ارتفاعات و سخره ها، این آبشار زیبا را تشکیل می دهند. 

آبشار زمرد

آبشار زمرد یکی از جاهای دیدنی تالش در استان گیلان است که در میانه جنگل حویق و در حومه روستای زمرد واقع شده است. این آبشار زیبا در هر چهار فصل سال پر آب و خروشان است و جاذبه‌ های دیدنی متنوعی در اطراف خود ایجاد کرده است که گردشگران و طبیعت گردان از سراسر کشور را به خود جذب می کند. همچنین آب‌ و هوای این روستا و مناطق اطراف آبشار بسیار بکر و دلنشین است و اقامت و کمپینگ برای چند روز می تواند تجربه بسیار لذت بخشی باشد. آبشار زمرد همچنین با نام آبشار دوقلو نیز شناخته می شود؛ چرا که این آبشار در اصل دو آبشار جداگانه است که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. اگر از نمای روبرو به این آبشار نگاه کنید، متوجه می شوید که آبشاری که در سمت چپ قرار دارد، کوچک و به شکل پلکانی است. آبشار کوچکتر جریان آب کمتری دارد و آبی که از آن به فرو می ریزد پس از طی یک مسافت کوتاه به یک‌ حوضچه بزرگ می ریزد. آبشار دوم نسبت به آبشار دیگر بزرگتر و پر آب تر است و ارتفاع آن تقریبا به ۱۵ متر می‌ رسد.

آبشار زمرد

قلعه صلصال

قلعه صلصال یکی از مشهورترین جاهای دیدنی تالش است که بر بلندای کوهی در روستای قلعه بین واقع شده است. تاریخ احداث این بنا به دوران ساسانیان و قبل از اسلام بوده‌ بر می گردد اما زمان استفاده از آن به دوره اسماعلیه بوده‌ و آخرین بازسازی آن به دوران حکومت صفویان باز می گردد. قلعه صلصال در واقع بر روی یک صخره ی بزرگ با ابعاد ۴۰ در ۵۰ متر مربع توسط هنرمندان چند قرن پیش ساخته شده است و داری دو بخش خارجی و داخلی می باشد. بخش خارجی قلعه صلصال یک محوطه‌ ی بسیار بزرگ است که برای ساخت آن از سنگ‌های رودخانه‌ ای استفاده شده است. اما قسمت داخلی قلعه شامل ارگ قلعه، اقامتگاه فرمانروای وقت، آب انبار، جایگاه نگهبانی، سرویس‌ های بهداشتی و شبکه های آب‌ رسانی می باشد. 

روستای مریان

روستای مریان یکی از توابع مرکزی تالش و یکی از دیدنی های تالش است که در فاصله ۳۷ کیلومتری قسمت شمال غربی هشتپر و ۱۴۳ کیلومتری رشت پاقع شده است. روستای مریان از قسمت شمال جغرافیایی به روستای ناوان، از قسمت شرق جغرافیایی به روستای سیناهونی، و از قسمت جنوبی به زمین های جنگلی و منتهی می شود و از طریق هشتپر با یک جاده هموار در دسترس می باشد. همانطور که گفتیم، روستای مریان از قسمت جنوبی به مناطق جنگلی راه دارد که علاوه بر دیدن روستا و آشنایی با فرهنگ این منطقه، می توان از زیبایی های طبیعی جنگل های نیز بهره برد. مردم این روستا به زبان‌ های آذری و تالشی حرف می زنند و اقتصاد و منبع درآمد آن ها فعالیت هایی مانند باغداری، دامداری و فروش صنایع دستی می باشد. کشت گندم، توتون، ذرت، سیب ‌زمینی، یونجه و لوبیا از جمله محصولات زراعی این منطقه هستند و منبع درآمد اهالی این ر‌وستا را تشکیل می دهند. فروش محصولات باغی مانند زردآلو، سیب، به و گلابی و تولید صنایع دستی همچون گلیم، جاجیم، شال و جوراب نقش مهمی در بهبود اقتصاد مردم این منطقه دارند. 

کاخ‌ قشلاقی و ییلاقی نصرالله خان

کاخ‌ های قشلاقی و ییلاقی نصرالله خان که به کاخ سردار امجد نیز معروف است، از جمله شناخته شده ترین جاهای دیدنی تالش است که در روستای ییلاقی آق اولر واقع شده است. کاخ قشلاقی نصرت اله خان سردار امجد یکی از مهمترین بناهای تاریخی استان گیلا محسوب می شود. سردار امجد که از تفریبا از اواسط دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار تا زمان انقلاب مشروطه حاکم این منطقه بود، قدرت زیادی در تالش داشت و برای ابراز این قدرت و پذیرایی از درباریان قاجار تصمیم به ساخت این کاخ کرد. روایت هایی از ساخت این کاخ وجود دارد که ادعا می شود ساخت و تکمیل آن 25 سال طول کشیده است. تمامی سنگ‌ ها و مصالحی که در معماری این بنا استفاده شده است، از ارتفاعات ییلاقی تالش آورده شده اند و کارگران زیادی به صورت روزانه برای ساخت این کاخ مشغول کار بوده اند. این بنای تاریخی که در گذشته اطاقسرا نیز نامیده می‌ شد، امروز در قسمت غربی میدان اصلی تالش قرار دارد و با معماری زیبا و منحصر به فردی که دارد، توجه هر بیننده ای را جلب خود می کند.

کاخ  سردار امجد

منطقه حفاظت شده لیسار

منطقه حفاظت شده لیسار از دیگر جاذبه‌ های گردشگری تالش است که در استان گیلان واقع شده است. این منطقه حفاظت شده از سواحل کنار دریای خزر و زمین های حاصلخیز جلگه‌ ای و کوهستانی تشکیل شده است. از جمله گونه ‌های گیاهی که در این منطقه وجود دارد، می توان شیردار، درختان راش، ممرز، پلت، افرا، لرگ، توسکا، شب خسب، صنوبر و … و همچنین درختچه‌ های وحشی انار، تمشک، لیلکی و شبدر، گزنه، نی، لویی و… را نام برد. جنگل ‌هایی که در اطراف این منطقه روییده اخد، بیشتر از نوع پهن برگ هیرکانی می باشند. منطقه حفاظت شده لیسار همچنین زیستگاه جانوران مختلفی مانند مرال، شوکا، خرس، پلنگ، گربه وحشی، سیاهگوش، کل و بز، قوچ و میش، گرگ، روباه و پرندگانی مثل کبک، کبک دری و ... می باشد. اگر شما نیز برای اوقات فراغت خود شهرستان زیبای تالش را انتخاب کرده اید، پیشنهاد می کنیم حتما از این منطقه دیدن نمایید.

بقعه شاه میلرزان

بقعه شاه میلرزان از مشهورترین دیدنی های تالش است که در ۱۶ کیلومتری خطبه سرا واقع شده است. این بقعه، آرامگاه یکی از عارفان قرن هشتم هجری قمری با نام محمود شاه دینوری می باشد. معماری این بنا در اصل به عنوان یکی از جاذبه های توریستی شناخته می شود که از معماری شمال کشور نشات گرفته است. سقف بقعه گنبدی است و ضریح در وسط بنا واقع شده است. در قسمت شمالی این بنا، یک بنا با ستون‌ های چوبی و قطعه بندی شده به شکل لاچ لنگری دیده می شود و آرامگاه این عارف در مرکز ساختمان واقع شده است. همچنین یک ستون چوبی از جنس چوب صندل در اتاق آرامگاه واقع شده است. بقعه‌ ی شاه میلرزان به دلیل شهرت خود و معماری بی نظیری که دارد، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مناطق باستانی تول

مناطق باستانی تول از دیگر جاذبه های دیدنی تالش هستند که تاریخ آن ها به دوران ایران باستان باز می گردد. تپه تول ۱ به دوران پیش از تاریخ ایران باستان مربوط می شود و یکی از شناخته شده ترین جاهای دیدنی شهرستان تالش است که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. تپه تول۲ نیز به دوران‌ پس از ورود اسلام به ایران مربوط می شود که ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ ثبت ملی شده است.

مناطق باستانی تول

حمام قدیمی آق اولر

حمام قدیمی آق اولر از معروف ترین جاذبه های دیدنی تالش است که در روستای آق اولر واقع شده است. این حمام قدیمی از لحاظ سابقه تاریخی که دارد، تفاوتی با دیگر جاذبه های تاریخی مشابه ندارد. حمام آق اولر در واقع یکی از بازماندگان تاریخ باستان ایران است که توسط سازمان میراث فرهنگی کشور مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

سورتمه تالش

سورتمه تالش یکی از تفریحات مشهور این منطقه و از جاذبه های گردشگری تالش است که در قسمت جنوب شرقی این شهرستان زیبا و در میانه جنگل های سیاهداران واقع شده است. برای دسترسی به این منطقه و استفاده از این تفریح هیجان انگیز باید از هشتپر به سمت روستا و جنگل سیاهداران بروید و پس از کذر کردن از مرکز شهر وارد میدان امان علی و سپس خیابان جعفر طیار شوید. با ادامه دادن مسیر خود و طی مسافتی کوتاه می توانید به پارک جنگلی سیاهداران و سورتمه تالش برسید و این تفریح مهیج را تجربه کنید.

آتشکده ایسپیه مزگت

بنای ایسپیه مزگت یکی از دیدنی های تالش است که در اصل باقی‌ مانده یک آتشکده تاریخی در دیناچال شهرستان تالش می باشد. معماری این بنا و مصالح استفاده شده در آن تاییدی بری عملکرد مذهبی این بنا هستند. این بنای زیبا و تاریخی پس از ورود اسلام به ایران و تقریبا پس از قرن سوم هجری به مسجد تغییر کرد و تا سالیان طولانی مورد استفاده واقع شده است. بنای تاریخی اسپیه مزگت در اصل متشکل از دو واژه «ایسپی» که در زبان تالشی به معنای سفید و «مزگت» که در زبان اوستا به معنای مسجد است. این بنای تاریخی و زیبا با معماری منحصر به فرد و خاص خود در شمال دیناچال و حدوداً در فاصله 22 کیلومتری جنوب شهرستان زیبای تالش قرار گرفته است.

آتشکده ایسپیه مزگت

 آبشار ویسادار

ویسادار یکی از زیباترین آبشارهای تالش و یکی از جاذبه های دیدنی تالش است که در میانه درختان انبوه بید که اطراف آن را فرا گرفته اند، قرار دارد ‌و از همین رو نام این آبشار در زبان تالشی به معنای سایه درختان بید می باشد. ارتفاع آبشار ویسادار به بیش از 15 متر می رسد و از این رو سومین آبشار مرتفع در استان گیلان محسوب می شود. اطراف آبشار ویسادار دیوارهایی به شکل صخره های لایه ‌لایه وجود دارند که مانند یک پلکان دیده می شوند. بر روی این آبشار، یک پل فلزی قرار گرفته است که با قدم زدن روی آن می توانید نمای زیبای این آبشار و طبیعت اطراف آن را از ارتفاع بالا تماشا کنید. آبشار ویسادار و مناظر اطراف آن در تمام فصول سال چشم اندازی خاص و شگفت انگیز دارد که نگاه هر بیننده ای را محسور خود می کند، اما با این حال بهترین فصل سفر به این آبشار فصل بهار و اوایل تابستان است.

اقامت در تالش

تالش یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان است که با دارا بودن جاذبه های گردشگری متعدد، به یک شهر توریستی تبدیل شده است. دیدنی های تالش بسیار زیاد است و در هر فصل زیبایی های خاص خود را دارد، از این رو می توانید در هر موقع از سال به این منطقه سفر کنید و با اجاره ویلا در تالش جاذبه های گردشگری آن را از نزدیک ببینید و تجربه یک سفر منحصر به فرد و به یاد ماندنی به دور از شلوغی شهر، در مکانی آرام و در دل طبیعت رقم بزنید.

ییلاق سوباتان، دریاچه سراگاه و پارک جنگلی گیسوم از محبوب ترین مقاصد گردشگری در تالش می باشند.

پارک جنگلی سیاهداران، رودخانه کرگان رود، پارک جنگلی گیسوم، سورتمه تالش و کاخ سردار امجد از بهترین دیدنی های تالش در فصل پاییز محسوب می شوند.

ییلاق مشهور سوباتان، منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش، رودخانه کرگان رود، پارک جنگلی گیسوم، آبشار زمرد و آبشار ویسادار از بهترین جاذبه های گردشگری تالش هستند که در فصل تابستان به اوج زیبایی خود می رسند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت