جاهای دیدنی هرمز

بدیهی است که خلیج ‌فارس جزایر زیبایی را در قلب خود جای داده است که جزیره هرمز یکی از بکرترین آن ها به شمار می رود. چراکه ورود وسایل نقلیه به این جزیره زیبا ممنوع بوده و به همین خاطر طبیعت آن بسیار ناب و دست نخورده می باشد. منطقه هرمز جزیره ایست در 8 کیلومتری بندرعباس که از مقاصد گردشگری جنوب ایران به شمار می رود. جزیره هرمز با جاذبه های منحصر به فردی که در خود جای داده و همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، این جزیره زیبا را کلید خلیج فارس می نامند. جزیره هرمز با دارا بودن مساحتی بالغ بر ۴۲ کیلومتر مربع، زیبایی های بیشماری را در خود جای داده است که سنگ های رسوبی، سواحل زیبا، خاک رنگارنگ و دره های تاریخی تنها برخی از جاذبه های گردشگری هرمز هستند. اگر می خواهید تمامی جاهای دیدنی هرمز را بشناسید و با راه های دسترسی به این جاذبه ها آشنا شوید با ما تا پایان این مقاله از باباسفر همراه شوید.

جاهای دیدنی هرمز

تاریخچه جزیره هرمز

جزیره هرمز یکی از زیباترین مناطق خلیج فارس و جزایر جنوبی ایران است که در طول تاریخ از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. در گذشته از این جزیره با نام «هورموغ» یاد می شده است و از پیشینه مهمی برخوردار می باشد. حزیره هرمز نام خود را از شهر ساحلی ارزشمندی به نام هرمز یا هرمز کهنه، گرفته است که در 60 کیلومتری جزیره قرار دارد و مرکز شاهزاده ‌نشین کوچک هرمز بود. طبق منابع تاریخی قدمت این جزیره به بیش از 40 هزار سال پیش باز می گردد. چراکه در این جزیره چندین اثر سنگی و درختانی وجود دارد که خبر از اولین حضور انسان ها در جزیره هرمز را می دهند. در گذشته شهر هرمز پایتخت شاهزاده بود اما پس از مدتی شاهزاده جزیره هرمز را به مرکزیت حکومت خود تغییر داد. این جزیره منبع درآمد مهمی از تجارت دریایی بود و از جایگاه ویژه ای برای حکومت ایلخانان برخوردار بود. پس از صلح شاهزاده با ایلخانان، شهر جدیدی در منتهی الیه شمالی جزیره جرون بنا شد که برای سالیان دراز با نام هرمز نو شناخته می شد. امروزه جاهای دیدنی هرمز به قدری زیاد است که این جزیره یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می رود. در ادامه تمامی این جاهای دیدنی را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

دره تندیس ها در جزیره هرمز

جزیره هرمز به داشتن منابع طبیعی زیبا و منحصر به فرد شهره دارد. یکی از راز آلود و جذاب ترین این جاذبه های طبیعی دره مجسمه ها است که با نام دره تندیس ها نیز شناخته می شود. وجود مجسمه هایی از جنس صخره های سخت و سنگی که به شکل های مختلفی در آمده اند، فضای دره را بسیار خیال انگیز و دیدنی کرده است. دره مجسمه های هرمز در خط ساحلی و بخش کوهستانی جنوب غربی جزیره واقع شده و با دریای خلیج فارس همجوار است. دره مجسمه ها را می توان یکی از محبوب ترین مکان های دیدنی هرمز معرفی کرد که خلاقیت افراد را بر می انگیزد. چراکه در این دره تندیس های سنگی طبیعی و مسحورکننده ای وجود دارد که طی سالیان دراز بر اثر عوامل طبیعی ایجاد شده اند. هر یک از این مجسمه ها نسبت به زاویه دید افراد و خلاقیت شان به شکل های مختلفی همچون حیوانات یا سایر اشکال گوناگون به نمایش گذاشته شده اند. اگر در این دره و تندیس های زیبای آن قدم بزنید ممکن است آنقدر محو تماشای منظره صخره ای دل نشین این منطقه بشوید و به قدری در خیال فرو بروید که برای ساعت ها مشغول تماشای تندیس های گوناگون این مکان باشید. علاوه بر زیبایی های طبیعی که در دره تندیس ها وجود دارد دست ‌فروشانی نیز در این منطقه مشغول فروش خوراکی های لذیذ هستند و در بخش هایی از این دره می توانید نوازندگان حرفه ای را مشاهده کرد که اوقاتی بسیار خوش را برای گردشگران به وجود می آورند. از همین روی به شما پیشنهاد می کنیم اگر به جزیره هرمز سفر کردید لذت بازدید از دره تندیس های جزیره هرمز را از دست ندهید.

آدرس دره مجسمه های هرمز: استان هرمزگان، سواحل جنوبی جزیره هرمز

دره سکوت و غار الهه نمک

بدون شک دره سکوت یا غار الهه نمک با داشتن خاک رنگارنگ و صخره های دیدنی، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری جزیره هرمز به شمار می رود. کوه الهه نمک بلور نمکی بزرگی است که غار الهه نمک هرمز در آن جا خوش کرده است. این کوه خاص طی سال های طولانی و در اثر فرسایش آبی و بادی تشکیل شده است که این امر غار الهه نمک را از سایر جاذبه های گردشگری متمایز می کند. نامگذاری دره سکوت از آرامش بی نظیر آن الهام گرفته است. زیرا برخلاف تمامی کوه های دیگر، کوه الهه نمک صدا را منعکس نمی کند و سکوت خاصی در آن دیده می شود. اگر فکر می کنید جاذبه های این مکان خاص تمام شده است باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. در زیر کوه الهه نمک آب نارنجی رنگی جاری است که صدای آرام این رودابه با سکوت بی نظیر کوه الهه نمک ادغام شده و آرامشی شگفت انگیز را به وجود می آورد. از سوی دیگر در مجاورت غار الهه نمک زمینی پوشیده از برف وجود دارد که درواقع برفی در آن وجود ندارد. اگر بخواهیم واضح تر توضیح دهیم با دقت زیاد و بازدید از فاصله نزدیک به ما نشان می دهد چیزی که به عنوان برف مشاهده می شود درواقع بلورهای نمکی خارق العاده این منطقه هستند. از دیدنی های دیگری که در نزدیکی غار الهه نمک وجود دارد می توان به حوضچه های آب نمکی اشاره کرد که سطح آب این حوضچه ها با گلوله های نمکی به هم چسبیده پوشیده شده و لایه ای محکم به وجود آمده است که امکان قدم زدن بر روی آب را ایجاد می کند. از همین روی گردشگران می توانند بر روی این سطح نمکی راه رفته و به صدای جالب قدم زدن بر روی این بلور های نمکی گوش فرا دهند.

آدرس کوه الهه نمک: استان هرمزگان، جزیره هرمز

دره سکوت و غار الهه نمک

ساحل سرخ جزیره هرمز

در سراسر جزیره هرمز خاک های سرخ و یا رنگین کمانی مشاهده می شود که شگفتی انسان را بر می انگیزند. ساحل سرخ را می توان یکی از مشهورترین جاهای دیدنی هرمز معرفی کرد که سالانه مسافران بیشماری به این منطقه سفر می کنند تا از خاک زیبای ساحل سرخ و منظره خیره کننده آن بازدید کنند. سطح جزیره هرمز ازانواع کانی های خاص و خاک های رسوبی و نمکی پوشیده است که به همین خاطر جاذبه های منحصر به فردی در این جزیره پدید آمده اند. ساحل سرخ هرمز را به مریخ بر روی زمین تشبیه کرده اند. چراکه خاک این ساحل همانند خاک موجود در مریخ به رنگ سرخ دلربایی است که صحنه ای تکرار نشدنی را پیشه روی چشم شما قرار می دهد. این ساحل با نام ساحل خوراکی نیز شناخته می شود و در جنوب جزیره هرمز جای دارد. تصور کنید بر روی شن های داغی که به رنگ سرخ عشق هستند قدم می زنید و از برخورد پاهای برهنه تان با آب لذت می برید. این حسی وصف ناپذیر است که در ساحل سرخ هرمز می توانید آن را تجربه کنید. تماشای غروب در ساحل سرخ، زمانی که همه چیز به رنگ سرخ خونین در می آید یکی از پرطرفدارترین تفریحات این ساحل به شمار می رود که خاطره ای فراموش نشدنی را برای شما ثبت می کند. در ساحل سرخ آب دریا تا چند متری ساحل به رنگ خون است که علت آن حل شدن مواد معدنی خاک در آب دریا است. اگر به ساحل سرخ هرمز رفتید تا از زیبایی های آن بهره مند شوید توجه داشته باشید که حتی صدف های این ساحل به رنگ سرخ هستند. به همین دلیل ممکن است کفش ها یا لباس شما قرمز شود که البته با شستشو از بین می رود. از همین روی بد نیست در طی بازدید از این ساحل خونین یک دست لباس و کفش اضافه به همراه خود داشته باشید.

دره رنگین کمان یکی دیگر از زیبایی های هرمز

دره رنگین کمان را می توان نگینی در میان جاذبه های گردشگری هرمز دانست. این دره یکی از شگفتی های زمین شناسی به شمار می رود که بر اثر عوامل طبیعی ایجاد شده است. این دره زیبا که در جنوب غربی جزیره هرمز قرار گرفته است همانند مرواریدی در قلب این جزیره می درخشد. دره رنگین کمان از کوه ها و دشت های رنگارنگی تشکیل شده است که به دلیل وجود املاح معدنی و کانی های گوناگون به رنگ های محتلف درآمده اند. این کوه ها که دور تا دور دره رنگین کمان را محاصره کرده اند با رنگ های سفید، قرمز، زرد، نارنجی، قهوه ای، نقره ای، سیاه، سبز و طلایی خودنمایی می کنند. علت رنگ آمیزی این کوه ها ترکیبات رسوبی و اکسید آهن هستند که صحنه ای خیره کننده را به وجود آورده اند. دره رنگین کمان پر از جاذبه های دیدنی است که صخره ها، سنگ های مختلف و خاکی که از تنوع رنگی بالایی بهره مند است، تنها برخی از این جاذبه ها را تشکیل می دهند. زمانی که به دره رنگین کمان سفر می کنید با منظره ای مواجه خواهید شد که گویی خداوند آن را رنگ آمیزی کرده است. این شاهکار طبیعت دیدنی های دیگری را نیز در دل خود جای داده است که دو سنگ بزرگی که همانند دو دست رو به آسمان هستند، یکی دیگر از این دیدنی های محبوب است. با این تفاسیر به شما اطمینان می دهیم از بازدید دره رنگین کمان پشیمان نخواهید شد.

آدرس دره رنگین کمان هرمز: استان هرمزگان، جزیره هرمز، جنوب غربی جزیره

دره رنگین کمان هرمز

فرش خاکی هرمز

فرش خاکی هرمز ساحلی در بخش غربی جزیره هرمز است که نقش و نگارهای اساطیری یکی از مسحورکننده ترین مناطق دیدنی هرمز را پدید آورده است. طی هفت دوره از سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶، جمعی از نقاشان محبوب در یکی از سواحل جزیره هرمز شروع به هنرنمایی کردند. در این طرح از خاک های رنگی جزیره استفاده شد تا طرح فرش خاکی بر روی ساحل هرمز ایجاد شود. این فرش خاکی زیبا و بی رقیب یک نماد از تمدن 1000 ساله جزیره را به نمایش گذاشته است که از نقوش مختلفی همچون حیوانات، اشکال هندسی و گیاهان در آن به کار رفته است. درواقع فرش خاکی هرمز با نقش و نگارهای مختلفی که در خود جای داده است بیانگر دوره های مختلف تاریخ هرمز می باشد. اسطوره هایی که این فرش خاکی را به وجود آورده اند از اشعار عمر خیام الهام گرفته و در میان اشکال این نقاشی زیبا تصاویری از پوشاک زنان هرمز، لاک پشت پوزه عقابی، قلعه های پرتغالی، نماد موسیقی بومی و سازهای محلی حک شده است. جالب است بدانید در ساخت این فرش خاکی بیش از ۵۰ هنرمند ساکن منطقه هرمز نقش داشتند که همین امر باعث پدیدار شدن اثری جاودانه و منحصر به فرد شد. این فرش خاکی توسط احمد کارگردان، طراح و بنیان‌ گذار فرش خاکی هرمز، هدایت شد و از سال ۸۷ تا ۹۳ طی ۶ دوره گسترش داده شد. سرانجام در سال ۱۳۹۶، فرش خاکی هرمز توسط تیمی به هدایت مهدی درویشی بر روی ساحل حک شد و به یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری هرمز تبدیل شد.

آدرس فرش خاکی هرمز: استان هرمزگان، جزیره هرمز، بخش غربی جزیره

ساحل سنگ مرغان

سرتاسر جزیره هرمز پر از شگفتی است که قسمت شرقی این جزیره نیز از این شگفتی ها بی نصیب نمانده. اگر به بخش شمال شرقی جزیره هرمز بروید یکی از زیباترین سواحل کشور عزیزمان ایران در آن نهفته است که از طبیعتی بکر و مسحورکننده بهره مند می باشد. علت نامگذاری این ساحل وجود سنگ بزرگی در قلب دریای خلیج فارس است که محلی برای تجمع مرغ های دریایی می باشد. در این ساحل علاوه بر وجود منظره روح نوازی که از پرواز پرندگان دریایی و پنهان شدن خورشید در میان آب های خلیج فارس هنگام غروب پدید می آید، سومین فرش خاکی جزیره هرمز نیز در همین منطقه به نمایش در آمده است. اگر می خواهید در کنار ساحلی زیبا قدم زنی دلچسبی داشته باشید و یا از پرندگان دوست داشتنی نشسته بر روی صخره ای با صلابت بازدید کنید ما به شما ساحل سنگ مرغان هرمز را پیشنهاد می کنیم.

آدرس ساحل سنگ مرغان: استان هرمزگان، جزیره هرمز

ساحل سنگ مرغان هرمز

موزه دکتر نادعلیان در جزیره هرمز

اگر می خواهید به مکانی سفر کنید که بازگوی هنر بومیان جزیره هرمز باشد و فرهنگ این جزیره ارزشمند را برای شما عزیزان تداعی کند، موزه دکتر نادعلیان انتخاب درستی است. این موزه در منطقه ای قدیمی و تکیه مولا قرار دارد که از طریق اسکله می توانید وارد آن شوید. تنها توضیح پیشینه ساخت این بنا است که می تواند ارزشمندی آن را برای عموم مردم روشن کند. این خانه تا پیش از بازسازی در سال ۱۳۸۸ هجری شمسی تنها ویرانه ای بیش نبود. در ابتدا این بنا با نام هنرمندسرا شروع به فعالیت کرد اما در سال ۱۳۹۳ هجری شمسی نام آن به موزه دکتر احمد نادعلیان تغییر یافت. موزه دکتر نادعلیان مکان مناسبی برای هنردوستان است. از همان لحظه ورود به این موزه می توانید آثار هنری زیبایی را مشاهده کنید که به دست هنرمندان بزرگ طراحی شده اند. کوزه های نقاشی شده، سوزن دوزی، صنایع دستی زنان بومی و شیشه هایی که با نقش های ظریفی طراحی شده اند تنها برخی از آثار هنری ارزشمند این موزه می باشند. حتی سنگ فرشی که لحظه ورود بر روی آن قدم می گذارید نیز یک آثار هنری زیبا است و محوطه موزه با درختان کهن و تنومندی تزئیین شده است. اگر کمی بیشتر در موزه دکتر نادعلیان پیش بروید می توانید نقاشی های دل نوازی که بر روی دیواره های این بنا حک شده اند را مشاهده کرده و غرق در داستان هر یک از این طراحی ها شوید. تصویر زنان جنوبی با لباس‌ های سنتی و بومی از محبوب ترین آثار موجود در این موزه است که به زیبایی بر روی دیوار می درخشد. هر کجای موزه دکتر نادعلیان را که نگاه کنید با نقش و نگارهای زیبایی مواجه خواهید شد که فرهنگ و تمدن پیشین جزیره هرمز را به نمایش گذاشته اند. از همین روی بازدید از این موزه می تواند یکی از تجربه های تکرار نشدنی شما باشد.

آدرس موزه دکتر نادعلیان: استان هرمزگان، جزیره هرمز، موزه دکتر احمد نادعلیان

قلعه پرتغالی ها یا قلعه هرمز

در برخی از بندرهای ایران سازه های قطوری وجود دارد که از زمان استعمار پرتغالی ها به جای مانده و تبدیل به بناهای تاریخی ارزشمندی شده اند. جزیره هرمز نیز از این سازه های پرتغالی بی نصیب نمانده که از زمان اشغال جزیره توسط افراد پرتغالی به جای مانده اند. مشابه این قلعه ها در جزایر دیگری از خلیج فارس همچون قشم نیز دیده می شود که امروزه تبدیل به جاذبه های توریستی این مناطق شده اند. قلعه پرتغالی ها یا قلعه هرمز یکی از تاریخی ترین جاهای دیدنی جزیره هرمز به شمار می رود که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است. این قلعه به دست یکی از دریانوران پرتغالی به نام آلفونسو آلبرکرک ساخته شده است که در دوران قدین مکان نظامی محسوب می شد. البته این قلعه در زمان شاه عباس فتح شد. قلعه پرتغالی ها یادگاری از دوران اشغال مناطق جنوبی ایران توسط پرتغالی ‌ها محسوب می شود که در سواحل خلیج فارس جای دارد. این بنای تاریخی در یک کیلومتری اسکله اصلی در ساحل خلیج فارس جای دارد و به دلیل قرار داشتن بر روی خاک سرخ رنگ جزیره هرمز به عنوان قلعه هرمز از آن یاد می شود. این سازه مهم در سال ۱۳۷۷ با شماره ثبتی ۱۹۹۸، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و نمادی از شجاعت سربازان جسور ایرانی است. قدمت این قلعه به 500 سال پیش باز می گردد و یکی از قلعه های باقی مانده از دوران اشغال جزیره هرمز به دست پرتغالی ها می باشد. با آنکه زمان زیادی از ساخت این قلعه می گذرد اما همچنان یکی از سالم ترین بناهای تاریخی است که در قلب جزیره هرمز قرار گرفته است.

آدرس قلعه پرتغالی های هرمز: استان هرمزگان، جزیره هرمز، یک کیلومتری اسکله اصلی

 قلعه پرتغالی های هرمز

کوه سفید برفی جزیره هرمز

کوه برفی را می توان یکی از متفاوت ترین مکان های دینی هرمز دانست. چراکه اکثر خاک این جزیره به رنگ سرخ خونین است، اما کوه برفی هرمز به رنگ سفید بوده و جلوه ای خاص به جزیره بخشیده است. این کوه در مسیر دو مورد از محبوب ترین جاذبه های گردشگری هرمز به نام های دره رنگین کمان و دره تندیس ها قرار دارد که این امر کوه برفی را ارزشمندتر می کند. علت رنگ سفیدی که در کوه برفی هرمز دیده می شود نمک های بلوری ایست که سرتاسر این کوه را تحت پوشش می دهند. ساختار این نمک ها از بلور است و سنگ های نمکی که در این کوه وجود دارند آن را همانند کوهی پوشیده از برف به نمایش می گذارند. درواقع کوه برفی یک پدیده زمین شناختی و پدیده نمکی است که در مجاورت ساحل هرمز قرار دارد. برای طبیعت دوستان کوه برفی جزیره هرمز پدیده ای نادر و زیبا است که همه ساله عکاسان بسیاری به این منطقه سفر می کنند تا با ثبت عکس های این جاذبه متفاوت از جزیره قشم را به رخ جهانیان بکشند. 

آدرس کوه برفی جزیره هرمز: استان هرمگان، هرمز، مابین دره رنگین کمان و دره مجسمه‌ های کوهی

گنبد نمکی هرمز

به دلیل شرایط اقلیمی خاص جزیره هرمز سازه های نمکی بسیاری در این جزیره مشاهده می شود که از محبوب ترین مناطق دیدنی هرمز به شمار می روند. گنبد نمکی هرمز نیز که در واقع یک دیاپیر نمکی است در نزدیکی تنگه هرمز جای دارد. گنبد نمکی هرمز را می توان به عنوان یک پدیده زمین شناختی معرفی کرد. این گنبد از لایه های بزرگ نمکی تشکیل شده است که به طرف سطح زمین جرکت کرده و همانند گنبدی زیبا به نمایش گذاشته شده اند. این پدیده در اثر عوامل طبیعی ایجاد می شود. هنگامی که نمک تحت تأثیر لرزش ناگهانی قرار می گیرد گنبد های نمکی به وجود می آیند. این گنبدها طی سالیان طولانی تشکیل می شوند و جاذبه ای شگفت انگیز برای علم شناسان محسوب می شوند. شوری خاک و آب ازعوامل اصلی تشکیل گنبدهای نمکی هستند که اشکال گوناگونی را نیز به این گنبد ها می بخشند. گنبدهای نمکی بسیاری در جزیره هرمز وجود دارند که برخی از محبوب ترین آن ها گنبد نمکی مادر درگز و کوه برفی هرمز هستند.

آدرس گنبد نمکی هرمز: جزیره هرمز، منتهی الیه شرق خلیج فارس، در نزدیکی تنگه هرمز، گنبد نمکی هرمز

 قلعه پرتغالی های هرمز

بهشت لاکپشت های هرمز

سواحل بازدید از امواج زیبای دریا از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری هستند. حال تصور کنید ساحلی با حیات وحش ترکیب شده و منظره زیبایی از لاک پشت ها را به نمایش می گذارد. ساحل لاک پشت های هرمز دقیقا همچین مکانی است که جزو محبوب ترین جاهای دیدنی هرمز لیست می شود. از اواخر زمستان تا اوایل بهار، جزیره زیبای هرمز پر از لاک پشت های دوست داشتنی می شود که تخم گذاری شان شروع می شود. حدود 50 روز بعد ساحل هرمز مملو از بچه لاک پشت های بامزه ای می شود که یکی از شگفت انگیز ترین مناطق دیدنی هرمز را به وجود می آورند. این لاک پشت ها در 5 گونه مختلف دسته بندی می شوند. دو گونه محبوب از این جانداران دریایی لاک پشت های سبز و لاک پشت های منقار عقابی هستند که در ساحل زیبای هرمز زندگی می کنند. از دیدنی های این ساحل خوش منظر می توان به حرکت لاک پشت ها به سمت دریا اشاره کرد که صحنه ای خیره کننده را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهند. از امکانات رفاهی این ساحل نیز می توان آلاچیق هایی که در نزدیکی ساحل وجود دارند را نام برد که برای نشستن و تماشای غروب آفتاب گزینه ای عالی به شمار می روند. همچنین کوهنوردی، عکاسی، قدم زدن در کنار آب های نیلگون خلیج فارس و کمپینگ از دیگر تفریحاتی اند که می توانید در ساحل لاک پشت های هرمز تجربه کنید.

آدرس ساحل لاک پشت های هرمز: استان هرمزگان، قشم، استان هرمزگان جزیره هرمز

پرتگاه غروب هرمز

اگر از عاشقان تماشای غروب آفتاب هستید پرتگاه غروب در جزیره هرمز می تواند شما را به وجد بیاورد. پرتگاه غروب صخره ای بزرگ است که بر فراز کوه های نمکی و رنگین کمانی جای داشته و از سویی به دریای آبی و زیبای خلیج فارس مشرف است. زمانی که در بالای این صخره قرار می گیرید می توانید کوبش موج های خروشانی دریا را تماشا کرده و از صحنه پیشه روی خود لذت ببرید. این مکان معمولا مخصوص گشت و گذار در هنگام غروب است. چراکه در این زمان شما در بالاترین سطح زمین قرار داشته و می توانید لحظه به لحظه پنهان شدن خورشید در میان ابرهای زیبا را به وضوح مشاهده کنید. به دلیل همین زیبایی بی رقیب است که پرتگاه غروب از مکان های دیدنی جزیره هرمز به شمار می رود و آرامشی تکرار نشدنی را برای گردشگران به ارمغان می آورد. 

آدرس پرتگاه غروب: هرمزگان - جزیره هرمز

پرتگاه غروب هرمز

کوه های خوراکی هرمز (دلک)

درست شنیده اید، در جزیره هرمز کوه هیجان انگیزی وجود دارد که همانند قصه های هانسل و گرتل از خاک خوراکی بهره مند است. این کوه از خاک سرخ رنگی برخوردار می باشد که قابل خوردن بوده و افراد محلی از آن به عنوان ادویه در غذاهای دریایی بهره برداری می کنند. کوه خوراکی هرمز در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز قرار داشته که مردم محلی آن را با نام «دلک» نیز می شناسند. این کوه یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های گردشگری هرمز محسوب می شود که خاک آن خوراکی بوده و یکی از منابع مهم غذایی به شمار می رود. خاک کوه خوراکی هرمز در درست کردن غذاهای مختلف از جمله نان محلی به نام «تُمشی» مورد استفاده قرار می گیرد و در میان بومیان این جزیره بسیار محبوب است. کوه خوراکی از ارتفاع تقریبی ۲۰۰ متری برخوردار بوده و در جنوب جزیره هرمز قرار گرفته است. خاک این منطقه علاوه بر مصارف غذایی، در صنایعی همچون سرامیک سازی و رنگسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. خاک این منطقه بسیار نرم و صاف است و نیاز به الک کردن ندارد. از دیرباز تا به امروز، خاک کوه خوراکی یکی از منابع ارزشمند برای کسب درآمد افراد محلی بوده و استخراج این خاک از جایگاه ویژه ای میان بومیان این منطقه برخوردار می باشد.

آدرس کوه خوراکی هرمز: استان هرمز، خلیج فارس، جزیره هرمز، میان راه دریایی قشم به هرمز

جنگل حرا هرمز

جنگل حرا یکی از منحصر به فردترین جاهای دیدنی هرمز است که به نگین سبز استان هرمزگان نیز شهره دارد. این جنگل در دل آب های خلیج فارس جای داشته و ریشه درختان نیز در آب قرار دارند. در این جنگل پوشش گیاهی انبوهی وجود دارد که بیشتر آن را درختان منگو یا حرا تشکیل داده است. ویژگی خاص این درختان تبدیل آب شور به آب شیرین است تا ریشه درختان بتوانند از آن تغذیه کنند. جنگل حرا را می توان یکی از خاص ترین جاذبه های گردشگری هرمز دانست که پر از شگفتی بوده و لحظات تکرار نشدنی را برای شما به ارمغان می آورد. این جنگل کاملا در آب قرار داشته و برای گشت و گذار در آن باید از طریق قایق های موتوری که در اسکله وجود دارند اقدام نمایید. زمانی که وارد جنگل می شوید با درختان قطور و سرسبزی که ریشه آن ها به زیر آب گره خورده و در هم تنیده اند مواجه خواهید شد که صحنه ای بسیار خاص را پیشه روی شما می گذارد. اگر بخواهیم از گونه های جانوری این منطقه بگوییم پرندگان از اصلی ترین جانداران این منطقه هستند که ممکن است تخم گذاری برخی از آن ها را در لا به لای درختان مشاهده کنید. این جنگل خوش منظر در شمال شرقی جزیره هرمز قرار داشته و برای رسیدن به آن حدود 3 کیلومتر را باید طی کنید. 

آدرس جنگل حرا هرمز: استان هرمزگان، قشم، بین جزیره قشم و بندر خمیر، تنگه خوران خلیج فارس

جنگل حرا جزیره هرمز

دشت یا رود زعفرانی

یکی از اصلی ترین ویژگی های جزیره هرمز رنگ آمیزی طبیعی و زیبایی است که در خاک آن مشاهده می شود. حال تصور کنید در میان خاک سرخ رنگ آتشین دشتی وجود دارد که با رنگ طلایی خود هارمونی زیبایی از طبیعت را خلق می کند. این دشت طلایی رنگ با نام دشت زعفرانی شناخته می شود که در میان کوه های قرمز رنگ جزیره رنگین کمانی هرمز خودنمایی می کند. این دشت یکی از زیباترین و خاص ترین طبیعت ها را در دل خود جای داده و همانند رودی زیبا در میان کوهستان به نظر می رسد. از همین روی به این منطقه رود زعفرانی نیز گفته می شود. علت این رنگ آمیزی زیبا رسوبات حاصل از آتشفشان ها است که به طور طبیعی رنگ خاک این منطقه را تغییر داده است. همچنین در زیر سطح دشت زعفرانی گودال ها و صخره های نمکی وجود دارد که قدمت آن ها به هزاران سال پیش باز می گردد. دشت زعفرانی در شمال شرقی جزیره هرمز قرار دارد و بر زیبایی این جزیره تاثیر خاصی گذاشته است. از همین روی همه ساله مسافران بسیاری به این منطقه سفر می کنند و با قدم زدن در میان خاک های رنگی و عکاسی از این منظره زیبا خاطره ای فراموش نشدنی را برای خود رقم می زنند. 

آدرس دشت زعفرانی هرمز: جزیره هرمز، در میان جزیره رنگین کمان

زیارتگاه حضرت نبی و مقام الیاس

زیارتگاه ها از ارزشمندترین جاذبه های گردشگری کشورهای اسلامی به شمار می روند که زیارتگاه حضرت نبی و مقام الیاس نیز از این قاعده مستثنی نیست. این زیارتگاه کوچک و روستایی نه تنها برای افراد بومی از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد، بلکه برای مسافرانی که قصد عبادت و بازدید از مکان معنوی تمایل دارند بهترین انتخاب است. این بنای ارزشمند در منتهی الیه شرقی جزیره هرمز جای گرفته است و روبه روی ساحل زیبای خلیج فارس قرار دارد که مکانی بسیار عرفانی و جذاب را پیشه روی چشم بینندگان می گذارد. مصالح به کار رفته در زیارتگاه حضرت نبی از گچ و آجر است که به گنبد سبز زیبایی مزین شده است. اگر به داخل این امام زاده بروید می توانید سجاده و چند قاب عکس زیبایی که در آن قرار دارد را تماشا کرده و در کمال آرامش به عبادت با پروردگار یکتا بپردازید. در برخی از روایات مذهبی داستان هایی درباره زیارتگاه حضرت نبی و مقام الیاس وجود دارد که می گوید این دو بزرگوار در پی آب حیات رفته به جاودانگی دست یافته اند. در این روایت گفته شده که الیاس از آب حیات نوشیده است و برای همیشه زنده می ماند. بسیاری از افراد بومی در مواجهه با مشکلات زندگی به این زیارتگاه پناه می برند و برای گرفتن حاجت خود به زیارتگاه حضرت نبی و مقام الیاس دخیل می بندد.

آدرس زیارتگاه حضرت نبی و مقام الیاس: استان هرمزگان، جزیره هرمز، ضلع شمالی جزیره هرمز

دشت نمک هرمز

یکی از ویژگی های بارز جزیره هرمز داشتن سنگ نمک های بلورینی است که مشابهش در کمتر مناطقی دیده می شود. نمک های جزیره هرمز به شدت متبلور هستند و از ترکیبات طبیعی به وجود می آیند. دشت نمک از این سنگ های بلورین نمک پوشیده شده و صحنه ای خیره کننده را به وجود آورده است که گویی کل دشت زیر برف پنهان شده است. این سنگ نمک ها علاوه بر زیبایی ای که به طبیعت هرمز بخشیده اند خواص درمانی بسیاری را نیز شامل می شوند. دشت نمک تنها یکی از مناطق دیدنی هرمز است و جاذبه های دیگری نیز در کنار این دشت شگفت انگیز وجود دارند که از برخی از آن ها می توان به ساحل سرخ، دره تندیس ها، دره رنگین کمانی هرمز و غار الهه نمک اشاره کرد.

آدرس دشت نمک هرمز: هرمزگان، جزیره هرمز، نواحی غربی و مرکزی جزیره

دشت نمک هرمز

تفریحات جزیره هرمز

تا این لحظه از مقاله با جاذبه های طبیعی جزیره نگین مانند هرمز آشنا شدیم و دریافتیم که چقدر جاهای دیدنی هرمز بسیارند. اما حالا نوبت تفریحات و سرگرمی های جذاب این جزیره است که برای اکثر گردشگران مهم است. یکی از مهیج ترین و پرطرفدار ترین تفریحات جزیره هرمز را می توان تفریحات آبی آن معرفی کرد که گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب کرده است. از همین روی اگر قصد خوش گذرانی در یکی از بهترین جزایر جنوب ایران یعنی هرمز را دارید، حتما سری به سواحل زیبای آن زده و از سرگرمی های ساحلی نهایت لذت را ببرید. در ادامه تمامی جاهای تفریحی هرمز را شرح داده و تفریحات جذابی که در این مناطق وجود دارند را برای شما عزیزان نام برده ایم.

قواصی و قایق سواری

همانطور که می دانید دریای خلیج فارس از آبی شفاف و دریایی بسیار زیبا برخوردار می باشد که دنیای زیر آب را به نمایش می گذارد. از همین روی یکی از فراموش نشدنی ترین سرگرمی هایی که می توانید در طی سفرتان به هرمز تجربه کنید قواصی است. جزیره هرمز از مدرسه قواصی بهره مند می باشد که آموزش های لازمه برای قواصی در دو سطح حرفه ای و مبتدی را به مسافران ارائه می دهد. به همین خاطر حتی اگر تا به حال تجربه سفر به دنیای زیر آب را نداشته اید اصلا نگران نباشید و از این سرگرمی ویژه نهایت لذت را ببرید و در میان ماهی های رنگارنگ شنا کنید.

موتور سه چرخ و دوچرخه سواری

اگر به سواری با موتورهای سه چرخ علاقه مند هستید به اسکله جزیره هرمز رفته و خوش گذرانی را شروع کنید. در دو طرف این ساحا موتورهای سه چرخ بامزه ای وجود دارد که به رنگ قرمز بوده و شما را در دورتادور جزیره می چرخانند. ظرفیت این موتورها تا 6 نفر است و شما را تا نزدیکی ساحل می برد. همچنین از آنجاکه دوچرخه سواری یکی از تفریحات پرطرفدار محسوب می شود شما می توانید برای دوچرخه سواری در جزیره هرمز این وسیله جذاب را کرایه کرده و تا نزدیکی قلعه پرتغالی ها بروید. این قلعه یکی از مشهورترین جاهای دیدنی جزیره هرمز به شمار می رود که می توانید در طی دوچرخه سواری تان از آن بازدید کرده و با یک تیر دو نشان بزنید.

پرنده نگری

جزیره هرمز از شرایط اقلیمی مناسبی برای پرندگان مهاجر برخوردار می باشد که انواع پرندگان را می توانید در این جزیره مشاهده کنید. به همین خاطر جزیره هرمز یکی از زیباترین پرنده نگری ها را پیشه روی چشمان شما قرار می دهد. از جمله پرندگان مهاجری که به این جزیره کوچ می کنند می توان به پرستوی دریایی، مرغ ماهی خوار، کاکایی، بالکان و سلیم اشاره کرد که همه ساله به این جزیره سفر کرده و زیبایی بی حد و مرزی می بخشند. همچنین در قلب جزیره هرمز جنگل وسیعی به نام جنگل مانگرو یا حرا وجود دارد که یکی از مناطق بسیار بکر است و پرندگان بسیاری به این بیشه زار کوچ می کنند. اگر در فصل زمستان به این جنگل پنهان شده در آب های خلیج فارس بروید می توانید پرندگان مهاجر بیشماری را مشاهده کنید که یکی از بی نظیر ترین منظره عمرتان را به شما هدیه می دهند.

جاذبه های طبیعی هرمز

بهترین زمان سفر به هرمز

یکی از اصلی ترین نکات برای سفر به تمامی نقاط جهان یافتن بهترین زمان سفر به مقصد مورد نظر است. از همین روی بد نیست بهترین زمان سفر به جزیره هرمز را بدانید و خود را برای سفری برنامه ریزی شده آماده کنید. هرمز همانند نگینی در قلب آب های خلیج فارس است که همه ساله و در تمامی فصول سال گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. اما بهترین زمان سفر به این جزیره محبوب را می توان اوایل فصل بهار و اواخر زمستان معرفی کرد. چزاکه به دلایل جوی جزیره هرمز این منطقه از آب و هوای بسیار گرم و شرجی برخوردار می باشد. اما در فصول بهار و زمستان هوای مطلوب تری در این جزیره وجود دارد و جاذبه های گردشگری جزیره هرمز به اوج زیبایی خود می رسند. همچنین این فصول زمان تخم گذاری لاک پشت های هرمز هستند که زیبایی ساحل لاک پشت ها را به اوج خود می رسانند. از همین روی اگر قصد سفر به جزیره شگفت انگیز هرمز را داشتید از اوایل بهار تا اواخر زمستان این جزیره به اوج زیبایی های خود دست میابد. البته شایان ذکر است پیش از سفر دریایی به این جزیره باید شرایط آب و هوایی آن را چک کرده تا در صورت وجود طوفان برنامه سفرتان با مشکل مواجه نشود.

مسیرهای دسترسی به جزیره هرمز

هرمز جزیره زیبایی است که با مساحتی بالغ بر ۴۲ کیلومتر، در 8 کیلومتری شهر بندرعباس جای گرفته است. این جزیره سرخ رنگ به بهشت زمین شناسی شهره دارد با جاذبه های بیشماری که در قلب خود جای داده است همه ساله میزبان مسافران بسیاری می باشد. اولین سوالی که در سفر به هرمز برای گردشگران به وجود می آید این است که بهترین راه رسیدن به جزیره هرمز چیست؟ در ادامه مسافت هرمز از تهران را بازگو کرده و راه های رسیدن به این جزیره را شرح داده ایم.

مسیر دسترسی هوایی به جزیره هرمز

با آنکه راه های هوایی یکی از پرطرفدارترین و راحت ترین مسیرها برای سفر هستند، اما متاسفانه سفر مستقیم هوایی به جزیره هرمز امکان پذیر نیست. از همین روی پیشنهاد ما به افرادی که تمایل به سفر به جزیره هرمز از طریق هواپیما را دارند این است که ابتدا بلیط هواپیما به مقصد قشم را تهیه کنید و از آنجا به سمت جزیره هرمز حرکت کنید. در این بین می توانید از جاهای دیدنی قشم نیز بازدید کرده و با یک تیر دو نشان بزنید.

فاصله جزیره هرمز تا قشم: برای رفتن به جزیره هرمز از طریق منطقه قشم می توانید به وسیله لندینگ کرافت و اتوبوس‌ های دریایی برای اینکار اقدام کرده که زمان تقریبی 50 دقیقه را از شما می گیرد. توجه داشته باشید این وسایل نقلیه آبی در روز های طوفانی فعالیت نمی کنند. از همین روی حتما پیش از سفر به قشم آب و هوای این منطقه را چک کنید تا از برنامه سفر خود عقب نمانید.

سفر به هرمز با ماشین شخصی

اگر برای سفر به جزیره هرمز راه زمینی و خودروی شخصی را انتخاب کرده اید باید بگوییم حدود 20 الی 24 ساعت مسیر را پیشه رو دارید. البته این مسیر نیز از ویژگی های خاص خود برخوردار بوده و در مسیر می توانید از بخش های مختلفی بازدید کنید. برای این کار دو گزینه پیشه رو دارید. می توانید با خودرو شخصی خود را به جزیره هرمز برسانید و یا به بندرعباس رفته و از راه آبی به جزیره هرمز بروید که به این شکل مسافت کمتری را پشت سر می گذارید.

فاصله تهران تا جزیره هرمز: فاصله تهران تا جزیره هرمز حدود 1.307 کیلومتر است که حدود 20 ساعت از زمان شما را خواهد گرفت.

مسیر دسترسی قطار به جزیره هرمز

از آنجاکه هرمز یک جزیره در قلب آب های نیلگون خلیج فارس است سفر از طریق اتبوس یا قطار به طور مستقیم برای این منطقه وجود ندارد. از همین روی اگر می خواهید به وسیله قطار به این جزیره سفر کنید ابتدا باید به مقصد بندرعباس سفر کرده و سپس به وسیله وسایل نقلیه آبی به جزیره هرمز بروید.

سواحل هرمز

اقامت در هرمز

در این مقاله جاهای دیدنی هرمز را با یکدیگر مرور کردیم، از همین روی حالا می دانید که جزیره هرمز یکی از محبوب ترین مقاصد توریستی است و همه ساله افراد بسیاری به این منطقه بکر سفر می کنند. به همین خاطر اقامتگاه های بومگردی و هتل ها و ویلاهای لوکسی در سراسر جزیره هرمز ساخته شده که اقامتی خوش را برای تمامی گردشگران به ارمغان می آورد. همچنین از آنجاکه برای رسیدن به جزیره هرمز مسافت زیادی وجود دارد مسافران نیاز به استراحتگاهی دنج در طول سفرشان دارند که وب سایت باباسفر در این زمینه به شما کمک می کند. برای اجاره ویلا در هرمز و اقامت چند شبه خود در مکانی شیک، باباسفر ویلاها و سوئیت های این منطقه را در اختیار شما عزیزان قرار داده است تا بتوانید با قیمتی مناسب اقامتگاهی لوکس و یا سوئیتی شخصی را رزرو کنید. با رزرو اقامتگاه دلخواه خود از وب سایت باباسفر می توانید از پشتیبانی 24 ساعته برخوردار شده و ویلای انتخابی خود را تنها در چند دقیقه و به صورت آنلاین رزرو کنید.

دره رنگین کمان، ساحل سرخ، دره مجسمه ها، غار الهه نمک، فرش خاکی هرمز، قلعه پرتغالی ها، جنگل حرا، بهشت لاک پشت ها و بسیاری از مکان های شگفت انگیز دیگری در جزیره هرمز وجود دارند که بازدید از آن ها تکرار نشدنی ترین لحظات عمرتان را به شما هدیه می دهد.

جزیره هرمز به دلیل دارا بودن آتشفشان ها و پدیده های زمین شناختی خاص از طبیعتی بکر و دست نخورده برخوردار می باشد که جاذبه های طبیعی بسیاری را به مسافران ارائه می دهد. برخی از پدیده های طبیعی این منطقه ساحل و خاک سرخ رنگ، کوه های خوراکی و رنگی دره رنگین کمان، جنگل حرا، دره تندیس ها، غار الهه نمک و گنبدهای نمکی می باشند.

تفریحات ساحلی جذابی در جزیره هرمز وجود دارد که از جمله آن ها می توان به قواصی در دل آب های خلیج فارس، استفاده از موتور سه چرخ های ساحلی، قایق سواری، پرنده نگری، دوچرخه سواری و رستوران گردی در هرمز اشاره کرد.

از آنجاکه جزیره هرمز دارای آب و هوای گرم و شرجی است فصل زمستان یکی از بهترین زمان های سفر به هرمز محسوب می شود و تقریبا تمامی جاذبه های این جزیره در فصل زمستان انتخاب مناسبی برای بازدید و طبیعت گردی هستند. اما جنگل حرا و ساحل سنگ مرغان را می توان دو مورد از جاذبه های خاص هرمز در فصل زمستان دانست. چراکه در این فصل پرندگان مهاجر بسیاری به این مناطق سفر کرده که بازدید را هیجان انگیز تر می کنند.

هرمز جزو مناطقی است که در تمامی فصل ها زیبا بوده و از ویژگی های خاصی بهره مند می باشد. اما به دلیل آب و هوای گرمی که در تابستان بر جزیره هرمز حاکم است، بهتر است اکثر وقت خود را در سواحل گذرانده و از قدم زدن بر روی شن های گرم ساحل لذت ببرید. اما بازدید از سایر مناطق دیدنی هرمز امکان پذیر بوده و مشکل خاصی برای شما به وجود نمی آورد.

مسیر دسترسی ساحل سرخ: ایران، استان هرمزگان، جزیره هرمز

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت