جاهای دیدنی جزیره هنگام

در میان هیاهوی امروزه که زندگی شهری را فرا گرفته است، جزیره کوچکی در جنوب جزیره قشم وجود دارد که مردم آن کاملا به صورت سنتی زندگی می کنند و عصر تکنولوژی در این جزیره جایی ندارد. این منطقه باصفا را جزیره هنگام می نامند که از جمعیت و وسعت کمی برخوردار می باشد اما دنیایی از آرامش و سبک زندگی اصیل ایرانی است. در جزیره هنگام خبری از خیابان های شلوغ یا برج مخابرات نیست. از همین روی زمانی که به هنگام سفر می کنید دور از تمامی چالش های روزانه تنها به گشت و گذار مشغول شده و سفری به دور از تکنولوژی را تجربه می کنید. وسعت جزیره هنگام حدود ۵۰ کیلومتر مربع است و نسبت به سایر جزایر ایران منطقه کوچکی به شمار می رود. اما در همین جزیره کوچک از سواحل بی نظیر گرفته تا حیات وحش جذاب، طبیعت بکر، چشم اندازی زیبا به روی آب های خلیج فارس و بسیاری از جاذبه های دیگر را در دل خود جای داده است. اگر می خواهید تمامی جاهای دیدنی جزیره هنگام را بشناسید و با تفریحات مهیج این منطقه آشنا شوید با ما تا پایان این مقاله همراه شوید.

جاهای دیدنی جزیره هنگام

تاریخچه جزیره هنگام

جزیره هنگام به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد از دیرباز تا به امروز یکی از مهم ترین مناطق خاورمیانه از نظر نظامی و راهبردی به شمار می رفته است. این جزیره در میانه خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز و قشم جا خوش کرده است که همین امر باعث ارزشمندی جزیره هنگام شده است. هنگام در طول تاریخ مورد توجه حکومت های بسیاری قرار داشته است. این جزیره مدتی را در اشغال انگلیسی ها و پرتغالی ها به سر می برد. اگر بخواهیم از پیشینه جزیره هنگام سخن بگوییم حکومت های بسیاری برای اشغال آن با یکدیگر جنگیدند. جزیره هنگام با دارا بودن سواحل عمیق و چاه های آب مناسب برای لنگر انداختن کشتی ها، یک منطقه استراتژیک به شمار می رود که برای حکومت ها بسیار کاربردی است. درواقع در تمام طول تاریخ کشور انگلیس از تلاش های خود برای قصب جزیره هرمز و بیرون راندن کشتی های نظامی ایران بر نداشت. حتی این جزیره برای مدتی به اشغال انگلیس درآمد اما سرانجام در زمان حکومت رضاشاه این منطقه ارزشمند مجددا به ایران تعلق گرفت.

جزیره هنگام کجاست و مسیرهای دسترسی آن

هنگام یکی از جاهای دیدنی قشم است، چراکه این جزیره در دو کیلومتری جنوب شرقی قشم و در میان آب های زیبای خلیج فارس قرار دارد. برای رفتن به جزیره زیبای هنگام باید ابتدا به جزیره قشم رفته و از آنجا خود را به هنگام برسانید. برای رفتن به قشم راه های زیادی وجود دارد که فرودگاه بین المللی، خودروی شخصی و راه های آبی از چندین مسیر سفر به این جزیره محبوب به شمار می روند. همچنین برای رفتن به قشم می توانید از طریق سه اسکله شهید حقانی، شهید باهنر و بندر پل اقدام کنید.

مسیر دسترسی به جزیره هنگام از قشم

همانطور که ذکر شد برای رفتن به جزیره هنگام ابتدا باید خود را به منطقه قشم برسانید. راحت ترین راه رسیدن به جزیره قشم را می توان راه هوایی و هواپیما دانست. اما اگر تمایل به انتخاب سفر هوایی ندارید می توانید از طریق اسکله نیز به جزیره زیبای قشم سفر کنید. برای اینکار به بندر پل در شهرستان خمیر رفته و از آنجا با وسایل نقلیه آبی خود را به قشم برسانید. پس از رسیدن به جزیره قشم خود را به اسکله کندالو یا شیب دراز برسانید. برای آنکه به این اسکله ها بروید دو مسیر متفاوت پیشه رو دارید. می توانید از جاده ساحلی جنوبی جزیره قشم به این اسکله ها بروید که جاده ای خوش منظر با چشم انداز دریا را به شما ارائه می دهد، و یا می توانید از مسیر اتوبان قشم – درگهان که از وسط شهر می گذرد و به اسکله راه دارد به اسکله های کندالو یا شیب دراز بروید. در این اسکله ها می توانید بلیط قایق هایی که به سمت جزیره هنگام می روند را خریداری کرده و پس از سفر آبی 10 دقیقه ای به هنگام برسید.

ساعات کاری قایق های اسکله های کندالو و شیب دراز: در این اسکله ها قایق های مسافر بر از ساعت هشت صبح تا غروب آفتاب فعالیت کرده و به جا به جایی بازدیدکنندگان جزیره هنگام می پردازند.

مسیر دسترسی به جزیره هنگام از بندر عباس

یکی از راه های رسیدن به جزیره هنگام بندرعباس است. مسافت بندرعباس تا تهران ۱,۲۶۰ کیلومتر احتساب شده که می توانید این مسافت را با وسایل نقلیه ای همچون هواپیما، قطار، خودروی شخصی و یا اتبوس و تاکسی طی کنید. همچنین برای رفتن به بندرعباس می توانید به اسکله های شهید حقانی و شهید با هنر رفته و از آنجا با وسایل نقلیه آبی همچون لنج یا قایق های تندرو خود را به جزیره قشم برسانید. پس از آنکه به قشم رفتید از طریق مسیری که در قسمت قبلی ذکر شد یعنی اسکله های کندالو یا شیب دراز به راحتی می توانید به سمت جزیره هنگام حرکت کرده و از زیبایی های این منطقه لذت ببرید.

مشهورترین جاهای دیدنی هنگام

جاهای دیدنی هنگام

قشم همانند جواهری در قلب خلیح فارس است که هنگام نیز مانند نگین این جزیره می درخشد. جاذبه های گردشگری جزیره هنگام به قدری شگفت انگیز اند که همه ساله مسافران بسیاری به سمت این منطقه روانه می شوند. وجود دلفین های بامزه، سواحل ناب، کشتی های به گل نشسته و تفریحات آبی جذاب از اصلی ترین جاهای دیدنی هنگام به شمار می روند که اوقاتی خوش را برای گردشگران به ارمغان می آورند. اقتصاد اصلی این جزیره بر پایه گردشگری، ماهیگیری و فروش زیورآلات صدفی دستی می باشد. از همین روی نه تنها گردش در جزیره هنگام می تواند لذتی بی نهایت را به شما ببخشد، بلکه می توانید سوغات های خاصی از این جزیره به همراه خود برگردانید که هدیه ای خاطره انگیز هستند. در ادامه تمامی دیدنی های جزیره هنگام را با ذکر آدرس برای شما عزیزان نام برده ایم.

سواحل جزیره هنگام

سواحل همیشه یکی از دیدنی ترین جاذبه های توریستی به شمار می روند که جزیره هنگام با چشم اندازی به روی آب های زیبای خلیج فارس یکی از مسحورکننده ترین سواحل را پیشه روی چشم جهانیان قرار داده است. سواحل هنگام یکی از دست نخورده ترین طبیعت های بکر را به گردشگران ارائه می دهند که در هر بخش منظره ای ویژه به سوی موج های زیبای خلیج فارس را به نمایش گذاشته اند. طول نوار ساحلی هنگام حدود ۵۰ کیلومتر است که هر یک از سواحل این جزیره از ویژگی های منحصر به فرد خود بهره مند می باشند. ساحل هنگام انتخابی اقتصادی اما در عین حال جذاب است. چراکه بازدید از این منطقه زیبا رایگان بوده و شامل هزینه نمی شود. تنها استفاده از تفریحات ساحلی همچون قواصی یا سایر سرگرمی های نزدیک به دریا است که شامل هزینه می شود. البته با شگفتی هایی که در ساحل هنگام تجربه خواهید کرد قطعا ارزش هزینه ای که پرداخت می کنید را دارد. در ادامه برخی از محبوب ترین سواحل جزیره هنگام را نام برده و جاذبه های بی نظیری که در آن ها مشاهده خواهید کرد را شرح داده ایم.

سواحل جزیره هنگام

ساحل آبی درخشان یا ساحل پلانکتون ها

اگر به ساحل آبی درخشان سفر کردید خود را برای مشاهده یکی از بی نظیر ترین مناظر عمرتان آماده کنید. ساحلی آبی بخشی از ساحل هنگام است که شن های آن در شب با نور آبی رنگ زیبایی می درخشد و در اوج تاریکی صحنه آرامش بخش و شگفت انگیزی را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان می گذارد. این درخشش نور شن ها به دلیل وجود موجودات دوست داشتنی ای به نام فیتوپلانکتون‌ ها است که در نزدیکی دریا و ساحل آبی درخشان هنگام زندگی می کنند. نمونه مشابه این ساحل در سواحل مالدیو و کالیفرنیا به چشم می خورد و از جاذبه های کمیاب جهان است. این همه زیبایی ساحل آبی درخشان را تبدیل به یکی از مشهورترین مناطق دیدنی هنگام تبدیل کرده است که گویی آسمان پر ستاره ای بر روی شن های ساحل نقش بسته است.

آدرس ساحل آبی درخشان هنگام: ایران، استان هرمزگان، جنوب قشم

ساحل کله خماسی

اگر می خواهید به یکی از زیباترین سواحل هنگام که از تفریحات مهیج بهره مند است بروید ساحل کمه خماسی انتخاب عالی ای به شمار می رود. در این ساحل می توانید بر فراز صخره های سنگی رفته و با شیرجه زدن در دل آب های خلیج فارس تجربه ای فراموش نشدنی را برای خود به ارمغان بیاورید. در این ساحل امکان شنا وجود داشته و می توانید با استفاده از عینک های مخصوص شنا موجودات بامزه زیر آب را مشاهده کنید. از جمله موجوداتی که در این ساحل زندگی می کنند می توان به خیار ماهی و عروس های دریایی اشاره کرد. همچنین در اطراف ساحل خماسی انواع صدف ها و جانداران زیبا وجود دارند که می توانید از آن ها عکاسی کرده و ثبت خاطره ای زیبا را برای خود رقم بزنید.

ساحل کله خماسی

ساحل خنیزی

ساحل خنیزی یکی دیگر از سواحل بکر هنگام است که در بخش شرقی جزیره جا خوش کرده است. در این ساحل می توانید در کنار آب های نیلگون خلیج فارس قدم زده و از زیبایی های اطراف خود نهایت لذت را ببرید. در این ساحل می توانید به شنا و مشاهده موجودات آبزی دریا پرداخته و یا به جمع آوری صدف مشغول شوید. 

آدرس ساحل خنیزی هنگام: استان هرمزگان، شرق جزیره هنگام

ساحل نقره‌ ای هنگام

قطعا اگر از بومیان جزیره درباره بهترین جاهای دینی جزیره هنگام سوال بپرسید ساحل نقره فام را به شما پیشنهاد می کنند. این ساحل با دارا بودن شن هایی به رنگ نقره ای درخشان حتی از دور هم درخشش خود را به نمایش می گذارد. این درخشش نقره ای رنگ در ساحل هنگام به دلیل ترکیبات طبیعی با کانی های این منطقه به عمل می آید و جاذبه ای طبیعی را به رخ جهانیان می کشد. البته متاسفانه به دلیل عدم رعایت محافظت از این جاذبه و برداشتن خاک زیبای آن توسط گردشگران بازدید از ساحل نقره ای ممنوع شده و مسافران نمی توانند از نزدیک این ساحل زیبا را مشاهده کنند. اما اگر از طریق تورهای جزیره قشم به این منطقه زیبا سفر کنید هنگامی که به گشت و گذار در دریا می روید می توانید از رو به روی ساحل نقره ای گذر کرده و درخشش خاص این منطقه را مشاهده کنید.

آدرس ساحل نقره ای هنگام: استان هرمزگان، جزیره قشم، جزیره هنگام

ساحل نقره ای جزیره هنگام

دهکده کوچک ماهیگیری هنگام

همانطور که گفته شد یکی از فعالیت های اقتصادی جزیره هنگام ماهیگیری است و دهکده کوچکی در این جزیره قرار دارد که مخصوص این فعالیت می باشد. دکده ماهیگیری هنگام مشرف به ساحل اصلی جزیره است و از امکانات رفاهی ساده ای همچون میز و صندلی برای غذاخوری برخوردار است که محیط صمیمی و دوست داشتنی را به مسافران هدیه می دهد. در این دهکده می توانید طعم لذیذ انواع غذاهای دریایی خوشمزه را بچشید و وعده غذایی دلچسبی را به همراه خانواده یا دوستان خود تجربه کنید. برخی از غذاهایی که در دهکده ماهیگیری هنگام سرو می شوند می توان به میگو و سمبوسه میگو، انواع ماهی ها، دوپیازه میگو و غذاهای دریایی که با ادویه های خوش طعم طبخ داده شده اند اشاره کرد. از همین روی دهکده ماهیگیری جزو جاهای تفریحی جزیره هنگام قرار دارد که برای تمامی اقشار جامعه مناسب است.

آدرس دهکده کوچک ماهیگیری هنگام: برای رفتن به این منطقه باید از روستای شیب دراز سوار قایق شده تا به این دهکده شگفت انگیز برسید.

آکواریوم طبیعی هنگام

یکی دیگر از جاهای تفریحی هنگام را می توان آکواریوم طبیعی آن معرفی کرد که لذت بازدید موجودات بامزه ای همچون دلفین از نزدیک را به مسافران هدیه می دهد. این آکواریوم منطقه بکری در جزیره هنگام است که از آبی زلال و شفاف بهره مند می باشد. از همین روی اگر به این منطقه بروید می توانید ماهی ها و موجودات آبزی که در رنگ های مختلف وجود دارند را مشاهده کرده و از دیدن آن ها لذت ببرید. البته منظور از آکواریوم هنگام دالان های شیشه ای نیست که باید بلیط گرفته و به بازدید از آن ها بروید. بلکه کل جزیره هنگام به دلیل قرار داشتن در آب های زیبای خلیج فارس یک آکواریوم طبیعی است. از همین روی می توانید با کرایه قایق به این منطقه بکر رفته و انواع جاندارانی که در این منطقه زندگی می کنند را تماشا کنید. درواقع آکواریم هنگام بخشی از جزیره هنگام است که بیشتر جانداران دریایی را می توانید در آن مشاهده کرده و از رقص دلفین ها به وجد بیایید. اگر به بازدید از آکواریوم طبیعی جزیره هنگام رفتید فراموش نکنید که صخره های این منطقه را نیز به خوبی نگاه کنید. چراکه در لا به لای این صخره ها خرچنگ های بامزه ای زندگی می کنند که گه گاه سر از لانه خود بیرون آورده و صحنه ای خیره کننده را پیشه روی چشم گردشگران می گذارنند. هر تکه از آکواریوم طبیعی قشم پر از شگفتی است و این مکان یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی هنگام به شمار می رود. از همین روی پیشنهاد می کنیم حتما در سفر به هنگام سری همم به آکواریوم طبیعی آن بزنید.

آکواریوم طبیعی هنگام

حیات وحش جزیره هنگام

جزیره هنگام به دلیل موقعیت اقلیمی خاصی که دارد زیستگاه مناسبی برای گونه های کمیاب جانداران بوده و موجودات جذابی در این جزیره زندگی می کنند. از همین روی حیات وحش این منطقه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری جزیره هنگام محسوب می شود و شما می توانید جانداران خاص و نادری را در این جزیره مشاهده کنید. برخی از حیوانات خاصی که در جزیره هنگام زندگی می کنند به شرح زیر است:

  • جبیر
  • خاردم مصری
  • لاک پشت پوزه عقابی
  • اگرت خاکستری
  • هدهد
  • تلیله نوک پهن
  • حواصیل
  • صدف‌ خور
  • خرچنگ

جبیر، خاردم مصری و لاک پشت پوزه عقابی از جمله محبوب ترین جانوران جزیره هنگام هستند که در کمتر جایی دیده می شوند. جبیر حیوانی است که ظاهری شبیه به آهو داشته و از آهوهای بومی شبهه قاره هند و ایران به شمار می رود. همچنین خاردم مصری نوعی سوسمار خاص است که خاردم مصری نام داشته و در جزیره هنگام زندگی می کند.

پارک کوروکودیل نوپک هنگام

پارک کوروکودیل نوپک مزرعه پرورش کروکودیلی ایست که در سال ۱۳۸ تاسیس شد. با آنکه این پارک مهیج جزو مکان های دیدنی هنگام قرار داشت اما پس از مدتی به جزیره قشم منتقل شد.  به همین ترتیب امروزه برای بازدید از پارک کروکودیل ها باید به جزیره قشم سفر کنید. این پارک سرگرم کننده اولین و بزرگ ‌تر‌ین مجموعه پرورش‌ کروکودیل در کل خاورمیانه است که علاوه بر کروکودیل حیوانات دیگری همچون خزندگان و پرندگان را نیز به نمایش می گذارد. پارک کروکودیل قشم با مساحتی بالغ بر 21 هزار متر مربع در ساحل شهر سوزای جزیره قشم قرار داشته و یکی از دیدنی ترین مناطق قشم به شمار می رود. 

آدرس پارک کروکودیل نوپک قشم: استان هرمزگان، چهار کیلومتری جزیره قشم، اتوبان قشم به درگهان

پارک کروکودیل نوپک قشم

روستای ماشی جزیره هنگام

اگر به بخش شمالی جزیره هنگام بروید روستای زیبایی به نام ماشی را خواهید دید که اغلب مردم جزیره در این بخش زندگی می کنند. اهالی روستای ماشی به خونگرم بودن و مهمان نوازی معروف اند و به گرمی از مسافران پذیرایی می کنند. کار اصلی این مردم صیادی است و از این راه به کسب درآمد می پردازند. این روستا با نام «هنگام نو» نیز شناخته می شود و یکی از مناطق بکر هنگام به شمار می رود. به دلیل بکر بودن روستای ماشی و مردم مهمان نوازی که در آن سکونت دارند این روستا یکی از مکان های دیدنی جزیره هنگام به شمار می رود.

آدرس روستای ماشی جزیره هنگام: استان هرمزگان، بخش شمالی جزیره هنگام

بهترین زمان سفر به جزیره هنگام

رفتن به جزیره هنگام در هر فصلی از مزایای خاص برخوردار بوده و نسبت به هدف سفر تغییر می کند. در کل ماه های دی، بهمن و اسفند از بهترین زمان های سفر به جزیره هنگام به شمار می رود. اما اگر می خواهید از تفریحات آبی سواحل هنگام استفاده کرده و یا به شنا در دریای شفاف این منطقه مشغول شوید فصل زمستان ممکن است مناسب اهداف سفر شما نباشد. از همین روی اگر می خواهید به جاهای تفریحی هنگام رفته و در سواحل زیبای آن شنا کنید بهتر است فصل بهار را برای سفر به این جزیره انتخاب کنید.

جزیره هنگام

اقامت در جزیره هنگام

اگر می خواهید به جزیره هنگام سفر کنید باید فکر اقامت در ویلاهای لوکس را از سر بیرون کنید. چراکه این جزیره یکی از مناطق سنتی نشین ایران است و اقامتگاه های بومی در این جزیره خودنمایی می کنند. پس اگر تمایل به ماندن در جزیره هنگام را دارید باید یا در خانه های محلی مخصوص این جزیره شب را سپری کنید و یا در جزیره قشم که از مسافت کمی با هنگام برخوردار است به رزرو ویلاها یا سوئیت های شیک بپردازید. اجاره سوئیت در جزیره قشم می تواند هزینه به صرفه تری را در بر بگیرد. اما می توانید از اقامتگاه های لوکس این منطقه نیز بهره مند شوید که امکانات رفاهی متعددی را به شما ارائه می دهند. ویلاهای استخردار قشم نیز می توانند انتخاب خوبی برای اتراق در این جزیره زیبا باشند که لحظات خوشی را برای شما مسافران عزیز به ارمغان می آورند.

ساحل آبی درخشان یا ساحل پلانکتون ها، ساحل کله خماسی، ساحل خنیزی، ساحل نقره‌ ای هنگام، دهکده کوچک ماهیگیری هنگام، آکواریوم طبیعی هنگام، حیات وحش جزیره هنگام، پارک کوروکودیل نوپک و روستای ماشی جزیره هنگام ازجمله دیدنی های جزیره هنگام هستند.

ساحل نقره‌ ای هنگام.

ساحل آبی درخشان یا ساحل پلانکتون ها، ساحل کله خماسی، ساحل خنیزی و ساحل نقره‌ ای هنگام.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت