جاهای دیدنی خلخال

ایران کشوری پهناور با شهر ها و شهرستان های بسیار زیبا است که هر کدام، مناطق دیدنی زیادی را در خود جای داده اند. شهر خلخال یکی از شهرهای تاریخی همراه با جاذبه های گردشگری فراوان است که از شهرستان‌ های استان اردبیل میباشد. شهر خلخال در جنوب ‌شرقی استان اردبیل واقع شده و از طبیعت رویایی و بسیار بکری برخوردار است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌ کند. شهرستان خلخال به سبب موقعيت جغرافيايي خاصی که دارد، محل اتصال دو خطه شمال و آذربايجان به یک دیگر می باشد. جاده خلخال که به اسالم منتهی می شود را می توان یکی از زیباترین جاده‌ های ایران معرفی کرد. در صورتی که از علاقه مندان به طبیعت و سفر کردن هستید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا چند مورد از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی خلخال را معرفی کرده و ویژگی های آن ها را توضیح دهیم.

 جاهای دیدنی خلخال

دریاچه نئور

اولین مورد از جاذبه‌ های دیدنی خلخال که قصد معرفی آن را داریم، دریاچه نئور است. دریاچه نئور، دریاچه ای در فاصله ۴۸ کیلومتری جنوب‌ شرقی شهر اردبیل به سوی شهر خلخال است که میان دو شهر اردبیل و خلخال و در مرز دو استان اردبیل و گیلان قرار دارد. دریاچه نئو را می توان یکی برترین و زیبا ترین دریاچه های خلخال و ایران دانست. این دریاچه زیبا، تشکیل شده از دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل بهار به همدیگر پیوسته و دریاچه ای واحد به عمق پنج متر را تشکیل می دهند. از آب دریاچه نئور برای آبیاری زمین‌ های کشاورزی این منطقه استفاده می شود.

آدرس دریاچه نئور:‌ استان اردبیل، شهرستان خلخال، ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر اردبیل، دریاچه نئور.

جاده گردشگری اسالم به خلخال

اسالم یکی از توابع شهرستان تالش است که حدود ۱۰ هزار نفر در آن ساکن هستند. ساکنین شهرستان تالش به زبان تالشی که ترکی است صحبت می کنند. در اطراف شهرستان تالش، مناطق ‌دیدنی و گردشگری زیادی وجود دارند که یکی از آن ها، اسالم است. اسالم دارای یکی از زیبا ترین جاده های ایران است که به شهرستان خلخال منتهی می شود. در واقع می توان جاده اسالم به خلخال را که یکی از جاذبه های گردشگری خلخال است را از بی نظیر ترین جاده های ایران معرفی کرد. افرادی که از شهرستان خلخال به سمت اسالم حرکت می کنند، در مسیر جاده به جنگل زیبای گیسوم می رسند. شهرستان خلخال، به سبب نزدیکی به خطه شمال و استان گیلان، از طبیعت زیبایی برخوردار است و سالانه گردشگران زیادی را مجذوب خود می کند. جاده اسالم به خلخال، یک جاده ۷۰ کیلومتری است که از شهرستان اسالم واقع در استان گیلان آغاز شده و به شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل منتهی می شود. این جاده، تشکیل یافته از بخش‌ های مختلفی است. در صورتی از شهر اسالم وارد این مسیر شوید، در وهله اول با یک جاده‌ مملو از درختان جنگلی انبوه مواجه می شوید که یک جاده بسیار زیبا و پیچ در پیج می باشد. اگر از شهر اسالم دور شده و چیزی حدود یک ساعت در مسیر پیش بروید، با یک منظره زیبا با دشت‌ های سرسبز و بی نظیر مواجه خواهید شد که از دامنه دید زیادی برخوردار است. طبیعتی که این جاده از آن برخوردار است، طبیعتی به غایت بکر و زیبا می باشد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. پیشنهاد می شود در صورت سفر به اسالم، خلخال و یا اردبیل، حتما به هنگام عبور از این جاده، زمانی را برای بازدید و گردش در آن اختصاص دهید. از انجایی در نزدیکی این جاده، دریای خزر وجود دارد، همیشه رطوبت و مه عمیقی در این جاده حاکم است که تا حد زیادی به زیبایی این جاده افزوده است.

روستای توریستی کزج

یکی دیگر از جاهای دیدنی خلخال، روستای کزج است که روستایی گردشگری واقع شده در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان هشجین در استان اردبیل می باشد. این روستا از بافت سنتی و قدیمی و معماری ویژه و منحصر به فردی برخوردار است که در دامنه کوه ها قرار گرفته و دارای طبیعت بسیار بکر و زیبایی می باشد. از دیگر زیبایی های روستای کزج، جاری شدن روخانه پر آب قزل اوزون از میان باغ های این روستا است. روستای کزج، روستایی با قدمت و پیشینه تاریخی طولانی است که جاذبه های دیدنی و صنایع دستی آن، آن را به یکی از زیباترین روستاهای ایران تبدبل کرده است. معماری که در روستای گردشگری کزج اجرا شده، بسیار شبیه به معماری روستای گردشگری ماسوله در استان گیلان است.

آدرس روستای کزج: استان اردبیل، شهرستان خلخال، ۱۵ کیلومتری شمال‌ غربی هشجین، روستای کزج.

روستای کزج

آبشار توریستی نوده

آبشار نوده را می توان یکی از شناخته شده ترین و زیبا ترین دیدنی های خلخال معرفی کرد که در فاصله چهار کیلومتری روستایی با همین اسم که در بخش خورش رستم است، واقع می باشد. آبشار نوده یک آبشار توریستی است که در دامنه جنوبی کوه آق داغ قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار حدوداً سی متر بوده و از بین یک صخره‌ سنگی به سمت پایین جاری می شود. پیشنهاد می شود به هنگام سفر به شهرستان خلخال، حتما از این آبشار زیبا دیدن کنید.

آدرس آبشار نوده:‌ استان اردبیل، شهرستان خلخال، هشتجین، چهار کیلومتری شرق روستای نوده، آبشار نوده.

آبشار نره گر

آبشار نره‌ گر، آبشاری زیبا واقع شده در در روستای اسبو، در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال جنوب شرقی شهرستان خلخال است که ارتفاع آن از سطح آب‌ های آزاد ۱۹۰۰ متر است. در اطراف این آبشار، درختان بیشمار گردو وجود داشته و چمنزارها، گل ها و مراتع بسیار گسترده زیبایی در حوالی این آبشار به چشم می خورند که این ابشار را به یکی از برترین جاذبه های گردشگری خلخال تبدیل کرده اند. بعد از این که از روستای اسبو عبور کردید و یک مسیر حدوداً ۲ کیلومتری را طی کردید، به آبشار نوده بر خواهید خورد. منبع آب این آبشار، منشا گرفته از برف زمستانی باریده شده در کوه‌ هایی است که این آبشار در دامنه آن ها جریان دارد.

آدرس آبشار نره گر: استان اردبیل، شهرستان خلخال، ۳۰ کیلومتری شمال جنوب شرقی خلخال، آبشار نره گر.

روستای برندق

روستای گردشگری برندق، روستایی واقع در استان اردبیل، شهرستان خلخال است که از بزرگ ترین روستاهای این استان به شمار آمده و تمام مراتع شمالی، غرب دامنه ‌های کوه آق داغ و رودخانه قزل اوزن را شامل می شود. روستای برندق در بین دو رودخانه قرار دارد که زال و گل بندر نام دارند و از طبیعتی بی نظیر و چشم نواز برخوردار است. طبیعت بکر و زیبای باغ‌ های این روستا، آبشار پر آب، رودخانه‌ زلالی که از میان این روستا عبور می کند و همچنین بناهای تاریخی موجود در آن، مواردی هستند که روستای برندق را به یکی از مناطق دیدنی خلخال تبدیل کرده و سالانه صدها گردشگر را به آن جذب می کنند.

آدرس روستای برندق:‌ استان اردبیل، شهرستان خلخال، بخش خورش رستم جنوبی، روستای برندق.

خلخال سویی

چشمه طبیعی خلخال سویی که به زبان فارسی به معنای اب یا چشمه خلخال است، در میان جاده اردبیل به خلخال و ارتفاعات منطقه دربند هواشان واقع می باشد. خلخال سویی که جویباری نشات گرفته از آب برف ها و یخ های منطقه دربند هواشان در فصل زمستان است را می توان یکی از برترین مناطق دیدنی خلخال معرفی کرد. این چشمه، بعد از چهل کیلومتر عبور از مناظر طبیعی پر آب شده و اول به رودخانه خلخال چایی، دوم به رودخانه قزل اوزن و در نهایت به دریای خزر سر ریز می شود.

آدرس خلخال سویی: استان اردبیل، شهرستان خلخال، منطقه مرتفع دربند هواشان

 خلخال سویی

غار هفت خانه

غار هفت‌ خانه که در میان مردم محلی با نام غار یدی دام شناخته می شود، یکی از جاذبه های گردشگری خلخال است که در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا و در روستای گرمخانه که در فاصله بیست کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار دارد، واقع شده است. غار هفت خانه، دو دهانه ورودی دارد که دهانه اصلی آن در قسمت شرقی قرار دارد. این غار منحصر به فرد، از هفت خانه کوچک با ارتفاع حدوداً سه متر که به ترتیب پشت سر هم قرار گرفته اند، تشکیل یافته است. در تمام قسمت های غار هفت خانه، به خصوص در خانه‌ های اولیه آن، آثاری قدمتی و تاریخی از اقامت بشر به مدت طولانی در آن، استخوان‌ های پوسیده و همچنین یک راهرو سنگچین که توسط انسان ساخته شده است، دیده می شود.

آدرس غار هفت خانه: استان اردبیل، شهرستان خلخال، ۲۰ کیلومتری جنوب غرب شهر خلخال، جاده خلخال به هشتجین، روستای گرمخانه، غار هفت خانه.

تفرجگاه اندبیل

تفرجگاه اندبیل که از جاهای دیدنی خلخال به شمار می آید، در فاصله شش کیلومتری این شهر واقع شده و هر ساله، از تعداد زیادی مسافر از اقصی نقاط کشور میزبانی می کند. تفرجگاه اندبیل که بیشتر با نام چشمه بیله دیر بولاغی شناخته می شود، تفرجگاهی در محدوده روستای گردشگری اندبیل است که در مسیر تلاقی دو خطه شمال و اذربایجان، یعنی جاده اسالم به خلخال قرار داشته و از طبیعتی با بوته زارهای جنگلی انبوه، چمنزارها و چشمه سارهای پر آب و زلال برخوردار است. چشمه بیله دیر، از چشمه های پر آب خلخال است که دارای مناظر و چشم انداز های بکر و زیبایی می باشد. این چشمه به دلیل برخورداری از ظرفیت بسیار بالا، سد های مختلفی در پایین آن احداث شده و استخرهایی به وسیله اهالی و محلی ها برای پرورش دادن ماهی قزل آلا نیز در آن به وجود آمده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی که این تفرجگاه از آن برخوردار است، همه ساله از سوی سازمان میراث فرهنگی استان اردبیل، یک جشنواره زمستانی در این منطقه برگزار می شود که ساخت آدم برفی و پیست اسکی از برنامه های تفریحی ثابت آن هستند. در این میان خوب است که اشاره کنیم، شهر زیبای خلخال از سوی سازمان بهداشت جهانی، در طرح هزار شهر، هزار زندگی، عنوان یکی از شهر های سالم را دریافت کرده و روستای گردشگری اندبیل نیز در طرح ۱۲۰ روستای هدف گردشگری، یکی از روستاهای گردشگری کشور شناخته شد. روستای اندبیل به این دلیل به عنوان یک تفرجگاه شناخته می شود که دارای هتل گرشگری و چند سوئیت بوده و صنایع دستی و لبنی نیز، از جمله دستاورد های آن به شمار می آیند.

 آدرس روستای اندبیلاستان اردبیل، شهرستان خلخال، ۳ کیلومتری شمال‌شرقی شهر خلخال

آب گرم‌ گیوی

شهر گیوی که از سمت شمال به شهر اردبیل، از سمت شرق به شهرستان خلخال و از سمت غرب و جنوب به شهرستان‌ های نیر و میانه منتهی می شود، مرکز شهرستان کوثر است. اهالی و ساکنین این شهر اغلب ترک زبان هستند و به واسطه موقعیت جغرافیایی شهر، اغلب به شغل کشاورزی مشغول می باشند. یکی از جاذبه های گردشگری شهر گیوی، آب گرم گیوی است که از محبوب ترین جاهای دیدنی خلخال به شمار می آید. آب ‌گرم گیوی که در بین مردم محلی منطقه به زبان ترکی، ایستی‌ سو یا خلخال سوئی نامیده می شود، در فاصله پنج کیلومتری شهر خلخال، کنار جاده گیوی به خلخال و بر فراز کوه قرار دارد. آب گرم گیوی، در ارتفاع ۱۷۲۰ متری از سطح دریا بوده و میزان آبدهی آن نیز دو لیتر در ثانیه است. همچنین، دمای این آب گرم، ۵۲ دجه سانتی گراد می باشد. مردم منطقه و برخی گردشگران معتقدند که آب گرم گیوی برای درمان بیماری های پوستی، درد مفاصل و بیماری های عصبی مفید است.

آدرس آب گرم گیوی: استان اردبیل، شهرستان کوثر، پنج کیلومتری شهر گیوی.

 آب گرم گیوی خلخال

قله آق داغ

قله‌ آق‌ داغ یکی دیگر از دیدنی های خلخال است که با ارتفاع ۳۳۰۳ متری عنوان دومین‌ کوه مرتفع اردبیل را به خود اختصاص داده است. دامنه های قله آق داغ دارای طبیعتی بکر و سرسبز هستند که پوشش گیاهی آن شامل گیاهان خودرو، ریحان و آویش‌ کوهی است که خاصیت های درمانی زیادی دارند. این قله دیدنی یکی از مقاصد محبوب کوهنوردان و طبیعت گردان است. از ارتفاعات قه آق داغ، مناظری مانند جنگل ‌های زیبای نوده، جنگل آق ‌سو، کیوی زاویه و چنارلیق و همچنین قره تکان مشاهده می‌ شوند. این قله همچنین در میان محلیان با نام امازادا داغی نیز شناخته می شود و دلیل این نامگذاری وجود مقبره امام زاده سلطان سید محمود در این کوه می باشد. در فاصله نزدیکی از این قله و تقریباً در ارتفاع ۲۱۰۰ متری آن، چشمه گوارا و زلالی وجود دارد که خاصیت درمانی داشته و بومیان خلخال معتقدند آب این چشمه موجب سریع تر هضم شدن غذا شده و خواص بسیاری برای بیماری های دستگاه گوارش دارد.

 آدرس قله آق داغ: استان اردبیل، هشتجین، خلخال


منطقه گردشگری ازناو

منطقه گردشگری ازناو از جمله شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری خلخال است که خود شامل چند جاذبه طبیعی از جمله کوه ازناو، چشمه ازناو و باغ‌ های سرسبز و چشم نواز می باشد. چشمه ازناو که در این منطقه از دل زمین بیرون می آید موجب پدیدار شدن طبیعتی بکر و حیرت انگیز شده که نگاه هر گردشگری را به خود محسور می کند. در این منطقه گردشگری همچنین پنج غار بزرگ و کوچک آهکی وجود دارند که به جذابیت و زیبایی هرچه بیشتر منطقه ازناو افزوده اند. این منطقه گردشگری در خلخال، در جا‌ده خلخال به پونل و در نزدیکی پلیس راه واقع شده است که در فصول گرم سال میزبان گردشگران و طبیعت گردان زیادی از سراسر کشور می باشد.

 آدرس منطقه گردشگری ازناو: استان اردبیل - خلخال پلیس راه خلخال به پونل - کنار گذر جنب پلیس راه

اقامت در خلخال

موضوع اقامت، در طول سفر از مهم ترین موضوعات است و مسافرین و گردشگران اغلب به دنبال بهترین جا برای استراحت کردن و گذراندن شب هستند. برای مسافران و گردشگران شهرستان خلخال، مانند سایر شهرها، گزینه های اقامتی مختلفی مانند هتل، مسافرخانه و سوئیت وجود دارد. این گزینه ها می توانند با مزایا و معایب مختلفی همراه باشند. اما بیشتر گردشگران تمایل دارند تا در ویلا‌ های این شهر اقامت داشته باشند. برای اجاره ویلا در خلخال می توانید از طریق بابا سفر اقدام کنید. برای این کار کافی است به وب سایت بابا سفر رفته و پس از بررسی گزینه های ویلای موجود در شهرستان خلخال، ویلایی را طبق سلیقه، نیاز و بودجه خود انتخاب و رزرو کنید.

دریاچه نئور، جاده اسالم به خلخال، آبشار توریستی نوده، روستای برندق، آبشار نره گر، منطقه خلخال سویی، غار هفت خانه، روستای توریستی اندبیل و آب گرم گیوی برخی از بهترین و محبوب ترین جاهای دیدنی خلخال هستند.

جاده اسالم به خلخال، یک جاده ۷۰ کیلومتری است که از شهرستان اسالم واقع در استان گیلان آغاز شده و به شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل منتهی می شود. این جاده، تشکیل یافته از بخش‌ های مختلفی است. جاده اسالم به خلخال را می توان از بی نظیر ترین و زیبا ترین جاده های ایران معرفی کرد.

شهرستان خلخال را می توان مهد ابشارهای پر اب و زلال مختلف معرفی کرد. از معروف ترین آبشارهای این شهر می توان به دو آبشار نوده و آبشار نره‌ گر اشاره کرد. ابشار نوده در فاصله چهار کیلومتری روستایی با همین اسم در بخش خورش رستم و ابشار نره گر نیز در روستای اسبو، در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال جنوب شرقی شهرستان خلخال واقع شده اند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت