جاهای دیدنی شمشک

شمشک که به بهشت برفی ایران شهره دارد، یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری ایران است که از نظر اقتصادی و تفریحی ارزش زیادی برای کشورمان دارد. این منطقه کوهستانی برای طرفداران سرما بسیار مناسب است و از آب و هوایی پاکیزه برخوردار می باشد. دلیل این همه محبوبیت، جاهای دیدنی شمشک است که تفریحات جذاب بیشماری را در اختیار مسافران قرار می دهند. شمشک شهری به دور از آب و هوای آلوده است که سرگرمی های بسیاری را در دل خود جای داده است. اگر به این منطقه محبوب سفر کنید، در یک سر آن چشم اندازی بی نظیر از کوهستان های پوشیده از برف را مشاهده خواهید کرد و در سایر نقاط آن پیست های جذاب اسکی، کلبه های چوبی یا اسکیمویی و آبشارهای زیبایی را می بینید که از پرطرفدارترین مناطق دیدنی شمشک به شمار می روند. با اینحال بیش از 28 جای تفریحی و گردشگری دیگر نیز در شمشک وجود دارد که در این مطلب برای شما عزیزان نام برده ایم.

جاهای دیدنی شمشک

شمشک کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

شمشک جزو توابع منطقه رودبار قصران و شهرستان شمیرانات است که در شمال شرق تهران جای دارد. شمشک از مناطق همجوار فشم و اوشان است و برای رسیدن به روستای شمشک باید از این مناطق گذر کرد. این دیار خوش آب و هوا در 65.7 کیلومتری شمال شرق تهران قرار گرفته است و اگر از مبدا تهران به سمت این جاذبه حرکت کنید حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت زمان لازم است تا به شمشک برسید. در ادامه آدرس کامل و راه های دسترسی به این منطقه خوش آب و هوا را شرح داده ایم.

آدرس شمشک: تهران، بزرگراه بابایی، جاده لشگرک، جاده اوشان فشم، شمشک

چگونه از تهران به سمت شمشک برویم؟

برای آنکه به منطقه شمشک بروید ابتدا باید خود را به لواسان برسانید. برای این کار تنها کافیست وارد اتوبان بابایی شده و از یکی از مسیرهای لشگرک، اتوبان ارتش و جاده سوهانک خود را به لواسان برسانید. سپس در میدان اول لواسان که با نام میدان امام خمینی (ره)، نیز شناخته می شود وارد جاده فشم شوید. روستای زردبند، رودک، شمران، حاجی آباد، اوشان، فشم، میگون و درود را رد کرده تا با تابلوی شمشک مواجه شوید. حالا می توانید به جاذبه های گردشگری شمشک مراجعه کرده و اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید.

تاریخچه شمشک

محله ای که امروزه با نام شمشک شناخته می شود متشکل از بخش های مختلفی همچون مزارع و محله های سفیدان، درود، دربندسر، جیرود، شمشک بالا و شمشک پایین است که در سال ۱۳۹۱ به پیشنهاد وزارت کشور با یکدیگر ادغام شدند. روستای شمشک یکی از مراکز تفریحی بسیار بزرگ کشور عزیزمان ایران به شمار می رود. چراکه جاذبه های دیدنی شمشک و تفریحات آن بیشمارند و همین امر باعث شده این محله به یکی از مناطق مهم توریستی تبدیل شود. همچنین در شمشک پیست اسکی بین المللی وجود دارد که در سال ۱۳۷۵، به طور رسمی از سوی سازمان جهانی تایید شد و یکی از جاذبه های بین المللی را تشکیل داد. از آنجاکه شمشک در قلب کوهستان های شمال شرق تهران قرار گرفته است از آب و هوایی سرد برخوردار بوده و بهمن ماه به عنوان سردترین ماه سال در شمشک معرفی می شود.

معرفی جاهای دیدنی شمشک

معرفی جاهای دیدنی شمشک

درست است که جاذبه های گردشگری شمشک عامل اصلی محبوبیت آن در میان گردشگران از سراسر جهان هستند، اما این منطقه از ویژگی های مثبت دیگری هم برخوردار است که معادن زغال سنگ و سنگ ‌های قیمتی در آن، تنها یک چشمه از مزایای بیشمار شمشک محسوب می شوند. بومیان این منطقه عقیده دارند شمشک به معنی شمش کوچک است. طبیعت شمشک یکی از چشم نوازترین جاذبه های دیدنی و گردشگری را در اختیار مردم قرار داده است و بارش برف بر این منطقه کوهستانی فضایی رویایی را به همگان ارائه می دهد. آبشارهای زیبا، قله های مرتفع، تفرجگاه های مجهز، پیست های اسکی و روستاهایی که در اطراف شمشک قرار گرفته اند از بهترین مناطق دیدنی شمشک به شمار می روند. در ادامه تمامی دیدنی های شمشک را برای شما عزیزان نام برده و بهترین زمان سفر به هر جاذبه را بازگو کرده ایم.

پیست اسکی بین المللی دیزین

منطقه دیزین بزرگ ترین و مجهزترین پیست اسکی خاورمیانه است که در قلب رشته کوه های البرز جای دارد. این پیست توسط فدراسیون جهانی به عنوان استانداردترین پیست اسکی تایید شده و از مشهورترین جاذبه های گردشگری شمشک به شمار می رود. در سال ۱۳۴۱، یک گروه اکتشاف معدن خارجی که به دنبال کشفیات خود در ایران بودند منطقه دیزین را شناسایی کردند. سرپرست این گروه کاظم گیلان پور بود که با عنوان قهرمان اسکی نیز شناخته می شد. در سال ۱۳۴۳ تله اسکی سیاری در دیزین احداث شد که برای تمرین تیم ملی اسکی در نظر گرفته شده بود. پس از آن با ساخت امکانات رفاهی و تفریحی متعدد در دیزین، این منطقه به عنوان یکی از بزرگ ترین مراکز تفریحی خاورمیانه انتخاب شد. اگر به پیست دیزین بروید از سویی با چشم انداز زیبای برفی و از سوی دیگر با تفریحات جذابی مواجه خواهید شد که سفری خاطره انگیز را برای شما رقم می زند. از برخی از امکانات تفریحی که در این منطقه وجود دارد می توان به پیست اسکی، پیست چمن، پیست اسنو پارک، پیست یو، تله کابین، تله ‌سیژ، تله اسکی بشقابی، تله اسکی چرخشی، زمین تنیس، مدرسه اسکی، اسنومبیل و رستوران های مختلف اشاره کرد.

پیست اسکی شمشک

یکی از پرطرفدارترین جاهای تفریحی شمشک پیست اسکی آن است که امروزه مسافران بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود جذب می کند. پیست اسکی شمشک سال ۱۳۲۷ شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۹۹۷ توسط فدراسوین اسکی تایید شد. ارتفاع این پیست ۲۵۵۰ تا ۳۰۵۰ متر از سطح دریا احتساب می شود و پس از دیزین، دومین پیست اسکی بزرگ ایران محسوب می شود. در پیست اسکی شمشک امکانات تفریحی بسیار کاملی قرار گرفته است که لذت گذراندن یک روز بی نظیر را به علاقه مندان اسکی هدیه می دهد. در این منطقه دو دستگاه تله‌ سیژ، دو تله‌ اسکی بشقابی و تله‌ اسکی چکشی وجود دارد که از مسیرهایی با ارتفاعات متفاوت برخوردار می باشند. از همین روی مهم نیست شما یک اسکی باز مبتدی هستید یا می خواهید در مسیرهای پر پیچ و خم به اسکی حرفه ای بپردازید، در شمشک می توانید نسبت به سطح های مختلف اسکی مسیرهای آسان یا سخت را انتخاب کنید. برخی از امکانات رفاهی و تفریحی مهم پیست اسکی شمشک شامل کافه و رستوران، مدرسه اسکی، تله اسکی و تله سیژ، اقامتگاه های گردشگری، پیست اسکی مخصوص شب به همراه نورافکن و هتل رستوران های معروف می شوند. همچنین شایان ذکر است مرتفع ترین قله پیست اسکی شمشک با ارتفاع ۳۰۵۰ متر شناخته می شود و پست‌ ترین آن در ارتفاع ۲۵۵۰ متر قرار دارد.

پیست اسکی شمشک

پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی دربندسر یکی دیگر از جاهای تفریحی شمشک است که در نزدیکی پیست دیزین و پیست اسکی شمشک قرار دارد. این جاذبه مهم و دیدنی، در سال ۱۳۵۷ توسط گروهی از مربیان اسکی و اهالی شمشک و دربندسر که با نام «پاپا» شناخته می شدند، شروع به فعالیت کرده و پس از مدت کوتاهی تبدیل به یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری شمشک شد. این پیست در 65 کیلومتری شمال تهران جا خوش کرده است و یکی از ویژگی های جذاب آن دستگاه برف سازی است که در این منطقه وجود دارد. امکانات تفریحی متعددی در این منطقه وجود دارد که می تواند برای ساعت ها مسافران را سرگرم کند. از چندین امکانات ورزشی مهم پیست اسکی دربندسر می توان به تله سیژ، تله ‌اسکی بشقابی، تله کابین، تله اسکی چکشی، دستگاه برف ‌ساز، پیستکوب، رستوران و کافه، مدرسه اسکی و پیست اسکی مخصوص شب اشاره کرد. همچنین جالب است بدانید پیست اسکی دربندسر در مساحتی بالغ بر سیصد هکتار قرار گرفته است که بلندترین آن به ارتفاع ۳۵۷۰ متر از سطح دریا می رسد.

آبشار دربندسر

روستای دربندسر یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری اطراف تهران است که همه ساله مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. این روستا که در شمال شرق تهران جای گرفته است، پر از جاذبه های دیدنی و خاص می باشد که آبشار دربندسر تنها یکی از این دیدنی ها محسوب می شود. آبشار دربندسر با آب و هوای مطلوب و زیبایی هایی که ارائه می دهد یکی از جاذبه های دیدنی شمشک را به نمایش گذاشته است که بسیار محبوب به شمار می رود. این آبشار از دو منطقه مهم به نام تل تنگه و کهوگریه سرچشمه می گیرد که طبیعتی بکر را پیشه روی چشم جهانیان قرار داده اند. علت محبوبیت آبشار دربندسر آب بسیار شفاف و زلالی است که در آن جاری بوده و اطراف آن پوشیده از فضای سبز بی نظیر می باشد. اگر قصد سفر در فصل بهار را داشتید حتما سری به آبشار دربندسر بزنید. در این فصل آبشار دربندسر مملو از گل های خوش عطر و بو می شود و طبیعت آن از همیشه بکر تر است.

رودبار قصران در منطقه شمشک

منطقه بین شمیران و ييلاقات مازندران كه در دامنه جنوبي البرز مركزی قرار دارد را رودبار قصران می نامند. این ناحیه یکی از خوش آب و هواترین مناطق اطراف تهران به شمار می رود که محیطی ییلاقی را در خود جای داده است. رودبار قصران به آبادی قصران معروف است، چراکه در گذشته محل تفریحی ناصرالدين شاه بوده و امروزه نیز یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شمشک را به خود اختصاص داده است. از آنجاکه رودهای زیبا و فراوانی در این منطقه مشاهده می شود نام آن را رودبار قصران که به معنی ساحل رود است انتخاب کرده اند. این جاذبه دیدنی از روستاهای اوشان، فشم، دربندسر شروع می شود و تا جاجرود ادامه دارد که سرشاخه های مهم رودخانه جاجرود نیز در دل منطقه رودبار قصران جای دارد. به دلیل شرایط اقلیمی خاص، آب و هوای مطلوب، طبیعت بکر و رودهای خروشانی که در رودبار قصران وجود دارد این منطقه از مهم ترین جاهای دیدنی شمشک را به خود اختصاص داده است.

رودبار قصران

روستای میگون

اگر می خواهید در روزهای آلوده که گرد و غبار سطح تهران را پوشانده است به منطقه ای خوش آب و هوا و پاکیزه سفر کنید، ما به شما شهر میگون را معرفی می کنیم. میگون به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد در تمامی روزهای سال از آب و هوایی شگفت انگیز و تمیز بهره مند می باشد. دلیل نامگذاری این شهر جاذبه های دیدنی بسیاری است که در آن وجود دارد. نام میگون از دو کلمه می(شراب) و گون (مانند) تشکیل شده که در کنار هم به معنی « همانند شراب» تفسیر می شوند. از قرار گیری شهرهای اوشان، فشم و میگون در کنار هم منطقه ای به نام «قصران» پدید آمده است که از توابع شمیرانات به شمار می رود. فاصله این منطقه از تهران تنها 53 کیلومتر است. از همین روی مردم پایتخت نشین و یا اهالی اطراف تهران می توانند با طی نمودن مسافت کوتاهی به منطقه خوش منظر میگون دسترسی داشته باشند. جاذبه های دیدنی بسیاری در میگون وجود دارد که کوهپیمایی، چشمه‌ های آهنگرک، پوشش گیاهی متنوع، دره هلمون و غارهای زیبایی که در سراسر میگون مشاهده می شود برخی از زیبایی های این شهر به شمار می روند.

هفت چشمه روستای میگون

هفت چشمه میگون که در روستایی با همین نام و در بخش میانی رشته کوه های البرز قرار دارد، برخلاف نامش دارای بیش از 30 چشمه زیبا و دیدنی است. علت نامگذاری این منطقه 7 چشمه مهم و مشهوری است که در آن قرار گرفته و با نام های تالارسر (کهریز)، چشمه قلادوش، چشمه قنات، چشمه آهنگرک، چشمه پسوند، چشمه گلک تالارسر، چشمه سید گاهره هملون، چشمه جوسونک شناخته می شوند. همانطور که گفته شد تعداد چشمه هایی که در این منطقه قرار گرفته اند به 30 می رسد. همچنین آب و هوای این منطقه همیشه سرد و برفی است و منطقه ای کوهستانی به شمار می رود. هفت چشمه میگون در 25 کیلومتری شمال شرق تهران و در نزدیکی فشم واقع شده و حتی در تابستان ها نیز از بارش برف و آب و هوای سرد بهره مند می باشد. زمانیکه آب داخل چشمه های میگون یخ می زند یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی شمشک را به مسافران هدیه می دهد. 

خانه تاریخی هومن در روستای میگون

روستای میگون یکی از زیباترین مناطق اطراف تهران به شمار می رود که بسیاری از جاهای دیدنی شمشک را در خود جای داده است. این روستا از آب و هوایی بسیار خوش برخوردار می باشد و یکی از مقاصد گردشگری جذاب به شمار می رود. در ضلع غربی روستای میگون بنای تاریخی به نام خانه هومن قرار گرفته است که از محبوب ترین جاهای دیدنی این روستا به شمار می رود. قدمت ساخت این خانه به دوره حکومت پهلوی دوم باز می گردد. این بنا توسط حقوق دان و سیاستمدار محبوب ایرانی به نام احمد هومن ساخته شد که در گذشته وزیر دربار حکومت پهلوی بود. وی خانه هومن را برای زندگی به همراه فرزندان خود بنا کرد و پس از مدتی آن را به فردی به نام یحیی مافی فروخت. خانه هومن در باغ زیبایی به مساحت حدود 2000 متر مربع قرار گرفته است و تا اواسط دهه 1380 متعلق به شخص دکتر هومن بود. اما امروزه این بنای تاریخی تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری شمشک شده و علاقه مندان به تاریخ از این بنای زیبا بازدید به عمل می آورند.

روستای میگون

مدرسه یخ نوردی در میگون

برای افرادی که علاقه مند به ورزش های برفی و آدرنالین بالا هستند، مدرسه یخ نوردی میگون یکی از بهترین جاهای دیدنی شمشک محسوب می شود. چراکه در این منطقه علاوه بر چشم انداز زیبایی که به روی کوه های پوشیده از برف دیده می شود، آموزشکده مجهزی نیز وجود دارد که در زمینه انواع ورزش های مخصوص برف فعالیت می کند. این آموزشکده که به مدرسه یخ نوردی میگون معروف می باشد به علاقه مندان کمک می کند تا در سطوح حرفه ای آموزش دیده و برای ورزش محبوب یخ نوردی آماده شوند. این مدرسه که در منطقه رودبار قصران و در ابتدای دره هملون شمشک جای گرفته است، از سال 1388 شروع به فعالیت کرد. یخ نوردی یکی از ورزش های متفاوت و خاص است که نیاز به آموزش دارد، از همین روی مدرسه سخ نوردی میگون ساخته شد تا علاقه مندان به این رشته ورزشی آموزش های لازمه را دریافت کنند. جالب است بدانید این آموزشکده به عنوان اولین مدرسه یخ نوردی ایران معرفی می شود و امکانات کاملی در آن وجود دارد. اگر می خواهید تفریحی کاملا متفاوت و هیجان انگیز را تجربه کنید حتما سری به مدرسه یخ نوردی میگون بزنید و یکی از خاطره انگیزترین اتفاقات زندگی تان را برای خود رقم بزنید.

منطقه کوهستانی تل تنگه

اگر شما از عاشقان سرما هستید و می خواهید در روزهای گرم تابستان برای چند ساعتی به منطقه ای سرد رفته و از آب و هوای خنک لذت ببرید، منطقه تل تنگه بهترین انتخاب برای شما محسوب می شود. چراکه این جاذبه در میان دو کوه قرار گرفته و آب و هوای آن همیشه سردتر از نواحی دیگر است. این منطقه کوهستانی در شمال شرقی دربندسر قرار داشته و اکثر اوقات بارش برف سنگینی در آن دیده می شود. یکی از جذابیت های تل تنگه جمع شدن بهمن ها و برف به قطر 5 متر در این دره است که تونل های برفی زیبایی را به وجود می آورد. اما یکی از دیدنی ترین جاذبه هایی که در دل منطقه کوهستانی تل تنگه جا خوش کرده است را می توان آبشار زیبای آن معرفی کرد که همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. برای آنکه به بازدید از این جاذبه زیبا و متفاوت بروید، باید از مسیر برفی بالای رودخانه تا آبشار را بگذرانید که در سراسر این مسیر با زیبایی های طبیعی منطقه تل تنگه مواجه هستید. همچنین در مسیر بازگشت از رودخانه تل تنگه باید از مسیر برفی که همانند یک تونل است بگذرید که صحنه ای خیره کننده را پیشه روی چشم شما قرار می دهد. برای رسیدن به تل تنگه باید وارد اتوبان بابایی یا ارتش شوید و سپس از طریق جاده فشم وارد شمشک و روستای دربندسر شوید. در این بخش با جاده خاکی مواجه می شوید که شما را به تل تنگه می رساند.

قله آبک یا قله پی استخر

قله آبک یکی از جاذبه های طبیعی ایست که امکان صعود از چهار طرف مختلف را برای کوهنوردان فراهم کی کند. قله آبک از سمت جنوب به شهر فشم، از سمت جنوب غربی به میگون، از سمت شمال غربی به شمشک و از سمت جنوب شرقی به روته متصل می شود. ارتفاع این قله به 3520 متر می رسد و با نام های « اُوَک» و « آباک» شناخته می شود. از ویژگی هایی که قله آبک را به یکی از جاهای دیدنی شمشک تبدیل می کند می توان به غار زیبایی که بر فراز قله آن جای گرفته است و چشمه های جاری در این منطقه کوهستانی اشاره کرد. آب و هوای قله آبک به قدری سرد و کوهستانی است که حتی در فصل تابستان نیز یخ زدن سطح آب چشمه ها در آن مشاهده می شود. هنگامی که 2950 متر از مسیر این قله را پشت سر بگذارید با دشت کوچکی مواجه خواهید شد که زیبایی بی نظیری را مقابل شما می گذارد. به دلیل مسیر پر پیچ و خمی که در قله آبک پشت سر خواهید گذاشت، حتما لوازم ضروری و مخصوص کوهنوردی را به همراه خود حمل کرده و تجهیزات کامل را برای سفر به این قله در نظر بگیرید.

قله آبک شمشک

قله سرکچال در شمشک

اگر می خواهید در یکی از مرتفع ترین قله های رشته کوه البرز به کوه نوردی مشغول شوید، قله سرکچال شمشک با ارتفاع 4210 متری از بلندترین قله های رشته کوه البرز محسوب می شود. افرادی که در این قله به کوهنوردی پرداخته اند عقیده دارند مسیر صعود به قله سرکچال از زیباترین دیدنی های شمشک به شمار می رود. اگر می خواهید از مسیر اصلی به این قله زیبا صعود کنید، باید از طریق یال جنوبی که کنار ایستگاه تله سیژ شمشک و روستای سپیدان قرار گرفته است، اقدام کنید. برخی از امکانات رفاهی و تفریحی که در منطقه سرکچال وجود دارد چشمه دائمی در مسیر، آنتن دهی موبایل در تمام مسیر و پایگاه امداد و نجات شمشک است که کوهنوردی را از همیشه برای علاقه مندان به این ورزش آسان تر می کند.

کوه خلنو

قله خلنو یکی دیگر از جذاب ترین جاهای دیدنی شمشک است که در قلب رشته کوه های البرز مرکزی جای دارد. ارتفاع کوه خلنو بین ۴۳۷۴ تا ۴۳۸۷ متر احتساب می شود که این امر قله خلنو را به یکی از مرتفع ترین کوه های استان تهران تبدیل کرده است. کوه خلنو از سمت جنوب به منطقه شمشک و رودبار قصران، از شمال به دره رودخانه وارنگرود، از شرق به دشت لار و از غرب به وسیله خط‌الرأس هرزه‌ کوه به دره رودخانه کرج متصل می شود. از همین روی کوهنوردان می توانند مسیرهای مختلفی را برای صعود به قله خلنو انتخاب کنند. مسیر رسیدن به قله خلنو را می توان یکی از بی نظیرترین جاذبه های دیدنی شمشک دانست. چراکه مسیرهای مختلفی برای کوهنوردی در قله خلنو وجود دارد که هر یک از این مسیرها جاذبه های شگفت انگیزی را در خود جای داده اند. برخی از مسیرهایی که شما می توانید برای صعود به قله خلنو انتخاب کنید روستای لالان فشم، خط الرأس سرکچال به خلنو، دره وارنگه رود و خط الرأس جانستون به خلنو هستند که آبشارها و طبیعت بکری را در اختیار رهگذران قرار داده اند.

کوه ها و ارتفاعات دو خواهران

در رشته کوه های البرز مرکزی قله هایی وجود دارند که با نام سلسله خط الراس شناخته می شوند و به یکدیگر متصل می باشند. این قله ها از کوه دماوند تا گردنه کندوان کشیده شده اند که در میان آن ها ارتفاعات دو خواهران نیز مشاهده می شود. درواقه قله دو خواهران در شمال غرب دماوند قرار گرفته است و از جاذبه های دیدنی بسیاری بهره مند می باشد. این قله با ارتفاعی 3800 متری از بلندترین قله های رشته کوه های البرز به شمار می رود و از چشم اندازی بسیار زیبا برخردار می باشد. مسیرهای مختلفی برای صعود به قله دو خواهران وجود دارد که رودخانه سه سنگ، رودخانه دیو آسیاب، تخت خرس و دره سه سنگ از جاذبه های دیدنی این مسیرها محسوب می شوند. توجه داشته باشید قلل دو خواهران از شیب زیادی برخوردار می باشند. از همین روی اگر در فصل زمستان می خواهید به بازدید از این جاذبه زیبا بروید حتما از لوازم کامل کوهنوردی استفاده کرده و یک راهنما که شما را در مسیر همراهی کند داشته باشید. 

کوه ها و ارتفاعات دو خواهران

قله مرتفع برفکه

قله برفکه را می توان یکی دیگر از جاهای دیدنی شمشک دانست که از مسیرهای مختلف سرسبز و چشم اندازی زیبا بهره مند می باشد. این قله در ۳۵ كیلومتری شهر شاهرود قرار داشته و ارتفاع آن به ۳۲۱۷ متر می رسد. برفکه از آخرین قله های خط الراس کهکشان وگارکشان است که در شمال شرق تهران جای دارد. به دلیل قرار داشتن این قله در ارتفاعات، کوهنوردان بسیاری برای صعود به قله برفکه به آن مراجعه می کنند. زمانیکه وارد مسیر رسیدن به قله برفکه می شوید علاوه بر طبیعت بکری که در آن مشاهده خواهید کرد، گیاهان دارویی همچون نسترن وحشی، زیره، چوبک، زرشک و بسیاری از گیاهان دیگر را نیز بر سر راه خود می بینید که از جاذبه های این قله به شمار می روند. توجه داشته باشید در این منطقه حیوانات وحشی همچون گراز، خرس و سایر حیوانات درنده زندگی می کنند. از همین روی تدابیر امنیتی را رعایت کرده و با امکانات امنیتی به این منطقه سفر کنید.

قلل شترپا و یزدکی

شترپا و یزدکی یکی دیگر از قله های محبوب رشته کوه های البرز هستند که جزو مناطق دیدنی شمشک قرار دارند. چراکه این قلل از آب و هوایی مطلوب و پاکیزه برخوردار بوده و از مسیرهای مختلف زیبا برای صعود کوهنوردان برخوردار می باشند. قلل شترپا و یزدکی در شمال شرقی روستای طاش بالا جای گرفته اند و جزو رشته کوه البرز شرقی محسوب می شوند. برای رفتن به قله های شترپا و یزدکی شما سه مسیر پیشه رو دارید که با انتخاب هر یک از آن ها می توانید جاذبه های منحصر به فردی را مشاهده کنید. اولین مسیر برای رسیدن به قلل شترپا و یزدکی خط الراس قلل است که از شمال روستای طاش شروع می شود. اما شما می توانید از مسیرهای دیگری همچون دره طاش و گردنه گزنا نیز به این قلل دسترسی داشته باشید که پیمایشی دو روزه را شامل می شوند. شایان ذکر است در این منطقه حیوانات وحشی مانند گرگ، پلنگ، خرس قهوه ای و گونه های متعدد حیوانی زندگی می کنند. همچنین قلل شترپا و یزدکی از انواع پوشش گیاهی مهم پیچک صحرایی، چمن گندمی، زیره وحشی، گرامینه، درمنه و غیره وجود دارد که در کمتر مکان هایی دیده می شود.

هتل کوهستانی بارین

هتل کوهستانی را تصور کنید که به شکل کلبه در قلب دامنه های کوه قرار گرفته و از چشم اندازی زیبا به سوی برف بر نوک قله های مرتفع برخوردار می باشد. این دقیقا مشخصات اقامتگاه بارین شمشک است که معماری آن در سال 1390 به عنوان دومین معماری برتر انتخاب شد. این اقامتگاه با دارا بودن 4 پنت هاوس شیک و ده طبقه، نه تنها استراحتگاهی لوکس و آرامش بخش را در اختیار مسافران قرار می دهد بلکه یکی از مکان های دیدنی شمشک را نیز به وجود آورده است. یکی دیگر از مزایای ویژه ای که این هتل به خود اختصاص داده است نزدیکی آن به یکی دیگر از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شمشک، یعنی پیست اسکی آن است که فرصت اسکی و سپس استراحت در مکانی دنج را به گردشگران ارائه می دهد. طراحی جذاب و متفاوت این هتل و در عین حال امکانات رفاهی کاملی که در آن وجود دارد، هتل بارین را به یکی از مشهورترین اقامتگاه های شمشک تبدیل کرده است.

هتل بارین شمشک

غار زیبای اسحاق تهران

غارها یکی از ناب ترین مکان ها برای طبیعت گردی به شمار می روند که فضایی متفاوت را در اختیار گردشگران قرار می دهند. غار اسحاق تهران در منطقه هملون و نزديکي غار تاريخی کيقباد جای گرفته است یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شمشک به شمار می رود. برای آنکه وارد غار اسحاق شده و به غارنوردی در این جاذبه طبیعی مشغول شوید باید از سینه کش سمت چپ دره هملون که از شیب تندی برخوردار می باشد خود را به دهانه غار برسانید. مسیر داخل غار به ارتفاع 70 سانتی متری است و تا حدود 10 متر از مسیر شیب تندی حس می شود. پس از طی نمودن این مسیر به تالاری بزرگ وارد خواهید شد که مسیرهای دیگر از آن منشعب شده و بخش های دیگر غار را پیشه روی پای شما قرار می دهد. به دلیل وجود مسیر کم ارتفاع و پر پیچ و خم در غار اسحاق، توصیه ما به شما این است اگر می خواهید از غار زیبای اسحاق دیدن کنید از تورهای گردشگری کمک گرفته و به هیچ عنوان به صورت تکی به این غار وارد نشوید.

قلعه نظامی کیقباد فشم

در فاصله 3 کیلومتری شمال غربی روستای هرنج قلعه تاریخی بر فراز کوه ساخته شده است که از دوره سلطنت اسماعیلیه به جای مانده است. این قلعه یکی از پیشرفته ترین معماری و استراتژی های مربوط به دوره اسماعیلیه را داشته است. ارتفاع این قلعه از سطح دریا حدود 2900 متر احتساب می شود و بر فراز کوهی بلند جای دارد که علاقه مندان به کوهنوردی می توانند در صعود خود به قله از این بنای جذاب نیز دیدن کنند. قلعه کیقباد فشم یکی از محکم و استوارترین بناهای تاریخی مربوط به دوره اسماعیلیه است که از لحاظ آب رسانی خودکفا بوده و با ایجاد آب انبار یا چاه در صخره ‌ها آب در این بنا تامین می شد. جالب است بدانید قلعه کیقباد در گذشته کاربردهای مختلفی داشته و در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می گرفته است. از این بنا برای زندان، پناهگاه، خزانه دولتی، تامین امنیت مرزبان ها و غیره استفاده می شد. قلعه کیقباد فشم در تاریخ 12 بهمن ماه سال 1381 با شماره ثبت ملی 7080 به عنوان یکی از آثار تاریخی مهم ایران ثبت شد و امروزه بازدید از آن پیشینه کشور عزیزمان را یادآوری می کند.

صخره بزرگ بند

صخره بزرگ بند به عنوان یکی از نمادهای طبیعی منطقه شمشک به شمار می رود که یکی از شاخصه های مهم مسیری نیز محسوب می شود. درواقع صخره بند دیواره ای بزرگ به ارتفاع حدود ۳۱۵۰ متری است که در غرب منطقه سفیدستان جا خوش کرده است. این صخره از جاذبه های طبیعی شمشک به شمار می رود که منطقه ای مناسب برای تمرین کوهنوردی نیز می باشد. توجه داشته باشید در مسیر رسیدن به این دیواره که قرار می گیرید دسترسی به آب امکان پذیر نبوده و حدود 1 ساعت از مسیر را باید بدون آب طی کنید. از همین روی برای رفتن به این منطقه حتما از لوازم ضروری برای کوهنوردی و قمقمه آب استفاده کنید. یکی از دیدنی های مهمی که در این منطقه قرار دارد چشمه آفتاب ندیده است که یکی از جاذبه های بکر و خاص شمشک به شمار می رود.

جاذبه های گردشگری شمشک

چشمه آفتاب ندیده

در سراسر محدوده شمشک چشمه های بسیاری قرار گرفته است که به زیبایی این منطقه افزوده است. چشمه آفتاب ندیده یکی از جاذبه های دیدنی شمشک است که افراد کمی از آن مطلع هستند. این چشمه در در شمال شرقی صخره بزرگ بند شمشک جای داشته و از طبیعتی بکر بهره مند می باشد. در گذشته ساختار این چشمه زیبا به طوری بود که هیچ گاه در معرض نور خورشید قرار نمی گرفت و همیشه در بخش سایه قرار داشت. از همین روی به آن نام چشمه آفتاب ندیده را نسبت دادند که از زیباترین مناطق دیدنی شمشک به شمار می رود. البته شایان ذکر است امروزه به دلیل تخریب برخی از قسمت های این چشمه قابلیت در سایه قرار داشتن آن از بین رفته و ممکن است بخش هایی از آن در معرض آفتاب قرار داشته باشد.

پناهگاه کوهنوردی یا پناهگاه لجنی

در ارتفاعات سفیدستان پناهگاهی به نام پناهگاه کوهنوردی شمشک ساخته شده است که با نام پناهگاه لجنی نیز شناخته می شود. علت این نامگذاری را می توان قرار داشتن این بنا در کوه لجنی دانست. پناهگاه کوهنوردی در سال ۱۳۶۴ با همکاری اهالی شمشک و سفیدستان ساخته شد که موقعیت جغرافیایی مناسبی برای ساخت این پناهگاه در نظر گرفته شده است. پناهگاه لجنی در ارتفاع ۳۵۰۰ متری ساخته شده و برای کوهنوردانی که در مسیر صعود به قله هایی همچون سرکچال هستند، تعبیه شده است. این پناهگاه با دارا بودن مساحتی بالغ بر ۱۶ متر مربع، گنجایش 15 نفر را دارد. ظاهر این پناهگاه بسیار ساده و جذاب است و در آن از مصالح اولیه ای همچون سیمان و آجر به کار رفته است.

دره آهنگرک

در 5 کیلومتری شهر زیبای فشم دره ای به نام «دره الله بند» وجود دارد که برای رفتن به این منطقه باید از مسیر شمشک گذر کرده و به سمت روستای میگون بروید. این دره با نام آهنگرک نیز شناخته می شود که پوشیده از فضای سبز و جاذبه های دیدنی است. دره آهنگرک با مزارع زیبا و آب و هوای مطلوبی که به مسافران ارائه می دهد، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شمشک به شمار می رود که در نزدیکی مکان های دیدنی دیگری همچون روستای میگون و منطقه رودبار قصران قرار گرفته است. در اطراف دره آهنگرک غارها و چشمه های آب زیادی وجود دارد که بازدید از آن ها می تواند سفری شگفت انگیز و پر هیجان را به شما هدیه بدهد. همچنین در دره آهنگرک برخی از محبوب ترین جاهای دیدنی شمشک مانند قلعه کیقباد، پیست اسکی دربند و اقامتگاه های جذابی قرار گرفته است که می توانید به این جاذبه ها نیز سری بزنید. کوه آهنگرک با ارتفاع 3350 متری یکی از جذاب ترین مناطق برای کوهنوردان در نظر گرفته می شود و این کوه از اصلی ترین قله های رشته کوه البرز محسوب می شود. همچنین برای رسیدن به دره آهنگرک باید از مسیری سرسبز که از کوچه باغ ها و جاده های زیبا تشکیل شده است گذر کنید که لذت قدم زدن در فضایی بکر را به شما هدیه می دهد.

دره آهنگرک

راپ سوئینگ در شمشک

با آنکه منطقه شمشک به منابع طبیعی که در قلب آن جای گرفته است شهره دارد اما باید بگوییم امکانات تفریحی متعددی نیز در میان این منابع طبیعی تعبیه شده است که همین امر باعث شده شمشک یک منطقه توریستی مجهز معرفی شود. یکی از جذاب ترین جاهای تفریحی شمشک راپ سوئینگ است که از طریق آن می توانید هیجان انگیزترین لحظات زندگی تان را تجربه کنید. راپ سوئینگ یکی از ورزش های پرطرفدار است که به وسیله آن می توانید تاب خوردن در میان کوه های بلند و دره های عمیق را حس کنید. در راپ سوئینگ چند رشته طناب اصلی به دو سر کوه ها متصل شده و ورزشکاران به واسطه یک طناب فرعی متصل به آن، می توانند میان دو قله تاب بخورند و از چشم اندازی بی نظیر بهره مند شوند. راپ سوئینگ برای اولین بار در منطقه رودبار قصران و روستای میگون افتتاح شد که با استفاده از این ورزش می توانید اوج هیجان و آدرنالین را حس کنید.

روستای تاریخی امامه

اگر می خواهید به بهشتی از شمیرانات تهران سفر کنید، روستای امامه یکی از مناطق سرسبز و خوش آب و هوای بی رقیب به شمار می رود. فاصله این روستا از تهران تنها 55 کیلومتر است جاذبه های بسیاری را به نمایش می گذارد. بر اساس داستان های تاریخی، روستای امامه محل آشنایی ناصرادلین شاه و سوگولی وی به نام فاطمه بوده است. از همین روی روستای امامه یکی از جاذبه های تاریخی تهران به شمار می رود. روستای امامه از دو آبادی با نام های «امامه بالا» و «امامه پایین» تشکیل می شود که در میانه راه تهران به شمشک قرار گرفته اند. از همین روی آبادی امامه را می توان از جاهای دیدنی شمشک و در عین حال جاذبه های تهران معرفی کرد. دلیل محبوبیت دهستان امامه به غیر از داستان های تاریخی زیبایی که در مورد آن وجود دارد، آب و هوای مطلوبی است که این منطقه را به مکانی مناسب برای سفر تبدیل کرده است. جاذبه های دیدنی زیادی همچون قلعه ۱۰۰۰ساله مازیار، چشمه بزرگ پیرحمزه، درخت قدیمی نورو باغ تنگه در روستای امامه پنهان شده است که ارزش بازدید را دارد.

بقعه متبرکه شاهزاده حسین (ع) شمیران

درست است که شمشک یکی از مراکز تفریحی ایران به شمار می رود، اما در این منطقه جاذبه های مذهبی نیز وجود دارد که بقعه متبرکه شاهزاده حسین (ع) یکی از شناخته شده ترین آن ها به شمار می رود. این امامزاده در امامه بالا، از توابع رودبار قصران محسوب می شود و در پنج کیلومتری شرق راه اصلی تهران به شمشک و نرسیده به فشم قرار دارد. بقعه متبرکه شاهزاده حسین آرامگاهی پر اهمیت است که از نمای آجری و سقف شیروانی بهره مند می باشد. در این زیارتگاه ضریح کوچک چوبی قرار دارد و در مجاورت آن چشمه مشهور «حاج کدخدا» جای گرفته است. قدمت ساخت این آرامگاه به قرن نهم هجری باز می گردد و جزو آثار تاریخی فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ثبت گردیده است. از همین روی می توان گفت بقعه متبرکه شاهزاده حسین (ع) شمیران یک بنای تاریخی مهم است که امروزه به یکی از دیدنی های شمشک تبدیل شده است.

اقامتگاه های شمشک

از آنجاکه جاذبه های گردشگری شمشک بیشمار است و این منطقه کوهستانی از آب و هوایی بی نظیر بهره مند می باشد، مسافران بسیاری از سراسر جهان برای اقامتی خوش روانه شمشک می شوند. از همین روی استراحتگاه های زیادی در اطراف شمشک ساخته شده که امکانات مورد نیاز مسافران را در اختیار آن ها گذاشته و اقامتگاه هایی دنج را به آن ها هدیه می دهد. در سراسر شمشک شما می توانید شله ها، کلبه های چوبی و یا ویلاهایی که از امکانات تفریحی ویژه ای برخوردار هستند را مشاهده کرده و اقامتی خوش را در این استراحتگاه های جذاب تجربه کنید. اما اگر می خواهید از بهترین اقامتگاه ها با قیمتی مناسب بهره مند شوید، وب سایت باباسفر برخی از جذاب ترین ویلا و سوئیت های شمشک را گردهم آورده و در اختیار شما عزیزان قرار داده است. برای اجاره ویلا در شمشک از طریق وب سایت باباسفر تنها کافیست به این وب سایت وارد شده و ویلای مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس به صورت آنلاین اقامتگاه مورد نظر را رزرو کرده و از پشتیبانی 24 ساعته این وب سایت بهره مند شوید.


شمشک که از به هم پیوستن چندین منطقه حاصل خیز مزارع و محله های سفیدان، درود، دربندسر، جیرود، شمشک بالا و شمشک پایین تشکیل شده است پر از جاذبه های دیدنی و طبیعتی بکر است که هر گوشه از آن تفریحات جذابی قرار گرفته است.

با فرا رسیدن شش ماه دوم سال، مناطقی همچون پیست های اسکی دیزین، دربندسر و پیست اسکی شمشک از بهترین تفرجگاه های شمشک به شمار می روند. همچنین مدرسه یخ نوردی در میگون و قله های محبوبی همچون خلنو، ارتفاعات دو خواهران، قله سرکچال و سایر کوهستان های شمشک مکانی عالی برای یخ نوردی هستند.

شمشک دارای سه پیست مشهور به نام دیزین، پیست اسکی شمشک و پیست دربندسر است که به عنوان پیست اسکی بین المللی انتخاب شده و توسط فدراسیون جهانی تایید شده اند. این پیست ها از امکانات تفریحی کاملی همچون مسیرهای اسکی، تله اسکی، تله سیژ، تله کابین، کافه و رستوران، پیست مخصوص اسکی در شب و مدرسه اسکی برخوردار می باشند.

شمشک در محیطی ییلاقی و کوهستانی قرار دارد و سرتاسر آن پر از کوهستان های مرتفعی همچون تل تنگه، قله آبک، سرکچال، کوه خلنو، کوه ها و ارتفاعات دو خواهران، قله برفکه، قلل شترپا و یزدکی می باشد.

به غیر از پیست های اسکی و قله هایی که در شمشک وجود دارد سرگرمی های مشهور دیگری نیز در این منطقه دیده می شود که می توان به راپ سوئینگ در شمشک، یخ نوردی در مدرسه های مخصوص، غارنوردی در غار های اسحاق و هملون، اقامت در هتل بارین و بازدید از بناهای تاریخی همچون خانه تاریخی هومن در روستای میگون اشاره کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت