جاهای دیدنی شهریار

شهریار یکی از ییلاقات اطراف تهران است که بسیاری از ما آن را با آب و هوای خوش و طبیعت بکری که در دل خود جای داده است می شناسیم. درست است که این منطقه زیبا از شرایط جغرافیایی مناسب و فضای سرسبز بی نظیری بهره مند می باشد، اما باید بگوییم جاذبه های گردشگری شهریار به همین جا ختم نمی شود. سراسر شهر شهریار پر از دیدنی هایی است که باعث شده این منطقه ییلاقی یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری به خصوص در میان قشر جوان، به شمار برود. اگر شما نیز نام شهریار را تنها با طبیعت سرسبز آن و ویلاهای تفریحی که در این منطقه وجود دارد می شناسید، با ما در این مقاله همراه باشید تا با سایر جاهای دیدنی شهریار را بشناسید و شگفت زده شوید.

درباره شهرستان خوش آب و هوای شهریار

بعید است شما یکی از ساکنین شهر تهران یا کرج باشید و شهریار را نشناسید. این منطقه به نگین سبز کرج معروف است و یکی از جاذبه های دیدنی استان تهران نیز به شمار می رود. درواقع شهریار یکی از شهرستان های اطراف تهران است که شهر شهریار مرکزیت آن را به خود اختصاص داده است. پوشش گیاهی متنوع و سرسبز، آب و هوای مطلوب، خاک حاصل خیز، مراکز تفریحی جذاب و بناهای تاریخی مهم و دشت های زیبایی در این منطقه ییلاقی وجود دارد باعث شده شهریار یکی از مناسب ترین مقاصد گردشگری باشد. مساحت کل شهریار ۳۱۰ کیلومتر مربع احتساب شده است و طبق آخرین سرشماری جمعیت این شهر به 750000 نفر می رسد که این امر شهریار را به یکی از پر جمعیت ترین شهرستان های اطراف تهران تبدیل کرده است. شهرستان شهریار به قسمت های مختلفی تقسیم می شود که برخی از مهم ترین مناطق آن فردوس، قائم آباد، رزکان، سعیدآباد، مویز و جوقین هستند.

جاهای دیدنی شهریار

تاریخچه شهریار

شهریار را می توان یکی از قدیمی ترین شهرستان های ایران دانست. قدمت تاسیس این شهر به سال ۱۳۶۸ و دوره ساسانیان باز می گردد و بیشتر بناهای تاریخی نیز که در این شهر دیده می شود مربوط به دوره ساسانیان است. البته طبق برخی از شواهد تاریخی گفته می شود که این شهر 6 هزار سال پیش از میلاد نیز وجود داشته است و ساکنینی در آن زندگی می کردند. از همین روی می توان گفت شهریار از پیشینه 1000 ساله برخوردار می باشد. این شهرستان از شهرهای شهریار، باغستان، اندیشه، صباشهر، فردوسیه و شاهد شهر تشکیل می شود که هر یک از این شهرها نیز دهستان های مختلفی را در خود جای داده اند. از همین روی می توان گفت جاهای دیدنی شهریار به یک یا 10 مورد ختم نمی شود، بلکه سراسر این منطقه ییلاقی را جاذبه های ارزشمند تشکیل داده اند. اگر تا به حال به نگین سبز کرج سفر نکرده اید، با ما در ادامه همراه باشید تا تمامی جاذبه های گردشگری شهریار را نام برده و شما را با بهترین تفریحات این منطقه آشنا کنیم.

تخت رستم در شهریار

تخت رستم یکی از بناهای تاریخی مهم شهریار است که بازدید از آن می تواند پیشینه ایران را برای شما بازگو کند. از آنجاکه این بنا در نزدیکی روستای قجر و طبیعتی بکر بنا شده است یکی از متفاوت ترین جاذبه های دیدنی شهریار به شمار می رود. تخت رستم شهریار بر فراز کوهی در سمت غرب روستای قجر قرار گرفته است که ارتفاع این کوه به ۱۳۱۸ متر می رسد. از همین روی اگر به بازدید از تخت رستم شهریار بروید نه تنها می توانید از تماشای این بنای تاریخی لذت ببرید، بلکه چشم اندازی به روی کوه های زیبا و آب و هوایی بکر نیز نصیب تان خواهد شد. اگر بخواهیم از معماری خود بنا بگوییم، تخت رستم از بخش های اصلی همچون سکویی بزرگ و چهار طاق تشکیل شده است که یادگاری از دوره ساسانیان می باشد. طبق منابع تاریخی، این بنا در گذشته آتشکده ای بوده است که برای برگزاری مراسم های مذهبی از آن استفاده می شد. اما امروزه قرار داشتن این بنای تاریخی در قلب کوهستان و به ثبت رسیدن آن جزو آثار ملی، تخت رستم را به یکی از جاهای دیدنی شهریار تبدیل کرده است.

تخت رستم شهریار

قلعه تاریخی دهشاد

قلعه دهشاد شهریار را می توان یکی از متفاوت ترین آثار تاریخی به جای مانده در شهریار دانست. چراکه هنوز پس از گذشت سال ها، سکونت در منطقه این قلعه وجود دارد و این بنا تنها قلعه روستایی در ایران است. قدمت ساخت قلعه دهشاد به دوره حکومت قاجار باز می گردد. مصالح به کار رفته در این بنا آجر است و وسعت آن به 13800 متر مربع می رسد. این قلعه از یک سقف ذوزنقه ای شکل تشکیل شده که 4 برجک در چهار طرف آن قرار گرفته اند. در گذشته از این برج ها برای دیدبانی و تامین امنیت منطقه استفاده می شد. ارتفاع باروی این قلعه به 5/8 متر می رسد که از گل چینه ای با ضخامت 55 سانتی متر تشکیل شده است. بازدید از این بنا برای افرادی که علاقه مند به تاریخ هستند بسیار جذاب می باشد. همچنین اگر به قلعه تاریخی دهشاد بروید می توانید با مردمان آن به صحبت مشغول شده و از داستان های زیبایی که درباره این قلعه بازگو می کنند لذت ببرید.

برج مقبره مخروطی شکل بابا محمود

برج مقبره بابا محمود یکی از بناهای خاص استان تهران است که در بخش مرکزی شهریار و محله قصطانک شهر وحیدیه جای دارد. این برج مقبره نیز یکی از آثار تاریخی مهم و ارزشمند شهریار به شمار می رود که شکل جذابی را به نمایش گذاشته است و قدمت ساخت آن به دوره سلجوقیان باز می گردد. در نامگذاری این بنا از شخصی به نام بابا محمود الهام گرفته شده است که در گذشته حاکم شهرهای فیروزان و لنجانات بود. ویژگی بارزی که در برج مقبره بابا محمود دیده می شود یکپارچگی آن است. این برج دارای معماری مخروطی شکل است و تمام آن از گل و خشت می باشد. داخل برج محرابی تعبیه شده است که ارتفاع آن به 5 متر می رسد و رو به قبله قرار دارد. قطر خارجی بنا حدود ۱۰ و نیم متر احتساب می شود و در ارتفاعات بالای برج از این قطر کاسته می شود. برج مقبره بابا محمود در تاریخ 18 اسفند سال 1387 با شماره 25375، در فهرست آثار ملی ثبت شد و یکی از جاذبه های گردشگری شهریار و در عین حال بنای تاریخی مهم کشورمان را در اختیار مردم قرار داد.

 برج مقبره بابا محمود شهریار

پل آبرسان قدیمی ورامینک

پل آبرسان ورامینک که قدمت ساخت آن به دوره قاجار بر می گردد، یکی دیگر از آثار ملی است. این بنا در تاریخ 11 شهریور 1382 با شماره ثبت 9898، در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت. پل های آبرسان در گذشته از اهمیت ویژه ای برخوردار بودند. زیرا در زمانیکه سیستم های پیشرفته لوله کشی وجود نداشت، زمین های کشاورزی توسط این سازه های خاص آبیاری می شد. پل آبرسان ورامینک نیز یکی از همین سازه های آبرسان است که در بخش مرکزی شهریار و در غرب روستای بادامک قرار دارد. طول این پل 26 متر و عرض آن 2 متر احتساب می شود که در ارتفاع 6 متری ساخته شده است. پل آبرسان ورامینک از مصالح ساده ای همچون آجر تشکیل شده و یک طاق مرکزی در آن دیده می شود. عرض دهانه این طاق 3 متر و 20 سانتی متر می باشد و یک آبراه باریک در این پل مشاهده می شود. آجر های لوزی شکل زیبایی در پل آبرسان ورامینک به کار رفته که معماری گهواره ای را به آن بخشیده است. با آنکه پل آبرسان ورامینک یک سازه تاریخی محسوب می شود اما این بنا در قلب طبیعتی بکر قرار گرفته و از همین روی می توانید برای بازدید از جاذبه های گردشگری شهریار سری به این پل زیبا نیز بزنید.

پل آبرسان بادامک در شهریار

پل آبرسان بادامک سازه ای مشابه پل ورامینک است که مربوط به دوره قاجار می باشد. از آنجاکه شهریار یکی از پر آب ترین مناطق اطراف تهران به شمار می رود، در گذشته سازه های آبرسان بسیاری در این دیار خوش آب و هوا ساخته می شد. این پل تاریخی در روستای بادامک قرار دارد و همانند پل ورامینک از آبراه مرکزی برخوردار می باشد. بخش فوقانی پل ۳ متر عرض دارد و طاق گهواره ای شکلی به ارتفاع 3/5 متر بر روی آن قرار دارد. از این پل در گذشته برای آبیاری اراضی مختلف استفاده می شد اما امروزه آب در آن خشک شده است.

پل دختر بادامک شهریار

اگر شما یکی از علاقه مندان به تاریخ باشید، احتمالا باید داستان های جنگ بادامک که در دوران حمله مشروطه خواهان به تهران اتفاق افتاد را خوانده باشید. پل دختر بادامک یکی از میراث های به جای مانده از این جنگ است که در سال 1382 خورشیدی با شماره 9895، جزو لیست آثار ملی قرار گرفت. این پل تاریخی در مسیر جاده سعید آباد شهریار قرار دارد که یکی از کهن ترین جاذبه های گردشگری شهریار محسوب می شود. از مصالحی که در ساخت پل دختر به کار رفته است می توان به آجر، ملاط ساروج، گِل و قلوه سنگ اشاره کرد. ارتفاع این پل به 4 متر می رسد و در اطراف آن فضای سبز زیبایی مشاهده می شود. اگر از فاصله دور به پل نگاه کنید معماری آن به طوری است که مانند یک گهواره دیده می شود. همچنین پل دختر بادامک دارای یک چشمه مرکزی است که جلوه جالبی به پل بخشیده است.

پل دختر بادامک شهریار

قره تپه در شهریار

در تمام شهر شهریار جاذبه های دیدنی زیبایی قرار گرفته است که قره تپه یکی از محبوب ترین آن ها به شمار می رود. در بخش جنوب شرقی شهریار روستایی به نام قره تپه جای گرفته است که یکی از ناب ترین مکان های دیدنی شهریار محسوب می شود. قره تپه یکی از اولین روستاهای ایران است که قدمت ساخت آن به پیش از اسلام بر می گردد. این روستا یکی از مناطق حاصل خیز شهریار است که در سراسر آن باغ های میوه زیبا و فضای سرسبز بی نظیری دیده می شود. در دل این روستای زیبا تپه ای وجود دارد که با نام تپه «قره تپه» شناخته می شود و در فهرست آثار ملی قرار دارد. آب و هوای روستای قره تپه به طور شگفت انگیزی مطلوب است و این روستا در فصل بهار همانند نگینی می درخشد. همچنین قره تپه به عنوان شناسنامه فرهنگی شهریار شناخته می شود، چراکه بسیاری از آثار تاریخی مهم از این روستا به دست آمده است. یکی از این آثار گرانبها کاسه سفالی ایست که قدمت آن به هزاره پنج پیش از میلاد باز می گردد و سیستم فاضلاب این روستا 6500 سال قدمت دارد. اگر می خواهید به منطقه ای خوش آب و هوا و تاریخی سفر کنید قره تپه یکی از دیدنی ترین مکان های شهریار به شمار می رود.

تپه جوقین یا قلعه یزدگرد سوم

تپه جوقین یکی از جاذبه های مربوط به دوران تاریخ پس از اسلام است که هنوز هیچ تاریخ دانی نتوانسته پیشینه دقیقی از این تپه به ثبت برساند. تپه جوقین در شهر شهریار و محله جوقین واقع شده است که در لیست آثار ملی نیز قرار دارد. برخی از شواهد تاریخی نشان می دهد که این تپه مربوط به دوره ساسانیان است اما تا کنون هیچ کاوشی بر روی این آثار تاریخی صورت نگرفته است. آثاری در تپه جوقین دیده می شود که نشان از کاربری نظامی آن در دوره ساسانیان می دهد. گفته می شود تپه جوقین در گذشته قلعه ای نظامی بوده است که امروزه به دلیل فرسایش تبدیل به تپه شده است. نمای خشتی این بنا و قرار داشتن آن در دل طبیعت، تپه جوقین را به یکی از دیدنی های شهریار تبدیل کرده است که همه ساله مسافران بسیاری به سوی این میراث فرهنگی روانه می شوند.

تپه جوقین شهریار

تپه زیبای فردوس

تپه فردوس در ابتدای شهر امروزی فردوسیه که از توابع شهریار است، قرار دارد و یکی از جاذبه های دیدنی شهریار به شمار می رود. زیرا این تپه در یکی از خوش آب و هواترین مناطق شهریار قرار داشته و دور تا دور آن با باغ های میوه خوش عطر محاصره شده است. این تپه شباهت زیادی به تپه جوقین دارد، چراکه در گذشته یک قلعه نظامی مربوط به دوره سلجوقیان بوده و امروزه به دلیل فرسایش به شکل یک تپه زیبا درآمده است. تپه فردوس در سال 1379 با شماره 2892، به ثبت ملی رسید و از مهم ترین یادگاری های تاریخی ایران محسوب می شود. طبیعت زیبایی در اطراف تپه فردوس وجود دارد که ارزش بازدید را دارد. همچنین این تپه در فصل بهار یکی از زیباترین باغ های میوه و سبزی را به نمایش می گذارد که مکانی بکر برای استراحت و بازدید از پیشینه ایران را به مسافران هدیه می دهد.

حمام یوسف آباد صیرفی

حمام یوسف آباد در روستایی با همین نام ساخته شده است که در جنوب شهر فردوسیه جای دارد. فردوسیه به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد یکی از زیباترین جاهای دیدنی شهریار به شمار می رود. حمام یوسف آباد از باستانی ترین بناهای شهریار است. این بنا تنها حمام باقی مانده از دوره قاجار است که در منطقه شهریار قرار دارد. این حمام یکی از اصیل ترین معماری های ایرانی را به خود اختصاص داده است و از بخش های مختلفی همچون سربینه، خزینه، بینه و سایر بخش هایی که در حمام های قدیمی دیده می شود برخوردار است. مصالح به کار رفته در ساخت حمام یوسف آباد از آهک، قلوه سنگ، گچ و ساروج می باشد و سایر قسمت های آن از آجر تشکیل شده است. در گذشته خانه هایی که در روستای یوسف آباد صیرفی زندگی می کردند برای استحمام به این حمام می رفتند. اما امروزه بیشتر بخش های حمام یوسف آباد تخریب شده و تها برای بازدید مورد استفاده قرار می گیرد.

دشت دیدنی شقایق

اگر می خواهید به یکی از منحصر به فرد ترین جاهای دیدنی شهریار رفته و از زیبایی آن به وجد بیایید، پیشنهاد ما به شما دشت شقایق است. این دشت در 40 کیلومتری غرب شهریار و 25 کیلومتری جنوب غربی شهر صفادشت قرار دارد و با گل های شقایق وحشی که در خود جای داده بهشتی زیبا را به نمایش گذاشته است. از اواسط فصل بهار تا اواخر اردیبهشت ماه دشت شقایق پر از شقایق های قرمز دلربایی می شود که مکانی بکر را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد. این شقایق ها از نایاب ترین گونه گیاهی به شمار می روند و سطح دشت شقایق را می پوشانند. در این دشت به غیر از چشم انداز زیبایی که در آن دیده می شود، 30 رشته قنات و بناهای تاریخی متعددی نیز وجود دارد که لذت بازدید از این منطقه را افزایش می دهد. یکی از جذاب ترین ویژگی هایی که در دشت شقایق شهریار خودنمایی می کند طبیعی بودن آن است و انسان هیچ دخالتی در روییدن شقایق های وحشی آن ندارد. همچنین دشت شقایق بر فراز دامنه کوه های جارو قرار گرفته است، از همین روی آب و هوای مطلوبی در آن دیده می شود که موقعیت خوبی را برای سفر به وجود آورده است.

دشت شقایق شهریار

سینما سپهر شهریار

سینما سپهر را می توان یکی از جاهای تفریحی شهریار معرفی کرد که مکانی مناسب برای عاشقان فیلم به شمار می رود. امکانات رفاهی و تفریحی جذابی در این سینما وجود دارد که آن را به یکی از جاذبه های گردشگری شهریار تبدیل کرده است. ورود آقایان ممنوع، از اولین فیلم هایی بود که در این سینما منتشر شد و مخاطبان زیادی را جذب خود کرد. این سینما در سالروز ولادت حضرت علی (ع)، تاسیس شد و از مدرن ترین سینماهای شهریار محسوب می شود. سالن سینما سپهر شهریار ظرفیت جای دادن 160 نفر را دارد و در تعطیلات عید و سایر روزهای تعطیل ازدحام جمعیت در مقابل این سینما بسیار زیاد است. از امکانات ویژه ای که در این سینما مشاهده می شود می توان به بوفه ای کامل، دو آپارات و آپاراتخانه، سیستم های سرمایش و گرمایش و همچنین صندلی های شیک داخل سینما اشاره کرد. برای رفتن به سینما سپهر ابتدا به بلوار امام خمینی رفته و وارد کوچه یاسر شوید. در این کوچه می توانید تابلوی سینما و صف های طولانی برای خرید بلیط را مشاهده کنید.

امامزاده یحیی (ع)

امام زاده های یکی از مهم ترین جاذبه های کشور عزیزمان ایران محسوب می شوند که نه تنها ارزش معنوی داشته بلکه بازگوی فرهنگ ایران نیز می باشند. امامزاده یحیی نیز یکی از امام زاده های مشهور در شهریار است که برای مردم محلی این منطقه از ارزش بالایی برخوردار می باشد. این سازه در بخش مرکزی شهریار و دهستان زیبای جوقین واقع شده است. اگر به بنای امامزاده یحی نگاه کنید متوجه قدیمی بودن آن و ساخته شدنش از خشت و کاه خواهید شد.

امامزاده جعفر بن محسن (ع) ـ خاوه

آستان متبرکه امامزاده جعفر بن محسن یکی از آثار تاریخی مذهبی شهرستان شهریار است که در روستای خاوه و جاده کهنز قرار دارد. این امامزاده از یک ساختمان قدیمی تشکیل شده است که جزو آثار باستانی شهریار محسوب می شود. معماری این بقعه بسیار ساده است. بطوریکه دیواره های بقعه از آجر تشکیل شده و گنبدی بر روی آن قرار گرفته است. گنبد امامزاده جعفر بن محسن از خشت و گل ساخته شده و حس سنتی و با صفایی را در بیننده ایجاد می کند. هیچ گلدسته ای در کنار گنبد این امامزاده وجود ندارد و تنها ضریح کوچکی داخل بنا مشاهده می شود. امامزاده جعفر بن محسن (ع) تا به امروز، تنها یک بار مورد بازسازی قرار گرفته است و طرح مرمت آن در آینده اجرا خواهد شد. برای بازدیدی از این بقعه تاریخی باید ابتدا به شهر شهریار و سپس به دهستان فردوسیه، روستای خاوه و جاده كهنز بروید.

امامزاده هادی کرشنه

امامزاده هادی کرشنه در روستایی با همین نام قرار داشته و در لیست دیدنی های شهریار جای دارد. چراکه این بنا یادگاری از دوره قاجار است و اهمیت تاریخی دارد. این بقعه که آرامگاه نوادگان حسن مجتبی است در شمال شهر شهریار واقع شده‌ و جزو اماکن قدیمی و محبوب این شهر محسوب می شود. امامزاده هادی کرشنه در مساحت ۱۰۰۰ متر مربعی قرار گرفته است که بنای این امامزاده 400 متر مربع از کل مساحت امامزاده را به خود اختصاص می دهد. بر فراز این بقعه گنبد زیبایی از جنس خشت خام، ملاط گل و آهک قرار قرار دارد که جلوه بنا را افزایش داده است. می توان گفت معماری این آرامگاه به دوره های قاجار و پهلوی باز می گردد. نمای داخلی این بنا که از گچکاری، نقاشی و ضریح فلزی چوبی تشکیل شده است به دوره قاجار بر می گردد. همچنین ایوان و شبستان های اطراف بقعه، معماری دوره قاجار را به نمایش گذاشته اند و به زیبایی آرامگاه افزوده اند. ایوان، ورودی و زیرزمین امامزاده هادی کرشنه در سال ‌های بعد از انقلاب ساخته شده‌ و در حال حاضر نیز در حال بازسازی می باشد. جالب است بدانید این آرامگاه زیبا تنها یکی از جاذبه های دیدنی شهریار نیست، بلکه بسیاری از مراسم مهم مذهبی، کلاس های آموزشی، اعیاد، و جشن‌ ها و سوگواری‌ های شهر شهریار نیز در این بقعه برگزار می شود.

امامزاده هادی کرشنه

تپه باستانی بالکین

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی شهریار که قدمت آن به دوران پس از اسلام باز می گردد، با نام تپه بالکین شناخته می شود. این تپه یکی از آثار باستانی مهم در شهریار است که برای دوست داران تاریخ سازه ای بی نقص به شمار می رود. هنوز اطلاعات دقیقی در مورد این بنا وجود ندارد و تقریبا ناشناخته است. اما طبق اسناد موجود، این بنا مربوط به هزاره سوم است. تپه بالکین با نام بالکی نیز شناخته می شود که در لغت ‌نامه دهخدا از این تپه به نام دهِ کوچکی از بخش شهریارِ استان تهران است یاد می شود. اگر بخواهیم در مورد موقعیت جغرافیایی تپه بالکین بیشتر توضیح دهیم، این تپه در 400 متری جنوب روستای مهرچین و 500 متری شرق روستای حصار شال پوش، واقع شده است. برخی از باستان شناسان عقیده دارند تپه بالکین در گذشته کارکرد ارگ داشته است. یکی از مزیت های تپه بالکین به غیر از ارزش تاریخی آن، محیط خوش آب و هوایی است که بالکین در آن قرار گرفته و زیبایی طبیعی که اطراف آن را احاکه کرده است. تپه بالکین با وسعتی بیش از ۱۰ هکتار، به عنوان یکی از محوطه ‌های بزرگ و مهم عصر آهن به شمار می رود. جالب است بدانید این تپه تاریخی در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه، سال ۱۳۵۶ هجری شمسی با شمارهٔ ثبت ۱۴۱۶، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

امامزاده بی بی سکینه

در دهستان صالح آباد شهر صفادشت، یک اثر تاریخی مذهبی دیگر وجود دارد که با نام امامزاده بی بی سکینه شناخته می شود. امامزاده بی بی سکینه نه تنها یک بنای تاریخی است و از ارزش مذهبی بالایی برخوردار می باشد، بلکه داستان های تاثیرگذاری درباره این مکان گفته می شود. طبق روایت کتاب های کنزالانساب و بحر الانساب، در گذشته بی بی سکینه فرزند امام موسای کاظم امام هفتم شیعیان به همراه برادران خود به منطقه زهرآب سفر کردند. در این منطقه دشمنان که به تعقیب آنها مشغول بودند هر یک را به شهادت رسانده و بی بی سکینه نیز با هدف گریز از دست دشمنان در آب افتاده و به شهادت می رسد. به یادبود ایشان در منطقه مردآباد بقعه ای ساخته شد که امروزه با نام امامزاده بی بی سکینه شناخته می شود. در کنار این مقبره گورستانی وجود دارد که شهدا در آن به خاک سپرده شده اند. غسالخانه و سردخانه بخش های دیگر این بقعه هستند که دقیقا در کنار قبرستان جای گرفته اند. معماری آرامگاه بی بی سکینه بسیار خاص و دیدنی است. داخل این مقبره توسط آیینه کاری و کاشی کاری تزئین شده و یک گنبد آجری با پوشش کاشی خشتی فیرزوه ای رنگ بر فراز بنا قرار گرفته و جلوه بسیار تماشایی را ایجاد کرده است.

تخت کیکاووس

تخت کیکاووس در روستایی با نام بیگدنه جای دارد که نیمی از دیدنی های شهریار را به خود اختصاص داده است. این بنای باستانی در گذشته مکان مقدسی بوده است که در آن مراسم مقدس و مربوط به دین زرتشتی اجرا می شده است. تخت کاووس یک تخته سنگ چهار ضلعی غیرمنتظم است که در غرب شهریار و روستای بیدگنه قرار دارد.  قدمت تخت کیکاووس به دوره ساسانیان بر می گردد و محوطه ای تاریخی در شهر شهریار به شمار می رود. این بنا که دارای سه سازه زیبا می باشد از گذشته های دور برای ایرانیان مکان مقدسی به شمار می رفت. تخت کاووس دارای پیشینه تاریخی مهمی است که در طول تاریخ اتفاقات بسیاری را از سر گذرانده. این بنا پس از سقوط ایران به دست اعراب تا مدتی تقدس خود را حفظ کرد. اما متاسفانه طولی نکشید که آسیب های جدی دید و آتشکده داخل آن خاموش شد. این تخت از تعداد زیادی سنگ لاشه با ملات گچ ساخته شده و بر فراز تپه ای نسبتا بلند قرار دارد. ارتفاع تخت کاوور حدود 8 متر تخمین زده شده است که عرض هر ضلع از آن به 10 متر می رسد. در ضلع جنوبی تپه تخت کیکاووس درخت انجیر کوهی دیده می شود که بیش از 100 سال قدمت دارد.

تخت کیکاووس

صنایع دستی شهریار

شهریار یکی از روستاهای تاریخی ایران به شمار می رود که همچنان بافت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده است. قدمت این روستا به دوران ساسانی باز می گردد و مملو از آثار تاریخی جذاب می باشد. به دلیل همین تاریخی بودن، صنایع دستی جذابی در تنوع بالا در شهریار وجود دارد که معمولا مسافران را به خود جذب می کند. درست است که شهریار به واسطه باغات میوه متنوعی که دارد نام خود را بر سر زبان ها انداخته و میوه های خوش طعمی را به مردم ارائه می دهد. اما این منطقه دارای صنایع دستی محبوبی همچون ظروف سفالی، قلم زنی، معرق کاری، تراش شیشه، رودوزی‌ های سنتی، گلیم و جاجیم و بسیاری از صنایع دستی دوست داشتنی دیگر است که گزینه خوبی برای خرید سوغات از این شهر محسوب می شوند. به غیر از این صنایع دستی مواد خوراکی همچون انگور شهریار، عسل، سیب، گوجه سبز و محصولات لبنی نیز بسیار پرطرفدار هستند و آوازه شهریار را در سایر مناطق به صدا در آورده اند.

ویلاهای شهریار

از آنجاکه شهریار یکی از  خوش آب و هواترین مناطق اطراف تهران است و همه ساله مسافران بسیاری به سمت این جاذبه دیدنی حرکت می کنند، اقامگاه های مختلفی در اطراف و داخل شهرستان شهریار ساخته شده است که پذیرای گردشگران می باشند. از پرطرفدارترین این اقامتگاه ها را می توان ویلاها و سوئیت های دنج و مدرنی دانست که در سراسر شهریار قرار گرفته اند. این ویلاها دارای امکانات رفاهی متعددی همچون استخر آب گرم، میز بیلیارد، سرویس بهداشتی و سایر امکانات رفاهی هستند که نه تنها استراحتگاهی مناسب را در اختیار مسافران قرار می دهند، بلکه اوقات خوشی را به آن ها هدیه می دهند. برای اجاره ویلا در شهریار بسیار مهم است که ویلایی مناسب و مقرون به صرفه را رزرو کنید. به همین منظور وب سایت باباسفر ویلاهای دنج و قیمت مناسبی که در کنار جاهای دیدنی شهریار قرار دارند را جمع آوری کرده و در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

شهرستان شهریار از آب و هوایی خوش و کوچه باغ های بسیار زیبایی تشکیل شده است که منطقه ای عالی برای بازدید را به وجود آورده اند. همچنین در این شهر ویلاهای دنج و عالی وجود دارد که برای تفریحات آخر هفته بسیار مناسب هستند.

در شهریار مناطق گردشگری بسیاری وجود دارد که جاذبه های زیبایی را در اختیار مسافرین قرار می دهند اما برخی از محبوب ترین این جاذبه ها را می توان تخت رستم شهریار، قلعه تاریخی دهشاد، برج مقبره بابا محمود، تپه جوقین، پل آبرسان ورامینک، پل دختر بادامک، قره تپه، حمام یوسف آباد صیرفی، دشت شقایق، سینما سپهر شهریار، تپه زیبای فردوس و غیره معرفی کرد.

بهترین زمان سفر به شهریار را می توان تابستان و بهار دانست. چراکه در این فصول زیبایی های طبیعت شهریار به اوج خود رسیده و مکان های بکری را به مسافرین هدیه می دهد. از چندین منطقه مناسب شهریار برای سفر در فصل تابستان می توان به دشت شقایق، قره تپه، ویلاهای اقامتی و تپه جوقین اشاره کرد.

فصل بهار از بهترین زمان سفر به شهریار محسوب می شود اما در فصل زمستان نیز می توانید به جنگل ها و سواحل این منطقه سفر کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت