جاهای دیدنی شیراز

شیراز پنجمین شهر پرجمعیت ایران به شمار می رود که در استان فارس و جنوب کشور ایران جای گرفته است. این شهر با جاذبه های زیبای بیشماری که در دل خود جای داده است یکی از مناطق توریستی مهم کشورمان محسوب می شود و به دیار عشاق شهره دارد. با توجه به آثار تاریخی بسیاری که در این شهر قرار دارد، شیراز را می توان پایتخت فرهنگی ایران در نظر گرفت که از آرامگاه حافظیه و سعدی گرفته تا مکان های تفریحی متعددی را به مسافران هدیه می دهد. جاهای دیدنی شیراز به یک یا 10 جاذبه محدود نمی شود، بلکه طبق آمار بیش از 108 جاذبه شگفت انگیز در این شهر وجود دارد که مهد تاریخ و تمدن پارسی زبانان را برای جهانیان بازگو می کند. در ادامه از این راهنما از باباسفر با ما همراه شوید تا جاذبه های گردشگری شیراز و آثار تاریخی نهفته در این شهر را برای شما عزیزان بازگو کنیم.

سعدیه

سعدی شیرازی شاعر نامی و سخنور محبوب پارسی زبان است که آوازه غزل های وی حتی تا کشورهای اروپایی نیز رسیده است. پس از وفات این شاعر شیرین سخن، برای ادای احترام به او آرامگاهی بنا شد که امروزه با نام سعدیه یا آرامگاه سعدی شناخته می شود. این آرامگاه در باغ دلگشا و در فضایی بسیار سرسبز و چشم نواز ساخته شده است. آرامگاه سعدی با مساحتی بالغ بر 257 متر مربع فضای بسیار بزرگی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد که در آن مقبره سعدی به همراه سنگ قبری مزین شده از اشعار وی، در آن وجود دارد. زیبایی های بسیاری در سعدیه وجود دارد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. از باغی بزرگ که در آن بوی خوش بهارنارنج به مشام می رسد گرفته تا بخش های مختلف مقبره که با اشعار سعدی تزئیین شده اند در این آرامگاه مشاهده می شود. از جنبه زیبایی این مکان گردشگری که بگذریم، آرامگاه سعدی در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۵۳ به شماره ثبت ۱۰۱۰٫۳، در انجمن آثار ملی قرار گرفت. از همین روی می توان گفت سعدیه یکی از مهم ترین جاهای دیدنی شیراز است که بازدید از آن نه تنها جنبه گردشگری دارد، بلکه تاریخ و تمدن پیشین ایران را یادآوری می کند.

آدرس سعدیه: شیراز، بلوار بوستان، جنب باغ دلگشا و پارک کوهستان

ساعات بازدید: از 08:00 صبح الی 20:00 شب

قیمت بلیط ورودی سعدیه: برای مردم ایران 5 هزار تومان و برای افراد خارجی 50 هزار تومان

توجه: شایان ذکر است ساعات بازدید از مجموعه سعدیه در ایام نوروز با توجه به ازدحام گردشگران می تواند متفاوت بوده و تا ساعات بیشتری امکان بازدید وجود داشته باشد. همچنین هزینه بازدید نسبت به نرخ سالانه متغییر است.

سعدیه

حافظیه

بدیهی است که اغلب ایرانیان با نام خواجه حافظ شیرازی آشنا بوده و این غزل گوی ادیب را می شناسند. آرامگاه حافظ یا حافظیه مقبره ایست که تن مبارک این شاعر پرآوازه در آن به خاک سپرده شده و این آرامگاه یک نماد فرهنگی از ایران به شمار می رود. حافظیه که در خیابان گلستان و چهارراه ادبیات جای دارد، یکی از مناطق توریستی مهم شهر شیراز محسوب می شود که گردشگران از سراسر جهان برای بازدید از این مجموعه گردهم می آیند. این آرامگاه از فضایی بسیار بزرگ بهره مند می باشد که از بخش های مختلفی همچون مقبره حافظ شیرازی، صحن جنوبی و شمالی، باغی زیبا و سرسبز، ایوان، حیاط شرقی و غربی، کتابخانه حافظیه و تالار حافظیه تشکیل شده است. هر یک از این بخش ها جاذبه های بی نظیری را در خود جای داده اند که اشعار حافظ بر روی دیواره ها، جوی های آب جاری در باغ و مقبره فیروزه ای رنگ حافظیه تنها بخشی از دیدنی های این آرامگاه هستند. همچنین معماری این مجموعه به قدری شگفت انگیز است و پیام های نهفته ای را در خود جای داده که نمادشناسی حافظ توسط بسیاری از فیلسوفان و متخصصان انجام شده و تعبیرهای زیبایی برای هر یک از بخش های مجموعه وجود دارد. اگر به مجموعه حافظیه در شهر شیراز بروید ممکن است برای ساعت ها محو زیبایی های آن شده و یکی از بهترین تجربه های زندگی تان را رقم بزنید.

آدرس حافظیه: شیراز، حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، مقابل ورزشگاه حافظیه

ساعات بازدید از حافظیه: از 8:30 صبح الی 22:30 شب

قیمت بلیط ورودی حافظیه: برای گردشگران داخلی 5 هزار تومان و برای افراد خارجی 50 هزار تومان

حرم شاهچراغ

یکی دیگر از آثار ملی مهم کشور عزیزمان ایران آرامگاه شاهچراغ است که در تاریخ 20 خرداد سال 1321 با شماره 363 به ثبت ملی رسید. درست است که این آرامگاه با معماری زیبایی که دارد یکی از جاذبه های دیدنی شیراز محسوب می شود اما شاهچراغ جنبه معنوی نیز دارد و بسیاری از مردم برای چند ساعتی عبادت به این مکان تاریخی مراجعه می کنند. این به دلیل آرامیدن میر سید احمد، پسر امام موسی کاظم و برادر امام رضا (ع)، در آرامگاه شاهچراغ است که این مقبره را به مکانی با ارزش تبدیل کرده است. قدمت ساخت حرم شاهچراغ به سده‌ ششم هجری قمری و دوران اتابکان فارس باز می گردد. اگر به آرامگاه زیبای شاهچراغ بروید از همان ابتدای ورود با گنبدی کاشی کاری شده که در کنار آن دو گلدسته بلند قرار گرفته است مواجه خواهید شد. این گنبد از طراحی بی نظیر اصیل ایرانی بهره مند می باشد و کاشی کاری ها و آیینه کاری های قهارانه ای در آن مشاهده می شود. اگر کمی بیشتر پیش بروید ضریحی از جنس نقره را مشاهده خواهید کرد که محل زیارت و چند ساعتی خلوت با پروردگار یکتا است.

آدرس شاهچراغ: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، بلوار دستغیب، خیابان 9 دی

ساعات بازدید از شاهچراغ: به صورت شبانه روزی باز است.

هزینه بازدید از شاهچراغ: رایگان

حرم شاهچراغ

مرقد خواجوی کرمانی شیراز

اگر می خواهید از مکانی شگفت انگیز که در دامنه زیبای‌ کوه صبوی جای دارد و آب چشمه‌ رکن ‌آباد از کنار آن جاری است دیدن کنید، ما به شما آرامگاه خواجوی کرمانی را معرفی می کنیم. این مقبره در سال ۱۳۱۵ توسط اداره‌ فرهنگ استان فارس به یادبود از شاعر محبوب خواجوی کرمانی ساخته شد. مقبره خاجوی کرمانی به قدری با ظرافت ساخته شده و از جاذبه های شگفت انگیزی برخوردار است که همه ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود کشانده و به یکی از مناطق دیدنی شیراز تبدیل شده است. این آرامگاه با شماره‌ ۹۱۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار داشته و نمادی از تاریخ اصیل ایرانی به شمار می رود. مقبره خاجوی کرمانی از چشم انداز زیبایی به سوی دروازه قرآن بهره مند می باشد و سنگ قبر این شاعر بزرگ به شکل برآمده و بدون سقف ساخته شده که این امر جلوه ای خاص به آرامگاه بخشیده است. همچنین در بخش شمالی مقبره اتاق کوچکی قرار دارد که امروزه به عنوان فرهنگ سرای خواجوی کرمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

آدرس مرقد خاجوی کرمانی شیراز: بلوار امام رضا، جنب دروازه قرآن

ساعات بازدید از مرقد خاجوی کرمانی شیراز: 7:30 صبح الی 12 ظهر

قیمت بلیط مرقد خاجوی کرمانی شیراز: برای افراد ایرانی 3 هزارتومان و برای اتباع خارجی 20 هزار تومان

مقبره محمدبن خفیف شیرازی

آرامگاه ها نمادی از پیشینه ایران محسوب می شوند و نشان دهنده بزرگان و افراد مهمی که در گذشته زندگی می کردند هستند. از همین روی این نوع جاذبه ها بخش مهمی از گردشگری ایران را تشکیل می دهند. آرامگاه محمدبن خفیف شیرازی نیز از همین دسته جاذبه های گردشگری ایست که یکی از محبوب ترین عارفان قرن سوم و چهارم هجری به نام محمدبن خفیف شیرازی در آن آرمیده است. محمدبن خفیف موسس سلسله خفیفه و یکی از عارفان بزرگ بود که بیشتر اوغات را به عبادت و نیایش اختصاص می داد. سرانجام وی در 371 وفات یافت و در خانقاه خود به خاک سپرده شد که امروزه آن را با نام مقبره محمدبن خفیف شیرازی می شناسند. البته این آرامگاه در سال 1337 هجری شمسی مورد مرمت قرار گرفت و طی بازسازی کف پوش های فیروزه ای رنگی برای آن تعبیه شد که جلوه ای زیبا به مقبره بخشید. جالب است بدانید این آرامگاه در نزدیکی یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز که بسیار محبوب است قرار دارد که با نام بازار وکیل شناخته می شود.

آدرس مقبره محمدبن خفیف شیرازی: شیراز، پشت بازار وکیل، جنب دبیرستان ابوذر

ساعات بازدید از مقبره محمدبن خفیف شیرازی: به صورت شبانه روزی باز است

هزینه بازدید از مقبره محمدبن خفیف شیرازی: رایگان

مقبره محمدبن خفیف شیرازی

باغ ارم

باغ ارم نیز یکی دیگر از جاذبه های دیدنی شیراز است که در سال 1390 جزو فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. طبیعت باغ ارم به قدری مسحورکننده است که می توانید برای ساعت ها میان درختان انبوه و سرکشیده آن قدم زده و از بوی خوش نارنجی که در باغ پیچیده است لذت ببرید. زمانی که از فضای سبز باغ گذر می کنید با ساختمان سه طبقه ای مواجه خواهید شد که از معماری فوق العاده و کاشی کاری های ظریفی برخوردار می باشد. اما تا این لحظه تنها نیمی از شگفتی های این باغ را گفته ایم، در باغ ارم موزه سنگ جای دارد که در آن آثار بسیار ارزشمندی مانند کوه نور دیده می شود. اگر به باغ ارم رفتید حتما از موزه سنگ بازدید کنید و با لباس های سنتی عکس های خاطره انگیزی را ثبت کنید. شایان ذکر است در حال حاضر باغ ارم در اختیار دانشگاه شیراز قرار دارد و گونه های متعدد گیاهان در این باغ قرار گرفته است. از همین روی باغ ارم به نمایشگاهی از انواع گل های زیبا، درختان و گیاهان متعدد تبدیل شده است.

آدرس باغ ارم: شیراز، خیابان ارم، میدان ارم، نزدیک مجموعه دانشگاه شیراز

ساعات بازدید از باغ ارم: 8 صبح الی 20:30

قیمت بلیط ورودی باغ ارم: برای افراد ایرانی 5 هزار تومان و برای اتباع خارجی 50 هزار تومان

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا یکی از قدیمی ترین بوستان های شهر شیراز است که قدمت آن به دوران ساسانی باز می گردد. مساحت این باغ 7/5 هکتار است و از فضای سبز بی نظیری برخوردار می باشد. باغ دلگشا به نارنجستانی که در خود جای داده مشهور است و در فصل بهار بوی مطبوع نارنج سراسر این باغ را فرا می گیرد. از آنجاکه باغ دلگشا در نزدیکی آرامگاه سعدی قرار دارد، آب قنات مجموعه سعدی به این باغ سرازیر بوده و تکه ای از بهشت را پیشه روی چشم جهانیان گذاشته است. اگر به باغ دلگشا بروید می توانید چندین عمارت زیبا که قدمت آن ها به دوره قاجار بر می گردد را تماشا کرده و از بازدید از تمدن پیشین ایران لذت ببرید. همچنین در این باغ خوش منظر بنای کلاه فرنگی وجود دارد که از آن به عنوان اولین ساختمان کلاه فرنگی ایران یاد می شود. این ساختمان از طراحی بی نظیری برخوردار بوده و داخل آن با گچبری، منبت کاری، آینه کاری و نقاشی های خیره کننده ای مزین شده است. از همین روی باغ دلگشا را می توان یکی از زیباترین مناطق دیدنی شیراز دانست که در خیابان نارنجستان واقع شده و یک آثار ملی به شمار می رود.

آدرس باغ دلگشا شیراز: محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

ساعات بازدید از باغ دلگشا شیراز: 8 صبح الی 6 عصر

هزینه ورودی بازدید از باغ دلگشا: بازدید از این باغ برای افراد داخلی 5 هزار تومان و برای اتباع خارجی 50 هزارتومان می باشد.

باغ دلگشا

باغ قوام

باغ قوام که با نام «باغ نارنجستان قوام» نیز شناخته می شود در دوران سلطنت ناصرالدین شاه و به دستور علی محمد خان ساخته شد. این باغ از مساحتی ۳۵۰۰ متر مربعی برخوردار است و زیربنای ساختمان اصلی آن به ۹۴۰ متر مربع می رسد. باغ نارنجستان قوام از بخش های مختلفی همچون حیاط، ضلع جنوبی، راهروها، تالار آیینه و چندین اتاق پذیرایی مجلل برخوردار می باشد که همگی با طراحی زیبا شاهکاری از معماری را به نمایش گذاشته اند. ضلع جنوبی این باغ در گذشته به خدمه تعلق داشته و بنای ضلع شمالی از یک زیر زمین و دو طبقه برخوردار می باشد. از جاذبه های دیدنی این باغ علاوه بر نارنجستان مطبوعی که در آن قرار دارد، می توان به آیینه کاری، منبت کاری، شیشه کاری، گچ ‌کاری و مقرنس ‌کاری هایی دانست که در اکثر اتاق ها و تالار های عمارت این باغ دیده می شود. همچنین در ساختمان اصلی باغ ستون های مرمری و تالار شاه‌ نشینی تعبیه شده است که آن را به یکی از جاذبه های گردشگری شیراز تبدیل می کند.

آدرس باغ قوام: بلوار زینبیه، خیابان لطفعلی خان زند

ساعات بازدید از باغ قوام: 8 صبح الی 21 شب

هزینه بازدید از باغ قوام: برای افراد داخلی 30 هزارتومان و برای افراد خارجی 40 هزار تومان

باغ جهان نما

اگر می خواهید از مکانی تاریخی اما در عین حال تفریحی سفر کنید، باغ جهان نما شیراز یکی از مکان های دیدنی شیراز که بسیار محبوب است به شمار می رود. این باغ خوش منظر در ضلع شرقی خیابان حافظ و نزدیکی تاریخی ترین دروازه شهر شیراز یعنی دروازه قرآن جای دارد. باغ جهان نما از پیشینه بلندبالایی برخوردار بوده و در دوره های مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این باغ تا دوران حکومت صفویان به قدری زیبا و سرسبز بود که زبان زد خاص و عام به شمار می رفت. اما متاسفانه پس از آن رو به تخریب رفت و تا دوران زندیه از فضای سبز آن کاسته شد. اما کریم خان زند این باغ را مورد مرمت قرار داد و حکومت قاجار نیز در بازسازی آن دستی داشت. امروزه اگر در مورد بهترین جاذبه های گردشگری شیراز سوال بپرسید مردم این شهر باغ جهان نما را به شما معرفی می کنند که از درختان کاج سر کشیده و عمارتی زیبا در دل آن تشکیل شده است. باغ جهان نما دارای یک ساختمان هشت ضلعی، باغ میوه، قسمت شاه نشین و اتاق های مجلل می باشد که به شکوه و جلال این باغ افزوده است.

آدرس باغ جهان نما: شمال شرقی شهر شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ، بالاتر از میدان حافظیه

ساعات بازدید از باغ جهان نما: 7:30 صبح الی 8:30 شب

هزینه بازدید از باغ جهان نما: برای ایرانیان 3 هزارتومان و برای گردشگران خارجی 20 هزارتومان

باغ جهان نما

باغ جنت

در سراسر شهر شیراز جاذبه های شگفت انگیزی وجود دارد که یکی از این جاذبه ها باغ جنت می باشد. این باغ در در ابتدای ورودی غربی شیراز و بلوار امیرکبیر جای گرفته که از دیدنی های بسیاری برخوردار می باشد. درواقع باغ جنت را می توان یکی از جاهای تفریحی شهر شیراز دانست، چراکه ظاهر امروزی باغ جهان نما بیشتر مشابه بوستان است. زیرا در گذشته عمارت تاریخی در باغ جنت وجود داشت که به دست حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شده بود. اما متاسفانه این عمارت به مرور زمان تخریب شد و تنها باغ زیبای جنت از آن باقی ماند. مساحت باغ جنت 54 هکتار احتساب می شود اما تنها 27 هکتار از آن برای عموم مردم قابل بازدید می باشد. همچنین این باغ از مسیرهای پیاده روی متعدد و گذرگاه هایی برخوردار است که می توان در آن به دوچرخه سواری و قدم زدن مشغول شد. در تمام فضای باغ شما می توانید درختان سرو زیبا و فضای سبز بی نظیری را مشاهده کنید که روح انسان را نوازش می دهد.

آدرس باغ جنت: ابتدای ورودی غربی شیراز، بلوار امیرکبیر

ساعات بازدید از باغ جنت: به صورت شبانه روزی

هزینه بازدید از باغ جنت: رایگان

باغ عفیف آباد یا باغ گلشن

اولین چیزی که می توان در رابطه با ویژگی های مهم باغ عفیف آباد گفت، این است که باغ عفیف آباد شیراز به عنوان یکی از بزرگ ‌ترین موزه‌ های سلاح خاورمیانه انتخاب شده است. مساحت این باغ به 127 هزارمتر مربع می رسد و زیربنای آن 17 هزار متر مربع است. باغ عفیف آباد یک شاهکار معماری از دوران قاجار محسوب می شود که عمارت موجود در آن از دو ایوان و دو ستون سنگی تشکیل شده است. این عمارت از دو طبقه تشکیل شده که رو به روی آن حوض مستطیلی شکل زیبایی دیده می شود. اگر بخواهیم از محوطه اطراف این عمارت سخن بگوییم، دور تا دور آن را باغی انبوه از درختان کهنسال و گل کاری های خیره کننده محاصره کرده است که چشم اندازی زیبا را به بازدیدکنندگان هدیه می دهد. باغ عفیف آباد در تاریخ 10 خرداد سال 1351 با شماره 913 جزو آثار ملی به ثبت رسید و در حال حاظر در اختیار ارتش قرار دارد. همچنین در سال ۱۸۶۳ میلادی موزه‌ی سلاح ‌های قدیمی به این باغ اضافه گردید که امروزه از آن به عنوان بزرگ ترین موزه سلاح خاورمیانه یاد می شود.

آدرس باغ عفیف آباد: خیابان عفیف آباد، بلوار ستارخان، بلوار مصلی نژاد، خیابان قوام الدین شیرازی

ساعات بازدید از باغ عفیف آباد:

  •  در نیمه اول سال از ساعت 8 صبح الی 12 و 15 بعد از ظهر الی 19 عصر
  • در نیمه دوم سال از ساعت 8 صبح الی 12 ظهر و 15 بعد از ظهر الی 17 عصر

قیمت بلیط ورودی باغ عفیف آباد: برای مسافران داخلی 5 هزار تومان و گردشگران خارجی 50 هزار تومان

باغ عفیف آباد شیراز

باغ ملی شهر شیراز

در سراسر شهر شیراز باغ های زیبایی وجود دارد که باغ ملی نیز یکی از محبوب ترین باغ های این شهر محسوب می شود. اگر در فصل بهار به این باغ بروید از بوی خوش بهارنارنج سرمست شده و می توانید در میان درختان سرو سرکشیده قدم بزنید. قدمت ساخت باغ ملی به زمان های دور باز می گردد. این باغ در قرن هشتم تنها صحرایی خشک و بدون فضای سبز بود. اما طی مرمت های بسیاری که بر روی باغ ملی صورت گرفت، امروزه محیط جذاب و توریستی را به مسافران ارائه می دهد. در سال 1315 هجری شمسی، اولین بازسازی باغ انجام گرفت که در طی آن درختان بهارنارنج به باغ اضافه شدند. تا سال 1365 باغ وحشی در باغ ملی قرار داشت که برای بازدید عمومی فراهم شده بود. اما پس از مدتی این باغ وحش به منطقه آب باریک منتقل شد و تنها باغی زیبا از آن به جای ماند. اگر امروزه به باغ ملی شیراز بروید در آن درختان کهنسال زیبا و فواره های آبی که توسط شهرداری شیراز در این مکان قرار داده شده است را می بینید که مکانی دیدنی را به وجود آورده اند. کانون فکری کودکان و نوجوانان در ضلع شمالی باغ ملی قرار دارد و در ضلع جنوبی آن فرهنگسرایی قرار دارد که به اهمیت این باغ افزوده است. اگر می خواهید در فصل بهار به سمت شیراز حرکت کنید یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز باغ ملی به شمار می رود که با زیبایی های خیره کننده خود هر بیننده ای را به وجد می آورد.

آدرس باغ ملی شیراز: استان فارس، چهارراه حافظیه

ساعت بازدید از باغ ملی شیراز: همه روزه به صورت شبانه روزی

هزینه بازدید از باغ ملی شیراز: رایگان

ارگ تاریخی کریم خان

در سال های 1766 و 1767 میلادی و در دوران حکومت زندیه، بنایی به نام کریم خان زند ساخته شد که محل زندگی کریم خان و خانواده اش بود. در آن زمان کریم خان شیراز را به عنوان پایتخت معرفی کرده بود و ارگ کریم خان یک بنای سلطنتی به حساب می آید. در ساخت ارگ کریم خان از بهترین مصالح استفاده شده و این بنا از بخش های کاربردی مختلفی همچون ایوان، اتاق های پذیرایی، آب نما، باغچه و فضای سبز زیبایی برخوردار می باشد. ارگ کریم خان که امروزه به عنوان یکی از مکان های دیدنی شیراز به شمار می رود، در زمان گذشته محل فرمانروایی قاجار بود. این بنا یکی از منحصر به فردترین معماری های ایرانی را به خود اختصاص داده است. زیرا در ارگ کریم خان سبک معماری مسکونی و نظامی با یکدیگر ادغام شده و بنای خاصی را به نمایش گذاشته است. در سال 1350 ارگ کریم خان به سازمان فرهنگ و هنر اهداء شد و در حال حاضر نیز به عنوان موزه بزرگ فارس شناخته می شود.

آدرس ارگ کریم خان: استان فارس، شیراز، خیابان کریمخان زند، نبش میدان شهدا

ساعات بازدید از ارگ کریم خان: در نیمه اول سال از ساعت 8:30 صبح الی 21 شب و نیمه دوم سال از ساعت 7:30 صبح الی 20:30 شب

قیمت بلیط ورودی ارگ کریم خان: برای گردشگران داخلی 5 هزارتومان و برای اتباع خارجی 50 هزارتومان

ارگ کریم خان

دروازه قرآن در شیراز

بی تردید یکی از مشهورترین مناطق دیدنی شیراز دروازه قرآن است که در شمال شرقی این شهر قرار دارد. قدمت ساخت این دروازه به دوره حکومت عضدالدوله دیلمی باز می گردد و این منطقه در گذشته محلی برای رفت و آمد بازرگانان و مردم عادی به شمار می رفت. زمانیکه عضدالدوله دیلمی دروازه قرآن را احداث کرد بر سر در آن قرآنی قرار داد تا مسافران به سلامت سفر کنند. در تاریخ 1375 این دروازه با شماره ملی 1800 در لیست آثار ملی قرار گرفت و تبدیل به یکی از مشهورترین مناطق شیراز شد. البته اگر امروزه به بازدید از این دروازه بروید دو قرآن بر سر در آن مشاهده خواهید کرد. زیرا دروازه قرآن در زمان حکومت پهلوی اول تخریب شد و در دوره حکومت کریم خان زند مجددا مورد بازسازی قرار گرفت. کریم خان در طی بازسازی این دروازه دو قرآن را بر روی آن قرار داد که به نام « قرآن هفده من» شناخته می شود.

آدرس دروازه قرآن شیراز: استان فارس، شیراز، ورودی شیراز از سمت مرودشت

ساعات بازدید از دروازه قرآن شیراز: همه روزه به صورت شبانه روزی باز است

هزینه بازدید از دروازه قرآن شیراز: رایگان

خانه شاپوری شیراز

عمارت شاپوری از بناهای مربوط به دوره حکومت پهلوی است که از معماری خاص بهره مند می باشد. این عمارت به دست مشهورترین معماران حاذق شیراز ساخته شده است و تلفیقی از سبک معماری ایرانی و اروپایی در آن دیده می شود. مالک این عمارت شخصی به نام عبدالصاحب شاپوری بود که تا دهه 70 هجری شمسی به همراه خانواده خود در این بنای زیبا زندگی می کرد. عمارت شاپوری یک بنای نسبتا بزرگ است که از مساحتی بالغ بر 4 هزار و 635 متر مربع برخوردار می باشد. همچنین زیربنای عمارت 840 متر مربع است که شامل دو طبقه به همراه اتاق هایی زیبا و مجلل می شود. در سال 1378 سازمان میراث فرهنگی این بنا را خریداری کرد تا با نظارت بیشتری از عمارت تاریخی شاپوری محافظت شود. همچنین این بنا یکی از آثار مهم و ملی کشور محسوب می شود که در سال 1379 به شماره 2871 جزو آثار ملی ایران قرار گرفت. نکته مهمی که در رابطه با بازدید از این عمارت باید بدانید این است که کاربری آن تغییر کرده و مانند سایر عمارت های شاهنشاهی نیست. این عمارت برای مدتی به کلی تعطیل شد اما مجددا با کاربری کافه و رستوران راه اندازی شد و امروزه نیز جزو جاهای تفریحی شیراز به شمار می رود. شما می توانید با مراجعه به این مجموعه در عین حال که از چشم انداز عمارت زیبای شاپوری لذت می برید، از خوراکی های لذیذ موجود در کافه و رستوران های این منطقه نیز بهره مند شوید.

آدرس عمارت شاپوری: خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی، باغ و عمارت شاپوری

ساعات بازدید از عمارت شاپوری: 8 صبح الی 23 شب

هزینه بازدید از عمارت شاپوری: رایگان

عمارت شاپوری شیراز

کاخ زینت الملک

اگر می خواهید در عین حال به دو مورد از مکان های دیدنی شیراز سفر کنید، خانه زینت الملوک بهترین انتخاب برای شماست. چراکه این بنا در نزدیکی باغ نارنجستان قوام که یکی از مشهورترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می رود قرار گرفته است و شما می توانید پس از بازدید از کاخ زینت الملوک به باغ قوام نیز سری بزنید. این خانه در سال های 1290 تا 1302 هجری قمری ساخته شد و به نام دختر قوام الملک چهارم که زینت الملوک قوامی نام داشت، نامگذاری شد. زمان زیادی برای ساخت این خانه صرف شده است از همین روی این بنا از طراحی بسیار ظریف و آیینه کاری های زیبایی برخوردار می باشد. همچنین در بخش های مختلف این کاخ می توان اتاق شاه نشینی مجلل، مجسمه هایی از اشخاص بزرگ فارس، زیرزمینی بزرگ و گچبری های خیره کننده در دیواره های آن مشاهده کرد. لازم به ذکر است این بنای تاریخی در تاریخ 10 آذر 1351 به شماره 938 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس کاخ زینت الملوک: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

ساعات بازدید از کاخ زینت الملوک: 8 صبح الی 19 عصر

هزینه بازدید از کاخ زینت الملوک: برای افراد ایرانی 4 هزارتومان و برای اتباع خارجی 50 هزارتومان

عمارت کلاه فرنگی یا موزه پارس

عمارت کلاه فرنگی که میزبان پیکر کریم خان زند است که به همین دلیل از آن به عنوان آرامگاه وکیل یاد می شود. طبق وصیت کریم خان زند این فرد بزرگ در بخش شاه نشین شرقی به خاک سپرده شده است. این عمارت در گذشته محلی برای برگزاری جشن های سلطنتی و پذیرایی از میهمانان مهم بود. این بنای تاریخی از پیشینه ای جذاب برخوردار می باشد و داستان های زیادی در رابطه با آن در تاریخ ایران نوشته شده است. در سال 1206 هجری، آقا محمدخان قاجار فرمان نبش قبر کریم خان زند را داد و باقی مانده از پیکر وی را به کاخ گلستان انتقال داد. اما در زمان حکومت پهلوی استخوان این مرحوم مجددا به عمارت کلاه فرنگی بازگشت و امروزه نیز در همین مکان دفن می باشد. این عمارت در سال 1315 هجری شمسی به موزه پارس تبدیل شد و آرامگاه کریم خان زند نیز در این موزه قرار دارد. انواع اشیای سفالی، فلزی، سکه و 30 جلد قرآن به خط یحیی الجمالی الصوفی در این موزه قرار دارد که بازدید از آن ها می تواند یادآور پیشینه ایران باشد.

آدرس عمارت کلاه فرنگی: خیابان زند، بین بازار وکیل و ارگ کریم خانی

زمان بازدید از عمارت کلاه فرنگی: از ساعت 8 صبح الی 13:30 بعد از ظهر و 14 بعد از ظهر تا 18 عصر

قیمت بلیط ورودی عمارت کلاه فرنگی: برای مسافران داخلی مبلغ 2500 تومان و برای گردشگران خارجی 15 هزارتومان

عمارت کلاه فرنگی شیراز

زیارتگاه مشیر

درست است که شیراز یکی از مقاصد گردشگری و تفریحی به شمار می رود اما در این شهر زیبا زیارتگاه های مهمی نیز وجود دارد که از قدمت زیادی برخوردار می باشند. مسجد مشیر یکی از یادگاری های دوره قاجار است که توسط میرزا ابوالحسن خان مشیر الملک، وزیر مملکت فارس ساخته شده است. این زیارتگاه در بین سال های 1265 تا 1274 هجری قمری احداث شد و در خیابان قاآنی شمالی و در محله ارامنه جای دارد. جالب است بدانید این بنا نیز جزو آثار ملی کشور قرار داشته و در سال 1351 با شماره 911 به ثبت ملی رسید. مسجد مشیر از بخش های مختلفی همچون درب مسجد، دو گلدسته و طاق نمایی بلند برخوردار می باشد که بیشتر بخش های آن با آیات قرآنی که با خط درشت ثلث نوشته شده اند، مزین شده است. ویژگی جالب مسجد مشیر این است که درب آن دقیقا به داخل بازارچه باز می شود و مسافران می توانند پس از بازدید از این جاذبه به سراغ گشت و گذار در بازاری جذاب بروند.

آدرس مسجد مشیر: شیراز، تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل شیرازساعات بازدید از زیارتگاه مشیر

ساعات بازدید از مسجد مشیر: همه روزه باز است

هزینه بازدید از مسجد مشیر: رایگان

عبادتگاه نصیر الملک

درست است که مساجد مکان هایی برای عبادت هستند، اما با زیبایی هایی که در مسجد نصیر الملک دیده می شود این زیارتگاه به یکی از دیدنی های شیراز تبدیل شده است. این مسجد در سال های 1255 تا 1267 هجری شمسی توسط میرزا حسن علی خان ساخته شد. اگر وارد مسجد نصیر الملک شوید ابتدا دو طاق نمای بزرگ را مشاهده خواهید کرد که در ورودی مسجد قرار گرفته اند. سپس صحن شمالی که بسیار بزرگ است خودنمایی می کند و سقف ورودی مسجد نیز با کاشی کاری های زیبایی تزئیین شده است. جذاب ترین بخش مسجد نصیر الملک نور صورتی ایست که در محیط داخلی مسجد دیده می شود و فضایی معنوی را ایجاد کرده است. این صحنه زیبا به دلیل بازتاب نور از شیشه های رنگی ایست که در طراحی شیشه های مسجد به کار رفته است. از همین روی این مسجد را با نام مسجد صورتی نیز می شناسند. مسجد نصیر الملک نیز جزو آثار ملی قرار دارد و در سال 1358 با شماره 396 به ثبت ملی رسیده است.

آدرس مسجد نصیرالملک: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، محله گودعربان، انتهای کوچه نصیرالملک

ساعت بازدید از مسجد نصیرالملک: صبح الی 17 بعد از ظهر

هزینه بازدید از مسجد نصیرالملک: رایگان

مسجد نصیرالملک

باغ پرندگان در شیراز

باغ پرندگان یکی از محبوب ترین جاذبه های دیدنی شیراز است که بیش از 2 هزار گونه مختلف پرنده در این باغ مشاهده می شود. اگر می خواهید برای ساعت ها محو تماشای پرندگان مختلف شوید باغ پرندگان شیراز یکی از بهترین انتخاب ها به شمار می رود. زیرا در این منطقه از ۳۰۰ پرنده سخنگو و 300 پرنده خاص دیگر نگهداری می شود که بازدید از آن ها می تواند تجربه ای بی نظیر را برای گردشگران رقم بزند. در سال 1388 باغ پرندگان شروع به فعالیت کرد که در همین زمان 2000 گونه مختلف پرنده از 42 کشور و از قاره های گوناگونی چون آفریقا، آسیا و اروپا وارد باغ پرندگان شد. درواقع باغ پرندگان را می توان یکی از سرگرم کننده ترین مناطق تفریحی شیراز دانست که در این مجموعه فضای سبز بسیار بکری نیز برای شادابی پرندگان و همچنین جذابیت بازدید از این مجموعه تعبیه شده است.

آدرس باغ پرندگان شیراز: شیراز، بلوار دکتر حسابی، مقابل گلدشت حافظ، کوچه باغ پرندگان

ساعات بازدید از باغ پرندگان شیراز: هروز هفته از ساعت 8 صبح تا اذان مغرب به جز ایام شهادت

هزینه بازدید از باغ پرندگان شیراز: برای گردشگران داخلی 10 هزارتومان و برای افراد خارجی 20 هزارتومان

مسجد جامع عتیق یا آدینه

مسجد جامع عتیق شیراز که با نام مسجد آدینه نیز شناخته می شود، در نزدیکی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز یعنی حرم شاهچراغ واقع شده است. از همین روی اگر به مسجد جامع عتیق بروید می توانید از در ورودی این مسجد وارد حرم شاهچراغ شوید. قدمت ساخت این مسجد به دوره حکومت صفویان باز می گردد. در نیمه قرن هشتم هجری، ساختمانی به نام دارالمصحف در مسجد عتیق ساخته شد که شاه اسحاق اینجو دستور ساخت آن را داده است. این مسجد که در تاریخ 15 دی سال 1310 با شماره 72 به ثبت ملی رسید، یکی از عبادتگاه های مهم ایران به شمار می رود. این مسجد از 6 درب ورودی برخوردار می باشد و که ضلع شمالی آن از مهم ترین بخش های این مسجد به شمار می رود. همچنین یکی از جاذبه های دیدنی این مسجد کتیبه سنگی است که هنر خطاطی اصیل ایرانی را به رخ همگان می کشند.

آدرس مسجد جامع عتیق شیراز: شیراز، بلوار سیبویه، خیابان حضرتی

ساعات بازدید از مسجد جامع عتیق شیراز: به صورت شبانه روزی

هزینه بازدید از مسجد جامع عتیق شیراز: رایگان

مسجد جامع عتیق شیراز

حمام وکیل شیراز

اگر به مرکز شهر شیراز رفتید حتما از حمام وکیل که یکی از مهم ترین جاذبه های دیدنی شیراز است بازدید کنید. این بنای تاریخی با معماری بسیار ظریف و بی نقص یکی از یادگاری های مربوط به دوران قاجاریه است و در دوران کریم خان زند ساخته شده است. مسجد وکیل و بازار وکیل از دیگر بناهای تاریخی هستند که به همراه حمام وکیل به دست کریم خان زند ساخته شده اند. بخش شاه نشینی در این حمام وجود دارد که از پر طرفدارترین بخش های دیدنی آن به شمار می رود. حمام وکیل با شماره ۹۱۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و موزه مردم‌ شناسی شیراز نیز در این بنا قرار دارد. مساحت کل این بنا برابر با ۱۱ هزار مترمربع می باشد و از آخرین متودهای زمان خود بهره مند است. زمانیکه وارد حمام وکیل می شوید در شیب ملایمی قرار می گیرید که شما را به سمت هشتیِ ورودی می برد. همچنین حمام وکیل از گنبد زیبایی برخوردار می باشد که در زیر آن نقوش آهک بری شده جذابی حک شده است.

آدرس حمام وکیل: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، کنار مسجد وکیل

ساعات بازدید از حمام وکیل: در 6 ماه اول سال از ساعت 8:30 صبح الی 20:30 شب و در 6 ماه دوم از ساعت 7:30 صبح الی 19:30 غروب. همچنین این جاذبه در ایام سوگواری تعطیل می باشد.

هزینه ورودی حمام وکیل: برای افراد ایرانی 4 هزارتومان و برای گردشگران خارجی 30 هزارتومان

سفر به شهر شیراز از راه های زمینی و هوایی امکان پذیر است که برای سفر زمینی به این شهر می توانید با خودروی شخصی اقدام کرده و یا از طریق قطار خود را به شهر شیراز برسانید. اگر مسیر زمینی را انتخاب کنید مسافت ۹۳۰ کیلومتر ی را پیشه رو دارید که حدود 10 ساعت زمان می برد. سفر زمینی از مبدا تهران، با عبور از شهرهای قم، کاشان، اصفهان، شهرضا، آباده، ایزدخواست و سپس شهر مرودشت انجام می گیرد. همچنین با انتخاب راه هوایی برای سفر به شیراز می توانید از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت شیراز حرکت کنید.

شیراز جزو بزرگ ترین مقاصد گردشگری ایران قرار دارد و جاذبه های بسیاری را در دل خود جای داده است. بیش از 108 جاذبه تاریخی، تفریحی، زیارتی و ملی در شیراز وجود دارد که از مهم ترین جاذبه های دیدنی ایران به شمار می روند. همچنین این کلان شهر به داشتن باغ های نارنج خوش عطر و گل کاری های زیبا معروف است که بستر بسیاری از مکان های دیدنی را ایجاد می کند.

جاهای دیدنی شیراز بسیار زیاد است اما از برخی از معروف ترین و دیدنی ترین جاذبه های شیراز می توان به تخت جمشید، آرامگاه سعدی و حافظیه، دروازه قرآن، بازار وکیل، باغ دلگشا و باغ های نارنج شیراز، باغ جهان نما و باغ نارنجستان قوام اشاره کرد.

یکی از مزایای سفر به شیراز چهار فصل بودن این شهر است که هر فصل از آن زیبایی های منحصر به فردی را ارائه می دهد. اما با اینحال می توان گفت فصل بهار و اردیبهشت ماه از بهترین زمان های سفر به این شهر زیبا به شمار می رود. چراکه در فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه باغ های شهر شیراز و محوطه مجموعه های سعدیه و حافظیه به اوج سرسبزی خود می رسند و آب و هوای مطلوبی در این ماه بر شهر شیراز حاکم است.

شیراز در حالت کلی از آب و هوای گرم و خشکی برخوردار می باشد. از همین روی تابستان‌ های شیراز بسیار گرم و زمستان‌ های آن هم بسیار سرد است. به طور میانگین بالاترین و پایین ترین دمای شیراز به مثبت ۳۵ درجه سانتی گراد می‌ رسد. در حالت کلی می‌ توان گفت شیراز از آب و هوای نسبتا معتدل و خوبی برخوردار می باشد.

اگر می خواهید به شهر زیبای شیراز سفر کنید بد نیست برخی از شماره تلفن های ضروری این شهر را داشته باشید. کد تلفن شیراز با 071 شروع می شود و برخی از شماره های مهم آن در زیر قید شده است: فرودگاه: ۱۹۹ و ۳۷۱۱۵۰۰۰-۰۷۱ بیمارستان و مرکز درمانی: بیمارستان نمازی: ۳۶۴۷۴۳۳۱-۰۷۱ بیمارستان شهید رجایی: ۳۲۳۵۱۰۹۰-۰۷۱ بیماستان شهید چمران: ۳۶۲۴۰۱۰۱- ۰۷۱

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت