جاهای دیدنی قائم شهر

قائمشهر یکی از شهرستان های استان مازندران محسوب می شود که شهر قائمشهر مرکز این شهرستان می باشد. این منطقه زیبا از نظر جغرافیایی در میان کوه و دریا جا خوش کرده است و به همین دلیل یکی از بی همتا ترین مناظر طبیعی را به نمایش گذاشته است. قائمشهر علاوه بر جنبه زیبایی که دارد یک شهر باستانی نیز به شمار رفته و پیشینه بلندبالایی در تاریخ ایران دارد. این شهر سرسبز از چشمه ها، آبندان ها، جنگل، دریا و بسیاری از منابع طبیعی دیگر بهره مند می باشد که همگی باعث شده قائمشر یک مرکز توریستی در استان مازندران به شمار برود. یکی از جذابیت های این منطقه بارندگی فروانی است که در بیشتر روزهای سال در شهر قائمشهر مشاهده می شود. به لطف همین بارندگی های زیاد است که قائمشهر به یکی از سرسبز ترین مناطق استان مازندران تبدیل شده است. اگر شما نیز می خواهید با جاهای دیدنی قائمشهر آشنا شده و سفری لذت بخش را تجربه کنید با ما در این مقاله از باباسفر همراه شوید.

جاهای دیدنی قائمشهر

تاریخچه قائمشهر

با توجه به کشفیات تاریخی که از قائمشهر به دست آمده است قدمت این شهر به قرن 6 هجری قمری نسبت داده شده است. این منطقه زیبا با مساحتی بالغ بر 371 کیلومتر مربع نسبت به سایر نواحی استان مازندران از وسعت کم تری برخوردار می باشد اما جاهای دیدنی قائمشهر نیمی از زیبایی استان مازندران را به خود اختصاص داده اند. قائمشهر در طول تاریخ با نام های بسیاری شناخته می شده است و این منطقه تا پیش از انقلاب سال 1357 با نام «شهر شاهی» شناخته می شد. اما پس از انقلاب نام آن به قائمشهر تغییر یافت و امروزه نیز با همین نام معرفی می شود. همچنین عشق آباد، چمنو، توجی، علی ‌آباد و قصر شیرین نیز نام های دیگر قائمشهر در طول تاریخ هستند. زبان اصلی مردم قائمشهر مازندرانی است اما گویش افراد محلی به سوادکوهی، جویباری، ساروی و فیروزکوهی دسته بندی می شود.

قائمشهر کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

همانطور که ذکر شد قائمشهر یکی از شهرهای زیبای استان مازندران بوده و مرکز شهرستان قائمشهر می باشد. این منطقه خوش آب و هوا از شمال به جویبار، از شرق به ساری، از جنوب به سوادکوه و از غرب به بابل متصل می باشد. درواقع اگر بخواهیم موقعیت جغرافیایی قائمشهر را به طور دقیق تری شرح دهیم، این شهر زیبا در قسمت شرقی شمال ایران قرار داشته و میان ساری و بابل واقع شده است. قائمشهر حدود 250 کیلومتر تا تهران فاصله دارد و برای رفتن به این منطقه شما دو مسیر فیروزکوه و جاده هراز را پیشه رو دارید. اگر می خواهید از جاده فیروزکوه به سمت جاذبه های گردشگری قائمشهر حرکت کنید باید جاده دماوند را شروع کرده و بعد از گذر از گیلاوند وارد جاده زیبای فیروزکوه شوید. سپس از طالع رودبار، پل سفید، سوادکوه و شیرگاه گذر خواهید کرد که در نهایت به شهر زیبای قائمشهر می رسید. اما اگر از طریق جاده هراز به سمت قائمشهر بروید، باید از جاده دماوند، بومهن، رودهن و آبعلی گذر کرده تا به جاده هراز برسید. سپس با گذر از گذر از تونل ها، منطقه رزکه، محمد آباد و کمربندی بابل به قائمشهر زیبا می رسید. در ادامه تمامی جاهای دیدنی قائمشهر را برای شما عزیزان نام برده تا در طول سفر خود از آن ها بازدید کرده و سفری خوش را تجربه کنید.

جاذبه های گردشگری قائمشهر

پارک جنگلی تلار

اولین جاذبه ای که می خواهیم به عنوان یکی از جاهای دیدنی شهر قائمشهر معرفی کنیم، پارک جنگلی تلار است که یکی از قطب های مهم گردشگری این منطقه به شمار می رود. این بوستان مناظر مسحورکننده ای از طبیعتی بکر را ارائه می دهد که برای دوستداران طبیعت هدیه ای گرانبها محسوب می شود. این بوستان زیبا با مساحتی بالغ بر 147 هکتار پوشش گیاهی متعدد و دیدنی های بسیاری را در خود جای داده است که برای پیک نیک و یا قدم زدن در دل طبیعت گزینه ای عالی به شمار می روند. پارک جنگلی تلار یکی از قدیمی ترین بوستان های شهرستان قائمشهر است که در انتهای جاده بابل و قبل از پل ارتباطی قائمشهر به بابل قرار گرفته است. مسیر رسیدن به پارک جنگلی تلار به خودی خود یکی از جاذبه های گردشگری قائمشهر محسوب می شود و مناظر بی بدیلی را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهد. جالب است بدانید این بوستان دارای 20 واحد اقامتی به مساحت 1000 متر مربع است که برای اقامت کوتاه مدت مسافران تعبیه شده و بر محبوبیت این منطقه افزوده اند. در مسیر رسیدن به پارک جنگلی تلار دریاچه جاده نظامی را مشاهده خواهید کرد که در حاشیه این بوستان وسیع جا خوش کرده و از چشم اندازی بی همتا بهره مند می باشد. اگر بخواهیم از امکانات رفاهی پارک جنگلی تلار سخن بگوییم این جنگل از امکانات رفاهی و تفریحی کاملی همچون 20 مجموعه کمپینگ اقامتی، جاده سلامت، 20 عدد موتور چهارچرخ و 30 عدد دوچرخه کوهستان، پله های طراوت، 3 مجموعه تجاری، تجهیزات ایستگاه آتش نشانی، پیست آفرود و موتور چهارچرخ، سرویس بهداشتی، نگهبانی و کافه ها و رستوران های متعدد برخوردار می باشد که یک روز لذت بخش را به مسافران هدیه می دهند.

آدرس پارک جنگلی تلار: استان مازندران،۱۰ به فاصله کیلومتری قائمشهر

دریاچه گل پل

دریاچه گل پل یکی از زیباترین دیدنی های قائمشهر را به گردشگران ارائه می دهد که با وسعتی حدود 5 هکتار چشم اندازی مسحورکننده را شامل می شود. عمق این دریاچه بین 1 تا 5 متر در نواحی مختلف متغییر است و از طبیعتی بکر برخوردار می باشد. این منطقه یک دریاچه آب شیرین است که به همین دلیل زیستگاه مناسبی برای انواع آبزیان و ماهی های زیبا می باشد. دور تا دور دریاچه گل پل را کوهستان های زیبا و پوشش گیاهی سرسبزی محاصره کرده است که منظره ای خیره کننده را به وجود آورده اند. از تفریحات رایجی که می توانید در کنار این دریاچه تجربه کنید می توان به ماهیگیری، شنا و پیک نیک در محیط دنج آن اشاره کرد. جالب است بدانید این منطقه از شباهت زیادی با دریاچه الیمالات برخوردار می باشد و می توانید در طبیعت زیبای آن به کمپینگ نیز بپردازید. دریاچه گل پل در جنوب ‌شرقی شهرستان قائم ‌شهر قرار دارد و برای رفتن به این منطقه زیبا باید خود را به روستای برنجستانک برسانید. از این روستا جاده جنگلی را طی خواهید کرد که حدود 20 دقیقه بعد به دریاچه زیبای گل پل دسترسی پیدا می کنید.

آدرس دریاچه گل پل: استان مازندران، جنوب شرقی قائمشهر، 5 کیلومتر بعد از روستای برنجستانک و سد خاکی زمزم

دریاچه گل پل

تالاب کرچنگ

تالاب ها یکی از خاص ترین جاهای دیدنی مازندران هستند که شهر قائمشهر نیز از این نوع جاذبه بی نصیب نمانده است. تالابی که در میان جنگلی زیبا و شالیزارهای خوش عطر قرار داشته و جزو بهترین مکان های دیدنی قائمشهر به شمار می رود. یک طرف تالاب کرچنگ جنگلی انبوه از درختان سرسبز قرار دارد و در طرف دیگر آن می توانید شالیزارها و زمین‌ های کشاورزی را مشاهده کنید که محیطی با صفا را به وجود آورده اند. به دلیل همین موقعیت مکانی خاص، تالاب کرچنگ از آب و هوایی خنک و معتدل برخوردار می باشد که معمولا برای گردشگران بسیار مطلوب به شمار می رود. توجه داشته باشید بهترین زمان بازدید از تالاب زیبای کرچنک نیمه اول سال است. چراکه این تالاب در منطقه ای کوهستانی قرار داشته و نیمه دوم سال وجود سرما و بارش برف ممکن است برخی از گردشگران را اذییت کرده و مسیر دسترسی به تالاب کرچنگ نیز لغزنده می شود. از همین روی اگر قصد رفتن به تالاب کرچنگ را دارید بهتر است فصل بهار و تابستان به این منطقه خوش آب و هوا سفر کنید.

آدرس تالاب کرچنگ: استان مازندران، قائمشهر، روستای کرچنگ

جنگل کوتنا

اگر می خواهید به یکی از سرسبزترین مکان های دیدنی قائمشهر سفر کنید ما به شما جنگل کوتنا را پیشنهاد می کنیم که در روستایی با همین نام قرار دارد. روستای کوتنا از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌ شهر می باشد و در 6 کیلومتری این شهر واقع شده است. طبیعت دل نواز و فرهنگ از شاخصه های اصلی این روستا به شمار می رود که این منطقه را به یکی از مقاصد گردشگری مازندران تبدیل کرده است. سرتاسر روستای کوتنا را که نگاه کنید با سرسبزی بی نهایتی مواجه خواهید شد که شالیزار ها و دشت ها تنها گوشه چشمی از طبیعت این روستا به شمار می روند. جنگل کوتنا در همین روستا قرار دارد که همجواری آن با دشت و رودخانه سیاهرود زیبایی بی همتایی به این جنگل بخشیده است. این جنگل از سوی دیگر به شالیزار های سرسبزی منتهی می شود که بوی خوش آن ها فضا را مطبوع کرده است.

آدرس جنگل کوتنا: استان مازندران، قائمشهر، روستای کوتنا

جنگل کوتنا

پل آجری بالا تجن

پل آجری بالا تجن یکی دیگر از دیدنی های قائمشهر است که در فهرست ملی ایران قرار دارد. قدمت این سازه به دوره قاجار باز می گردد و در تاریخ ۱۳۸۳/۱۱/۱۰ به شماره 11341 در مجموعه آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است. پل بالا تجن همانطور که از نامش پیداست از نمای آجری برخوردار بوده و نیمه بیشتر مصالحی که در آن به کار رفته است از آجر می باشد. این پل تاریخی در روستای استرآباد از قائمشهر قرار دارد که خود روستا نیز دارای جاذبه های گردشگری بسیاری می باشد. از همین روی شما می توانید پس از بازدید از پل تاریخی بالا تجن به سمت سایر دیدنی های روستای استرآباد حرکت کرده و از طبیعت بکر آن لذت ببرید.

آدرس پل بالا تجن: استان مازندران، بخش مرکزی قائمشهر، روستای استرآباد

تپه باستانی گردکوه

در بخش جنوب شرقی شهرستان قائمشهر و در منطقه جمنان سه تپه بزرگ باستانی وجود دارد که قدمت آن ها به عصر آهن باز می گردد. بلنترین تپه این منطقه حدود 26 متر ارتفاع دارد که کشفیات تاریخی بسیاری از آن به عمل آمده است. این تپه ها در گذشته محلی برای سکونت اشکانیان و ساسانیان بوده اند و به همین دلیل باستان شناسان آثار تاریخی ارزشمندی در این منطقه به دست آورده اند. از اسکلت 800 ساله گرفته تا ظروف سفالی، کوزه های باستانی و کاسه و بشقاب که عمر آن ها به دوره ساسانیان بر می گردد یافت شده که کشفیات تاریخی بسیار مهمی به شمار می روند. همچنین در عمق این تپه ها سفالینه هایى از هزاره اول ق.م یافت شده و آثاری از عصر آهن یک و دو و سه نیز پیدا شده است که نشان از قدمت بالای تپه باستانی گردکوه می باشند. در کل به غیر از آنکه تپه های باستانی گردکوه از جاهای دیدنی قائمشهر هستند و جنبه توریستی بالایی دارند، به عنوان منطقه باستانی ارزشمندی نیز شناخته می شوند که برای باستان شناسان دنیایی از تاریخ ایران را یادآوری می کنند. آثار باستانی دیگری که در این منطقه یافت شده است نشان دهنده وجود این تپه ها در ۵ هزار سال پیش است. در اطراف این تپه ها گورستانی کشف شده است که قدمت آن به سه هزار سال پیش از ظهور اسلام بر می گردد. اگر شما نیز یکی از علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ غنی کشور عزیزمان ایران هستید می توانید با بازدید از تپه باستانی گردکوه گردش تاریخی را تجربه کنید که شما را به گذشتگان دور از سرزمین ایران مهمان می کند.

آدرس تپه باستانی گردکوه: استان مازندران، قائمشهر، منطقه جمنان

سد خاکی زمزم

سد زمزم که با نام سد برنجستانک نیز شناخته می شود، در فرروردین 1376 به بهره برداری رسید. این سد در منطقه جنگلی محافظت شده خیبوس جای دارد و یکی از تفرجگاه های گردشگرانی که به قائمشهر سفر می کنند است. سد زمزم بر فراز رود «آب تیچون» قرار دارد و هدف از ساخت سد زمزم ذخیره کردن آب برای مواقع ضروری برای آبیاری شالیزارها در مواقع کم آبی بوده است. طول تاج این سد 249 متر است و عرض در پی آن 10 متر که بلندای آن از کف پی 32 متر می باشد. در سد خاکی زمزم امکان تنظیم 9 میلیون متر مکعب آب در سال وجود دارد. درست است که کاربری اصلی این سد برای آبیاری شالیزارها در مواقع کم آبی و ضروری است، اما به دلیل قرار داشتن سد زمزم در محیطی کوهستانی و جنگلی خیبوس دیدنی های بسیاری در این سد وجود دارد که جنبه گردشگری به آن بخشیده است. طبیعت سد زمزم بسیار تماشایی است و جاذبه های طبیعی همچون دریاچه و جنگل را در کنار یکدیگر به نمایش می گذارد.

آدرس سد خاکی زمزم: استان مازندران، قائمشهر، روستای برنجستانک

سد خاکی زمزم

تالاب قادی کلا

تالاب یا مرداب قادی کلا یک طبیعت بکر و دست نخورده در قائمشهر است که تماشای انواع مختلف گیاهان و جانوران کمیاب را به شما عزیزان هدیه می دهد. این تالاب در روستایی با همین نام قرار گرفته است که مرکز دهستان علی آباد، از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم شهر به شمار می رود. این روستا با مساحت 2 کیلومتر مربعی در فاصله 6 کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته است و 15 هکتار از محیط اطراف آن را جنگل های سرسبز و زیبا تشکیل می دهند. مرداب قادی کلا نیز در محیط جنگلی قرار گرفته است که درختان سر به فلک کشیده دور تا دور آن را محاصره کرده اند. این تالاب از ۲۰۰ متر طول و ۱۵۰ متر عرض تشکیل شده است که درختان بسیاری از دل این مرداب بیرون زده اند و جلوه خاصی به آن بخشیده اند. شاید بیشترین علتی که مرداب قادی کلا را در لیست جاذبه های دیدنی قائمشهر قرار می دهد را می توان نیلوفر های آبی رنگ دلربایی دانست که در دل این مرداب می رویند. این نیلوفر ها گونه گیاهی خاص و کمیابی هستند که کم تر کسی آن ها را مشاهده کرده است. این نیلوفر های آبی با ادغام محیط جنگلی، فضای سرسبز، صدای جیرجیرک ها و دیگر دیدنی های زیبایی که در اطراف مرداب قادی کلا وجود دارند صحنه ای رویایی از طبیعتی بی همتا را به وجود آورده اند که بازدید از آن برای یکبار هم که شده ضروری است. از آنجاکه این مرداب در جنگل قرار دارد شما می توانید از سایر جاذبه هایی همچون چشمه‌ های کوچک آب سرد، تمشک زارها، گونه های مختلف گیاهی و جانوری نیز بازدید کنید که سفری به یاد ماندنی را برای شما رقم می زنند.

آدرس مرداب قادی کلا: استان مازندران، قائمشهر، روستای قادیکلا

منطقه حفاظت شده خیبوس

در این بخش قصد داریم شما را با یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی قائمشهر آشنا کنیم. منطقه حافظت شده کوهستانی خیبوس یکی از مناطق چهارگانه حفاظت شده محیط زیست ایران است که از مناطق مهم استان مازندران نیز به شمار می رود. این محیط جنگلی پوشیده از جنگل های هیرکانی با ارزش و شمشادهای زیبا است که تنها گوشه چشمی از منابع طبیعی این منطقه به شمار می روند. این منطقه زیبا با مساحتی بالغ بر 3471 هکتار، دارای انواع مختلف گیاهان کمیاب و جنگل های هیرکانی ارزشمند است. برخی از پوشش گیاهی خاصی که در این منطقه می توانید مشاهده کنید شامل راش، ممرز، پلت شیردار، نمدار، بلند مازو، ملچ، توسکا، انجیلی و بسیاری از گیاهان کمیاب دیگر اشاره کرد که سرسبزی خاصی به این منطقه بخشیده اند. از آنجاکه موقعیت جغرافیایی منطقه حفاظت شده خیبوس بسیار خاص است این منطقه یک زیستگاه عالی برای گونه های جانوری نیز می باشد که از جمله آن ها می توان به شوکا، پلنگ، مرال، شغال، خرس قهوه ای، روباه معمولی، رودک، تشی، سنجابک، کبوتر، توکای گلوسیاه، توکای پشت بلوطی و... اشاره کرد.

آدرس منطقه حفاظت شده خیبوس: مازندران، قائمشهر بین قادیکلا تا کوه برنجستانک

آب بندان ساروکلا

در ضلع شرقی روستا کوهساران منطقه ای سرسبز به همراه یک دریاچه مصنوعی قرار گرفته است که از جاذبه های گردشگری قائمشهر به شمار می رود. این منطقه با وسعتی 10 هزار متری در کنار آبگیر مزارع شالیزار و چمنزارها جا خوش کرده است و باغ های میوه در اطراف آن خودنمایی می کنند. از همین روی آب بندان ساروکلا یک طبیعت بکر را پیشه روی چشم همگان قرار می دهد که آب و هوای مطلوب آن دل از هر گردشگری می رباید. این آببندان در وهله اول برای پرورش ماهی های سازگار با محیط مانند فیتی فات، کپور و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. اما به دلیل مناظر بی بدیلی که در آب بندان ساروکلا مشاهده می شود این منطقه جنبه گردشگری نیز دارد. همچنین این آب بندان به منظور آبیاری شالیزارهای متعدد نیز ایجاد شده است و به همین دلیل این آب بندان از ارزش بسیار بالایی میان محلیان این منطقه برخوردار می باشد.

آدرس آب بندان ساروکلا: استان مازندران، قائم شهر، ساروکلا

آب بندان ساروکلا

اقامت در قائمشهر

از آنجاکه قائمشهر یکی از مناطق سرسبز استان مازندران بوده و از دسترسی مناسبی به سایر شهرها برخوردار می باشد، برای گردشگری بسیار مناسب بوده و توریست های بسیاری را از سراسر کشور به سمت خود می کشاند. از همین روی در داخل و اطراف این شهر زیبا اقامتگاه های متعددی ساخته شده است که برای استراحت و اقامتی خوش تعبیه شده اند. به همین ترتیب شما می توانید برای سفر به این منطقه سرسبز از استان مازندران، با اجاره ویلا در قائمشهر با خیالی آسوده شب را در اقامتگاهی امن سپری کرده و از امکانات رفاهی این ویلاها بهره مند شوید.

قائمشهر شهری سرسبز و پر از دیدنی های طبیعی است که از جمله آن ها می توان به تالاب کرچنگ، دریاچه گل پل، جنگل کوتنا، تپه باستانی گردکوه،تالاب قادی کلا، منطقه حفاظت شده خیبوس، پارک نمونه گردشگری پایین لموک، بقعه امامزاده زکریا، چشمه آب معدنی هزارون و غیره اشاره کرد.

پارک جنگلی تلار و جنگل کوتنا دو مورد از زیباترین جنگل های قائمشهر به شمار می روند.

پارک نمونه گردشگری پایین لموک، پارک جنگلی تلار، چشمه آب معدنی هزارون، کافه ها و رستوران های سراسر شهر، منطقه محافظت شده آبشار شیرگاه و مجتمع تفریحی قائمشهر از جمله مراکز تفریحی این شهر زیبا می باشند.

دریاچه گل پل، تالاب کرچنگ، پارک جنگلی تلار، جنگل کوتنا، سد خاکی زمزم، آب بندان ساروکلا، منطقه حفاظت شده خیبوس، پارک نمونه گردشگری پایین لموک، چشمه آب معدنی هزارون، آبشار شیرگاه و ساحل قائمشهر از بهترین جاذبه های گردشگری این شهر در فصل تابستان می باشند.

مقبره سید ابوصالح (ع)، تپه باستانی گردکوه، آرامگاه سید محمد زرین نوا (ع)، بقعه امامزاده زکریا (ع)، پل افراکتی، پل آجری خرما کلا و پل آجری بالا تجن از جمله جاذبه های تاریخی این شهر محسوب می شوند.

منطقه حفاظت‌شده جنگلی خیبوس.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت