جاهای دیدنی لاهیجان

لاهیجان یکی از شهرهای زیبای استان گیلان است که در ارتفاع ۹۴ متر از سطح دریا قرار داشته و در بخش شرقی این استان جای گرفته است. این شهر خوش آب و هوا از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان و از غرب به آستانه‌ اشرفیه منتهی می شود. شهر لاهیحان از تپه های سرسبز و مزارع خوش عطر چای تشکیل شده که بازدید از آن ها حال و هوای تازه ای را در شما زنده می کند. به همین خاطر لاهیجان به شهر چای شهره دارد و پیشینه تاریخی غنی را شامل می شود. لاهیجان در زبان پهلوی به معنای ابریشم است و به همین دلیل به لاهیجان شهر ابریشم نیز گفته می شود. تا سال های پیش از انقلاب آستانه ‌اشرفیه تا چابکسر جزو حوزه استحفاظی لاهیجان محسوب می شد و در همان زمان بخش‌ های رودسر و لنگرود تبدیل به شهر شده و از لاهیجان جدا شدند. اما پس از انقلاب مناطق سیاهکل و آستانه ‌اشرفیه تبدیل به شهرستان شده و مجددا به لاهیجان اضافه شدند. اگر شما نیز می خواهید با جاهای دیدنی لاهیجان آشنا شده و جاذبه های تفریحی این شهر غنی از فرهنگ را بشناسید، با ما در این مقاله از باباسفر همراه شوید.

جاهای دیدنی لاهیجان

تالاب سوستان یا سیستان

تالاب سوستان اولین مورد از جاذبه های گردشگری لاهیجان است که می خواهیم شما را با این منطقه بکر و دیدنی آشنا کنیم. تالاب سوستان یکی از محبوب ترین و زیباترین تالاب های خطه شمالی کشور عزیزمان است که به سرزمین نولفرهای آبی یا لاله آبی شهره دارد. درواقع نیلوفرهای آبی یکی از مهم ترین شاخصه های این منطقه محسوب می شوند که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت تالاب سوستان می کشانند. اگر به بازدید از این منطقه بکر بروید متوجه خواهید شد که سوژه عکاسی بسیاری در آن وجود داشته و این تالاب طبیعتی ناب را برای شما عزیزان به نمایش گذاشته است. تالاب سوستان در نزدیکی روستایی با همین نام قرار گرفته است و در پنج کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان جای دارد. این منطقه در زبان گیلکی با نام سیستان نیز شناخته می شود و به معنی « کوه سنگ » خوانده می شود. در گذشته تالاب سوستان برای تأمین آب موردنیاز شالیزارها حفر شد. در حال حاضر نیز آب این تالاب از باران و رودی که از منطقه کته شال سرچشمه می‌گیرد، تأمین می ‌شود. تماشای گل های زیبای نیلوفر آبی و مناظر بی بدیل در این تالاب از جاذبه های گردشگری محبوب آن است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. این نیلوفر های آبی ر نگ دلربا، در کم تر جایی دیده می شوند و اکثرا در تالاب ‌های آب شیرین قاره آفریقا و کشور های جنوب شرق آسیا رشد می کنند. از همین روی نیلوفرهای آبی تالاب سوستان یک دیدنی بسیار کمیاب و خاص هستند که زیبایی بی نهایتی به این تالاب بخشیده اند.

آرامگاه کاشف السلطنه

برای آنکه آرامگاه کاشف السلطنه بهتر بشناسید ابتدا باید محمد میرزا کاشف السلطنه آشنا شوید. این شخص یکی از مشروطه خواهان دوران قاجاریه و پهلوی است که یکی از اشخاص مهم تاریخی کشورمان به شمار می رود. میرزا کاشف السلطنه شخصی است که برای اولین بار کشت چای در ایران را به شغلی رایج تبدیل کرد. از همین روی به وی لقب بنیانگذار صنعت چای را نسبت داده اند و نام او اینچنین جاودانه شده است. میرزا کاشف السلطنه متولد سال 1244 است و در سال 1307 نیز وفات یافت. وی وصیت کرد پس از مرگش در بالای تپه های لاهیجان دفن شود و طبق همین وصیت پیکر او در بالاترین نقطه از تپه های لاهیجان به خاک سپرده شد. پس از چندین سال بر مزار وی آرامگاهی قرار گرفت تا یاد او گرامی بماند و امروزه این آرامگاه به عنوان یکی از مهم ترین دیدنی های لاهیجان به شمار می رود. آرامگاه کاشف السلطنه در سال 1335 ساخته شد که نمای بیرونی آن به سبک معماری غربی طراحی شده و با سنگ تیشه ای مزین شده است. از آنجاکه میرزا کاشف السلطنه به عنوان پدر چای ایران شناخته می شود آرامگاه کاشف السلطنه نیز جزو آثار ملی ایران ثبت شده و یک آثار ملی مهم است. جالب است بدانید در سال 1371 سالن مستطیلی شکلی به این بنا اضافه شد که امروزه به عنوان موزه چای لاهیجان مورد استفاده قرار می گیرد. در این موزه می توانید آثار تاریخی مهمی همچون سرویس های چای و قهوه خوری قدیمی، قلیان، چپق، دست نوشته های کاشف السلطنه، سماور و از این قبیل وسایل را مشاهده کرده و لذت ببرید. این موزه در 2 طبقه ساخته شده و سبک معماری آن از فرهنگ شمال کشور الهام گرفته است. موزه چای و آرامگاه کاشف السلطنه از مهم ترین جاذبه های دیدنی لاهیجان محسوب می شوند که همه ساله مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کنند.

استخر لاهیجان

استخر لاهیجان یکی دیگر از دیدنی های شهر لاهیجان است که در بخش شرقی این شهر و در پایین منطقه مشهور شیطان ‌کوه قرار دارد. استخر لاهیجان با وسعت ۱۷ هکتار و عمق 4 متری، در گذشته به عنوان مخزن آبی برای آبیاری مزارع برنج بوده است. در وسط این استخر جزیره کوچکی وجود دارد که با نام میان پشته شناخته می شود. این جزیره زیبا به وسیله یک پل سیمانی به حاشیه جنوبی استخر متصل شده است. طبق تحقیقات این استخر به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است و بر روی جزیره آن قصری بزرگ قرار داشته که مخصوص شاه عباس بوده است. البته امروزه هیچ اثری از این بنا نیست و تنها جزیره آن باقی مانده است. دورتا دور این استخر را فضای سبز زیبایی احاطه کرده است که در کنار جزیره و استخر منظره ای تماشایی را به وجود آورده اند. همچنین دورتا دور این استخر کافه ها و رستوران های جذابی وجود دارد که گشت و گذار در آن ها لحظات خوشی را برای همگان به ارمغان می آورد. غرفه های صنایع دستی که در کنار این استخر وجود دارند از دیگر جاذبه های گردشگری استخر لاهیجان به شمار می روند که بسیاری از مردم به گشت و گذار و خرید سوغاتی در این غرفه ها مشغول می شوند. در کل این منطقه با دارا بودن مناظر زیبا، رستوران های محلی و غرفه های صنایع دستی تبدیل به یک مجموعه توریستی محبوب در شهر لاهیجان شده است که لحظات خوشی را به مسافران هدیه می دهد.

استخر لاهیجان

تله کابین لاهیجان

تله کابین لاهیجان یکی از مناطق تفریحی لاهیجان است که در سال 1384 تاسیس شده و از دو ایستگاه تشکیل شده است. در مسیر این تله کابین پنج دکل قرار گرفته است که طول آن به 1500 متر می رسد که مدت زمان رفت و برگشت آن حدود 20 دقیقه تخمین زده شده است. تله کابین لاهیجان دارای 33 کابین است که ظرفیت جای دهی 6 نفر را دارند. این تله کابین دارای امکانات پیشرفته ای همچون کنترل تماما خودکار، سیستم تنظیم حرکت، سیستم کششی هیدرولیک و غیره برخوردار می باشد که از همین روی یکی از جذاب ترین تله کابین های خطه شمالی کشور محسوب می شود. زمانیکه سوار بر تله کابین نلاهیجان می شوید نمایی از کل شهر سرسبز لاهیجان پیشه روی شما ظاهر می شود که هر بیننده ای را به وجد می آورد. این منظره به قدری زیبا و دیدنی است که می توان ساعت ها محو تماشای آن بود و ممکن است متوجه 20 دقیقه ای که از طریق این تله کابین بر فراز شهر لاهیجان هستید نشوید. از سوی دیگر در ایستگاه اول تله کابین لاهیجان غرفه های صنایع دستی و خوراکی های محلی جذابی وجود دارد که می توانید پیش از سوار شدن بر تله کابین از این امکانات تفریحی بهره مند شوید. در همین ایستگاه مجموعه توریستی نیز وجود دارد که شامل شهربازی، رستوران و کافه های سنتی و مراکز تفریحی وجود دارد که می توانید ساعت ها در این تفریحات جذاب غرق شوید. لازم به ذکر است در کنار تله کابین لاهیجان بزرگ ترین چرخ و فلک شمال ایران قرار دارد که به تنهایی یکی از مشهور ترین جاهای دیدنی لاهیجان را به خود اختصاص داده است. اگر شما نیز تمایل به بازدید از مجموعه تفریحی گردشگری تله کابین را دارید می توانید همه روزه از ساعت 8 صبح الی 8 شب به این منطقه توریستی جذاب مراجعه کنید.

پل خشتی لاهیجان

شهر لاهیجان یکی از تاریخی ترین مناطق استان گیلان است که آثار باستانی بسیار ارزشمندی را در دل خود جای داده است. پل خشتی لاهیجان یکی از همین آثار تاریخی می باشد که بر روی رودخانه سیم رود قرار گرفته است. قدمت این پل به سده نهم هجری قمری بر می گردد که در سال 1355 به ثبت ملی رسید. پل خشتی لاهیجان در شمال غربی لاهیجان واقع شده و یادگاری از دوران کیانیان است. مصالح به کار رفته در این پل از آهک، ساروج و آجر قرمز می باشد که نمای خاصی را به آن بخشیده است. طول پل خشتی لاهیجان 50 متر و عرض آن 5/4 متر می باشد. همچنین ارتفاع پل خشتی 11 متر است و این پل در زمان های قدیم خشی از جاده ابریشم را تشکیل می داده است. از همین روی پل خشتی در میان افراد محلی به خشت پورد شهرت داشت که در زبان محلی به معنای پول می باشد. تا این لحظه پل خشتی دو بار مورد مرمت قرار گرفته است که اولی در دوران قاجار انجام شد و سسپس چن سال بعد دوباره مورد بازسازی قرار گرفت. این پل دارای 5 دهانه است که در گذشته از آن ها برای مقاومت در برابر آب های خروشان رودخانه در جریان زیر پل استفاده می شد. اگر بخواهیم از زیبایی های این پل برای شما سخن بگوییم مسیر ساخته شده روی پل، سنگ فرش است که جلوه خاصی به این پل بخشیده است. اگر شما نیز قصد بازدید از پل خشتی لاهیجان را دارید بهتر است در ماه های اردیبهشت و آبان به این منطقه زیبا سفر کنید. چراکه آب و هوای مطلوب تری بر جو این منطقه حاکم می باشد.

حمام گلشن لاهیجان

حمام گلشن یکی دیگر از جاهای دیدنی لاهیجان است که در زمان قاجار و به دستور فتحعلی شاه احداث شد. این بنای تاریخی رو به روی مسجد جامع ساخته شده و از خزینه و حوضچه های زیبایی تشکیل شده است. از آنجاکه حمام گلشن یک بنای تاریخی ارزشمند است در سال 1334 در سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسید و امروزه نیز یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری لاهیجان به شمار می رود. البته شایان ذکر است این حمام در سال 1369 در زلزله بخش های زیادی از آن تخریب شد و مجددا مورد بازسازی قرار گرفت. از آنجاکه در زمان های قدیم حمام ها جزو مهم ترین شاخصه های شهرها بودند این بناهای دیدنی با سبک معماری خاصی ساخته می شدند که امروزه نیز برای بینندگان جذاب هستند. حمام گلشن لاهیجان نیز از معماری جذاب و خاصی برخوردار می باشد که با گذشت زمان دستخوش تغییراتی شده است. این حمام تا پیش از زلزله و تخریب شدن برخی از قسمت های آن، مساحتی بالغ بر 800 متر را شامل می شد که امروزه تنها 645 متر از آن باقی مانده است. از مهم ترین بخش های داخل حمام گلشن می توان به رخت کن و گرم خانه اشاره کرد. همچنین در صحن حمام گلشن بیش از هشت ستون سنگی زیبا وجود دارد که بزرگ ترین گنبد این حمام با هشت متر ارتفاع در میانه این ستون های سنگی قرار گرفته و به زیبایی می درخشد. بازدید از حمام گلشن یکی از متفاوت ترین تجربه های هر گردشگری خواهد بود که شما عزیزان نیز می توانید در طول سفر خود از این حمام زیبا بازدید به عمل بیاورید.

حمام گلشن لاهیجان

کوه و آبشار شیطان کوه

لاهیجان شهری است که از کوهستان های با صلابت و آبشار های زیبا تشکیل شده است. کوه و آبشار شیطان کوه نیز یکی از مناطق زیبای لاهیجان هستند که نسبت به سایر جاذبه های گردشگری لاهیجان مشهور تر اند. شیطان کوه یک منطقه شناخته شده در شهر لاهیجان است که میان مسافران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. علت این امر زیبایی های طبیعی است که منطقه شیطان کوه را به بهشتی بر روی زمین تبدیل کرده است. این منطقه در در امتداد سلسله جبال البرز جای دارد و آبشار زیبایی از دامنه آن به پایین سرازیر می شود. درواقع طبیعت سرسبزی که در منطقه شیطان کوه وجود دارد وصف نشدنی است. این منطقه از مسیرهای سرسبز، قله های زیبا و آبشاری طویل تشکیل شده است که زیبایی خاصی را به نمایش می گذارد. در شیطان کوه آبشار مصنوعی نیز وجود دارد که آب آن از استخر لاهیجان تامین می شود. این آبشار به همران مناظر بی بدیل، فضای سرسبز و دلنشین، قله های مرتفع و تفریحات جذاب تبدیل به یکی از محبوب ترین دیدنی های لاهیجان شده است که طبیعت گردی ناب را در اختیار گردشگران قرار می دهد. شایان ذکر است بام سبز لاهیجان در مسیر بالایی شیطان کوه قرار دارد که به تنهایی نیمی از جاذبه های گردشگری لاهیجان را به خود اختصاص داده است.

زیپ ‌لاین لاهیجان

نوبتی هم که باشد نوبت به معرفی مناطق تفریحی لاهیجان می رسد که زیپ لاین آن یکی از جذاب ترین تفریحات این شهر را ارائه می دهد. این زیپ لاین با طولی بیش از هزار متر، از بام سبز لاهیجان شروع شده و به مهمانپذیر جهانگردی حاشیه استخر ختم می شود. طبق گفته مسئولین شهری این زیپ لاین بزرگترین زیپ لاین قاره کهن است. زیپ لاین تفریحی جذاب و سرگرم کننده است که با تخلیه آدرنالین، جزو تفریحات رایج امروزه قرار گرفته است. در این نوع فعالیت تفریحی ورزشی، شما مسافتی بین دو نقطه با بلندی متفاوت از سطح زمین را در حالت معلق به پایین سر می ‌خورید. زیپ ‌لاین لاهیجان مسیری ۱۰۰۰ متری را شامل می شود که بام لاهیجان و شیطان کوه را به استخر کنار هتل جهانگردی متصل می ‌کند. زمانیکه شما در زیپ لاین لاهیجان بین زمین و هوا معلق هستید می توانید منظره بی همتایی از سطح شهر لاهیجان را تماشا کرده و در عین حال هیجانی وصف نشدنی را نیز تجربه کنید. از همین روی بیشتر افرادی که در سفر به لاهیجان به دنبال تفریحی جذاب و متفاوت هستند به این زیپ لاین مراجعه کرده و اوقات خوشی را در کنار دوستان و یا خانواده خود می گذرانند. شما می توانید برای رفتن به این زیپ لاین از ۱۰۰۰ پله شیطان کوه بالا بروید و در عین حال از تفریح کوه نوردی نیز بهره مند شوید، و یا از طریق خودروی شخصی به بالاترین بخش بام سبز بروید تا به زیپ لاین برسید.

تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان

تالاب بین المللی امیرکلایه یک منبع طبیعی در شهر لاهیجان است که به غیر از زیبایی زیستگاه مهمی برای جانداران مختلف نیز به شمار می رود. تالاب امیرکلایه در روستایی با همین نام قرار گرفته است و دیدنی های بسیاری را شامل می شود. به دلیل جاذبه های گردگری طبیعی که در این منطقه وجود دارد تالاب امیرکلایه در فهرست تالاب ‌های بین‌ المللی قرار گرفته و در حال حاضر یکی از مهم ترین اکوسیستم های طبیعی در شهر لاهیجان می باشد. این تالاب جزو معدود تالاب ها با آب شیرین است که زیستگاه بسیاری از جانداران طبیعت و پرندگان مهاجر را تشکیل می دهد. در این تالاب بیش از ۱۱ گونه ماهی از جمله حاجی ترخان، اردک ماهی، سوف، کپور و غیره وجود دارد. همچنین از جمله پرندگان مهاجری که در تالاب امیرکلایه قابل بازدید هستند می توان به فلامینگو، پلیکان، غاز وحشی و بیش از هزاران پرنده دیگر اشاره کرد. از دیگر ویژگی های مهم این تالاب می توان به پوشش گیاهی کمیاب و خاصی که در این منطقه وجود دارد اشاره کرد. پسته دریایی یکی از گیاهان بسیار خاص و مشهور این منطقه است که این گیاه لاله تالابی با کلاهکی سبز رنگ و دانه های کوچک می باشد. پسته دریای خواص درمانی دارد و به همین دلیل یکی از خاص ترین گیاهان تالاب امیرکلایه لاهیجان به شمار می رود. علاوه بر زیبایی های ظاهری و پوشش گیاهی جذاب تالاب امیرکلایه، تفریحات جذابی نیز در این منطقه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به قایق سواری در تالاب و همچنین ماهیگیری اشاره کرد.

تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان

اقامت در لاهیجان

لاهیجان یا شهر زیبای چای یکی از محبوب ترین مناطق توریستی استان گیلان است که همه ساله با حجم زیادی از مسافران پر می شود. در این منطقه جاذبه های طبیعی و مراکز تفریحی متعددی وجود دارد که اوقات خوشی را برای همگان به ارمغان می آورند. اگر شما نیز تصمیم دارید به شهر سرسبز لاهیجان سفر کنید به دلیل مسافت طولانی که برای رسیدن به این شهر باید طی شود نیاز است اقامتگاهی ایمن و تمیز را برای سفر خود انتخاب کنید. به همین مظور وب سایت باباسفر برخی از بهترین ویلاها و سوئیت هایی که در لاهیجان ساخته شده اند را برای شما عزیزان گردهم آورده است که اقامتی خوش را برای تمامی مسافران به ارمغان می آورند. از همین روی برای اجاره ویلا در لاهیجان می توانید به وب سایت باباسفر مراجعه کرده و از پشتیبانی 24 ساعته بهره مند شوید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت