جاهای دیدنی لنگرود

همه ما استان همیشه سبز گیلان را می شناسیم که امروزه به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگری محسوب می شود. استان گیلان پر از زیبایی و منابع طبیعی بکر است که همه ساله حجم بالایی از مسافران را به سوی خود فرا می خواند. لنگرود نیز یکی از مناطق دیدنی گیلان است که در بین دو شهرستان زیبای رودسر و لاهیجان قرار دارد. این شهر پر جاذبه و سرسبز به دلیل همجواری با دریای خزر نه تنها از شرایط اقلیمی مناسبی برخوردار می باشد، بلکه موقعیت استراتژیکی مهمی را شامل می شود که در گذشته برای بسیاری از فرمانروایان ارزشمند بوده است. از همین روی لنگرود از تاریخچه مهمی برخوردار می باشد که دستخوش رخداد های بسیاری بوده است. اگر شما نیز می خواهید با جاهای دیدنی لنگرود آشنا شده و سفری خوش به این منطقه ناب را تجربه کنید با ما در این مقاله از باباسفر همراه شوید.

جاهای دیدنی لنگرود

تالاب کیا کِلایِه

تالاب کیا کِلایِه که در میان مردم این منطقه با نام استخر کیاکلایه نیز شناخته می شود یکی از غنی ترین تالاب های خطه شمالی کشور است که تنوع گونه های گیاهی و ماهی در آن بالا است. این تالاب در گذشته مساحتی حدود 300 هکتار داشت. اما امروزه تنها از آن حدود 150 هکتار باقی مانده است که علت آن را توسعه شهری می خوانند. تالاب کیاکلایه در جنوب لنگرود واقع شده و یکی از زیباترین و بزرگ ترین تالاب های شمالی به شمار می رود. این تالاب علاوه بر زیبایی های بصری که دارد از سوی دیگر با زمین های شالیزار سرسبز و کوهستان های خوش منظر نیز احاطه شده است که همین امر باعث شده طبیعتی رویایی پدید بیاید. این تالاب در زمان هایی خاص مملو از گل های نیلوفر صورتی رنگ دلربایی می شود که در کنار سرسبزی اطراف تالاب چشم اندازی خیره کننده را به وجود می آورند. البته باید توجه داشته باشید تالاب کیاکلایه تنها 9 ماه ابتدایی سال برای بازدید عمومی باز است و در فصل زمستان امکان رفتن به این منطقه وجود ندارد. از همین روی اگر شما نیز می خواهید از تالاب کیاکلایه که یکی از منحصر به فردترین جاهای دیدنی لنگرود است دیدن کنید باید در نیمه اول سال به سمت این منطقه بکر حرکت کنید.

لیلا کوه

لیلاکوه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری لنگرود است که منطقه ییلاقی ناب و طبیعتی عاشقانه را در اختیار عموم مردم قرار می دهد. این کوه خوش منظر که با نام لیلی کوه نیز شناخته می شود در 3 کیلومتری لنگرود قرار داشته و از توابع آن به شمار می رود. لیلاکوه به قدری غرق در زیبایی و منابع طبیعی است که همچون بهشتی پیشه روی چشم شما عزیزان قرار می گیرد. در این منطقه شما می توانید از جاذبه های گردشگری متعددی همچون باغ های میوه، آبشار های خروشان، جنگل های انبوه و سرسبز، باغ چای و بسیاری از دیدنی های دیگر بازدید کرده و سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید. یکی از جذابیت های لیلاکوه که باعث محبوبیت هر چه بیشتر آن شده است قلیان سراها و کافه هایی است که در مسیر کوهپایه ای این منطقه قرار داشته و محیط بکری برای میل کردن غذا در طبیعتی مثال زدنی را ارائه می دهند. یکی از مشهورترین غذاخوری های این منطقه قهوه ‌خانه دیشلمه است که در ارتفاعات جنگلی قرار داشته و منظره ای بی هتما را در کنار وعده های غذایی خوشمزه ارائه می دهد.

عطا کوه

عطاکوه قله مرتفعی است که در میان جنگل های سرسبز و باغات چای قرار داشته و زیستگاه بسیاری از جانوران و گیاهان مختلف می باشد. از آنجاکه دکل های رادیویی و مخابراتی در این منطقه وجود دارد به عطاکوه لقب دکل کوه را نسبت داده اند. یکی از جاذبه های اصلی این منطقه مسیر جنگلی ایست که باید از آن گذر کرده تا به عطاکوه رسید. همچنین در اطراف عطاکوه باغ های چای وجود دارد که بر جلوه این منطقه افزوده اند. یکی از مهم ترین شاخصه های عطاکوه ارتفاع 700 متری آن از سطح دریا است که چشم اندازی به سوی لاهیجان و لنگرود را به نمایش گذاشته است. جنگل عطاکوه به تنهایی یکی از زیباترین دیدنی های لنگرود به شمار می رود که برای صعود به قله عطاکوه باید از این جنگل خوش آب و هوا گذر کرد. از آنجاکه جنگل عطاکوه در ارتفاع بسیار زیادی از سطح دریا قرار گرفته است آب و هوای آن در بیشتر روزهای سال سرد و کوهستانی است و مسیر این جنگل کمی شیب دار می باشد. از همین روی اگر می خواهید به بازدید از این جنگل زیبا بروید باید وسایل ضروری همچون لباس گرم، کفش کوهنوردی، آب آشامیدنی کافی و در صورت تمایل به کمپینگ وسایل کمپ را به همراه خود داشته باشید. منطقه عطاکوه در تمامی فصول برای بازدید عمومی باز است و محدودیتی ندارد. اما بهتر است فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز به سمت این منطقه خوش منظر بروید. چراکه با شروع شدن فصل سرما مه غلیظی سطح قله عطاکوه و جنگل آن را فرا می گیرد که ممکن است مسیر را مسدود کرده و آب و هوای بسیار سردی بر جو منطقه حاکم می شود. اما اگر در فصل تابستان و به خصوص بهار به سمت این جاذبه گردشگری بروید صحنه ای شگفت انگیز و رویایی از خلقت را تماشا خواهید کرد که شما را برای چند ساعتی از شلوغی شهر به دور می کند.

عطا کوه

ساحل چاف و چمخاله

همه ما شمال کشور را به لطف سواحل می شناسیم که یکی از جذاب ترین مناطق برای یک سفر خوش و تفریحی رایگان محسوب می شوند. چاف و چمخاله یکی از شهرهای استان گیلان است که مرکز شهرستان لنگرود جای دارد. درواقع تا پیش از تصویب چاف و چمخاله به عنوان شهر توسط عضو کمیسیون سیاسی و دفاعی و وزارت کشور، این منطقه روستایی بیش نبود. اما در تاریخ 12/07/1388 روستای چاف پایین از توابع بخش مرکزی شهرستان لنگرود با روستاهای پایین دست ادغام شد و به عنوان شهر چاف و چمخاله در شهرستان لنگرود شناخته شد. از آنجاکه چاف و چمخاله یک شهر ساحلی می باشد و از مناطق دیدنی بسیاری تشکیل شده است، این منطقه پس از انزلی به عنوان دومین قطب توریستی گیلان به شمار می رود. ساحل چمخاله نیز یکی از جاذبه های دیدنی لنگرود می باشد که به عنوان قدیمی ترین ساحل این منطقه نیز شناخته می شود. درواقع ساحل ماسه‌ ای چاف و رودخانه بزرگ چمخاله از شاخصه های اصلی این شهر هستند که سالانه بسیاری از مسافران را به سوی خود جذب می کنند.

تالاب چاف

تالاب چاف نه تنها یکی از مکان های دیدنی لنگرود است بلکه این تالاب در زندگی مردم بومی این منطقه نیز نقش مهمی را ایفا می کند. این تالاب در شمال شرقی شهرستان لنگرود و در روستایی با همین نام قرار گرفته است که با وسعتی نزدیک به 800 هکتار دیدنی های بسیاری را در دل خود جای می دهد. درست است که تالاب چاف یک منطقه گردشگری بوده و از جذابیت بالایی میان مسافران برخوردار می باشد، اما نقش اصلی آن به کسب درآمد مردم محلی بر می گردد. افراد بومی در این تالاب به ماهیگیری، کشت خیار و هندوانه مشغول می شوند و از این راه به امرار معاش دست میابند. از آنجاکه تالاب چاف یک منطقه حفاظت شده است و شکار پرندگان در آن ممنوع می باشد، رندگان مهاجر بسیاری در این منطقه دیده می شوند که زیبایی تالاب را چندین برابر کرده اند. حجم بارندگی در این منطقه حدود ۱۳۰۰ میلی‌ متر در سال احتساب شده است که به همین خاطر آب و هوایی خنک و شالیزارهای سرسبز بسیاری در اطراف آن وجود دارد. علاوه بر طبیعت بکر و چشم انداز تماشایی که در تالاب چاف دیده می شود تفریحات جذابی نیز در این منطقه وجود دارد که ازجمله آن ها می توان به قایق سواری، ماهیگیری و برگزاری پیک نیک در محیطی سرسبز و دنج اشاره کرد.

خانه دریا بیگی

خانه دریا بیگی که امروزه جزو جاهای دیدنی لنگرود قرار دارد، در روزگاران قدیم به یکی از خانواده‌ های سرشناس گیلانی‌ تعلق داشته است. این خانه قدیمی در فهرست آثار ملی کشور عزیزمان به ثبت رسیده و یکی از جاذبه های تاریخی لنگرود محسوب می شود. خانه دریا بیگی درحاشیه‌ غربی رودخانه‌ لنگرود و در محله‌ راه ‌پشته قرار دارد. قدمت این خانه زیبا به دوره‌ قاجار باز می گردد و زمانی مقر فرمانده‌ نیروی دریایی نیز بوده است. اگر بخواهیم از سبک معماری جذاب این بنای تاریخی سخن بگوییم خانه دریا بیگی از دیواره های آجری، برج، دو طبقه هم‌ کف، اتاق ها و اُرُسی‌ های چوبی مُشبک تشکیل شده است. دو در بزرگ چوبی قدیمی در درگاه خانه وجود دارد که به زیبایی با گل ‌میخ‌ ها و کوبه ‌های خیره کننده ای مزین شده اند. این درها به دالان و هشتی کوچکی متصل می شوند که در انتها به حیاط بنا ختم می شود. بنای اصلی از دو طبقه تشکیل شده است و هر طبقه آن سه اتاق خواب را در خود جای داده اند. جذابیت این اتاق ها را ایوان های چوبی تکمیل کرده اند که محیط باصفایی به ساختمان بخشیده اند. در ساخت تک تک بخش های خانه دریا بیگی ظریف کاری و دقت را می توان دید که همه چیز در نهایت زیبایی طراحی شده اند. تالار شاه‌ نشین ساختمان یکی از زیباترین بخش های بنا محسوب می شود که سراسر مقرنس‌ کاری شده و نقاشی های جذابی از دوره قاجار در این بخش به چشم می خورد.

خانه دریا بیگی

پارک جنگلی خرما

پارک جنگلی خرما در شهرستان لنگرود و ۲۴ کیلومتری املش جا خوش کرده است و به جنگل خرما سیسکو شهره دارد. این جنگل انبوه و سرسبز علاوه بر طبیعت بکر و باورنکردنی که دارد از رودخانه های خروشانی نیز تشکیل شده است که آن را به بهشتی شگفت انگیز تبدیل کرده اند. این منطقه با دارا بودن کوهستان، رودخانه و انواعی از گیاهان و جانوران مجموعه ای از کامل ترین نعمت های الهی را پیشه روی چشم بینندگان قرار می دهد. از جمله پوشش گیاهی این جنگل می توان به درختان توسکا، انجیل، لرک و افرا اشاره کرد. زمانیکه برای اولین بار به پارک جنگلی خرما می روید با منظره ای سراسر سبز مواجه خواهید شد که شما را شگفت زده خواهد کرد. این منظره سرسبز و بکر در کنار رودخانه محیطی بسیار باصفا را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهد که برای پیک نیک بسیار مناسب می باشد. البته باید بگوییم جنگل خرما با تمام زیبایی اش از امکانات رفاهی زیادی برخوردار نیست و تنها امکانات آن به آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی محدود می شود. از همین روی اگر قصد برگزاری پیک نیک در این طبیعت مثال زدنی را دارید باید لوازم مورد نیاز را به همراه خود داشته باشید.

آبشار ماهی مشو

به غیر از دریا و جنگل، آبشارها هستند که منطقه ای بکر برای سفر و گذراندن اوقاتی خوش را به انسان هدیه می دهند. آبشار ماهی مشو نیز از این قاعده مستثنی نیست و از دیدنی های لنگرود به شمار می رود. ارتفاع آبشار ماهی مشو به 10 متر می رسد و دارای یک حوضچه بی نظیر با سنگ های قرمز رنگ دلربا می باشد که تا به حال مثل آن را ندیده اید. جالب است بدانید دلیل نامگذاری این آبشار عدم عبور ماهی از آب آن می باشد. برای بازدید از این آبشار باید از مسیر جنگلی زیبای لیلاکوه بگذرید که به تنهایی یکی از مشهورترین جاهای دیدنی لنگرود را به خود اختصاص می دهد. درواقع شما از همان زمان که در مسیر رسیدن به آبشار قدم می گذارید با زیبایی های طبیعی این منطقه مواجه خواهید شد و پس از رسیدن به آبشار نیز چشم انداز رویایی را خواهید دید که روح شما را نوازش می دهد.

دریاچه کومله

در هشت کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لنگرود شهری با نام کومله وجود دارد که از جاذبه های گردشگری بسیاری بهره مند است. در همین شهر دریاچه ای زیبا وجود دارد که با نام دریاچه یا استخر طبیعی کومله شناخته می شود. این دریاچه از فاصله کمی با دریای خزر و ارتفاعات شمالی البرز برخوردار می باشد که به همین خاطر چشم انداز بی همتایی در دریاچه کومله قابل مشاهده است. مزارع چای و شالیزارهای سرسبزی که در اطراف دریاچه کومله وجود دارند طبیعت دریاچه را بکرتر کرده و صحنه ای رویایی را پدید آورده اند. از تفریحات مشهور در جوار این دریاچه می توان به قایق سواری، پرنده نگری و طبیعت گردی اشاره کرد که اوقات خوشی را برای همگان به ارمغان می آورد. این دریاچه از سه برکه مجزا تشکیل شده است که بزرگ ترین برکه آن از ۱ کیلومتر طول و ۴۰۰ متر عرض برخوردار می باشد. دریاچه کومله با آب و هوایی مطلوب، چشم اندازی به سوی کوهستان های البرز، مسافت کم تا دریای خزر و طبیعتی سرسبز و بکر به یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی لنگرود تبدیل شده است.

دریاچه کومله

غار لیاروی

اگر می خواهید با یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی لنگرود آشنا شوید پیشنهاد می کنیم از غار لیاروی این شهرستان بازدید کنید. غار لیاروی یکی از آثار طبیعی لنگرود است که به دارا بودن قندیل های چشم نواز و عمق 90 متری شهره دارد. این غار در روستایی با همین نام وجود دارد و برخی از افراد محلی آن را غار لیارو لنگرود نیز می نامند. لیاروی یک غار سنگی بسیار قدیمی است که از عمق 90 متر و 2 دهانه تشکیل شده است. راهروهای داخلی این غار پوشیده از قندیل های چند صد ساله و لایه های آهکی هستند که می توانند هر بیننده ای را به وجد بیاورند. غار لیاروی در 8 کیلومتری روستای بلوردکان از توابع لنگرود قرار دارد و یکی از اعجاب انگیز ترین جاهای دیدنی لنگرود را پیشه روی چشم شما عزیزان می گذارد.

شلمان رود

شلمان یکی از شهرهای بخش مرکزی شهرستان لنگرود است که رودخانه پر آبی به نام شلمان رود را در خود جای داده است. اين شهر در بخش کومله شهرستان لنگرود جای دارد و جاذبه های گردشگری بسیاری را به نمایش گذاشته است. شلمان رود یکی از طویل ترین رودخانه های استان گیلان به شمار می رود و از دیدنی های شهرستان لنگرود محسوب می شود که در مسیر خود از چندین روستا و مزارع می گذرد. این رود از کوه های البرز یا ناتشکوه سرچشمه می گیرد و پس از ترکیب شدن با چند شاخه مهم دیگر سرانجام به دریای خزر منتهی می شود. دور تا دور شلمان رود را پوشش گیاهی متنوع و انواع گل فرا گرفته است که طبیعتی بکر را در اختیار عموم مردم می گذارد. پر آب ترین بخش شلمان رود در محور جاده رودسر به لاهیجان است که از دو شاخه مهم به نام تاق ور از طرف غرب و شلمان رود از طرف شرق تشکیل می شود. در گذشته ماهیگیری به عنوان یکی از راه های اصلی کسب درآمد افراد بومی در جوار شلمان رود انجام می شد. اما امروزه این امر تنها یکی از تفریحات شلمان رود به شمار می رود و مردم محلی به سمت شغل های دیگری رفته اند.

شلمان رود

اقامت در لنگرود

لنگرود یکی از شهرستان های استان گیلان است که از سمت غرب با لاهیجان و از شرق با رودسر ارتباط دارد. لنگرود به شهر ابریشم و چای معروف است و به دلیل نزدیکی با دریای خزر از چشم اندازی بی همتا برخوردار می باشد. رودخانه ای بزرگ درست از وسط این شهر عبور می کند و بناهای تاریخی بسیاری در کنار طبیعت بکر لنگرود خودنمایی می کنند که این منطقه را به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری گیلان تبدیل کرده اند. آب و هوای مطلوب، مزارع برنج و باغات چای، رودخانه و آبشار های زیبا و طبیعت سرسبز از شاخصه های اصلی لنگرود محسوب می شوند که منطقه ای دنج را به طبیعت دوستان هدیه می دهند. اگر شما نیز تمایل دارید به این شهر زیبا و خوش منظر سفر کرده و از جاهای دیدنی لنگرود بازدید کنید نیاز به یک اقامتگاه ایمن در طول سفر خود دارید که باباسفر در این بخش به شما کمک می کند. باباسفر برخی از بهترین ویلاها و سوئیت های این منطقه را برای شما عزیزان گردهم آورده است تا شما عزیزان بتوانید با اجاره ویلا در لنگرود اقامتی بی دغدغه را تجربه کرده و از سفر خود نهایت لذت را کسب کنید.

پل خشتی لنگرود، لیلاکوه، تله کابین لنگرود، لیلاکوه، خانه تاریخی دریا بیگی، آبشار ماهی مشو، شلمان رود و ساحل چاف و چمخاله از مشهورترین جاهای دیدنی لنگرود هستند.

پارک جنگلی خرما، جنگل لیلا کوه و پارک فجر لنگرود از بهترین جنگل های لنگرود محسوب می شوند.

پل خشتی لنگرود با نورپردازی زیبا در شب یکی از بهترین جاذبه های گردشگی لنگرود به شمار می رود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت