جاهای دیدنی ماسال

ماسال یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین شهرهای شمالی است که در استان گیلان واقع شده است. ماسال با دارا بودن جاذبه های تفریحی و گردشگری متعدد، جنگل های انبوه و طبیعت سرسبزی که دارد، عنوان نگین گیلان را به خود اختصاص داده است. این شهر زیبا در نزدیکی کوهستان های شهرستان تالش واقع شده و در سال های نه چندان دور نیز جزو شهرستان تالش بوده است. شهر زیبای ماسال با دارا بودن آبشارهای متعدد، با عنوان شهر آبشار نیز شناخته می‌ شود. طبیعت ماسال نسبت به سایر شهرهای شمالی کشور بسیار متفاوت است و با دارا بودن جاذبه های گردشگری زیبا و‌جذاب، مقصد گردشگران و مسافران از سراسر کشور می باشد. در ادامه نیز به معرفی جاذبه های گردشگری ماسال و مناطق دیدنی آن می پردازیم.

جاهای دیدنی ماسال

ماسال کجاست و جاهای دیدنی آن

 ماسال یکی از شهرهای شمالی کشور با طبیعتی بکر و بی نظیر و جاذبه های گردشگری و تفریحی متنوع است که در استان گیلان واقع شده است. این شهر در مساحتی به وسعت ۶۳۰ کیلومتر واقع شده و شامل دو بخش ماسال و شاندرمن می باشد. شهر زیبای ماسال با جاذبه های متعددی که دارد، پس از رودبار دومین شهرستان مرتفع استان گیلان محسوب می شود که در ارتفاعات جنگلی و کوهپایه ای قرار گرفته است. ماسال در ابتدا جزو شهرستان تالش بوده است، اما در دهه ۷۰ به‌ یک شهرستان مستقل تبدیل شد. این شهر زیبا و دیدنی از قسمت شرق و جنوب شرق جغرافیایی با شهرهای رشت و فومن و از قسمت جنوبی با ماسوله، و همچنین از قسمت شمالی با تالش همسایه می باشد. ماسال، شهری با آبشارهای مرتفع و رودخانه های پر آب و جنگل های بکر و جاذبه های طبیعی و‌گردشگری متعدد است که در ۶۰ کیلومتری شهر تالش و ۵۵ کیلومتری رشت قرار گرفته است. ماسال به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار مطلوب و معتدلی که دارد، در تمامی فصول سال میزبان گردشگران و طبیعت گردان می باشد. اگر شما نیز ماسال را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده اید، بهتر است با جاهای دیدنی آن بیشتر آشنا شوید.

روستای اولسبلنگاه

روستای اُلَسَبِلَنگاه یکی از جاهای دیدنی ماسال و جزو ییلاقات سرسبز با طبیعتی بکر و دست نخورده است که در ۵۰ کیلومتری غرب رشت و ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال واقع شده است. روستای اولسبلنگاه یک روستای ییلاقی است که با دارا بودن آب و هوای معتدل و طبیعتی خاص و بی ‌نظیر و همچنین اقیانوس های ابری، به یکی از محبوب ترین مقاصد طبیعت گردان تبدیل شده است. این روستا تحت نظارت منابع طبیعی کشور است که امکان ساخت و ساز در آن به جز با مطالح چوبی، وجود ندارد. دلیل ممنوعیت ساخت و ساز در اولسبلنگاه حفظ طبیعت اطراف این منطقه می باشد. در صورتیکه قصد دارید به این منطقه سفر کنید، بهتر است بدانید که این روستا به برق مجهز نبوده و انرژی برق مورد نیاز از طریق پنل های خورشیدی تامین می شود، بنابراین باید تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید. این روستا همچنین آب لوله‌ کشی نداشته و منبع اصلی آب آن چشمه ‌های گوارا و رودخانه های پر آب این منطقه است.

غار آویشو

غار آویشو یکی از جاذبه های طبیعی و مکان های دیدنی ماسال است که در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شاندرمن واقع شده است. شهر زیبای ماسال دارای بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک است که نام بزرگترین آن ها آویشو می باشد. غار آویشو در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا و ما بین مناطقی با نام های «تائی بنه»، «انده چو» و «خماسون» واقع شده است. این غار همچنین با نام های‌ آبیشوی و آویشوی نیز شناخته می شود که به زبان تالشی بوده و در اصل به معنای محلی است که آب در آن فرو می رود. طبق گفته بومیان این منطقه این غار نام خود را از چشمه ای که تقریباً در نزدیکی آن واقع شده است، گرفته است. طبق گفته زمین شناسان سن این غار به بیش از ۷۵ میلیون سال می رسد. این غار زیبای آویشو در مجاورت سنگ‌ های دگرگونی واقع شده است که بر زیبایی هرچه بیشتر این غار افزوده است. 

غار آویشو

قلعه کول

قلعه کول نیز به عنوان یکی دیگر از جاذبه های دیدنی ماسال شناخته می‌شود که در روستای قلعه کول که با نام روستای تاس کوه نیز شناخته می شود، قرار گرفته است. قدمت این قلعه باستانی که در ارتفاعات ۳۰ تا ۳۵ متر از سطح زمین واقع شده، به سده‌ های دوم و سوم هجری قمری برمی گردد. این قلعه طی سال های طولانی در اثر عوامل طبیعی فرسایش یافته و امروزه تنها بقایایی از آن مانده است. این اثر باستانی در بهمن ماه ۱۳۸۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی و باستانی کشور با شماره ثبت ۲۰۷۰۰ به ثبت رسید. برای دسترسی به این قلعه می توانید از جاده ماسال به کیشه خانی برانید و پس از طی مسافت کوتاهی به این قلعه برسید.

آبشار تولی نسا

همانطور که گفتیم ماسال به دلیل دارا بودن آبشارهای متنوع، به عنوان شهر آبشارها نیز شناخته می شود. آبشار تولی نسا یکی از زیباترین آبشارهای این منطقه و از جمله دیدنی های ماسال است که با ارتفاع ۱۰ متری به داخل یک دریاچه می ریزد. آبشتر تولی نسا در مسیر سختی قرار گرفته است. بنابراین برای دسترسی به این آبشار زیبا بهتر است از خودروهای آفرود استفاده کنید. برای دسترسی به این آبشار همچنین مسیر دیگری نیز وجود دارد که مسیر مال رو بوده و حدوداً دو ساعت طول می کشد. آبشار تولی نسا و مناظر اطراف آن بسیار بکر و زیبا است که گذر کردن از مسیرهای سخت برای رسیدن به این آبشار را آسان کرده است. با وجود اینکه این آبشتر ارتفاع نسبتا بلندی ندارد، اما زیبایی بکر و بی نظیری که دارد و صدای آبی که از ارتفاعات به پایین سرریز می شود، توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند. اگر شما نیز قصد دارید از آبشار تولی نسا و طبیعت اطراف آن دیدن نمایید، پیشنهاد می کنیم در فصل بهار و تابستان که هوا بسیار مطلوب است به این منطقه سفر کنید. 

ییلاق شالما

ییلاق شالما یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی ماسال است که توجه گردشگران را به خود جلب کرده است. شالما جزو مناطق ییلاقی ماسال است که در 12 کیلومتری غرب این شهرستان واقع شده است. ییلاق شالما توسط کوه های بلند و سر به فلک کشیده رشته کوه های البرز احاطه شده است و طبیعت بی نظیری در اطراف کوه ها پدید آمده است که نگاه هر بیننده ای را محسور می کند. ییلاق شالما دارای چندین چشمه پر آب و گوارا است که از دل زمین می جوشند و بر زیبایی هر چه بیشتر این ییلاق می افزایند. علاوه بر این چشمه های پر آب، همچنین دو رود شالما و چسلی نیز در این منطقه بهم می پیوندند. اما زیبایی های شالما تنها به طبیعت اطراف آن محدود نمی شود. این منطقه جاذبه های دیدنی دیگر همچون بقعه آقا سید مهرعلی و سید رضا علی را در خود جای داده است که جزو اماکن مذهبی شهرستان ماسال محسوب می شوند. برای دسترسی به ییلاق شالما باید از میدان شهدا ماسال مسیر خود را آغاز کرده و پس از گذشتن از مناطق گنذر، طاسکو، سیاه مرد و… به این منطقه برسید. خانه های روستایی که در شالما ایجاد شده است، به جذابیت بیشتر این روستای ییلاقی افزوده است.

ییلاق شالما

محوطه شهرگاه ماسوله خونی

محوطه شهرگاه ماسوله خونی، یکی دیگر از جاذبه های دیدنی ماسال محسوب می شود که در روستای جذاب ماسوله خونی در شهرستان ماسال واقع شده است. محوطه شهرگاه ماسوله خونی یکی از زیباترین جاذبه های این شهرستان محسوب می شود که قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد مسیح باز می گردد. این جاذبه باستانی بدون شک روایتگر داستان های بسیار از افرادی است که در این منطقه می زیسته اند، اما اکنون جز خاطره چیزی از آن ها باقی نمانده است. این منطقه با وجود اینکه قدمت بسیار زیادی دارد، اما هنوز هم که هنوز است بخش های بسیاری از آن کشف نشده باقی مانده است. محوطه شهرگاه ماسوله خونی به دلیل شهرت زیادی که دارد، زبانزد عام و خاص است و طبیعت اطراف آن یک اثر بی نظیر پدید آورده است و همین امر سبب شده است تا به عنوان یکی از آثار ملی در کشور ثبت شود. 

ییلاق دشت النزه

ییلاق دشت النزه یکی از جاذبه های گردشگری و در عین حال مناطق تفریحی ماسال محسوب می شود که با دارا بودن دشت های وسیع و پهناور و کوه های سرسبز و درختان جنگلی که دارد، منظره جذاب و‌ چشم نوازی ایجاد کرده است. ییلاق دشت النزه با طبیعت بکر و پوشش گیاهی متنوع، رودخانه های پر آب و همچنین آب و هوای بسیار مطلوبی که دارد، مقصد بسیار جذابی برای گردشگران و مسافران این منطقه محسوب می شود. در این منطقه همچنین برای اقامت گردشگران و مسافران، کلبه های چوبی تعبیه شده است. برای دسترسی به ییلاق دشت النزه ابتدا باید از میدان شهدای ماسال به سمت چپ برانید تا وارد جاده شاندرمن - النزه وارد شوید. پس از طی مسافتی کوتاه و گذشتن از روستاهای سنفیه , چای خاله , سبل خوار , برزف , بوستون گاه , استه سر , چپرود , معاف و گسکیجان می‌ توانید به ییلاق دشت زیبای النزه برسید.

ییلاق سوئه چاله

سوئه چاله یکی دیگر از مناطق ییلاقی شمال کشور است که از جاذبه های دیدنی ماسال محسوب می شود. ماسال یکی از زیباترین شهرستان های استان گیلان با طبیعتی بی نظیر و‌جاذبه های گردشگری متنوع است که در ۶۰ کیلومتری شهر تالش و ۵۵ کیلومتری شمال غرب رشت واقع شده است. ییلاق سوئه چاله یا سوچاله، یکی از معروف ترین ییلاق های این منطقه پس از روستای ییلاقی اولسبلنگاه می باشد. ییلاق سوئه چاله یک منطقه نسبتا مرتفع است که در ۳۳ کیلومتری قسمت جنوبی ماسال و در فاصله ۱۹۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. ییلاق سوئه چاله تنها چهار کیلومتر از اولسبلنگاه فاصله دارد و با مناظر زیبا و طبیعت بکر و چشم نوازی که دارد، یک منطقه رویایی برای سفر و گذراندن اوقات فراغت در تابستان محسوب می شود. خانه ها و اقامتگاه های چوبی و درختان جنگلی و رودهای پر آب در این منطقه نیز به جذابیت هر چه بیشتر ییلاق سوئه چاله افزوده است. 

ییلاق سوئه چاله

آبشار رامینه

آبشار رامینه از جمله زیباترین آبشارهای شهر ماسال و یکی از مکان های دیدنی ماسال است که در قسمت بالایی جاده اصلی این شهر و در میان انبوه درختان واقع شده است. آبشار رامینه تنها ده دقیقه با جاده اصلی فاصله دارد و در ارتفاع 629 متری از سطح دریا قرار گرفته که طول آن نیز بیش از 10 متر تخمین زده می شود. آبشار رامینه یکی از آبشارهای پر آب این منطقه محسوب می شود که با شیب تندی فرو ریخته و صدای گوش نوازی ایجاد می کند. طبیعت اطراف این آبشار نیز بکر ‌و منحصر به فرد است و با درختان انبوه و سر به فلک کشیده مناظر بسیار زیبایی ایجاد کرده است. مسیر دسترسی به آبشار رامینه کمی سخت بوده و دارای شیب تندی است که باید به صورت پیاده طی کنید. اما در حال حاضر مسیر مناسبی برای دسترسی به این آبشار در دست احداث است که احتمال دارد در سال جدید به بهره برداری برسد.

منطقه باستانی اسبه ریسه

منطقه باستانی اسبه ریسه یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسال است در نزدیکی روستایی به همین اسم، در شهرستان ماسال واقع شده است. قدمت منطقه باستانی اسبه ریسه به هزاره پیش از میلاد مسیح بر می گردد. در این منطقه باستانی معماری هایی با محل های اقامتی و دیوارهای دفاعی کشف و شناسایی شده که از جمله مصالح به ‌کار رفته در آن‌ ها می توان به ملات گل، سنگ‌ های رودخانه‌ ای و سنگ‌ های زاویه ‌دار اشاره کرد. تنها گورستان گیلان با استودان‌ هایی افقی نیز در منطقه باستانی اسبه ریسه واقع شده اند که از بقایای ۲۸ استودان از دوران هخامنشیان تشکیل شده اند. حفاری‌ های باستان‌ شناسی که در این منطقه انجام شده است، منجر به کشف ابزارهایی همچون لوازم نساجی، کاسه، خمره و کوزه‌ های سفالی شده است. منطقه باستانی اسبه ریسه در اسفند سال ۱۳۸۶، به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ییلاق اسپی شاه

ییلاق اسپی شاه یکی از طبیعت های ییلاقی شناخته شده در شمال کشور و یکی از مکان های دیدنی ماسال است که زیبایی های خاص آن زبانزد گردشگران و مسافران سراسر کشور است. این منطقه ییلاقی یکی از مناطقی است که در تمام فصول سال زیبایی خاص و منحصر به فردی داشته و توجه افراد زیادی را به خود جلب می کند. دلیل نام‌ گذاری این دشت به نام اسپی شاه، این است که اسب های وحشی زیادی در این دشت وجود دارند که چشم انداز زیبایی ارائه می دهند. تماشای تاخت و تاز اسب های وحشی در این دشت و طبیعت جذاب و منحصر به فرد این منطقه، تجربه جدیدی از گردش در شمال کشور را برای شما به ارمغان می آورد. همچنین از آن جایی که این منطقه در ارتفاعات کوهپایه ای واقع شده است، اقیانوسی از ابرهای سفید را در مقابل شما قرار می دهد و یک منظره رویایی ایجاد می کند.

ییلاق اسپی شاه

پارک ساحلی ماسال

پارک های ساحلی همواره یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین مناطق گردشگری در شهرهای شمالی محسوب می شوند. پارک ساحلی ماسال نیز یکی از مناطق تفریحی ماسال است که با امکانات رفاهی و تفریحی متعدد، در میان طبیعی زیبا و در مجاورت رودخانه خالکایی واقع شده است. از جمله امکانات تفریحی و رفاهی که در این پارک ساحلی ایجاد شده است، می توان به قصر بادی، وسایل بازی کودکان، نیمکت ها و آلاچیق های متعدد برای استراحت، فضای سبز زیبا، پارکینگ، کافه و رستوران، اتاقک های اقامتی و سرویس های بهداشتی اشاره کرد. پارک ساحلی ماسال یکی از جاذبه های گردشگری محبوب در شمال کشور است که با دارا بودن امکانات رفاهی و گردشگری متنوع، بهترین گزینه برای پیک نیک و اوقات فراغت در ایام تعطیل محسوب می شود. برای دسترسی به این پارک ساحلی ابتدا باید از میدان شهدای شهر ماسال وارد خیابان لوحه سرا شوید و پس از اینکه که به تقاطع رسیدید باید مسیر سمت راست را برای ادامه مسیر خود را انتخاب نمایید. پس از طی مسافتی کوتاه می توانید به پارک ساحلی ماسال برسید و از امکانات تفریحی و رفاهی متنوع آن بهره مند شوید.

ییلاق ماسال

تعداد دیدنی های ماسال به قدری زیاد است که همه آن ها در یک راهنما نمیگنجد. برای درک زیبایی ها و چشم انداز های ماسال باید به آن سفر کرده و از نزدیک شاهد آن باشیم. ییلاق ماسال یکی از معروف ترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری ماسال است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می ‌کند. رفتن به ییلاق ماسال حدوداً ده دقیقه زمان می‌ برد. در جاده منتهی به ییلاق ماسال، خانه های روستایی بسیار زیبا و قدیمی وجود دارند که به زیبایی های آن افزوده اند. هر چه در این جاده به سمت جلو حرکت می کنیم، با زییایی ها و شگفتی های بیشتری رو به رو می شویم. یک آبشار بسیار بزرگ، درختانی سرسبز و انبوه و طبیعتی بی نظیر، مناظری هستند که حال آدم را خوب می کنند. پس از عبور از این زیبایی ها، در انتهای جاده به ییلاق ماسال می رسید که با مه زیبایی پوشیده شده است، طوری که انگار بر روی ابرها راه می روید.

ییلاق واشیار

یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسال، ییلاق واشیار است. به طور کلی، ماسال به دلیل شرایط جغرافیایی که دارد، دارای ییلاق های زیبای زیادی است. ییلاق دیگری که در ارتفاعات سرسبز ماسال وجود دارد، ییلاق واشیار است که به عنوان یکی از مناطق دیدنی بسیار محبوب در ماسال شناخته شده و سالانه مسافران زیادی از آن بازدید می کنند. این ییلاق در رشته کوه های استوار ماسال و در بین منطقه شاندرمن واقع شده است. یکی از دیدنی های زیبای ییلاق واشیار، آبشار واشیار است که عمق 11 متری داشته و از بهترین جاذبه های دیدنی ماسال در فصل های گرم سال به شمار می رود. در فصل تابستان که فصل گردشگری است، جمعیت زیادی از سراسر ایران به ییلاق واشیار رفته و از آن بازدید می کنند. هوای این ییلاق در فصل تابستان بسیار مطلوب و لذت بخش بوده و آب آبشار واشیار هم بسیار خنک و زلال است و علاوه بر قدم زدن در طبیعت و لذت بردن از آن، می توان در این آبشار نیز شنا کرد. به این دلیل که منطقه ییلاق واشیار دارای آب و هوایی خنک و سرد است، بهار و تابستان ها زمان مناسبی برای بازدید از آن می باشد. در فصل های پاییز و زمستان، هوای منطقه بسیار سرد است و زمان مناسبی برای رفتن به این ییلاق نمی باشد. 

ییلاق واشیار

ییلاق شنبه راه

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی ماسال که قصد معرفی آن را داریم، ییلاق شنبه راه است که ییلاق بسیار زیبا و در عین حال محبوبی میان گردشگران و حتی مردم ماسال می باشد. در ییلاق شنبه راه، کلبه های چوبی زیبایی وجود دارند که گله داران از آن ها جهت استراحت کردن استفاده می کنند و همچنین گردشگرانی که به این ییلاق سفر می کنند هم می توانند در این کلبه ها اقامت داشته و استراحت کنند. ییلاق شنبه راه، دارای دشت های سر سبز با پوشش گیاهی انبوه است، به همین دلیل مردم آن به دامپروری پرداخته و از این راه درآمد دارند. در صورتی که یک شب در ییلاق شنبه راه اقامت داشته باشید و یا صبح خیلی زود به آن بروید، با گله های گاو و گوسفندی مواجه خواهید شد که در آن به چرا مشغول هستند. علاوه بر این می توان در این ییلاق، از لبنیات تازه و خوشمزه ای که محصول دسترنج مردم محلی آن است نیز برای صبحانه استفاده کرده و در طبیعت دور از سر و صدا و هرج و مرج زندگی شهری، به صرف وعده صبحانه بپردازید. برای بازدید از ییلاق شنبه راه، باید به سمت شهر ماسال حرکت کرده و به جاده گیلان وارد شوید. در این جاده، پس از عبور از مرکز بهداشت تاسکوه، به هتل رامنیه می رسید. پس از عبور از هتل رامینه نیز وارد قسمت پر پیچ و خم جاده شده و در انتهای آن به ییلاق سرسبز و زیبای شنبه راه می رسید.

بقعه آقا سید رضا دلیجان

مکان های زیارتی تاریخی یک شهر، همیشه از مکان های دیدنی آن شهر به شمار می آیند. یکی از این مکان ها، بقعه آقا سید رضا دلیجان است که مکانی زیارتی و تاریخی در ماسال می باشد. این بقعه در بخش شاندرمن قرار داد و محل دفن یکی از نوادگان امام موسی جعفری است. اغلب اهالی محلی شهر ماسال و سایر مناطق اطراف آن، در روزهای شهادت ائمه مانند عاشورا و تاسوعا، به بقعه آقا سید رضا دلیجان رفته و به برگزاری مراسم و عزاداری می پردازند.

ییلاق ملومه بند

همان طور که گفته شد، ماسال ییلاق زیاد دارد. یکی دیگر از ییلاق های ماسال که قصد معرفی آن را داریم، ییلاق ملومه بند است. این ییلاق دارای آب و هوای بسیار دلچسب و مطلوب و طبیعتی بسیار زیبا و سرسبز است. در ییلاق ملومه بند، خانه هایی وجود دارند که در دل طبیعت هستند و مکان مناسبی برای اقامت و استراحت مسافران می باشند. این خانه ها را می توان اجاره کرد و صبح ها در میان طبیعتی زیبا و آب و هوایی بسیار دل انگیز، چشم باز کرد. همان طور که گفته شد، آب هوای این ییلاق بسیار خوب و مطلوب است و با اقامت در آن می توان برای چند روز هم که شده، از دودها و آلودگی های زندگی شهر به دور ماند. با اقامت در ییلاق ملومه بند، می توان با تنفس هوای پاک و فضای سرشار از سکوت آن، ارامش واقعی را تجربه کرد. ییلاق زیبا و خوش آب و هوای ملومه بند، طبیعتی بی نظیر، کوه های استوار، تپه هایی سرسبز، دشت هایی با پوشش گیاهی انبوه و درخت هایی بلند قامت را در در دل خود جای داده و سالانه مقصد گردشگران زیادی از سراسر ایران است.

ییلاق ملومه بند

مشهد میرزا کوچک خان جنگلی

مشهد میرزا کوچک خان جنگلی یکی دیکر از جاهای دیدنی ماسال است. این مکان، محلی است که در آن، میرزا کوچک خان جنگلی به شهادت رسیده است. احترامی که مردم شمال به این شخصیت قائل هستند، این مکان را به یکی از جاذبه های دیدنی ماسال تبدیل کرده است. شاید با میزرا کوچک خان آشنایی داشته باشید و بدانید که میرزا کوچک خان لقب فردی به نام یونس استاد سرایی بود که از مبارزان دوران مشروطه و همچنین رهبر جنبش جنگل بود. میرزا کوچک خان که به سردار جنگل معروف بود، فردی استعمار ستیز با روحیه ای مبارز طلب بود که به هنگام فرار به کوه های خلخال، به دلیل گرفتار شدن در طوفان و سرما و بوران شدید، در تاریخ 11 آذر ماه سال 1300 جان خود را از دست داد. مشهد میرزا کوچک خان جنگلی، مکانی است در قسمت جنوبی شهر رشت که در میان گورستان سلیمان داراب و در محله ای به نام سلیمان داراب قرار گرفته است. این مکان اگرچه به نسبت سایر مناطق دیدنی ماسال کم تر شناخته شده است، اما سالانه مسافران زیادی از آن بازدید می کنند. بقعه میرزا کوچک خان، بنایی هشت ضلعی است که مساحت آن معادل 40 متر مربع و ارتفاع آن نیز معادل 9 متر می باشد. در ساخت این بنا، مصالح مختلفی مانند سفال، آجر، کاشی و چوب به کار برده شده است.

ییلاق تلارگاه

یک مورد دیگر از چندین ییلاق موجود در شهر ماسال، ییلاق تارگاه است که از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می آید. این ییلاق از زیبایی هایی مانند طبیعتی سرسبز، آسمانی پاک و آبی، جنگلی انبوه و مه های غلیظ برخوردار است و در صورت سفر به آن می تواند برای چند روز هم که شده، ما را از زندگی ماشینی پر از دود و سر و صدای شهری نجات دهد و آرامشی را برایمان به ارمغان آورد. از آنجایی که در این منطقه آنتن دهی خوب نیست، برای چند روز می توان از گوشی های همراه دور مانده و آرامش بی نظریری را تجربه کرد. به هنگام رفتن به این ییلاق، حتما در طبیعت زیبای آن پیاده روی کنید و حس و حال خوبی را برای خود رقم بزنید. همچنین، طبیعت بی نظر و خارق العاده این ییلاق، آن را به محل مناسبی برای عکاسی تبدیل کرده و می توان عکس های خاطره انگیزی را از آن ثبت کرد. 

ییلاق خندیله پشت

یکی دیگر از چند ییلاق شهر ماسال که به نسبت دیگر ییلاق ها از سردترین ییلاق های این شهر نیز به شمار می آید، ییلاق خندیله پشت است. این ییلاق در یک منطقه کوهستانی و در میان کوه های بلند واقع شده است و یکی از مناطق دیدنی ماسال محسوب می شود. دمای ییلاق خندیله پشت در اغلب فصل های سال پایین است و در فصل تابستان نیز حتی اقامت در آن نیازمند وسایل گرمایشی است. بنابراین، در صورتی که در فصل تابستان فصد سفر به مکانی با آب و هوای خنک دارید، پیشنهاد ما ییلاق خندیله پشت است. ییلاق خندیله پشت، از چشم انداز بسیار فوق العاده زیبا و فوق العاه ای برخوردار است که می تواند تجربه سفر دل انگیزی را برای مسافران به همراه داشته باشد. در هر نقطه ای از ماسال که در آن قدم می گذارید، به طبیعت بسیار زیبای آن بر می خورید، گویی که در وسط تکه ای از بهشت هستید. از مکان های دیدنی ییلاق خندیله پشت، می توان به بقعه خندیله پشت که در ارتفاعات ییلاق خندیله پشت قرار دارد، اشاره کرد.

ییلاق خندیله پشت

ییلاق خان بند

یکی از ییلاقات مشهور و شناخته شده در استان گیلان و یکی از جاهای دیدنی ماسال است که با دشت وسیع و پهناور و پوشش گیاهی متنوعی که دارد، محلی برای چرای دام های این منطقه محسوب می شود. تماشای چرای دام ها در ییلاق خان بندی جلوه زیبا و منحصر به فردی به اید منطقه می بخشد و توجه گردشگران این منطقه را به خود جلب می کند. ییلاق خان بند ماسال در ارتفاعات کوهپایه ای رشته کوه های البرز واقع شده است و به همین دلیل ابرهای سفید و شگفت انگیزی در حال حرکت هستند و این منطقه را به یکی از مناطق زیبا و جذاب در ماسال تبدیل کرده است. برخی از بومیان این منطقه نیز ادعا دارند که پیکر میرزا کوچک خان جنگلی که به سردار جنگل نیز معروف است، در این منطقه دفن شده است. ییلاق خان بند در اصل میانه مرز هوایی استان های گیلان و اردبیل قرار واقع شده و موجب شده است که باعث شده ابرها با سرعت بیشتری در این منطقه حرکت کنند. همین ویژگی نیز موجب شده است که ییلاق خان بند به یکی از محبوب ترین ییلاق های این منطقه تبدیل شود. اکر قصد دارید از این ییلاق دیدن کنید، بهتر است روزهای افری را انتخاب کنید، چرا که چشم اندازه فوق العاده زیبایی ایجاد می کنند. 

ییلاق خشکه دریا

ییلاق خشکه دریا یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری ماسال است که محل تلاقی چند رود پر آب بوده و‌ مناظر زیبایی در این منطقه ایجاد کرده است. این ییلاق زیبا در میان رشته کوه های دشته و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا واقع شده است. این ییلاق که به عنوای یکی از زیباترین مناطق دیدنی ماسال شناخته می شود، در زمان های قدیم دارای یک دریاچه بوده که اکنون خشک شده و اثری از آن پیدا نیست. اما با این وجود خشکه دریا طبیعت زیبا و سرسبز خود را به کمک رودهای پر آبی که در آن جاری است، حفظ کرده است. طبیعت بکر و سرسبز و پوشش گیاهی متنوع و رودها و چمشه های زلال، زیبایی چشم نوازی در ییلاق خشکه دریا ایجاد کرده است. اگر شما نیز قصد سفر به ییلاق خشکه دریا را دارید، می‌توانید از مسیر شاندرمن حرکت کرده و از زیبایی های طبیعی و جنگل های انبوهی که در مسیر وجود دارد، دیدن نمایید. پس از طی مسافت کوتاهی از این جاده، باید مسافت ۴ کیلومتر را به صورت پیاده طی کنید تا به ییلاق خشکه دریا برسید. پس از اینکه به این ییلاق رسیدید، با تماشای طبیعت بکر و دست نخورده این منطقه و کلبه های جنگلی و قرار گرفتن در یک آب و هوای معتدل کوهستانی، تمامی خستگی های راه از تنتان بیرون می آید. شما همچنین می توانید در کلبه های چوبی که در این منطقه وجود دارند، برای چند روز اقامت کنید و از زیبایی های بی مانند ییلاق خشکه دریا و آب و هوای بسیار مطلوب آن بهره مند شوید. 

باغ پرندگان تمجیدی

باغ پرندگان تمجیدی یکی دیگر از مناطق تفریحی ماسال است که بازدید از آن برای علاقه مندان به حیات وحش و به خصوص پرندگان، توصیه می شود. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به زندگی پرندگان و گونه های متنوع آن علاقه دارید، پیشنهاد می‌ کنیم از این باغ زیبا دیدن نمایید. یکی از ویژگی های این باغ پرندگان این است که در باغ تمجیدی می توانید با گونه های متنوع پرندگان آشنا شوید و زندگی آن ها را از نزدیک مشاهده کنید. با مراجعه به باغ پرندگان تمجیدی می توانید صدای آواز گونه های مختلف پرندگان ، نحوه غذا خوردن آن ها و پرواز کردن آن ها را مشاهده کرده و در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید. باغ پرندگان تمجیدی و مناطق اطراف آن فقط یک مکان تفریحی برای علاقه مندان به زندگی پرندگان نیست، بلکه در این منطقه امکانات رفاهی مناسبی نیز ایجاد شده است که می توانید در آن ها برای چند روز اقامت داشته باشید. این باغ زیبا و منحصر به فرد در منطقه اسب ریسه قرار گرفته است و از آنجایی که شهرهای شمالی کشور در فصل بهار و تابستان زیبایی های چشم نوازتری دارند، بهتر است در بهار و تابستان از این باغ زیبا دیدن نمایید. 

باغ پرندگان تمجیدی

پارک جنگلی ریزمندان

پارک جنگلی ریزمندان که از دیدنی های مشهور ماسال است که در مساحتی به وسعت 200 هکتار واقه شده است. این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوع با درختان جنگلی و سر به فلک‌ کشیده است که به زیبایی هر چه بیشتر این منطقه افزود است. پارک‌ جنگلی ریزمندان که یکی از جاهای دیدنی ماسال محسوب می شود، دارای امکانات رفاهی و اقامتی متنوع است که برای رفاه بیشتر گردشگران و مسافران در این منطقه ایجاد شده است. پارک جنگلی ریزمندان باقی مانده هایی از جنگل های هیرکانی است که محل بسیار مناسبی برای تفریح و گشت و گذار در ایام تعطیل سال و فصل بهار و تابستان محسوب می شود. در این پارک جنگلی همچنین آلاچیق هایی وجود دارد که برای استراحت و پیک نیک می توانید از آن ها استفاده کنید. 

بام سبز ماسال

بام سبز ماسال یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین جاهای دیدنی ماسال است که در 1 کیلومتری جنوب غربی این شهرستان زیبا قرار گرفته است. بام سبز ماسال یک منطقه کوهستانی با طبیعت بکر‌ و سرسبز است که منظره چشم نوازی را به مسافران و گردشگران این منطقه نمایش می دهد. بام سبز ماسال در ارتفاع بالاتری نسبت به سایر جاذبه های دیدنی این منطقه واقع شده است که به اغلب نقاط این شهر زیبا و پر جاذبه اشراف دارد و با بازدید از این بام سبز می توانید جاذبه های طبیعی زیبا، درختان انبوه و جنگل های سرسبز را بهتر مشاهده کنید. اگر قصد سفر به ماسال را دارید، پیشنهاد می کنیم، حتما از این بام سبز دیدن نمایید. با قرار گرفتن در بام سبز همچنین می توانید مناظر زیبای شهرهای اطراف مانند بندر انزلی و صومعه سرا را نیز تماشا کنید. بان سبز ماسال با جاذبه های شگفت انگیز و خارق العاده ای که دارد، شما را به یک آرامش درونی دعوت می کند. با سفر به این منطقه می توانید اوقات فراغت خود را سپری کنید و از قرار گرفتن در معرض اینهمه زیبایی طبیعی بی پایان، لذت ببرید. از آنجایی که این منطقه دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است، بهتر است در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید، اگرچه در فصل پاییز و زمستان نیز این منطقه زیبایی های خاص خود را دارد. 

شنبه بازار ماسال

در بیشتر شهرهای کشور و اغلب در شهرهای شمالی بازارچه هایی وجود دارند که به صورت هفتگی در قسمتی از شهر برگزار می شوند. شهر ماسال نیز از این قاعده مستثنی نیست و بازارهای هفتگی خود را در روزهای شنبه برگزار می کند. در این بازار هفتگی محصولات تازه محلی، خوراکی های محلی نظیر انواع شیرینیجات، مربا ها و انواع ترشی ها و صنایع دستی و چوبی عرضه می شود. با قدم زدن در این بازار هفتگی و تماشای هیاهوی مردم و فروشندگان و خرید از محصولات محلیان، می توانید تجربه لذت بخشی از سفر به ماسال داشته باشید. شما همچنین می توانید محصولات محلی این بازار را به عنوان سوغاتی تهیه کرده و از این طریق به رونق یافتن هرچه بیشتر این بازار کمک کنید. 

شنبه بازار ماسال

امامزاده شفیع

علاوه بر جاذبه های طبیعی و گردشگری متنوع در ماسال، بناهای تاریخی و مذهبی متعددی نیز در این منطقه وجود دارند، که از جمله آن ها می‌ توان به امامزا‌ه شفیع اشاره کرد. امامزاده شفیع یکی از جاهای دیدنی ماسال است که در روستایی به همین نام واقع شده است. این روستا در 7 کیلومتری قسمت جنوب غربی ماسال قرار دارد که قدمت بنای آن به چندین سده قبل و به دوره صفویان برمی‌ گردد. این امامزاده در مساحتی به وسعت 180متر مربع واقع شده است که بنای خارجی آن نیز در سال های اخیر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. اما با این حال در چوبی این امامزاده که در ورودی آن محسوب می شود، حفظ شده است. این امامزاده نیز یکی از جاهای دیدنی مشهور در شهرستان زیبای ماسال است که توجه مسافران زیادی را به خود جلب کرده است. 

اقامت در ماسال

در صورتیکه قصد سفر به شهرهای شمالی و یا هر شهر دیگر را دارید، ابتدا باید محل اقامت خود را تعیین کنید. ماسال یکی از شهرستان های استان گیلان با جاذبه های تفریحی و گردشگری متنوع است که اقامتگاه های متنوعی در آن برای رفاه حال مسافران و گردشگران ایجاد شده است. از آنجایی که این شهر جزو مناطق کوهستانی و ییلاقی محسوب می شود، یکی از گزینه هایی که می توانید برای اقامت در این منطقه انتخاب کنید، اجاره ویلا می باشد. ویلاهایی که در این شهر ایجاد شده اند، تجربه یک سفر امن و راحت را برای مسافران به ارمغان می آورند. اگر شما نیز قصد دارید به ماسال سفر کنید و از جاذبه های متنوع این شهر دیدن نمایید، می توانید برای اجاره ویلا در ماسال اقدام کرده و ویلای مورد نظر خود را برای اقامت خود رزرو کنید و از سفر به این منطقه و تماشای جاهای دیدنی آن لذت ببرید.

روستای اولسبلنگاه، غار آویشو، قلعه کول، آبشار تولی نسا، ییلاق شالما، ییلاق دشت النزه، ییلاق سوئه چاله، آبشار رامینه، ییلاق اسپی شاه، پارک ساحلی ماسال و غیره.

ییلاق اولسبلانگاه، سوچاله، دشت النزه، شاندرمن، تلارگاه و اسپی دشت.

رودخانه خالکایی و مرغک

آبشار ویوز در نزدیکی ییلاق النزه در شاندرمن، آبشار خون در ابتدای دره جنگلی خون، آبشار تولی نسا و آبشار رامینه.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت