جاهای دیدنی ماسوله

ماسوله یکی از شهرهای شمالی در استان گیلان است که با جاذبه های گردشگری متنوع و طبیعت زیبا ‌و تاریخی که دارد، شناخته می‌شود و همین امر نیز موجب شده است تا این شهر به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل شود. آب و هوای معتدل، طبیعت بکر و خانه های پلکانی و‌ موزه های گردشگری متنوع به محبوبیت بیشتر این شهر افزوده است. همچنین گل های شمعدانی که در پنجره خانه های روستای به چشم می‌ خورد، زیبایی ماسوله را دو چندان می کند. ماسوله شهری با جاذبه های متنوع، غذاهای محلی لذیذ و آب و هوای بسیار معتدل است و از این رو در تمامی فصول سال میزبان گردشگران و مسافران از سراسر کشور می باشد. اگر شما نیز قصد دارید به این شهر زیبا و تاریخی سفر کنید، بهتر است ابتدا با جاذبه های گردشگری ماسوله آشنا شوید. در این راهنما از باباسفر با معرفی جاذبه های متنوع ماسوله همراه ما باشید.

جاهای دیدنی ماسوله

ییلاق کوربار

ییلاق ها یکی از پرطرفدارترین جاذبه های دیدنی در شهرهای شمالی هستند که در فصول بهار و تابستان به دلیل آب و هوای معتدل و طبیعت بکری که دارند، گردشگران بیشتری را به خود جذب می کنند. ییلاق کوربار یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی ماسوله است که در بین بومیان این منطقه با نام کوره بار نیز شناخته می شود. مسیر دسترسی به این ییلاق یکی از زیباترین مسیرها با جاذبه های دیدنی متعدد است که طبیعت آن بسیار بکر و چشم نواز است و از نگاه کردن به آن می توانید نهایت لذت را ببرید. ییلاق کوربار با وجود اینکه مسیر بسیار زیبا و چشم نوازی دارد، اما کمی دشوار بوده و رسیدن به این ییلاق را کمی سخت کرده است. اما با رسیدن به ییلاق تمامی خستگی راه از تنتان بیرون می آید. اگر در شهر زیبا و دیدنی ماسوله به دنبال منطقه ای بکر با طبیعت زیبا و آرامشی ابدی هستید، پیشنها می‌ کنیم حتما به این ییلاق سفر کنید. 

قله شاه معلم

قله شاه معلم یکی از مناطق دیدنی و مرتفع ماسوله و استان گیلان محسوب می شود. این قله با ارتفاع 3 هزار و 50 متر در قسمت شمال غربی این شهر واقع شده است. از آنجایی که مسیر دسترسی به این قله کمی دشوار است، جایگاه و اهمیت ویژه ای در بین کوهنوردان دارد. قله شاه معلم که یکی از مکان های دیدنی ماسوله است، با نام ماسوله داغی نیز شناخته می شود. ممکن است برای برخی از شما این سوال به وجود بیاید که چرا این کوه با نام قله شاه معلم شناخته می شود؟ طبق گفته های بومیان این منطقه، در زمان های بسیار دور شخصی عابد و بسیار پرهیزگار که شاه معلم نام داشت، برای سال های متوالی و برای عبادت به این قله می آمده است. بر اساس وصیت این فرد، پیکر شاه معلم در اطراف این کوه به خاک سپرده شد و به همین دلیل است که این کوه با عنوان شاه معلم شناخته می شود. مسیر دسترسی به این قله از ماسوله تنها 10 کیلومتر است و اگر جزو افرادی هستید که به کوهنوردی علاقه دارید، مسیر این قله گزینه بسیار خوبی است، چرا که در مسیر نیز می توانید از زیبایی های طبیعی این منطقه لذت ببرید.

آبشار تریشوم

آبشار تریشوم یا تروشوم از جمله دیدنی های ماسوله است که بسیار پر آب و خروشان بوده و مناطقی را در اطراف خود ایجاد کرده است که نگاه هر گردشگری را محسور می کند. این آبشار خروشان و زیبا از دامنه های قله تریشوم شروع به جاری شدن می کند. ارتفاع قله تریشوم به 2 هزار و 850 متر می رسد و دلیل پرآبی این آبشار نیز از ارتفاع زیاد قله ناشی می شود. قله تریشوم جزو دیدنی های مرتفع ماسوله نیز محسوب می شود. مسیر دسترسی به این آبشار بسیار زیبا و دل انگیز است و در طول مسیر نیز می توانید از سایر جاذبه های طبیعی این منطقه بهره مند شوید. از آنجایی که آبشار تریشوم از قله مرتفعی به پایین می ریزد، این آبشار در تمام فصول سال دارای آبی خنک و سرد می باشد. این آبشار به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای ماسوله شناخته می شود که گردشگران و مسافران زیادی از آن بازدید می کنند. 

آبشار تریشوم

آبشار کوشم

آبشار کوشم یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ماسوله است که جزو مرتفع ترین آبشارهای این منطقه به حساب می آید. مسیر دسترسی به این آبشار نیز مملو از زیبایی های دل انگیز و منحصر به فرد است که همین امر موجب محبوبیت بیشتر شهر ماسوله و جاذبه های طبیعی و گردشگری آن شده است. هوای معتدل، درختان سرسبز و سر به فلک کشیده و همچنین طبیعت اطراف این آبشار در فصل بهار و تابستان تجربه دل انگیزی از سفر به ماسوله را برای شما رقم می زند. برای دسترسی به آبشار کوشم و تماشای آن باید مسیری را به صورت پیاده طی کنید. در طول مسیر آبشارهای کوچک دیگری را نیز خواهید دید که جاذبه های دیدنی در این منطقه ایجاد کرده اند.

آبشار خرم بو

آبشار خرم بو یکی از زیباترین و دیدنی ترین آبشارهای ماسوله و مناطق اطراف آن است که چشم اندازی بسیار زیبا و شبیه به بهشت دارد. آبشار خرم بو به عنوان یکی از بکرترین و منحصر بفردترین جاهای دیدنی ماسوله محسوب می شود که کمتر شناخته شده است و به دلیل مسیر سخت و دشواری که دارد، گردشگران کمی از آن دیدن می کنند. آبشار خرم بو دارای ارتفاع بیش از 20 متر است و از آنجایی که مسیر دسترسی آن دشوار است، طبیعت اطراف این آبشار بکر و دست نخوره باقی مانده است و پوشش گیاهی متنوعی در اطراف آن دیده می شود. اگر به کوهنوردی و مسیرهای سخت و دشوار علاقه دارید، می توانید در طول سفر خود به ماسوله از این آبشار زیبا نیز دیدن نمایید. 

آبشار لارچشمه

آبشار لارچشمه با ارتفاع 6 متری خود یکی از آبشارهای نسبتا مرتفع ماسوله محسوب می شود که در میان جنگل های انبوه و سرسبز واقع شده است. این آبشار تقریباً در کناره جاده فومن – ماسوله جای گرفته است و منطقه جذاب و زیبایی در مسیر ایجاد کرده است. در قسمت پایینی آبشار لارچشمه، حوضچه های کوچکی نیز ایجاد شده اند که به زیبایی هرچه بیشتر این آبشار افزوده است. همچنین در اطراف آبشار لارچشمه امکانات رفاهی و تفریحی متعددی نظیر رستوران، آلاچیق و استراحتگاه برای گردشگران و مسافران این منطقه ایجاد شده است و همین امر موجب شده است که افراد زیادی برای بازدید از جاهای دیدنی ماسوله، این آبشار را انتخاب کنند. 

آبشار لارچشمه

ییلاق للندیز

ییلاق للندیز یکی از ییلاق هایی است که نسبت به سایر ییلاق ها و مکان های دیدنی ماسوله، کمتر شناخته شده و کمتر محبوب است و همین امر موجب شده است که طبیعت آن بکر و دست نخورده باقی بماند. مسیر دسترسی به این ییلاق کمی سخت و دشوار است و مسیر ماشین رو ندارد. اما با این حال زیبایی ها و طبیعت آن وصف نشدنی است. اگر برای اوقات فراغت خود در تابستان به دنبال مکانی زیبا با آرامشی ناب هستید، پیشنهاد می کنیم حتما به این ییلاق بیایید. همانطور که گفتیم، مسیر دسترسی به ییلاق للندیز کمی دشوار است و از این رو امکانات تفریحی و رفاهی در آن وجود ندارد. این ییلاق به دلیل پوشش گیاهی متنوعی که دارد، چراگاه دام های مناطق اطراف است. همچنین در این ییلاق یک چشمه آب گوارا وجود دارد که در دل طبیعت آن جای گرفته و به زیبایی هرچه بیشتر این ییلاق افزوده است. 

پارک جنگلی ماسوله

پارک های جنگلی به دلیل امکانات تفریحی و رفاهی متعددی که دارند، جزو بهترین گزینه ها برای گردش و بازدید محسوب می شوند. پارک جنگلی ماسوله نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر به دنبال مناطق تفریحی ماسوله هستند، پارک جنگلی گزینه مناسبی محسوب می شود. این پارک‌ جنگلی جزو مناطق بکر و زیبای ماسوله است که در مساحتی به وسعت 2 هزار و 400 هکتار واقع شده است. پارک جنگلی ماسوله یکی از دیدنی های مرتفع این شهر محسوب می شود که در ارتفاع 800 تا 1800 متری از سطح دریا قرار گرفته است. عمده پوشش گیاهی و درختی این منطقه شامل درختان راش، توسکا، فندوق، ممرز، درخت آزاد، انواع گیاهان دارویی و… را تشکیل می دهند. با قدم زدن در میان این درختان و صدای آواز پرندگان می توانید تجربه ای جذاب و منحصر به فرد از سفر به ماسوله برای خود رقم بزنید و طراوت و شادابی را احساس کنید. این پارک جنگلی علاوه بر طبیعت بکر و بی نظیری که دارد، امکانات رفاهی مناسبی نیز در آن تعبیه شده است که از جمله آن ها می‌ توان به آلاچیق ها، مارکت ها و تفریحاتی مانند دوچرخه سواری و ... اشاره کرد. 

رودخانه و آبشار ماسوله رودخان

از دیگر جاذبه های گردشگری ماسوله که طراوت و زیبایی بسیاری را برای این منطقه به وجود آورده است، می‌ توان به رودخانه و آبشار ماسوله رودخان اشاره کرد. رودخانه ماسوله رودخان یکی از عمیق ترین و پر آب ترین رودخانه های مناطق شمالی کشور است که از ارتفاعات کوهستان به ماسوله جاری می شود. ماسوله مرکز اصلی این رودخانه است که پس از گذشتن از آن به سمت کنار جاده جریان می یابد. این رودخانه پس از وارد شدن به منطقه سرایان، به نام دو رود لیکوند و زیگل شناخته می شود و پس از جاری شدن به منطقه چومثقال، به تالاب انزلی می ریزد. شالیزارهای اطراف منطقه ماسوله و شهرهای اطراف نیز توسط این رود پر آب، آبیاری می شوند. همچنین از آنجایی که این رود بسیار پر آب است، دیوار مرتفعی در کنار رودخانه ایجاد شده است که از سیلاب و احتمال وقوع آن جلوگیری می کند. بر روی این رودخانه همچنین آبشار زیبا ‌و خروشانی ایجاد شده است که جزو آبشارهای بسیار مرتفع این منطقه بوده و به یکی از دیدنی های ماسوله تبدیل شده است.

رودخانه و آبشار ماسوله رودخان

ییلاق آندره

ییلاق آندره یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسوله است که حدوداً در فاصله 5 کیلومتری از روستایی به این نام واقع شده است. این ییلاق زیبا در واقع از بخش های سردار جنگل فومن است که در میانه مرز گیلان و زنجان، در جاده ماسوله – خلخال قرار دارد. ییلاق آندره بسیار زیبا و تماشایی است و با جاذبه ها طبیعی بکر و بی نظیر خود توجه گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را به خود جلب کرده است. از آنجایی که این ییلاق مسیر دسترسی مناسبی دارد، باعث شده است تا افراد زیادی این منطقه را به عنوان استراحت و اوقات فراغت خود انتخاب کنند و از زیبایی های بی شمار آن لذت ببرند. 

چشمه آب معدنی علی زاخونی

یکی از جاذبه های طبیعی ماسوله، چشمه آب معدنی علی زاخونی یا چشمه زمزمه می باشد که از جمله زیباترین و ناب ترین جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می شود. آب این چشمه به دلیل نزدیکی به معدن و وجود مقدار زیادی بیکربنات در معدن، به رنگ نارنجی است که همین امر موجب شده تا آب چشمه علی زاخونی برخلاف آب دیگر چشمه ها دارای طعمی تلخ باشد. اما به گفته برخی از بومیان این منطقه، نوشیدن آب چشمه علی زاخونی برای درمان برخی بیماری ها مانند بیماری های گوارشی و التهابی مفید است. از همین رو بسیاری از اهالی ماسوله به آب این چشمه مقداری شکر اضافه کرده و آن را برای مصارف خوراکی استفاده می کنند. در حال حاضر برای این چشمه لوله ای تعبیه کرده اند که از طریق آن آب چشمه تخلیه می شود. چشمه آب معدنی علی زاخونی در کناره رودخانه ماسوله رودخان واقع شده است و با طبیعت سرسبز و بکری که در اطراف خود دارد، به یکی از مناطق جذاب و دیدنی ماسوله تبدیل شده است.

خانه های پلکانی ماسوله

ماسوله یکی از شهرهای شمالی با جاذبه های گردشگری متعدد است که دارای بافتی تاریخی بوده و خانه های آن به شکل پلکانی ساخته شده اند. در اینگونه معماری، خانه ها به شکلی ساخته می شوند که سقف یک خانه به عنوان حیاط خانه بالایی استفاده می شود. خانه های پلکانی این شهر یکی از جاذبه های دیدنی ماسوله محسوب می شوند که قدمت طولانی داشته و بر جذابیت و محبوبیت بیشتر این شهر تاریخی افزوده است. خانه های پلکانی در میان گردشگران این منطقه بسیار محبوب هستند و هر گردشگری که به ماسوله سفر می کند، در اولین قدم به بازدید این خانه ها می پردازد. یکی از جالب ترین ویژگی های این خانه ها این است که برای نمای خارجی از رنگ رسی یا زرد استفاده شده است تا در آب و هوای بسیار مه آلود اهالی بتوانند به آسانی خانه های خود را پیدا کنند. به همین دلیل ساکنین این خانه ها به منظور حفظ ظاهر خانه های خود، هر ساله از گِل زرد برای نمای بیرون خانه و گل کبود برای سقف خانه های خود استفاده می کنند. اهالی این منطقه همچنین برای اینکه ظاهر زیبایی به خانه خود ببخشند، از انواع گل های شمعدانی برای پنجره های بیرونی خود استفاده می کنند. خانه های پلکانی یکی از بهترین سوژه های برای عکاسان طبیعت و ‌گردشگری محسوب می شوند. 

خانه های پلکانی ماسوله

موزه مردم شناسی ماسوله

شهر تاریخی ماسوله علاوه بر آبشارها، ییلاق ها و طبیعت بکر و سرسبزی که دارد، همچنین دارای بناهای تاریخی و موزه های متعدد نیز می باشد که جزو جاذبه های دیدنی آن محسوب می شوند. یکی دیگر از مکان های دیدنی ماسوله، موزه مردم شناسی آن است که در سال 1381 توسط فرهاد شرفی در قسمت ورودی شهر تاسیس شد. موزه مردم شناسی ماسوله اولین موزه شخصی کشور است که در ماسوله واقع شده است و از جمله محبوب ترین دیدنی های این شهر به شمار می آید. این موزه از سه بخش جداگانه تشکیل شده است که بخش اول آن شامل اشیائی مانند اسناد تاریخی، ابزارها و وسایل مربوط به چند صد سال قبل شهر ماسوله و مناطق اطراف آن می باشند. بخش دوم این موزه به ابزارها و وسایل مربوط به دو قرن اخیر ماسوله و بخش سوم موزه به اشیا و ابزارهای چهار قرن پیش اختصاص داده شده است که از جمله آن ها می توان به کتیبه ها، سنگ نوشته ها، ابزار آلات کشاورزی، جام ها و ظروف سنتی و تاریخی اشاره کرد. 

موزه میراث فرهنگی

موزه میراث فرهنگی یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسوله است که از دوران پهلوی برایمان به یادگار مانده است. موزه میراث فرهنگی یک موزه ی کوچک است که در محله کشه سر واقع شدا است. این موزه که با عنوان خانه درزی نیز شناخته می شود، یکی از محبوب ترین مکان های دیدنی در ماسوله به شمار می آید. برای ساخت بنای این موزه از مصالحی همچون گل، خشت و چوب استفاده شده است و اشیائی نظیر ابزارهای کار سنتی و اسناد و مدارکی که به نهضت جنگل مربوط می شوند و همچنین ظروف قدیمی و ... در آن نگهداری می شود. ساختمان موزه میراث فرهنگی ماسوله به عنوان یک اثر ملی سال ها قبل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه حیات وحش

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به طبیعت و ‌حیات وحش علاقه بسیاری دارید و دوست دارید با نحوه زندگی حیوانات و‌ گونه های متنوع آن ها آشنا شوید، می توانید علاوه بر جاذبه های طبیعی ماسوله، از موزه حیات وحش آن نیز دیدن نمایید. موزه حیات وحش ماسوله شامل گونه های متنوعی از جانداران تاکسیدرمی شده است که به جنگل ها، تالاب ها و کوهستان های اطراف ماسوله تعلق داشته اند و در این مناطق می زیسته اند. شما نیز با بازدید از این موزه می توانید از حیوانات، محل زندگی آن ها و گونه های متنوع آن ها اطلاعات زیادی کسب کنید. حیواناتی که در این موزه قرار دارند، شامل بیش از 80 گونه مختلف می باشند که توسط شخصی به نام شاهپور اخوان جمع آوری و تاکسیدرمی شده اند. از جمله حیواناتی که در این موزه به نمایش گذاشته شده اند، می توان به کبک، گراز، راسو، سنقر تالابی، سمور آبی، عقاب، گورکن، غازهای وحشی، گربه وحشی، قرقاول و… اشاره کرد. همچنین یکی از با ارزش ترین و خاص ترین حیوانات این موزه، خرس قهوه ای بزرگ است با وزن 800 کیلوگرم تاکسیدرمی شده است.

موزه حیات وحش ماسوله

امامزاده هاشم (ع)

امامزاده هاشم (ع) از مکان های متبرکی است که به عنوان یکی دیگر از مکان های دیدنی ماسوله شناخته می شود. این امام زاده در مسیر آبشار خرم بو واقع شده است که پس از طی مسیر کوتاهی از آبشار خرم بو، می توانید به این مکان متبرک برسید. بنای این امامزاده بسیار قدیمی است و از دیوارهای کاه گلی ساخته شده است که نشان از بی آلایشی و سادگی این امامزاده دارد. امامزاده هاشم (ع) در ارتفاع نسبتا بالایی قرار دارد و طبیعت اطراف آن منظره زیبا و وصف نشدنی ایجاد کرده است و حس و حال عجیبی را به زائرین می دهد. اگر شما نیز ماسوله را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده اید، پیشنهاد میکنیم حتما از این بنای متبرک دیدن نمایید. 

بازار ماسوله

بازارهای سنتی در بسیاری از شهرها یکی از جاذبه های گردشگری اصلی آن شهر محسوب می شوند. بازارهای سنتی در شهرهای شمالی نیز حال و هوای خاصی دارند و محصولات متنوعی در آن ها به فروش می رسد. بازار ماسوله یکی از دیدنی ترین مکان های این شهر است که در 4 بخش مجزا ساخته شده است. بخش اول این بازار به مغازه ها اختصاص دارد. در بخش های دیگر نیز کافه ها و رستوران های متعددی دیده می شود که غذاهذی محلی و سنتی این منطقه را یرای گردشگران سِرو می کنند. بازار سنتی ماسوله یک بازار کوهستانی است که در آن انواع محصولات شهری و روستایی، شیرینی، مربا، ترشیجات، سوغاتی ها، ظروف مسی، صنایع دستی و چوبی و ... به فروش می رسد. اگر به ماسوله سفر کردید، حتما از بازار سنتی و زیبای آن دیدن کنید.

مسیر دسترسی به شهر زیبای ماسوله

ماسوله یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان با جاذبه های گردشگری متعدد است که در تمامی فصول سال میزبان گردشگران و مسافران از سراسر کشور می باشد. این شهر در ضلع جنوب غربی استان گیلان واقع شده است و با طبیعت بکر و زیبای خود شناخته می شود. اگر می خواهید از شهر تهران به ماسوله سفر کنید تا جاذبه های گردشگری آن را از نزدیک ببینید، ابتدا باید به سمت اتوبان تهران – کرج برانید و پس از طی مسیر کوتاهی وارد اتوبان قزوین رشت شوید. پس از اینکه پلیس راه رشت را رد کردید، به یک خروجی می رسید که باید آن را پشت سر بگذارید. با ادامه دادن مسیر خود و پشت سر گذاشتن شهر فومن، وارد شهرستان زیبای ماسوله می شوید. در ورودی این شهر پارکینیگی قرار دارد که باید خودروی شخصی خود را پارک کرده و با دوستان و خانواده خود وارد طبیعت سرسبز و زیبای این شهر شوید و تجربه بی نظیری برای اوقات فراغت خود رقم بزنید.

اقامت در ماسوله

از آنجاکه ماسوله منطقه ای بکر و پر از آبشارها، رودخانه و جنگل های زیبا است همه ساله بسیاری از مسافران به این منطقه سفر می کنند و تعطیلات خود را در ماسوله زیبا می گذرانند. به همین خاطر در داخل و اطراف شهر ماسوله ویلاها و سوئیت های بسیار جذابی ساخته شده است که مخصوص اقامت یک یا چند روزه می باشد. از همین روی مسافرانی که قصد سفر به این منطقه شگفت انگیز را دارند می توانند به اجاره ویلا در ماسوله بپردازند و از اقامت ایمن خود لذت ببرند. همچنین این ویلاها و سوئیت ها از امکانات رفاهی مختلفی برخوردار می باشند که می توانید از آن ها بهره مند شده و سفری خوش را تجربه کنید.

ییلاق کوربار، قله شاه معلم، آبشار تریشوم، آبشار لارچشمه، ییلاق للندیز، رودخانه و آبشار ماسوله رودخان، ییلاق آندره و پارک های جنگلی از بهترین جاهای دیدنی ماسوله محسوب می شوند.

ماسوله به دارا بودن آبشار ها و چشمه های آب معدنی همچون آبشار تریشوم، آبشار کوشم، آبشار خرم بو، آبشار لارچشمه، رودخانه و آبشار ماسوله رودخان و چشمه آب معدنی علی زاخونی شهره دارد.

پارک جنگلی ماسوله.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت