جاهای دیدنی متل قو

متل قو یکی از هزاران مناطق بی همتای استان مازندران است که با جاذبه های توریستی که در دل خود جای داده است، جزو محبوب ترین مقاصد گردشگری محسوب می شود. این شهر کوچک و پر جاذبه در گذشته با نام «سلمانشهر» شناخته می شد که بعدها نام آن به متل قو تغییر یافت. از سویی جنگل های زیبا و طبیعتی بکر و از سویی دیگر سواحل شگفت انگیزی که در سراسر متل قو قرار گرفته است باعث شده این شهر زیبا با نام نگین مازندران شناخته شود. اما مواردی که ذکر شد تنها ظرفیت های گردشگری متل قو نیست، بلکه جاذبه های مشهور دیگری همچون غارهای زیبا، آب و هوای مطلوب، مراکز خرید و پلاژهای ساحلی که در متل قو قرار دارد این شهر را به تفرجگاهی بزرگ در خطه شمالی کشور عزیزمان تبدیل کرده است. مجاورت متل قو با دریای نیلگون خزر و قرار داشتن جنگل های زیبای آن در رشته کوه های البرز، از مهم ترین جاذبه های گردشگری متل قو به شمار می روند که منطقه ای بسیار بکر و آرامش بخش را در اختیار گردشگران می گذارد. در ادامه از این راهنما از باباسفر با ما همراه شوید تا تمامی جاهای دیدنی متل قو را همراه با آدرس برای شما عزیزان شرح داده و تفریحات مخصوص این منطقه را معرفی کنیم.

جاهای دیدنی متل قو

درباره متل قو

متل قو را می توان اولین‌ شهرک ساحلی دریای خزر معرفی کرد که سرتاسر آن پر از شگفتی بوده و سفری دل نشین را برای عموم مردم به ارمغان می آورد. این شهر زیبا در استان مازندران و در نزدیکی منطقه عباس آباد قرار دارد که منطقه ای ساحلی و خوش آب و هوا محسوب می شود. جاهای دیدنی متل قو و تفریحات منحصر به فردی که در این شهر وجود دارد باعث شده یکی از اولین انتخاب های گردشگری باشد. چراکه متل قو امکان طبیعت گردی در دل انگیزترین جنگل ها را به مسافران هدیه می دهد و از سواحل زیبا که تفریحات آبی سرگرم کننده ای را در خود جای داده اند، بهره مند می باشد. همچنین به دلیل وجود ارتفاعات ییلاقی در متل قو و سواحل ماسه ای که دسترسی را برای رسیدن به دریا تسهیل می کند همه ساله حجم زیادی از مسافر به سمت این منطقه بی نظیر روانه می شوند. یکی از مشهور ترین جاهای دیدنی متل قو، متلی با همین نام است که در قلب آن قرار داشته و نامگذاری شهر نیز به دلیل محبوبیت این متل می باشد.

تاریخچه متل قو

در گذشته متل قو تنها نقطه ‌ای از ساحل دریای خزر بود که با نام های «ساقی کلایه» و سپس سلمانشهر شناخته می شود. از گذشته تا به امروز قوهای دلربایی در ساحل دریای خزر زندگی می کنند که نامگذاری شهر متل قو و برج های آن از همین جانداران زیبا الهام گرفته است. همانطور که گفته شد زمانی منطقه ییلاقی سلمانشهر رو به ویرانی و از بین رفتن بود. اما بخت با این طبیعت زیبا یار بود و در سال 1338 هجری شمسی، شرایط برای سلمانشهر تغییر کرد. در این بازه زمانی کارآفرینی خیرخواه به منطقه سلمانشهر سفر کرده و شیفته طبیعت بکر آن که در همجواری با دریای خزر قرار داشت می شود. از همان ابتدای ورود، جوانشیر تصمیم به آبادی جنگل متروکه ای که در سلمانشهر قرار داشت می افتد و اقدام به ایجاد یک باغ مرکبات در دل این جنگل می کند. اما متاسفانه به دلیل خاک مرده منطقه و سرمای شدید هوا این ایده با شکست مواجه شد و جوانشیر به سراغ راه های دیگر رفت. در آن زمان متل ها و اقامتگاه های شیکی در سلمانشهر وجود داشت که استراحتگاهی مناسب برای مسافران به شمار می رفت. اما مشکلی که در رابطه با این متل ها وجود داشت قیمت بالای آنها بود که تنها به قشر پولدار امکان لذت بردن از این اقامتگاه ها را می داد. از همین روی جوانشیر تصمیم گرفت متلی لوکس و مدرن احداث کند که هزینه اقامت در آن بسیار پایین و ارائه خدمات به بهترین شکل باشد. به همین ترتیب برج مشهور متل قو بنا شد که از 12 اتاق مجزا و سالن اجتماعاتی به مساحت 220 متر مربع برخوردار بود. این متل دارای دو ویلای مدرن بود که افراد حاضر در هتل می توانستند دریای خزر را در فاصله کمی از خود ببیند که البته هنوز هم این چشم انداز مسحورکننده در هتل متل قو وجود دارد. پس از ساخت این هتل به دلیل مزایای بیشماری که به قشر متوسط مردم ارائه می داد، عده زیادی برای زندگی به اطراف سلمانشهر رفته و به همین ترتیب شهر کوچکی به نام سلمانشهر شکل گرفت.

متل قو

جنگل های متل قو

اغلب افرادی که به شهرهای شمالی سفر می کنند به خاطر جنگل های زیبای خطه شمالی و دریای زیبای خزر است که آرامشی خاص را به همگان ارائه می دهد. متل قو شهری است که پوشیده از جنگل های چشم نواز و درختان کهنسال زیبا می باشد. جنگل های انبوهی که طبیعت گردی بکر و استراحت در زیر سایه درختان سر کشیده را به بازدیدکنندگان هدیه می دهند و بسیار روح نواز هستند. بیشتر درختانی که در جنگل های متل قو مشاهده می شود از قدمت چندصدساله برخوردار بوده و از همین روی طبعتی ناب را پیشه روی چشم جهانیان قرار داده اند. اگر به شهر متل قو سفر کنید در هر گوشه از این شهر کوچک جنگلی انبوه قرار گرفته است که جاده های جنگلی زیبایی را در اختیار مسافران قرار می دهند. یکی از معروف ترین این جنگل ها که عمده جاذبه های گردشگری متل قو در دل آن جای دارد جنگل تیلاکنار است که از پوشش گیاهی منحصر به فرد و فضای سرسبز بی نظیری برخوردار می باشد.

جنگل تیلاکنار

اگر به بخش جنوبی متل قو یا همان سلمانشهر بروید، جنگل زیبا و خوش آب و هوایی در آن نهفته است که بهترین اوقات طبیعت گردی را برای شما به ارمقان می آورد. این جنگل در دل دامنه رشته کوه البرز جا خوش کرده و در انتهای خیابان دریا گوشه قرار دارد. به غیر از فضای سبز شگفت انگیزی که در جنگل تیلاکنار مشاهده می شود، این بیشه زار در نزدیکی دریا قرار داشته و از طریق مسیر فرعی به کلارآباد متصل می شود که از ویژگی های اصلی این جنگل است. قرار داشتن رودخانه ای زیبا در دل جنگل فضایی رویایی را به وجود آورده است که برای پیک نیک های خانوادگی و گذراندن اوقاتی خوش بسیار مناسب است. درواقع جنگل نوردی، پیک نیک و عکاسی از منظره بکر جنگل تیلاکنار از بهترین تفریحات این منطقه محسوب می شود. خالی از لطف است اگر به این نکته اشاره نکنیم که با فرا رسیدن فصل پاییز مه غلیظی جنگل را تحت پوشش قرار می دهد که از زیباترین دیدنی های جنگل تیلاکنار است. اگر قصد رفتن به یکی از بهترین مناطق دیدنی متل قو را دارید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از جنگل تیلاکنار بازدید کرده و از جاذبه های دلربای آن نهایت لذت را ببرید.

آدرس جنگل تیلاکنار: استان مازندران، متل قو، در مجاورت روستای تیلاکنار

جنگل تیلاکنار

ساحل متل قو و تفریحات آبی آن

ساحل زیبای متل قو یکی از پرطرفدار ترین جاهای تفریحی متل قو است که تفریحات آبی جذابی در آن وجود دارد. اسکوتر زیردریایی، کیبل اسکی، قایق سواری و قدم زدن در کنار دریایی خروشان از تفریحات محبوب این ساحل به شمار می روند که اوقاتی هیجان انگیز را برای مسافران به ارمغان می آورند. همچنین از برخی از امکانات رفاهی این ساحل می توان به کافه ها و رستوران های با کیفتی اشاره کرد که در کنار آن ها پلاژهای ساحلی نیز برای رفاه بیشتر حال مسافران تعبیه شده است. در ادامه تمامی تفریحات مهیج و جذابی را که می توانید در ساحل متل قو یا سلمانشهر تجربه کنید را قید کرده ایم:

  • جت اسکی
  • پاراسل
  • هاورکرافت
  • موج سواری
  • فلای بورد
  • والیبال ساحلی و فوتبال ساحلی
  • موتور چهارچرخ
  • اسب سواری در ساحل
  • اسکی روی آب

از امکانات تفریحی که در ساحل متل قو وجود دارند بگذریم، قدم زدن در ساحل زیبای سلمانشهر و تماشای غروب آفتاب نیز برای بسیاری از مسافران خوش آیند است. چراکه ساحل متل قو با چشم اندازی به روی موج های خروشان و برج های دو قولو، یکی از محبوب ترین مکان های دیدنی متل قو به شمار می رود.

آدرس ساحل متل قو: مازندران، عباس آباد، سلمان شهر

برج های عظیم زاده یا برج دوقولوی متل قو

برج های عظیم زاده همان برج های دو قولو مرتفعی هستند که علت اصلی شهرت سلمانشهر به شمار می روند. این برج ها به قدری محبوب هستند که به الماس خاورمیان معروف بوده و از پرطرفدارترین جاذبه های دیدنی متل قو به شمار می روند. این برج از 25 طبقه تشکیل شده که 292 واحد از آن آپارتمانی و 5 واحد پنت هاوس لوکس می باشد. متراژ واحد های برج متل قو از 80 متر شروع شده و بزرگ ترین واحد های آن 180 متر مربع است. علاوه بر چشم انداز زیبایی که در این برج ها مشاهده می شود، از بهترین مصالح و مهندسی پیشرفته برای ساخت آن به کار رفته که نمای باشکوهی از برج را به نمایش گذاشته است. مجموعه برج های عظیم زاده شامل سه برج بلند است که دو تا از برج ها به هم چسبیده و به برج دوقولو مشهورند که از واحد های مسکونی و تجاری برخوردار می باشند. اما برج سوم هتل لوکسی است که از 38 طبقه برخوردار بوده و بسیار مجلل تر از دو برج دیگر می باشد. سازنده این سه برج احد عظیم زاده است که به عنوان صاحب پروژه برج های عظیم زاده شناخته می شود. در آخر باید گفت که این برج ها از امکانات رفاهی کاملی برخوردار بوده و مجهز به دوربین های مداربسته می باشند.

آدرس برج دوقولو متل قو: استان مازندران، شهرستان عباس آباد، شهر سلمانشهر

برج های متل قو

روستای اسب چین سلمانشهر

مناطق دیدنی متل قو و استان مازندران به یک یا دو مورد ختم نمی شود، بلکه هزاران جاذبه شگفت انگیز در سراسر این استان زیبا دیده می شود که روستای اسب چین یکی از آن ها می باشد. این روستا در شهرستان عباس آباد سلمانشهر جای دارد و به دلیل چشم اندازی که به روی رشته کوه های البرز دارد با این نام شناخته می شود. چراکه اگر در روستای اسبچین قرار بگیرید رشته کوه های البرز را در دور دست ها مشاهده خواهید کرد که همانند دیواره های سنگی سفیدی دیده می شوند. در زبان تبری رنگ سفید با «واژه اسبه» و دیوار با واژه «چینه» معرفی می شود، از همین روی روستای اسب چین را اینگونه می نامند. این دهستان نیز همانند سایر مناطق شمالی کشورمان، فضای سرسبز و آب و هوای مطلوبی که در آن وجود دارد، روستای اسب چین را به یکی از جاذبه های گردشگری متل قو تبدیل کرده است. در سراسر روستای اسب چین پوشش گیاهی متنوعی دیده می شود و رودخانه ای به نام گوشیر در قلب آن جای گرفته است که از دیدنی ترین مناطق این روستا به شمار می رود. آب این رودخانه به صورت طبیعی به رنگ شیری است و طعم ماهی های آن بسیار متفاوت می باشد.

آدرس روستای اسب چین: استان مازندران، بین شهرهای متل قو و عباس آباد، روستای اسب‌ چین

پلاژهای ساحلی

از آنکه ساحل و دریا از محبوب ترین جاذبه های شهرهای شمالی ایران به شمار می روند، پلاژهای ساحلی متعددی در سراسر سواحل خطه شمالی تعبیه شده که مکانی عالی برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شوند. پلاژهای زیبای سلمانشهر نیز از مهم ترین جاهای دیدنی متل قو هستند که علاوه بر ویوی زیبا رو به دریا، از امکانات رفاهی مناسبی نیز برخوردار هستند. در سلمانشهر سواحل جذابی همچون ساحل البرز، ساحل امیردشت، ساحل شرقی سلمانشهر و ساحل خزر وجود دارد که در این سواحل پلاژ های زیبا و امکانات تفریحی مختلفی قرار گرفته است. پلاژ ساحلی سی سرا و مجموعه تفریحی آبادیس دو مورد از بهترین پلاژهای ساحلی متل قو به شمار می روند که می توانید اوقات بسیار خوشی را در این مناطق تجربه کنید. در پلاژ متل قو تفریحات آبی جذابی وجود دارد و می توانید در این منطقه به فوتبال یا والیبال ساحلی نیز مشغول شوید.

پلاژ ساحلی متل قو

غار دانیال سلمانشهر

درست است که معمولا شهرهای شمالی به داشتن فضای سرسبز و دریا معروف اند اما غار آبی دانیال نه تنها یکی از مکان های دیدنی متل قو است بلکه بازدید از این جاذبه، هیجانی وصف نشدنی را به ارمغان می آورد. این غار در استان مازندران قرار داشته و برای رسیدن به آن باید از مسیر جنگلی زیبایی گذر کنید که شما را به دهانه ای کوچک از غار می برد. غار آبی دانیال یکی از متفاوت ترین غارهای کشورمان است چراکه برای بازدید از این غار باید در مسیری راهپیمایی کنید که آب تا عمق 1 متری از کف آن را تشکیل داده است. طول غار دانیال به 2 هزار متر می رسد که از بخش های مختلفی همچون دهانه غار، حوضچه ای مملو از آویزه های آهکی، تالار خفاش، تالار ریزان و سرچشمه آب برخوردار می باشد که لذت غارنوردی در فضایی زیبا را به بازدیدکنندگان هدیه می دهند. بخش های از غار به قدری باریک می شود که باید به صورت خم شده ادامه راه را پیش بروید و انتهای غار نیز از سایر قسمت ها تنگ و باریک تر است. در تمام طول مسیر می توانید آویزه های زیبای آهکی را بر روی دیواره های غار مشاهده کرده و صدای چکه قطره های آب را بشنوید. همچنین بخشی در غار وجود دارد که به صخره سیفون شهره دارد. اگر می خواهید تا انتهای غار پیش بروید این امر مستلزم صخره نوردی در سیفون غار است که برای غارنوردان تفریحی جذاب به شمار می رود. غار آبی دانیال را می توان یکی از منحصر به فرد و جذاب ترین جاهای دیدنی منل قو دانست.

آدرس غار دانیال: استان مازندران، شهرستان سلمانشهر، روستای دانیال

خیابان دریاگوشه

دلیل اینکه خیابان دریاگوشه در لیست جاذبه های گردشگری متل قو قرار گرفته است وجود لوکس ترین ویلاهای سلمانشهر و مراکز تجاری باشکوه در این خیابان است که آن را به مکانی محبوب در متل قو تبدیل کرده است. این خیابان از میدان اصلی شروع شده و به غار دانیال ختم می شود. بیش از 60 مسیر فرعی به خیابان دریاگوشه متصل می شوند و بسیاری از رستوران های محبوب در این خیابان قرار گرفته اند. این خیابان از قدیمی ترین مناطق متل قو به شمار می رود و ویلاسازی در این خیابان از گذشته های دور شروع شد. فروشگاه های برند بسیاری در خیابان دریاگوشه وجود دارد که افراد زیادی برای خرید به این فروشگاه ها مراجعه می کنند. خیابان دریاگوشه یکی از پرترد ترین مسیرهای شهر متل قو است و تقریبا تمام افرادی که به این منطقه سفر می کنند خیابان دریاگوشه را می شناسند.

آدرس خیابان دریاگوشه: استان مازندران، متل قو، میدان اصلی متل قو، خیابان دریاگوشه

خیابان دریاگوشه

بازارچه سنتی ترکمن ها‌ متل قو

یکی از لذت بخش ترین بخش های سفر خرید است که بازارچه سنتی ترکمن ها در این زمینه خودنمایی می کند. این بازارچه از فضایی جذاب و محلی طور برخوردار بوده و می توانید صنایع دستی، لباس های محلی و خوردنی های محلی خوش مزه ای را مشاهده کنید. این بازارچه از غرفه های کوچک و کنار هم تشکیل شده است که با نمای سنتی، محیطی دوست داشتنی را به وجود آورده اند. بازارچه ترکمن ها در خیابان نواب صفوی قرار داشته و محصولات متفاوتی را به فروش می گذارد. همچنین در اطراف این بازارچه رستوران های محبوبی نیز قرار گرفته است که می توانید پس از خرید به این غذاخوری های با کیفیت مراجعه کرده و استراحت کنید.

آدرس بازارچه ترکمن: استان مازندران، متل قو، جاده ساحلی، بعد از فرج پور

از چه راه هایی به متل قو بریم؟

متل قو یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است که از سویی با دریای خزر و از سویی دیگر با رشته کوه های البرز متصل می باشد. این شهر از سمت شرق به کلارآباد و از سمت غرب به عباس ‌آباد مرتبط است. از همین روی مسیرهای مختلفی برای رسیدن به شهر سلمانشهر و بازدید از جاذبه های گردشگری متل قو وجود دارد. اما بهترین مسیر برای دستیابی به این منطقه جاده چالوس است که از مشهورترین مسیرهای ارتباطی تهران به خطه شمالی محسوب می شود. این جاده نه تنها دسترسی آسان تری به شهر متل قو داشته بلکه از فضای سبز زیبا و کوه های با صلابت نیز برخوردار می باشد که لذت سفر را دو چندان می کنند. شایان ذکر است دومین مسیری که برای رسیدن به شهر متل قو مناسب است جاده قزوین – رشت می باشد.

آدرس متل قو: استان مازندران، عباس آباد، سلمان شهر

اقامت در متل قو

متل قو یا سلمانشهر یکی از لاکچری ترین مناطق شمالی کشورمان به شمار می رود که به دلیل وجود تعداد بیشماری از جاهای دیدنی متل قو، این شهر از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. از همین روی همه ساله گردشگران خارجی یا داخلی بسیاری به خصوص در ایام تعطیلی، به این منطقه خوش آب و هوا سفر می کنند. از همین روی ویلاها و اقامتگاه های متعددی در داخل و اطراف شهر متل قو ساخته شده است که می توانند اقامتی خوش را برای همگان به ارمغان بیاورند. اجاره ویلا در متل قو می تواند یکی از بهترین تجربه های مسافرت باشد، چراکه ویلا و سوئیت های لوکسی در این شهر قرار دارد که از امکانات تفریحی متعددی برخوردار می باشند. به همین دلیل اگر قصد سفر به شهر زیبای سلمانشهر را داشتید، می توانید انواع ویلاهای قیمت مناسب را در وب سایت باباسفر مشاهده کرده و در کمترین زمان این ویلاها را رزرو کنید.

از جاذبه های محبوب برج های دوقلوی متل قو که گذر کنیم جاذبه های محبوب دیگری همچون جنگل متل قو، جنگل تیلاکنار، ساحل متل قو، روستای اسب چین، غار دانیال، خیابان دریاگوشه، بازارچه سنتی ترکمن ها‌ و پلاژهای ساحلی در متل قو وجود دارند که بسیار مشهور اند.

مناطق مخصوص شنا، ورزش های آبی، والیبال ساحلی، اسکی روی آب، جت اسکی، قایق های تندرو، هاورکرافت، پاراسل و شاتل دریایی از جمله محبوب ترین تفریحات متل قو به شمار می روند.

در کل شهر متل قو در تمامی فصل ها از زیبایی های خاصی بهره مند می باشد. اما بهترین زمان سفر به این شهر ز اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه است. در زمستان می توانید در ساحل زیبای متل قو قدم زده و یا از بارش باران در این منطقه لذت ببرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت