جاهای دیدنی مشهد

مشهد یکی از غنی ترین شهرهای ایران از لحاظ فرهنگی است و از نظر معنوی ارزش بسیار بالایی برای پارسی زبانان دارد. این کلان شهر در شمال شرقی کشورمان و مرکز استان خراسان رضوی واقع شده و دومین شهر پهناور ایران پس از تهران است. امکان ندارد نام مشهد مقدس بیاید و یاد امام رضا برای ما ایرانیان تداعی نشود. درواقع عمده محبوبیت و ارزش این شهر به خاطر پیکر مقدس امام رضا و بارگاه زیبای آن در دل مشهد است. اما خوب است بدانید به دلیل محبوبیت روزافزون مشهد در میان ایرانیان و حتی گردشگران خارجی، امروزه مشهد به شهری مدرن تبدیل شده و در کنار بناهای مهم تاریخی و عبادتگاه هایی که به بازدیدکنندگان هدیه می دهد مراکز تفریحی بسیاری نیز در این شهر تعبیه شده است. از همین روی اگر قصد سفر به مشهد و عبادت در بارگاه امام رضا علیه السلام را دارید با ما در این مقاله همراه شوید تا بهترین جاهای دیدنی مشهد و مراکز تفریحی آن را برای شما عزیزان شرح دهیم.

تاریخچه مشهد

مشهد شهری مملو از آثار فرهنگی و ارزشمند است که پیکر بزرگوارانی همچون سعدی و امام رضا علیه سلام در خاک این شهر آرمیده اند. اگر بخواهیم از پیشینه شهر مشهد سخن بگوییم تاریخ این شهر به دوره صفوی باز می گردد و در طول تاریخ از جایگاه ویژه ای بهره مند بوده است. خراسان بزرگ که امروزه به سه قسمت خراسان شمالی، رضوی و جنوبی تقسیم شده است یکی از قدیمی ترین مناطق ایران به شمار می رود و کشف رود از مهم ترین مناطق مشهد محسوب می شود.  در منطقه کشف رود آثار تاریخی مهمی یافت شده است که قدمت این آثار به حدود 800 هزارسال پیش بر می گردد. یافته های تاریخی که از مشهد کشف شده است نشان می دهد خراسان یکی از کهن ترین و مهم ترین مناطق ایران بوده است. از همین روی شهر مشهد در طول تاریخ مورد حملات بسیاری قرار گرفته و حکومت های مختلفی در تلاش برای تصاحب این شهر بوده اند.

جاهای دیدنی مشهد

بهترین جاهای دیدنی مشهد

بدیهی است که یکی از مهم ترین مناطق دیدنی مشهد بارگاه امام رضا است و سالانه بیش از هزاران مسافر خارجی و داخلی برای زیارت به سمت این کلان شهر مذهبی روانه می شوند. اما باید بگوییم هرچند که زیارتگاه امام رضا یکی از معنوی ترین و ارزشمندترین جاذبه های گردشگری مشهد را به خود اختصاص داده است، اما مناطق مهم دیگری نیز در این شهر وجود دارد که ممکن است از وجود آن ها بی اطلاع باشید. به همین ترتیب در ادامه تمامی مراکز تفریحی، آثار تاریخی مهم و زیارتگاه های مهم مشهد را ذکر کرده ایم تا شما عزیزان بتوانید سفری پربار از شهر مشهد را تجربه کنید.

آرامگاه شاعر نامی فردوسی

فردوسی یکی از بزرگ ترین شاعران ایرانی و پارسی زبان است که نام آن آوازه در کل جهان دارد. علت محبوبیت این شاعر سروده های وی و به خصوص شاهنامه است که تمام پارسی زبانان این اثر فرهنگی زیبا را می شناسند. آرامگاه این بزرگوار در فاصله ۱۵ کیلومتری از شمال غربی مشهد قرار دارد و یکی از مهم ترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می رود. چراکه فردوسی یکی از بنام ترین شاعران در طول کل تاریخ ایران است. از ارزشمندی بنای فردوسی که بگذریم قطعا از معماری خاص و زیبای آن نمی توان گذر کرد. این آرامگاه در طبیعتی سرسبز قرار داشته و از نمای سنگی زیبایی بهره مند می باشد. اگر می خواهید از آثار نسخ خطی شاهنامه بازدید به عمل بیاورید در کنار آرامگاه فردوسی کتابخانه و موزه زیبایی قرار گرفته است که این امکان را به شما عزیزان ارائه می دهد. مقبره فردوسی به دست معمار چیره دست ایران یعنی هوشنگ سیحون، طراحی شده و معماری اصیل ایرانی را به رخ همگان می کشد. اگر به بازدید از این آرامگاه بروید نه تنها می توانید از قدم زدن در محوطه باغ مانند آن نهایت لذت را ببرید، بلکه در وسط این باغ دل ربا مجسمه باشکوهی از فردوسی قرار دارد که به جذابیت هر چه بیشتر محوطه می افزاید. همچنین در نزدیکی آرامگاه فردوسی مقبره افراد مهم دیگری همچون مهدی اخوان ثالث شاعر شعر نو و محمدرضا شجریان، خسروی آواز ایران نیز قرار گرفته است که به خودی خود ارزش معنوی بسیار دارند.

آدرس آرامگاه فردوسی مشهد: ایران، خراسان رضوی، توس، انتهای بلوار بهارستان

آرامگاه فردوسی

دشت ارغوان (دره ارغوان)

اگر قصد سفر به مشهد در فصل بهار را دارید یکی از بهترین مناطق دیدنی مشهد در این فصل دره ارغوان است که با نام دشت ارغوان نیز شناخته می شود. دره ارغوان یکی از سرسبزترین مناطقی است که در مشهد وجود دارد و طبیعتی بکر را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. در این دشت زیبا ارغوان های صورتی رنگی روییده است که دشت را از همیشه زیباتر جلوه می دهد. رویش این ارغوان های دلربا در اردیبهشت ماه به اوج خود می رسد و با ترکیب سرسبزی محیط صحنه ای خیره کننده را به وجود می آورد. دشت ارغوان در 8 کیلومتری مشهد قرار داشته و منطقه ای بکر برای قدم زدن، پیک نیک، عکاسی و چندساعتی استراحت در دل طبیعت به شمار می رود. دره ارغوان یک منطقه ییلاقی است که علاوه بر گل های ارغوان زیبا، از کوه ها و برکه های دیدنی نیز بهره مند می باشد که فضا را دلنشین تر کرده اند. از سوی دیگر چشمه ها و رودخانه ای زلال در دره ارغوان جای گرفته است که این دره را به بهشتی بر روی زمین تبدیل کرده است. اگر شما نیز یکی از علاقه مندان به جاذبه های طبیعی هستید دره ارغوان طبیعت گردی بی نظیری را به شما هدیه می دهد و مکانی عالی برای پیک نیک های خانوادگی یا دوستانه محسوب می شود.

آدرس دشت ارغوان مشهد: استان خراسان رضوی، ۳۰ کیلومتری غرب مشهد، هفت کیلومتری منطقه توریستی طرقبه، جاده روستای کلاته آهن، دره ارغوان

خانه تاریخی ملک

خانه ملک مشهد سکونت گاه حاج حسین ملک بوده است که به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد ایران در طول 100 سال گذشته شناخته می شود. حاج حسین در دوره حیات خود از ثروت کلانی برخوردار بود و بسیار فرد نیکوکاری شناخته می شد. این فرد ماهر در اقتصاد، در سال 1251 شمسی و در تهران متولد شد. سپس در سال ۱۲۸۴ شمسی، اداره املاک پدرش در شهر مشهد را بر عهده گرفت و اموال بسیاری را از این راه به دست آورد. اما همانطور که ذکر شد مرحوم حاج حسین به کار خیر علاقه زیادی داشت و از سال ۱۳۱۶ شمسی شروع به وقف اموال خود برای کارهای خیر کرد و از همین روی شهرت بیشتری به دست آورد. از جمله کمک های مالی که وی به مراکز گوناگون بخشید می توان به بیمارستان های رضوی و بیمارستان سجادیه اشاره کرد. همچنین وی در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی، تعداد ۵۱۰ متر زمین وقف کرد که در مجموع ۲۰۰ هکتار زمین در این زمینه وقف شد و به افراد فرهنگی شهر مشهد واگذار شد. خانه این فرد نیکوکار امروزه تبدیل به یکی از جاهای دیدنی مشهد شده و برای بازدید عموم افراد باز است. خانه ملک در ضلع شرقی خیابان امام خمینی (ره)، قرار داشته که قدمت آن به قرن چهاردهم شمسی باز می گردد. این خانه از زیربنایی حدود 600 متر مربع و زمینی به مساحت ۱۶۵۹ مترمربع بهره مند است که معماری آن تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی می باشد. خانه ملک یکی از تاریخی ترین بناهای مشهد است که ارزش بازدید را دارد و معماری زیبایی را پیشه روی چشمان شما قرار می دهد.

آدرس خانه ملک مشهد: خراسان رضوی، مشهد، ضلع‌ شرقی خیابان امام خمینی، مقابل ساختمان دارایی

 خانه ملک مشهد

روستای درخت سپیدار

مناطق روستایی کشورمان مکانی مناسب برای تفریح در دل طبیعت و چند ساعتی دوری از شلوغی شهر به شمار می روند که روستای زیبای درخت سپیدار نیز از این قاعده مستثنی نیست. این روستا در پنجاه کیلومتری جاده مشهد به نیشابور قرار داشته و از جمعیت کمی برخوردار می باشد. طبق آخرین سرشماری ها جمعیت این روستا تنها ۱۰۰خانوار است و به همین دلیل طبیعت این منطقه دست نخورده و بکر باقی مانده و خبری از ساختمان های آپارتمانی نیست. روستای درخت سپیدار یکی از زیباترین مناطق دیدنی مشهد را به شما ارائه می دهد و جاذبه های گردشگری بسیاری را در دل خود جای داده است. از جمله این جاذبه ها می توان به غار آغل گرگ، قلعه تاریخی تلخون، قنات تلخاب، کاروانسرای قدیمی و اقامتگاه های بوم گردی جذاب اشاره کرد. اگر بخواهیم از وضعیت آب و هوایی این منطقه بگوییم تنفس در هوایی پاکیزه و مطبوع و همچنین نوشیدن از آب قنات ها حسی وصف ناپذیر را به شما هدیه می دهد. از آنجاکه قدمت این روستا به 1600 سال پیش باز می گردد روستای درخت سپیدار یکی از جاذبه های تاریخی شهر مشهد به شمار می رود. برخی از روایات تاریخی می گویند که امام رضا در زمان سفر از مدینه به مرو در این روستای زیبا استراحت داشته است. در این روستا چشمه زیبایی وجود دارد که به نام چشمه امام رضا شناخته می شود و محلیان عقیده دارند این چشمه آثار باقی‌ مانده از حضور امام رضا در گذشته های دور است.

آدرس روستای درخت سپیدار: خراسان رضوی، پنجاه کیلومتری جاده مشهد به نیشابور

موزه فرهنگ نان

موزه نان یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری مشهد است که در 17 کیلومتری بزرگراه آسیایی جای گرفته است. این موزه در سال ۱۳۹۰ و در مشهد تاسیس شد. البته اولین موزه نان در سال ۱۹۵۵  و در کشور آلمان راه اندازی شد. پس از آن ۱۲ موزه نان دیگر در سایر اقسی نقاط جهان ساخته شدند که مشهد نیز در این زمینه دست به کار شد. این مجموعه نخستین موزه تخصصی نان در ایران و خاورمیانه محسوب می شود و مراحل تهیه آرد و سایر مراحل تهیه نان را به نمایش می گذارد. درواقع نان مظهر فرهنگ و سنت قدیم ایران در زمینه غذایی است که در دوران مختلف نیز از جایگاه ویزه ای برخوردار بوده است. در این موزه مراحل بذرافشانی، گندم چینی، خرمن کوبی و ابزار های نان پزی وجود دارد که محیط جذاب و دوست داشتنی را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد. به دلیل اهمیت فرهنگی که این مجموعه دارد از معماری سنتی برخوردار بوده و با مصالح اولیه ساده ای همچون آجر، کاهگل، کچ و خاک و کلوخ درست شده است. ابعاد سالن اصلی موزه ۲۰/۵×۲۷ متر است و بع چهار بخش تقسیم می شود که متشکل از ورودی موزه، فضای خاک، فضای آب و فضای آتش است. در این میان بخشی به نام گالری عکس نان وجود دارد که محیط متفاوتی را به شما نشان می دهد. در کل موزه نان یکی از متفاوت ترین جاهای دیدنی مشهد است که می توانید از آن بازدید کرده و نهایت لذت را ببرید.

آدرس موزه نان مشهد: خراسان رضوی، مشهد، کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی کارخانه گندم دشت

موزه فرهنگ نان مشهد

چالیدره

نوبتی هم که باشد نوبت به جاهای تفریحی مشهد می رسد که منطقه چالیدره در این زمینه به خوبی پذیرای گردشگران است. مجموعه گردشگری چالیدره در منطقه طرقبه قرار دارد و از امکانات رفاهی تفریحی جذابی بهره مند می باشد. در این مجموعه می توانید با استفاده از تفریحاتی همچون قایق سواری، ماهیگیری، رستوران گردی و قدم زدن در آب و هوایی مطبوع اوقات خوشی را تجربه کرده و یکی از به یادماندنی ترین بخش سفر به مشهد را برای خود رقم بزنید. درواقع این مجموعه یکی از قطب های بزرگ گردشگری شهر مشهد به شمار می رود و سالانه مسافران داخلی و خارجی بسیاری به این منطقه سفر می کنند تا در طی سفر زیراتی خود از کمی تفریح نیز بهره مند شوند. این منطقه تفریحی در ۳۰ کیلومتری غرب شهر مشهد و در میان دو کوه زیبا قرار دارد که این امر باعث شده آب و هوای خنکی در این منطقه حاکم باشد. این مجموعه گردشگری با همکاری شهرداری طرقبه و خراسان رضوی ساخته شد و بیش از چند میلیارد هزینه را در بر گرفت. در این منطقه دریاچه بزرگ و زیبایی وجود دارد که منطقه بکری را به مسافران هدیه می دهد. در مجموعه توریستی چالیدره می توانید به غواصی، ماهیگیری، قایق سواری، ترن هوایی، لنج سواری، تله ‌سیژ، تله کابین، ماساژ ماهی، بانجی جامپینگ، زیپ لاین، سافاری، باگی سواری چالیدره، کارتینگ، موتور ATV، زورب بال و تفریح در کشتی های تفریحی این مجموعه مشغول شوید. همچنین رستوران های سنتی در این منطقه وجود دارد که می توانید وعده های غذایی خوشمزه را در آن ها میل کرده و زمانی خوش را به همراه دوستان یا خانواده خود سپری کنید. 

آدرس مجموعه تفریحی چالیدره مشهد: استان خراسان رضوی، طرقبه، کیلومتر دو جاده نغندر

حمام مهدی قلی بیک

حمام های قدیمی در فرهنگ ایران از جایگاه مهمی برخوردار بوده و بازگوی پیشینه اصیل ایرانی هستند. حمام مهدی قلی بیک نیز آثار تاریخی ارزشمندی از زمان های قدیم است که موزه مردم شناسی مشهد نیز به شمار می رود. دیواره ها و سقف این بنا با نقوش باستانی به زیبایی تزئین شده است و یکی از حمام های بسیار مشهور ایران محسوب می شود. علاوه بر زیبایی و ارزشمندی که این بنا دارد، حمام مهدی قلی بیک دقیقا در کنار حرم امام رضا، مسجد شاه و بازار فرش فروش های مشهد قرار دارد که مزیت بزرگی برای این بنای تاریخی محسوب می شود. از آنجاکه امروزه حمام مهدی قلی بیک به موزه مردم شناسی مشهد تبدیل شده است شما می توانید در این حمام به بازدید از پوشاک، عکس های قدیمی شهر مشهد و مجموعه ای از اشیا کهن بروید. از دیگر ویژگی های این حمام دسترسی آسان آن به حرم امام رضا است. قدمت ساخت حمام مهدی قلی بیک به دوره حکومت صفوی بر می گردد و تمامی داخل حمام با نقش و نگاهای خیره کننده پوشانده شده است. این حمام در اردیبهشت ۱۳۵۶ با شماره 1374، در فهرست بناهای تاریخی کشور ثبت شد و یکی از مهم ترین جاهای دیدنی مشهد را به خود اختصاص داد.

آدرس حمام مهدی قلی بیک: مشهد، خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی یا انتهای خیابان اندرزگو (خسروی نو)، اندرزگوی ۱۳، انتهای بازار بزرگ (بازار فرش فروش‌ ها) 

حمام مهدی قلی بیک

باغ ملی مشهد

باغ ملی اولین پارک شهر مشهد است که در مرکز این شهر سیاحتی قرار داشته و از دسترسی مناسبی برخوردار می باشد. درواقع پارک ملی مشهد یکی از جاهای تفریحی مشهد است که به طور رایگان در اختیار عموم مردم قرار گرفته و فضای زیبایی را ارائه می دهد. در زمان های دور، باغ ملی مشهد به مرکز شهر و ارگ حکومتی دسترسی مناسبی داشت که به همین دلیل بیشتر مراسم های مهم در این منطقه برگزار می شد. همچنین در گذشته باغ ملی از قنات رکن‌ آباد تغذیه می شد که یکی از مشهورترین قنات های آن زمان بود. از همین روی می توان گفت این پارک زیبا از گذشته تا به امروز جایگاه ویژه ای نزد مردم مشهد داشته و مسافران بسیاری برای قدم زدن و پیک نیک به این باغ می روند. این باغ از طبیعت بکر و سرسبز بهره مند می باشد که بازدیدکنندگان را برای چند ساعتی از زندگی شهری به دور می کند. از مزایای دیگر باغ ملی مشهد می توان به قرار داشتن آن در مرکز شهر اشاره کرد. در اطراف این باغ مراکز اصلی شهر از جمله بازار خیابان جنت، بیمارستان آریا، مجتمع تجاری جنت (ارگ)، کتاب ‌فروشی آستان قدس رضوی، مهمانسرای جوادالائمه (ع) و شعبه مرکزی بانک ملی مشهد قرار دارد که دسترسی این منطقه را بسیار آسان و مناسب کرده است. 

آدرس باغ ملی مشهد: خراسان رضوی، مشهد، خیابان امام خمینی

حرم امام رضا(ع)، طرقبه، شاندیز، وکیل‌ آباد

مسجد گوهرشاد و بازار رضا

قدم زدن در پارک های مشهد نزدیک حرم، بازدید از طرقبه، پاتوق کردن در چالیدره مشهد، شبگردی در مشهد و زیارت امام رضا و رستوران گردی.

آرامگاه خواجه ربیع، آرامگاه سید حسن مدرس، گنبد خشتی مشهد، امام زادگان سید یاسر و سید ناصر، مسجد جامع گناباد و مقبره پیر پالان دوز مشهد.

بهترین زمان سفر به مشهد را می توان فصل زمستان دانست. چراکه در این فصل زائران کمتری به مشهد سفر می کنند و حرم خلوت تر از همیشه است.

پارک جنگلی وکیل‌آباد، پارک کوه‌سنگی، شهربازی کوهستان پارک، پینت‌بال جام جم، سوارکاری در باشگاه های سوارکاری مشهد، پارک ملی مشهد، سرزمین موج های آبی، سرزمین موج های خروشان، پارک ساحلی آفتاب، مجتمع تفریحی پدیده شاندیز، شهربازی هپی لند و....

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت