جاهای دیدنی نور

شهرستان نور از قدیمی ترین مناطق شهرنشین طبرستان محسوب می شود که از منطقه شمال جغرافیایی به استان مازندران، از سمت جنوب به تهران، از سمت غرب به نوشهر و از سمت شرق جغرافیایی به آمل منتهی می شود. شهرستان نور در گذشته با نام شهر سولده شناخته می شد و بومیان این منطقه نیز هنوز این شهر را با نام قدیمی آن می شناسند. نام کنونی شهرستان نور از رودخانه‌ ای که در نزدیکی این شهر جاری می شود، گرفته شده است. جاذبه های گردشگری نور بسیار متنوع و در عین حال شگفت انگیز اند، به طوریکه سالانه میزبان گردشگران زیادی از خارج و داخل کشور می باشد. شهرستان نور در منطقه ای جلگه ای و در میان رشته کوه های البرز واقع شده است و آب و هوای معتدل کوهستانی این منطقه به همین دلیل می باشد. در این راهنما قصد داریم تا شما را با جاهای دیدنی نور و امکانات تفریحی و گردشگری آن آشنا کنیم تا در صورت سفر به این شهر زیبا از جاذبه های گردشگری بی نظیر آن بهره مند شوید.

جاهای دیدنی نور

شهرستان نور کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

نور یکی از زیباترین و سرسبزترین شهرستان های خطه شمالی کشورمان است که با جاذبه های توریستی که در خود جای داده از محبوب ترین مقاصد گردشگری به شمار می رود. نام قدیمی این منطقه « تمیشه» بود که بعد ها به نور تغییر کرد. در ادامه از این مقاله با ما همراه شوید تا تمامی مسیرهای دسترسی به شهر نور اعم از زمینی، هوایی و غیره را توضیح داده و راه های مختلف به نور را برای شما عزیزان شرح دهیم.

سفر به نور با خودروی شخصی

جاده تهران به نور یکی از بهترین مسیرها برای سفر به این منطقه است که فاصله آن از مبدا تهران حدود ۲۴۰ کیلومتر احتساب می شود. برای انتخاب این مسیر می توانید از مسیرهای پردیس به رودهن، محمودآباد و نور اقدام کنید که حدود 4 ساعت از زمان شما را به خود اختصاص می دهد. همچنین دو مورد از بهترین مسیرهای سفر زمینی تهران به نور را می توان کرج و جاده هراز دانست که از غرب و شرق به مازندران متصل هستند.

سفر به نور با اتبوس

بسیاری از افرادی که فاقد وسیله نقلیه شخصی هستند مسیر اتبوس رانی به نور را انتخاب می کنند که این مسیر نیز انتخاب خوبی به شمار می رود. برای سفر به نور از طریق اتبوس ابتدا باید به پایانه شرق (تهرانپارس) و بیهقی (آرژانتین) در تهران رفته که به سمت مقصد نور حرکت می کنند. در شهرهای بزرگ نیز خط اتبوس رانی به شهر نور وجود دارد که می توانید از این طریق به سمت جاذبه های گردشگری نور حرکت کنید.

جاذبه های گردشگری نور

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات یا در واقع سد الیمالات یکی از جاذبه های گردشگری نور است که در نزدیکی شهر نور و در ۸ کیلومتری آن واقع شده است. دریاچه الیمالات در جاده نور به سمت چمستان قرار دارد و یکی از جذاب ترین و زیباترین جاهای دیدنی این منطقه محسوب می شود. این دریاچه در کنار طبیعتی بکر و دست نخورده و در وسط جنگل قرار گرفته است که برای دسترسی به آن باید از مسیر اصلی این دریاچه وارد مسیر فرعی شده و از جنگل به مسیر خود ادامه دهید. دریاچه الیمالات بیشتر به دلیل منظره جذاب و رویایی که دارد و همچنین آرامش و سکوت این منطقه، در میان گردشگران بسیار محبوب شده است. بیشتر نقاشان علاقه مند به سوژه های طبیعی، دریاچه الیمانات را به عنوان طرح نقاشی خود انتخاب می کنند. همچنین فضای بکر این دریاچه سوژه مناسبی برای عکاسان طبیعت محسوب می شود. در این دریاچه جانوران آبزی همچون ماهی‌ های آمور و قزل ‌الا زندگی وجود دارند که الیمالات را برای تفریح و ماهیگیری نیز بسیار مساعد کرده است. در اطراف این منطقه برای گردشگران و مسافران آلاچیق ها، قایق های موتوری و پدالی در دریاچه و امکانات رفاهی دیگر تعبیه شده است. همچنین مسافران و گردشگران می توانند در اطراف این منطقه چادر بزنند و در آن جا اقامت داشته باشند و یا در سوئیت های رفاهی واقع شده در این منطقه اقامت گزینند.

آبشار ونوش 

روستای گردشگری ونوش که در نزدیکی شهرستان نور قرار گرفته است، از قسمت شمال جغرافیایی به سواحل دریای خزر، از قسمت جنوبی به رشته کوه های البرز و از قسمت غربی به رودخانه کل‌رود متصل می شود. این روستای گردشگری و زیبا با شالیزارها و باغ ‌های مرکبات و همچنین درختان صنوبر خود یکی از مقاصد محبوب مسافران این منطقه می باشد. روستای ونوس همچنین مسیرهای دسترسی به روستای نارنج بن، پاشکلا، خزر تیره، عالم کلا، منوچهر کلا، عزت کاسگر محله، تاشکو، جاده کدیر و جنگل آب پری و همچنین شهر رویان را در خود جای داده است. آبشار ونوش یکی از زیباترین جاهای دیدنی نور است که در قسمت جنوبی روستای ونوش و در ارتفاعات جنگلی این روستا قرار گرفته است که براق دسترسی به این آبشار بهتر است از محلیان این منطقه کمک بگیرید. روستای ونوش با آبشارها و جاذبه های طبیعی خود در فاصله ۱۰ کیلومتری قسمت غربی شهرستان نور واقع شده است.

آبشار ونوش

پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل یکی از مناطق دیدنی نور است که مساحت آن به بیش از 7200 هکتار می رسد. این پارک جنگلی در جاده نور - چمستان واقع شده است. پارک جنگلی کشپل دارای پوشش گیاهی مملو از درختان توسکا، بلوط، افرا، ممرز و انجیل می باشد. در زمان های بسیار دور در این منطقه به دلیل وجود سنگ آهن در رودخانه ها، کوره های ساچمه سازی وجود داشته است که آن را به یکی از منحصر به فردترین جاذبه های دیدنی نور تبدیل کرده است. در صورتیکه قصد سفر به شهرستان نور را دارید، بهتر است فصل های بهار و پاییز را انتخاب کنید تا زیبایی ها و جذابیت های این منطقه را با جزییات بیشتری تماشا کنید. این پارک جنگلی از لحاظ پوشش گیاهی، دارا ۶ نوع پوشش گیاهی متنوع است که موجب جذابیت بیشتر این منطقه شده است. پارک جنگلی کشپل در گذشته به عنوان تفرجگاه و محلی برای ساچمه سازی بوده است که امروزه بقایای آن نیز مشهود است. در این منطقه همچنین امکانات اقامتی، رستوران ها و کافه های متعدد، پارک های بازی کودکان ، قهوه‌ خانه و سرویس های بهداشتی برای رفاه بیشتر گردشگران و مسافران ایجاد شده است. طبیعت بکر و پوشش گیاهی منحصر به فرد و زیبای این پارک جنگلی و نیز رودخانه ها و چشمه های زلال در این منطقه، به جذابیت هر چه بیشتر پارک جنگلی کشپل افزوده است. 

آبشار آب پری

در نزدیکی شهر نور منطقه بسیار زیبا و خوش آب و هوایی قرار گرفته است که مقصد بیشتر توریستان و گردشگران است و با نام آب پری شناخته می شود. این منطقه که در نزدیکی یوش و کجور و در میان جاده رویان به گندرود قرار گرفته است، طبیعتی بکر و جذاب دارد که توجه هر گردشگری را به زیبایی های خود جلب می کند. آبشار آب پری نیز در این منطقه قرار گرفته است و یکی دیگر از جاذبه های دیدنی نور می باشد که در نزدیک این جاده واقع شده است. در واقع آبشار آف پری بر اثر رانش زمین در شیب کوه ایجاد شده است که آب کمی از میان شیارهای سنگ ها جریان دارد که موجب ایجاد تصویری زیبا و جذاب شده است که گردشگران بسیار را به خود جذب کرده است. آبشار آب پری در منطقه ای با طبیعتی سرسبز قرار گرفته است که برای دسترسی به آن باید از میان جنگل عبور کنید درختانی که در اطراف مناطق این آبشار قرار گرفته اند بیشتر شامل درختان کاج و توسکا هستند که در فاصله بسیار نزدیکی از یکدیگر روییده اند.

آبشار آب پری

آبشار سیسنگان

منطقه کجور تا سیسنگان که در نزدیکی شهرستان نور واقع شده است، از جمله مناطق تاریخی محسوب می شود که در گذشته های دور از طریق یک راه ارتباطی برای رفت و آمد بین این دو منطقه استفاده می شده است. آبشار سیسنگان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری نور است که در تنگه نهر رودبار واقع شده است. برای دسترسی به این آبشار و تماشای آن ابتدا باید از شهر کجور به سمت جاده معدن زغال‌ سنگ بروید و پس از عبور از معدن به مسیر مالرویی که در امتداد آن وجود دارد، وارد شوید. بیشتر این مسیر در امتداد رودخانه واقع شده است و از جهت تهیه آب، مشکلی نخواهید داشت. با طی ادامه مسیر به آبشار معروف سی‌سنگان می رسید و می توانید طبیعت زیبا پ منحصر به فرد این منطقه را از نزدیک ببینید. 

ساحل نور

ساحل نور یکی از جاذبه های تفریحی نور محسوب می شود که امکانات تفریحی و گردشگری متعددی در آن ایجاد شده است. همانطور که گفتیم، شهر نور از سمت شمال به سواحل دریای خزر منتهی می شود و حدودا ۲۳ کیلومتر نوار ساحلی دارد. در نوار ساحلی شهر نور ویلاهای لوکس و سوییت های متعددی ساخته شده است کخ بسیاری از آن ها دارای ساحل اختصاصی نیز می باشد. گردشگران و مسافران در این سواحل می توانند با اجاره موتورهای چهارچرخ، به صید ماهی، دوچرخه سواری و غیره از امکانات تفریحی آن بهره مند شده و از صدای امواج و بادهای دل انگیزی که در این منطقه می وزند، لذت ببرند.

ساحل نور

دشت نور

مجموعه دشت نور از جمله بزرگترین جاذبه های تفریحی نور واقع در استان مازندران است که در سه فاز جداگانه احداث شده است. فاز اول این مجموعه شامل آپارتمان ها و سوییت های اقامتی است که برای سرمایه گذاری انتخاب خوبی می باشد. فاز دوم دشت نور شامل ویلاهای لوکس با ساحل های اختصاصی و امکانات متنوع است که به گردشگران اجاره داده می شوند. سرمایه گذاران همچنین می توانند با خرید این ویلاها، روی آن ها سرمایه گذاری کنند. فاز سوم این مجموعه شامل امکانات تفریحی بسیار متنوع است که موجب ایجاد لذت و هیجان در گردشگران و مسافران می شود. مجموعه تفریحی دشت نور همچنین شامل زمین های ورزشی متنوع از جمله زمین‌ های فوتبال، زمین بسکتبال، والیبال، تنیس و گلف و … می باشد. در این مجموعه تفریحی همچنین استخرهای سر باز و سر پوشیده نیز برای گردشگران و مسافران احداث شده است. در این مجموعه تفریحی و گردشگری، همچنین دریاچه‌ ای به وسعت ۴هزار متر مربع وجود دارد که گردشگران و مسافران این منطقه می توانند به صید ماهی بپردازند و یا از قایق های تفریحی دریاچه استفاده کنند. در مجموعه تفریحی دشت نور همچنین رستوران ها و کافی شاپ های متعدد ایجاد شده است که با منوی غذایی با کیفیت آماده ارائه خدمت به مسافران این مجموعه می باشد.

پارک جنگلی نور

اگر به شهرستان نور سفر کرده اید و به دنبال مکانی پر از آرامش و سکوت طبیعت هستید، می توانید پارک جنگلی نور را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید. پارک جنگلی نور با طبیعتی زیبا و بکر و صدای آواز پرندگان مختلف، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری نور محسوب می شود. این پارک زیبا همچنین با نام سعید آشتیانی نیز شناخته می شود؛ زیرا همت و تلاش حسن سعیدی آشتیانی بود که موجب تاسیس و احداث این پارک در سال ۱۳۵۱ شد. پارک جنگلی نور دارای یک مسیر آسفالته است که همه خودروها می توانند از طریق این مسیر به فضاهای مختلف پارک دسترسی داشته باشند. در پارک‌ جنگلی نور همچنین امکانات رفاهی و تفریحی متعدد برای رفاه حال گردشگران و مسافران ایجاد شده است که از جمله آن ها می توان به پارک کودکان، موتورهای چهارچرخ، پیست اسب سواری، پیست دوچرخه سواری، رستوران ها و‌ کافه های متعدد و سوییت های اقامتی و آلاچیق ها اشاره کرد. 

پارک جنگلی نور

آبشار حرم او ( حرم آب)

آبشار حرم او (Haram Ow) و یا به اصطلاح حرم آب یکی از مناطق دیدنی نور با جاذبه ای بکر و منحصر به فرد است که در ۲۵ کیلومتری جاده نور-بلده واقع شده است. آبشار حرم او یکی از معروف ترین و قدیمی ترین آبشارهای این منطقه است که با ارتفاعی بالغ بر ۱۵ متر، در کنار جاده واقع شده است. هرچند که میزان آب آبشار حرم او کم و ناچیز است، اما گلسنگ ها و گیاهانی که در اطراف سنگ های این آبشار روییده اند، به جذابیت و زیبایی این منطقه افزوده است. بومیان و ساکنین روستاهای این منطقه اغلب از آب این آبشار را در قمقمه هایی ذخیره می کنند؛ چرا که معتقدند آب آبشار حرم او دارای خواص درمانی می باشد. کلمه او (Ow) در زبان طبری به معنای آب و حرام از حرم و به‌ معنای مقدس و پاک می باشد.

جنگل نور

جنگل نور یکی از زیباترین و بکرترین مناطق دیدنی نور است که توجه گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب کرده است. بسیاری از گردشگران جنگل نور را به دلیل سکوت و آرامشی که دارد به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند تا از شلوغی های شهر به دور باشند و مدتی در این فضا استراحت کنند. درختان انبوه و سر به فلک کشیده این جنگل و پوشش گیاهی بکر آن مناظر بسیار زیبایی به وجود آورده است که هم برای عکاسی و هم تفریح و استراحت انتخاب عالی می باشد. جنگل نور علاوه بر زیبایی ‌های منحصر به فرد و خیره کننده و پوشش گیاهی و جانوری خاص به شهرهای دیگر شمالی کشور مانند رستم‌ رود، آمل و محمودآباد بسیار نزدیک است و به راحتی می‌ توانید از سایر مناطق نور و شمالی کشور دیدن کنید. فصل های بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این جنگل و طبیعت گردی می باشد. 

جنگل نور

خانه نیما یوشیج

روستای یوش، یک روستای ییلاقی در شمال کشور است که در شهرستان نور واقع شده است. این روستا یکی از معروف ترین جاهای دیدنی نور برای علاقه مندان و دوستداران فرهنگ و ادبیات فارسی می باشد؛ چرا که این روستا آرامگاه یکی از شاعران معروف و پدر شعر نو یعنی نیما یوشیج را در خود جای داده است. قدمت خانه تاریخی نیما یوشیج به بیش از ۲۰۰ سال می رسد که جد پدری او این خانه را ساخته و علاوه بر ابهت و قدمتی که دارد، از جمله زیباترین بناهای تاریخی شهرستان نور با گچ بری ‌های خاص و متنوع، پنجره های ارسی و معماری سنتی ایرانی محسوب می شود. پیکر پدر شعر نو فارسی در حیاط این خانه تاریخی به خاک سپرده شده است. 

قلعه پولاد بلده

قلعه‌ پولاد بلده یکی از جاذبه های گردشگری نور است که در میان ارتفاعات رشته کوه های البرز واقع شده است. این قلعه یکی از جالب ترین آثار تاریخی شهرستان نور است که تاریخچه ساخت آن نیز به دوران سلجوقیان باز می گردد. این قلعه تاریخی در زمان های بسیار دور، یکی از پایگاه‌ های قدرت‌ محلی محسوب می شده است. ورودی اصلی قلعه پولاد بلده از قسمت جنوب شرقی آن است که با پای پیاده نیز می توان تا قسمت شاه‌ نشین قلعه به پیش رفت. این قلعه تاریخی تمامی بخش‌ های یک حکومت محلی، از جمله دروازه، اصطبل و اتاق‌ های دیده بانی و نگهبانی را شامل می شده است. قلعه پولاد بلده یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از دوران سلجوقیان است و تا زمان حکومت صفویان، اهمیت و ارزش بالایی داشته است. این قلعه برای مدتی در زمان حکومت کیومرث صفوی، به عنوان مرکز اصلی حکومت نیز انتخاب شده بود. قلعه تاریخی پولاد بلده شامل سه بخش بوده است که به دلیل عدم مرمت و بازسازی و بی توجهی به بناهای تاریخی، تنها ویرانه هایی از آن در شمال نور باقی مانده است. 

قلعه پولاد بلده

کلیسای آنتوان مقدس

کلیسای آنتوان مقدس یکی دیگر از جاهای دیدنی نور است که در یک شهرک ساحلی واقع شده است. این‌ کلیسا در دهه ۵۰ شمسی احداث شده است. کلیسای آنتوان مقدس یک بنای تاریخی معروف است که در شهرک ساحلی هایکاشن قرار گرفته است. این کلیسا دارای یک پلان هشت ضعلی با نمای بسیار زیبا و جذاب است. دیوارهای بیرونی کلیسای آنتوان مقدس با گچ و سیمان، جلوه زیبایی را به نمایش گذاشته است. هنگامی که قصد ورود به این کلیسا را دارید، باید از چند پله بالا برویید چرا که کلیسا در ارتفاع ۲ متری از سطح زمین قرار گرفته است. در فضای داخلی کلیسا ، یک ناقوسخانه مشاهده می شود. همچنین سقف کلیسا دارای گنبد کوچی شکل است که اشکال هشت ضلعی در اطرافش آن دیده می شود. سقف کلیسای آنتوان مقدس گنبدی شکل است و در میان آن یک گنبد کوچکتر قرار گرفته است. 

کاخ تمیشان

کاخ تمیشان یکی از عمارت های لوکس و تاریخی در شمال کشور است که در دوره حکومت پهلوی به دستور خواهر شاه یعنی اشرف ساخته شد. کاخ تمیشان در ۵ کیلومتری شهر نور واقع شده است. این کاخ یکی از جاذبه های گردشگری نور است که در قسمت ساحلی آن قرار دارد. کاخ تمیشان با معماری زیبا و اصیل ایرانی و فضای سرسبز و بزرگی که دارد، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. این بنای تاریخی از نظر طراحی‌ داخلی و تزئیناتی که دارد، با ارزش های معماری و هنری آن دوره برابری می کند. در فضای خارجی کاخ تمیشان علاوه بر استخر، باغچه های گل و اصطبل، فضایی نیز ساخته شده بود که به عنوان پلاژ سلطنتی مورد استفاده اهالی کاخ قرار می گرفت.

کاخ تمیشان نور

روستای لاویج

روستای لاویج یکی از جذاب ترین و سرسبزترین روستاهای شمالی و یکی از جاذبه های گردشگری نور است که با آب و هوایی معتدل و دلنشین و طبیعتی بکر یکی از مقاصد محبوب گردشگران و مسافران این منطقه محسوب می شود. این روستا همچنین با هسل مرغوب خود شناخته می شود و جاذبه های دیدنی بسیاری دارد که از جمله معروف ترین آن ها می توان به فیل سنگی اشاره کرد. فیل سنگی یک جاذبه دیدنی و منحصر به فرد است که در مرکز این روستا واقع شده است. این جاذبه در اصل یک تکه سنگ بسیار بزرگ است که در طول تاریخ به دلیل عوامل طبیعی فرسایش یافته و به شکل فیل درآمده است. 

عمارت خان بابا خان 

خان بابا خان یک عمارت تاریخی و زیبا و یکی از جاذبه های گردشگری نور است که احداث آن به دوره قاجار باز می گردد. که در شهرستان نور، در شهر بلده واقع شده است. عمارت خان بابا در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. خان بابا خان فرزند حاج قلی خان است در سال ۱۲۷۵ هجری شمسی متولد شد و در ۱۱ سالگی برای ادامه تحصیل عازم اروپا شد. او در سال ۱۳۱۲ دستگیر شد و پس از شکنجه توسط فردی به قتل رسید. این عمارت سبک معماری ساده و اصیلی دارد که ستون های منظم و متوالی آن زیبایی خاصی به عمارت بخشیده است. این عمارت دارای یک حیاط سرسبز و بزرگ است که در زمان های گذشته میزبان شاهان و بزرگان قاجار بوده است. این عمارت در حال حاضر به یکی از آثار تاریخی جذاب برای عکاسان و باستان شناسان تبدیل شده است. 

عمارت خان بابا نور

آبشار سواسره

شهرستان زیبای نور با طبیعت سرسبز و منحصر به فرد و همچنین جاذبه های طبیعی متعدد، یکی از مقاصد محبوب گردشگران در فصل تابستان و بهار می باشد. در این شهر آبشارهای مختلفی وجود دارد که هر کدام آن ها جذابیت های خاص خود را دارد. از جمله معروف ترین آبشارها و جاذبه های دیدنی نور می توان به آبشارهای آب پری و سواسره اشاره کرد. آبشار سواسره در فاصله 50 کیلومتری شهرستان نور و در میان طبیعتی بکر و سرسبز واقع شده است. در واقع آبشار سواسره از چندین آبشار بزرگ و کوچک تشکیل شده است و منشا این آبشار، ارتفاعات و کوه های بلند روستای بلده می باشد. 

امامزاده جمشید کیا سلطان

بنای تاریخی امامزاده جمشید کیا سلطان یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان نور است که قدمت آن نیز به قرن ۹ هجری قمری باز می گردد. این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۲ به آثار ملی کشور افزوده شده است. برای دسترسی به این بنای تاریخی باید به سمت رویان برانید و هنگامی که به نزدیکی این شهر رسیدید، در خیابان مسجد جامع و گلزار شهدا، این بنای باشکوه تاریخی را مشاهده خواهید کرد. امامزاده جمشید کیا سلطان یکی از جاهای دیدنی نور است که بازار مشهور رویان نیز در کنار آن قرار گرفته است.

امامزاده جمشید کیا سلطان

اقامت در شهرستان نور

همانطور که متوجه شدید شهر نور یکی از مشهورترین مقاصد گردشگری خطه شمالی است که همه ساله بسیاری از مسافران انتخاب اول شان این شهرستان پر جاذبه می باشد. از همین روی اگر به شهر نور سفر کنید اقامتگاه های مختلفی را مشاهده خواهید کرد که ویلاهای لوکس و استخردار نیز جزو آن ها هستند. به همین ترتیب در سفر به این منطقه محبوب می توانید با اجاره ویلا در نور اقامتی خوش را برای خود و دوستان تان به ارمغان بیاورید و از سفر به این شهر سرسبز نهایت لذت را ببرید. برای اینکار تنها کافیست وارد وب سایت باباسفر شده و اقامتگاه های مختلف که از قیمت های مناسبی برخوردار هستند بهره مند شوید.

دریاچه الیمالات، پارک جنگلی کشپل، آبشار آب پری، ساحل نور، آبشار سی سنگان، دشت نور، خانه نیما یوشیج، قلعه پولاد بلده و کاخ تمیشان برخی از محبوب ترین جاهای دیدنی نور هستند.

به دلیل شرایط اقلیمی خاص شهرستان نور سواحل زیبا و پارک های جنگلی بسیاری در این شهر خوش آب و هوا وجود دارد که از جاذبه های طبیعی این شهر محسوب می شوند.

دریاچه الیمالات، آبشار های مختلف و پارک جنگلی نور از بهترین مناطق دیدنی نور در فصل زمستان هستند.

شهرستان نور یکی از زیباترین مناطق خطه شمالی است که جاذبه های آن در هر فصلی از زیبایی خاص خود بهره مند می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت