جاهای دیدنی نوشهر

نوشهر از جمله زیباترین شهرهای شمالی کشورمان ایران است که در قسمت غربی استان مازندران واقع شده است. این شهر به دلیل دارا بودن جاذبه های طبیعی و گردشگری متعدد، اقلیم آب و هوایی معتدل و مناسب و همچنین جنگل ها و پوشش گیاهی بکر و دست نخورده به یکی از محبوب ترین مقاصد مسافران و گردشگران این منطقه تبدیل شده است. به طوریکه در تمامی فصول سال میزبان مسافران زیادی از سراسر کشور می باشد. این شهر زیبا و توریستی از سمت شمال جغرافیایی به دریای خزر، از قسمت جنوبی به رشته کوه های البرز، از قسمت غربی به چالوش و از قسمت شرق به شهرستان نور منتهی می شود. جاهای دیدنی نوشهر بسیار متنوع و زیاد است که بازدید از همه این مناطق بکر و زیبا در چندین روز امکان پذیر نیست و برای بازدید از تمامی جاذبه های دیدنی آن، باید مدت زیادی در این شهر اقامت گزینید. از جمله معروف ترین جاذبه های گردشگری و دیدنی نوشهر می توان به روستای انگاس، دریاچه ارواح نوشهر، سد آویدر، دیو چشمه، دریاچه خضر نبی، روستای حیرت، روستای لرگان، روستای کندلوس، تالاب فراخین، پارک جنگلی سی سنگان و غیره اشاره کرد که در ادامه به معرفی بیشتر هر یک از این جاذبه های طبیعی می پردازیم.

جاهای دیدنی نوشهر

تاریخچه نوشهر

شهر تاریخی نوشهر با جاذبه ها و اماکن دیدنی خود در قسمت غربی استان مازندران واقع شده است. این شهر توریستی نوشهر در ارتفاع 2.9- از سطح دریا قرار گرفته است و به دلیل دارا بودن جاذبه های تفریحی و گردشگری متعدد و جذاب، توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. تاریخچه نوشهر به زمان های بسیار دوری برمی گردد که دارای نام های متفاوتی نیز بوده است که از جمله نام های قدیمی این شهر گردشگری می توان به حبیب آباد و دهنو اشاره کرد. پس از احداث شدن یک بندر تجاری در این منطقه و افزایش ارتباطات تجاری، ساکنین منطقه، نام نوشهر را برای این شهر انتخاب کردند. این شهر زیبا و گردشگری از دو قسمت کوهستانی و جلگه ای تشکیل شده است و همین امر نیز موجب پدید آمدن جاذبه های طبیعی و گردشگری متنوع در آن شده است. شهر توریستی نوشهر را می توان یکی از پرجاذبه ترین و زیباترین شهرستان های غربی استان مازندران دانست. این شهر علاوه بر جاذبه های طبیعی و گردشگری از امکانات رفاهی مطلوبی برخوردار است که همین موضوع ترافیک های سنگینی را در مسیرهای منتهی به نوشهر به خصوص در ایام تعطیل سال ایجاد کرده است.

نوشهر کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

نوشهر یکی از زیباترین و جذاب ترین شهرهای شمالی کشور با جاذبه های متنوع گردشگری و تفریحی است که در قسمت غربی استان مازندران قرار گرفته است. سفر به این شهر زیبا به دلیل جنگل های انبوه، سواحل زیبا و همچنین جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی، مقصد بسیار مناسبی برای سفر به خصوص در ایام تعطیل، محسوب می شود. در صورتیکه قصد سفر به این شهر را دارید، می توانید از مسیرهای مختلفی برای دسترسی به آن استفاده کنید. یکی از مسیرهای دسترسی به این شهر، مسیر جاده هراز است که طول مسافت آن حدودا 183 کیلومتر می باشد و به عنوان یکی از کوتاه ترین مسیرهای دسترسی به این شهر توریستی، در میان گردشگران شناخته می شود. در صورتیکه می خواهید در طی مدت زمان کوتاه تری به نوشهر سفر کنید، بهترین راه استفاده از هواپیما است. این شهر شمالی به دلیل محبوبیت بالایی که در بین مسافران دارد، به فرودگاه مجهز شده است و این امکان را برای آن ها فراهم کرده است که در مدت زمان بسیار کوتاهی به این شهر دسترسی داشته باشند و از جاذبه های گردشگری متعدد آن دیدن کرده و از امکانات رفاهی، تفریحی و اقامتی که برای گردشگران ایجاد شده است، بهره مند شوند. 

جاذبه های گردشگری نوشهر

تالاب ارواح

تالاب ارواح یکی از مشهورترین جاذبه های طبیعی نوشهر می باشد که حس هیجان، ترس و وحشت را در گردشگران ایجاد می کند. تالاب ارواح همچنین با نام های دریاچه ارواح و دریاچه ممرز نیز شناخته می شود. این تالاب زیبا و منحصر به فرد با درختان ممرز و توسکا احاطه شده و زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است. تالاب ارواح نوشهر با 700 متر طول و 300 متر عرض، منطقه نسبتاً وسیعی را شامل می شود و تنه درختان خشکیده و شکسته ای که در درون دریاچه قرار گرفته اند، یک منظره استثنایی و جذاب را ایجاد کرده است. تالاب ارواح نوشهر به همراه طبیعت و مناطق اطراف آن، جزو مناطق حفاظت شده محسوب می شوند و همین امر نیز موجب بکر ماندن طبیعت و پوشش گیاهی این منطقه شده است. اگر تا کنون از این تالاب دیدن نکرده اید و تنها اسم تالاب ارواح به گوشتان خورده است، ممکن است تصورات وحشتناکی راجع به آن داشته باشید. در صورتی که این دریاچه نیز مانند سایر مناطق گردشگری و دیدنی، یک جاذبه سرسبز، زیبا و هیجان انگیز می باشد و پیشنهاد ما این است که اگر به نوشهر سفر کردید، حتما از دریاچه یا تالاب ارواح دیدن کنید. 

آدرس تالاب ارواح نوشهر: استان مازندران، نوشهر، روستای صلاح الدین کلا، تالاب ارواح نوشهر

دیو چشمه

 دیو چشمه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی نوشهر است که با ابعادی به طول 5 متر، عرض 3 متر و عمق 0.5 متر نزدیک استانک رود واقع شده است. بخش پایینی این چشمه زیبا به شکل پلکانی است و سنگ فرش هایی که در اطراف آن قرار گرفته است، به زیبایی و جذابیت دیو چشمه افزوده است. آب بسیار زلال و شفاف این چشمه، قرار گرفتن آن در دامنه کوه های البرز و همچنین طبیعت سرسبز و بکری که در اطراف دیو چشمه قرار گرفته است، به زیبایی هرچه بیشتر آن افزوده است. اما چرا برای این چشمه زیبا نام دیو را انتخاب کرده اند؟ از آنجایی که این چشمه از زمان های بسیار دور تا به اکنون آب فراوانی داشته است، بومیان و ساکنین قدیم این منطقه نام دیو چشمه ( به معنای چشمه بزرگ) را برای آن انتخاب کرده اند و تا اکنون نیز به همین نام شناخته می شود. این چشمه در واقع پس از اینکه به رودخانه چالوس می پیوندد، به دریای خزر می ریزد. 

آدرس دیو چشمه: استان مازندران، شهرستان نوشهر، جاده چالوس، دو راهی چالوس دو آب به کجور، 24 کیلومتر پس از جاده اصلی، نزدیک به استانک رود، قسمت ضلع جنوبی جاده، دیوچشمه

دیو چشمه

روستای حیرت

روستاهایی که در اطراف شهرستان نوشهر قرار گرفته اند، یکی از زیباترین جاذبه‌ های گردشگری این منطقه محسوب می شوند. روستای حیرت یکی از روستاهای ییلاقی، سرسبز و زیبا است که در فاصله 50 کیلومتری شهرستان نوشهر قرار گرفته است. طبیعت بکر و زیبا، دشت های وسیع ، انواع مختلفی از درختان سر به فلک کشیده و تنومند، پوشش گیاهی انبوه و همچنین رودخانه ها و چشمه های خروشان و چشمه های آب گرم، این روستا را به یک مقصد گردشگری جذاب تبدیل کرده است؛ به طوریکه بسیاری از گردشگران با هدف بهره مندی از طبیعت سرسبز و زیبا، آب و هوای معتدل کوهستانی و همچنین چشمه های معدنی به این روستا سفر می کنند. روستای حیرت با آب و هوای معتدل، گیاهان دارویی و چشمه های معدنی، از جمله روستاهای ییلاقی محسوب می شود که یک‌ منطقه بکر و دیدنی برای گردشگران و مسافران در فصل تابستان می باشد. این روستای گردشگری که در میانه دامنه های رشته کوه البرز قرار گرفته است، همراه با پوشش های گیاهی بکر و دست نخورده، همچنین به یک مکان محبوب برای طبیعت گران و کوهنوردان تبدیل شده است. 

آدرس روستای حیرت: استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور، دهستان پنجک رستاق، روستای حیرت

روستای لرگان

روستای لرگان یکی دیگر از روستاهای بسیار زیبای نوشهر است که به دلیل زیبایی های طبیعی و منحصر به فرد سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این روستا در کلاردشت استان مازندران واقع شده است و درختان جنگلی بسیاری در آن وجود دارند که از جمله آن ها می توان به عناب، گردو، زرشک و… اشاره کرد. مردم این روستا به خونگرمی و مهمان‌ نوازی معروف هستند. اغلب زنان محلی این روستا به کار نخ رسی، گلیم ‌بافی و جاجیم ‌بافی مشغول هستند و جاجیم های این روستا در نزد گردشگران بسیار مشهور است. جاذبه‌ های دیدنی و گردشگری روستای لرگان شامل طبیعت بکر و سرسبز، دشت های وسیع، درختان جنگلی تنومند و آبشار زیبای آن می باشد. در صورتیکه بخواهید از این آبشار دیدن کنید، بهتر است از بومیان محلی بخواهید تا مسیرهای دسترسی را به شما نشان دهند. قدمت این روستا به دوره قاجار بازمیگردد و اصالت بیشتر ساکنین آن کرد هستند اما به زبان مازنی صحبت می کنند. روستای لرگان در فصل تابستان دارای آب و هوای ییلاقی است و‌ گردشگران در فصل تابستان می توانند با اجاره کردن اقامتگاه هایی که در این روستا ایجاد شده است، یک سفر لذت بخش و خاطره انگیز تجربه کنند.

آدرس روستای لرگان : استان مازندران، 65 کیلومتری شهرستان نوشهر، روستای لرگان

روستای لرگان

روستای کندلوس

روستای کندلوس یکی دیگر از معروف ترین جاذبه های دیدنی شهرستان نوشهر است که طبقه گفته مورخان و باستان شناسان قدمت بسیار زیادی دارد و اسنادی مربوط به زمان های پیش از میلاد مسیح در آن پیدا شده است. روستای کندلوس در بخش کجور نوشهر و در میانه رشته کوه های البرز واقع شده است. آب و هوای معتدل کوهستانی این روستا و طبیعت بکر و دشت های وسیع، روستای کندلوس را به یکی از روستاهای ییلاقی این منطقه تبدیل کرده است. روستای ییلاقی کندلوس نیز مانند روستاهای حیرت و لرگان میزبان گردشگران و مسافران بسیاری به خصوص در فصل تابستان می باشد. در واقع اولین چیزی که توجه گردشگران را به این روستا جلب می کند، هوای پاکیزه و طبیعت بکر و دست نخورده آن است که تجربه یک سفر دلپذیر و خاطره انگیز برای آن ها به ارمغان می آورد. در میانه روستای کندلوس، کوچه های سنگفرش شده و خانه های چوبی و کاهگلی به چشم می خورد. این روستا علاوه بر طبیعت بکر و آب و هوای پاکیزه و خانه های روستایی تاریخی، دو موزه مردم شناسی و گیاهان دارویی را در خود جای داده است که جزو جاذبه های گردشگری شهرستان نوشهر نیز محسوب می شوند. 

آدرس روستای کندلوس: استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق، روستای کندلوس

تالاب فراخین 

تالاب یا فراخین یکی از جذاب ترین و تماشایی ترین جاذبه های گردشگری نوشهر محسوب می شود که در میان انبوهی از جنگل های سرسبز و درختان تنومند قرار گرفته است. این تالاب که بخش کجور نوشهر واقع شده است، با عنوان بهشت نوشهر نیز در بین گردشگران شناخته می شود. این تالاب با درختان تنومندی احاطه شده و یکی از مهمترین دلایل بکر بودن تالاب فراخین است که برای دیدن آن باید از میان درختان تنومند و پوشش های گیاهی انبوه عبور کنید. تالاب فراخین در ارتفاع 790 متری از سطح دریا قرار گرفته است و به مرداب هسل شباهت بسیار زیادی دارد. از جمله مهمترین منابع تأمین آب این تالاب می توان به چشمه فراخین و همچنین باران و برف ذوب شده اشاره کرد. وسعت تالاب فراخین حدوداً نیم هکتار می باشد. تالاب فراخین و مناطق اطراف آن، یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی نوشهر برای طبیعت گردان و گردشگران محسوب می شوند. اگر به نوشهر سفر کردید و قصد دیدن تلاف فراخین را داشتید، می توانید از بومیان و ساکنین محلی این منطقه برای آشنایی از مسیرهای دسترسی تالاب کمک بگیرید. 

آدرس تالاب فراخین: استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور، پس از روستای ویسر، دریاچه فراخین

تالاب فراخین

پارک جنگلی سی سنگان

همانطور که گفتیم، نوشهر یکی از شهرهای شمالی کشور با جاذبه های طبیعی و گردشگری متعدد و متنپع است که تمامی فصول سال میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور می باشد. پارک جنگلی سی سنگان یکی دیگر از جاذبه های تفریحی و گردشگری نوشهر است که گونه های مختلفی از حیوانات و گیاهان را در خود جای داده است و امکانات تفریحی بسیاری برای گردشگران در آن ایجاد شده است. این پارک جنگلی یکی از مناطق حفاظت شده در شمال کشور است که و هرگونه شکار در آن ممنوع می باشد. پارک جنگلی سی سنگان در قسمت شرقی نوشهر قرار گرفته است و در سال 1344 احداث شده است. پارک جنگلی و ساحلی سی سنگان در منطقه بسیار وسیعی از نوشهر واقع شده است و از ساحل این شهر شروع شده و تا قسمت جنوب شرقی نوشهر و همچنین محلاتی مانند دیزرکلا و ملاکلا امتداد یافته است. پارک جنگلی و ساحلی سی سنگان جزو یکی از بهترین جاذبه های گردشگری محسوب می شود که امکانات رفاهی متعددی برای مسافران و گردشگران در این پارک ایجاد شده اند که می توانند از تفریح، گردش، استراحت و همچنین اقامت در این پارک جنگلی لذت ببرند. 

آدرس پارک جنگلی سیسنگان: استان مازندران، 27 کیلومتری جاده نوشهر – نور

سد آویدر

نوشهر، شهری پر از جاذبه های گردشگری و طبیعی متعدد است که یکی از آن ها نیز سد آویدر می باشد. سد آویدر که به نام دریاچه آبیدر نیز مشهور است، در فاصله 30 کیلومتری نوشهر قرار گرفته است. پس از احداث سد خاکی آویدر در این منطقه، دریاچه آبیدر در زیر سد ایجاد شد. این دریاچه دارای 125 متری ارتفاع از سطح دریا است و از جمله زیبایی آن می توان به جزیره ای که در وسط دریاچه قرار گرفته و طبیعتی منحصر به فرد را ایجاد کرده است، اشاره کرد. سد زیبای آویدر در یک منطقه کوهستانی از شهرستان نوشهر قرار گرفته و آب و هوای معتدل کوهستانی و ییلاقی دارد و محل مناسبی برای گردش و استراحت در فصل تابستان می باشد. از جمله تفریحاتی که گردشگران و مسافران می توانند در این منطقه از آن بهره مند شوند، می توان به اسب سواری، قایق سواری، ماهیگیری، دوچرخه سواری، طبیعت گردی و غیره اشاره کرد. در این منطقه همچنین انواع امکانات رفاهی مانند آلاچیق، رستوران های متعدد، کافی شاپ ها، سفره خانه ها، سرویس بهداشتی و غیره ایجاد شده است که گردشگران و مسافران می توانند از این امکانات نیز بهره مند شده و اوقات خوشی را در این منطقه زیبا سپری کنند.

آدرس سد آویدر: استان مازندران، شهرستان نوشهر، فاصله 30 کیلومتری از شرق نوشهر، بعد از پارک جنگلی سیسنگان، سد آویدر

سد آویدر

دریاچه خضر نبی

دریاچه خضرنبی یکی از دریاچه های آب شیرین در کشور است که در منطقه ای از نوشهر به وسعت نیم هکتار قرار گرفته است. بومیان و ساکنین قدیم این منطقه اعتقاد دارند که در زمان های بسیار دور حضرت خضر از کنار این دریاچه گذر کرده و از آنجایی مه آب این دریاچه شیرین و مقدس بوده است، آن را دریاچه خضر نبی نامیده اند. این دریاچه یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری نوشهر است که در میان جنگلی انبوه و زیبا قرار گرفته است. مناطق اطراف این دریاچه جزو مناطق حفاظت شده البرز مرکزی محسوب می شود و زیستگاه بسیاری از جانوران و پرندگان اهلی و وحشی می باشد. همانطور که گفتیم، دریاچه خضر نبی در میان جنگلی انبوه و سرسبز قرار گرفته است و طبیعتی زیبا و منحصر به فرد ایجاد کرده است. گردشگران و مسافران بسیاری در تمامی فصول سال برای گذراندن اوقات فراغت به این منطقه سفر می کنند؛ اما بهترین زمان بازدید از این دریاچه زیبا و دیدنی فصل تابستان است؛ چرا که در این موقع از سال، آب و هوای منطقه شرجی نیست و جریان هوای دل انگیزی در آن وجود دارد. 

آدرس دریاچه خضرنبی نوشهر: استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور، جاده روستای نیمور، جاده شوسه، دریاچه خضرنبی نوشهر

باغ گیاه شناسی 

طبیعت زیبا و گیاهان منحصر به فرد و متنوع از جمله بهترین جاذبه های گردشگری در هر اقلیمی محسوب می شوند. باغ گیاه شناسی نوشهر یکی از زیباترین اماکن گردشگری این شهر است که گیاهان سرسبز و متنوع و گل های رنگارنگ را در خود جای داده است که با وارد شدن به این باغ زیبا می توانید بهشتی از گل ها را مشاهده کرده و از حضور در میان آن ها لذت ببرید. باغ گیاه شناسی نوشهر در سال 1310 با مساحتی بالغ بر 7 هکتار احداث شد و عنوان دومین باغ گیاه شناسی کشور را به خود اختصاص داده است. شهرستان زیبای نوشهر، جاذبه های گردشگری و طبیعی متنوعی را در خود جای داده است که هر کدام از این جاذبه ها طرفداران خود را دارند. اگر به هنگام سفر به این شهر زیبا به دنبال جاذبه های خاص و دیدنی هستید، پیشنهاد ما به شما باغ گیاه شناسی است. در این باغ بزرگ و وسیع می توانید انواع مختلفی از گیاهان زیبا و متنوع از جمله گیاهان گرمسیری، گیاهان پیازی، آبراتوم و ... را از نزدیک مشاهده کرده و با خواص آن ها آشنا شوید. 

آدرس باغ گیاه گیاه شناسی نوشهر: استان مازندران، شهرستان نوشهر، خیابان شریعتی

باغ گیاه شناسی نوشهر

بندرگاه نوشهر

نوشهر به دلیل قرار گرفتن در کنار سواحل دریای خزر، جزو شهرهای بندری شمال کشور و از جمله مهمترین بنادر اقتصادی و تجاری کشور محسوب می شود. این بندر توسط مهندسان اروپایی طراحی و در طی ۹ سال اجرا شد. بندرگاه نوشهر علاوه بر اهمیتی که از لحاظ اقتصادی و تجاری دارد، از لحاظ گردشگری نیز در بین مسافران و گردشگران بسیار مهم است. بندرگاه نوشهر دارای بخش های مختلفی از جمله اسکله های تجاری و خدماتی است و در مساحتی بیش از 45 هکتار قرار گرفته است. این بندرگاه در سال 1309 توسط دو شرکت هلندی بورورکس و بلژیکی آگرمن احداث شد. این بندرگاه یکی از نزدیک ترین بندرها به تهران است و به فرودگاه نیز مجهز شده است و از این رو از لحاظ تجاری اهمیت بسیاری دارد. در این بندر سالانه بیش از 500 کشتی تجاری پهلو گرفته و به تجارت کالاها و اقلام مختلف می پردازند. گردشگران و مسافرانی که قصد سفر به نوشهر را دارند، می توانند علاوه بر بازدید از جاذبه های تفریحی و گردشگری متنوع نوشهر، از بندرگاه این شهر نیز دیدن نمایند.

آدرس بندرگاه نوشهر: استان مازندران، شهرستان نوشهر، ستارخان شمالی، بندر نوشهر

پلاژ سیترا

پلاژ سیترا  که با نام پلاژ حسینی نیز شناخته می شود،  یکی از بهترین مکان های تفریحی نوشهر در شمال ایران محسوب می شود. این منطقه تفریحی در سال ۱۳۹۶ به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان مازندران انتخاب شد. این مجموعه برای همه گردشگران با هر سن و سالی بسیار جذاب است. مسافرانی که به نوشهر سفر می کنند، می توانند در این منطقه برای اقامت خود چادر برپا کنند. از جمله مشهورترین امکانات تفریحی پلاژ سیترا می توان به پیست کارتینگ، شهربازی، دوچرخه های ساحلی، موتورهای چهار چرخ و .. اشاره کرد که قابلیت استفاده از آن ها برای گردشگرانی از تمامی سنین فراهم است. در این پلاژ شما همچنین می توانید، رستوران های دریایی و نیز سوئیت های اجاره ای برای اقامت خود را پیدا کنید. علاوه بر این ها، در ساحل پلاژ سیترا منطقه شنا برای بانوان و آقایان جدا سازی شده که گردشگران می توانند از شنا در ساحل دریای خزر لذت ببرند. واحدهای تجاری و مراکز خرید، مراکز پذیرایی و همچنین غرفه های نمایشگاهی از دیگر امکانات پلاژ سیترا می باشند که آن را به منطقه ای جذاب برای تفریح و گردشگری تبدیل کرده اند. 

آبشار زانوس

نوشهر یکی از شهرهای استان مازندران با جاذبه های طبیعی بکر و زیبا و مناطق گردشگری متعدد است و همین امر نیز موجب شده است که این شهر دیدنی در تمام فصول سال میزبان گردشگرانی از سراسر کشور باشد.  تالاب ارواح،  تنگه دار، روستای کندلوس و دریاچه های خضر نبی و همچنین دیو چشمه و .. از جمله مشهورترین جاذبه های کشور هستند که در این شهر واقع شده اند. یکی دیگر از منحصر به فردترین دیدنی های نوشهر، آبشار زانوس می باشد که در دهستان زانوس رستاق واقع شده است. این آبشار از بخش جنوبی به قله نمازیا یا نمازگا، از بخش غربی به روستای اطاق سرا و همچنین از بخش شمالی به روستای خوشل منتهی می شود. آبشار زانوس یکی از آبشارهای مرتفع و خروشان در شمال کشور است که طبیعت بکر و‌چشم نوازی در اطراف خود ایجاد کرده است. روستای زانوس نوشهر نیز به دلیل آب و هوای ییلاقی و خنکی که دارد، میزبان مردم روستاهای اطراف چالوس و نوشهر در فصل تابستان می باشد. این روستای ییلاقی علاوه بر اینکه آبشار زانوس را در خود جای داده است، دارای غارهای بی شماری است و از این رو به نام نگین کجور نیز شناخته می شود. از جمله غارهای این روستا که در اطراف آبشار زانوس در ارتفاعات واقع شده اند، می توان به غار خشک، غار گرزمون، غار تلا، غار نیرکلم و ...  اشاره کرد.

حمام کندلوس

حمام کندلوس از گرمابه های تاریخی مازندران و یکی از جاهای دیدنی نوشهر است که قدمت آن به دوره قاجار و اوایل دوره حکومت پهلوی بر میگردد. این حمام تاریخی در شهرستان زیبای نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس و در روستای کندلوس واقع شده است و یکی از آثار تاریخی شناخته شده در کشور محسوب می شود. این گرمابه در سال ۱۳۸۶، با شمارهٔ ثبت ۱۸۶۹۳ به‌ عنوان یکی از آثارملی کشور در شمال ایران به ثبت رسیده است.

حمام کندلوس

تنگه دار نوشهر

 تنگ دار یکی از جاذبه های گردشگری نوشهر در مازندارن است که در ارتفاعات این منطقه و در میان جنگل‌ های انبوه و سرسبز روستایی به نام کوشکسرا واقع شده است. این روستا با نام های مختلفی از جمله کشکسرا، خُشکه‌ سرا و کِشکه ‌سره شناخته می شود.  تنگ دار نیز در میان محلیان این منطقه  تنگ دار و دره کُرکُرود نامیده می شود و علت نام ‌گذاری آن به تنگه دار، احتمالاً وجود درختان زیاد در اطراف آن است.  عمق این رودخانه در طول مسیر خود متفاوت است. برای مثال عمق آن در ابتدا چندان زیاد نیست و هرچه که رودخانه به دیواره های تنگه نزدیک می شود، عمق آن نیز افزایش می یابد. از این رو پیشنهاد می شود که به صورت گروهی از این منطقه بازدید کنید و در بخش هایی که عمق آب بسیار زیاد است، از تجهیزات و وسایل مناسب استفاده کنید. عمق آب این رودخانه همچنین در فصل‌ های مختلفی از سال متفاوت است و عمق آن در فصل بهار با بیشترین حد خود می رسد و این به دلیل آب شدن تدریجی برف کوهستان ها در فصل بهار در این منطقه است. در مسیر تنگ دار و این جاذبه طبیعی همچنین حوضچه‌ هایی وجود دارد که برای آب تنی در فصل تابستان گزینه مناسبی محسوب می شود.  صدای دلنشین آب، طبیعتی بکر و چشم نواز و همچنین آب زلال حوضچه ها، لحظات به یاد ماندنی را برای شما در تنگه دار رقم می زند. صخره‌ هایی فزرگی که از خزه و پرسیاوشان پوشیده شده اند و پیچک هایی که از جای جای این منطقه آویزان شده اند، منظره جذاب و دلربایی ایجاد کرده اند که چشم هر بیننده ای را محسور خود می کند. جنگل‌ های بکر و سرسبز این منطقه به زیبایی هرچه بیشتر تنگه دار افزوده است. درختان این جنگل ها به قدری انبوه هستند که شاخه آن ها سراسر تنگه دار را فرا گرفته و نور آفتاب به سختی از میان آن ها گذر می کند.  در این جنگل ها و در طول مسیر خود به تنگه دار با جانوران مختلفی همچون گونه های خزندگان و دوزیستان مانند مار آبی، قورباغه و مارمولک و .. مواجه خواهید شد که سفر شما به نوشهر و بازدید تنگه دار بسیار مهیج می کنند. این جاذبه دیدنی با دیوارهای بلند و پیچک های متعددی که از آن آویزان شده اند، توجه هر گردشگری را به خود جلب می کنند. درختان سرسبز و سر به فلک‌ کشیده، دیوارهای صخره ای پوشیده از خزه و پرسیاوشان و رودخانه کرکرود که از میان این تنگه می گذرد، به زیبایی هر چه بیشتر تنگه دار افزوده است. این جاذبه طبیعی برای طبیعت گردان، صخره‌ نوردان و همچنین ورزشکاران یه مقصد عالی محسوب می شود. با سفر به نوشهر و بازدید از تنگه دار می توانید شنا در حوضچه های زلال، صخره نوردی و جنگل پیمایی را تجربه کنید و تجربه بی نظیری برای خود رقم بزنید. 

مرداب هسل

مرداب هسل یا تالاب کنیچال یکی از جاهای گردشگری نوشهر است که در میان گردشگران بسیار محبوب است. این مرداب منظره بی نظیر و شگفت انگیزی خلق کرده است و در دل جنگل های انبوه و سرسبز این منطقه پنهان شده است.  برای اینکه بتوانید مرداب هسل را از نزدیک ببینید، باید مسافتی را در دل جنگل های سرسبز نوشهر پیاده روی کنید. در طول مسیر خود هر چه بیشتر به سمت این مرداب پیش بروید، متوجه خواهید شد که هوا به سمت اسیدی بودن می رود که خبر از وجود مرداب هسل در این منطقه می دتد. هنگامی که به این مرداب برسید، درختان سر به فلک کشیده و گونه های گیاهی متنوع و نادری را خواهید دید که اطراف آن را احاطه کرده و منظره چشم نوازی ایجاد کرده اند. مرداب هسل در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح دریا واقع شده و مساحت آن حدوداً به یک هکتار می رسد. همچنین مطالعات و اندازه گیری هایی که در رابطه با این مرداب انجام شده، عمق آب آن را  ۲/۳۰ متر تخمین زده است. حجم و‌عمق آب این مرداب در سال های گذشته بسیار بیشتر بوده و در برخی از نقاط عمق آن به بیش  از ۱۵ متر نیز می رسیده است. مرداب هسل و مناطق اطراف آن در گذشته زیستگاه گونه های مختلف جانوری بوده است اما در سال های اخیر با بهم خورد اکوسیستم این مرداب، بسیاری از گونه های جانوری از بین رفته اند و یا کمتر دیده می شوند که محیط بانان علت آن را احداث جاده در میان جنگل و افزایش تعداد گردشگران به این منطقه می دانند.

مراکز خرید

مراکز خرید در هر شهری، همواره از مکان های محبوب مسافران و گردشگران آن شهر هستند که برای انجام خرید کالاهای مختلف، سوغاتی، صرف غذا، تفریح و استراحت به آن ها مراجعه می کنند. شهر نوشهر نیز از شهرهای شمالی محبوبی است که سالانه گردشگران و مسافران زیادی به آن سفر می کنند. به همین جهت وجود مراکز خریدی در سطح بالا در این شهر اهمیت زیادی دارد. مراکز خرید بسیار عالی در این شهر وجود دارند که جزو جاذبه های گردشگری نوشهر محسوب می شوند و فروشگاه های متنوعی در این مراکز خرید ارائه خدمات می کنند. در ادامه این بخش قصد داریم تا به معرفی سه مورد از بهترین مراکز خرید شهر نوشهر بپردازیم.

مجتمع تجاری الماس نوشهر

اولین مرکز خریدی که در شهر نوشهر قصد معرفی آن را داریم، مرکز خرید الماس نوشهر که از جمله جاهای دیدنی نوشهر بوده و تحت عنوان یک پروژه عظیم و بسیار مهم تجاری، تفریحی و اداری در استان مازندران شناخته می شود. اهداف اولیه راه اندازی چنین پروژه عظیمی، ایجاد یک مجموعه بزرگ و خارق العاده متناسب با پتانسیل های بالای استان مازندران و شهر نوشهر بوده است. این مرکز خرید، به صورت یک ساختمان چند کاربره در حوزه های مختلف تجاری، تفریحی، اداری، خدماتی، ورزشی، فرهنگی و نمایشگاهی احداث شده و به جرئت می توان گفت نتیجه موفقی داشته و از همه قسمت های مختلف ان می توان به نحو احسنت بهره برداری کرد. فضاهای مختلف این مرکز خرید در حوزه های مختلف عنوان شده به شکلی طراحی شده اند که ورود و دریافت خدمات از هر یک از آن ها برای بازدید کنندگان دشوار نبوده و می توان به راحتی به قسمت های مختلف مرکز وارد و از آن ها خارج شد. این مرکز خرید با داشتن زیربنایی معادل ۱۶۰۰ متر مربع، ۴ طبقه و ۱۵۰ واحد تجاری مختلف و متنوع، علاوه بر برخوردار بودن از امکانات رفاهی و تفریحی ویژه و منحصر به فرد و همچنین بهره مندی از مدرن ترین فناوری و استاندارد ها، دارای معماری و طراحی داخلی و خارجی بسیار زیبایی نیز می باشد. در مجتمع و مرکز تجاری الماس نوشهر که به عنوان یکی از برترین دستاوردهای ساختمان سازی و طراحی معماری در استان مازندران و شمال کشور به حساب می آید، انواع مختلفی از کالاها مانند پوشاک، لوازم بهداشتی و آرایشی، لوازم برقی و خانگی به فروش رسیده و همچنین بخش های تفریحی مانند شهربازی نیز فعالیت دارند که همه و همه تجربه لذت بخشی را برای بازدید کنندگان رقم می زنند.

آدرس مرکز خرید الماس نوشهر: استان مازندران، شهر نوشهر، میدان همافران، جنب اداره پست مرکزی، مرکز خرید الماس نوشهر.

بهترین مراکز خرید نوشهر

مرکز خرید آریازی نوشهر

مرکز خرید آریازی، دومین مورد از مراکز خرید معروف و برتر نوشهر و از جمله جاهای دیدنی نوشهر است که می‌ توان آن را یکی از مجتمع های تجاری و تفریحی مدرن و جدید این منطقه معرفی کرد. اگرچه مرکز خرید آریازی از وسعت و ابعاد آنچنان بزرگی برخوردار نیست، اما فروشگاه های متنوع و مختلف زیادی در آن قرار دارند که تمام نیاز ها و انتظارات مشتریان و بازدید کنندگان را می توانند تامین کنند. با توجه به تنوع بالای فروشگاه های این مرکز خرید، افراد زیادی که به نوشهر سفر می کنند، برای خرید سوغاتی و یادگاری به این مرکز خرید مراجعه میکنند. در این مرکز خرید می توان انواع مختلفی از کالا ها من جمله، پوشاک، خوراک، لوازم منزل، کیف ‌ کفش، لوازم برقی،  لوازم کادویی و دیگر موارد را در عین با کیفیت بودن با قیمت بسیار مناسبی خریداری کرد.

آدرس مرکز خرید آریازی نوشهر: استان مازندران: شهر نوشهر، خیابان کریمی، مرکز خرید آریازی.

مرکز خرید لنگر

از دیگر مراکز خرید و دیدنی های نوشهر، مرکز خرید لنگر است که از معروف‌ ترین و بهترین مراکز خرید این منطقه می باشد. مرکز خرید لنگر که مدت زمان کمی از راه اندازی آن نگذشته است، تشکیل شده از شش طبقه با مساحتی معادل ۲۰ هزار مترمربع، یکی از بزرگ‌ ترین مراکز خرید شهر نوشهر می باشد. از شش طبقه این مرکز خرید، در سه طبقه آن به طور رسمی ارائه خدمات انجام می شود که در طبقه اول یک رستوران و کافه و در دو طبقه دیگر هم فروشگاه های متنوعی با خدمات مختلف مشغول به فعالیت هستند. این مرکز خرید سبک معماری بسیار منحصر به فرد و خاصی دارد که نمای بیرونی آن با استفاده از ایجاد خطای دید و قرار گیری مغازه ها در فضای باز، به گونه ای طراحی شده است که گویی مغازه ها در بالکن قرار دارند. علاوه‌ بر معماری بیرونی مرکز خرید، دکوراسیون فضای داخلی آن نیز بسیار زیبا طراحی شده و در وسط مجموعه، یک حوضچه مملو از نیلوفر آبی قرار گرفته که به زیبا تر شدن جلوه محیط کمک بیشتری کرده است. از دیگر ویژگی های مثبت مرکز خرید لنگر، نزدیکی آن به مراکز دیگری چون فروشگاه های مختلف و هتل و همچنین ارزان بودن قیمت محصولات و خدمات مختلف در آن می باشد.

آدرس مرکز خرید لنگر: استان مازندران، شهر نوشهر، بلوار شهید کرمی، بین دهخدا و ورزش، مرکز خرید لنگر. 

اقامت در نوشهر 

نوشهر جاذبه‌ ها و مکان های گردشگری زیبا و منحصر به فردی دارد که این شهر را به شهری توریستی تبدیل کرده و منجر شده است تا سالانه هزاران گردشگر خارجی و داخلی به آن سفر کنند. مناطق دیدنی و زیبایی های این شهر در چند ساعت قابل دیدن نیستند و نیازمند اقامت چند روزه می باشد. به همین دلیل گردشگران اغلب چند روزی را در این شهر اقامت می کنند. برای اقامت در این شهر، گزینه های مختلفی چون ویلا، هتل و سوئیت وجود دارد که گردشگران با توجه به سلیقه شخصی خود می توانند یکی از آن ها را انتخاب کنند. اجاره ویلا در نوشهر معمولا محبوب ترین شیوه اقامت و اولین انتخاب گردشگران در نوشهر است، چرا که اغلب ویلا ها در کنار دریا واقع شده و گردشگران می توانند چند روزی را رو به دریا زندگی کرده و از زیبایی های آن نهایت بهره را ببرند. برخی از ویلاها نیز در کنار جنگل های سرسبز قرار گرفته اند که این ویلاها نیز طرفداران خاص خود را دارند. علاوه بر ویلا، سوئیت هایی نیز وجود دارند که آن ها نیز مشرف به دریا و جنگل بوده و از امکانات رفاهی خوبی برخوردار هستند.

نوشهر یکی از مناطق بکر در شمال کشور است که از روستاهای زیبا و طبیعت سرسبز گرفته تا آب و هوایی خوش و جنگل های انبوهی را در خود جای داده است. این شهر ساحلی مملو از جاذبه های دیدنی زیبا است که سواحل و جنگل های زیبا جزو بهترین آن ها هستند.

مرداب هسل، حمام کندلوس، دیو چشمه، سد آویدر، تالاب ارواح، ساحل نوشهر و جنگل های سرسبز برخی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری نوشهر محسوب می شوند.

بازدید از جاذبه های طبیعی نوشهر مانند مرداب هسل، آبشار زانوس، تالاب ارواح و غیره از بهترین تفریحات نوشهر به شمار می یروند. همچنین پیک نیک در قلب جنگل های مسحورکننده، قدم زدن در کنار ساحلی زیبا و استفاده از تفریحات ساحلی همچون قایق سواری، کرایه اسب و تفریحات آبی از محبوب ترین جاذبه های نوشهر به شمار می روند.

نوشهر پوشیده از جنگل های چشم نوازی همچون پارک جنگلی سی سنگان، جنگل های انبوه روستای ویسر و جنگل نیرنگ است که سه مورد از بهترین جنگل های نوشهر می باشند.

نوشهر به دلیل داشتن طبیعتی چشم نواز در تمامی فصول از ویژگی های خاص اقلیمی برخوردار بوده و در هر فصل می درخشد. در فصل زمستان جنگل های نوشهر مه گرفته است و زیبایی خیره کننده ای را به وجود می آورد و در فصول تابستان و بهار از طبیعتی ناب و آب و هوایی خوش برخوردار می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت