جاهای دیدنی چمخاله

چمخاله یکی از زیباترین شهرهای شمالی ایران است که با طبیعت بی نظیر و بکری که دارد، به یکی از شهرهای توریستی در استان گیلان تبدیل شده است. چمخاله نیز مانند سایر شهرهای شمالی کشور، با دارا بودن جاذبه های طبیعی و گردشگری متنوع، مقصد محبوبی برای گردشگران و ‌مسافران محسوب می شود. این شهر پس از شهر بندرانزلی، عنوان دومین شهر توریستی استان گیلان را به خود اختصاص داده است. چمخاله در 10 کیلومتری از قسمت شرقی شهر لنگرود، 40 کیلومتری قسمت غربی رودسر و 20 کیلومتری شهر لاهیجان قرار دارد. همانطور که گفتیم، این شهر جزو شهرهای توریستی و شناخته شده در شمال کشور است که با جاذبه های دیدنی متنوعی که دارد، گردشگران بسیاری را از تمام نقاط کشور به خود جذب می کند. در ادامه این راهنما از باباسفر به معرفی بیشتر این شهر توریستی و جاهای دیدنی چمخاله می پردازیم.

جاهای دیدنی چمخاله

چمخاله کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

شهر زیبا و توریستی چمخاله (Chamkhaleh) یکی از شهرهای ساحلی استان گیلان است که در قسمت مرکزی لنگرود قرار گرفته ‌است. چمخاله در واقع یک منطقه بکر و زیبا است که با ساحل لنگرود فاصله کمی داشته و به عنوان یکی از محبوب ترین نقاط گردشگری استان گیلان شناخته می شود. شهرهای زیبای چاف و چمخاله در فاصله 10 کیلومتری از شرق  لنگرود، 20 کیلومتری قسمت شرقی لاهیجان و 39 کیلومتری قسمت غربی رودسر واقع شده اند. از آنجایی که شهر چمخاله فاصله بسیار کمی با شهرستان لنگرود دارد، به عنوان یکی از بخش های لنگرود نیز شناخته می شود. اما شهرچمخاله در سال 1388 از لنگرود جدا شده و به یک شهر مستقل تبدیل شد و توانست شهرداری مرکزی خود را احداث کند. این امر موجب شد تا در طی مدت کوتاهی، چمخاله توسعه یابد و به یکی از شهرهای معروف ساحلی در شمال کشور تبدیل شود. از جمله مهم ‌ترین ویژگی ‌های شهر توریستی و زیبای چمخاله می توان به این موضوع اشاره کرد که بخش بزرگی از زمین های این شهر در کناره ساحل واقع شده است که به زیبایی هرچه بیشتر این شهر افزوده و منظره ای بدیع و چشم نواز به آن بخشیده است. چمخاله از سال های دور تا به امروز مورد توجه گردشگران و مسافران بوده است و پس از شهر بندر انزلی عنوان دومین شهر توریستی شمالی را به خود اختصاص داده است.

علت نامگذاری چمخاله

اما دلیل نامگذاری این شهر به چمخاله چه بوده است؟ چمخاله از دو کلمه مجزا تشکیل شده است، واژه چم در کردی به معنی رودخانه و خاله در گیلکی به معنی انشعاب است و نام چمخاله یعنی منشعب شده از چند رود مختلف. مردم بومی شهر چمخاله اصالتا اهل کرمانشاهی هستند و گویش لکی دارند. طبق داستان هایی که درباره این شهر وجود دارد، مردم چمخاله از کرمانشاه به این شهر خوش آب و هوا مهاجرت کرده و در آن ساکن شده اند. چمخاله به دلیل آب و هوای معتدل و مرطوبی که دارد، زمین های غنی دارد که موجب رونق کشاورزی در این منطقه شده است. فعالیت اصلی مردم شهر چمخاله صیادی و کشاورزی است و بیشتر ساکنین از این طریق کسب درآمد می کنند. از جمله محصولات کشاورزی محبوب این شهر نیز میتوان هندوانه و برنج را نام برد.

جاذبه های گردشگری چمخاله

تاریخچه چمخاله

چمخاله یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهرهای استان گیلان با طبیعت بکر و بی نظیر است که در قسمت مرکزی شهر لنگرود واقع شده است. یکی از اصلی ترین دلایلی که موجب محبوبیت این شهر در میان گردشگران شده است، ساحل زیبای این شهر و قرار گرفتن عمده اراضی این شهر در کناره ساحل می باشد. بیشتر ساکنین شهرهای چاف و چمخاله به کار کشاورزی و صیادی مشغول هستند و از این طریق گذران زندگی می کنند. از آنجایی که بخش بسیار زیادی از زمین های شهر چمخاله در کناره ساحل واقع شده است، موجب متمایز شدن این شهر از سایر شهرهای شمالی شده و بر جذابیت و زیبایی این شهر افزوده است. جاذبه های گردشگری چمخاله بسیار متنوع است و از جمله مهمترین و شناخته شده ترین جاذبه های آن می توان به تالاب و ساحل زیبای چمخاله اشاره کرد. ساحل زیبای چمخاله تا قبل از انقلاب یکی از زیباترین و پررونق ترین ساحل های شمال کشور بود و ویلاها و پلاژهای متعددی در آن‌ وجود داشت، اما پس از انقلاب اسلامی به تدریج از رونق آن کاسته شد. اما با این حال چمخاله هنوز هم میزبان گردشگران و مسافران از سراسر نقاط کشور می باشد. بیشتر ساکنین چمخاله از لک های جلالوند و یا جاف کرمانشاه بوده و گویش لکی دارند. طبق گفته بومیان، ساکنین اصلی این شهر در اصل کرمانشاهی هستند که در سال های دور به دلیل آب و هوای مساعد و زمین های پربار چمخاله، به این منطقه مهاجرت کرده و در آن ساکن شده اند. جاهای دیدنی چمخاله بسیار زیبا و رویایی هستند که با سفر به این منطقه می توانید آن ها را از نزدیک ببینید و تجربه بی نظیری از سفر به چمخاله برای خود رقم بزنید.

پل چوبی و پارک جنگلی چمخاله

پارک جنگلی توسکا و پل چوبی چمخاله از جمله دیدنی ترین جاذبه های گردشگری چمخاله محسوب می شود. این پارک جنگلی در جاده ساحلی چمخاله واقع شده است که تنها با عبور از یک پل می توانید به آن برسید. پل چوبی چمخاله نیز از جمله دیدنی ترین مکان های این شهر به شمار می آید که در میان طبیعتی بکر و جنگل های سرسبز قرار گرفته است. این پل چوبی دارای یک ورودی است که نمای آن شبیه خانه های محلی گیلانی است. همچنین یک حوض زیبا نیز با ماهی های تزیینی در ورودی این پل واقع شده که منظره زیبا و خاصی را ایجاد کرده است. اگر در طول سفر خود به چمخاله قصد دارید از پارک جنگلی توسکا دیدن کنید، باید از این پل چوبی گذر کنید. در اطراف این پل و مسیر دسترسی به پارک جنگلی نورپردازی هایی وجود دارد که منظره چشم نوازی در شب به آن می بخشد و نگاه هر بیننده ای را به خود محسور می کند. در این پارک جنگلی همچنین امکانات رفاهی متعددی برای مسافران و‌ گردشگران تعبیه شده است که از جمله آن ها می توان به آلاچیق ها، پارکینگ های اختصاصی، سرویس بهداشتی، مارکت و رستوران های محلی کوچک و… اشاره کرد. در اطراف پل چوبی چم‌خاله نیز نرده ها و حفاظ هایی تعبیه شده است تا امنیت مسافران این منطقه حفظ شود. اگر شما نیز در تعطیلات و اوقات فراغت خود به چمخاله سفر کردید، پیشنهاد می کنیم حتما از این پارک جنگلی و پل چوبی چمخاله دیدن نمایید.

طبیعت لیلاکوه در چمخاله

طبیعت لیلا کوه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری چمخاله است که تنها 3 کیلومتر از این شهر فاصله دارد. مسیری دسترسی به لیلا کوه کمی دشوار است اما با دیدن زیبایی های مسیر و طبیعت بکر، درختان سر به فلک کشیده، سختی و دشواری مسیر از یادتان خواهد رفت. طبیعت لیلا کوه درواقع همانند بهشتی بی مانند است که نگاه هر گردشگری را به خود محسور می کند. طبیعت بکر، درختان انبوه، پوشش گیاهی متنوع، جنگل های سرسبز، باغ های پرتقال و چای و آبشارهایی متعدد با صداهای خروشان که از ارتفاعات جاری می شوند، این منطقه را به یکی از چشم نوازترین دیدنی های شهر چمخاله تبدیل کرده اند. طبق گفته بومیان این منطقه، دلیل نام ‌گذاری این منطقه به لیلاکوه این بوده است که لیلاکوه از واژه لیاشاه گرفته شده است که در اصل به معنای شاه دختر است. برخی از بومیان نیز اعتقاد دارند که لیاشاه نام یکی از دختران پادشاه گیلان بوده و از همین رو نام این منطقه زیبا و دل انگیز را لیلاکوه گذاشته اند. اگر شما نیز در حین سفر خود به چمخاله قصد دارید طبیعت لیلاکوه را از نزدیک ببینید، باید از لنگرود به اولین خیابانی که از سمت لاهیجان می گذرد، وارد شوید. در سمت راست جاده میدان فرمانداری را خواهید دید که باید مسیر خود را از این خیابان ادامه دهید تا به لیلاکوه برسید.

طبیعت لیلاکوه

جزیره فلامینگو

یکی دیگر از جاهای دیدنی چمخاله، جزیره فلامینگو است که به نام جزیره ارشیا نیز شناخته می شود. این جزیره محبوب در یک منطقه ساحلی واقع در چمخاله که گالشکام نام دارد، قرار دارد و در کنار رودخانه ای که آن را به به دریای خزر وصل می کند، واقع شده است. به همین دلیل، دارای منظره و چشم اندازی بسیار زیبا و رویایی می باشد. جزیره فلامینگو چمخاله همچنین دارای یک مجموعه تفریحی و گردشگری با امکانات و تجهیزات متنوع کامل است که موجب جذب حداکثری گردشگران در یک سال می شود. از جمله امکانات تفریحی موجود در این مجموعه، می توان به مواردی چون پرواز با پاراموتور، فلای برد، قایق سواری و غیره اشاره کرد. علاوه بر موارد گفته شده، جت اسکی نیز یکی دیگر از امکانات تفریحی بسیار محبوب و هیجان انگیز موجود در جزیره فلامینگو است که در آن می توان با سرعت بسیار زیاد بر روی سطح آب و موج های خروشان آن حرکت کرده و لذتی بی نظیر و منحصر به فرد را تجربه کرد.

آدرس جزیره فلامینگو: استان گیلان، مسیر لنگرود به چمخاله، میدان چمخاله، سمت راست، جنب تالار پاسارگاد، جزیره فلامینگو.

منطقه گالشکلام

منطقه گالشکلام از دیگر جاذبه های دیدنی چمخاله است که از طبیعتی بسیار زیبا و بکر برخوردار می باشد. طبق آنچه که توسط اهالی قدیمی و محلی های گالشکلام روایت می شود، اهالی این منطقه از ساکنین منطقه دیلم بوده اند که در زمان های گذشته به منطقه گالشکلام مهاجرت کرده و در آن سکونت کرده اند. توضیحی که در مورد نام گالشکلام وجود دارد این است که گالشکام از دو واژه گالش به معنای دامدار و کلام نیز به معنای محل نگهداری دام ها تشکیل شده است و همان گونه که از نام آن مشخص است، شغل اغلب مردم گالشکلام از زمان های گذشته دامداری بوده است. امروزه نیز اغلب ساکنین منطقه گالشکلام به شغل های کشاورزی و صیادی مشغول بوده و برخی از آن ها نیز دامداری می کنند. منطقه گالشکام دیدنی های زیادی را شامل می شود که مهم ترین و زیبا ترین آن ها تالاب ها، مرداب و رودخانه ها هستند. به همین دلیل است که این منطقه را می توان جزء یکی از چند منطقه دیدنی و محبوب چمخاله معرفی کرد. در صورت سفر به استان گیلان، از بازدید از این منطقه و زیبایی های آن غافل نشوید و از طبیعت سرسبز و خوش آب و هوای آن لذت ببرید.

آدرس منطقه گالشکلام: استان گیلان، لنگرود، بخش مرکزی، منطقه گالشکام.

ساحل چمخاله 

یکی دیگر از توریستی ترین جاذبه های گردشگری چمخاله، ساحل چمخاله است که می توان آن را به عنوان یکی از مهمترین مکان های دیدنی این شهر معرفی کرد. اصلی ترین و مهم ترین ویژگی که منجر شده تا ساحل چمخاله به نسبت سایر سواحل دریای خزر محبوب تر باشد، تمیز بودن محیط و کم خطر بودن آن است. به همین دلیل است که در سال 1390، این ساحل به عنوان بهترین ساحل ایران، از سوی وزارت کشور، معرفی شد. علاوه بر این، ساحل چمخاله، ساحلی مجهز به امکانات تفریحی و رفاهی است که نیاز های گردشگران را تا حد زیادی رفع می کند. ساحل چمخاله، از قدیمی ترین سواحل دریای خزر است که قبل از انقلاب از رونق بسیار زیادی برخوردار بوده و پلاژها و ویلاهای بسیار زیبایی در آن وجود داشته است. امروزه اما، متاسفانه این ساحل با توجه به برخی ممنوعیت ها، رونق سابق را ندارد. ساحل چمخاله همچنین دارای تونل های قرمز رنگ قلبی شکلی است که محل مناسبی برای عکاسی هستند. این ساحل محل مناسبی برای قدم زدن و پیاده روی است که آرامش زیاد برای گردشگران به ارمغان می آورد.

آدرس ساحل چمخاله: استان گیلان، لنگرود، بلوار سعدی، خیابان آزادگان، بلوار جمهوری، جاده چمخاله، ساحل چمخاله.

ساحل چمخاله

رودخانه چمخاله

یکی دیگر از مکان های دیدنی چمخاله، رودخانه چمخاله است که از طبیعتی سرسبز برخوردار می باشد. این رودخانه، از عمیق ترین و پرآب ترین رودخانه های ایران شناخته می شود که در بعضی نقاط دارای عمق ۶ متری نیز می باشد. مهم ترین دلیل محبوبیت این رودخانه نیز پرآب بودن آن است. محلی که رودخانه چمخاله در آن قرار گرفته، محلی است که در زمان های گذشته، کشتی های ایران و روس در آن تردد می کرده اند. اطراف این رودخانه همچنین، درختانی انبوه و سرسبز وجود دارند که به زیبایی رودخانه چمخاله افزوده و منجر به جذب گردشگران زیادی در سال شده اند.

روستای سلیم چاف

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری چمخاله که پیشنهاد می شود در صورت سفر به گیلان و چمخاله از آن بازدید کنید، روستای سلیم چاف است. روستای سلیم چاف، یک روستای کوچک اما در عین حال بسیار زیبا است که جمعیتی معادل حدوداً 100 خانواده را دارا می باشد. این روستا در مجاورت دریای خزر قرار دارد و به دلیل عبور نی زار و یک رودخانه از آن، به مکانی بسیار زیبا و تماشایی تبدیل شده است. از اصلی ترین و مهم ترین جاذبه هایی که در این روستا به چشم می خورد، یک جاده ساحلی است که در میان رودخانه و دریا بوده و از میان شالیزارهایی سرسبز و زیبا عبور می کند و بر زیبایی روستای سلیم چاف چمخاله می افزاید. اهالی این روستا نیز، اغلب به شغل های ماهیگیری و کشاورزی مشغول هستند. روستای سلیم چاف همچنین مناطق دیدنی متعددی را شامل می شود که برای نمونه میتوان به پل چوبی، ساحل ماسه ای، جاده خاکی دریا، رودخانه و نی زار و غیره اشاره کرد.

آدرس روستای سلیم چاف: استان گیلان، شهرستان کیاشهر، 15 کیلومتری کیاشهر و 25 کیلومتری چمخاله، بعد از پارک توسکا، روستای سلیم چاف چمخاله.

تالاب بین المللی امیرکلایه

مورد بعدی از مکان های دیدنی چمخاله، تالاب بین المللی امیرکلایه است که پیشنهاد می‌ کنیم حتما از آن بازدید کنید. عمق تالاب امیر کلایه، حدوداً دو متر است و همین عمق زیاد، از ویژگی های منحصر به فرد و ویژه این تالاب امیرکلایه به حساب می آید. از دیگر ویژگی‌ های دیگر تالاب امیر کلایه می توان به آب شیرینی که دارد، اشاره کرد. تالاب امیرکلایه همچنین، محل زندگی انواع مختلفی از پرندگان و آبزیان است. علاوه بر این، یکی از گیاهان شناخته شده ای که در نزدیکی این تالاب رشد می کند، گیاه پسته دریایی با کلاهکی به رنگ رنگ و دانه ‌های کوچک است که به عنوان یکی از موثرترین و مفید ترین گیاهان دارویی شناخته می شود. تالاب امیرکلایه، در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از تالاب ‌های بین ‌المللی در جهان ثبت شد. علاوه بر موارد گفته شده، گردشگران و مسافران می‌ توانند در این تالاب، به قایق ‌سواری و ماهی‌ گیری نیز بپردازند.

آدرس تالاب بین المللی امیرکلایه: استان گیلان، ناحیه شمالی لاهیجان، دهستان شیرجوپشت، بخش رودبنه، تالاب بین المللی امیرکلایه.

تالاب بین المللی امیرکلایه

پارک توسکا

یکی از زیباترین مکان های چمخاله، پارک توسکا است که گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. به محض ورود به چمخاله و عبور از روی پل چوبی معروف چمخاله، وارد پارک توسکا چمخاله می شویم. در قسمت ورودی این پارک، نور پردازی‌ های زیبایی وجود دارند که بسیار چشمگیر هستند و توجهات را به خود جلب می کنند. در پارک توسکا چندین امکانات رفاهی من جمله چندین آلاچیق وجود دارد که محل مناسبی برای استراحت خانواده‌ ها و افراد است. همچنین، یکی از جاذبه های زیبای پارک توسکا، رودخانه‌ ای است که در انتهای پارک قرار دارد. علاوه بر این، این پارک، در مجاورت ساحل چمخاله نیز قرار دارد. به طوری که پس از عبور از پل فلزی که به پل اصلی معروف است، می‌توان به ورودی پارک توسکا رسید و از زیبایی های آن لذت برد.

آدرس پارک جنگلی توسکا: استان گیلان، دو کیلومتری گیلان، مجاورت ساحل چمخاله، پارک توسکا. 

اقامت در چمخاله

همان طور که در طول مقاله اشاره شد، شهر چمخاله یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین شهرهای استان گیلان در شمال کشور است که به واسطه زیبایی ها و جاذبه هایی که دارد، سالانه گردشگران و مسافران زیادی به آن سفر می کنند. بازدید از چمخاله و گردش در آن، مستلزم اقامت در آن است، چرا که با یک روز گردش نمی توان به حد کافی از زیبایی های آن بهره مند شد. به همین دلیل اغلب گردشگران به دنبال یک اقامتگاه مناسب با امکانات خوب و اجاره ویلا در چمخاله برای اقامت خود در این شهر هستند. می توانید برای اقامت و اجاره ویلا در چمخاله، از طریق وب سایت بابا سفر که مرجعی برای اجاره بهترین و مجهز ترین ویلاها و سوئیت ها است، اقدام کرده و بهترین اقامتگاه ها را در شهرهای مختلف شمالی مطابق سلیقه و بودجه خود رزرو کنید.

پارک توسکا، روستای سلیم چاف، رودخانه چمخاله، ساحل چمخاله، منطقه گالشکلام، جزیره فلامینگو، طبیعت لیلاکوه و پل چوبی و پارک جنگلی چمخاله از بهترین جاذبه های گردشگری چمخاله محسوب می شوند.

جزیره فلامینگو یکی از محبوب ترین مراکز تفریحی چمخاله است که در آن تفریحات جذابی همچون قایق سواری، پاراسل، شاتل سواری، بنانا، جت اسکی فلای برد و بسیاری از تفریحات مهیج دیگر را می توانید تجربه کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت