جاهای دیدنی کلاردشت

شهرستان کلاردشت که یکی از لوکیشن های ناب برای سفر به شمار می رود، دشتی بر فراز کوه ها است و مناظر بی همتایی را به بازدیدکنندگان هدیه می دهد. این شهرستان زیبا در 48 کیلومتری منطقه محبوب چالوس واقع شده و از زیبایی های طبیعی بهره مند می باشد. کلاردشت جزو مرتفع ترین مناطق استان مازندران است که این استان نیز یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری می باشد. جنگل های مه آلود، خاک حاصلخیز، پوشش گیاهی متنوع و آثار تاریخی ارزشمند از جمله دیدنی های کلاردشت هستند که هر مسافری را شیفته خود می کند. اگر شما نیز علاقه مند هستید در بهشتی از مازندران چند روزی را به دور از زندگی روزمره خود بگذرانید، یقینا کلاردشت گزینه ای عالی است. در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا شما را با جاهای دیدنی کلاردشت آشنا کرده و تفریحات مهیج این منطقه را بازگو کنیم.

جاهای دیدنی کلاردشت

تاریخچه کلاردشت

شهرستان کلاردشت منطقه ای تاریخی محسوب می شود، چراکه قدمت پیدایش این شهرستان به 4 هزار سال پیش باز می گردد. طبق اسناد تاریخی که از این منطقه به دست آمده است، این شهرستان در گذشته با نام « کلار» شناخته می شده است و همچنان برخی از بقایای آن در تپه کلار به چشم می خورد. البته در این منطقه آثار تاریخی مهمی همچون یک جام طلایی یافت شده است که طبق تحقیقات قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد و امروزه در موزه ایران باستان تهران، از آن نگهداری می شود. بیشتر مردم کلاردشت اقوام بومی طبری هستند و به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

وجه تسمیه کلاردشت

در گذشته شهرهایی همچون آمل، کار، چالوس، سعیدآباد و رویان جزوی از سرزمین قوم تپوری محسوب می شدند. واژه «کلار» به معنی وزق است و از آنجاکه کلاردشت از باتلاق ها و دشت های وسیعی تشکیل شده است و جاندارانی همچون غوک و وزغ در آن زندگی می کنند نام آن را کلاردشت گذاشتند.

جاذبه های گردشگری شهرستان کلاردشت

جاهای دیدنی کلاردشت

کلاردشت در یکی از خوش آب و هواترین مناطق ایران، یعنی استان مازندران قرار گرفته است و تا جاده مشهور چالوس تنها 50 کیلومتر فاصله دارد. این بهشت زیبا با آبشار های مسحورکننده، طبیعتی بکر، جنگل های بی نظیر و جاذبه های طبیعی و تاریخی دل از هر بیننده ای می رباید و به همین دلیل مقصد بسیاری از مردم برای مسافرت های دلچسب است. از آنجاکه کلاردشت در ارتفاعات کوهستان ها قرار دارد از آب و هوایی خنک و کوهستانی برخوردار می باشد که لذت تنفس در هوایی پاکیزه را ارائه می دهد. در ادامه تمامی جاهای دیدنی کلاردشت را نام برده و تفریحات مخصوص به هر یک را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم.

دریاچه ولشت یک میراث طبیعی

دریاچه ولشت از آن دسته دیدنی های کلاردشت است که با منظره ای خیره کننده و ییلاقی روح شما را نوازش می دهد. این دریاچه جزو 10 دریاچه آب شیرین کشور عزیزمان به شمار می رود و با منظره ای زیبا به روی کوهستان سفری خوش را برای همگان به ارمغان می آورد. دریاچه ولشت در جنوب غرب شهر چالوس و در شمال شرق منطقه کلاردشت واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۹۳۵ متر احتساب شده است. اگر می خواهید یک روز خوش در کنار خانواده یا دوستان خود را تجربه کرده و به تفریحاتی همچون ماهیگیری، قایق سواری و استراحت در مکانی دنج بپردازید حتما سری به دریاچه ولشت کلاردشت بزنید. این دریاچه به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد زیستگاه مناسبی برای پرندگان و سایر جانداران به شمار می رود و پتانسیل بالایی نیز برای گردشگری دارد. از همین روی دریاچه ولشت یک میراث طبیعی و ارزشمند است که به همین دلیل این جاذبه در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۸، توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان هفتاد ‌و‌ یکمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد.

آدرس دریاچه ولشت: ایران، استان مازندران، جنوب غربی چالوس و شمال شرقی منطقه کلاردشت، نزدیک به مرزن آباد

 دریاچه ولشت

روستای هریجان

دشت های پوشیده از گل های دلربا و حیات ‌وحش بی ‌نظیری را تصور کنید که شما را به عمق خیال برده و برای ساعت ها در دل طبیعت مشغول تان کند. اینجا روستای هریجان در کلاردشت است که از پوشش گیاهی و جانوری متنوع، آب و هوایی مطلوب و آبشاری زیبا برخوردار می باشد. این روستا در دل کوهستان های زیبا قرار دارد و از معماری بسیار ساده برخوردار می باشد. بافت خانه های بومیان این منطقه بسیار ساده و با صفا است و طبیعتی دست نخورده را یادآور انسان می کند. روستای هریجان در 10 کیلومتری جاده چالوس و منطقه کلاردشت واقع شده و یکی از بی نظیرترین جاهای دیدنی کلاردشت محسوب می شود. 

آدرس روستای هریجان: استان مازندران،شهرستان چالوس، بخش کلاردشت، روستای هریجان

آبشار هریجان

آبشار هریجان یکی از جاذبه های زیبای روستای هریجان است که در 10 کیلومتری جاده محبوب چالوس قرار دارد. ارتفاع این آبشار بلند حدود 80 متر است و صحنه ای خیره کننده از طبیعت را به مسافران ارائه می دهد. آبشار هریجان در بخش غربی روستای هریجان قرار دارد و برای بازدید از این آبریز طبیعی باید وارد جاده خاکی شده و آن را تا آبشار ادامه دهید. این مسیر از روستا حدود یک ربع پیاده روی را می طلبد که البته خود مسیر نیز به لطف پوشش گیاهی مناسب و منظره کوهستانی، بسیار زیبا است. اگر در اردیبهشت ماه به سمت این آبشار حرکت کنید شانس تماشای گل های زیبا و گیاهان منحصر به فردی را دارید که تنها در این زمان می رویند و عمرشان بسیار کوتاه است.

آدرس آبشار هریجان: استان مازندران،شهرستان چالوس، بخش کلاردشت، روستای هریجان

آبشار هریجان

دهکده مازیچال یا اقیانوس ابر

مازیچال دشتی بسیار وسیع است که در ارتفاع 2600 متری از سطح دریا واقع شده و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کلاردشت به شمار می رود. یکی از محبوب ترین جاذبه های این دشت مشرف بودن آن به اقیانوس ابر است که این منطقه را بسیار دلچسب و خاص جلوه می دهد. درواقع به دلیل موقعیت جغرافیایی و جو خاصی که منطقه مازیچال از آن بهره مند است شما می توانید اقیانوسی از ابرها را از ارتفاعی زیاد تماشا کرده و با سرزمینی افسانه ای مواجه شوید. از دیدنی های دیگری که در مازیچال وجود دارد می توان به جنگل بلوط آن اشاره کرد که چشم انداز زیبایی به درختان بلوط را به بازدیدکنندگان هدیه می دهد. نام مازیچال از دو واژه «ماز» به معنی بلوط و «چال» به معنی گودال تشکیل شده است که به دلیل وجود انبوهی از درختان بلوط این نوع نامگذاری برای این منطقه انتخاب شده است. برای رفتن به این منطقه بهشتی باید بعد از کلاردشت به جاده مرزن آباد رفته و با عبور از این جاده مسیر عباس آباد را پیش بگیرید. بعد از ایست نگهبانی محیط زیست، به یک دوراهی می ‌رسید که یک سر آن به روستا ختم می ‌شود و راه دیگر شما را به دشتی با اقیانوس ابرها می برد.

آدرس دهکده مازیچال: ایران، استان مازندران، نزدیک کلاردشت، ۴۸ کیلومتری چالوس

کاخ اُجابیت

کاخ اجابیت در سال ۱۳۱۸ ساخته شد و امروزه به یکی از دیدنی های کلاردشت تبدیل شده است. این کاخ در ارتفاعات روستای اجابیت قرار دارد و ساخت آن به دوره اول پهلوی بر می گردد. محیط اطراف کاخ بسیار زیبا است و معماری خود کاخ نیز بسیار باشکوه می باشد. کاخ اُجابیت در دو کیلومتری شهر حسن کیف کلاردشت واقع شده است و سبک معماری آن به شکل اروپایی می باشد. چشم انداز این کاخ به منطقه کلاردشت بسیار خاص است و در آن از لوستر های آلمانی بسیار زیبایی به کار رفته است. تزئینات و گچ بری های کاخ اجابیت جلوه کاخ را بیشتر کرده و زیبایی بی حد و مرزی را به این آثار تاریخی بخشیده است. البته شایان ذکر است کاخ اجابیت قابل بازدید نیست. چراکه این کاخ در حال حاضر در اختیار ریاست جمهوری است و تنها می توانید از منظره بیرون کاخ بازدید کنید. اما همچنان کاخ اجابیت یکی از زیباترین آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری کلاردشت است که نمای بیرون آن بسیار مسحور کننده می باشد.

آدرس کاخ اُجابیت: مازندران، کلاردشت، روستای اجابیت

کاخ اُجابیت

عَلَم ‌کوه

اگر می خواهید به یکی از لذت بخش ترین کوه نوردی های عمرتان بروید علم کوه را جزو برنامه خود قرار دهید. قله علم کوه دومین قله مرتفع پس از دماوند است که در منطقه کوهستانی تخت سلیمان قرار دارد. علم کوه از جاذبه های زیبای طبیعی همچون یخچال های بزرگ، منطقه زیبای هسارچال و مسیرهای سخت صعود برخوردار می باشد که جذابیت این منطقه را برای کوهنوردان افزایش داده است. ارتفاع قله علم کوه به ۴۸۴۸ متر می رسد و در کنار این قله شاخکی به ارتفاع ۴۷۸۰ متر وجود دارد. علم کوه در منطقه تخت سلیمان قرار گرفته است که طبق آمار بیش از 40 قله بالای 4000 متر در این منطقه وجود دارد. طبیعت این کوه بسیار سرسبز و زیبا است و با توجه به این موضوع که علم کوه با کوه های اطراف در ارتباط است مسیرهای متفاوتی برای صعود به قله آن وجود دارد.

روستای کردیچال

روستای کردیچال یکی از مناطق دیدنی کلاردشت با طبیعت بکر و منحصر به فرد است که با عنوان مروارید کلاردشت نیز شناخته می شود. روستای کردیچال مانند اغلب مناطق دیدنی شمال کشور دارای آب و هوایی کوهستانی و معتدل است که زمستان های نسبتاً طولانی دارد. دمای هوای این منطقه در فصل تابستان به ۳۰ درجه و در فصل سرما و زمستان به منفی ۱۰ درجه می رسد. این روستای شمالی منطقه ای پربارش است که این بارش ها موجب پدید آمدن طبیعتی با پوشش گیاهی متعدد شده است. آب و هوای معتدل روستای کردیچال موجب افزایش تعداد گردشگران و طبیعت گردان به این منطقه شده است. اگر شما نیز قصد دارید از شهر تهران به این روستای زیبا سفر کنید، باید از طریق مسیر تهران شمال و سپس جاده مرزن آباد پیش بروید. پس از طی کردن مسافتی از جاده مرزن آباد-کلاردشت به روستای کردیچال کلاردشت خواهید رسید. روستای کردیچال یا مروارید کلاردشت یکی از توابع شهرستان کلاردشت با آب و هوای معتدل و‌ کوهستانی و طبیعتی سرسبز و زیبا می باشد. 

آدرس روستای کردیچال: استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش کلاردشت، دهستان کلاردشت، روستای کردیچال


روستای رودبارک

روستای رودبارک کلاردشت به دلیل دارا بودن طبیعت بکر و دست نخورده با درختان انبوه و سر به فلک‌ کشیده، اقلیم آب و هوایی دلپذیر و مناظر زیبا و منحصر به فرد، میزبان گردشگران و طبیعت گردان سراسر کشور بوده و از جمله مناطق طبیعی توریستی در شمال کشور محسوب می شود. آب و هوای این روستا نسبت به سایر مناطق کلاردشت کمی سردتر است، به طوریکه در فصل بهار و تابستان نیز آب و هوای خنک تری دارد و محل مناسبی برای گردش و تفریح می باشد. این روستا دارای مناظر طبیعی و گردشگری بسیار زیبا و چشم نواز است که توجه ‌مسافران بسیاری را به خود جلب کرده است. روستای رودبارک به دلیل آب و هوای دلپذیر و خاک غنی که دارد، مملو از گیاهان دارویی خودرو و گیاهان کوهستانی می باشد. در طبیعت اطراف این منطقه گیاهان و سبزی های کوهی و همچنین انواع مختلفی از قارچ ها رشد می کنند و چیدن این گیاهان و استفاده از مزایای آن ها یکی از تفریحات مسافران و گردشگران روستای رودبارک می باشد. 

آدرس روستای رودبارک: استان مازندران، شهرستان چالوس، کلاردشت، روستای رودبارک

جاده کلاردشت به عباس آباد 

جاده جنگلی و سرسبز کلاردشت به عباس آباد، مسافتی به طول 25 کیلومتر است که از ساحل دریای خزر شروع شده و به کلاردشت منتهی می شود. جاده کلاردشت به عباس آباد یک جاده جنگلی بسیار چشم نواز با پوشش گیاهی خاص و منحصر به فرد است که در خلال سال های (1350-1347) احداث شده است. این جاده در سال 1354 با تجهیزات جاده سازی مشخص و سپس ساخته شده است. در طول این جاده سرسبز، چشمه های پرآب و زیبایی از جمله چشمه سبز گینه واقع شده است که بر زیبایی بیشتر این مسیر طولانی افزوده است. روستای کل کته رود نیز در اواسط این جاده قرار گرفته است که با جاذبه های طبیعی خود مکان مناسبی برای گردشگران و مسافران می باشد. جاده جنگلی کلاردشت به عباس آباد نیز جزو یکی از زیباترین و خاص ترین جاده های شمال کشور و یکی از جاهای دیدنی کلاردشت است که برای رسیدن به آن باید از جاده اصلی عباس آباد به سمت جنوب حرکت کنید و پس از طی حدود ۷ کیلومتر به این جاده جنگلی زیبا برسید و از طبیعت شگفت انگیز و مناظر اطراف آن دیدن نمایید.

آدرس جاده کلاردشت به عباس آباد: استان مازندران، جاده اصلی عباس آباد به سمت جنوب 

جاده کلاردشت به عباس آباد

جنگل مِجل

جنگل مجل از جمله دیگر جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی کلاردشت است که در نزدیکی دره کلاردشت و روستای مجل قرار گرفته است. این جنگل زیبا با درختان انبوه و‌ پوشش گیاهی متنوع جزو بهترین تفرجگاه های طبیعی در شمال کشور محسوب می شود. این جنگل در فاصله 6 کیلومتری قسمت غربی حسنکیف قرار گرفته است که مشرف به کوه های اطراف می باشد. در فصول گرم سال و به خصوص تابستان در منطقه جنگلی مجل آبی جریان ندارد و بیشتر مسافران و گردشگران پس از تماشای مناظر طبیعی این جنگل راهی مناطق دیدنی اطراف، مانند جنگل های رودبارک می‌ شوند تا از آب رودخانه سردآبرود که در وسط این جنگل واقع شده است، لذت ببرند. جنگل مجل با وجود کم آبی و نبودن چشمه سارها و رودها توانسته است سالیان طولانی پوشش گیاهی خود را حفظ کند و به یکی از مناطق گردشگری و طبیعت گردی در شمال کشور تبدیل شود. جنگل زیبای مجل و مناطق اطراف آن مکان بسیار مناسبی برای کمپینگ و طبیعت گردی می باشند و تجربه یک سفر به یاد ماندنی را برای شما به ارمغان می آورد.

آدرس جنگل مجل: استان مازندران، شهر کلاردشت، روستای مجل، جنگل مجل

سیاه بیشه

اگر می خواهید از زیباترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کلاردشت بازدید کنید، سیاه بیشه انتخاب مناسبی است که در حاشیه جاده چالوش جای دارد. این روستا در بیشتر اوقات سال در میان مه غلیظی قرار دارد که فضای خاص و وهم آلودی به این منطقه بخشیده است. مه غلیظی که اطراف این روستا را فرا گرفته است گاهی به رنگ سیاه درمی آید و حس و حال عجیبی را به گردشگران و مسافران این منطقه منتقل می کند. سیاه بیشه یکی از روستاها و جاذبه های دیدنی کلاردشت با طبیعتی منحصر به فرد، جنگل های هیرکانی انبوه و اقلیم معتدل است که جزو توابع مرزن آباد شناخته می شود. موقعیت اصلی قرارگیری روستای سیاه بیشه دهستان چالوس می باشد. سیاه بیشه روستایی کوچک با جمعیت بسیار کم است که در ارتفاع 2160  متری از سطح دریا قرار دارد. از ویژگی های روستای سیاه بیشه می توان به طبیعت بکر با گونه های گیاهی و حیوانی متعدد و ممنوع بودن شکار اشاره کرد. 

آدرس روستای سیاه بیشه: استان مازندران، ۴۰ کیلومتری جاده چالوس

سیاه بیشه

تپه کلار 

تپه کلار یک تپه باستانی در شمال کشور و یکی از مناطق دیدنی کلاردشت است که قدمت آن به بیش از دو هزار سال قبل از میلاد می رسد. تپه کلار در قسمت ضلع شرقی دشت وسیع کلاردشت و تقریبا نزدیک به روستای لاهو واقع شده است. این تپه باستانی با مساحت ۴۶۰۰ متر مربع و ارتفاع ۷ متر در سال ۱۳۴۴ شمسی به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. به گفته باستان شناسان این تپه به صورت دستی احداث شده است که روی آن آثار شهری قدیمی و آثار قلعه یا قصری خاکی کشف شده است. باستان‌ شناسان و محققان اعتقاد دارند که تپه کلار حدود ۷۰۰ سال قبل، به طور مجدد توسط حکومت‌ های کوچک محلی ساخت و بازسازی شده و به عنوان مرکز حکمرانی مورد استفاده واقع شده است. دشت ‌ها و طبیعت اطراف تپه کلار نیز زیبایی چشم نوازی ایجاد کرده اند که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کنند. زیبایی این منطقه در فصل بهار و تابستان با گیاهان و گل های متنوع به اوج خود می رسد و گردشگران و مسافران زیادی را به این منطقه جذب می کند. در سال های اخیر نیز به دلیل جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه در این منطقه، زیبایی تپه کلار و مناطق اطراف آن به قوت قبل باقیست و به نظر می رسد تا سالیان طولانی طبیعت محسور کننده این منطقه دستخوش تغییراتی نخواهد شد. 

آدرس تپه کلار: استان مازندران، جاده چالوس، شهرستان کلاردشت، دوراهی لاهو، خیابان کلار، تپه باستانی کلار

اقامت در کلاردشت

کلاردشت یکی از شهرهای کوچک استان مازندران با جاذبه های طبیعی و گردشگری متعدد است که از جمله آن ها می‌ توان به جنگل مِجِل، دریاچه ولشت، آبشار هریجان، جاده کلاردشت به عباس آباد، سیاه بیشه، تپه کلار و غیره اشاره کرد. این منطقه به دلیل دارا بودن آب و هوای معتدل، طبیعت بکر و چشم نواز و همچنین مردمانی مهربان و مهمان نواز همه ساله میزبان گردشگران و مسافران از سراسر کشور می باشد. در سال های اخیر به دلیل تعدد گردشگران و مسافران در این منطقه ویلاها، سوییت هتل ها، آپارتمان های جنگلی و امکانات رفاهی ایجاد شده است که گردشگران می توانند با اجاره ویلا در کلاردشت برای چندین روز در این منطقه اقامت داشته باشند و از جاذبه های تفریحی و گردشگری آن دیدن نمایند. از آنجایی که کلاردشت با جنگل های انبوه و طبیعت بکر خود شناخته می شود، اجاره ویلاهای جنگلی در این منطقه بسیار رایج است. اگر شما نیز قصد سفر به کلاردشت و اقامت در این منطقه را دارید، می توانید قبل از سفر برای اجاره ویلا به وب سایت های ارائه دهنده این خدمات مراجعه نمایید.

در کلاردشت جاذبه های طبیعی و تفریحی بسیاری وجود دارد که از جمله این جاذبه ها می توان به دریاچه ولشت، دهکده مازیچال، آبشار هریجان، عَلَم ‌کوه، روستای کردیچال، دهستان رودبارک، جاده کلاردشت به عباس آباد، سیاه بیشه، تپه کلار ، تخت سلیمان و غیره اشاره کرد.

پارک جنگلی رودبارک، جاده جنگلی عباس‌آباد به کلاردشت، جنگل مازیچال و جاده جنگلی سردار جنگل گرگپس از جمله بهترین جنگل های کلاردشت به شمار می روند.

دریاچه ولشت، روستا و آبشار هریجان، دهکده مازیچال، دریاچه حصارچال، مرداب دیوک و علم کوه.

مسجد بیستون رودبارک، آستان اما‌مزاده سیدحسن و امامزاده سه تن.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.

فیلتر مقالات

فیلتر مقالات

جاذبه های دیدنی
موزه
مکان تفریحی
خرید
بازگشت