آبشار ویسادار

کمتر کسی در ایران با زیبایی‌ های خطه شمال کشور آشنایی ندارد. شمال کشور زیبای ایران، از گیلان تا مازندران، زیبایی هایی خاص و منحصر به فردی را در خود جای داده اند. یکی از هزاران مناطق زیبا، آبشار ویسادار در استان گیلان است که یکی از جاذبه های دیدنی رضوانشهر بوده و در جنگل های سرسبز و بکر شمال خودنمایی می کند. در اطراف آبشار ویسادار در مجاورت کوه های تالش، جنگل‌ هایی با پوشش گیاهی انبوه، طبیعتی بکر و زیبا و همچنین آب و هوایی دل انگیز وجود دارد که سالانه گردشگران زیادی را به استان گیلان جذب می‌کنند. در ادامه این مقاله، قصد داریم تا معرفی جامع و کامل آبشار ویسادار و جاذبه‌ های دیدنی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی آبشار ویسادار

آبشار ویسادار، یکی از زیباترین و خاص ترین جاهای دیدنی رضوانشهر است که در استان گیلان قرار دارد. این آبشار ۱۵ متری را می توان سومین آبشار مرتفع استان گیلان معرفی کرد که در بین جنگل‌های سرسبز رضوان شهر واقع شده است. دیواره‌های اطراف آبشار ویسادار، شکل و ظاهری خاص دارند که جلوه ای زیبا ایجاد کرده اند. آبشار ویسادار از روی تخته سنگ‌ هایی با ارتفاع زیاد به پایین سرازیر شده و به حوضچه ای که در زیر آن قرار دارد می ریزد. آبشار، دیواره هایی صخره ای به حالت لایه لایه دارد که در بخش هایی از آن ها در طول زمان و به دلیل فرسایش، پلکان ایجاد شده است. شکل سنگ‌ های مجاور آبشار نیز یک فضای نیم ‌دایره در حوضچه پایین ایجاد کرده اند که برای شنا مناسب است. ابشار در روزهای آفتابی سال با عبور نور از بین شاخ و برگ درختان و ترکیب آن با آب آبشار، یک جلوه بی نظیر ایجاد می کند. در اطراف آبشار ویسادار جنگل هایی وجود دارند که به سبب تراکم بالای درختان، آب و هوایی دل انگیز و مطبوع به وجود آورده اند. در چند سال گذشته، آبشار ویسادار ، منطقه ای کمتر شناخته شده و بکر بود. اما امروزه یکی از پر طرفدارترین و محبوب ترین جاهای دیدنی گیلان به شمار می آید. سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران برای بازدید از آبشار ویسادار و آبتنی کردن در حوضچه آن در روز های گرم سال به این منطقه سفر می کنند. مقابل آبشار ویسادار، یک پل فلزی وجود دارد که یک چشم ‌انداز خاص و منحصر به فرد ایجاد کرده است. واژه ویسادار در زبان محلی تالشی معنای «سایه درخت بید» می دهد. اینکه چرا این نام را برای این آبشار انتخاب کرده اند، روایت دقیقی وجود ندارد اما به گفته برخی از مردم محلی منطقه، دایل این نامگذاری به این دلیل است که در اطراف ابشار ویسادار، جنگل هایی پوشیده شده از درختان بید وجود دارند.

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

همان طور که گفته شد، آبشار ویسادار از جاذبه های گردشگری است که در استان گیلان واقع شده است. این آبشار در اطراف شهرستان رضوانشهر قرار دارد که از قسمت شمالی به تالش، از قسمت غربی به خلخال، از قسمت شرقی به دریای خزر و از قسمت جنوبی به ماسال و صومعه سرا منتهی می شود. در مجاورت آبشار ویسادار، جلگه‌ ها و جنگل های سرسبز و انبوه گیلان و همچنین ییلاق‌ های منطقه ماسال و کیاره قرار دارند. آبشار ویسادار، در بین جنگل هایی انبوه و در مسیر منتهی به رودخانه لمیر واقع شده و روستای «اوویار» نیز در فاصله کمی از آن قرار دارد. اگر به طور دقیق بخواهیم آدرس آبشار ویسادار را بیان کنیم، عبارت است از:

آدرس آبشار ویسادار: استان گیلان، شهرستان رضوانشهر، ۱۶ کیلومتری پره سر، دهستان ارده، روستای اوویار، آبشار ویسادار.

مسیرهای دسترسی به آبشار ویسادار

علاوه بر آدرس ابشار ویسادار، موضوع مهم دیگری که وجود دارد، مسیرهای دسترسی به آن است. مسیر های رسیدن به آبشار ویسادار با توجه به اینکه در کدام منطقه قرار دارید، متفاوت است. دو مسیر رایج برای رسیدن به آبشار ویسادار وجود دارد که از جاده چالوس و آزادراه کرج قزوین و قزوین رشت است. فاصله استان تهران تا آبشار ویسادار، از جاده چالوس، تقریبا ۴۳۰ کیلومتر و از بزرگراه قزوین رشت نیز تقریبا ۴۱۲ کیلومتر است. اگر از شهرهای شمالی قصد رفتن به آبشار ویسادار را دارید، از مسیر جاده ساحلی می‌توانید به رشت رفته و به آبشار بروید. برای رفتن به آبشار ویسادار از شهرهای شمال شرقی، شرقی و جنوبی هم باید تهران اقدام کنیپ. ساکنین شهرهای غربی و جنوب غربی هم می بایست اول به سوی شهر قزوین حرکت کرده و سپس از مسیر کمربندی به سوی منجیل و رشت حرکت کنید. ساکنین شهر های شمال غربی هم برای رسیدن به آبشار ویسادار از شهر خلخال عبور می کنند. 

مسیر جاده چالوس به آبشار ویسادار

اگرچه مسیر جاده چالوس به آبشار ویسادار دورتر است، اما به سبب زیبایی که این جاده دارد، بیشتر افراد آن را انتخاب می کنند. اگر قصد رفتن از استان تهران و جاده چالوس به آبشار ویسادار را دارید، باید در وهله اول به خروجی‌ های غربی شهر رفته و در امتداد اتوبان تهران - کرج پیش بروید تا به ورودی جاده چالوس برسید. بعد از آن هم تا انتهای جاده چالوس بروید و بعد از رسیدن به آن، در جاده ساحلی به سمت غرب و استان گیلان تا شهر رشت به مسیر ادامه دهید. 

مسیر آزادراه قزوین رشت به آبشار

اگر قصد رفتن به آبشار ویسادار از رشت را دارید، باید در مسیر شمال غربی حرکت کرده و در جاده رشت - آستارا به سوی صومعه سرا و در نهایت پره سر حرکت کنید. بعد از این، باید در مسیر جاده اصلی به خیابان طالقانی که در سمت چپ جاده قرار دارد و مجتمع گردشگری پره سر نیز در اول این جاده به چشم می خورد، بروید. از اول این خیابان تا آبشار ویسادار، ۱۴ کیلومتر فاصله وجود دارد. در نهایت نیز، خیابان طالقانی به خیابان آبشار ویسادار متصل شده و به جاده ویسادار می‌رسد. فاصله رشت تا آبشار ویسادار، ۸۸ کیلومتر است. از آنجایی که آبشار ویسادار در میان جنگل های انبوهی قرار دارد، باید برای رسیدن به آن، حدود ۲۰ دقیقه در جنگل پیاده روی کنید.

آبشار ویسادار رضوانشهر

ویژگی های آبشار ویسادار

آبشار ویسادار آبشاری زیبا با طبیعتی جذاب و بی نظیر از جاهای دیدنی رضوانشهر است که از ویژگی های زیادی برخوردار است. این آبشار ۱۵ متر ارتفاع دارد که به همین دلیل نیز جز سه آبشار مرتفع استان گیلان محسوب می شود. ابشار ویسادار فقط ۳۰ کیلومتر با شهرستان تالش فاصله دارد و به همین دلیل در اطراف آن، مکان های دیدنی و زیبای زیادی وجود دارند. بعضی از جاهای دیدنی که در نزدیکی آبشار قرار دارند، عبارتند از:

قلعه لیسار که در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شهرستان تالش و در مجاورت روستای لیسار قرار دارد و قلعه‌ای تاریخی است که مربوط به دوران سلجوقیان می باشد. ساحل و جنگل گیسوم نیز یکی دیگر از جاذبه های دیدنی نزدیک به آبشار ویسادار است که یک جنگل وسیع با درختان بلند قامت است که به ساحلی زیبا منتهی می شود. آبشار آسیابگا نیز از دیگر مکان های دیدنی است که در رضوانشهر قرار دارد و می تواند انتخابی بسیار عالی برای طبیعت گردی باشد.

بهترین زمان سفر به آبشار ویسادار

همان طور که قطع به یقین می دانید، خطه شمال کشور و به ویژه استان گیلان، از آب و هوایی معتدل و مطلوب برخوردار است که این به سبب وجود رشته کوه‌ هایی بلند، وجود یک سد بزرگ در مقابل دریا، و همچنین میزان رطوبت و بارندگی بالا در استان گیلان است. معتدل و دل انگیز بودن هوای گیلان منجر شده است که دمای این منطقه در روزهای گرم سال بیش تر از ۳۰ درجه نبوده و سردترین روزهای سال نیز هوا نهایت تا حدود ۶ درجه بالای صفر کاهش یابد. اما رطوبت هوا در این منطقه به ویژه در فصل تابستان بسیار زیاد است. علاوه بر این، همان طور که گفته شد، آبشار ویسادار در بین جنگل هایی سرسبز با پوشش گیاهی انبود در دامنه‌ کوه های تالش با آب و هوایی بسیار مطلوب‌ است که از جاهای دیدنی رضوانشهر محسوب می شود. آب خنکی که در آبشار وجود دارد، منجر شده تا افراد زیادی علاقه مند به آبتنی در حوضچه زیر آبشار ویسادار در گرمای تابستان باشند. محیط اطراف آبشار ویسادار در فصل تابستان خنک تر از دیگر مناطق بوده و در زمستان نیز سرد تر است. بنابراین با توجه به نکات گفته شده، می توان گفت که بهترین زمان سفر به آبشار ویسادار، از اواخر ماه فروردین تا اواخر ماه مهر است. چرا که از اواسط تیر ماه تا پایان مرداد ماه. رطوبتی در این منطقه وجود دارد که بسیار آزار دهنده است و تحمل هوای گرم و شرجی ممکن است برای عده ای سخت باشد. در فصل پاییز نیز، جنگل های اطراف آبشار ویسادار، جلوه ای بی‌نظیر به خود می گیرند و چشم هر بیننده ای را نوازش می کنند. آبشار ویسادار و جنگل های اطراف آن، در فصل زمستان هم زیبایی های خاص خود را دارند و اگر می توانید سرما را تحمل کنید، می توانید در این فصل هم از مناظر این منطقه بهره مند شوید.

جاذبه های گردشگری آبشار ویسادار

جاذبه های گردشگری اطراف آبشار ویسادار

آبشار ویسادار یکی از بکرترین و زیباترین جاذبه های طبیعی استان گیلان که در رضوانشهر واقع شده است. این آبشا با ظاهر زیبا و منحصر به ‌فردی که دارد، پر میانه جنگل‌ های انبوه شمالی با طبیعتی بکر و بی نظیر و پوشش گیاهی انبوه واقع شده است. وجود آبشار ویسادار و طبیعت اطراف آن منظره ای با آب و هوای مطبوع ایجاد کرده که میزبان طبیعت گردان و مسافران از سراسر کشور می باشد. آبشار ویسادار از کوه‌ های تالش سرچشمه گرفته و پس از عبور کردن از رودخانه لمیر، به دریای خزر می‌ریزد. سفر به رضوانشهر و تماشای آبشار ویسادار و طبیعت اطراف آن در فصل بهتر و تابستان می‌تواند یکی از جذاب ترین و منحصر بفردترین سفرهای شما باشد. تماشای آبشار ویسادار و شنیدن صدای دلنشین آب که از ارتفاعات پایین می ریزد، پیاده ‌روی در جنگل و در میان درختان انبوه و سر به فلک کشیده، تجربه جدیدی از سفر به شمال برای شما به ارمغان می آورد. این آبشار که با دیواره ‌های صخره‌ای احاطه شده است، یکی از جاهای دیدنی رضوانشر است که نشان دهده عظمت و زیبایی طبیعت شمال کشور می باشد. از دیگر جاذبه های اطراف آبشار ویسادار می توان به آبشار لاتون، قلعه لیسار و ییلاق کیاره اشاره کرد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

آبشار لاتون: آبشار لاتون یکی از جاذبه های دیدنی اطراف آبشار ویسادار و جاهای دیدنی رضوانشهر است که در کناره کوه مرتفع اسپیناس و در میانه جنگلی سرسبز با گیاهان و درختان انبوه و کهن سالی مانند آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی؛ واقع شده است. این آبشار زیبا و دیدنی یکی از ۳۰ آبشار مرتفع جهان است و از جمله مرتفع ترین آبشار‌های کشور محسوب می شود.

قلعه لیسار: قلعه لیسار یکی دیگر از جاذبه های دیدنی اطراف آبشار ویسادار است که در روستایی با همین نام واقع شده است. قدمت این بنای تاریخی به دوره حکومت سلجوقیان باز می گردد که در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ به عنوان یکی از بناهای تاریخی به عنوان آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ییلاق کیاره: ییلاق کیاره یکی از زیباترین و سرسبزترین ییلاق های شمالی کشور با طبیعتی زیبا و چشم نواز است که از جمله جاهای دیدنی رضوانشهر نیز شناخته می شود. این ییلاق در ارتفاعات کوه های شمال کشور واقع شده و با آب و هوای بکر و مطبوعی که دارد، محل بسیار مناسبی برای رها شدن از شلوغی و گرمای شهر در فصل تابستان است. هنگامی که شما وارد جاده اسالم به خلخال می شوید، با جاده ای زیبا و رویایی که پوشیده از درختان انبوه است، مواجه می شوید که با چشم اندازی از کوه ها و تپه های سرسبز منظره چشم نوازی ایجاد کرده اند.

دیدنی های آبشار ویسادار رضوانشهر

نکات مهم برای سفر به آبشار ویسادار

یکی از نکات مهمی که به هنگام سفر به آبشار ویسادار و سایر جاذبه های گردشگری شهرهای شمالی باید به آن توجه داشت، همراه داشتن وسایل و تجهیزات مناسب و ضروری است تا با استفاده از آن ها بتوانید نیازهای خود را در طول سفر رفع کرده و سفر نسبتاً راحتی داشته باشید. از آنجایی که مسیر آبشار ویسادار ماشین رو نبوده و باید مسافتی را به صورت پیاده از میان جنگل ها طی کنید، باید با تجهیزات لازم و ضروری سفر خود را شروع کنید. از جمله نکات مهمی که باید به هنگام سفر به این منطقه به آن‌ توجه کرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از لباس های مناسب کوهنوردی و طبیعت گردی و همچنین استفاده از کفش مناسب 
  • تهیه جعبه کمک‌ های اولیه و همراه داشتن آن در طول سفر
  • همراه داشتن وسایل و تجهیزات لازم برای تعمیر خودرو
  • اطمینان از سالم و استاندارد بودن چرخ ‌های اتومبیل، چرا که مسیر این آبشار کوهستانی و خاکی است.
  • در صورتیکه قصد دارید شب را در طبیعت و جنگل های اطراف آبشار سپری کنید، بهتر است چادر، کیسه خواب و زیرانداز همراه خود داشته باشید.
  • همچنین بهتر است در طول سفر حوله و لباس اضافی نیز برای شنا در اطراف آبشار به همراه داشته باشید.
  •  

یکی دیگر از نکات مهمی که به هنگام سفر به طبیعت و آبشار ویسادار باید به آن توجه داشت، رعایت اصول طبیعت گردی و احترام به مردمان بومی این منطقه است. همچنین در طول سفر خود باید در برابر طبیعت مسئول باشیم و از آسیب به طبیعت و اکوسیستم طبیعی خودداری کنیم.

کمپینگ در آبشار زیبای ویسادار

آبشار ویسادار از جمله زیباترین و مرتفع ترین آبشارهای شمال کشور است که از جاهای دیدنی رضوانشهر محسوب می شود. این آبشار زیبا در میانه جنگل‌ های زیبا و سرسبز این منطقه واقع شده و به زیبایی هر چه بیشتر آن افزوده است. دیواره های سنگی و منحصر به فردی که اطراف این آبشار را فرا گرفته است، مناظری زیبا و‌ جذاب در دل جنگل های رضوانشهر ایجاد کرده است. جنگل های اطراف این آبشار به دلیل وجود آبشار ویسادار آب و هوایی مطبوع و دلپذیر دارد که برای طبیعت گردی و کمپینگ بسیار مناسب است. تراکم بالای درختان این منطقه، پوشش گیاهی منخصر به فرد، رودخانه ها و آبشارهای خروشان و پر آب و همچنین وجود آلاچیق هایی برای استراحت گردشگران، این منطقه را برای طبیعت گردی و کمپینگ بسیار مناسب کرده است. گذراندن چند شب در جنگل ها و طبیعت اطراف این آبشار و شنا کردن در حوضچه آبشار ویسادار تجربه ای جذاب و به یادماندنی از سفر شما رضوانشهر خواهد بود.

آبشار ویسادار

رزرو ویلا در رضوانشهر

رضوانشهر یکی از شهرهای شمالی کشور با طبیعتی جذاب و جاذبه های کردشگری زیبا و متنوع است که در سال های اخیر به دلیل محبوبیت آبشار ویسادار، میزبان گردشگران و طبیعت گردان بسیاری بوده است. در اطراف آبشار ویسادار کلبه های چوبی احداث شده اند که در طول سفر خود می‌ توانید در آن ها اقامت داشته باشید. همچنین ویلاهای لوکس با چشم اندازی به جنگل و دریا با امکانات رفاهی مناسب در این منطقه وجود دارند که در صورت تمایل با اجاره ویلا در رضوانشهر می توانید در آن ها اقامت داشته باشید و در طول سفر از جاذبه های دیدنی رضوانشهر دیدن کنید.

آبشار ویسادار، یکی از جاذبه های طبیعی استان گیلان است که در شهرستان رضوانشهر، ۱۶ کیلومتری پره سر، دهستان ارده، روستای اوویار واقع شده است.

برای رسیدن به آبشار ویسادار، در وهله اول باید از شهر رشت شروع به حرکت کنید. سپس از شهر رشت در مسیر شمال غربی حرکت کرده و در جاده رشت - آستارا به سوی صومعه سرا و در نهایت پره سر بروید. در مسیر جاده اصلی به خیابان طالقانی که در سمت چپ جاده قرار دارد رفته و از ابتدای این خیابان، ۱۴ کیلومتر برانید تا به آبشار ویسادار برسید.

بهترین زمان بازدید از آبشار ویسادار، حدوداً از اواخر ماه فروردین تا اواخر مهر ماه است.

در اطراف آبشار ویسادار، کلبه‌هایی چوبی وجود دارند که از امکانات اولیه مناسبی برخوردار هستند. علاوه بر این، می‌توانید در اقامتگاه‌ ها، ویلا و هتل‌ های شهرهای اطراف نیز اقامت داشته باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.