آبشار گزو

اگر شما نیز قصد سفر به جنگلی افسانه ای و آبشاری زیبا در قلب آن را دارید، قطعا باید با آبشار گزو آشنا شوید. آبشار گزو یکی از دلرباترین جاذبه های گردشگری کشور عزیزمان است که در دل جنگل های استان مازندران جا خوش کرده و محیطی رویایی را در اختیار بازدیدکنندگان می گذارد. در کل آبشار ها از بهترین گزینه های طبیعت گردی محسوب می شوند و چه از نظر گردشگری و چه از نظر زیست محیطی برای کشورمان جاذبه های بسیار مهمی به شمار می روند. آبشار گزو نیز یکی از زیباترین آبشار های استان مازندران و منطقه سوادکوه است که دیدنی های بسیاری را به مسافراه هدیه می دهد. برای آشنایی بیشتر با این منطقه زیبا و مسیرهای دسترسی به آبشار گزو با ما در این مقاله همراه شوید.

آبشار گزو کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

بدیهی است که استان مازندران به بهشت ایران معروف بوده و از سرسبزترین مناطق خطه شمالی ایران به شمار می رود. آبشار گزو نیز یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است که در قلب استان مازندران قرار دارد. این جاذبه در ۱۵ کیلومتری بخش شیرگاه و ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب واقع شده و جزوی از جنگل های لفور استان مازندران است. اگر می خواهید به سمت آبشار گزو حرکت کنید باید خود را برای کمی صخره نوردی در دل جنگل آماده کنید. به همین خاطر کوله پشتی طبیعت گردی خود را آماده کرده و همراهان تان را انتخاب کنید تا از طریق مسیرهای زیر به این منطقه زیبا بروید.

آدرس آبشار گزو: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب، جنگل لفور

مسیر دسترسی به آبشار گزو از تهران

بهترین مسیر برای رفتن به آبشار گزو مبدا تهران و از طریق جاده فیروزکوه است. وارد جاده فیروزکوه شده و مسیر را تا محدوده شیرگاه ادامه دهید. سپس از جاده لفور و جاده کارسنگ که در پشت سد البرز قرار دارد وارد جنگل لفور شده و تا ۱۸ کیلومتر از جاده خاکی این جنگل را ادامه دهید. در طول مسیر با تابلوهای راهنمای امام زاده گزو مواجه خواهید شد که شما را تا پارکینگ امام زاده می برند و می توانید پس از پارک خودرو در این منطقه ادامه مسیر را با پای پیاده طی کنید. این مسیر حدود نیم ساعت پیاده روی در دل جنگل لفور را شامل می شود و سپس به آبشار زیبای گزو می رسید. از تهران تا آبشار گزو حدود 254 کیلومتر مسافت است که زمان تقریبی 5 ساعت را شامل می شود.

مسیر دسترسی به آبشار گزو از منطقه زیرآب

مسیر دیگری که برای رسیدن به آبشار گزو وجود دارد منطقه شیرآب است. با انتخاب این مسیر شما می توانید از طریق مسیر جمشید آباد که در 5 کیلومتری زیرآب قرار دارد به این منطقه رفته و مجددا به سمت مسیر جنگل لفور و کارسنگ حرکت کنید.

آبشار گزو

دیدنی های آبشار گزو

آبشار گزو یکی از زیبایی های طبیعت است که از دل جنگل سرازیر بوده و محیط جنگلی اطراف آن روح هر بیننده ای را نوازش می کند. در این منطقه نسیم خنکی بر روی پوست خو احساس می کنید و از صدای آواز خواندن پرندگان به شما را به وجد خواهد آورد. آبشار با صفای گزو درواقع دو آبشار است که یکی در ارتفاع پنج متری و دیگری حدود ۴۳ متر ارتفاع دارد. در پایین آبشار گزو حوضچه زیبا و طبیعی به وجود آمده است که از آبی تمیز و سنگ های بزرگ با شکوه تشکیل شده است. از آنجاکه این آبشار در دل جنگلی هیرکانی واقع شده است دورتا دور آن را پوشش گیاهی متنوع فرا گرفته و منظره ای تماما به رنگ سبز را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهد. خالی از لطف است اگر از آب و هوای دل انگیز این منطقه سخن نگوییم. آبشار گزو یکی از بهترین مناطق برای کمپینگ در فصل تابستان است. چراکه به لطف حوضچه آبی که در کنار آبشار وجود دارد و محیط جنگلی آن، آب و هوای بسیار خنک و دلپذیری بر این منطقه حاکم است. اگر در طول مسیر رفتن به آبشار گزو با حیواناتی همچون گراز مواجه شدید تعجب نکنید. در این منطقه کوهستانی جانداران بسیاری زندگی می کنند که ممکن است در طول سفر به آبشار گزو مشاهده کنید.

تفریحات مخصوص آبشار گزو

قدم زدن در جنگل لفور و تماشای آبشار گزو به تنهایی آرامش بی نظیری را به شما هدیه می دهد که به تنهایی برای گذراندن یک روز خوب و اندکی استراحت کافیست. درواقع این منطقه برای دوست داران طبیعت، همانند جواهری ارزشمند است. چراکه می توانید برای ساعت ها در محیط باصفا و سرسبز آبشار گزو غرق در خیال شده و ذهن خود را آزاد و رها نگه دارید. اگر به همراه دوستان یا خانواده خود در کنار این آبشار به کمپ و استراحت مشغول شوید قطعا خاطره ای به یادماندنی را برای خود رقم خواهید زد که تا سالیان سال حتی با فکر روزی که گذراندید لبخند بر لبتان ظاهر می شود. همچنین آبشار گزو را می توان لوکیشن عالی برای عکاسی و ثبت عکس های بی نظیر معرفی کرد. پس دوربین عکاسی خود را آماده کرده و به سمت طبیعت گردی ناب حرکت کنید.

آبشار گزو کلاردشت

ملزومات بازدید از آبشار گزو

چند نکته مهم برای رفتن و بازدید از آبشار گزو وجود دارد که حتما باید پیش از سفر به آن ها توجه کنید. اولین و مهم ترین نکته این است به دلیل مسیر نسبتا سختی که پیشه رو دارید باید پیش از سفر سلامت فنی خودروی مورد نظرتان را چک کنید. چراکه حدود 40 دقیقه در این جنگل راه پیشه رو دارید که باید به وسیله ماشین طی شود. نکته بعدی چک کردن آب و هوا است تا در مسیر خاکی جنگل لفور تا آبشار گزو دچار مشکل نشوید. همچنین لباس و کفش خود را مناسب پیاده روی در دل جنگل انتخاب کنید تا جنگل نوردی لذت بخش تری را تجربه کنید. در ادامه تمامی وسایل ضروری که برای سفر به آبشار گزو نیاز دارید را قید کرده ایم.

  • کوله پشتی برای برداشتن تنقلات و آب کافی
  • کفش مناسب پیاده روی و یا پوتین
  • کرم ضد آفتاب
  • یک دست لباس اضافی
  • پاوربانک
  • جعبه کمک های اولیه

همچنین توجه داشته باشید در صورت تمایل به کمپ کردن در کنار آبشار گزو وسایل ضروری همچون چادر مسافرتی، کیسه خواب، چراغ قوه، پتو سفری و سایر وسایل مهم را به همراه خود بردارید. نکته بعدی که باید در سفر به آبشار گزو مورد توجه قرار دهید به همراه داشتن نقشه و راهنماهای حرفه ای است. توصیه می کنیم برای اینکار از تورهای گردشگری مخصوص و راهنماهای حرفه ای کمک بگیرید تا در جنگل گم نشید یا با مشکلی رو به رو نشوید.

بهترین فصل سفر به آبشار گزو

آبشار گزو در فصل پاییز با رنگ آمیزی نارنجی و قرمز یکی از زیباترین طبیعت ها را پیشه روی چشمان شما قرار می دهد به گویی که قابل توصیف نیست. این منطقه در فصل پاییز بسیار زیبا و دیدنی است اما در صورتی که اثری از بارندگی نباشد. زیرا بارندگی مسیر رسیدن به آبشار را خیس و گلی می کند و گذر از آن خطرناک است. با این تفاسیر بهترین زمان سفر به جنگل لفور و بازدید از آبشار مسحورکننده گزو، اواسط بهار تا اواسط‌ پاییز است. هر چند که شهرهای شمالی کشور در فصل تابستان از گرمای شرجی برخوردار بوده و برای بسیاری از مسافران خوش آیند محسوب نمی شوند. اما به دلیل پیاده روی که برای رسیدن به آبشار زیبای گزو نیاز است فصل تابستان مسیر راحت تری را ارائه می دهد. طبق همین گفته ها حالا می دانید که فصل زمستان برای رفتن به این منطقه اصلا مناسب نیست. در فصل زمستان بارندگی باران یا برف شدیدی در این منطقه مشاهده می شود که مسیر جنگل را بسیار خطرناک می کند.

دیدنی های آبشار گزو

جاذبه های گردشگری اطراف آبشار گزو

جنگل لفور یکی از وسیع ترین جنگل های هیرکانی استان مازندران است که به غیر از آبشار گزو، دیدنی های زیبای دیگری را نیز به نمایش گذاشته است که بازدید از آن ها هم تجربه ای شگفت انگیز را به شما هدیه می دهد. از همین روی پیشنهاد ما به شما این است پس از بازدید از آبشار طبیعی گزو سری هم به جاذبه های دیگر جنگل بزنید که در ادامه برخی از نزدیک ترین این جاهای دیدنی را ذکر کرده ایم.

امام زاده گزو: دقیقا در مسیری که باید برای رسیدن به آبشار گزو طی کنید امام زاده ای وجود دارد که با نام های « سه بزرگوار گزو» و یا «امامزاده برادران» شناخته می شود. این امام زاده یکی دیگر از دیدنی های جنگل لفور است که جنبه زیارتی نیز داشته و می توانید در طی مسیر از این بنای ساده و با صفا نیز بازدید به عمل بیاورید.

سد لفور: سد لفور در 45 کیلومتری جنوب شرقی بابل و در کنار جنگل لفور قرار دارد که با دیدنی های جذاب خود یکی دیگر از مناطق ناب استان مازندران را تشکیل داده است. سد لفور با محیط جنگلی و پوشش گیاهی سرسبزی که از خود به نمایش گذاشته است منطقه باصفایی برای پیک نیک های خانوادگی و کمپینگ را ارائه می دهد که اوقات خوشی را برای مسافران به ارمغان می آورد.

دریاچه شورمست: دریاچه شورمست از مسافت بیشتری با آبشار گزو برخوردار بوده و نسبت به دو جاذبه قبلی کمی دورتر است. اما این دریاچه مکان بسیار دنجی برای تفریحاتی مانند قایق سواری و لذت بردن از بافت طبیعی جنگل است. دریاچه شورمست 51.7 کیلومتر از آبشار گزو فاصله دارد که حدود 1 ساعت و 42 دقیقه زمان برای رفتن از آبشار تا دریاچه شورمست را شامل می شود.

جاذبه های گردشگری آبشار گزو

رزرو ویلا در سوادکوه

مناطقی همچون سوادکوه که در استان زیبای مازندران قرار دارند به لطف جاذبه هایی که در دل خود جای داده اند همیشه از محبوب ترین مقاصد گردشگری محبوب به شمار می روند. به همین ترتیب اکثر افرادی که می خواهند برای تعطیلات به سفر رفته و برای چند روزی از روزمرگی شهری فرار کنند به سواد کوه سفر می کنند. از همین روی در داخل و یا اطراف شهرستان سوادکوه اقامتگاه های زیبایی ساخته شده است که از امکانات رفاهی مختلفی برخوردار می باشند. افرادی که تمایل به کمپ کردن در دل جنگل را نداشته و نیاز به استراحتگاه های اختصاصی تری را دارند می توانند با اجاره ویلا در سوادکوه از امکانات ویژه ای برخوردار شده و اقامتی دلچسب را تجربه کنند.

استان مازندران، شهرستان سوادکوه، ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب، جنگل لفور

آبشار گزو در دل جنگلی هیرکانی قرار دارد و پوشش گیاهی سرسبزی در اطراف آن دیده می شود. محیط این آبشار بسیار دنج و خوش منظر است و از آب و هوایی خوش برخوردار می باشد.

قدم زدن در دل جنگلی زیبا و سرسبز، کمپینگ، طبیعت گردی و پیک نیک.

اواسط بهار تا اواسط‌ پاییز.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.