آرامگاه سعدی

یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کشورعزیزمان ایران، آرامگاه های زیبایی هستند که بازگوی تاریخ و تمدن پیشین ما می باشند. بسیاری از این بناهای تاریخی در شهر زیبای شیراز واقع شده اند که آرامگاه سعدی و حافظ از محبوب ترین آن ها به شمار می روند. آرامگاه سعدی که با نام سعدیه نیز شناخته می شود، یکی از ارزشمند ترین بناهای تاریخی ایران محسوب می شود که با هدف بزرگداشت سخنور فارسی زبان، سعدی شیرازی، ساخته شده است. مجموعه سعدیه به دلیل معماری منحصر به فرد و فضای زیبایی که دارد، امروزه به یکی از مناطق توریستی کشورمان تبدیل شده و افراد بسیاری از سراسر کشور و حتی خارج از کشور، از این مجموعه بازدید به عمل می آورند. درواقع بنای سعدیه تنها یک آرامگاه نیست، بلکه پر از جاذبه های شگفت انگیز است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. در ادامه از این مقاله از باباسفر همه چیز درباره آرامگاه سعدی را شرح داده و شرایط بازدید از این مجموعه دیدنی را بازگو کرده ایم.

مسیرهای دسترسی به آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی در شمال شرق شیراز و در دامنه کوه جای گرفته است که همین امر باعث شده این مجموعه از آب و هوایی بسیار دلپذیر بهره مند شده باشد. این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و در مجاورت باغ دلگشا بنا شده است. از راه های مختلفی اعم از وسایل نقلیه عمومی و خودروی شخصی، می توانید به این آرامگاه زیبا مراجعه کنید که در ادامه مسیرهای دسترسی به آن را شرح داده ایم.

آدرس آرامگاه سعدی: استان فارس، 4 کیلومتری شمال شرقی شیراز، بلوار بوستان، جنب باغ دلگشا 

مسیر دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

شهر شیراز یکی از دیدنی ترین مناطق کشور عزیزمان ایران به شمار می رود که در قلب آن آرامگاه های مشهوری همچون سعدی و حافظیه جای گرفته است. برای رسیدن به مجموعه سعدی مسیرهای متعددی وجود ندارد، اما شما می توانید از وسیله های نقلیه ای مانند مترو، اتبوس و خودروی شخصی برای رفتن به این مجموعه تفریحی منحصر به فرد استفاده کنید.

خودروی شخصی: اگر تمایل به استفاده از خودروی شخصی برای رسیدن به مجموعه سعدیه را دارید، باید به خیابان بوستان رفته و از آنجا به مقبره زیبای سعدی که در مجاورت باغ دلگشا قرار گرفته است بروید. البته توجه داشته باشید با خودروی شخصی تنها می توانید تا درب مجموعه پیش رفته و نمی توانید از آن در داخل مجموعه استفاده کنید.

اتبوس: یکی از بهترین مسیرهای رسیدن به سعدیه، اتبوسرانی آن است که اتوبوس ‌های خطوط پایانه شهید دستغیب و بلوار نارنجستان شما را به بنای سعدیه می برند. در پایانه این خطوط ایستگاهی به نام ایستگاه سعدیه وجود دارد که در آن پیاده می شوید و سپس با پیاده روی اندکی به مجموعه سعدیه می رسید.

مترو: نزدیک ترین ایستگاه مترو به آرامگاه، ایستگاه ولیعصر است که چند کیلومتری با آن فاصله دارد. از همین روی اگر قصد استفاده از مترو برای رسیدن به این مجموعه را دارید باید بدانید که پیاده روی زیادی پیشه روی شما قرار دارد. همچنین می توانید از تاکسی های سراسر شهر که شما را تا درب آرامگاه می برند نیز استفاده نمایید.

نمای آرامگاه سعدی در شب

معرفی آرامگاه سعدی

امروزه کم تر کسی پیدا می شود که با شنیدن نام شیراز به یاد شاعران نامی همچون سعدی شیرازی و حافظ نیفتد. سعدی یکی از سخنوران و اندیشمندان دوران قدیم است که با نغمه پردازی و سخن سرایی، در دوران حیات خود مورد لطف و محبوبیت عموم جامعه قرار داشت. حالا پس از گذشت سالیان دراز هنوز آوازه نام این شاعر محبوب دل ها، در اقسی نقاط جهان پیچیده است و گردشگران بسیاری برای ادای احترام در مجموعه سعدیه گردهم می آیند. سعدی شیرازی شاعر و غزل گوی قرن هفتم است که پس از درگذشت وی، آرامگاهی در محل حیاتش بنا شد و این سرآینده بزرگ برای همیشه در آن آرمید. از آنجاکه سعدی یکی از محبوب ترین شاعران ایران باستان به شمار می رود، آرامگاه وی با مقبره ای بسیار زیبا، درختان سرو سرکشیده و مجموعه اشعاری که در جای جای این مجموعه حکاکی شده است مزین شده و زیبایی بی حد و مرزی را در مقابل چشم جهان قرار می دهد.

معرفی آرامگاه سعدی

آشنایی با سعدی شیرازی

شاعران و غزل نویسان بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که چه در گذشته و چه امروزه به سرودن اشعار زیبا می پردازند. اما سعدی شیرازی یکی از پرآوازه ترین سرآینده های شعر و ادب فارسی است که تمامی اشعار او به زبانی ساده و روان در اختیار عموم مردم قرار گرفته است. ابومحمد مشرف ‌الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف، نام کامل سعدی است که مختصر نام او یعنی سعدی، برگرفته از نام اتابک مظفرالدین سعد، پسر ابوبکر می باشد. این سخنور ادیب که با اشعار عاشقانه خود دل از هر شنونده ای می برد، در قرن هفتم هجری می زیست و آرامگاه وی در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۵۳ به شماره ثبت ۱۰۱۰٫۳، در انجمن آثار ملی تثبیت شد. زیبایی غزل ها و کلام شیوایی که در اشعار سعدی به صراحت دیده می شود نام وی را برای همیشه جاودان کرده است. بسیاری از مردم بر این باورند که کشورهای اروپایی از طریق سخنورانی همچون حافظ و سعدی با ادبیات اصیل فارسی آشنا شدند. زیرا مجموعه اشعار سعدی هم به زبان اروپایی و هم به زبان فرانسوی ترجمه شده و بسیاری از مردم غرب با سعدی شیرازی آشنایی دارند. یکی از مشهورترین آثاری که از سعدی به جای مانده است و از مصراع های منظم و هم قافیه های زیبا بهره مند می باشد، کتاب گلستان سعدی است که در اکثر خانه های ایرانی یافت می شود. این کتاب نشانگر قدرت ادبیات فارسی می باشد و دلربایی آن را به رخ همگان می کشد. 

روز ملی سعدی

از آنجاکه سعدی شیرازی یکی از فرهیختگان بزرگ جهان محسوب می شود، مرکز سعدی شناسی ایران از سال 1381، روز اول اردیبهشت ماه را به نام سعدی اعلام کرد. همچنین ارديبهشت سال ۱۳۸۹، بنیادهای فرهنگی داخلی و خارجی نخستین روز اردیبهشت ماه را روز سعدی اعلام کرده و این تاریخ یادآور و بزرگداشت پدر شعر و ادب، سعدی شیرازی ثبت شد.

سعدی شیرازی

تاریخچه مجموعه سعدیه

مجموعه سعدیه در گذشته با نام «خانقاه سعدی»، شناخته می شد که این شاعر بزرگ اواخر عمرش را در آن سپری کرد. خواجه شمس الدین محمد صاحب ‌دیوانی، وزیرآباقاخان برای اولین بار در قرن هفتم مقبره ای بر فراز آرامگاه سعدی ساخت که در سال ۹۹۸ به حکم یعقوب ذوالقدر، حکمران فارس، خانقاه شیخ تخریب شد. اما این آثار تاریخی توسط حکومت های مختلف مجددا بازسازی شد که بر اساس این مرمت ها بنای چشم نواز امروزی پدید آمد. آرامگاه تاریخی سعدی توسط سلطنت هایی همچون زندیه، سلسله ایلخانان، قاجار و پهلوی مرمت شده است.

بازسازی خانقاه

مجموعه سعدیه که امروزه در مجاورت باغ دلگشا قرار دارد، از ابتدا چنین ظاهری نداشت و داستان های بسیاری را از سر گذرانده است. در زمان حیات سعدی، خانقاه محل زندگی وی بود که این منطقه برای گردهمایی های درویشان و صوفیان نیز مورد استفاده قرار می گرفت. پس از وفات سعدی این مکان به آرامگاهی برای خاکسپاری وی تبدیل شد که بعدها به دست حاکم فارس تخریب شد. بر اساس منابع تاریخی، این آرامگاه در سال 998 به دست یعقوب ذوالقدر آسیب جدی دید و تقریبا با خاک یکسان شد. اما این سرانجام آرامگاه زیبای سعدی نبود و این مقبره در دوره زندیه و به دست کریم خان زند دوباره زنده شد. 

بازسازی در دوره زندیه

بر اساس گزارش های تاریخی از کتاب گلستان هنر، کریم خان زند در سال ۱۱۸۷ هجری قمری دستوری مبنی بر ساخت بنایی گچی بر سر مزار سعدی را داد که بعدها به عمارت ملوکانه مشهور شد. این بنای گچی از معماری مربوط به دوره زندیه برخوردار بود و تنها از دو طبقه کم ارتفاع تشکیل می شد. مزار سعدی در بخش شرقی این بنا جای گرفت و بعدها اتاق غربی نیز به آرامگاه شوریده شیرازی، شاعر نابینا و مشهور شیراز اختصاص یافت.

تخریب و بازسازی مجدد در دوره قاجار

متاسفانه در دوران سلطنت قاجار، یکی از علمای شیراز فرمان تخریب مزار سعدی را صادر کرد و همین امر باعث شد این آرامگاه برای دومین بار آسیب ببیند. طبق این تخریب، سنگ مزار سعدی شکسته و از بین رفت. زیرا برخی از علمای دوره قاجار عقیده داشتند سعدی شیرازی از اهلیت سنی برخوردار بوده و باید مزار آن از بین برود. خوشبختانه طولی نکشید که یکی از رجال سیاسی قاجار به نام علی‌ اکبرخان قوام ‌الملک شیرازی، سنگ مزار جدیدی را برای مقبره سعدی تعبیه کرد. وی اشعار زیبای سعدی را به همراه کمی تغییرات جزئی بر سر مزار حکاکی کرده ومجددا بنا را به شکلی زیبا درآورد. از افراد دیگری که در دوره قاجار بنای سعدیه را مورد مرمت قرار دادند می توان به خاندان قوام الملک، داماد فتحعلی شاه قاجار و کربلایی سید زین العابدین چینی اشاره کرد. پس از آن، حکومت پهلوی نیز دستی بر سر این بنا کشید و مقبره سعدی را مجددا بازسازی کرد.

مجسمه سعدی شیرازی

معماری آرامگاه سعدی

بنای سعدیه به شکل ساختمانی هشت ضلعی ساخته شده است که با تلفیقی از معماری مدرن و قدیمی، بنای تاریخی منحصر به فردی را به رخ همگان می کشد. این ساختمان دارای زیربنایی به مساحت 257 متر مربع می باشد و تزیین نمای آن با کاشی کاری و سنگ های مرمر سفید، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. بنای سعدیه از داخل هشت ضلعی است اما از بیرون به شکل یک مکعب دیده می شود. 8 ستون بلند در مقابل این مقبره قرار گرفته که بر روی آن گنبد زیبای لاجوردی رنگی جای گرفته است. دو ایوان عمود بر هم و به شکل L، در ساختمان قرار دارد که مزار سعدی شیرازی در زاویه این ایوان ها قرار دارد. همچنین بر روی آرامگاه گنبدی از کاشی ‌های فیروزه ‌ای رنگ قرار گرفته است که سنگ‌ های پایه ‌های آن به رنگ مشکی و در ستون ‌ها و جلوی ایوان سنگ های گرانیت قرمز رنگ خاصی به کار رفته است. سنگ مزار سعدی دقیقا در مرکز ساختمان هشت ضلعی قرار دارد که با کاشی کاری های فیروزه ای رنگ مزین شده و در هر ضلع از بنا کتیبه ای از اشعار سعدی قرار دارد. بنای سعدیه از سمت چپ به رواقی زیبا که مزار شوریده شیرازی در آن قرار گرفته است، متصل می شود که این بنا نیز با هفت طاق و کف سازی مشکی، بسیار خیره کننده است. اگر بخواهیم درباره اطراف آرامگاه سعدی سخن بگوییم، این بنا در باغی بسیار زیبا جای گرفته است که فضای سرسبزی دور تا دور آن را تشکیل می دهد. همچنین حوض کوچک مستطیلی شکلی رو به روی مقبره قرار دارد که فضای باغ را رویایی تر می کند. در سال 1380، طرح توسعه این مجموعه آغاز شد و با همکاری شهرداری فضای آن به 5/4 هکتار گسترش یافت و بنای امروزی ایجاد شد.

طراح و معمار مجموعه سعدیه

در ابتدا برای نوسازی و طراحی اصلی بنا، با طراح مشهور فرانسوی آندره گدار، مشورت هایی صورت گرفت. اما سرانجام معماری این بنا به دست دو طراح و باستان شناس خبره با نام های «محسن فروغی» و «علی اکبر صادق» انجام شد. به دلیل اهمیت و ارزشمندی بنای سعدیه، در سال 1380 پیشنهاد بازسازی ساختمان توسط شعبه ای از انجمن آثار ملی شهر شیراز مطرح شد که بر اساس آن بنای امروزی سعدی ساخته شد و فضای آن گسترش یافت. معماری آرامگاه سعدی از کاخ چهل ستون الهام گرفته و ایوان های آن شباهت زیادی به این کاخ محبوب دارد. مرمت مجموعه سعدی 2 سال به طول انجامید که هزینه آن از راه درآمد حاصل از فروش محصولات کارخانه قند مرودشت تامین شد. سرانجام این بنا در اردیبهشت سال 1331 با همراهی جمعی از شاعران و فرهیختگان هنری افتتاح شد که طی آن از مجسمه زیبای سعدی نیز رونمایی شد.

معماری آرامگاه سعدی

گشت و گذار در بخش های مختلف آرامگاه سعدی

آرامگاه علاوه بر فضای زیبا و آرامش بخشی که دارد از بخش های مختلفی نیز بهره مند است که مجموعه توریستی و عالی برای گشت و گذار را به وجود می آورد. شایان ذکر است که در این مجموعه بسیاری از بهترین رستوران های شیراز و تفریح گاه های توریستی جای گرفته است که محلی عالی برای اوقات فراغت گردشگران به شمار می رود. اما از این همه زیبایی که گذر کنیم، به بخش های مختلف آرامگاه می رسیم که جای جای آن با کتیبه، اشعار و قصیده های زیبای سعدی مزین شده است. در ادامه تمامی بخش های بنای سعدیه را شرح داده ایم.

بخش ورودی و محوطه آرامگاه

بخش ورودی آرامگاه را می توان یکی از دلرباترین بخش های مجموعه سعدی دانست. زمانی که از در ورودی به باغ وارد می شوید، در همان ابتدا محوطه ای بسیار زیبا که به سبک ایرانی فضاسازی شده را مشاهده می کنید. سپس باغچه ها، گل کاری های اطراف مجموعه و حوض های زیبایی که در مقابل تان قرار می گیرد شما را شگفت زده خواهد کرد. زمانی که وارد این محوطه می شوید مقبره فیروزه ای رنگ بزرگی که با سنگ های مرمر تزئین شده است خودنمایی می کند که محل آرامیدن سعدی می باشد. از محوطه آرامگاه که گذر کنیم به بخش ورودی اصلی مجموعه می رسیم که معماری آن به دست آندره گدار تکمیل شده است. در همان ابتدای ورود با غزلی زیبا که بر سردر آرامگاه حکاکی شده مواجه می شوید که به شرح زیر می باشد:

«ز خاک سعدی شیراز بوی عشق آید هزار سال پس از مرگ او گرش بویی»

لازم به ذکر است در وسط حیاط مجموعه دو حوض مستطیلی شکل زیبا دیده می شود که یکی از آن ها در سمت شمالی – جنوبی و دیگری در مقابل ایوان اصلی قرار گرفته است.

آرامگاه سعدیه

آرامگاه سعدیه

از در ورودی که وارد آرامگاه شویم وارد مهم ترین بخش مجموعه یعنی محل خاک سپاری سعدی شیرازی می شویم. این آرامگاه به حدی زیبا و چشم نواز است که ممکن است ساعت ها به آن خیره بمانید. برای وارد شدن به این بخش باید از تعدادی پله عبور کنید و سپس به فضای درون مقبره قدم بگذارید. در همان ابتدای ورود کاشی کاری ها و کتیبه هایی از سعدی که در هشت ضلع این بنا قرار گرفته است توجه بیننده ها را به خود جلب می کند. پس از ورود به مجموعه، در مقابل هشتی آن قرار می گیرید که به ایوان بسیار زیبایی متصل شده است. فضای داخلی آرامگاه از ترکیب رنگ های قهوه ای، فیروزه ای و سنگ هایی به رنگ مشکی تزئین شده و طرح های بسیار جذابی بر روی آن ها حکاکی شده است.

داخل آرامگاه سعدی

سنگ قبر سعدی

سنگ قبر سعدی شیرازی که توسط علی اکبرخان قوام الملک شیرازی نصب شده و از سنگ سماق قرمز رنگی بهره مند می باشد، در وسط این بنای هشت ضلعی قرار گرفته که با اشعار زیبایی از سعدی بر روی آن دل از هر بیننده ای می رباید. همچنین دورتا دور سنگ قبر و در هفت ضلع از بنا کتیبه ها، قصاید و غزل هایی قرار گرفته است که یکی از این کتیبه ها به نوشته علی اصغر حکمت می باشد. همچنین قطعه ای دیگر از کتیبه ای مربوط به دوره کریم خان زند در این بنا مشاهده می شود که در اثر سانحه ای از دوران قدیم شکسته بود. اما امروزه این کتیبه زندی مجددا بازسازی شده و در سردر آرامگاه به چشم می خورد.

سنگ قبر سعدی

مقبره شوریده شیرازی

حاج محمد تقی، ملقب به فصیح ‌الملک و متخلص به شوریده شیرازی یکی دیگر از شاعران محبوب روزگاران قدیم است که آوازه آن در شهر شیراز پیچیده بود. این غزل گوی مشهور در سال 1276 هجری قمری چشم بر جهان گشود و در سال 1345 هجری قمری درگذشت. شوریده شیرازی در سن 7 سالگی به دلیل ابتلا به بیماری آبله نابینا شد و تمامی غزل های خود را با چشم دل سرود. مقبره این شاعر پر آوازه در سمت چپ مجموعه سعدیه جای گرفته است که در رواقی مجزا قرار دارد. سردر این اتاق کتیبه ای سرمه ای رنگ توجه ها را به سوی خود می کشاند که بیانگر زندگینامه شوریده شیرازی می باشد.

مقبره شوریده شیرازی

کتابخانه

کتابخانه موجود در بنای سعدیه در سال 1351 تاسیس شد که یکی از جاذبه های گردشگری فرهنگی این بنا به شمار می رود. این کتابخانه از زیربنایی به مساحت 105 متر بهره مند است که در ضلع غربی مجموعه سعدیه قرار دارد. اگر از کتابخانه سعدیه دیدن کنید، کتاب های بیشماری که در زمینه های مختلف علوم اقتصادی، جامعه شناسی، پزشکی، طراحی، سلامت پوست و مو، تاریخ، جغرافیا و بسیاری از موضوعات مهم دیگر نوشته شده اند را مشاهده خواهید کرد. این کتابخانه یکی از بخش های بسیار مهم آرامگاه به شمار می رود که در ساختمانی سفید رنگ و در ضلع غربی آرامگاه قرار دارد.

سعدیه

قنات

در گذشته قنات ها یکی از کاربردی ترین بناها محسوب می شدند که از آن برای تامین آب مصرفی یا حوضچه ها استفاده می شد. مجموعه سعدی نیز از حوض ماهی برخوردار است که آب آن از طریق قنات مجموعه تامین می شود. این قنات در عمق 10 متری صحن آرامگاه واقع شده و از آب های زیرزمینی برخوردار می باشد. جالب است بدانید آبی که از قنات مجموعه به حوض ماهی سرآزیر می شود، در آن موادی همچون گوگرد و جیوه وجود دارد.

قنات آرامگاه سعدی

حوض ماهی

یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی مجموعه سعدیه، حوض ماهی است که به حوض سکه نیز مشهور می باشد. اگر به غرب آرامگاه قدم بگذارید حوض هشت ضلعی زیبایی که با نام حوض ماهی شناخته می شود به فاصله 20 متری آرامگاه ساخته شده است. درواقع در دوران حیات سعدی، حوضچه های زیبایی از سنگ مرمر در مکان زندگی وی قرار داشت که آب در آن ها جریان داشت. حوض ماهی از کاشی کاری هایی به سبک دوره سلجوقی بهره مند می باشد که به دست استاد کاشی کار «تیرانداز» طراحی شده است. یک نورگیر به شکل هشت ضلعی بر فراز این حوض قرار گرفته و دو نورگیر چهارضلعی دیگر نیز در اطراف آن دیده می شود که فضایی شاعرانه را ایجاد کرده است. جالب است بدانید در گذشته اهالی شیراز به شفا بخشی و حاجت روایی این حوض اعتقاد داشتند و در ایام مختلف روز به خصوص چهارشنبه سوری، برای حاجت روایی به شستوشوی دست ها و یا سکه انداختن در این آب می پرداختند.

حوض ماهی در آرامگاه سعدی

قیمت بلیط و ساعات بازدید از آرامگاه سعدی

برای بازدید از مجموعه ارزشمند سعدیه شما می توانید همه روزی از ساعت ۸ صبح تا ۷:۳۰ عصر به این آرامگاه مراجعه کرده و از گشت و گذار در آن لذت ببرید. توجه داشته باشید آرامگاه سعدی در ایام وفات و روزهای تاسوعا و عاشورا تعطیل بوده و بازدید از آن امکان پذیر نیست. سایر اطلاعات مربوط به هزینه بلیط آرامگاه و شماره تماس آن در زیر قید شده است:

قیمت بلیط آرامگاه سعدی: هزینه بازدید از بنای سعدیه برای گردشگران داخلی به مبلغ 5 هزارتومان و برای افرادی خارجی 50 هزارتومان احتساب می شود.

شماره تماس آرامگاه سعدی: 37302300-071

همچنین لازم به ذکر است کل زمان بازدید از این مجموعه 1 الی 2 ساعت است تا سایر مسافران نیز بتوانند از آن بهره مند شوند.

جاذبه های گردشگری اطراف مجموعه سعدیه

دیار شیراز شهری پر از جاذبه های گردشگری زیبا و تاریخی است که به همین دلیل منطقه ای توریستی و عالی برای گشت و گذار می باشد. از همین روی اگر به این شهر پر از عشق سفر کردید، از دیگر جاهای دیدنی شیراز نیز بازدید به عمل بیاورید تا تجربه ای بی نظیر را کسب کنید. برخی از نزدیک و مشهور ترین جاذبه های اطراف آرامگاه سعدی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

باغ دلگشا: باغ دلگشا یکی از زیباترین فضاهای سبز را شامل می شود که مربوط به سه دوره‌ ساسانیان، صفویان و قاجاریان است. این باغ از معماری اصیل و زیبای ایرانی برخوردار بوده و وجود دیوار های بلند و زیبا، درختان سرکشیده، جوی های آب و عمارتی با صلابت که در مقابل آن استخر تابستانه قرار دارد، توجه بسیاری از گردشگران را به خود معطوف کرده است. این باغ زیبا در فاصله 850 متری آرامگاه سعدی قرار دارد.

دروازه قرآن: دروازه قرآن یکی از قدیمی و تاریخی ترین دروازه های شهر شیراز به شمار می رود که در قسمت شمالی شیراز واقع شده است. این دروازه تاریخی از معماری منحصر به فرد برخوردار بوده و در گذشته محل عبور و مرور مسافران بود. آرامگاه سعدی در فاصله 3.6 کیلومتری دروازه قرآن جای گرفته است.

آرامگاه حافظ: مجموعه حافظیه که محل آرامیدن شاعر و سخن ور بزرگ حافظ شیرازی می باشد، در مسافت سه کیلومتری آرامگاه سعدی واقع شده. آرامگاه حافظ نیز همانند مجموعه سعدیه از فضای سرسبز و جاذبه های توریستی بسیاری تشکیل شده است.

پارک کوهستان: پارک کوهستان که به فاصله 500 متر از بنای سعدیه جای گرفته است، از پارک های مشهور شهر شیراز بوده که در امتداد رشته کوه زاگرس قرار دارد. این پارک با نام های دیگری همچون کوه مستسقی، کوه مادر و کوه برفی نیز شناخته می شود.

موزه هفت تنان: موزه هفت تنان که در فاصله 2.6 کیلومتری آرامگاه سعدی قرار دارد محل دفن هفت تن از شاعران و برجستگان روزگاران گذشته می باشد. این موزه به تکیه هفت تن نیز مشهور است و از جاذبه های گردشگری مهم شیراز به شمار می رود.

آرامگاه سعدی

اجاره روزانه ویلاهای استخر دار در شیراز

اگر تصمیم دارید به شهر شعر و ادب، یعنی شیراز سفر کنید می توانید از ویلاها و سوئیت های لاکچری این منطقه توریستی نیز بهره مند شوید. درواقع شیراز به دلیل بازدیدکنندگان داخلی و خارجی بسیاری که دارد، در سرارسر آن مسافرخانه ها و سوئیت های متعددی ساخته شده است که محل اقامتگاه مسافران می باشد. اما اگر می خواهید تجربه سفر خود را به بهترین شکل ممکن رقم بزنید، می توانید با اجاره ویلا استخردار در شیراز اوقات خوشی را برای خود و خانواده تان رقم بزنید. وب سایت باباسفر تعدادی ویلای استخر دار تمیز، شیک و با متراژهای متفاوت را برای شما عزیزان به نمایش گذاشته است که می توانید با انتخاب یکی از این ویلاها تفریحات سفر خود را تکمیل کنید. وب سایت باباسفر پشتیبانی آنلاین را برای شما عزیزان قرار داده است که به صورت 24 ساعته می توانید با مشاوران مجرب این مجموعه در ارتباط بوده و در رابطه با ویلاها اطلاعات مورد نظر را کسب کنید. همچنین می توانید با ورود به صفحه اصلی باباسفر از تمامی ویلاها و اقامتگاه های سراسر کشور دیدن کرده و به صورت آنلاین و تنها در چند دقیقه اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید.

مقبره سعدی در شمال شرق شیراز و در دامنه کوه جای گرفته و در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا واقع شده است.

هزینه بازدید از آرامگاه سعدی برای افراد داخلی مبلغ 5 هزارتومان و برای گردشگران خارجی به مبلغ 50 هزار تومان تعیین شده است.

شما می توانید همه روزه به غیر از ایام وفات، از ساعت ۸ صبح تا ۷:۳۰ عصر از مجموعه سعدیه بازدید به عمل بیاورید. همچنین زمان بازدید از این بنا بین 1 الی 2 ساعت تعیین شده است.

این بنای تاریخی از بخش های مختلفی همچون ورودی و محوطه، مقبره سعدی، ایوان ها و رواق، مقبره شوریده شیرازی، حوض ماهی و قنات آن تشکیل شده است که این امکانات مجموعه بسیار دیدنی و اصیل را به وجود آورده اند.

این آرامگاه از فضای بسیار سرسبز که به شکل کاملا ایرانی گلکاری شده است بهره مند بوده و بنای اصلی آن به صورت هشت ضلی و گنبدی فیروزه ای رنگ چشم ها را به خود خیره می کند.

هر دوی این بناهای تاریخی جذاب در شهر شیراز قرار دارند و فاصله سعدیه تا آرامگاه حافظ تنها 3 کیلومتر می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.