باغ دلگشا

شیراز به شهر بهشتی شهره دارد که علت آن باغ ها و طبیعت زیبایی است که در قلب این شهر جای گرفته اند. باغ دلگشا نه تنها یکی از زیباترین باغ های اصیل ایرانی است، بلکه با تاریخچه غنی خود از ارزش بالایی برخوردار می باشد. این بوستان زیبا یکی از مشهورترین مناطق گردشگری شیراز به شمار می رود که با فضای سرسبز و گل کاری شده که با آب و هوایی خوش ادغام شده اند، دل از هر بیننده ای می برد. باغ دلگشا جواهری در قلب شهر شیراز است که با معماری منحصربه ‌فرد و چشم ‌انداز های خیره ‌کننده خود همه ساله بسیاری از گردشگران مقصد شیراز را به سمت خود می کشاند. اگر شما نیز می خواهید با این بوستان تاریخی آشنا شده و مسیرهای دسترسی به باغ دلگشا را بدانید، با ما در این مقاله از باباسفر همراه شوید.

باغ دلگشا شیراز کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

باغ دلگشا بهشتی بر روی زمین، از دیدگاه گردشگری است که در شمال شرقی شیراز جای دارد. این باغ زیبا با فاصله کمی از آرامگاه سعدی قرار داشته و در جنوب تنگ آب خان و دامنه کوهستانی زیبا قرار دارد. برای دسترسی به این مکان تماشایی، از مرکز شهر شیراز به سمت جنوب غربی حرکت کنید و به سمت میدان سعدی بروید. از میدان سعدی مسیر را به سمت جنوب غربی ادامه دهید تا به خیابان شهید مطهری برسید. سپس از پل ستارخان عبور کرده و به سمت جنوب ادامه دهید تا به باغ دلگشا برسید. این مسیر حدود ۵ کیلومتر طول دارد و از طریق تاکسی، اتوبوس یا خودرو شخصی قابل دسترسی است. همچنین در صورت استفاده از وسایل نقلیه عمومی، شما می توانید از طریق اتوبوس‌ های خطوط پایانه شهید دستغیب-بلوار نارنجستان و ایستگاه مترو ولیعصر نیز به این منطقه سرسبز بروید.

آدرس باغ دلگشا شیراز: استان فارس، شهر شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

باغ دلگشا

معرفی باغ دلگشا

اگر می خواهید در طبیعتی بکر با بوی بهارنارنج مست شوید و مناظر بی بدیل چشم تان را نوازش دهند، باغ دلگشا شیراز انتخاب عالی است. این باغ تاریخی مملو از درختان سر به فلک کشیده نارنج و پرتغال بوده و شما می توانید در جای جای آن گل های رنگی و انواع درختان زیبا را مشاهده کنید. ایین باغ به قدری خوش منظر و وسیع است که در گذشته برای اقامت شاهان و برگزاری جشن های مهم مورد استفاده قرار می گرفت. این باغ با دیواره های بلندی احاطه شده است و در مسیر های باغ جوی های آب جاری می باشد که همین امر باغ دلگشا را همانند بهشت مثال زدنی می کند. فضای سبز و طبیعت بکر تنها مزیت باغ دلگشا نیست. بلکه در داخل این باغ بزرگ عمارت تابستانی و استخر نیز قرار دارد که نمای باغ را شگفت انگیز کرده است. جالب است بدانید این باغ علاوه بر زیبایی و تاریخچه غنی، اولین عمارت کلاه فرنگی ایران را نیز در خود جای داده است.

تاریخچه باغ دلگشا

می توان گفت قدمت باغ دلگشا به سه دوره‌ ساسانیان، صفویان و قاجاریان باز می گردد. این باغ زیبا که امروزه یکی از مشهورترین جاهای دیدنی شیراز است، در گذشته به عنوان محل برگزاری مجالس شاهان، باغ پادشاهی و مکانی برای اقامت مقامات و خاندان‌ های سلطنتی بود. البته باید بگوییم تاریخچه اصلی این باغ به دوره پیش از اسلام و زمان حکومت ساسانیان بر می گردد. اما اوج آبادانی این باغ در دوره در حکومت تیمور گورکانی بود و در دوره صفوی نیز بسیار مورد استفاده قرار می گرفت. بازه زمانی دوره حکومت نادرشاه تا آغاز حکومت زندیه، باغ دلگشا در بدترین وضعیت خود قرار داشت و دچار آسیب های فراوان شد. این باغ در طول تاریخ دچار فراز و نشیب های بسیاری شده است، اما همچنان پابرجا مانده و توسط حکومت های مختلف مورد مرمت قرار گرفته است. این باغ در سال ۱۳۸۱ و به شماره‌ ۹۱۲، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. اما در حال حاضر باغ دلگشا تهت نظر شهرداری شیراز فعالیت می کند.

باغ دلگشا شیراز

معماری باغ دلگشا

بوستان دلگشا با وسعتی حدود 5/7 هکتار به عنوان بزرگ ترین باغ ایران شناخته می شود. این بوستان با استفاده از طراحی هنرمندانه، ابعاد فرهنگی و تاریخی شهر را به تصویر می ‌کشد. باغ دلگشا از لحاظ ساختاری، به عنوان نمونه‌ ای از معماری باغ‌ های ایرانی شناخته می ‌شود. فضای سبز وسیع و جوی های آب روان در این باغ، آرامش وصف نشدنی را به گردشگران هدیه می دهد. از ویژگی ‌های برجسته معماری این باغ می توان استفاده هوشمندانه از نور و رنگ‌ ها، استفاده از عناصر معماری سنتی و ترکیب آن با المان ‌های مدرن اشاره کرد. همچنین باغ دلگشا شیراز به دلیل موقعیت جغرافیایی و مناظر خیره‌ کننده ‌ای که در اطراف آن وجود دارد، برای عکاسان و عاشقان حرفه عکاسی نیز جذابیت بالایی دارد.

عمارت باغ دلگشا

 درست در وسط این باغ عمارت زیبایی وجود دارد که به شیوه‌ معماری کاخ‌ های ساسانی بیشاپور طراحی شده است. قدمت این عمارت به دوره زندیه بر می گردد و در سه طبقه ساخته شده است. دو درب ورودی در دو طرف ساختمان قرار دارد که به یک تالار بزرگ و چهار شاه نشین متصل می شود. می توان گفت ایوانی که در طبقه‌ میانی این عمارت وجود دارد یکی از زیباترین و خوش منظر ترین بخش های عمارت محسوب می شود. این ایوان بزرگ دارای دو ستون است که چشم انداز آن به روی استخر داخل حیاط است. اطراف این ایوان پوشیده از اشعار شوریده شیرازی است که با خط نستعلیق خودنمایی می کند. از زیبایی های دیگر این عمارت می توان به گچبری ‌های سقف چوبی آن، آیینه کاری و نقاشی های رنگ روغن اشاره کرد که جلوه عمارت را چند برابر کرده اند. رو به روی این عمارت حوض بزرگی وجود دارد که آب آن از چشمه قنات آرامگاه سعدی تامین می شود.

موزه باغ دلگشا

در عمارت کلاه فرنگی باغ دلگشا بخشی را به موزه اختصاص داده اند که در آن انواع آثار تاریخی ارزشمند نگهداری می شود. در این موزه مجموعه ای از آثار باستانی همچون سکه‌، تمبر، لباس، نقشه، دوچرخه و کبریت نگهداری می شود که بسیاری از گردشگران را به سوی موزه جذب می کند. همچنین در بخش دیگری از موزه کلکسیونی از ۵۰ رادیو قدیمی به نمایش گذاشته شده است که گردش متفاوتی را به عموم مردم هدیه می دهند.

معماری باغ دلگشا شیراز

بهترین زمان بازدید از باغ دلگشا

بدیهی است که بهترین زمان بازدید از باغ دلگشا فصل بهار است. چرا که در این زمان طبیعت سرسبز و آب و هوای بهاری باغ آرامشی وصف نشدنی را به بازدیدکنندگان هدیه می دهد. همچنین در فصل بهار عطر بهارنارنج در فضای باغ می پیچد که بوی خوش آن در تمام باغ پخش می شود. با اینحال شما می توانید در فصول پاییز و زمستان نیز از این باغ بازدید کرده و از گشت و گذار در عمارت کلاه فرنگی لذت ببرید. 

جاذبه های گردشگری اطراف باغ دلگشا

از آنجاکه شیراز مهد تمدن و فرهنگ است و جاهای دیدنی بسیاری را در دل خود جای داده است، شما می توانید پس از بازدید از باغ دلگشا به سایر جاذبه های دیدنی این شهر بروید. در اطراف باغ دلگشا آثار تاریخی و مراکز تفریحی متعددی وجود دارد که در فاصله کمی از این باغ قرار دارند. در ایین بخش برخی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری اطراف باغ دلگشا را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم.

آرامگاه سعدی: آرامگاه سعدی محل آرامیدن یکی از بزرگ ترین قصیده نویسان تاریخ ایران یعنی سعدی است که با طراحی زیبا و محیط سرسبز دلنشینی بسیاری از مسافران را به سوی خود دجذب می کند. این آرامگاه در باغ بزرگی قرار گرفته است و از بخش های مختلف سنگ قبر سعدی، کتیبه های قدیمی، حوض ماهی و غیره برخوردار است که تمامی این بخش ها با اشعار سعدی مزین شده و معماری منحصر به فردی دارند.

باغ نارنجستان قوام: بوستان نارنجستان قوام یکی دیگر از نمونه های باغ ایرانی است که از فضایی سرسبز و دل انگیز برخوردار بوده و درختان نارنج در این باغ به وفور دیده می شود. این باغ در فصل تابستان و بهار بسیار دیدنی است و عطر خوش نارنج کل فضای باغ را مطبوع می کند.

ساعات بازدید و قیمت بلیط باغ دلگشا

اطلاع از ساعات بازدید و هزینه بلیط باغ دلگشا یکی از اصلی ترین سوالات افرادیست که تمایل به بازدید از این باغ دارند. از همین روی بد نیست شما را با این اطلاعات کاربردی آشنا کنیم. در ادامه ساعات بازدید و قیمت بلیط باغ دلگشا را شرح داده ایم.

ساعات کاری باغ دلگشا: در نیمه اول سال از ساعت ۸ تا ۲۳ و در نیمه دوم سال از ساعت ۸ تا ۲۲

قیمت بلیط باغ دلگشا: بلیط ورودی باغ دلگشا برای هر بازدیدکننده مبلغ 3 هزارتومان است که این مبلغ ممکن است طبق نرخ روزانه متغیر باشد.

گشت و گذار در باغ دلگشا

اجاره روزانه آپارتمان در شیراز

شیراز یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می رود که مهد شعر و ادبیات پارسی ایران می باشد. از همین روی سالانه بسیاری از گردشگران برای بازدید از آثار تاریخی و باغ های زیبای ایرانی به این شهر معطر سفر می کنند. اگر شما نیز می خواهید اوقات فراغت خود را در شیراز زیبا سپری کنید می توانید با رزرو اقامتگاهی شیک سفر خود را تکمیل کنید. شما می توانید در این راستا از جاره ویلا بهره مند شوید و یا اجاره روزانه خانه در شیراز را امتحان کنید.

استان فارس، شهر شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

باغ دلگشا در نیمه اول سال از ساعت ۸ تا ۲۳ و در نیمه دوم سال از ساعت ۸ تا ۲۲ پذیرای گردشگران است. همچنین این مجموعه در نیمه دوم سال از ساعت ۸ تا ۲۲ باز است.

فصل بهار و اوایل اردیبهشت.

باغ دلگشا از جمله باغ های ایرانی است که با معماری خاص خود بسیاری از مسافران را به سوی خود جذب می کند. این باغ شامل بخش های مختلفی همچون فضای سبز وسیع، عمارت کلاه فرنگی، موزه، حوض آب و جویبار های روان در باغ می باشد.

به زمان پیش از اسلام و دوران ساسانیان.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.