برج مقبره کردان

اگر قصد سفر و لذت بردن از جاذبه های گردشگری اطراف تهران را دارید، روستای کردان که در مجاورت کرج قرار گرفته است یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق موجود در نزدیکی تهران به شمار می رود. عمده مردم روستای کردان را به واسطه شرایط آب و هوایی دلپذیر آن می شناسند. اما از آنجاکه قدمت ساخت این روستا به قرن 6 هجری قمری بازمی گردد، بر خلاف تصورها بناهای تاریخی مهمی همچون برج مقبره کردان نیز در آن مشاهده می شود. این بنای تاریخی با نام « برج آرامگاهی شاهزاده حسین» نیز شناخته می شود و برای ساکنین روستای کردان از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز درباره برج مقبره کردان را فرا گرفته و با طبیعت بکر آن آشنا شوید.

آشنایی با برج مقبره کردان

شگفت زده می شوید اگر بگوییم در 800 متری روستای کردان بنای تاریخی وجود دارد که جزو آثار باستانی و ملی به شمار می رود. این بنا که از معماری زیبای ایران باستان و طبیعت بکر در اطراف آن بهره مند می باشد، در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۸۲۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت گردید. برج مقبره کردان در شهرستان ساوجبلاغ و روستای کردان واقع شده است که برای روستانشینان این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. زیرا براساس چندین منابع تاریخی، برج مقبره کردان محل آرامیدن امامزاده حسین از نودگان امام سجاد (ع) می باشد. از همین روی این بنای تاریخی با نام های دیگری همچون «امامزاده حسین کردان» یا «برج آرامگاهی کردان» نیز شناخته می شود.

برج مقبره کردان

تاریخچه ساخت برج مقبره

در قرن ششم هجری قمری، روستای خوش آب و هوای کردان به عنوان مرکز سیاسی و نظامی کرج شناخته شد. از همین روی چندین بنای تاریخی در این منطقه وجود دارد که از مهم ترین و جذاب ترین آن ها می توان برج مقبره را نام برد. طبق شواهدی که وجود دارد، ساخت این آرامگاه در دوران سلجوقیان اتفاق افتاد و قدمت آن به قرن ششم هجری بر می گردد. از آنجاکه بسیاری از اهالی روستا عقیده دارند که این بنا مقبره ایست که امام حسین در آن آرمیده است، امروزه برج مقبره تبدیل به امام زاده شده و اکثر اهالی روستای کردان برای عبادت به این بنای زیبا مراجعه می کنند. اما پس از گذشت سالیان دراز، همچنان مشخص نیست که آیا این ساختمان آرامگاهی برای امام حسین می باشد یا در گذشته برای امور نظامیان مورد استفاده قرار می گرفته است. با اینحال می توان گفت این برج از معماری جالب و فضایی بسیار سرسبز برخوردار می باشد که آن را به یکی از جاذبه های روستای کردان تبدیل کرده است.

موقعیت جغرافیایی برج مقبره کردان

همانطور که ذکر شد این آثار باستانی به فاصله 800 متری روستای کردان قرار گرفته است که فاصله کردان تا تهران نیز 68 کیلومتر احتساب می شود. این روستا یک منطقه ییلاقی است و به همین دلیل از آب و هوایی بسیار دلچسب بهره مند می باشد. فضای سبز روستای کردان باعث شده همیشه نسیم خنکی در سراسر این منطقه بوزد و از رودخانه ها و جاذبه های گردشگری بسیاری بهره مند می باشد. روستای کردان و بازدید از برج مقبره آن، تبدیل به یکی از تفریحات ساکنین کرج شده و به علت نزدیکی مسیر، پایتخت نشینان نیز برای لذت بردن از محیطی ییلاقی به روستای کردان سفر می کنند. فاصله روستای کردان از کرج 18 کیلومتر و از برج مقبره 800 متر می باشد.

معماری برج مقبره کردان

مقبره کردان در قبرستان عمومی این منطقه ساخته شده و از همین روی مردم آن را آرامگاه می دانند. این برج به شکل دایره ای و چرخشی ساخته شده است و برای ساخت آن از مصاحلی همچون آجر، آهک، گچ، سنگ و قلوه سنگ استفاده شده است. همچنین مقبره ای با طاق قوس دار و دیوارچینی سنگی در یک سرداب قرار گرفته است. نمای خارجی این بنا از جنس آجر بوده و ارتفاع آن تا به 8 متر می رسد. این برج از 34 کنگره برخوردار است که تعدادی پره بر روی آن قرار گرفته و هر کدام از این پره ها 40×50 سانتی متر و به ارتفاع 6 متر می باشند. همچنین برج آرامگاهی کردان از پلانی خورشیدی بهره مند است که به صورت کروی شکل، بر روی سکوی دایره مانند آن استوار است. جالب است بدانید پوشش این گنبد دوپوش بوده و از نوع عرقچین ساخته شده است. سقف برج به شکل یک کلاه خود تعبیه شده که بر روی دیواره های آن حفره های کوچکی برای ورود و خروج هوا و دفع رطوبت قرار گرفته است.

معماری برج مقبره کردان

جاذبه های گردشکری برج مقبره کردان

برج مقبره تاریخی کردان در شهرستان ساوجبلاغ و روستای کردان جای گرفته است که این منطقه از محیط رویایی ییلاقی بهره مند می باشد. درختان تنومند توت و چنارهای سرکشیده، جوی های آب زلال و جاده زیبایی که در اطراف برج مقبره جذاب کردان قرار گرفته اند طبیعتی بسیار بکر و خاطره انگیز را به بازدیدکنندگان هدیه می دهند. از آنجاکه برج مقبره یک آرامگاه تعبییر می شود، در قسمت زیرین ضریح آن چندین سردابه قرار گرفته است که بازدید از آن ها امکان پذیر نیست. یکی دیگر از ویژگی هایی که این مقبره آجری را منحصر به فرد می کند عدم بازسازی آن است. این بنا کاملا تاریخی بوده و تا به امروز توسط هیچ حکومتی مورد مرمت قرار نگرفته است که این امر برج آرامگاهی کردان را تبدیل به بنای تاریخی اصیلی می کند.

مسیر دسترسی برج مقبره کردان

برج آرامگاهی کردان در استان البرز و شهرستان ساوجبلاغ که در مجاورت روستای کردان است، قرار دارد. درواقع مسیرهای زیادی برای رسیدن به بنای تاریخی مقبره کردان وجود ندارد و شما باید برای بازدید از این بنا ابتدا به روستای کردان بروید. آدرس کامل مقبره کردان به شرح زیر می باشد:

آدرس برج مقبره کردان: استان البرز، بخش شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ، فاصله 800 متری روستای کردان

مسیریابی برج مقبره کردان از جاده تهران: اگر در شهر تهران ساکن هستید می توانید از طریق آزادراه تهران کرج، به جاده کرج قزوین رفته و از آنجا حدود 20 کیلومتر وارد خروجی جاده کردان شده و به سمت این روستای شگفت انگیز حرکت کنید. در حالت عادی و در زمان های بدون ترافیک، مسافتی که برای رسیدن به روستای کردان طی می شود حدود 1 ساعت است.

مسیریابی برج مقبره کردان از جاده کرج: اگر در کرج هستید و می خواهید به سمت روستای کردان حرکت کنید مسیر کمتری را پشت سر خواهید گذاشت. از کرج تا کردان تنها 25 کیلومتر مسافت وجود دارد که مجددا از جاده کرج قزوین می توان به این روستای زیبا رسید.

زمان بازدید از مقبره کردان

از آنجاکه اهالی روستا به امام زاده بودن این بنا باور داشته و مقبره کردان در قبرستانی عمومی قرار دارد، این آرامگاه در دسته اموال اهل بیت قرار داشته و بازدید از آن در تمامی روزهای هفته امکان پذیر می باشد. همچنین بازدید از برج مقبره کردان شامل هزینه نمی شود و شما می توانید بدون پرداخت هیچ هزینه ای از محیط زیبای آن لذت ببرید. اگر قصد بازدید از مقبره کردان را داشتید، پیشنهاد ما به شما این است که در فصل های بهار و تابستان سری به این منطقه ییلاقی بزنید تا از نسیم های خنک و آب و هوایی معتدل بهره مند شوید. لازم به ذکر است شرایط جوی این منطقه در فصل های پاییز و زمستان رو به سردی زیادی می رود و برای افرادی که علاقه مند به آب و هوای گرم یا معتدل هستند مناسب نمی باشد.

جاذبه های گردشگری برج مقبره کردان

جاهای دیدنی اطراف برج مقبره کردان

منطقه کردان یکی از خوش آب و هواترین روستاهای اطراف تهران محسوب می شود که برای تفریحات یک روزه گزینه ای عالی است. جاذبه های گردشگری بکری در اطراف و داخل این روستا وجود دارد که می تواند هر شخصی را به وجد بیاورد. اگر به بازدید از بنای مقبره کردان رفتید، می توانید از مناطق توریستی دیگری که در زیر نام برده ایم نیز لذت ببرید.

رودخانه کردان: در سراسر روستای کردان رودخانه ها و جوی هایی با آب زلال و پاکیزه مشاهده می شود که فضایی بسیار بکر برای دورهمی های گروهی و یا تکی را ایجاد کرده اند. اما رودخانه اصلی کردان که از شمال شرق این روستا به‌سمت جنوب غربی جاری می باشد یکی از زیباترین فضاهای کردان را به وجود آورده است.

پل بانو صحرا کردان: بانو صحرا یکی از قدیمی ترین پل های روستای کردان بمحسوب می شود که جزو آثار ملی ایران به شمار می رود. پل بانو صحرا کردان در روستایی با همین نام قرار دارد که در مجاورت روستای ساوجبلاغ جای گرفته است.

آبشار عالم زمین: این آبشار در ارتفاعات شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته است که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این شهرستان محسوب می شود. آبشار عالم زمین در ارتفاع 1720 متری از سطح دریا قرار گرفته و در منطقه ای کوهپایه ای قرار دارد.

اگر بخواهیم از زیبایی های دیگری که در اطراف برج آرامگاهی کردان وجود دارند سخن بگوییم، در سراسر روستای کردان به دلیل خاک حاصل خیزی که وجود دارد تعداد بیشماری از درختان زردآلو و توت دیده می شود و محوطه اطراف این روستا به شکل باغ گونه است.

اجاره روزانه ویلا در کردان

کردان به دلیل آب و هوای ناب و دل انگیز و جاذبه های توریستی که دارد تبدیل به تفریحگاهی مناسب برای آخر هفته های قشر جوان تهران و کرج شده است. این روستا که در قلب استان البرز واقع شده، یکی از مناطق ییلاقی حاصل خیز است و پر از رودخانه و باغ های توت می باشد. از همین روی ویلا و اقامتگاه های خاص و لاکچری بسیاری در اطراف و داخل روستای کردان ساخته شده است. در نتیجه، افرادی که قصد تفریحات کوتاه یا بلندمدت را دارند، با اجاره ویلا در کردان اوقاتی خوش را برای خود و دوستان خود به همراه می آورند. شما نیز می توانید با ورود به وب سایت باباسفر که از خدمات آنلاین کاملی برخوردار بوده و بروزترین ویلاهای سراسر ایران را به نمایش می گذارد مراجعه کرده و با رزرو یکی از ویلاها از خاطره انگیزترین اوقات زندگی خود بهره مند شوید.

برج مقبره کردان آرامگاهی تاریخی است که در 800 متری روستای کردان و شهرستان ساوجبلاغ قرار داشته و یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران محسوب می شود.

این بنای تاریخی به ارتفاع 8 متر است که مقبره ای به همراه 34 کنگره بر روی آن قرار گرفته است. نمای خارجی این بنا از آجر تشکیل شده و درختان توت و جوی های آب روان در کنار آن دیده می شود.

در فاصله 800 متری روستای کردان بنای تاریخی به نام برج آرامگاهی کردان وجود دارد که جزو آثار باستانی و ملی ایران به شمار می رود. این مقبره در گورستانی نزدیک به روستای کردان بنا شده و بسیاری از مردم این روستا عقیده دارند امامزاده حسین از نودگان امام سجاد (ع) در آن آرمیده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.