تخت رستم شهریار

شهریار یکی از مناطق جلگه ای اطراف تهران به شمار می رود که بسیاری از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی را در خود جای داده است که تخت رستم شهریار یکی از جالب ترین آثار این شهرستان می باشد. در کل سه منطقه ملارد، قدس و شهریار که در مجاورت یکدیگر می باشند، از مهم ترین جاذبه های تاریخی بهره مند هستند که تخت رستم شهریار نیز در ملارد قرار گرفته است. این آثار باستانی که با نام «آتشکده تخت رستم» نیز شناخته می شود، در دل کوهستان خوش منظر تخت رستم جای گرفته است. تخت رستم یا آتشکده تخت رستم، در تاریخ ۱۳۱۶ با شماره ۳۰۳ در فهرست آثار ملی ثبت شد. در ادامه تمامی اطلاعات مربوط به تخت رستم شهریار و مسیرهای دسترسی به آن را شرح داده ایم تا شما عزیزان بتوانید با بازدید از این بنای تاریخی به ایران باستان سفر کنید.

آشنایی با تخت رستم شهریار

ممکن است قسمت کوچکی از آتشکده شهریار را در فیلم های سینمایی همچون ملک سلیمان و مردان آنجلس دیده باشید اما متوجه نشده باشید که فیلمبرداری آن ها در تخت رستم تاریخی شهریار انجام شده است. درواقع آتشکده تخت رستم یکی از تاریخی ترین جاذبه های شهر تهران به شمار می رود که در کلان شهر شهریار واقع شده است. این بنا در روستای قجر و بر فراز کوهی با همین نام جای گرفته است. در این بنا سکویی در دو طبقه دیده می شود که تا حدودی تخریب شده است اما باستان شناسان بر این باورند که در گذشته این سکو برای آتش افروختن مورد استفاده قرار می گرفت. از همین روی به تخت رستم زیبای شهریار آتشکده تخت رستم نیز گفته می شود. این بنا ویژگی های خاصی را شامل می شود و از تاریخچه ارزشمندی بهره مند است. به همین دلیل جزو آثار ملی ایران قرار دارد.

تخت رستم شهریار

تاریخچه تخت رستم شهریار

با آنکه تاریخ ساخت دقیق تخت رستم هنوز مشخص نیست، اما طبق برآورد هایی که به دست باستان شناسان انجام شده است قدمت آن به دوره ساسانیان و اشکانیان باز می گردد. همچنین براساس برخی از منابع تاریخی، این بنا در گذشته محلی برای دعا و آتش افروختن بوده است. البته این بنا در گذشته با نام دیگری شناخته می شد اما پس از حملات اعراب به ایران نام آن به تخت رستم تغییر یافت. طبق آخرین شواهد موجود به نظر می رسد آتشکده تخت رستم به دستور موبد مازیار فوجیانا ساخته شده است اما هنوز تحقیقات دقیقی در این باره صورت نگرفته.

موقعیت جغرافیایی آتشکده تخت رستم

شهرستان شهریار یکی از دیارهای بسیار وسیع و زیبا است که در اطراف تهران واقع شده و یکی از جاذبه های پایتخت ایران به شمار می رود. بنای تاریخی آتشکده تخت رستم نیز یکی از هزاران آثار تاریخی ایران است که در فاصله 15 کیلومتری شهریار قرار گرفته است. این آتشکده که یکی از جاذبه های بسیار دیدنی و مهم شهریار به شمار می رود، در سمت روستای قجر جای دارد. در بخش جوقین و در نزدیکی قلعه جوقین، کوهی به نام کوه تخت رستم قرار گرفته است که در قله آن تختگاه و در پایین آن بنای گنبدی شکلی ساخته شده است.

کوه تخت رستم شهریار

معماری آتشکده تخت رستم

آتشکده تخت رستم که یکی از مهم ترین آتشکده های تاریخی ایران می باشد، بر فراز کوهی مخروطی شکل که بلندای آن به ۱۳۱۸ متر می رسد، ساخته شده. در این کوه از موادی همچون آندزیت و سنگ‌ های آتشفشانی به کار رفته و بلندترین کوه در جنوب غربی شهریار به شمار می رود. دقیقا در نوک قله این کوه تختگاهی بنا شده است که جنس آن از مصالحی مانند سنگ و ملات گچ می باشد. بقایای این آتشکده به شکل تخته سنگی بزرگ است که بر روی تپه ای 40 متری قرار دارد. همچنین تخت رستم شهریار از ایوان ها و سکویی دو طبقه برخوردار می باشد که امروزه به همون شکل باقی مانده است. آتشکده تخت رستم دارای 3 جایگاه مختلف است که در گذشته برای برگزاری مراسم مذهبی دینی و عبادت مورد استفاده قرار می گرفته. البته یکی از این جایگاه ها که در پایین کوه قرار داشت، از بین رفته و آثاری از آن باقی نمانده است. اما دو جایگاه دیگر که یکی در دامنه کوه و دیگری در نوک قله بنا شده، همچنان سالم مانده اند. جایگاهی که در دامنه کوه ساخته شده از معماری مرموز برخوردار بوده و سقف ها و ستون های آن تخریب شده است. جایگاه دوم که بر نوک قله نیز قرار دارد در گذشته تنها موبد ارشد حق ورود به آن را داشته است، امروزه از گنبد و سقف های آن خبری نیست و تنها تخت سنگ بزرگی در وسط آن دیده می شود.

تختگاه دیگری در قلب آتشکده تخت رستم

آتشکده تخت رستم یکی از مهم ترین بناهای مربوط به دوره ساسانیان محسوب می شود که هنوز باستان شناسی کاملی بر روی آن انجام نشده، اما طبق تحقیقاتی که تا به امروز صورت گرفته است، این تختگاه محل عبادت و برگزاری مراسم زرتشتیان بوده است. همانطور که گفته شد در این بنا 3 سکو به کار رفته است که یکی از آن ها از بین رفته و دو سکوی دیگر در نوک قله و دامنه کوه قرار گرفته اند. اما جالب است بدانید در پایین کوه تخت رستم بنای دیگری نیز وجود دارد که از طراحی گنبدی شکل برخوردار می باشد. این سازه قدیمی که محلی برای آتش افروختن بوده، نزدیک به ۱۵ متری تختگاه و پایین کوه بنا شده است. اگر بخواهیم از معماری این بنا بگوییم ارتفاع گنبد از نوک آن تا کف، به ۲۳۸ سانتی ‌متر می رسد و دو دهنه ورودی بر روی آن قرار گرفته است. همچنین این بنا از طاق هایی تشکیل شده که به شیوه معماری پس از اسلام مزین شده است. طبق تحقیقاتی که از منبع پژوهشی آنوبانینی به دست آمده است، این آتشکده از پستوهایی در وسط آن برخوردار می باشد که در جایگاه گرد سنگی آن، در گذشته آتش روشن می شده است که حتی از دوردست نیز این آتش مشاهده می شده.

آتشکده تخت رستم شهریار

تخت رستم شهریار کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر شما نیز تمایل به بازدید از این بنای تاریخی مهم را داشتید، در این بخش مسیریابی دقیقی را برای شما قرار داده ایم تا به راحتی به کوه تخت رستم و آتشکده موجود در آن برسید. برای شروع شما باید باید از جاده وحیدیه به سمت روستاهای قجر حرکت کنید. سپس منطقه های قشلاق و نورآباد را رد کرده تا به کوه زیبا و استوار تختم رستم برسید.

آدرس آتشکده تخت رستم شهریار: استان تهران، 20 کیلومتری غرب شهریار، روستای قجر، کوه تخت رستم

همچنین لازم به ذکر است مسیری که برای رسیدن به تختگاه رستم طی می کنید، از منظره ای بسیار بکر تشکیل شده و درآن باغ ها و درختان سالخورده بسیاری قرار گرفته است که باعث به وجود آوردن سفری لذت بخش می شود. فاصله تهران تا آتشکده تخت رستم در حالت عادی و بدون ترافیک 1 ساعت احتساب می شود.

ساعات بازدید و قیمت بلیط آتشکده تخت رستم شهریار

از آنجاکه بسیاری از بخش های آتشکده آسیب دیده و مقدار کمی از آن برای مشاهده باقی مانده است، محدودیت زمانی برای بازدید از آن تعیین گردیده. از همین روی شما می توانید تنها 1 الی 2 ساعت از این بنای تاریخی دیدن کرده و از منظره کوهستانی آن لذت ببرید. البته ساعات بازدید این بنا مشخص نیست، اما به دلیل منطقه کوهستانی و عدم برق کشی به این منطقه، بهتر است پیش از تاریکی هوا برای بازدید از آتشکده شهریار اقدام نمایید. همچنین لازم به ذکر است برای ورود به آتشکده نیازی به پرداخت هزینه نیست و بازدید از این بنای تاریخی کاملا رایگان می باشد.

بهترین زمان بازدید از تخت رستم

بهترین زمان بازدید از تخت رستم در فصل بهار است که نسیم خنکی در کوهستان می وزد. اما به دلیل منطقه کوهستانی که در اطراف این جاذبه دیدنی قرار دارد، با گرمایی که در فصل تابستان بر هوا جاریست ممکن است بازدید از آتشگاه تخت رستم کمی آزار دهنده باشد. همچنین فصل زمستان و پاییز نیز برای بازدید از این بنای تاریخی مناسب است و برای دوستداران سرما گزینه ای عالی به شمار می رود.

معماری آتشکده تخت رستم شهریار

جاذبه های اطراف تخت رستم شهریار

همانطور که گفته شد جاذبه های بسیاری در شهرستان شهریار وجود دارد که بازدید از آن ها نیز می تواند به اندازه آتشگاه تخت رستم جذاب باشد، از نزدیک ترین جاذبه هایی که در اطراف تخت رستم قرار گرفته است می توان به موارد زیر اشاره کرد.

دشت شقایق: دشت شقایق که در روستای اخترآباد شهریار جای گرفته یکی از زیباترین دشت های ایران محسوب می شود. زیرا دشت شقایق شهریار در فصل بهار پوشیده از صدها گل شقایق سرخ رنگ می شود که منظره ای خیره کننده را پیش روی چشم همگان قرار می دهند.

درخت کهن سال: در شهرستان شهریار و در بلوار رسول اکرم، درخت سالخورده زیبایی وجود دارد که قدمت آن به چند صد سال قبل باز می گردد و یکی از جاذبه های بسیار دیدنی منطقه شهریار به شمار می رود.

همچنین بناهای تاریخی و مناطق توریستی دیگری نیز در این شهر وجود دارد و عمده شهریار با باغ های زیبای میوه و طبیعتی بکر مزین شده است. برخی از جاذبه های گردشگری شهریار قلعه های تاریخی، تپه های سرسبز و جوی های روان آب هستند.

اجاره روزانه ویلا استخردار در شهریار

یکی از توریستی ترین مناطق اطراف تهران شهریار است که در آن ویلا، سوئیت و اقامتگاه های رویایی ساخته شده است. از همین روی مسافرانی که از تهران و اطراف آن به این شهرستان زیبا سفر می کنند تمایل به اقامت در ویلایی لوکس و خاطره انگیز را دارند. در همین راستا، وب سایت باباسفر ویلاهای لاکچری با قیمتی مناسب را برای شما عزیزان قرار داده که از امکانات ویژه ای برخوردار هستند. با اجاره ویلا استخردار شهریار از وب سایت باباسفر نه تنها می توانید اوقات خوشی را برای خود و خانواده تان رقم بزنید، بلکه می توانید این ویلاهای خاص را تنها در چند دقیقه و به صورت آنلاین رزرو کنید.

این بنای تاریخی در استان تهران، 20 کیلومتری غرب شهریار، روستای قجر و کوه تخت رستم جای گرفته است.

برای بازدید از آتشکده تاریخی تخت رستم، باید از جاده وحیدیه به سمت روستاهای قجر حرکت کنید. سپس منطقه های قشلاق و نورآباد را رد کرده تا به کوه زیبا و استوار تختم رستم برسید.

برای بازدید از آتشکده تخت رستم تعرفه ای تعیین نشده و بازدید از این بنا کاملا رایگان است.

ساعت بازدید از آتشکده تخت رستم مشخص نیست اما محدودیت زمانی داشته و هر زمان که به این جاذبه دیدنی مراجعه کنید بین 1 الی 2 ساعت می توانید از بنا بازدید داشته باشید.

تخت رستم شهریار از تخت گاهی در نوک قله که به آتشکده مشهور است تشکیل شده و دارای 3 سکو است که یکی از آن ها به طور کامل از بین رفته. همچنین در پایین کوه سازه گنبدی شکلی وجود دارد که در گذشته محل آتش افروختن بود.

آتشکده تخت رستم که یکی از مهم ترین آتشکده های تاریخی ایران می باشد، بر فراز کوهی مخروطی شکل که بلندای آن به ۱۳۱۸ متر می رسد، ساخته شده و یک بنای ملی تاریخی به شمار می رود. همچنین در نزدیکی تخت گاه رستم یک بنای تاریخی دیگر نیز یافت شده که بسیار بزرگ و وسیع است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.