جنگل النگدره

گرگان یکی از شهرهای شمالی کشور است که مانند دیگر شهرهای این خطه در هر فصلی از سال زیبایی های خاص خود را دارد. به همین دلیل، سالانه مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور به این شهر سفر کرده و از مناظر دیدنی آن بازدید می کنند. یکی از جاهای دیدنی گرگان که در هر فصلی از سال زیبایی های خاص و منحصر به فرد خود را دارد، جنگل النگدره گرگان است. جنگل النگدره را می توان به عنوان یکی از هفت جاذبه گردشگری ایران و همچنین برترین پارک جنگلی شمال کشور معرفی کرد. این پارک جنگلی که هر ساله گردشگران زیادی به گرگان سفر کرده و از آن بازدید می کنند، در فاصله پنج کیلومتری جنوب غرب شهر گرگان واقع شده و پیاده‌ روی، دوچرخه‌ سواری و کمپینگ از جمله تفریحاتی است که می توان در این پارک به آن ها پرداخت. در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر معرفی جنگل زیبای النگدره، اطلاعات کاملی مانند موقعیت مکانی، امکانات تفریحی، جاذبه‌ های دیدنی، نحوه دسترسی و غیره را نیز پیرامون این مکان در اختیارتان قرار دهیم.

معرفی جنگل النگدره

در دامنه جنگل‌ های انبوه و سرسبز خطه شمالی کشور و در نزدیکی شهر گرگان، یک جنگل با پوشش گیاهی انبوه و زیبا وجود دارد که جنگل النگدره نامیده می شود. این جنگل که به نوعی یک پارک جنگلی محسوب می شود، یکی از هفت منطقه برتر گردشگری در ایران است که از جاهای دیدنی گرگان در استان گلستان می باشد. جنگل النگدره از مساحتی حدودا ۱۸۵ هکتار برخوردار بوده و از جنگل‌ های شناخته شده و پر طرفدار شمال کشور به حساب می آید. جنگل النگدره علاوه بر طبیعت زیبا، آب و هوای مطلوب و دل انگیزی نیز دارد که از هوای شهر گرگان تقریباً ده درجه خنک‌ تر است. در داخل این جنگل، آبشار و چشمه‌ های زیادی وجود دارند که از میانه جنگل و از بخش جنوبی تا شمالی آن، جریان دارند. پوشش گیاهی این جنگل را نیز درختانی مانند انجیلی، ممرز، لرگ، توسکا، افرا، بید، بلوط، خردمندی و شیردار تشکیل می‌ دهند. پیرامون تاریخچه جنگل النگدره اطلاعات زیادی وجود ندارد و تنها موردی که مطرح است این است که در بخش شمالی این مکان، یک محوطه‌ تاریخی وجود دارد که پیشینه ای طولانی مربوط به دوران پس از اسلام دارد. همین موضوع سبب شده است که جنگل النگدره در سال ۱۳۸۳، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت برسد. علاوه بر تاریخچه، یکی دیگر از سوالاتی که برای گردشگران این منطقه مطرح می شود، درمورد نام جنگل النگدره است. پیرامون معنی نام این جنگل هم اطلاعات موثق و قطعی وجود ندارد و گفته می شود، واژه النگدره، فقط نام این پارک جنگلی‌ است.

جنگل النگدره

جنگل النگدره کجاست؟

جنگل زیبای النگدره در استان گلستان و شهرستان گرگان واقع شده است. این پارک در فاصله پنج کیلومتری قسمت جنوب غربی شهر گرگان و در مسیر جاده ناهارخوران قرار دارد. آدرس دقیق جنگل النگدره به شرح زیر می باشد.

آدرس جنگل النگدره: استان گلستان، شهرستان گرگان، پنج کیلومتری جنوب غربی گرگان، مسیر جاده ناهار خوران 

امکانات پارک جنگلی النگدره

پارک جنگلی النگدره، از امکانات تفریحی و رفاهی زیادی برخوردار است که برخی از آن ها عبارتند از جاده سلامتی، ایستگاه دوچرخه سواری، مسیر چوبی، محل بازی کودکان، زمین های ورزشی، خودروهای برقی، آلاچیق، نمازخانه و فروشگاه های فروش مواد غذایی. در ادامه به معرفی دو مورد از این امکانات تفریحی می پردازیم.

جاده سلامتی جنگل النگدره

سازمان حفاظت از جنگل ها، به منظور حفظ و نگهداری محیط‌ زیست جنگل النگدره و همچنین به جهت تامین سلامتی گردشگران و شهروندان گرگانی، در روز های زوج، ورود و تردد خودروها به داخل این جنگل را ممنوع اعلام کرده است. با توجه به اهمیت این موضوع، مسیری تحت عنوان جاده سلامتی در جنگل النگدره تعبیه شده است که گردشگران، مسافران و ورزشکاران می‌ توانند همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۶ عصر، وارد آن شده و دور از آلودگی های صوتی و هوا و همچنین شلوغی، به پیاده روی، دوییدن، ورزش، جنگل نوردی، دوچرخه سواری و به طور کلی تفریح در این جنگل سرسبز و زیبا بپردازند. جاده سلامت پارک جنگلی النگدره، طولی به اندازه تقریبی ۶ كيلومتر دارد که تا ميدان انتهای النگدره ادامه دارد. اتوموبیل ها هم می توانند در جاده اطراف جنگل که جاده ايستگاه چوب نام دارد تردد کرده و در پارکینگ اختصاصی این جنگل، توقف کنند. علاوه بر این، در پارک جنگلی النگدره یک مسیر چوبی به طول ۱,۵۰۰ متر نیز وجود دارد که گردشگران و مسافران در این مسیر می توانند به پیاده روی در میان طبیعتی دل انگیز و بی‌ نظیر بپردازند. جاده چوبی به جهت ایجاد یک مسیر ایمن برای پیاده‌ روی افراد و لذت بردن از زیبایی های جنگل النگدره بدون کوبیدگی خاک این جنگل ایجاد شده است.

جاده سلامتی جنگل النگدره

ایستگاه دوچرخه‌ جنگل النگدره

دوچرخه ‌سواری یکی از محبوب ترین ورزش ها و تفریحات است که عده زیادی به آن علاقه دارند. دوچرخه سواری اگر در دل یک طبیعت زیبا و سرسبز و در بین درختانی بلند قامت در جنگل انجام شود، هیجان انگیز تر بوده و لذت بیشتری دارد. به همین منظور، در پارک جنگلی النگدره نیز یک ایستگاه دوچرخه سواری برای ورزشکاران و علاقه‌ مندان به دوچرخه‌سواری تعبیه شده است که می توانید در آن دوچرخه کرایه کرده و دوچرخه سواری کنید.

بهترین زمان سفر به جنگل النگدره

پارک جنگلی النگدره طبیعتی چهار فصل دارد که در تمام فصل های سال تماشایی است. چرا که در هر فصلی که به این جنگل سفر کنید، می توانید از زیبایی ها و جاذبه های دیدنی خاص و منحصر به فرد هر فصل بازدید کنید. با این حال، اگر بخواهیم یک فصل را به عنوان فصل برتر بازدید از جنگل النگدره معرفی کنیم، آن فصل پاییز است. در فصل پاییز، پارک جنگلی النگدره، چهره‌ ای هزار رنگ و زیبا به خود گرفته و طبیعتی چشم‌ نواز دارد.

طبیعت جنگل النگدره

قوانین ورود به جنگل النگدره

با توجه به اهمیت حفظ و نگهداری جنگل النگدره، قوانینی برای این جنگل وضع شده است. اگرچه گشت و گذار و رفت و آمد با خودرو در میان جاده‌ های جنگلی شمال کار لذت بخشی است، اما این کار در جنگل النگدره ممنوع است. مسئولین سازمان محیط زیست گرگان، هم جهت حفظ محیط زیست این منطقه و هم برای حفظ سلامت گردشگران و شهروندان گرگانی، تردد خودرو در روزهای زوج را در این جنگل ممنوع اعلام کرده اند. به این ترتیب، در روزهای زوج از ساعت ۶ صبح الی ۶ عصر می توانید بدون وجود آلودگی ناشی از دود ماشین ها و سر و صدا و شلوغی، با آرامش در این پارک پیاده روی کرده و یا دوچرخه‌ سواری کنید.

دیدنی های جنگل النگدره

در جنگل النگدره جاذبه های دیدنی وجود دارند که قدم زدن در میان جنگل سرسبز و زیبا و بازدید از این مکان های دیدنی می تواند تجربه لذت بخشی را برای گردشگران و مسافران رقم بزند. رودخانه قلاشی و دریاچه النگدره، دو‌ جاذبه جنگل النگدره هستند که پیشنهاد می کنیم در صورت سفر به جنگل النگدره حتما از ان ها بازدید کنید. در ادامه، شما را با این دو جاذبه بیشتر آشنا می کنیم.

رودخانه قلاشی: بدون شک در زمان پیاده روی در جنگل زیبای النگدره، صدای جریان آب به گوشتان خواهد خورد و طراوت و خنکی آن را نیز حس خواهید کرد. این صدای دلنشین و طراوت لذت بخش، ناشی از رودخانه قلاشی است که در میان جنگل النگدره قرار داشته و به همراه سه چشمه دیگر در مجاورت خود، یک فضای بسیار باصفا را به ارمغان آورده است.

دریاچه النگدره: دریاچه النگدره که همان دریاچه توشن است، یک سد خاکی با پیشینه تاریخی بسیار طولانی می باشد که آب جمع شده در پشت آن، از چشمه‌ هایی که در جنگل النگدره وجود دارند، تامین می‌ شود. این دریاچه زیبا و بکر به دلیل قرار داشتن در میانه طبیعتی جنگلی، برخورداری از آب شفاف و زلال و آب و هوایش، یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرگان به شمار می آید که سالانه افراد زیادی از آن بازدید می کنند. 

جاذبه های گردشگری جنگل النگدره

رزرو ویلا در گرگان

بعد از این که از جنگل النگدره بازدید کردید، می توانید جهت اقامت به شهر گرگان رفته و در مراکز اقامتی مختلف اقامت داشته باشید. گزینه های اقامت در گرگان نیز مانند سایر شهرها عبارتند از هتل ها و مسافرخانه های مختلف موجود در سطح شهر. علاوه بر این، به واسطه منطقه شهر گرگان عده زیادی علاقه دارند تا در ویلا اقامت داشته باشند. برای اجاره ویلا می توانید به وب سایت های اجاره ویلا در گرگان مانند بابا سفر، مراجعه کرده و یک شب به یاد ماندنی را در میان طبیعت زیبای شمالی گرگان تجربه کنید.

پارک جنگلی النگدره در استان گلستان، شهرستان گرگان، پنج کیلومتری جنوب غربی این شهر و در مسیر جاده ناهارخوران واقع شده است.

اگرچه جنگل النگدره در ۴ فصل سال زیبایی های خاص خود را دارد، اما فصل پاییز را می توان بهترین زمان بازدید از این جنگل معرفی کرد.

در جنگل النگدره امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی وجود دارند که عبارتند از جاده سلامتی، ایستگاه دوچرخه، خودروهای برقی، زمین‌ های ورزش و بازی و غیره.

در جنگل النگدره و قسمت شمالی این جنگل یک محوطه تاریخی وجود دارد که قدمت آن مربوط به دوران پیش از اسلام می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.