دریاچه الیمالات

اگر چه کشورمان ایران سرزمینی زیبا با جاذبه های منحصر به فرد است، اما بی شک همه ایرانیان بر سر این موضوع که خطه شمال ایران جز سه منطقه زیبای ایران به حساب می آید توافق دارند. شهرهای مختلف این قسمت از کشور از گیلان تا مازندران، جاذبه های بینظیری را در خود جای داده و مناطق دیدنی بسیاری دارند. استان مازندران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بخشی از هویت فرهنگی کشور را شامل می شود. مازندران شهر های زیبا و توریستی دارد که سالانه گردشگران زیادی با هدف بازدید از آن ها به آن سفر می کنند. شهر رویان یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است که در غرب این استان قرار دارد. شهر رویان را می توان یکی از چند شهر توریستی که برای گردش و سفر بسیار مناسب است معرفی کرد که سالانه توریست ها و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. مسافرانی که به خطه شمال، آب و هوا و فرهنگ و رسوم آن علاقه مند هستند، حتما می بایست یک مرتبه هم که شده به شهر رویان سفر کرده و جاذبه های طبیعی آن را از نزدیک تماشا کنند. شهر رویان، شهری کوچک با جمعیت محدود است که در وسط دو شهر نور و نوشهر در استان مازندران واقع شده و از طبیعتی بکر و دست نخورده برخوردار است. یکی از جاذبه های طبیعی شهر رویان که در این مطلب قصد معرفی آن را داریم، دریاچه الیمالات است. با ما همراه باشید تا دریاچه الیمالات را بیشتر بشناسیم.

همه چیز راجع به دریاچه الیمالات رویان

 همه کسانی که برای گردشگری و سفر، شهر های شمالی کشور را انتخاب می کنند، با شهر رویان و دریاچه الیمالات آشنایی دارند. دریاچه الیمالات یکی از جاهای دیدنی رویان است که از دلایل ورود و جذب گردشگر به شهر رویان می باشد. به هر یک از دریاچه‌ های زیبای مختلف کشور ایران که سفر کنیم، با طبیعتی منحصر به فرد و زیبا مواجه خواهیم شد که خبر از یک جاذبه گردشگری بی نظیر را می دهند. دریاچه الیمالات در وسط انبوهی از جنگل‌ های سرسبز مازندران قرار گرفته و محیطی بکر و زیبا دارد. آب و هوای دل انگیز و اتمسفری که در اطراف این دریاچه در فصل های بهار و تابستان وجود دارد، زمان مناسبی برای سفر و لذت بردن از زیبایی های این دریاچه است. با توجه به این موضوع، مسافران زیادی در اطراف آن کمپ زده و پیک نیک می کنند. از دیگر تفریحاتی که در اطراف دریاچه می توان به آن پرداخت، امکاناتی مانند پیک ‌نیک، ماهیگیری و قایق ‌سواری، رستوران و کافه هستند. در بازدید از دریاچه الیمالات، فقط و فقط زیبایی به چشم می خورد و گستره ای به وسعت و پهنای وسیع به رنگ آبی در پیش رویمان ظاهر می شود که ارامش و سکوت حاکم بر آن هر بیننده ای را جذب می کند. آب ابی رنگ و شفاف دریاچه، جنگلی سرسبز با تراکم گیاهی بالا، آسمانی با شکوه و سکوت و آرامشی که در این دریاچه وجود دارد، وصف‌ناپذیر و خارق العاده است. دریاچه الیمالات در فاصله ۸ کیلومتری جاده نور به سوی چمستان قرار دارد. دریاچه الیمالات از مناطق دیدنی شهر نوریان است که در مسیر منتهی به چمستان قرار دارد. شهر نوریان در قسمت شمالی دریای خزر قرار دارد که دریاچه‌ ها و رودخانه‌ های زیادی در آن به چشم می خورد. شهر چمستان نیز مرکز بخش چمستان بوده و از مناطقی است که افراد زیادی در سال آن را برای سفر انتخاب می کنند. دریاچه الیمالات نیز یکی از دلایل انتخاب شهر رویان برای سفر است که در میان انبوهی از جنگل های سرسبز با پوشش گیاهی وسیع قرار گرفته و می تواند تداعی گر مناطق استوایی باشد. قسمتی از مسیر دسترسی به دریاچه‌ الیمالات از وسط درختان بلند و سرسبزی که سر به فلک کشیده‌ و گویی دریاچه زا به آغوش کشیده اند عبور کرده و  چشم اندازی زیبا و منحصر به فرد ی را خلق کرده اند. پیشنهاد می شود که حتما سفر به شهر رویان و در کنار آن بازدید از دریاچه الیمالات را در برنامه سفری خود قرار داده و از آن غافل نشوید.

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات کجاست؟

دریاچه‌ الیمالات که یکی از جاذبه های دیدنی شهر رویان به حساب می آید، در جنوب دو راهی که به روستای کارگرکلا منتهی می شود، و در فاصله هشت کیلومتری مسیر شهر نور به شهر چمستان قرار دارد. دریاچه الیمالات که از مناطق دیدنی طبیعی و بسیار  زیبا است، فاصله‌ ای تقریباً سه کیلومتری با جاده دارد. اگر بخواهیم موقعیت جغرافیایی دریاچه الیمالات را دقیق‌تر بیان کنیم، باید بگوییم که با رفتن به فاصله هشت کیلومتری جاده منتهی به دو شهر نوریان به چمستان می توان به این دریاچه زیبا رسید. با طی‌ کردن این جاده می توان به دریاچه الیمالاتی رسیده و یک روز پر آرامش و سکوت را در طبیعتی زیبا و منظره ای بی نظیر گذراند. سد الیمالات نیز در اطراف دریاچه الیمالات قرار دارد و از سمت جاده نوریان به چمستان به دوراهی روستای کارگرکلا قابل دسترسی است. به عبارت بهتر، ادرس دریاچه الیمالات عبارت است از: استان مازندران، شهرستان نوریان، فاصله ۸ کیلومتری جاده شهر نور به شهر چمستان، روستای کارگرکلا.

دسترسی به دریاچه الیمالات

در صورتی که قصد رفتن به دریاچه الیمالات و دسترسی به آن را دارید، باید با اتوموبیل خود در جاده شهرستان نوریان به چمستان برانید و پس از گذراندن ۸ کیلومتر در آن،  به درون یک مسیر فرعی منتهی به دریاچه بپیچید. در صورتی که از شهرستان نور عازم این دریاچه نیستید و به طور مستقیم از استان تهران راهی آن شده اید، باید با اتوموبیل خود از طریق جاده هراز به شهر آمل رفته و پس از عبور از کمربندی آمل، به چمستان وارد شوید. سپس از سوی شهر چمستان به سوی شهر نور حرکت کنید. در نهایت بعد از تقریباً ۴۰ دقیقه و نرسیده به نور، به فرعی دریاچه الیمالات که در سمت چپ جاده واقع شده است، وارد شوید. شایان ذکر است دریاچه الیمالات تنها یکی از هزاران جاذبه زیبای استان مازندران است و شما می توانید از جاذبه های تفریحی دیگری که در اطراف این دریاچه وجود دارند نیز دیدن کنید. یکی از بهترین این جاذبه ها که از مسافت کمی با دریاچه الیمالات واقع شده است پارک جنگلی کشپل می باشد که طبیعتی بکر را در اختیار گردشگران قرار می دهد.

موقعیت جغرافیایی دریاچه الیمالات

پیش از معرفی دریاچه الیمالات، بهتر است در وهله اول ببینیم اصلا شهر رویان که این دریاچه در آن واقع شده، کجاست؟! همان طور که در ابتدای متن نیز به آن اشاره شد، شهر رویان یکی از  زیباترین شهرهای استان مازندران در شمال کشور می باشد که در مجاورت دریای خزر و در میانه دو شهر نور و نوشهر قرار گرفته است. این شهر هم همچون سایر شهر های خطه شمال کشور از آب ‌و هوایی بسیار مطلوب و دل انگیز و همچنین طبیعتی بکر و منحصر به فرد برخوردار است که منجر به جذب گردشگران و مسافران زیادی در سال می شود. ساکنین شهر رویان نیز مانند دیگر مردم شهرهای استان مازندران دارای قومیت طبری بوده و زبان محلی آن ها نیز زبان شیرین مازندرانی است. فصل بهار، شاه فصل ها برای سفر به شهر رویان و لذت بردن از آب ‌و هوای مطلوب و طبیعت زیبای آن است. شهر رویان اگرچه کمتر شناخته شده است، اما دارای پیشینه تاریخی بسیار قوی می باشد. از دلایل علاقه مندی گردشگران به این شهر، طبیعت و جاذبه های گردشگری فوق العاده این شهر است. یکی از این جاذبه های گردگشگری دریاچه الیمالات است که در ادامه، به معرفی بیشتر آن پرداخته و مسائل پیرامون آن را نیز بیان خواهیم کرد.

دریاچه الیمالات کجاست؟

تفریحات در دریاچه الیمالات

همان طور که گفته شده، سالانه افراد زیادی تحت عنوان مسافر و گردشگر با هدف بازدید از دریاچه الیمالات وارد شهر نوریان شده و از آن بازدید می کنند. به همین دلیل وجود امکانات رفاهی و تفریحی در مجاورت این دریاچه از اهمیت بالایی برخوردار است. دریاچه الیمالات که به نوعی یک گردشگاه به شمار می آید، در درون جنگلی انبوه واقع شده ‌و در آن امکانات رفاهی و تفریحی برای چند ساعت تفریح و استراحت مسافران فراهم می باشد. به هنگام رسیدن به دریاچه الیمالات، باید اتومبیل خود را پارک کرده و یک مسیر پنج دقیقه‌ ای را پیاده‌ روی ‌کنید تا بعد از طی کردن این مسافت، از یک بلندی به ‌سوی پایین که دریاچه در آن واقع شده است، برسید. برای عبور از این بلندی، یک پل بسیار زیبا وجود دارد که شما را به آنجا متصل می کند. زیر این پل سد الیمالات قرار دارد که در برخی اوقات بسیار پر آب می باشد. بعد از عبور از چند پله، به سنگ‌‌ های زیبای کنار رودخانه خواهید رسید. در این دریاچه امکانات تفریحی و گردشگری متنوعی مانند ماهیگیری وجود دارد که علاقه مندان می توانند برای صید ماهی های مختلفی مانند آمور، اقدام به ماهیگیری کنند. از دیگر تفریحات رایج در این دریاچه می توان به کارهایی مانند طبیعت‌ گردی، پیاده روی، پیک ‌نیک کردن، دوچرخه سواری، قایق ‌سواری، عکاسی و دیگر کارها اشاره کرد که تجربه سفر به شهر رویان و دریاچه الیمالاتی را لذت بخش می کنند.

امکانات دریاچه الیمالات

همان طور که گفته شد، در اطراف دریاچه الیمالات امکانات رفاهی متعددی زیادی وجود دارند که راحتی و آسایش بازدید کنندگان و مسافران به این منطقه را فراهم می کنند. از جمله این امکانات می توان به پارکینگ، رستوران هایی با غذاهای عالی، فروشگاه برای خرید مواد غذایی مورد نیاز، سرویس بهداشتی، شهربازی کوچک برای تفریح و سرگرمی و آلاچیق هایی برای استراحت در آن ها اشاره کرد. علاوه بر موارد گفته شده، افرادی که به تفریحاتی چون ماهیگیری و قایق‌ سواری علاقه‌ دارند نیز می توانند از تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای این دو تفریح که در این مکان وجود دارند، استفاده کنند.

موقعیت و فضای دریاچه الیمالات به چه شکل است؟

با توجه به تعریف هایی که از دریاچه الیمالات شد، می توان به این اطمینان رسید که رفتن به این دریاچه می تواند بسیار لذت بخش باشد. چرا که علاوه بر برخورداری از طبیعتی زیبا و سرسبز، رفتن به این دریاچه کار دشواری نبوده و تقریبا همه افراد می توانند با اتوموبیل و عبور از جاده و پلی که منتهی به دریاچه است و همچنین چند دقیقه پیاده ‌روی به این دریاچه رسیده و تفریح کنند. همچنین، با توجه به این که در دور و اطراف دریاچه امکانات رفاهی خوبی نیز وجود دارند، بازدید و اقامت در آن را ساده کرده است. برای نمونه، تفریحاتی چون قایق‌ سواری بر روی آب دریاچه و بازدید از مناظری زیبا با  درختانی سرسبز که دریاچه الیمالات را در بر گرفته اند، از اقدامات درجه یک و محبوبی است علاقه مندان به این تفریح انجام می دهند. امکان سوارکاری با اسب ‌هایی که در این مجموعه وجود دارد نیز از دیگر کارهایی است که می توان در اطراف این دریاچه انجام داد. در اطراف دریاچه الیمالات، حیوانات مختلفی چون لاک پشت، قورباغه، مار آبی و دیگر حیوانات نیز وجود دارند که در آن زندگی می ‌کنند و منجر به ایجاد محیطی پر نشاط و زنده شده اند. با توجه به این موارد و موقعیت خاص دریاچه الیمالات است که سالانه گردشگران زیادی به آن سفر کرده و در روزهای تعطیل نیز افراد زیادی از آن بازدید می کنند.

فضای بکر دریاچه الیمالات

بهترین زمان بازدید از دریاچه الیمالات

برای هر مکانی که در فضای باز و به طور کلی طبیعت قرار دارد، بازه زمانی وجود دارد که بهترین و مناسب ترین زمان برای بازدید از آن مکان است. اگرچه در تمام فصول می توان به دریاچه الیمالات سفر کرد، اما برای بازدید از این دریاچه فصل بهار فصل مناسب تری است. چرا که در فصل تابستان آب و هوای این منطقه شرجی بوده و در فصل های پاییز و زمستان نیز آب و هوایی سرد بر این منطقه حاکم است. در فصل بهار، دریاچه الیمالات دارای آب و هوایی مطلوب بوده و طبیعت سرسبز و بسیار زیبایی نیز دارد. بهار را می توان زیباترین فصل سال برای تماشای دریاچه الیمالات نامید.

نکات بازدید از دریاچه الیمالات

بازدید از دریاچه الیمالات دارای مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد:

  •  ورود به این دریاچه چه با اتوموبیل و چه پیاده نیازمند پرداخت هزینه می باشد. که این مبلغ برای ورود با اتوموبیل بیشتر است.
  • این مجموعه از ساعت ۱۰ شب برای بازدید و ورود تعطیل می‌ شود، اما در صورتی که قصد کمپینگ داشته باشید، می‌توانید شب را در این دریاچه بگذرانید.
  • به یاد داشته باشید که هوای این منطقه در فصل های گرم سال شرجی است، بنابراین امکانات لازم را همراه داشته باشید. 
  • برای رفتن به دریاچه حتما کفش ورزشی مناسبی را با خود همراه داشته باشید چرا که خاک فضای اطراف دریاچه مرطوب بوده و قدم زدن در آن می تواند دشوار باشد. اگر قصد کمپینگ و ماندن در طول شب در دریاچه را دارید، حتما لوازم مورد نیاز مانند چادر مسافرتی، را به همراه خود داشته باشید. البته امکانات رفاهی مانند آلاچیق هایی برای استراحت در این دریاچه وجود دارند که می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.

همچنین مهم ترین نکته ای که در بازدید از دریاچه الیمالات و به طور کلی طبیعت باید به آن توجه کرده و پایبند باشید این است که محیط زیست ما سرمایه ارزشمندی است که نباید با سهل انگاری و بی توجهی آن را از دست دهیم چرا که طبیعت، فضای زیست ما و همه جانداران است، بنابراین باید در حفظ آن کوشا باشیم. نریختن زباله بر روی زمین، آسیب نزدن به درختان، روشن نکردن آتش و یا خاموش کردن آن هنگام رفتن، کثیف نکردن آب دریاچه، توجه به حیوانات و حیات آن ها و به طور کلی خودداری از وارد کردن هرگونه صدمه به طبیعت از کارهایی است که باید برای حفظ محیط زیست انجام دهیم.

دریاچه الیمالات رویان

رزرو ویلا در رویان

به لطف جاذبه های طبیعی و تفریحی که در شهرستان سرسبز رویان وجود دارد و موقعیت مکانی خاص این منطقه، مسافران بسیاری در تمامی روزهای سال به سمت رویان و زیبایی های آن حرکت می کنند. اما پیش از سفر به هر نقطه از کشور نیاز است که اقامتگاهی دنج و امن برای خود و یا خانواده تان تهیه کنید که وب سایت باباسفر در این خصوص به شما کمک خواهد کرد. این وب سایت تمامی ویلاها و سوئیت های شیک شهرستان رویان را برای شما عزیزان گردهم آورده است تا بتوانید با اجاره ویلا در رویان سفری لذت بخش به این منطقه بکر را تجربه کنید.

دریاچه‌ الیمالات یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان نوریان در غرب استان مازندران است که در فاصله هشت کیلومتری جاده نوریان به شهرستان چمستان، در بخش جنوبی دو راهی منتهی به روستای کارگرکلا واقع شده است. فاصله‌ دریاچه الیمالات با این جاده تقریباً سه کیلومتر است.

برای رفتن به دریاچه الیمالات و دسترسی به آن، باید با اتوموبیل در مسیر جاده شهرستان نوریان به شهرستان چمستان برانید. بعد از طی کردن هشت کیلومتر در این جاده، به درون فرعی که در سمت چپ دریاچه وجود دارد، بپیچید. در صورتی که از مسیر شهرستان نور قصد رفتن به این دریاچه را ندارید و به طور مستقیم می خواهید از استان تهران به سمت این دریاچه حرکت کنید، باید از سمت جاده هراز به آمل و از کمربندی آمل، به چمستان وارد شوید. سپس از چمستان به سوی نور حرکت کنید. در نهایت، پس از تقریباً ۴۰ دقیقه رانندگی، نرسیده به نور، به فرعی دریاچه الیمالات در سمت چپ جاده می رسید و می توانید دریاچه را مشاهده کنید.

در دریاچه الیمالات اغلب امکانات رفاهی و تفریحی برای آسایش و راحتی گردشگران وجود دارد. در این دریاچه، امکاناتی چون پارکینگ، رستوران، چند آلاچیق، فروشگاه، سرویس بهداشتی و قایق اجاره‌ای و ابزار ماهی گیری وجود دارند.

دریاچه الیمالات در همه فصل ها زیباست و هیچ فصلی از زیبایی این دریاچه کم نمی کند. اما به طور کلی، اگرچه در تمام فصل ها می توان به این دریاچه سفر کرد، اما فصل بهار را می توان فصلی دانست که این دریاچه در اوج زیبایی قرار دارد. در فصل تابستان آب و هوای این دریاچه شرجی بوده و در فصل های پاییز و زمستان نیز آب و هوایی سرد بر این منطقه حاکم است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.