دریاچه سد آویدر

استان مازندران یکی از سرسبز و زیباترین مناطق شمال ایران به شمار می رود که تفرجگاه ها و جاهای دیدنی بسیاری را در دل خود جای داده است. دریاچه سد آویدر که با نام های « آبیدر» و « آبگیر صلاح الدین ‌کلا» نیز شناخته می شود در خطه مازندران قرار داشته و با زیبایی هایی که پیشه روی چشم جهانیان گذاشته، یکی از بکرترین مناطق شمالی محسوب می شود. سد آویدر از چشم اندازی بی نظیر به روی جزیره مصنوعی این دریاچه و جنگل انبوهی که دور تا دور آن را فرا گرفته بهره مند می باشد. اما علاوه بر اینها مزایای ویژه ای نیز در اطراف این دریاچه وجود دارد که آن را به یکی جذاب ترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است. در ادامه تفریحات دلچسب دریاچه سد آویدر را نام برده و بهترین مسیرهای دسترسی به این دریاچه زیبا را شرح داده ایم.

سد آویدر کجاست با مسیرهای دسترسی آن

دریاچه آویدر در ۳۰ کیلومتری شرقی نوشهر و استان مازندران جا خوش کرده است و در نزدیکی پارک جنگلی سیسنگان قرار دارد. برای دستیابی به این منطقه باید ابتدا از آزادراه تهران_ شمال خود را به جاده چالوس رسانده و از آنجا به سمت دریاچه آویدر حرکت کنید. در ادامه آدرس کامل دریاچه سد آویدر را شرح داده ایم.

آدرس دریاچه سد آویدر: استان مازندران، 30 کیلومتری شرق نوشهر، مجاور روستای ملاکلا

برای رسیدن به دریاچه آویدر راه های زیادی وجود ندارد. برای رفتن به این منطقه از جاده چالوس به سمت نوشهر حرکت کرده و تا جنگل سیسنگان در مسیر بمانید. سپس با تابلوی روستای صلاح الدین مواجه می شوید. به سمت چپ بپیچید و وارد فرعی دریاچه سد آویدر شوید.

دریاچه آویدر

آشنایی با دریاچه سد آویدر

سد آویدر یا دریاچه آبیدر، یکی از بکرترین مناطق شمال ایران است که در سال 1372 به منظور تامین آب برای کشاورزان به دست شرکت آب منطقه ‌ای احداث شد. حاصل ساخت این سد پدیدار شدن دریاچه مصنوعی شگفت انگیزی شد که امروزه با نام دریاچه سد آویدر شناخته می شود. این دریاچه با مساحت ۳۸ هکتار چشم اندازی مسحورکننده را به وجود آورده است و زیستگاه مناسبی برای آبزیان مختلف را پدید آورده است. دور تا دور سد آویدر را درختان سرسبز و انبوهی محاصره کرده اند که این امر فضای دریاچه را رویایی تر کرده و مکانی دنج برای گذراندن اوقاتی خوش در دل طبیعت را به مسافران هدیه می دهد. همچنین جزیره کوچکی در قلب این دریاچه وجود دارد که زیبایی آن را چند برابر کرده است.

علت شکل گیری دریاچه آویدر

سد آویدر یک دریاچه مصنوعی به شمار می رود. زیرا این دریاچه در سال ۱۳۷۲ به واسطه ساخت سد خاکی صلاح‌ الدین کلا شکل گرفت. جزیره ای که در وسط دریاچه نیز دیده می شود که این جزیره در گذشته تپه بوده است. اما پس از ساخت سد آویدر به زیر آب رفته و جزیره زیبای کوچکی را به معرض دید گذاشته است. این منطقه در ابتدا برای تامین آب زمین های کشاورزی ایجاد شد، اما به دلیل موقعیت مکانی خاصی که دارد امروزه یکی از مقاصد گردشگری ناب به شمار می رود که مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می کند.

دریاچه سد آویدر

تفریحات سد آویدر

سد آویدر در منطقه ای کوهستانی جا خوش کرده است. از همین روی از آب و هوایی بسیار مطلوب و طبیعتی بکر و دیدنی برخوردار می باشد. در ابتدای ساخت سد آویدر کاربری متفاوتی داشت. اما به دلیل جاذبه هایی که این سد در دل خود جای داده است، به مرور زمان تبدیل به یکی از مناطق توریستی شد و مکانی دنج برای تفریحات گوناگون به شمار می رود. دریاچه سد آویدر علاوه بر چشم انداز زیبایی که به گردشگران ارائه می دهد از تفریحات جذابی همچون دوچرخه سواری، عکاسی، قایق سواری و بازدید از جزیره نیز بهره مند می باشد که می تواند اوقاتی پر آرامش را برای بازدید کنندگان به ارمغان بیاورد. در ادامه تمامی امکانات تفریحی این منطقه بکر را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

ماهیگیری و قایق سواری

یکی از بهترین تفریحاتی که می توانید در دریاچه آویدر تجربه کنید قایق سواری در دل دریاچه و رفتن به جزیره زیبای آن است. قایق های کرایه ای که در اطراف دریاچه آویدر وجود دارند از ظرفیت 2 و 4 نفره برخوردار بوده و امکان بازدید از طبیعت بکر این منطقه را فراهم کرده اند. همچنین یکی از محبوب ترین تفریحات سد آویدر ماهیگیری است که اوقات خوشی را برای مسافران رقم زده و تجربه ای به یادماندنی می باشد. البته توجه داشته باشید در این منطقه غرفه هایی که وسایل ماهیگیری را در اختیار شما قرار دهد وجود نداشته و باید وسایل مورد نظرتان را به همراه داشته باشید.

کیبل اسکی

اگر می خواهید از تجربه فراموش نشدنی اسکی بر روی دریاچه سد آویدر بهره مند شوید کیبل اسکی به شما این امکان را می دهد. یکی از جذاب ترین تفریحات سد آویدر کیبل اسکی است که نیاز به مهارت خاصی نداشته و هر کسی می تواند از این طریق به اسکی بر روی آب مشغول شود. درواقع کیبل اسکی یکی از تفریحات آبی پرطرفداری است که معمولا در جزیره کیش یا تفرجگاه های محبوب مشاهده می شود. اما سد آویدر امکان اسکی بر روی آب برای تمامی گردشگران را به وجود آورده است. 

تفریحات آبی دریاچه آویدر

سوارکاری

در کنار طبیعت زیبای سد آویدر حیوانات نجیبی همچون اسب وجود دارند که شما می توانید با سوارکاری از طریق این حیوانات اوقات خوشی را برای خود رقم زده و در دل طبیعت اسب سواری کنید. برای سوارکاری در اطراف دریاچه آویدر تعدادی مسئول نیز شما را همراهی می کنند تا خطری تهدیدتان نکند. از همین روی اسب سواری در دریاچه آویدر یکی از تفریحات جذاب برای کودکان می باشد.

پیک نیک

همیشه گردشگران به دنبال مناطق بکر و طبیعی برای گذراندن اوقاتی خوش و پیک نیک های دسته جمعی یا تکی هستند. منطقه سد آویدر با ارائه چشم اندازی از کوه های زیبا و جزیره ای دوست داشتنی، مکانی دنج و عالی برای پیک نیک به شمار می رود. همچنین آب و هوای این منطقه بسیار دل انگیز است و از پوشش گیاهی سرسبزی برخوردار می باشد که لذت چند ساعتی آرامش و پیک نیک در دل طبیعت را در اختیار همگان قرار داده است.

کلایمکس کنار دریاچه آویدر

اوج هیجان را می توانید در کلایمیکس دریاچه آویدر تجربه کنید. در کلایمیکس شما می توانید همه چیز را به صورت مجازی حس کنید و از هر خطری به دور باشید. در این تفریح عینک مجازی بر روی چشم تان قرار می گیرد و برنامه آغاز می شود. کلایمیکس را می توان از جذاب ترین تفریحات کنار دریاچه آویدر دانست که بسیار به یاد ماندنی است.

پارک بادی کودکان

از آنجاکه کودکان نمی‌توانند از تفریحاتی ماننند اسکی روی آب یا کلایمکس استفاده کنند، این دریاچه امکانات خاص دیگری را تعبیه کرده است تا هر قشری از مسافران بتواند نهایت لذت را کسب کنند. در پارک بادی کنار دریاچه آویدر تعدادی وسایل سرگرم کننده مخصوص کودکان قرار گرفته است که می تواند تا ساعت ها لبخند بر روی لب های فرزند تان بنشاند.

شهربازی کنار دریاچه آویدر

در کنار دریاچه شهربازی کوچکی قرار گرفته است که در کنار طبیعت گردی، اوقات هیجان انگیزی را نیز در اختیار مسافران قرار می دهد. این شهربازی از وسایل کم تری نسبت به سایر شهربازی ها برخوردار می باشد اما می تواند تفریح خوبی برای کودکان باشد و برای چند ساعتی این کوچولوهای دوست داشتنی را سرگرم کند.

دریاچه آویدر نوشهر

امکانات رفاهی دریاچه سد آویدر

از آنجاکه گردشگران بسیاری به سد زیبای آویدر سفر می کنند امکانات رفاهی مناسبی نیز در این منطقه تعبیه شده که از نیاز های اصلی است. برخی از این امکانات رفاهی به شرح زیر می باشد:

  • سرویس بهداشتی
  • کافه و رستوران های متعدد
  • سوپرمارکت
  • فروشگاه لوازم اسکی بر روی آب
  • عکاسی حرفه ای

از امکانات بالا که بگذریم، آلاچیق های بسیاری نیز در اطراف دریاچه آویدر دیده می شود که محیط دنجی برای لذت بردن از طبیعت دریاچه و استراحت به شمار می روند. این آلاچیق ها اجاره ای بوده و به شکل سفره خانه های سنتی در اختیار مردم قرار می گیرند.

هزینه و ساعات بازدید از دریاچه آویدر

به دلیل قرار داشتن امکانات رفاهی دست سازی که در منطقه آویدر تعبیه شده است بازدید از آن شامل هزینه می شود. در حال حاضر هزینه بازدید از این جاذبه مبلغ 10 هزار تومان برای هر ماشین است اما این قیمت می تواند در سال های آینده نسبت به نرخ روز متفاوت باشد. همچنین شرایط استفاده از سایر وسایل و ساعات کاری مجموعه نیز به شرح زیر می باشد.

قیمت بلیط ورودی دریاچه سد آویدر: 10 هزار تومان به ازای هر ماشین

قیمت بلیط قایق دونفره در دریاچه سد آویدر: 30 هزار تومان

قیمت بلیط قایق چهار نفره در دریاچه سد آویدر: 40 هزارتومان

ساعات کاری دریاچه سد آویدر: بازدید از این منطقه محدودیت زمانی نداشته و به صورت 24 ساعته امکان پذیر می باشد.

تفریحات دریاچه آویدر

بهترین زمان بازدید از سد آویدر

دریاچه سد آویدر به قدری زیبایی در خود پنهان کرده است که می توان هر فصل را برای بازدید از این منطقه مناسب دانست. اما به دلیل آب و هوای کوهستانی که در این منطقه مشاهده می شود، بازدید در فصل زمستان از این منطقه می تواند کمی چالش برانگیز باشد. چراکه در فصل زمستان بارش برف و باران سنگینی در آن دیده می شود که ممکن است برخی از گردشگران را آزرده خاطر کند. اما بهترین فصل بازدید از این منطقه بکر را می تواند فصل بهار و تابستان دانست که آب و هوای معتدل تری بر آن حاکم بوده و طبیعت گردی در آن آسان تر از فصل زمستان است. با اینحال بازدید از دریاچه آویدر در فصل زمستان نیز خالی از لطف نیست. زیرا در این فصل درختان اطراف دریاچه با رنگ های قرمز و نارنجی رنگ آمیزی شده و صحنه ای خیره کننده را به وجود می آورند.

جاهای دیدنی اطراف سد آویدر

درست است که بازدید از دریاچه سد آویدر می تواند برای ساعت ها شما را سرگرم کرده و اوقات بسیار خوشی را برایتان رقم بزند. اما اگر تمایل به بازدید از مناطق بکر دیگر را نیز دارید، می توانید از جاهای دیدنی دیگری که در نزدیکی دریاچه آویدر قرار داشته و در زیر ذکر کرده ایم نیز بازدید به عمل بیاورید.

پارک جنگلی سیسنگان: پارک جنگلی سیسنگان یکی از محبوب ترین پارک های استان مازندران است که در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر جای دارد. این پارک در سال 1344 پدید آمد. پارک جنگلی سیسنگان در 6.6 کیلومتری دریاچه آویدر قرار دارد.

دریاچه ارواح: در 1.8 کیلومتری منطقه نوشهر دریاچه ای عجیب و راز آلود وجود دارد که به آن نام دریاچه ارواح را نسبت داده اند. تالاب ارواح یکی از جذاب ترین مکان های دیدنی استان مازندران به شمار می رود که با شاخه های خشک از آب بیرون زده و صدای حیوانات وحشی در شب مکانی هیجان انگیز را به وجود آورده است. این جاذبه در 12.8 کیلومتری سد آویدر جای گرفته است.

روستای صلاح الدین کلا: این روستا در 5 کیلومتری دریاچه آویدر قرار دارد که از طبیعتی بکر و مردمی بسیار خون گرم برخوردار می باشد. در روستای صلاح الدین کلا خانه هایی با سقف شیروانی دیده می شود و آب و هوایی بسیار خوش بر آن حاکم است.

دریاچه سد آویدر

نکات مهم برای بازدید از دریاچه مصنوعی آویدر

1. به دلیل عمق زیاد دریاچه آویدر و وجود برخی از مار های آبی سمی، شنا در این منطقه ممنوع است.

2. برخی از بخش های سد آویدر ممکن است آنتن دهی خوبی نداشته باشد، از همین روی پیش از سفر تماس های مهم خود را مدیریت کنید.

3. در صورت کمپ در شب حتما وسایل ضروری همچون کیسه خواب، چادر مسافرتی، آب کافی، چراغ قوه و سایر وسایل مخصوص به کمپینگ را با خود حمل کنید.

4. در اطراف دریاچه آویدر بوفه های خوراکی وجود دارد اما این بوفه ها تنها شامل خوراکی های مختلف می شوند و در صورت تمایل به درست کردن وعده های غذایی مواد مصرفی تان را همراه خود بیاورید.

5. مراقب کودکان باشید تا نزدیک دریاچه نشوند و خطر غرق شدن فرزندان دلبندتان را تهدید نکند.

6. یک دست لباس گرم به همراه لباس اضافه همراه خود داشته باشید.

7. هنگام قایق سواری در دریاچه حتما به توصیه های اپراتورها گوش دهید.

تفریحات دریاچه آویدر

رزرو سوئیت در نوشهر

اقامت در نزدیکی دریاچه آویدر برای بسیاری از مسافرانی که به این منطقه سفر می کنند جذاب است. برخی از افراد به کمپینگ کنار دریاچه علاقه مند هستند، اما کمپ چالش های خاصی را شامل می شود و برای تمامی افراد دلنشین نیست. از همین روی گردشگران به دنبال مکان های اقامتی هستند که پس از بازدید از دریاچه در آن به استراحت و تکمیل سفرشان بپردازند. وب سایت باباسفر تمامی ویلا و سوئیت های مناسب نوشهر را گردهم آورده و با قیمتی رقابتی از سایر وب سایت ها در اختیار علاقه مندان قرار داده است. شما می توانید برای اجاره سوئیت در نوشهر وارد وب سایت باباسفر شده و استراحتگاه دلخواه خود را به صورت آنلاین و تنها در چند دقیقه رزرو کنید.

استان مازندران، 30 کیلومتری شرق نوشهر، مجاور روستای ملاکلا

هزینه ورودی برای هر ماشین 10 هزارتومان و برای قایق سواری 40 هزارتومان می باشد.

شما می توانید برای رسیدن به دریاچه آویدر از جاده چالوس به سمت نوشهر حرکت کرده و از آنجا به سمت جنگل سیسنگان برانید. سپس با تابلوی روستای صلاح الدین مواجه می شوید. از آنجا به سمت چپ پیچیده و وارد سد آویدر شوید.

قایق سواری، کلایمکس، ماهیگیری، پارک بادی کودکان، شهربازی، اسکی بر روی آب، جنگل گردی، پیک نیک و غیره از بهترین تفریحات سد آویدر به شمار می روند.

از بهترین زمان سفر به دریاچه آویدر می توان به فصل بهار و تابستان اشاره کرد که آب و هوای معتدل و مطلوبی در آن مشاهده می شود.

در نوشهر و نزدیکی سد آویدر اقامتگاه های مختلفی وجود دارد که می توانید با رزرو این اقامتگاه ها از اوقاتی خوش بهره مند شوید. همچنین امکان کمپ کردن کنار دریاچه نیز وجود دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.