دریاچه نئور

دریاچه نئور از جمله جاذبه ‌های طبیعی کمتر شناخته شده است که در نزدیکی شهر خلخال واقع شده و یکی از دیدنی‌ های این شهر محسوب می ‌شود. این دریاچه زیبا با طبیعت بکر و چشم نوازی که دارد، در دامنه کوه‌ های تالش قرار گرفته و محیط دلچسب و جذابی برای اتراق و کمپینگ دارد. از آنجایی که این دریاچه در میان کوه‌ های مرتفع تالش قرار گرفته، جزو مناطق سردسیر و پربارش محسوب می ‌شود. بنابراین بهترین زمان بازدید از این دریاچه زیبا و طبیعت اطراف آن فصل بهار و تابستان می باشد. شما نیز در طول سفر خود به استان‌ های گیلان و اردبیل می ‌توانید از این دریاچه زیبا بازدید کنید و طبیعت بکر و منظره چشم نواز آن را از نزدیک ببینید. در این راهنما از بابا سفر با معرفی بیشتر دریاچه نئور، مسیرهای دسترسی و جاذبه‌ های آن همراه ما باشید!

دریاچه نئور کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

دریاچه نئور از جمله زیباترین جاهای دیدنی خلخال است که در نزدیکی جاده اسالم به خلخال و در خط مرزی استان ‌های اردبیل و گیلان واقع شده است. دریاچه نئو در واقع دارای دو بخش مجزا است که با گرم شدن هوا و در فصل بهار، برف کوهستان‌ ها آب شده و دو قسمت دریاچه به هم می پیوندند و در نتیجه دریاچه نئور تشکیل می‌ شود. عمق این دریاچه در قسمت های مختلف متفاوت است در فصل بهار بین ۵ تا ۱۳ متر افزایش می‌ یابد. مساحت بخش کوچک‌ دریاچه نئور حدوداً ۴۰ هکتار و مساحت بخش بزرگتر این دریاچه به ۱۸۰ هکتار می رسد. دریاچه نئور در مرز بین استان‌ اردبیل و گیلان و در دامنه کوه های تالش واقع شده و از جمله زیباترین جاذبه های طبیعی در شمال غربی کشور محسوب می‌ شود. دسترسی به دریاچه نئو هم از استان گیلان و هم اردبیل امکان پذیر است، اما از آنجایی که مسیر دسترسی به این دریاچه از استان اردبیل آسفالته است، تردد اغلب از سمت استان اردبیل و خلخال انجام می شود.

دریاچه نئور

مسیرهای دسترسی به دریاچه نئور

برای رسیدن به این دریاچه زیبا، باید وارد مسیر پرپیچ‌ و خمی که دامنه‌ کوه های تالش وجود دارد، شوید. با طی مسیری به صورت پیاده و بالا رفتن از کوهستان تالش می توانید این دریاچه را در میان طبیعتی چشم نواز و دلربا مشاهده کنید. مسیر دسترسی به این دریاچه مورد علاقه کوهنوردان و طبیعتگردان است و پیاده ‌روی از دریاچه نئو تا ییلاق سوباتان نیز برای آن ها بسیار جذاب است. مسیر دسترسی به دریاچه نئور از میانه جاده اردبیل به خلخال می گذرد که برای رسیدن به آن باید از اردبیل به سمت خلخال برانید. در صورتیکه ساکن تهران و یا شهرهای شرقی و جنوبی کشور هستید، باید ابتدا به زنجان بروید و سپس مسیر جنوب به شمال جاده خلخال-اردبیل به پیش بروید. در فاصله ۴۰ کیلومتری از اردبیل و قسمت شرقی جاده اردبیل-خلخال، جاده ای پر پیچ ‌و خم وجود دارد که به ‌سمت دریاچه نئور و روستاهای اطراف منتهی می شود. پس از طی حدوداً ۱۲ کیلومتر در این جاده پر پیچ و خم، به یک خروجی خواهید رسید که شما را به روستای داش بلاغ و جنوب دریاچه هدایت می‌ کند. همچنین امتداد مسیر جاده قبلی، شما را به بخش شمالی دریاچه نئو می‌ رساند. اگر بخواهید از استان گیلان به دریاچه نئو و جنگل های لیسار بروید، باید از مسیر پر پیچ و خمی که در غرب ییلاق سوباتان وجود دارد، بگذرید و پس از عبور از جاده کوهستانی به این دریاچه برسید. 

جاذبه های گردشگری دریاچه نئور

گل های رنگارنگ و پوشش گیاهی جذابی که در فصل بهار و تابستان در دشت‌ ها و مناطق ییلاقی اطراف دریاچه نئور می رویند، منظره جذابی به آن می دهند. قدم زدن در جاده اطراف دریاچه و لذت بردن از عطر گیاهان کوهی و طبیعت بکر دریاچه بسیار لذت بخش است. شما می توانید در این منطقه عکاسی کنید و خاطرات جذابی از سفر خود به خلخال و بازدید از دریاچه نئور ثبت کنید. دریاچه نئور یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی خلخال است که در فصل زمستان نیز بسیار رویایی است و با یخ زدن آب دریاچه، به پیست اسکیت روی یخ تبدیل می شود که علاقه مندان به این تفریح هیجان انگیز را جذب خود می‌کند. اگر جزو افرادی هستید که به کوهنوردی علاقه دارید، می‌ توانید در کوه های اطراف دریاچه قدم بزنید و به سمت قله ها حرکت کنید تا چشم انداز زیبای دریاچه نئور و جنگل های شمالی را از ارتفاعات بالاتر مشاهده کنید. فضای اطراف دریاچه نئور همچنین برای دوچرخه‌ سواری نیز عالی است و برای علاقه ‌مندان به دوچرخه سواری کوهستانی بسیار جذاب خواهد بود. بسیاری از گردشگرانی که به دوچرخه سواری کوهستانی علاقه مند هستند، در فصول گرم سال فاصله بین دریاچه و ییلاق سوباتان را طی می کنند و از مناظر جذابی که در مسیر وجود دارد، لذت می برند. اسب‌ سواری، قایق ‌رانی و ماهیگیری از دیگر جاذبه ها و تفریحات دریاچه نئور محسوب می شوند که تجربه جذابی از سفر شما به این منطقه را برای شما به ارمغان می آورند. 

دریاچه نئور اردبیل

بهترین زمان بازدید از دریاچه نئور

همانطور که گفتیم، دریاچه نئور از جاهای دیدنی خلخال و استان اردبیل محسوب می شود و به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات کوهستانی، بارش های مداومی دارد. از این رو در فصل پاییز و زمستان آب و هوای منطقه بسیار سرد می شود و حتی آب دریاچه تا عمق ۸۰ سانتی متری یخ می بندد. بنابراین بهترین زمان سفر به این دریاچه و تماشای طبیعت بکر و زیبای آن، فصل بهار و تابستان می باشد. با گرم شدن هوا از اواسط اردیبهشت ماه و آب شدن برف های کوهستان، آب دریاچه نیز بالا می آید و گل های رنگارنگی که در این منطقه می رویند، دریاچه نئور را به مکانی عالی برای گذراندن اوقات فراغت و طبیعت گردی و کمپینگ تبدیل می کند. اگر تمایل دارید در کنار دریاچه نئور اتراق کنید و کمپ بزنید، بهتر است روزهای بلند تابستان را برای سفر خود انتخاب کنید.

امکانات رفاهی دریاچه نئور

محیط اطراف دریاچه نئور یکی از بکرترین و چشم نوازترین جاذبه های طبیعی در شمال غربی کشور است که امکانات رفاهی چندانی ندارد، اما برای گردشگران و طبیعت گردان که علاقه مند به گذراندن اوقات فراغت خود در محیطی دنج و سرسبز هستند یک انتخاب عالی است! در اطراف این دریاچه مکان هایی برای اتراق و کمپینگ و همچنین سرویس بهداشتی و بوفه ای کوچک وجود دارد که اجناس محدودی برای فروش دارد. اگر شما نیز دریاچه نئور را به عنوان مقصد طبیعت گردی خود انتخاب کرده اید، بهتر است لوازم و تجهیزات مورد نیاز را همراه داشته باشید. همچنین همراه داشتن غذا و آب به میزان کافی ضروری می باشد. اگر قصد دارید شب را نیز در طبیعت اطراف دریاچه بگذرانید، با توجه به این که امکانات کافی در این منطقه وجود ندارد، بهتر است تجهیزات لازم برای کمپینگ و اقامت در شب را به همراه داشته باشید. 

جاذبه های گردشگری دریاچه نئور

جاذبه های گردشگری اطراف دریاچه نئور 

دریاچه نئور یکی از جاهای دیدنی خلخال است که به دلیل قرار گرفتن در مناطق سرسبز و‌ کوهستانی و آب و هوای مطبوع، در سال های اخیر مورد توجه گردشگران و طبیعت گردان واقع شده است. از آنجایی که دریاچه نئور کمتر شناخته شده است و مسیر پر پیچ و خم کوهستانی دارد، طبیعت اطراف آن دست نخورده و بکر باقی مانده است؛ اما با این حال روز به روز گردشگران و طبیعت گردان این منطقه افزایش می یابد. اطراف دریاچه نئور یکی از مهم ‌ترین سکونتگاه‌ های ییلاقی عشایر محسوب می شود و جاذبه های طبیعی و گردشگری متعددی که در اطراف این دریاچه وجود دارد، به محبوبیت هرچه بیشتر آن افزوده است. 

ییلاق سوباتان: ییلاق سوباتان یکی از جاذبه های گردشگری اطراف دریاچه نئور می باشد که در فاصله ۲۰ کیلومتری قسمت جنوب شرقی دریاچه واقع شده است و مسیری جذاب و رویایی دارد که به این دریاچه منتهی می شود. در طول جاده نئور به سوباتان از دامنه‌ های زیبای کوه‌ های تالش گذر خواهید کرد و دامنه ‌های گل های جذاب و رنگارنگ، چشمه‌ های پر آب و خروشان و همچنین دشت ‌های بکر و سرسبز را مشاهده خواهید کرد. 

آبشار ورزان: آبشار ورزان یکی از دیدنی های اطراف دریاچه نئور است که در قسمت شمال غربی ییلاق سوباتان و همچنین در امتداد رودخانه ورزان واقع شده است. رودخانه پرآب و خروشان ورزان از رودخانه لیسار سرچشمه گرفته و در نهایت به آبشار زیبای ورزان می‌ رسد. آبشار ورزان با ارتفاع ۳۰ متری جزو آبشارهای مرتفع کشور محسوب می شود که توسط صخره های سنگی با شیب بسیار زیاد احاطه شده است. همچنین در قسمت بالای این آبشار، حوضچه ‌ای وجود دارد که برای آب تنی در تابستان بسیار مناسب است.

جنگل لیسار: بخش عمده ای از منطقه جنگلی قسمت شرقی دریاچه نئور را جنگل های لیسار تشکیل می دهند. این جنگل های سرسبز و انبوه جزو مناطق خوش آب و هوای استان گیلان محسوب می شوند که پوشش گیاهی متنوعی مانند درختان افرا، گوجه های جنگلی، درختان ممرز، راش، توسکا، صنوبر و درختچه‌ انار وحشی، تمشک و شبدر در آن ها دیده می شود. جنگل های لیسار در شمال تالش و در نزدیکی دریاچه نئور واقع شده اند که در تمام فصول سال میزبان گردشگران و طبیعت گردان می باشد.

دریاچه نئور کجاست؟

رزرو ویلا در خلخال

خلخال یکی از شهرستان های استان اردبیل با آب و هوایی بسیار مطبوع و دلپذیر است که جاذبه های گردشگری بسیار متنوع و جذابی را در خود جای داده است. از جمله جاذبه های بسیار معروف این شهرستان می‌توان به منطقه گردشگری ازناو، آبشار نوده، قله آق داغ، آب گرم گیوی، پل معلق پیرتقی و همچنین دریاچه زیبای نئور اشاره کرد. تمامی این مناطق دیدنی در فصول مختلف سال گردشگران بسیاری را به خود جذب می کنند. اگر شما نیز قصد سفر به این شهر و بازدید از جاذبه های آن را دارید، می توانید با اجاره ویلا در خلخال تجربه منحصر به فردی از اقامت در این شهر داشته باشید.

دریاچه زیبای نئور در مرز میان استان‌ اردبیل و گرگان و دامنه‌ های سرسبز کوه‌ های تالش واقع شده است.

از آنجایی که این دریاچه در ارتفاعات واقع شده است، در فصول سرد سال میزبان بارش های نسبتاً شدیدی می باشد، بنابراین بهترین زمان سفر به این دریاچه، فصل بهار و تابستان می باشد.

پیاده‌ روی در جاده خاکی دریاچه به ییلاق سوباتان، کوهنوردی، ماهیگیری، اسب سواری و دوچرخه سواری، و همچنین قایق‌ رانی از جمله تفریحات جذاب و هیجان انگیز دریاچه نئور محسوب می شوند.

از آنجایی که در برخی از قسمت های دریاچه گل و لای باتلاقی وجود دارد، امکان شنا کردن در دریاچه نئور وجود ندارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.