رودخانه بابلرود

استان مازندران یکی از مناطق بکر شمالی است که شگفتی های بسیاری همچون رود بابلرود را در دل خود جای داده است. این رود زیبا که با نام های «رود بابل» و « باوُل » نیز شناخته می شود از میان شهرهای بابل و بابلسر می گذرد و در نهایت به دریای خزر می ریزد. رودخانه بابلرود را می توان یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری استان مازندران دانست. چراکه این رود طویل، بوستان ها و اسکله های قایق رانی را به دور خود جمع کرده و مکان دنجی برای تفریحات روزانه و حتی شبانه را تشکیل داده است. از همین روی اگر شما نیز قصد سفر به شهرهای بابل و بابلسر را دارید در این مقاله همراه ما شوید تا همه چیز درباره رودخانه بابلرود را توضیح داده و تفریحات مهیج آن را برای شما عزیزان نام ببریم.

رودخانه بابلرود کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

بابلرود یکی از پرآب ترین و شگفت انگیزترین رودهای خطه شمالی کشور محسوب می شود که از میان دو شهر محبوب بابل و بابلسر می گذرد. این رودخانه یکی از مشهور ترین جاهای دیدنی بابلسر را به خود اختصاص داده است و با طبیعت زیبای خود دلبری می کند. بابلرود یکی از طویل ترین رودخانه های شمالی است که شهرستان های بابل و بابلسر را از یکدیگر جدا می کند. این رود زیبا در استان مازندران و در میان شهر های بابل و بابلسر قرار گرفته است.

آدرس رودخانه بابلرود بابلسر: استان مازندران، شهرستان بابلسر

رودخانه بابلرود از کجا عبور می کند؟

بابلرود که طولی 78 کیلومتری دارد از سه رود آذررود، اسکلیم رود و کارسنگ رود در سد البرز تشکیل شده است. این رودخانه زیبا از ارتفاعات کوه های البرز سرچشمه می گیرد و در نهایت به دریای زیبای خزر می ریزد. از آنجایی که طول رودخانه بابلرود بسیار زیاد است و از میان شهرستان های بابل و بابلسر عبور کرده است در مسیر خود برخی از شالیزارهای منطقه بندپی را آبیاری کرده و دهستان های بابل کنار، بالاتجن قائمشهر، شهر بابل و ده گنج افروز را پشت سر گذاشته و به سمت بابل می رود. سپس دهستان هایی که در بخش جنوبی و غربی بابلسر جای دارند از آبیاری توسط بابلرود بهره مند شده و همچنین زیبایی خیره کننده ای را به دست بیاورند.

رودخانه بابلرود

دیدنی های رودخانه بابلرود

بابلرود به قدری زیبا و دیدنی است که سالانه مسافران بسیاری برای قدم زدن در کنار این رود و لذت بردن از طبیعت سرسبز اطراف آن به بابلسر سفر می کنند. فضای سبز این منطقه و چشم انداز زیبایی که به رودخانه وسیع بابلرود ختم می شود از محبوب ترین جاذبه های گردشگری رود بابل محسوب می شود. اما این تنها گوشه چشمی از دیدنی های بابل رود است و در کنار این رودخانه جاذبه های تفریحی بسیاری وجود دارد که سفری خوش را برای همگان به ارمغان می آورند. دورتا دور بابلرود را جنگل های سرسبز و بوستان های وسیع تشکیل داده اند که یک روز خوش را برای گردشگران رقم می زنند. درواقع شما به هر یک از شهرهای بابل یا بابلسر سفر کنید می توانید از قدم زدن در کنار رودخانه بابلرود و تنفس در آب و هوای مطلوب این منطقه نهایت لذت را ببرید. در ادامه برخی از جاذبه هایی که در اطراف بابلرود وجود دارند را برای شما عزیزان نام برده ایم.

پل معلق بابلسر

پل معلق بابلسر که یک شاهکار معماری است بر روی رودخانه ببلرود قرار گرفته و پیوندی میان دو بخش شرقی و غربی بابلسر ایجاد کرده است. این پل در سال 1313، ساخته شده است و قدمت آن به دوره حکومت پهلوی باز می گردد. پل معلق پیش از آغاز جنگ جهانی اول و به دست مهندسین آلمانی و سوئدی ساخته شد. از همین روی پل معلق را می توان یکی از جاذبه های تاریخی شهر بابلسر نیز دانست که با بدنه ای محکم و مقاوم، جلوه خاصی به بابل رود بخشیده است. ساخت و احداث این پل به دستور رضا خان انجام شد که طول آن 80 متر و ارتفاعش حدود 16 متر می باشد. شایان ذکر است پل معلق بابلسر یکی از آثار ارزشمند ایران به شمار می رود و در سال 1386 در فهرست آثار ملی کشور با شماره 20674 به ثبت رسیده است. جالب است بدانید پل معلق جزو اولین پل هایی است که امکان تردد بر روی آن وجود داشته و ماشین رو است. به دلیل منظره خیره کننده ای که پل معلق پیشه روی چشم بازدیدکنندگان می گذارد و نقوش زیبایی که بر روی آب رودخانه بابل رود منعکس می کند، این مکان یکی از بی بدیل ترین مناظر را به علاقه مندان به هنر و عکاسی ارائه می دهد. پل معلق بابلسر در خیابان پاسداران و بر فراز بابل رود قرار گرفته است.

پارک های جنگلی

همانطور که ذکر شد بابلرود از طبیعتی بکر بهره مند بوده و بوستان ها و پارک های جنگلی بسیاری در اطراف این رود چشم نواز قرار گرفته اند که ناب بودن این منطقه را از همیشه بیشتر کرده اند. درواقع بابلرود در سرسبزی بی نهایتی قرار گرفته است و این رود به قدری طولانی می باشد که در مسیر آن با جنگل ها مواجه خواهید شد. برخی از جنگل هایی که در نزدیکی و در مسیر بابلرود قرار دارند می توان به جنگل افسانه ای لفور، جنگل آذر رود و جنگل بزچفت اشاره کرد که از درختان سر به فلک کشیده و آب و هوایی دل انگیز برخوردار می باشند. از همین روی شما می توانید پس از یک پیاده روی دلچسب در کنار رودخانه بی نظیر بابلرود به سمت جنگل های آن حرکت کرده و اوغات آرامش بخشی را در دل طبیعت زیبای این جنگل ها سپری کنید. همچنین در اطراف این رود بوستان های وسیعی قرار گرفته است که از امکانات رفاهی مناسبی همچون سرویس بهداشتی، آلاچیق و نیمکت بهره مند هستند و در صورت نیاز به هر یک از این امکانات می توانید با قدم زنی کوتاهی به این بوستان ها بروید.

رودخانه بابلرود بابلسر

جاذبه های تفریحی رودخانه بابلرود

تفریحات هر منطقه ای جزو امتیازات گردشگری آن منطقه محسوب می شوند که بابلرود نیز از این قاعده مستثنی نیست. درواقع یکی از ویژگی های اصلی این رود زیبا تفریحات جذابی است که در اطراف آن وجود داشته و یک روز مهیج را برای مسافران رقم می زند. شما نیز می توانید پس از قدم زدن و لذت بردن از زیبایی های رود، به سمت کافه ها و رستوران ها و تفریحات اطراف بابلرود رفته و خاطره ای خوش را برای خود به ارمغان بیاورید. در ادامه تمامی تفریحات سرگرم کننده ای که می توانید در اطراف این رود تجربه کنید را نام برده ایم.

اسکله های قایق رانی بابل رود

در کنار بابل رود چندین اسکله قایق رانی تعبیه شده است که با هزینه کوچکی شما را به قلب این رودخانه می برند به طوریکه با موج های لطیف رودخانه همراه شده و از آرامش وصف نشدنی آن لذت ببرید. این قایق های پدالی در رنگ های مختلف در نزدیکی اسکلی قرار داشته و مسافران را به یک قایق رانی لذت بخش دعوت می کنند. همچنین قایق های موتوری در این اسکله ها قرار دارند که شما را به همراه دوستان و خانواده خود سوار کرده و به وسط آب های رودخانه بابلرود می برند.

کافه ها و رستوران ها

اگر پس از گذراندن یک روز خوب در بابلرود و انجام تفریحات جذاب حالا گرسنه هستید، اصلا جای نگرانی نیست. چراکه نیاز نیست برای میل کردن یک وعده غذایی به جای دوری بروید، بلکه در دو طرف رودخانه بابلرود کافه ها و رستوران های متعددی ساخته شده است که غذا های لذیذ محلی و یا کباب و جوجه سرو می کنند. به همین ترتیب می توانید برای خوردن یک وعده غذایی خوشمزه و تکمیل سفر خود به این کافه ها و رستوران ها که در غالب سنتی و مدرن ساخته شده اند رفته و با انتخاب یکی از آن ها غذاهای خوشمزه را سفارش دهید. همچنین در این منطقه سفره خانه های سنتی وجود دارند که با فضای با صفا و سنتی خود دل از هر گردشگری می برند. در کل رستوران و کافه گردی نیز یکی دیگر از جاذبه های تفریحی بابلرود است که ما ایرانی ها عاشق این نوع تفریح هستیم.

جاذبه های گردشگری رودخانه بابلرود

تفریحات آبی در بابل رود

علاوه بر قایق های موتوری و پدالی تفریحات آبی جذاب دیگری نیز در بابلرود وجود دارد که از جمله آن ها می توان به ماهیگیری و اسکی روی آب اشاره کرد. به دلیل طول و عرض زیاد این رودخانه تقریبا هر تفریح آبی می توان در آن تجربه کرد و از این نوع سرگرمی ها لذت برد. از همین روی اگر می خواهید تجربه ای فراموش نشدنی را در سفر خود ثبت کنید به بابلرود رفته و به ماهیگیری با منظره ای زیبا و یا اسکی و روی آب و قایق رانی مشغول شوید.

نمای بابلرود در شب

یکی از تفریحات محبوب این رود را می توان نشستن در کنار آن در هنگام غروب و شب دانست. اگر هنگام غروب به بازدید از بابلرود بروید می توانید انعکاس نور زیبای خورشید که در حال غروب است را تماشا کرده و در گرگ و میش عصر در کنار رود قدم زنان هوای تازه شمال کشور را تنفس کنید. از سوی دیگر پل معلق که بر فراز بابلرود قرار دارد در شب با نورپردازی زیبایی صحنه ای خیره کننده را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد که می توانید ساعت ها در سکوت شب نشسته و از آرامش بابلرود شگفت زده شوید. در کل می توان گفت رودخانه بابلرود با نورپردازی زیبا و رستوران هایی که هم همه مسافران را به همراه دارند حال و هوای تازه ای را به شما می بخشد و شبی بی نظیر را در اختیار مسافران قرار می دهد.

بابلرود در شب

سدهای رودخانه بابلرود

از آنجاکه بابلرود بسیار پرآب است 4 سد بر روی آن احداث کرده اند که از ویژگی های اصلی رودخانه بابلرود به شمار می روند. این سد ها که سازه های مهمی هستند عبارتند از:

  • سد البرز (سد لفور)
  • سد شیاده
  • سد سنبل رود
  • سد عرب خیل

هر یک از سد هایی که در بالا ذکر شد از ویژگی های معماری و مزایای ویژه ای بهره مند هستند که این امر منحصر به فرد بودن هر سد را تشکیل می دهد. برخی از این سد ها تاریخی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. سد البرز که با نام سد البرز یا سد آیت الله صالحی نیز شناخته می شود بزرگ ترین سد خاکی کشور محسوب می شود و اهمیت آن نسبت به سایر سدها بیشتر است. این سد که در دهستان لفور و سوادکوه شمالی واقع شده است دارای طولی برابر با 838 متر و ارتفاعی حدود 78 متر می باشد. حجم آب ذخیره ای سد البرز 150 میلیون متر مکعب می باشد و این سد در سال 1378، به مرحله بهره برداری رسیده است. سد البرز در منطقه ای قرار دارد که از جایگاه ویژه ای در تاریخ ایران دارد. از همین روی سد البرز ارزش تاریخی بالایی دارد. همچنین سدهای مهم دیگری همچون سد شیاده، سد سنبل رود، سد عرب خیل بر روی این رود قرار گرفته اند که از طول و عرض متفاوتی برخوردار می باشند. برای مثال سد خاکی سنبل رود در سوادکوه دارای ارتفاع 22.5 متری بوده و در 35 کیلومتری جنوب شهرستان بابل جای گرفته است. 

بهترین زمان سفر به رودخانه بابلرود بابلسر

سفر به بابلرود بستگی به اهداف سفر دارد. اگر می خواهید به سمت این منطقه بکر حرکت کنید بهتر است نیمه اول سال را در نظر داشته باشید. اگر می خواهید از تفریحات آبی این منطقه بهره مند شوید باید در فصول بهار و پاییز به بابلرود بروید. درواقع فصل بهار و اوایل پاییز می تواند بهترین زمان سفر به بابلرود باشد. چراکه آب و هوای معتدل تری بر جو بابلرود حاکم است و دمای آب مناسب می باشد. در نظر داشته باشید اگر فصل زمستان را برای زمان سفر به این منطقه انتخاب کنید خبری از تفریحات آبی نیست و تنها می توانید از چشم انداز رودخانه و رستوران های اطراف آن استفاده کنید. در کل هر زمان که به بازدید از رودخانه زیبای بابلرود بروید از مزایای ویژه ای بهره مند شده و می توانید در کنار این رود شگفت انگیز قدم بزنید.

جاذبه های گردشگری اطراف بابل رود

استان مازندران یکی از پر جاذبه ترین مناطق شمالی ایران است که به دلیل قرار داشتن شهرهای بابل و بابلسر در این استان از جاذبه های بی نظیری بهره مند شده اند. از همین روی می توان گفت بابلرود تنها جاذبه گردشگری این منطقه نیست و شما می توانید در طی سفر به این شهرها از سایر جاهای دیدنی مازندران که در شهرهای بابل و بابلسر قرار دارند نیز بازدید کنید. در ادامه برخی از جاذبه های گردشگری که در اطراف رودخانه بابلرود قرار دارند را نام برده ایم.

سد عرب خیل: سد عرب خیل که معمولا با نام سد لاستیکی شناخته می شود دارای دارای طولی بیش از 50 متر و ارتفاعی 3 متری از سطح رودخانه است که بر فراز رودخانه بابلرود قرار گرفته است. در اطراف این سد مکان های تفریحی بسیاری وجود دارد که برای گذراندن یک روز خوب گزینه عالی محسوب می شوند.

شهرک خزر شهر: هر وقت صحبت از ویلاهای لوکس و اقامتگاه های زیبا شود نام شهرک ساحلی خزر شهر می درخشد. این شهرک که در منطقه خزرشهر واقع شده است در نزدیکی دریای خزر قرار داشته و از امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری برخوردار می باشد. همچنین رستوران ها و کافه های بسیاری در دل این شهرک وجود دارد که برای رستوران گردی مناسب هستند.

روستای کرفون: منطقه توریستی کرفون یکی از مناطق بسیار بکر در نزدیکی شهر بابلسر است که پتانسیل گردشگری بالایی دارد. این منطقه از آب و هوایی دل پذیر برخوردار بوده و از تفریحات جذابی همچون قدم زدن در کنار ساحل، قایق رانی و اسکی روی آب بهره مند می باشد که برای مسافران بسیار سرگرم کننده می باشد.

دیدنی های بابلرود

رزرو سوئیت در بابلسر

بابلسر به لطف موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد منابع طبیعی و جاذبه های گردشگری بسیاری را در دل خود جای داده است و سالانه مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. از آنجاکه برای رفتن به این منطقه زیبا مسافت زیادی وجود دارد سفر یک روزه کمی سخت و پیچیده است و بیشتر مسافرانی که به بابلسر سفر می کنند تمایل به اقامت یک شبه یا چند شبه دارند. از همین روی اقامتگاه های بسیاری در اطراف و داخل شهر بابلسر ساخته شده است که با امکانات مختلف پذیرای گردشگران عزیز می باشند. بهترین راه اقامت در این منطقه زیبا رزرو ویلا یا اجاره سوئیت در بابلسر است که هر یک از این اقامتگاه ها از امکانات ویژه رفاهی و تفریحی برخوردار می باشند. در نتیجه اگر می خواهید به شهر زیبای بابلسر سفر کنید می توانید با اجاره سوئیت در بابلسر از اقامتگاهی به صرفه و امن بهره مند شوید که سفری خوش را برای شما گردشگران عزیز به ارمغان می آورد.

استان مازندران، بین شهر بابلسر و بابل

اوایل بهار تا اواسط پاییز بهترین زمان بازدید از بابلرود است.

پل معلق بابلسر، قدم زدن در کنار رودی 78 کیلومتری که بابلرود نام دارد، طبیعت بکر و سرسبز، پارک های جنگلی، اسکله های قایق رانی، کافه و رستوران گردی در کنار رودخانه، ماهیگیری، پیک نیک در سدهای زیبای این منطقه و اسکی روی آب در رودخانه بابلرود از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می روند.

بابلرود از سه رود آذررود، اسکلیم رود و کارسنگ رود در سد البرز تشکیل شده است. این رودخانه زیبا از ارتفاعات کوه های البرز سرچشمه می گیرد و در نهایت به دریای زیبای خزر می ریزد. در نتیجه بابلرود از میان شهرهای بابل و بابلسر می گذرد.

شما می توانید در شهر بابلسر و یا بابل به اجاره ویلا و سوئیت هایی که از امکانات رفاهی مختلفی بهره مند می باشند، بپردازید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.