روستای اسبچین

روستاهای متعددی که در کشورمان ایران جای گرفته اند، با آب و هوایی مطلوب و جاذبه های گردشگری بسیاری که در دل خود جای داده اند از بهترین مقاصد گردشگری به شمار می روند. منطقه سلمانشهر یکی از سرسبزترین ناحیه های استان مازندران است که در آن مناطق بکری همچون روستای اسبچین جای گرفته اند. روستای اسب چین یکی از دیارهای کهن در استان مازندران می باشد که با سفر به این روستا می توانید از جاذبه های گردشگری جذاب و جشن های بومی مخصوص به این منطقه دیدن کرده و سفری بسیار دل انگیز را برای خود و خانواده تان رقم بزنید. با ما در ادامه این مقاله از باباسفر همراه باشید تا همه چیز درباره روستای اسبچین را فرا گرفته و از مسیرهای دسترسی به این روستا مطلع شوید.

آشنایی با روستای اسبچین متل قو

چشم اندازی به سوی دریای زیبای خزر و از سویی دیگر به کوهستان های با صلابت، منظره ای شگفت انگیز را در روستای اسبچین به وجود آورده است. روستای اسبچین یا اسب چین، یکی از بکرترین طبیعت های استان مازندران را در خود جای داده است که رودخانه ای در قلب روستا، زیبایی آن را تکمیل می کند. اگر قصد رفتن به سفری دلچسب و خوش آب و هوا را دارید، روستای اسبچین یکی از بهترین مقاصد گردشگری است که در 171 کیلومتری تهران جای دارد. این روستا از پوشش گیاهی بسیار سرسبز و گونه های جانوری مختلف تشکیل شده که بسیار روح نواز است. قدمت روستای اسبچین به ۱۰۰۰ سال پیش باز می گردد که این امر روستای اسبچین را به یکی از قدیمی ترین روستاهای استان مازندران تبدیل کرده است. در ادامه شما را با شگفتی های این روستا آشنا خواهیم کرد.

روستای اسبچین

علت نامگذاری روستای اسبچین

در زمان های قدیم این روستا با نام «اسبه چین» شناخته می شد که ریشه در زبان طبری داشت. علت نامگذاری روستا به خاطر دیواره های سنگی رشته کوه های البرز است که از این روستا دیده می شود و از مسافت دور با رنگ سفید خودنمایی می کند. در زبان طبری کلمه «اسبه» به معنای سفید و «چینه» به معنای دیوار است. از همین روی به این روستا اسبه چینه گفته می شد که این نام با گذشت زمان به اسبچین تغییر یافت. درواقع علت نامگذاری این روستا به دلیل چشم انداز رشته کوه های البرز است که گویی مانند دیوار سفید دور تا دور روستا را محاصره کرده اند.

درباره مردم روستا

طبق آخرین تحقیقات، ۶۵۰ خانوار بومی در این روستا زندگی می کنند. تا سال 1365، شغل این مردم پرورش گل و گیاه های زینتی زیبایی بود که از این طریق به امرار معاش و گذراندن زندگی شان مشغول بودند. اما امروزه اگر سری به روستای اسب چین بزنید می بینید که اکثر مردم به پرورش کیوی روی آورده و این کار تبدیل به شغل اصلی آن ها شده است. اهالی دهستان اسبچین را می توان مردم شادی دانست. زیرا افراد بومی این روستا از جشن های محلی و دلنشین بسیاری برخوردار بوده و به خصوص در ایام نوروز با چشن و پایکوبی های جذاب خوشحالی خود را به عموم مردم ابراز می کنند.

موقعیت جغرافیایی روستای اسبچین

روستای اسبه چین در استان مازندران و در منطقه زیبای سلمانشهر جای دارد. این روستا از سمت شمال به دریای خزر و از سمت جنوب به رشته کوه های البرز دید دارد که این امر منظره ای خیره کننده را ایجاد کرده است. همچنین به دلیل نزدیکی روستای اسب چین به منطقه پر گردشگر متل قو، یکی از دیدنی ترین جاهای سلمانشهر به شمار می رود. این روستا در شهرستان قدیمی عباس آباد قرار گرفته که پس از گذشت سالیان دراز، همچنان جاذبه های تاریخی و مهم خود را حفظ کرده است. ضلع شمالی این روستا به شهرداری های سلمان شهر و عباس آباد راه دارد و از سمت شرق نیز به روستای سلامت سرا و تازه آباد متصل می شود.

روستای اسب چین متل قو

گشت و گذار در بخش های مختلف روستای اسبچین

اگر از طبیعت زیبا و سرسبز روستای اسب چین گذر کنیم و آب و هوای مطبوع و دل انگیز آن را نیز کنار بگذاریم، همچنان منابع طبیعی دیگری در این روستا جا خوش کرده است که چشم هر بیننده ای را غرق در زیبایی خواهد کرد. این روستا از خاک حاصل خیزی بهره مند می باشد که این امر باعث شده در سراسر آن پر از باغ های میوه و گیاهان سرسبز قرار بگیرند. اگر به روستای اسب چین سفر کردید می توانید در زیر سایه درختانی که در اطراف رودخانه آن روییده اند نشسته و از سویی به رودخانه آرام گوشیر مشرف باشید و از سویی دیگر وزش باد را بر روی پوست خود حس کنید که جان تازی ای به هر بیننده ای می بخشد.

رودخانه گوشیر

یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی روستای اسبچین رودخانه ایست که در قلب روستا قرار داشته و افراد محلی آن را با نام گوشیر می شناسند. علت نامگذاری این رودخانه رنگ شیری آب است. این رودخانه در مسیر روستای آسمان قرار دارد و آبی که در رودخانه گوشیر جاری است نیز از چشمه آسمان تامین می شود. رودخانه گوشیر محل حیات بسیاری از آبزیان و ماهی های مختلف را تشکیل داده است اما بیشترین گونه آبزی که در آن مشاهده می شود ماهی سفید می باشد. بسیاری از گردشگرانی که به بازدید از این رودخانه آرام و زیبا می روند از ماهیگیری در این منطقه نیز لذت می برند که اوقات فراغت خوشی را برای مسافران رقم می زند.

همچنین به دلیل تغذیه ماهی های رودخانه گوشیر از جلبرگ های کف رودخانه، طعم این ماهی ها کمی متفاوت تر از سایر ماهی های شمال ایران تعریف می شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید در گذشته رودخانه گوشیر منبع آبی بزرگی برای آبیاری اراضی اطراف بود و حدود ۱۵۰ هکتار از زمین های این روستا را آبیاری می کرد. اما امروزه این منبع طبیعی تنها برای بازدید و گردشگری مورد استفاده قرار می گیرد.

رودخانه گوشیر روستای اسبچین

پل تاریخی اسب چین

همانطور که ذکر شد در محدوده سلمانشهر آثار تاریخی متعددی وجود دارد که بازگوی پیشینه ایران هستند و روستای اسبچین نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این روستا پل قدیمی جای گرفته است که طبق برخی شواهد قدمت ساخت آن به سال ۱۳۰۹ باز می گردد. از همین روی این پل به یکی از آثار تاریخی تبدیل شده و مسافرانی که به روستای اسبچین سفر می کنند از این پل جذاب نیز بازدید به عمل می آورند.

امام‌ زاده سید علی

اهالی بومی روستای اسب چین را می توان مردمی مذهبی معرفی کرد. چراکه این مردم اعتقاد ویژه ای به امام زاده ها داشته و اکثرا مراسم مذهبی بیشماری را در این مکان ها برگزار می کنند. در دهستان اسبچین امام زاده های مختلفی ساخته شده است اما امام زاده سیدعلی و آقا سید محمد از محبوب ترین این مکان های مقدس به شمار می روند. از همین روی اگر به روستای اسب چین سفر کردید می توانید برای بهره مندی از حال و هوای معنوی سری به امام زاده سید علی زده و چند ساعتی را به عبادت مشغول شوید.

مسیرهای دسترسی به روستای اسبچین سلمانشهر

برای رفتن به روستای زیبای اسب چین باید به سمت استان مازندران حرکت کرده و به شهرستان سرسبز عباس آباد بروید. سپس در منطقه سلمانشهر روستای اسب چین را مشاهده خواهید کرد که مکانی بکر برای لذت بردن از منابع طبیعی به شمار می رود. درواقع مسیر دسترسی به این روستا سر راست است و به شرح زیر می باشد:

آدرس روستای اسبچین: استان مازندران، شهرستان عباس‌ آباد، سلمانشهر و در نزدیکی متل قو، روستای اسب چین

جاهای دیدنی روستای اسبچین

بهترین زمان سفر به روستای اسبچین

روستای اسبچین در تمامی فصل ها از آب و هوایی خوش و چشم اندازی بسیار زیبا برخوردار است که مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. اما این روستا در فصل بهار از طبیعتی بهاری برخوردار بوده و سراسر روستا توسط شکوفه های تازه جان گرفته تزئین می شود. از همین روی اگر قصد بازدید از این روستای مسحورکننده را داشتید، فصل بهار از بهترین زمان های بازدید این منطقه به شمار می رود.

رزور سوئیت متل قو

منطقه متل قو و عباس آباد یکی از پر جاذبه ترین شهرهای شمال ایران به شمار می روند که از ویلاها و سوئیت های بیشماری بهره مند هستند. اگر قصد سفر به روستای زیبای اسبچین را دارید، می توانید با اجاره سوئیت در متل قو و در عین حال بازدید از این روستا یک تیر و دو نشان بزنید. زیرا روستای اسبچین از خانه های بومی برخوردار است که افراد محلی در این خانه ها زندگی می کنند و به دلیل مسافت زیادی که بین تهران و استان مازندران وجود دارد سفر یک روزه به این روستا ممکن است کمی دشوار و خسته کننده باشد. از همین روی مسافرانی که به بازدید از روستای اسب چین می روند نیاز به اقامتگاهی تمیز و شیک برای استراحت دارند که وب سایت باباسفر این امر را برای گردشگران عزیز تسهیل می کند. شما می توانید با اجاره سوئیت و ویلاهای جذاب از باباسفر، تنها در چند دقیقه و به صورت آنلاین استراحتگاه مورد نظر خود را رزرو کرده و از پشتیبانی 24 ساعته این وب سایت بهره مند شوید.

آدرس روستای اسب چین: استان مازندران، شهرستان عباس‌آباد، سلمان شهر و در نزدیکی متل قو، روستای اسب چین

برای رفتن به روستای اسبچین به سمت استان مازندران حرکت کرده و به شهرستان سرسبز عباس آباد بروید. سپس در منطقه سلمان شهر روستای اسب چین را مشاهده خواهید کرد.

در این روستا رود آرام و زیبایی به نام گوشیر نهفته است و آب و هوای خوشی بر جو آن حاکم می باشد. همچنین این روستا از چشم اندازی مسحور کننده که از سویی به دریای خزر و از سوی دیگر به رشته کوه های البرز دید دارد برخوردار می باشد.

روستای اسبچین یک منطقه بومی است و بازدید از آن شامل هزینه نمی شود. همچنین در تمامی روزهای هفته و در هر ساعتی بازدید از این روستای زیبا امکان پذیر می باشد.

روستای اسبچین در تمامی فصل ها از آب و هوایی خوش و چشم اندازی بسیار زیبا برخوردار است که مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. اما این روستا در فصل بهار از طبیعتی بهاری برخوردار بوده و فضای آن بسیار بکر است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.