روستای جواهرده

رامسر یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان مازندران است که جاذبه های بسیار زیادی همچون روستای جواهرده را در خود جای داده است. این منطقه ییلاقی که به عروس شهرهای ایران شهره دارد به واسطه موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار داشته که دهستان جواهرده نیز در همین شهر زیبا قرار دارد. این روستا از آبشار های زیبا گرفته تا پوشش گیاهی خاص، چشم اندازی مسحورکننده و جاهای دیدنی بسیاری را تحت پوشش خود قرار داده است که سفری دلپذیر را به گردشگران داخلی و خارجی هدیه می دهد. روستای جواهرده پر از زیبایی است و تفریحات جذابی را به عموم مردم ارائه می دهد که اوقات خوشی را برای مسافران به ارمغان می آورند. این دهستان خوش آب و هوا در بیشتر اوقات در مه فرو رفته است و از مناظر بی همتایی برخوردار می باشد که جان تازه ای به بینندگان می بخشند. در ادامه از این راهنما از بابا سفر شما را به آشنایی با دیدنی های روستای جواهرده دعوت می کنیم و آداب و رسوم و سوغات جذاب این دهستان شمالی را شرح خواهیم داد.

آشنایی با روستای جواهرده

روستای جواهرده یکی از روستاهای غرب استان مازندران است که در شهر سرسبز رامسر جا خوش کرده است. این روستا از آب و هوایی پاکیزه و جاذبه های گردشگری همچون آبشار ها، دشت ها، بناهای تاریخی ارزشمند، ییلاق های شمالی و طبیعتی بکر بهره مند می باشد که به لطف همین جاذبه های توریستی گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند. یکی از دیدنی ترین جاذبه های دهستان جواهرده ابرهای زیبایی است که در اغلب روزها بر روی این دهستان تشکیل شده و آن را در خود فرو می برد. از آنجاکه روستای جواهرده در ارتفاعات رشته کوه های زیبای البرز قرار گرفته است در اغلب روزهای سال در مه یا ابر فرو می رود که این امر صحنه ای خیره کننده را به وجود می آورد. ابرهایی که سطح شهر را می پوشانند به قدری زیبا و رویایی هستند که انگار در ابرها قدم می زنید. این تنها گوشه چشمی از دیدنی های روستای جواهرده است و به دلیل پتانسیل بالای گردشگری که در این منطقه وجود دارد، سالانه حجم بالایی از مسافران و یا طبیعت گردان به این دهستان سفر می کنند. به همین دلیل روستای جواهرده متفاوت از سایر روستاها است و امکانات رفاهی مناسبی برای این منطقه تعبیه شده که در کم تر دهستان هایی مشاهده می شود. در ادامه تمامی امکانات رفاهی، جاهای دیدنی و مسیرهای دسترسی به این منطقه خوش آب و هوا را برای شما عزیزان توضیح داده ایم.

روستای جواهرده

روستای جواهرده کجاست و مسیرهای دسترسی به آن

جواهرده یکی از جاهای دیدنی رامسر است که در قلب استان مازندران جای داشته و از جاذبه های توریستی بسیاری بهره مند می باشد. این روستا در مرز استان گیلان قرار دارد و در ۲۹٫۵ کیلومتری مرکز شهر رامسر جا خوش کرده است. دهستان جواهرده از لحاظ موقعیت جغرافیایی در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری رشته کوه البرز جای گرفته است و در دهستان سخت ‌سر قرار دارد. 

آدرس روستای جواهرده: استان مازندران، جنوب رامسر، بلوار امام خمینی به سمت لات محله، ۹ کیلومتر بعد از لات محله

مسیر دسترسی جواهرده از شهر رامسر

با توجه به توضیحات فوق، حالا می دانیم که برای رفتن به روستای زیبای جواهرده ابتدا باید به شهر رامسر سفر کنیم. پس از رسیدن به رامسر، به بازار رامسر رفته و از آنجا به سه راهی فلسطین بروید. سپس مسیر را به‌ سمت جنوب رامسر ادامه دهید تا به جاده جواهرده برسید. جاده را ادامه دهید تا به دهستان شگفت انگیز جواهرده رسیده و از زیبایی ها و امکانات رفاهی این روستا نهایت لذت را ببرید.

فاصله تهران تا روستای جواهرده

فاصله دهستان جواهرده تا تهران حدود 247 کیلومتر است که این مسافت در زمان عادی و بدون ترافیک حدود 5 ساعت از زمان شما را می گیرد. همانطور که قبلا نیز ذکر شد یک مسیر برای رفتن به دهستان جواهرده وجود دارد و آن رامسر است. با حدود 50 دقیقه رانندگی از مرکز شهر رامسر در جاده زیبا و سرسبزی می توانید به جواهرده رفته و از این منطقه زیبا بازدید به عمل بیاورید.

وجه تسمیه جواهرده

درست است که روستای جواهرده به دلیل زیبایی که دارد همانند جواهر در قلب استان مازندران می درخشد و نامش کاملا شایسته آن می باشد. اما جالب است بدانید تفسیرهای مختلفی برای علت نامگذاری این ییلاق زیبا وجود دارد که هنوز در حد فرضیه هستند. برخی بر این باورند که نامگذاری جواهرده از واژه هایی همچون «جورده»، «جئورده» و «جؤردی» می آید که به معنی «ده بالا» می باشند. در گذشته این واژه برای روستاهایی که در ارتفاعات بالا قرار داشتند مورد استفاده قرار می گرفت و دهستان جواهرده نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما فرضیه دیگری نیز وجود دارد که می گوید نام جواهرده از جواهراتی می آید که در گذشته مردم از قبرهای گبری پیدا کردند. در دوران ساسانیان تا پیش از دوران آل بویه، رسم بود که مردگان به همراه جواهرات و وسایل زینتی ارزشمند خود دفن شوند. از همین روی مردم روستا جواهرات بسیاری را در این منطقه یافتند که ممکن است نامگذاری جواهرده نیز به همین دلیل باشد. اما برخی دیگر نیز عقیده دارند نام جواهرده الهام گرفته از زنی به نام جواهر است که در گذشته در این روستا زندگی می کرده است. محلی ها بر این باورند که جواهر حاکم روستا بوده و نام روستا نیز برای احترام به جواهر اینگونه انتخاب شده است. به طور کلی فرضیه های بسیاری در مورد وجه تسمیه دهستان جواهرده وجود دارد که هنوز به طور دقیق مشخص نیست کدامیک از این دلایل منطقی تر و صحیح اند. اما تنها چیزی که به وضوح درک می شود این است که نام جواهرده کاملا برازنده این روستای دیدنی و پرجاذبه می باشد.

روستای جواهرده رامسر

جمعیت روستای جواهرده

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، جمعیت دهستان جواهرده حدود ۹۸۰۰ نفر است. مردم این دهستان به خونگرمی و مهمان نوازی مشهور اند و از رسم و رسومات جالبی برخوردار می باشند که معمولا برای گردشگران جذاب است. مردم روستای جواهرده از طریق دامداری، کشاورزی و باغداری معیشت خود را تامین می کنند و در این بین صنایع دستی زیبایی را نیز به فروش می گذارند که گردشگران به عنوان سوغات آن ها را تهیه کنند. عده ای از مردم روستا نیز خانه های خود را در اختیار مسافران می گذارند و از این راه به کسب درآمد می پردازند. این روستا از 12 محله قدیمی بهره مند می باشد که در ادامه نام هر یک از محلات دهستان جواهرده را برای آشنایی هرچه بیشتر شما با این روستا نام برده ایم:

  • جولاخیل (محله جواهرده)
  • اوشیان سر
  • سید محله
  • برشی محله
  • آموسی خیل
  • صیقل محله
  • چاک دشت
  • سراب یا کربلا بنه
  • رمک محله
  • تنگ دره
  • فتوک محله
  • کهنه تنگ دره
  • شل محله

امکانات رفاهی روستای جواهرده

از آنجاکه گردشگران استقبال خیلی خوبی از دهستان جواهرده داشته اند در این روستا امکانات رفاهی کاملی وجود دارد که در کم تر روستاهای شمالی مشاهده می شود. این دهستان از آب لوله کشی برخوردار می باشد و روشنایی و برق مناسبی در آن مشاهده می شود. همچنین آلاچیق های چوبی زیبا، کافه و رستوران، مغازه و بوفه، درمانگاه، خانه بهداشت، داروخانه و پزشک های حاذق، پاسگاه نیروی انتظامی، امواج شبکه‌ های مخابرات و امواج شبکه‌ های تلویزیونی از سایر امکانات رفاهی این روستا هستند که برای رفاه حال مسافران تعبیه شده اند.

جواهرده

آداب و رسوم و جشن‌ های مردم روستای جواهرده

کشور عزیزمان ایران به داشتن رسم و رسومات مختلف و زیبا شهره دارد که این آداب و رسوم در مناطق مختلف ایران متفاوت است. در جواهرده نیز آداب و رسوم و جشن های خاصی وجود دارد که نه تنها برای افراد بومی این منطقه ارزشمند تلقی می شود بلکه این جشن های خاص گردشگران را نیز به خود جذب کرده است. پیش از هر چیزی باید بگوییم که مردم دهستان جواهرده از گذشته تا به امروز، از تقویم گالشی یا گیلکی استفاده می کردند که مناسبت ها در این تقویم کمی متفاوت از چیزی که ما می دانیم است. ماه‌ های سال گیلکی در تقویم گالشی با ترتیب خاصی برگزار می شوند که این ترتیب شامل: نوروز ماه، کرچه ماه، ارکه ماه، تیر ماه، موردال ماه، شرر ماه، امیر ماه، اول ماه، سیه ماه، ده ماه، ورفه ماه، اسفندار ماه می شود. به همین ترتیب مردم دهستان جواهرده نوروز را در فصل بهار و اول فروردین جشن نمی گیرند، بلکه برای مردم بومی جواهرده ۱۳ تا ۱۷ مرداد به‌ عنوان شروع سال شناخته می شود. از سوی دیگر رویداد های جذاب و منحصر به فردی در این روستا برگزار می شود که مختص به جواهرده بوده و در ادامه هر یک را توضیح داده ایم.

کشتی گیله مردی

کشتی گیله مردی که در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است، یکی از ورزش های محبوب استان گیلان و مازندران است که با آداب خاصی برگزار می شود. جالب است بدانید در کشتی گیله‌ مردی هیچ رده‌ بندی وزنی و یا محدودیت زمانی وجود ندارد. کل هدف بازی این است که با استفاده از دست، مشت و پا، حریف را مجبور به لمس زمین کنند. فرد برنده شاخه ‌ای مزین به پارچه و پول از طرف تماشاگران به عنوان جایزه دریافت می کند و یا یک گاو، اسب یا شال ابریشمی دریافت می کند. این نبردها معمولا در شب‌ های بلند تابستان برگزار می شوند و کشتی ‌گیران مازندرانی و گیلانی برای برگزاری نبرد به جواهرده می روند.

کشتی گیله مردی در جواهرده

جشن تیرماه سیزده

جشن «تیرماه سیزده» یکی دیگر از مراسمات جذاب این روستا است که شباهت زیادی به جشن شب یلدا دارد. تیرماه سیزده یکی از جشن های قدیمی ایرانیان است که در گذشته میان مردم طبرستان بسیار مشهور بود و در راستای پیروزی مردم ایران در برابر ظلم برگزار می شد. درست است که نام این جشن تیرماه سیزده است اما با اینحال در در دوازدهم یا سیزدهم آبان برگزار می شود و شعر خوانی و چوب خوردن از لال‌ها و تهیه ۱۳ خوراکی مخصوص جشن اجرا می شود. درواقع جشن تیرماه سیزده شباهت زیادی به جشن شب یلدا دارد و به شیوه‌ های مختلف در سراسر استان مازندران برگزار می شود. در جواهرده نیز تیرماه سیزده با آداب و رسوم خاصی در طولانی ترین شب جواهرده برگزار می شود.

رسم گِل کاری مسجد آدینه

رسم گِل کاری مسجد آدینه یکی از مراسم مذهبی جواهرده است که از گذشته تا به امروز هر سال در اولین جمعه ماه اسد یا هفدهم مرداد ماه برگزار می شود. در این جشن مردم روستا و کشاورزان و دامداران شیر دام های خود را با گل ترکیب کرده و در حین صلوات فرستادن، دیوارهای مسجد را گل کاری می کنند. این کار همانند یک نذر است که برای حفظ برکت محصولات و سلامتی و تندرستی مردم انجام می شود. پس از آنکه گل کاری مسجد به اتمام می رسد مردم با نواختن سرنا و دهل به جشن و پایکوبی می پردازند و سپس محصولات خود را در بازار به نمایش می گذارند تا عموم مردم از آن ها خرید کنند. از این رسم جالب در برخی از متون تاریخی نیز یاد شده است و از گذشته تا به امروز مورد توجه مردم روستا می باشد.

مسجد آدینه

جاذبه های گردشگری روستای جواهرده

روستای جواهرده نه تنها جنبه توریستی بالایی دارد، بلکه این دهستان زیبا از نظر فرهنگی نیز بسیار غنی بوده و از آداب و رسوم جذابی برخوردار می باشد. در سراسر این روستا نعمت های الهی را می توان دید و طبیعت آن بسیار بکر است. در این روستای شگفت انگیز جاذبه های تفریحی، امکانات رفاهی و بناهای تاریخی متعددی وجود دارد که سفری دلپذیر را برای همگان به ارمغان می آورد. در ادامه تمامی جاهای دیدنی و تفریحی جواهرده را برای شما عزیزان نام برده و دیدنی های آن را شرح داده ایم.

پارک جنگلی جواهرده

پارک جنگلی جواهرده که با نام بوستان جنگلی صفارود نیز شناخته می شود، در ۹ کیلومتری جاده جواهرده قرار داشته و رودخانه زیبایی را در قلب خود جای داده است که از کوه سماموس سرچشمه می‌گیرد. این رود خروشان پس از عبور از دهستان جواهرده، تنگ دره و صیقل محله و همچنین آبرسانی به زمین ‌های کشاورزی در نهایت به دریای خزر می ‌ریزد. بوستان جنگلی صفارود همانند نامش فضای باصفایی را در اختیار گردشگران می گذارد که سراسر سبز بوده و از آب و هوایی مطلوب بهره مند می باشد. از سوی دیگر چشمه زیبایی در بخشی از این بوستان سرسبز وجود دارد که محلی ها به آن نام چشمه آب معدن را نسبت داده اند. چراکه مردم روستا از آب این چشمه برای نوشیدن استفاده می کنند و آب آن بسیار پاک و زلال است. از امکانات رفاهی مناسبی که در این بوستان تعبیه شده است می توان به آلاچیق، باربیکیو، سرویس بهداشتی و کافه های غذاخوری اشاره کرد.

آبشارها و چشمه‌ های روستا جواهرده

آب آشامیدنی جواهرده از چندین چشمه با نام های سلیمان، برشی و کوه کنین که در این منطقه وجود دارد تامین می شود. درست است که کاربری چشمه های جواهرده در وهله اول تامین آب آشامیدنی روستا است اما این چشمه ها از نظر زیبایی نیز حرف اول را می زنند و جنبه توریستی نیز دارند. آبشار کوهستانی جواهرده یکی دیگر از آبشار های ناب این روستا است که مسیر دسترسی به آن از شیب ‌های تند و مسیر باریکی تشکیل شده است اما این آبشار به قدری زیبا است که سختی راه به چشم نمی آید. همچنین یکی دیگر از آبشار های جواهرده در انتهای روستا و 100 متری پارکینگ قرار دارد و با طبیعت بکری که ارائه می دهد مکانی دنج برای استراحت، عکاسی و پیک نیک به شمار می رود.

آبشارها و چشمه‌ های روستا جواهرده

آبشارهای فصلی و دائمی

در مسیر روستای جواهرده نیز آبشار های زیبای فصلی و دائمی وجود دارند که ارزش بازدید را دارند. برای مثال آبشار صفارود در ۱۵ کیلومتری جاده جواهرده قرار دارد و از آلاچیق و غرفه های خرید سوغاتی و صنایع دستی بهره مند می باشد که جذابیت سفر را دو چندان می کنند. از همین روی بسیاری از مسافرانی که به سمت جواهرده حرکت می کنند در مسیر این روستا متوقف شده و برای مدت کوتاهی به استراحت در کنار این آبشار های فصلی و دائمی می پردازند.

مسجد آدینه

مسجد آدینه یکی از جاذبه های اصلی و تاریخی جواهرده است که قدمت آن به ۷۰۰ سال پیش باز می گردد. طبق برخی از اسناد تاریخی، مسجد آدینه در گذشته معبد و آتشکده زرتشتیان بوده است. درواقع مسجد آدینه ارزش معنوی بسیار بالایی دارد. چراکه از گذشته تا به امروز آیین مذهبی مختلفی در آن برگزار می شده است که یکی از این آیین ها میترایی می باشد. برخی افراد بر این باورند که مسجد آدینه در گذشته محلی برای پرستش میترا، الهه آب بوده است. این مسجد در طی سال های طولانی آسیب های جدی دید و چندین بار مورد مرمت قرار گرفت. آخرین حادثه ای که برای مسجد آدینه رخ داد برخورد صاعقه با درخت زبان گنجشکی که در کنار این مسجد قرار دارد بود که باعث آتش گرفتن مسجد شد. خوشبختانه این بنا مجددا بازسازی شد و امروزه از این مسجد برای برگزاری مراسم مذهبی گِلکاری استفاده می شود که مردم را از نقاط مختلف مازندران، گیلان و الموت گردهم آورده و جشن زیبایی برگزار می شود. 

دشت ها و قله های روستای جواهرده

روستای جواهرده از آن دسته لوکیشن هایی است که از مراتع و قله‌ های زیبا تشکیل شده و هر چه از این جاده ییلاقی گذر کرده و بیشتر به سمت روستا برویم پوشش گیاهی آن به شکل دشت و چمنزار ظاهر می شود. همچنین قله‌ های سرخ تله، واژک سه براره رژه و قله سماموس که به عنوان مرتفع ترین قلل شهر رامسر شناخته می شوند در جواهرده جای گرفته اند. جنگل های سرسبز هیرکانی و دشت لپاسر نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دهستان جواهرده محسوب می شوند که بر زیبایی این منطقه افزوده اند.

جاهای دیدنی روستای جواهرده

گورهای تاریخی گبری

همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد ییلاق جواهرده پر از آثار تاریخی ارزشمند است که گورهای گبری نیز یکی از همین بناهای تاریخی مهم به شمار می رود. قدمت گورهای تاریخی گبری به دوران هخامنشیان و زرتشتیان بر می گردد که دو تا سه هزار سال قبل وجود داشتند. عبارت «گبر» اصطلاحی است که مردم در گذشته برای افرادی که مسلمان نبودند استفاده می کردند. این گورهای تاریخی همانند سرداب یا خمره ساخته شده اند و گبریان در زمان دفن گنجینه ها و جواهرات خود را در این سردابه ها دفن می کردند تا در زندگی پس از مرگ همراه شان باشد. همین موضوع نیز نشان دهنده اعتقاد گبریان به معاد است. البته امروزه در این گورستان تاریخی جواهری یافت نمی شود. چراکه در طی این سال ها حملات زیادی به این منطقه شده و این جواهرات دزدیده شده اند.

مقبره شاه یحیی

مقبره شاه یحیی که بر روی قله اسرار آمیز سماموس ساخته شده است آرامگاه و محل دفن شاه سید یحیی کارکیا، از پادشاهان کیایی است. این مکان مقدس برای نذر و زیارت مردم روستا مورد استفاده قرار می گیرد و از ارزش معنوی بالایی میان مردم بومی برخوردار است. شایان ذکر است در اوایل قرن بیستم سرکنسول دولت وقت بریتانیا نامه ای به مازندران می نویسد که در آن ذکر می کند یاسنت لویی رابینو محو زیبایی مقبره شاه یحیی شده و از آن تعاریف بسیاری کرده است. مقبره شاه یحیی یکی از بناهای تاریخی مذهبی جواهرده به شمار می رود که از جایگاه ویژه ای میان مردم بومی این منطقه برخوردار می باشد.

زیبایی های مسیر روستای جواهرده

مسیر روستای جواهرده که در سال 1350 توسط مهندسان آلمانی ساخته شد از شگفتی ها و مناظر بی بدیلی بهره مند می باشد که شما می توانید حتی در مسیر رسیدن به این روستا نیز از زیبایی های آن لذت ببرید. این مسیر که طول آن به 30 کیلومتر می رسد همانند جاده چالوس پر از پیچ و خم است و در هر پیچ جاذبه ای طبیعی و مسحورکننده پنهان شده است. به دلیل همین پیچ و خم ها مسیر روتای جواهرده با نام دالان بهشت نیز شناخته می شود و تمام مسیر آسفالت است. چندین آبشار فصلی و دائمی در مسیر جواهرده وجود دارد که شما می توانید در حین مسیر خودرو را متوقف کرده و از زیبایی های اطراف خود لذت ببرید. از سوی دیگر این مسر با شیب تندی در امتداد دره و رودخانه صفارود و همچنین غرب شهرستان رامسر قرار دارد که بازدید از این جاذبه ها نیز خاطره ای فراموش نشدنی را برای شما عزیزان به ارمغان می آورد.

جاده روستای جواهرده

پوشش گیاهی و جانوری جواهرده

عمده پوشش گیاهی روستای جواهرده را جنگل های هیرکانی تشکیل می دهند و پوشش گیاهی نابی در این منطقه به چشم می خورد. سرتاسر دهستان جواهرده را فضای سبز خیره کننده ای به چشم می خورد که بسیار روح نواز است. برخی از گیاهانی که در این روستا وجود دارند به شرح زیر می باشد:

  • راش
  • ممرز
  • شاه بلوط
  • اقاقیا
  • شمشاد
  • زبان‌ گنجشک
  • فندق
  • سیب ترش
  • گلابی
  • گردو
  • زرشک
  • آلوچه
  • ازگیل
  • آویشن
  • بابونه
  • میش ‌گوش
  • شش‌ شاخ
  • گزنه
  • پرتقال و نارنگی

همچنین دهستان جواهرده به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و آب و هوای مطلوبی که دارد زیستگاه خوبی برای انواع گونه های جانوری است که از جمله این جانوران می توان به گنجشک کوهی، گربه وحشی، بز کوهی، بلبل، سنجاب، باز، گراز، گرگ، کبک، قرقاول، زاغ، مرغ حق، توکا، کلاغ و غیره اشاره کرد.

سوغات جواهرده

همانطور که می دانید هر شهر یا منطقه از سوغات جذاب و منحصر به فردی است که یادگاری از آن شهر به شمار می رود. از آنجاکه ایران یک کشور غنی از فرهنگ و آداب و رسوم جذاب است هر شهر یا روستا از سوغات و صنایع دستی مخصوصی برخوردار می باشد که جواهرده نیز از این قاعده مستثنی نیست. صنایع دستی شامل آهنگری، مسگری، سفال و نمد بافی از اصلی ترین سوغات جواهرده هستند که با هنر دست این مردم خونگرم درست می شوند. شما می توانید در سفر به جواهرده صنایع دستی زیبایی همچون 

جاذبه های گردشگری روستای جواهرده

تفریحات روستای جواهرده

از طبیعت بکر، آداب و رسوم جذاب، صنایع دستی زیبا و پوشش گیاهی ناب جواهرده که گذر کنیم تفریحات جذاب دیگری نیز در این منطقه وجود دارد که بسیار محبوب اند. این روستا از مناطق دیدنی بسیاری بهره مند می باشد که برای کوهنوردی، پیک نیک و یا میل کردن یک وعده غذایی خوشمزه در دل طبیعت مناسب می باشند. در ادامه تمامی تفریحات سرگرم کننده دهستان جواهرده را برای شما عزیزان نام برده ایم.

کوهنوردی

یکی از جاذبه های گردشگری اصلی جواهرده که در سراسر این روستا مشاهده می شود قله های مرتفع و کوهستان های زیبا است که علاقه مندان به ورزش کوهنوردی را به چالش می کشد. مسیرهای صعود به قله های جواهرده کمی سخت و پیچیده است و برای افراد حرفه ای مناسب می باشد. اما زمانی که به بالای این قله های زیبا برسید چشم اندازی بی بدیل به روی طبیعتی بی همتا را مشاهده خواهید کرد که تمامی سختی راه را از بین می برد.

پیک نیک و طبیعت گردی

پیک نیک یکی از تفریحات محبوب و موردعلاقه ما ایرانی ها است که شهرهای شمالی از جمله رامسر، با طبیعت بکری که در اختیار گردشگران قرار می دهند بهترین انتخاب برای این تفریح رایگان هستند. در ییلاق جواهرده دشت های زیبا و بوستان های جنگلی بسیاری وجود دارد که پیک نیک و تفریح در دل طبیعت را به شما عزیزان هدیه می دهند و با مناظر بی رقیب خود دل از هر بیننده ای می برند.

تفریحات روستای جواهرده

بازدید از دریاچه قو

زمانیکه به انتهای جاده جواهرده می رسید با دریاچه زیبایی به نام دریاچه قو مواجه خواهید شد که برای رسیدن به آن باید از جاده خاکی پر پیچ و خمی گذر کنید. این دریاچه زیبا در انبوهی از درختان زیبا و جنگلی مسحورکننده قرار گرفته است که طبیعت نابی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد. در کنار دریاچه قو آلاچیق های زیبایی ساخته شده است که برای استراحت مسافران و یا میل کردن وعده های خوشمزه محلی تعبیه شده اند. از تفریحات دریاه قو نیز می توان به قایق های پدالی، پیک نیک در طبیعتی سرسبز، عکاسی و پرنده نگری اشاره کرد که یک روز خوش را به مسافران هدیه می دهند. جانداران زیبایی همچون قو، اردک، مرغابی و غیره در این دریاچه زندگی می کنند که بر زیبایی این منطقه افزوده و می توانید به این پرندگان زیبا غذا بدهید و لذت ببرید.

عکاسی

از آنجاکه جواهرده منابع طبیعی و مناظر زیبایی را به نمایش در آورده است لوکیشنی عالی برای عکاسی به شمار می رود. از همین روی اگر علاقه مند به عکاسی از طبیعت هستید دوربین عکاسی خود را برداشته و به روستای زیبای جواهرده بروید تا عکس هایی خاطره انگیز و تکرار نشدنی را ثبت کنید.

تماشای مسابقات کشتی و والیبال

مسابقات کشتی و والیبال یکی دیگر از تفریحات جذابی است که در روستای جواهرده برگزار می شود و مردم محلی به تماشای این مسابقات مشغول می شوند. مسابقات کشتی و والیبال در فصل تابستان و در میدان اصلی جواهرده برگزار می شود و برای افرادی که علاقه مند به تماشای یک مسابقه هیجان انگیز هستند گزینه عالی محسوب می شود.

بازار جواهرده

یکی از بی نظیر ترین جاذبه های گردشگری روستای جواهرده، بازار محلی آن است که از محیطی با صفا برخوردار بوده و مسافران را به خرید خوراکی های خوشمزه دعوت می کند. این بازار به صورت روباز در اختیار عموم مردم قرار می گیرد و فروشندگان با لهجه شیرین گیلکی مشغول به فروش محصولات محلی خود می شوند. در این بازار می توانید به خرید مرباهای خوش طعم، ترشی، سوغات و صنایع دستی، لباس های محلی و سایر محصولات محلی را تهیه کرده و از آن ها لذت ببرید.

بازار جواهرده

رستوران های جواهرده

رستوران گردی یکی از عادات و تفریحات جذاب مردم ایران است که جواهرده با ارائه کافه ها و رستوران های محلی لذت سفر را برای گردشگران چند برابر کرده است. در کنار جاده زیبای جواهرده کافه هایی وجود دارد که شما می توانید در طی مسیر توقف کرده و خوراکی های خوشمزه ای همچون آش، ترشی، آلوهای جنگلی، کباب و سایر خوراکی های لذیذ را خریداری کرده و در دل طبیعت ناب مسیر میل کنید. همچنین می توانید به خود روستا رفته و در رستوران های باکیفیتی که در جواهرده وجود دارد وعده های خوشمزه محلی یا کباب و سایر غذاهای لذیذ را امتحان کنید. از جمله رستوران های جواهرده می توان به رستوران عمورجب، کافه جمشید و رستوران سلیمی اشاره کرد که از غذاهای خوش طعمی همچون کباب ترش، غذاهای محلی، میرزاقاسمی، باقالی قاتق و غیره را سفارش دهید.

بهترین زمان سفر به روستای جواهرده

از آنجاکه روستای جواهرده در میان دره و جنگل قرار گرفته است و از موقعیت جغرافیایی خاصی بهره مند می باشد آب و هوای آن اغلب سرد و کوهستانی است. زمستان های این منطقه به قدری سرد و سخت است که در گذشته مردم این روستا در فصول پاییز و زمستان به مناطق اطراف جواهرده رفته و زمانیکه وضعیت آب و هوا بهتر می شد مجددا باز می گشتند. این سرما به قدری است که در بیشتر اوقات میانگین دما در این منطقه بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی‌ گراد است. از همین روی روستای جواهرده حتی اوایل بهار نیز فرو رفته در برف است و عموما آب و هوای آن سرد می باشد. به همین ترتیب اگر قصد سفر به این ییلاق زیبا را دارید بهترین زمان سفر از اواخر بهار و تابستان است. در تابستان طبیعت روستا بسیار بکر است و رودخانه ها و چشمه های آن در پرآب ترین حالت خود قرار دارند. شایان ذکر است سفر به روستای جواهرده در فصل پاییز و زمستان بسیار خطرناک است و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. چراکه در این فصل علاوه بر بارش سنگین برف و باران ضخامت یخچال ‌های طبیعی سماموس نیز بیشتر شده و یخ می زنند. از همین روی گذر از جاده جواهرده در این فصول بسیار سخت و خطرناک می شود.

رستوران های جواهرده

جاذبه های گردشگری اطراف روستای جواهرده

رامسر شهری سراسر شگفتی است و از جاهای دیدنی بسیاری برخوردار می باشد که جواهرده تنها یکی از مناطق ییلاقی و بکر آن است. در این شهر زیبا از دریا گرفته تا کوهستان ها و سایر منابع طبیعی وجود دارد که بازدید از آن ها نیز لذتی بی نهایت را به شما عزیزان ارائه می دهد. از همین روی در ادامه برخی از مکان های دیدنی دیگری که در نزدیکی روستای جواهرده وجود دارند را نام برده ایم.

بوستان جنگلی صفارود: در 9 کیلومتری جاده زیبای جواهرده بوستان جنگلی زیبایی وجود دارد که طبیعت بکری را در اختیار مسافران می گذارد. وجود چشمه آب معدنی، آلاچیق و رود خروشانی که در این منطقه جای دارد از زیبایی های بوستان صفارود هستند که سفری دلچسب را برای تمامی بازدیدکنندگان به ارمغان می آورند. این بوستان به صورت 24 ساعته پذیرای گردشگران عزیز است و مناظر زیبایی را به نمایش گذاشته که آرامشی وصف نشدنی را به بازدیدکنندگان هدیه می دهند.

پارک جنگلی صیغل محله: جنگل صیغل محله یکی دیگر از جاهای دیدنی رامسر است که از مناظر بی بدیل و چشم اندازی زیبا برخوردار می باشد. اما این جنگل بر خلاف روستای جواهرده از امکانات رفاهی چندانی برخوردار نبوده و سفر به این منطقه در فصل زمستان چندان مناسب نیست. اما همچنان پارک جنگلی صیقل محله برای پیک نیک های خانوادگی و طبیعت گردی گزینه ای عالی است و از طبیعتی چشم نواز برخوردار است که خاطره ای فراموش نشدنی را به مسافران هدیه می دهد.

دیدنی های روستای جواهرده

رزرو ویلا در رامسر

رامسر یکی از شهرهای پرآوازه شمالی است که نه تنها از جاذبه های طبیعی زیبا بهره مند شده است، بلکه مهد تاریخ و تمدن ایرانی بوده و بناهای تاریخی بسیاری در این منطقه وجود دارد. سراسر شهر رامسر سرسبزی بی نظیری به چشم می خورد و آب و هوای مطلوبی در این منطقه وجود دارد که مسافران بسیاری را به سمت رامسر می کشاند. از همین روی ویلاها و سوئیت های بسیاری در دل رامسر و اطراف این منطقه زیبا ساخته شده اند که پذیرای مسافران هستند. شما می توانید برای اجاره ویلا در رامسر و یا استفاده از ویلاهای دنج و تفریحی به وب سایت باباسفر مراجعه کرده و سفری دلچسب در شهر رامسر و یا سایر شهرهای ایران را تجربه کنید.

استان مازندران، جنوب رامسر، بلوار امام خمینی به سمت لات محله، ۹ کیلومتر بعد از لات محله

طبیعت گردی، کوه نوردی، عکاسی، بازدید از آشارها و دشت های جواهرده، دریاچه قو، تماشای مسابقات محلی کشتی و والیبال و همچنین رستوران گردی برخی از تفریحات جذاب این منطقه ییلاقی به شمار می روند.

خرداد ماه و ماه های تابستان را می توان از بهترین زمان سفر به روستای جواهرده دانست. در این زمان رودخانه های جواهرده پر آب بوده و وضعیت آب و هوا متعادل است.

صنایع دستی شامل آهنگری، مسگری، سفال و نمد بافی و انواع خوراکی های محلی از اصلی ترین سوغات جواهرده هستند.

از آنجاکه گردشگران استقبال خیلی خوبی از دهستان جواهرده داشته اند در این روستا امکانات رفاهی کاملی وجود دارد که آب لوله کشی، روشنایی و برق مناسب، آلاچیق های چوبی زیبا، کافه و رستوران، مغازه و بوفه، درمانگاه، خانه بهداشت، داروخانه و پزشک های حاذق، پاسگاه نیروی انتظامی، امواج شبکه‌ های مخابرات و امواج شبکه‌ های تلویزیونی از جمله امکانات این روستا محسوب می شوند.

فاصله دهستان جواهرده تا تهران حدود 247 کیلومتر است که این مسافت در زمان عادی و بدون ترافیک حدود 5 ساعت از زمان شما را می گیرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

امتیاز به این مطلب را از 1 تا 5 تعیین کنید

کاربر عزیز نظر شما بعد از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.